
UNIVERZITA KARLOVA  

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK 

Katedra Mediálních studií 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018                            Pavel Višňovský 

 



UNIVERZITA KARLOVA 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK 

Katedra Mediálních studií 

 

 

 

 

 

 
 

 

Komparativní studie mediálního obsahu deníku MF 

DNES v období před vlastnictvím Andrejem Babišem a 

po předání do svěřeneckých fondů 
 
  

 

 

 

Bakalářská práce 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Autor práce: Pavel Višňovský 

Studijní program: Mediální a komunikační studia 

Vedoucí práce: PhDr. Jakub Železný 

Rok obhajoby: 2018 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

 
1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

 

 V Praze dne 11. května 2018 Pavel Višňovský 

 

 

 

 
  



Bibliografický záznam 

 

VIŠŇOVSKÝ, Pavel. Komparativní studie mediálního obsahu deníku MF DNES v období 

před vlastnictvím Andrejem Babišem a po předání do svěřeneckých fondů. Praha, 2018. 36 

s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut 

komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK. Katedra Mediálních studií. Vedoucí 

diplomové práce PhDr. Jakub Železný.  

 

 

Rozsah práce: 62 459 znaků 

  



Anotace 

Bakalářská práce se zaměřuje na studii mediálního obrazu politických stran v deníku 

MF DNES. V práci jsou sledovaná dvě období, v nichž na periodikum neměl mít údajně 

vliv politik a podnikatel Ing. Andrej Babiš. První z období je vymezeno od vzniku hnutí 

ANO 2011 až do uzavření obchodu s vlastníky vydavatelství MAFRA, druhé je vymezeno 

předáním majetku Andreje Babiše do svěřeneckých fondů a analýza končí jeho odstupem 

z postu ministra financí.  

V práci jsou aplikované postupy komparativní analýzy a výsledky jsou pro přehlednost 

zpracovány v přiložených tabulkách. Tabulky jsou doplněný souvislým textem, který 

stručně charakterizuje obsah politických článků, které se na titulních stranách objevovaly. 

Při analýze deníku je přihlédnuto k aktuální politické situaci. Studie je doplněna 

historickým a současným kontextem působení deníku Mladá fronta DNES i podnikatele a 

politika Andreje Babiše. 

 

Annotation 

The bachelor´s thesis focuses on the study of media image of the Czech political 

parties in MF DNES. There are two periods monitored and the daily newspaper shouldn´t 

be influenced allegedly in any of them by the politician and businessman Ing. Andrej 

Babiš. The first period is defined from the beginning of the political party ANO 2011 until 

the closing deal with previous owners of the Czech media group MAFRA, the second 

period begins by the transfer of the Andrej Babiš´s shares to the trust funds, and the study 

ends by his cession from the post of Finance Minister.  

There is applied comparative analysis and the results of the study are processed in 

the enclosed charts. The charts are accompanied by a concise script that briefly describes 

the content of the political articles appearing on the title pages. In the analysis of the daily 

press is taken account of the current political situation. The study is complemented by the 

historical and present context of the broadsheet Mladá fronta DNES, as well as the 

businessman and the politician Andrej Babiš. 

  



Klíčová slova 

Mladá fronta DNES, MF DNES, Andrej Babiš, MAFRA, Agrofert, politická krize, politika 

 

Keywords 

Mladá fronta DNES, MF DNES, Andrej Babiš, MAFRA, Agrofert, political crisis, politics 

 

Title/název práce 

The comparative study of the media content of daily newspaper MF DNES in the period 

preceding the ownership of Andrej Babiš and after the transfer of shares to trust funds 
  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

Na tomto místě bych rád poděkoval kantorům a spolužákům Fakulty sociálních věd, kteří 

mě provázeli po celou dobu bakalářského studia. V neposlední řadě své rodině a blízkým 

za podporu, jež mi usnadnila kombinaci osobního, pracovního a studentského života 

posledních tří let. 

  



 

1 

 

OBSAH 
 

ÚVOD ........................................................................................................................................................... 2 

CÍL A HYPOTÉZA ....................................................................................................................................... 3 

CÍL ............................................................................................................................................................ 3 

HYPOTÉZA .............................................................................................................................................. 3 

MF DNES ...................................................................................................................................................... 4 

HISTORIE DENÍKU................................................................................................................................. 4 

VÝVOJ POČTU ČTENÁŘŮ DENÍKU .................................................................................................... 7 

ANDREJ BABIŠ ........................................................................................................................................... 7 

ANDREJ BABIŠ, PODNIKATEL ............................................................................................................ 8 

ANDREJ BABIŠ, POLITIK.................................................................................................................... 12 

METODOLOGIE ........................................................................................................................................ 13 

OBSAHOVÁ ANALÝZA ....................................................................................................................... 13 

OBSAHOVÁ ANALÝZA MÉDIÍ .............................................................................................................. 13 

1. 8. 2012 – 26. 6. 2013 ........................................................................................................................... 15 

MEZIOBDOBÍ ........................................................................................................................................ 20 

27. 1. 2017 – 25. 5. 2017 ......................................................................................................................... 20 

ZHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ ANALÝZY ................................................................................................ 21 

POLITICKÝ A SPOLEČENSKÝ KONTEXT PŮSOBENÍ ANDREJE BABIŠE ..................................... 22 

KONTROVERZE SPOJENÉ S ANDREJEM BABIŠEM ...................................................................... 22 

ZÁVĚR ........................................................................................................................................................ 28 

SUMMARY ................................................................................................................................................ 28 

POUŽITÁ LITERATURA .......................................................................................................................... 30 

SEZNAM PŘÍLOH ..................................................................................................................................... 36 

 

  



 

2 

ÚVOD 

Téma své bakalářské práce jsem volil v návaznosti na politickou krizi v České 

republice. Značným podílem se na politickém vývoji naší země angažoval vysoce 

postavený politik, zakladatel hnutí ANO 2011 a úspěšný podnikatel Ing. Andrej Babiš, 

který mimo jiné vlastní společnost Agrofert, a.s.  

V roce 2013, kdy největší česká mediální společnost MAFRA, a.s. prošla velkými 

změnami, ji odkoupil Agrofert v čele s Andrejem Babišem a dostal pod kontrolu magnát 

vydávající i jedno z nejčtenějších periodik Mladou Frontu DNES (MF DNES). 

Základním cílem mé práce bude komparativní studie mediálního obrazu politických 

stran v deníku MF DNES, a to ve dvou obdobích, kdy na periodikum neměl mít údajně 

vliv Andrej Babiš. Konkrétně se bude jednat o období od vstupu Ing. Andreje Babiše do 

české vrcholné politiky až do jeho uzavření obchodu s tehdejšími vlastníky společnosti 

MAFRA a její následné koupi. Druhé období bude vymezeno předáním akcií Agrofertu do 

svěřeneckých fondů, během období politické krize a bude ukončeno posledním dnem 

Andreje Babiše ve funkci ministra financí. MF DNES jsem si vybral, jelikož patří mezi 

nejčtenější deníky a zároveň hraje velkou roli v problematice „vládní krize“ v roce 2017. 

Touto prací bych se chtěl pokusit potvrdit nebo vyvrátit hypotézu, zda Andrej Babiš 

mohl mít na vydávání MF DNES po předání akcií do svěřeneckých fondů vliv a zda mohl 

manipulovat s obsahem periodika k vlastnímu politickému prospěchu či poškození 

ostatních politiků a politických stran. 

Ve druhé části práce se zaměřím na politický a společenský kontext působení Andreje 

Babiše ve veřejném prostoru, včetně kontroverzí, s nimiž je jeho osoba spojována. Jedná se 

o kauzy Čapího hnízda, korunových dluhopisů a obvinění, že v době komunistického 

režimu mohl spolupracovat se Státní bezpečností jako agent. 

  



 

3 

CÍL A HYPOTÉZA 

Při zpracovávání bakalářské práce jsem si stanovil cíl a k tomu odpovídající hypotézu. 

CÍL 

Zjistit, zda Andrej Babiš mohl mít na vydávání MF DNES po předání akcií do 

svěřeneckých fondů vliv a zda mohl manipulovat s obsahem periodika k vlastnímu 

politickému prospěchu či poškození ostatních politiků a politických stran. 

 

HYPOTÉZA 

Předpokládám, že Andrej Babiš manipuloval s informacemi a záměrně poškozoval 

politiky a politické strany v deníku MF DNES pro zvýšení preferencí hnutí ANO 2011 

v parlamentních volbách v roce 2017, a to i po svěření akcií Agrofertu do svěřeneckých 

fondů. 

  



 

4 

MF DNES 

Aktuální podoba deníku Mladá fronta DNES se skládá ze zpravodajských a 

publicistických článků. Noviny jsou vydávané denně s výjimkou neděle. S nástupem 

digitálních médií přišli vydavatelé s elektronickou podobou deníku s názvem iDNES.cz. 

Mezi oběma subjekty dochází k interakci a to především z důvodu přebírání některých 

článku z tištěné verze do digitální a naopak. Jedná se o jeden z nejčtenějších seriózních 

zpravodajů v České republice s širokou škálou čtenářů, který zásadně ovlivňuje politické, 

společenské i každodenní myšlení. Deník dle výzkumů čtenosti oslovuje více jak 600 tisíc 

čtenářů na vydání. Šéfredaktorem MF DNES je Jaroslav Ples. 

Noviny jsou aktuálně součástí největší české mediální společnosti MAFRA, a.s., ta 

vedle MF DNES vydává i Lidové noviny, bezplatný deník Metro, internetový portál 

Lidovky.cz a součástí skupiny je i hudební televize Óčko. 

HISTORIE DENÍKU 

MF DNES, nezkráceným názvem Mladá fronta DNES, začala vycházet 1. září roku 

1990. Navázala na list Mladá fronta, který byl před rokem 1989 vydáván Ústředním 

výborem Socialistického svazu mládeže vedoucí Komunistickou stranou Československa. 

Ústavní zákon o vedoucí pozici Komunistické strany byl po roce 1989 vyňat spolu 

s některými zákony o cenzuře z Ústavy Československé federativní republiky a následně 

bylo umožněno soukromým subjektům – právnickým i fyzickým osobám vydávat 

periodika, a to především prosazováním systému tržní ekonomiky. O česká média se 

začaly zajímat i zahraniční tiskové magnáty z bývalého „Západního bloku“. V červenci 

roku 1990 byla zřízena společnost M a F, a.s. složená z redaktorů původní Mladé fronty se 

základním kapitálem 3 000 Kčs na jednoho redaktora. Tento samosprávný styl pracovníků 

příslušných redakcí pod vedením šéfredaktorů označujeme tzv. „spontánní privatizací“
1
. 

Tyto kolektivy se postavily nadřízeným uměle dosazeným komunistickým režimem. 

Akciová společnost M a F, a.s. měla zřídit nový deník Mladá fronta DNES, který by 

navazoval na periodikum předešlého režimu, avšak v novém demokratickém „kabátě“. 

Dne 22. srpna 1990 byla společnost zapsána do obchodního rejstříku a nový deník Mladá 

fronta DNES byl zaregistrovaný Ministerstvem kultury. Bouřlivé nepokoje mezi zástupci 

                                                           
1
 BENDA, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 

2007, s. 89. ISBN 978-80-246-1387-1. 

 



 

5 

nově vzniklé instituce Svaz mládeže, která navazovala na Socialistický svaz mládeže, a 

novými vlastníky akciové společnosti M a F skončily podepsáním oboustranně výhodné 

smlouvy mezi M a F a.s. a vydavatelstvím Mladá fronta. Tento proces privatizace 

„tunelováním“ byl jeden z prvních příkladů počátku 90. let minulého století. O hodnotě 

majetku původního vydavatelství Mladá fronta, vč. pozice na trhu, historie periodika a 

hlavně základnou předplatitelů můžeme diskutovat, zda se jednalo o „miliony či stamiliony 

vyjádřitelné) hodnoty, již privatizátoři bezúplatně získali. Nikoli potají, ale všem na 

očích.“
2
 

Vývoj počátku devadesátých let je spojen s nutností modernizace technologie a 

vybavení redakcí, což vede české majitele k hledání silných partnerů v zahraničních 

mediálních magnátech. V Čechách se angažovaly především společnosti z německy a 

francouzsky mluvících zemí. Zprvu ovládaly jen minoritní podíly redakcí, ale se 

zvyšujícími nabídkami, které razantně předčily původní investice redaktorů, bylo ovládnutí 

většiny podílů nadosah. Koncem roku 1991 vznikla spojením francouzské Socpresse SA a 

české M a F, a.s. česko-francouzská společnost MaFra a.s., která nově zajišťovala tisk a 

distribuci deníku. Francouzský investor v roce 1992 disponoval 48% podílem. Čeští 

redaktoři si z prodeje podílu přišli k více jak jednomu milionu korun. 

Francouzskou skupinu Groupe Hersant, pod kterou spadal investor Socpresse SA, 

v roce 1994 potkaly finanční problémy, což vedlo k prodeji podílu německému tiskovému 

magnátu Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft RBVG. Německý vydavatel odkoupil 

48% účast ve vedení MaFry za více jak miliardu korun. Postupně se podíl německého 

koncernu zvyšoval, až převzal celkovou kontrolu na celých 19 let. Jedenáctého listopadu 

1997 byla společnost MaFra přejmenována na MAFRA a.s. V roce 2013 se do vydávání 

nejčtenějšího periodika angažuje podnikatel Andrej Babiš, který stojí v čele skupiny 

Agrofert a.s. Detaily transakce mezi oběma subjekty nebyly zveřejněny, avšak prodej 

musel být schválen Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, k tomuto aktu došlo dne 26. 

srpna 2013. Odchod německého investora byl zdůvodněn strategickými důvody a možností 

investice do různých dalších aktivit. 

Česká vydavatelství opouštějí zahraniční investoři a jejich zpravodajské domy skupují 

                                                           
2
 Britské listy: Ukradená Fronta, ukradené Právo [online]. Dobřichovice, 1998, 1998(1) [cit. 2018-05-09]. 

ISSN 1213-1792. Dostupné z: http://www.britskelisty.cz 
 



 

6 

čeští a slovenští miliardáři z řad podnikatelů a finanční skupiny. Opouštění zahraničních 

investorů od podílů nad českými vydavatelstvími bylo způsobeno několika faktory. Prvním 

z nich je krize, která ovlivnila ekonomiku v letech 2008 a 2009. Ústup investorů lze 

pozorovat ve značné části postkomunistické Evropy. Dalšími faktory jsou nástup 

internetových modifikací denního tisku, značné jazykové omezení českého tisku, nebo 

ztráta iluzí od společného reklamního trhu pro celou střední Evropu. 

Podle některých odborníků je velkým problémem aktuálních investorů možnost 

narušení svobody médií a redakční autonomie. A to především z pohledu vlastníka, který 

v mnohých případech prezentuje odkup mediálních společností jako budoucí investici. Z 

řad znalců se však ozývají hlasy, které směřují pozornost k nejen ekonomickému záměru, 

ale také k možným politickým i obchodním zájmům investora. 

K prosazování zájmů moderních oligarchů pak postačí správné načasování 

zveřejňování informací a vyhýbání se tématům spojených s jejich politickým či obchodním 

působením.  

Andrej Babiš ihned po akvizici Mafry vyvrátil, že by nejčtenější deník na českém trhu 

v budoucnu využil pro získání, či přesvědčení voličů a zviditelnění nově vzniklého hnutí 

ANO 2011. S tehdejším šéfredaktorem Lidových novin se dohodl na sepsání etického 

kodexu, který vymezí vztahy mezi redakcí periodik a jeho vlastníkem. 

Svá slova zanedlouho popřel, a to již v prvních dnech nového podnikání. Situace se 

vyostřila odchodem šéfredaktorů MF Dnes – Roberta Čásenského i Lidových novin – 

Dalibora Balšíka spolu s některými redaktory. Následovaly rozsáhlé personální změny 

v redakcích skupiny MAFRA a ani další nástupce na post šéfredaktora Sabina Slonková ve 

funkci dlouho nevydržela. Svůj odstup komentovala slovy, že její představy o nezávislosti 

v praxi byly odlišné.
3
 Již během působení nové šéfredaktorky dochází k modernizaci 

modelu řízení redakce. Nové postupy spočívaly ve vzniku další podstatné pozice v redakci 

– ředitel redakce. Ten měl na starosti denní provoz či chod novin, přičemž šéfredaktor měl 

hlavní podíl na strategickém směřování obsahu. 

                                                           
3
 NEUMANN, Ondřej. Sabina Slonková: Pro Babiše a spol. je nezávislost novin jen 

fráze. HlídacíPes.org [online]. 2015, 17. února 2015, 2015 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: 

https://hlidacipes.org/sabina-slonkova-pro-babise-a-spol-je-nezavislost-novin-jen-fraze/ 
 



 

7 

VÝVOJ POČTU ČTENÁŘŮ DENÍKU 

Mladá fronta DNES je podle průzkumů z konce roku 2016 druhým nejčtenějším 

deníkem. Podle výsledků MEDIA PROJEKTU „připadá na jeden výtisk periodika 609 tisíc 

čtenářů"
4
. Každým rokem se počet čtenářů nepatrně snižuje, což potvrzuje studie z období 

duben až září 2017, kdy se počet snížil na 564 tisíc. Ve srovnání s prvním nejčtenějším 

deníkem Bleskem, kolem 960 tisíc čtenářů na výtisk, o více jak jednu třetinu méně. 

Diskutovaná témata v obou případech ale nelze porovnávat. I s přihlédnutím na proces 

bulvarizace je Mladá fronta DNES nejčtenějším zpravodajským deníkem. Denně se MF 

DNES prodá více jak 130 tisíc výtisků. Statistiky předpokládají, že tempem, kterým se 

snižuje náklad deníku MF Dnes, se brzy může propadnout v prodejích pod ostatní deníky, 

například Právo.
5
 

ANDREJ BABIŠ 

Andrej Babiš se narodil dne 2. září roku 1954 na Slovensku. O od roku 1958 žil 

v Paříži, kde také nastoupil do první třídy na základní škole při československém 

velvyslanectví. Po čtyřech letech působení rodiny Babišových se vrací zpět do Bratislavy. 

Jeho otec byl v roce 1969 následně vyslán do Ženevy jako zástupce obchodní organizace 

GATT (Všeobecná dohoda o clu a obchodu) komunistického Československa. Andrej 

Babiš po nástupu do běžného gymnázia ve Švýcarsku onemocněl trombocytopenií a rok 

byl hospitalizovaný v ženevské kantonální nemocnici, ve které mu lékaři odebrali slezinu. 

Čas v nemocnici dle vlastních slov využil k zdokonalování francouzštiny.
6
 Po léčbě 

absolvoval státní gymnázium College Rousseau v Ženevě. Z obavy komunistického 

režimu, že by rodina Babišových během pobytu emigrovala, byl pouze Andrej Babiš 

deportován zpět do Bratislavy. Po návratu studoval Gymnázium Tomášikova v Bratislavě, 

žil s babičkou. Začal si psát omluvenky, což vedlo ke sníženým známkám z chování. 

Odmaturoval ze slovenštiny, ruštiny, francouzštiny a matematiky. Následně vystudoval 

zahraniční obchod na Fakultě obchodní Vysoké školy ekonomické, k jejímuž vzniku v 60. 

                                                           
4
 MEDIA PROJEKT: Tisková zpráva Unie vydavatelů. 2017. Praha: UNIE VYDAVATELŮ, 2017. 

5
 HÖPPNER, Ondřej. Výhled: Za deset let se MF Dnes propadne v prodejích pod deník Právo. In: 

HÖPPNER, Ondřej. Höppner Media . Blog [online]. Praha, 2011, 9. dubna 2011 [cit. 2018-05-09]. Dostupné 

z: http://hoppner.blog.cz 
6
 BABIŠ, Andrej. Můj příběh. In: BABIŠ, Andrej. Můj příběh [online]. Praha: ANO 2011, 2011, 2011 [cit. 

2018-05-09]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/andrej-babis/ 

 



 

8 

letech napomohl i jeho otec. Během studií vedl pobočku mezinárodní organizace studentů 

AISEC, což ho zavedlo dokonce na brigády do Francie a Belgie.
7
  

ANDREJ BABIŠ, PODNIKATEL 

Po studiích Andrej Babiš nastoupil v roce 1978 do podniku zahraničního ochodu 

(PZO) Chemapol Bratislava. Podnik měl monopol na provozování zahraničního obchodu 

na území bývalé Slovenské socialistické republiky pro dovoz ropných a chemických 

produktů. Byl řízen Ministerstvem zahraničního obchodu Československé socialistické 

republiky. Kariérní růst Andreje Babiše se zvyšoval nedosažitelným tempem. Krátce po 

jeho nástupu byl podnik Chemapol přejmenován na Petrimex. Od počátku Andrej Babiš 

působil na pozici samostatného referenta, následně vedoucího referenta. Nakonec se stal 

zástupcem ředitele podniku. 

V roce 1985 se vypracoval na funkci zástupce Petrimexu v Maroku, kde pracoval 

pod kontrolou hlavní sovětské tajné služby (KGB). KGB v Africe usilovala o větší vliv. 

Vše probíhalo pod krytím Správy kontrarozvědky Bratislava, na kterou byl Andrej Babiš 

údajně nejprve jako tajný spolupracovník, následně jako agent pod krycím jménem 

„BUREŠ“ úzce napojen.
8
 I během Sametové revoluce byl mladý Andrej Babiš s rodinou 

v Maroku. Několikrát sám zmínil: „Ani jsme pořádně nevěděli, co se dělo doma na 

Československu.“
9
 V roce 1990 v Maroku zastupoval 12 slovenských firem a po návratu 

do Bratislavy v devadesátém prvním se stal členem představenstva Petrimexu. Současně 

vykonával funkci ředitele 32. skupiny Petrimexu, jež dovážela veškeré suroviny a hnojiva, 

která následně vyvážela. Jako zaměstnanec firmy Petrimex se stal i jedním ze společníků 

firmy Agrofert, která „vznikla 23. ledna 1993 z pražské kanceláře Petrimexu“.
10

 Andrej 

Babiš v této firmě držel čtvrtinový podíl. Po Babišových změnách ve vedení Petrimexu, do 

kterých zasahovala společnost O. F. I. Ost Finanz und Investment AG založená roku 1994, 

byl z funkce odvolán, a to i s tehdejším generálním ředitelem Petrimexu Antonem 

Rakickým v roce 1995. Anton Rakický zmizel po odvolání ve Spojených státech 

                                                           
7
 BABIŠ, Andrej. Můj příběh. In: BABIŠ, Andrej. Můj příběh [online]. Praha: ANO 2011, 2011, 2011 [cit. 

2018-05-09]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/andrej-babis/ 
8
 VÁLKO, Dušan. Kapitola III. Klamár Andrej Babiš. Prípad I: počestný Andrej Babiš. 1. Zvolen: FOTO 

Badinka, 2002, 48 s. ISBN 8096883003. 

9
 Andrej Babiš: Můj úplný životopis. Parlamentní listy [online]. 2011, 2011 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: 

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Andrej-Babis-Muj-uplny-zivotopis-213394 
10

 ŽELEZNÝ, Jakub. Události: ČT 1. 2017. Praha, 2017, 12 s. 
 



 

9 

amerických.  

Andrej Babiš se i s rodinou přestěhoval v roce 1994 do České republiky, kde 

založil firmu Agrofert, která oficiálně začínala se základním jměním sto tisíc korun 

českých. Do roku 2000 stoupl základní kapitál firmy na 8,5 milionů korun. 

Agrofert Praha vznikl již v roce 1993 údajně z pověření a původně jako společnost 

s ručením omezeným stoprocentně vlastněná Petrimexem s předmětem činnosti 

zprostředkování obchodu. Následující rok se Agrofert transformoval na akciovou 

společnost bezprostředně po rozpadu federálního Československého státu. V roce 1995 do 

Agrofertu vstupuje již zmíněná O. F. I. Ost Finanz und Investment a navýšila základní 

jmění a odkoupila 50% podíl společnosti. Andrej Babiš tvrdí, že za O. F. I. stojí jeho 

bývalý spolužáci ze studií ve Švýcarsku, kterým se prý projekt natolik zalíbil, že se 

rozhodli do něj investovat. Ost Finanz und Investment sídlí s dalšími dvaceti firmami v 

industriální zóně města Bar ve Švýcarsku. Původní firma Petrimex se aktu investice do 

Agrofertu neúčastnila a zcela z nepochopitelných důvodů ztratila ve společnosti svůj 

majoritní vliv, i když v jeho rozjezdu investovala stovky milionů (až 400 mil Kč.), a 

předala mu většinu své obchodní klientely v oblasti hnojiv. Tím se Petrimexu propadly 

tržby až o 40%. V roce 1977 Petrimex po dlouhém procesu žaloby odprodal zbývající 

podíl Andreji Babišovi. Podobný příběh se v následujících letech opakoval.
11

  

Vláda premiéra Václava Klause v polovině 90. let umožnila veřejnou soutěží získat 

Andreji Babišovi majoritní poloviční podíl akcií lovosického podniku Lovochemie, který 

byl výrobcem dusíkatých hnojiv. Andrej Babiš tak učinil prostřednictvím společnosti 

Proferta, kterou vlastnil společně s německou firmou BAGS. Stalo se tak díky nátlaku 

Klausovy vlády na Investiční a poštovní banku (IPB), která v období privatizací 

financovala několik podobných projektů s vědomím, že není reálné podávané úvěry splatit.  

Andrej Babiš následně využil situace a zbavil se závazku vůči bance IPB a 

německému společníkovi. Spolu se státním podnikem Unipetrol, kam dosadil spojence 

Pavla Švarce, Agrofert založil firmu Agrobohemie. 

                                                           
11

 KAISER, Daniel. Legenda o svatém Andrejovi. Reflex odhaluje zapomenuté informace o Babišově 

zbohatnutí. Reflex [online]. 2013, 2013 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: 

http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/52406/legenda-o-svatem-andrejovi-reflex-odhaluje-zapomenute-

informace-o-babisove-zbohatnuti.html 

 



 

10 

Pavel Švarc byl původním ředitelem ZZN Nymburk. Do čela Unipetrolu se dostal 

za financování aktivit představitelů České strany sociální demokracie (ČSSD). 

Agrobohemie získala navýšením o 250 milionů korun v podniku Lovochemie majoritní 

podíl. Investice se však ze záhadných důvodů nezúčastnila Proferta, i přes snahu 

německého spolumajitele. Andrej Babiš tak ovládal tři velmi důležité kousky stavebnice, 

jejímž vrcholem byla likvidace firmy Proferta a to i s půlmiliardovým dluhem bance IPB.
12

  

Do povědomí české veřejnosti se Andrej Babiš dostal v roce 2001 poprvé v kauze 

privatizace Unipetrolu, petrochemického státního podniku. Za vlády tehdejšího premiéra 

vládnoucí strany ČSSD a současného prezidenta Miloše Zemana měl získat majoritní 

podíl, i když nenabídnul nejvyšší cenu. O tři miliardy korun více nabídla britská společnost 

Rotch Energy. Po tomto kontroverzním privatizačním obchodu se v české veřejnosti 

objevily spekulace, zda díky svému rozhodnutí nezískal Miloš Zeman úplatek. Privatizační 

obchod se uskutečnil i přes varování Bezpečnostní informační služby. Avšak Agrofert 

následně požádal o ukončení privatizační smlouvy a pro údajně příliš vysokou cenu od 

obchodu upustil.
13

 V roce 2002 vláda Vladimíra Špidly vyhlásila novou soutěž, kde 

konečnou nabídku podala pouze firma PKN Orlen a jí 63% podíl v Unipetrolu vláda 

prodala v roce 2005. Vedení polské firmy PKN Orlen dohodlo s Babišem během obchodu, 

„že mu za pomoc v případě vítězství prodá z Unipetrolu podíl. Tento slib ale 

nedodrželo.“
14

 

Mezi největší firmy, které Agrofert ovládá, patří chemičky Lovochemie, Precheza a 

Deza, dále firmu AliaChem, která disponuje dalšími čtyřmi výrobními podniky: 

Shyntesiou, Fatrou, Moravskými chemickými závody a Technoplastem.
15

  

Portfolio firem Andreje Babiše se rozšířilo od hnojiv k prodeji potravin. 

Prostřednictvím společností obchoduje s polnohospodářskými hnojivy a ovládá 

masokombinát Kostelecké uzeniny nebo pekárenskou firmu Penam. Disponuje 

                                                           
12

 KAISER, Daniel. Legenda o svatém Andrejovi. Reflex odhaluje zapomenuté informace o Babišově 

zbohatnutí. Reflex [online]. 2013, 2013 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: 

http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/52406/legenda-o-svatem-andrejovi-reflex-odhaluje-zapomenute-

informace-o-babisove-zbohatnuti.html 
13, 10

 DVOJÍ PRIVATIZACE UNIPETROLU. Respekt [online]. 2012, 1. ledna 2012 [cit. 2018-05-09]. 

Dostupné z: https://www.respekt.cz/korupce/dvoji-privatizace-unipetrolu 

 
15

 Agrofert. In: Wikidata [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001 [cit. 2018-05-09]. 

Dostupné z: https://www.wikidata.org/wiki/Q5374450#P355 

 



 

11 

kompletním zpracovatelským řetězcem. Vyrábí hnojiva, kterými hnojí svou půdu, na které 

pěstuje polnohospodářské a potravinářské produkty, které zpracovává a následně i 

prodává. Firmy Andreje Babiše pobíraly od roku 2006 až do roku 2013 státní dotace pro 

malé a střední podniky financované Evropskou Unií přes 5,5 miliardy korun.
16

 

Rozsah působnosti Andreje Babiše, a to především v oblasti výroby biopaliv a 

jejich zprostředkování, se rozšířil v roce 2010 s novelou Zákona o ochraně ovzduší. Novela 

spočívala ve zvýšeném podílu biopaliv v benzínu a naftě.  

Od roku 2013 Andrej Babiš v čele společnosti Agrofert vlastní i již zmiňovaný 

mediální koncern MAFRA a.s. Agrofert a jeho pobočky působí i na Slovensku, ale 

společnosti zahrnuje i v Maďarsku, Polsku, Nizozemsku a v Německu. 

Před tím než se stal ministrem financí, odešel z vedení Agrofertu, jelikož musel 

podle přijaté novely „č. 14/2017 Sb., kterou se změnil zákon č. 159/2006 Sb., o střetu 

zájmů. Související usnesení o přehlasování prezidentského veta Poslaneckou sněmovnou 

bylo publikováno pod č. 15/2017 Sb. Konečné znění novely bylo výsledkem dlouhé a ostré 

diskuze, která tentokrát proběhla i uvnitř vládní koalice. Novela č. 14/2017 Sb. zakazuje 

členům vlády a dalším funkcionářům vlastnit média. Společnosti, v nichž má člen vlády 

více než 25 %, se podle novely již nedostanou k dotacím, investičním pobídkám a 

veřejným zakázkám. Účinnosti novela č. 14/2017 Sb. nabyl 1. září 2017, zákaz účasti v 

zadávacích řízeních a zákaz poskytnutí dotace ale začal platit už od 15. dne po vyhlášení 

novely ve Sbírce zákonů, tedy již 9. února 2017.“
17

 Novela zákona, přezdívaná Lex Babiš, 

neumožňovala střet zájmů podnikatelských aktivit a jeho působení ve vrcholné politice. 

Pro respektování zákona využil možnosti převést své vlastnictví firem do svěřeneckých 

fondů. Obecně Institut svěřeneckého fondu umožňuje vyčlenit majetek do správy rady. 

V případě Andreje Babiše se jedná o dva svěřenecké fondy s názvy AB private trust I a II. 

Do prvního z nich vložil 90% akcií společnosti Agrofert a 100% akcií společnosti SynBiol. 

Správcem prvního z nich se stal Zbyněk Průša a do rady protektorů, jenž dohlíží na činnost 

                                                           
16

 NEUMANN, Ondřej. Dotační jízda Agrofertu. Za osm let 5,5 miliardy. HlídacíPes.org [online]. 

2015, 2015 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: https://hlidacipes.org/dotacni-jizda-agrofertu-za-osm-let-55-

miliardy/ 
17

 VOJÍKOVÁ, Martina. Lex Babiš: Novela vyšla ve Sbírce zákonů. Zprávy Alfa9: zpravodajství o 

legislativě a ekonomii [online]. 2017, 2017 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: 

http://zpravy.alfa9.cz/absolutenm/templates/zprava.aspx?a=43219 
 



 

12 

správce, jmenoval svou manželku Moniku Babišovou, Alexeje Bílka s Václava Knotka. 

Alexej Bílek vede právní divizi koncernu Agrofert a Václav Knotek se podobně jako Bílek 

věnuje právnímu poradentství Agrofertu. Zbylých 10% akcií společnosti Agrofert spravuje 

Alexej Bílek a rada, která dohlíží na činnost správce je opět složená z manželky Moniky 

Babišové, Zbyňka Průši a Václava Knotka. Převodem majetku do svěřeneckých fondů se 

impéria rozhodně nezbavil, jen jej pověřil spravovat čtyři osoby z jeho těsné blízkosti.  

ANDREJ BABIŠ, POLITIK 

Politická kariéra Andreje Babiše sahá do roku 2011, kdy v listopadu založil občanskou 

iniciativu Akce nespokojených občanů. Jak už sám název iniciativy napovídá, zkratka 

ANO je složená z počátečních písmen a jako politické hnutí ANO 2011 bylo registrováno 

11. května roku 2012. První předsedou hnutí se stal Andrej Babiš po tajné volbě. Jednou 

z jeho prvotních myšlenek bylo bojovat proti korupci a za nižší daně. Odvolával se tak 

k aférám předešlých vlád tradičních politických stran ODS a ČSSD. Hnutí bylo první roky 

financováno přímo ze zdrojů Andreje Babiše. V krajských volbách tentýž rok nemělo hnutí 

dostatečných počet zástupců a v senátních volbách nezvítězil ani jeden z jeho sedmi 

kandidátů. 

V předčasných sněmovních volbách konajících se v roce 2013 dosáhl spolu s hnutím 

nečekaného úspěchu a umístil se za první ČSSD se ziskem téměř 19% hlasů. Ve čtyřech 

krajích dokonce hnutí zvítězilo. Sázel na intenzivní kontaktní kampaň a příslib, že „bude 

řídit stát jako firmu.“ Na základě tohoto výsledku se 26. října 2013 probojoval do 

poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Po úspěšném sestavení vlády nového 

premiéra Bohuslava Sobotky v koalici ČSSD, ANO 2011 s KDU-ČSL obsadil Andrej 

Babiš 29. ledna 2014 post ministra financí a zároveň se stal vicepremiérem. Hnutí ANO 

vedlo šest resortů. Ve volbách do Evropského parlamentu obsadilo čtyři mandáty. V roce 

2014, kdy zastával úřad ministra financí, „bylo Agrofertu neoficiálně odpuštěno 1,476 

miliardy korun na daních.“
18

  

Zasloužil se o zavedení elektrické evidence tržeb (EET), přes kterou jsou všechny 

údaje o každé transakci doposud některých podnikatelů online cestou zasílány na státní 

                                                           
18

 TŘI MILIARDY OD BABIŠE PRO BABIŠE: Od chvíle, kdy se velkopodnikatel stal ministrem financí, 

zažívá Agrofert ještě lepší časy. Respekt [online]. 2015, 22. září 2015 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: 

https://www.respekt.cz/komentare/tri-miliardy-od-babise-pro-babise 

 



 

13 

správu. Ke schválení zákona o EET došlo vládní koalicí dne 10. února 2016, přičemž bylo 

spojené s prosazením snížení DPH u stravovacích služeb na 15%. Ani neúspěch 

v senátních volbách podzimu 2016 neohrozil Andreje Babiše v postu předsedy hnutí ANO 

2011, tím byl opět zvolen 25. února 2017. Post předsedy hnutí ANO 2011 obhájil na 

sněmu i v únoru 2015. 

Dne 24. května 2017 Andrej Babiš odstupuje z postu ministra financí Sobotkovy vlády 

z důvodu možného střetu zájmů ve vyšetřované kauze korunových dluhopisů firmy 

Agrofert. Střet zájmů spočíval v tom, že vyšetřování spadalo pod ministerstvo financí, na 

které měl Andrej Babiš jako ministr vliv. 

METODOLOGIE 

Pro kvantitativní a kvalitativní analýzu mám v úmyslu vyhledávat články na 

titulních stranách deníku MF DNES, které se zmiňují alespoň o jedné politické straně, 

případně zmiňují některého z hlavních představitelů politické strany. Budu zkoumat jakým 

způsobem se změnila forma prezentace jednotlivých politických subjektů a jejich 

představitelů na titulních stranách MF DNES a to z toho důvodu, že titulní strany jsou 

jedním z hlavních poutačů ke koupi či přečtení periodika a obecně se předpokládá, že na 

této stránce jsou periodikem vybírány informace s nejvyšší významností a společenským 

dopadem.  

OBSAHOVÁ ANALÝZA 

Základním postupem pro vypracování bakalářské práce je obsahová analýza, která 

se používá především s cílem porozumět principům, na základě kterých média tvoří svůj 

obsah. Z každého ze sledovaných článků jsem posoudil jeho vyznění, zabarvení, a to buď 

negativní, neutrální, nebo pozitivní. Při identifikaci jsem vycházel z kontextu média a 

z předpokládaného účinku na čtenáře. Diskutovaná témata jsem analyzoval i na základě 

aktuální politické situace a směřování společnosti v daném období. Snažil jsem se v co 

největší míře potlačit vlastní zaujetí k hodnocení tématu.  

OBSAHOVÁ ANALÝZA MÉDIÍ 

Během obsahové analýzy MF DNES jsem se zaměřil na dvě období. Tato období jsem 

vymezil daty souvisejícími s působením Andreje Babiše na území České republiky. První 

z nich je datováno od 1. srpna 2013 a končí 26. června 2013. Začíná vstupem Andreje 

Babiše do vrcholné politiky, založením hnutí ANO a končí vstupem Agrofertu do akciové 



 

14 

společnosti MAFRA. Druhé období se datuje od 27. ledna 2017, tedy předáním akcií 

Agrofertu do svěřeneckých fondů a je ukončeno symbolickým koncem Andreje Babiše ve 

funkci ministra financí. Očekává se, že obsah periodika by měl být v obou obdobích 

shodný, jelikož periodikum Andrej Babiš nevlastnil a neměl mít na něj vliv. 

Obsahy titulních stran při porovnání se však při porovnání změnily. V prvním 

sledovaném období byl kladen důraz na aktuální politickou situaci. Velkým tématem byly 

kauzy tří politicky stran: ODS, TOP 09 a opoziční ČSSD. Na titulních stranách se 

objevovaly kauzy sociálních demokratů Davida Ratha a Pavla Koudy. Častým 

kritizovaným tématem občanských demokratů byl způsob vlády Petra Nečase, kauzy 

Řebíček nebo Barták. Obě politické strany spojovala kauza Janoušek – Bém. Negativní 

články o TOP 09 se týkaly především kritiky ministryně kultury Aleny Hanákové. 

Témata titulních stran periodika ovlivnily i další důležité politické události. První 

přímá volba prezidenta České republiky, souboj favoritů Miloše Zemana a Karla 

Schwarzenberga, výsledek prezidentských voleb a povolební situace a první měsíce 

působení nového prezidenta republiky. Dále se články týkaly přípravy a průběhu krajských 

a senátních voleb a později i řádných voleb do Poslanecké sněmovny, které se však 

neuskutečnily z důvodu pádu vlády Petra Nečase. Pád vlády Petra Nečase mapovaly titulní 

strany deníku velmi detailně. Období zakončuji informací v periodiku o koupi společnosti 

MAFRA, a.s. Andrejem Babišem. 

Frekvence politických článků v prvním období na jedno vydání činila 1,25 (340 

politicky zaměřených článků na 270 vydání). 

Během druhého sledovaného období pozoruji v koncepci uspořádání článků v deníku 

změny. Aktuální politická témata byla z části přesunuta na další strany. Na titulní straně se 

politické zprávy objevovaly sporadicky. Frekvence politických článků na jedno vydání 

činila 1,11 (109 politicky zaměřených článků na 98 vydání). Což činí pokles oproti 

prvnímu období o 14%. 

Podobně jako u ostatních seriózních deníků došlo i u MF Dnes k bulvarizaci, která je 

definovaná stíráním hranic mezi seriózním a bulvárním médiem. Dochází k využívání 

výrazových prostředků dříve spojovaných pouze s bulvárními médii, zpracovávají podobná 

témata a mají tendenci k emocionalizaci. Tyto kroky seriózních periodik jsou údajně 



 

15 

způsobeny snahou o ekonomické přežití pod tlakem reklamních investorů.
19

 

Politická témata, která se na titulních stránkách ve druhém období objevila, zpravidla 

informují o postupech tehdejší vlády premiéra Bohuslava Sobotky, která vládne v koalici 

s hnutím ANO 2011 za podpory křesťanských demokratů (KDU-ČSL). Strana KDU-ČSL 

a její představitelé jsou zmiňovány jen výjimečně. Velký prostor dostává hnutí ANO v čele 

s Andrejem Babišem a ČSSD s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Především kritika 

směřuje do řad sociálních demokratů. Často zmiňovanými jsou vedle tehdejšího premiéra 

ministři Ludvík, Chovanec. Články se věnují i společné kauze ČSSD a ODS ohledně 

evropských dotací v Regionálním operačním programu (ROP) Severozápad. 

Diskutovaným tématem je i působení současného prezidenta Miloše Zemana, včetně 

milosti pro odsouzeného dvojnásobného vraha Jiřího Kajínka. Objevuje se kritika České 

televize a v nepatrné míře i Evropské unie. Ke konci druhého období se v deníku objevují 

články ohledně odvolávání Andreje Babiše z postu ministra financí premiérem 

Bohuslavem Sobotkou. Analyzuje se ústavní boj premiéra s prezidentem Milošem 

Zemanem, který Andreje Babiše nechtěl odvolat. Jen ojediněle se řeší příčina odvolání 

Andreje Babiše, tj. korunové dluhopisy společnosti Agrofert. Na titulních stranách není ani 

zmínka o zveřejněných odposleších Andreje Babiše s redaktorem MF DNES Františkem 

Nachtigallem o ovlivnění obsahu deníku, které kauzu korunových dluhopisů doprovázely. 

Období zakončuji odstupem Andreje Babiše z funkce ministra financí. 

1. 8. 2012 – 26. 6. 2013 

V prvním analyzovaném období deníku se objevovala politická témata spojovaná 

s tehdejší koaliční vládou a opozicí. První analyzovaný den se v periodiku objevila 

informace o miliardáři Andreji Babišovi, který byl zvolený předsedou hnutí, avšak pro 

blížící se krajské volby neměl dostatečný počet zástupců. Další témata dotýkající se 

působení Andreje Babiše byla směřovaná na možnou podporu některého z kandidátů na 

Hrad pro blížící se první přímou volbu prezidenta České republiky. Dvě z reportáží o 

Babišovi byly spíše neutrálně zabarvené, třetí a poslední z nich spíše pozitivně. 

Volba prezidenta byla jedním z nejvíce diskutovaných témat první části mé 

analýzy. Jednalo se o vůbec první volbu, ve které si podle volebního práva čeští občané 

                                                           
19

 OSVALDOVÁ, Barbora a Radim KOPÁČ, ed. Co je bulvár, co je bulvarizace. Praha: Univerzita Karlova 

v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3229-2. 
 



 

16 

starší 18 let zvolili novou hlavu státu. Nejsilnější kandidáty představily politické strany. Za 

Stranu Práv Občanů ZEMANOVCI (SPOZ) kandidoval bývalý premiér Miloš Zeman, 

TOP 09 navrhlo předsedu hnutí Karla Schwarzenberga, ČSSD Jiřího Dienstbiera, ODS 

Přemysla Sobotku, KDU-ČSL Zuzanu Roithovou a Komunistická strana Čech a Moravy 

(KSČM) Janu Bobošíkovou. Ostatní kandidáti byli nezávislí a nezastupovali ani jednu ze 

stran politického spektra, proto jsem je do komparační studie nezahrnul. Téma 

nadcházející přímé volby prezidenta se dotklo odcházejícího prezidenta Václava Klause, 

ten podobně jako ostatní kandidáti nezastupoval ani jednu z politických stran. 

Nejdiskutovanějšími kandidáty byli favorité voleb Zeman a Fischer a následně i 

Schwarzenberg. V titulcích se objevovala hesla „Zeman stoupá na Hrad. Už dohnal 

Fischera“, nebo „Vánoce s prezidentskými kandidáty: Zeman uvaří, kníže pozve na pivo“. 

Pozitivně laděné články v první polovině období směřovaly spíše na kandidáta Miloše 

Zemana, a to z důvodu, že úspěch slavila i jeho nově vzniklá strana „Zemanovci“. Ta 

údajně přebírala voliče z ČSSD. Důvod odlivu přisuzuji úspěšnému působení z dob 

Zemanova postu předsedy vlády České republiky, jenž vykonával čtyři roky od července 

roku 1998. Pro kritiku nebylo nutné dlouho čekat, již v listopadu 2012 se na titulních 

stranách objevily první zprávy o podezřelém financování Zemanovy kampaně, původu 

prostředků, včetně uvádění falešných sponzorů. Naopak zmínky o Karlu 

Schwarzenbergovi byly z velké části přehlušeny vládním působení strany TOP 09. O 

knížeti se na titulních stranách víceméně hovořilo neutrálně v souvislosti s průběhem 

voleb. Pozitivně laděné zmínky nastolil až konec voleb, kdy se v tisku píše o důvěře ke 

knížeti, nebo v otázce komu Češi svěří Hrad? 

Na titulních stranách deníku se hojně objevovaly články o vládě Petra Nečase, 

který byl premiérem od srpna 2010. Během působení koalice ODS, TOP 09 a VV (později 

pouze jejich frakce LIDEM – liberální demokraté) se dle deníku projevil jako slabý 

premiér, jehož mandát provázelo mnoho kauz a nesrovnalostí. Již začátkem prvního 

sledovaného období doznívají markantní změny v obsazenosti koalice, kdy původně 

místopředsedkyně vlády za VV Karolína Peake založila novou frakci. Do této frakce, 

později LIDEM, přešli i dva zbývající ministři a část poslanců za stranu VV. Došlo 

k výpovědi koaliční smlouvy s VV a nově se na vládě podílela nově vzniklá strana 

LIDEM, Karolíny Peake. Vládu Petra Nečase ohrozil i opětovný propad ekonomiky, který 

souvisel s nutností zvýšit DPH, články se tomuto tématu věnovaly především od srpna do 

listopadu 2012. Čas zmatků? Nový úkol vlády: sehnat 56 miliard, Trápení Petra Nečase, 



 

17 

tak deník popisoval vývoj premiéra, kterému do konce funkčního období zbývalo jen pár 

měsíců. Premiéra kritizovali v deníku i koaliční partneři, Karel Schwarzenberg se nechal 

slyšet, že nenechá Nečase zkazit pověst Česka. Kritiky se premiér dočkal i v domovské 

ODS, která se zlobila, že jí prohrál senátní volby v říjnu 2012. Konec roku 2012 se zdál 

být pro Petra Nečase lehce povzbuzující, na titulních stranách se objevovaly i články 

s pozitivní tématikou, kterou odstartovala kapitulace rebelů Petra Tluchoře, Ivana Fuksi a 

Marka Šnajdra z řad ODS a tím umožnili vládě přežít. Vedle převahy negativních článků 

se zmínili o Petru Nečasovi i neutrálně, například začátkem prosince, 4. a 5., během 

bleskové návštěvy Hillary Clintonové kvůli dostavbě jaderné elektrárny Temelín nebo 

v otázce slučování ministerských postů, se kterými premiér souhlasil. Na titulních stranách 

byl reflektován i výrok premiéra, že zakazuje strašit šetřením. Vláda byla pochválena, že 

na např. zateplování rozdá 28 miliard Kč. Předložila 71 receptů, jak probudit ekonomiku a 

v neposlední řadě 29. prosince 2012 vyšel článek „Češi roku 2012“, ve kterém byl Petr 

Nečas jako jediný zástupce z politické sféry.  

Pozornost deníku se na začátku roku 2013 zaměřila převážně na volbu prezidenta a 

blížící se odchod tehdejšího prezidenta Václava Klause. Ten překvapil na konci 

prezidentského období svou rozsáhlou amnestií.  

Dalším diskutovaným tématem na titulních stranách Mladé fronty DNES byly 

vedle vlády premiéra Nečase i kauzy v řadách Občanských demokratů. Jeden z prvních 

negativně zabarvených článků nesl název „Po Řebíčkovi padl i „jeho“ Viamont“. Aleš 

Řebíček byl členem ODS a jako ministr dopravy dovedl ke své bývalé firmě Viamont 

miliardové státní zakázky. Média a politici předpokládali, že se dopustil střetu zájmu a 

obohatil se z veřejných zakázek. Podle Mladé fronty Aleš Řebíček popíral, že by na tendry 

a zhodnocování Viamontu měl jakýkoli vliv i přes to, že by od jejího založení v roce 1996 

spolumajitelem a předsedou představenstva. Podíl akcií prodal, prý vyinkasoval 342 

milionů, ale vlastnictví firmy nešlo ověřit, protože Viamont přešel v roce 2008 na 

anonymní strukturu vlastníků. Firma byla dle článku z 8. srpna 2012 v insolvenčním řízení. 

Na daních státu dlužila několik desítek milionů korun.  

Kauza, která byla opět propojena se členy strany ODS na titulních stranách deníku, 

navazuje na funkci bývalého ministra obrany Martina Bartáka. Ten byl vyšetřován pro 

podezřelé armádní zakázky. Jednou z nich byla zakázka pro automobilku Tatra. Dne 22. 

srpna se v deníku Mladé fronty DNES objevila informace o tom, že americký šéf Tatry 



 

18 

unikl vazbě. Šéfa české pobočky Tatry Rolanda Adamse policie zatkla a obvinila 

z úplatkářství na základě svědectví obviněných Martina Bartáka a zbrojaře Michala Smrže. 

Ti byli naopak stíháni na základě svědectví Rolanda Adamse. Barták za úplatek v případě 

potvrzení zakázky na dodávku vojenských vozidel armádě, a Smrž z podvodu. Dle slov 

Bartáka nabízel úplatek právě Adams. Soud dle deníku odmítl Adamse vzít do vazby a 

téma se na titulní stranu vrátilo opět 24. srpna se zveřejněním nahrávky ze schůzky šéfa 

Tatry a lobbistou Bartákem. Dne 27. srpna se objevila v prvním období na titulní straně 

jedna z posledních zmínek této kauzy a dalších kauz zbrojařského průmyslu. Titulek 

položil otázku: „Komu vadí svědci zbrojních kauz?“ Policejní prezident se pro 

internetovou verzi deníku iDNES.cz nechal slyšet, že se jednalo o závažné indicie. 

Reportéři deníku se domnívali, že jednou z nich byl nucený odchod elitního kriminalisty 

Petra Krömera, který vyšetřoval korupční kauzu Tatra. Další byl konec armádního pilota 

Karla Daňhela v kauze nákupů letounů CASA, nebo již zmiňované zatčení šéfa Tatry. 

S údajnou korupcí při nákupu obrněných transportérů Pandur pro českou armádu 

byl v deníku spojován Marek Dalík, člen ODS a blízký spolupracovník bývalého premiéra 

Mirka Topolánka. Deník informoval v průběhu října 2012 o jeho zatčení, pobytu ve vězení 

i následném osvobození. Zprávy s ním spojené byly negativní. 

Článek titulní strany deníku z 6. září kritizoval exministra vnitra a vlivného člena 

ODS Ivana Langera za profit v praxích při vymáhání dluhů za elektřinu od ČEZ. Byznys 

se dle deníku rozrostl se zvýšením poplatků za elektřinu, přičemž během působení Langera 

ve vládě došlo k prodeji téměř 24 tisíc pohledávek za elektřinu společností IS Real and 

Consulting. Ta oficiálně sídli na Kypru, ale jednatelem je Langerův dlouholetý kamarád 

Ivan Kyselý.  

V dalších kauzách, které se negativně promítly do deníku, figurovali straníci ODS 

Roman Pekárek, bývalý pražský primátor Pavel Bém, na kterého měl vazby český 

podnikatel a miliardář Roman Janoušek. Po odsouzení za přijetí úplatku ukončil členství 

v ODS Alexandr Novák a vnitrostranická problematika byla v deníku reflektovaná i ve 

spojitosti s obviněním exministra zdravotnictví Tomáše Julínka z nezákonného svěření 

byznysu provozování letecké záchranky soukromým firmám. 

Vedle ODS se na titulních stranách deníku objevily i zmínky a kauzy strany ČSSD. 

Prvními negativními zprávami byl vliv Miloše Zemana na voličskou základnu strany, která 

se z části přesouvala k Zemanově SPOZ. Následovaly negativní články v kauzách 



 

19 

spojených s Davidem Rathem. David Rath zastával post hejtmana Středočeského kraje. Po 

zadržení Ratha v květnu 2012 za údajné úplatky články přibližovaly průběh vyšetřování a 

jeho uvěznění. Dne 23. srpna dokonce otiskly rozhovor z věznice, ve kterém chce bývalý 

hejtman za každou cenu z věznice a nechá na sobě testovat sledovací náramek. 

Bezprostředně po zadržení náměstka hejtmanky Ústeckého kraje Pavla Koudy o 

tom informoval jeden z článků titulní strany Mladé fronty. V kauze se jednalo o podezřelé 

nakládání s evropskými dotacemi, které směřovaly do sportoviště fotbalového klubu, kde 

měl náměstek své zájmy. Jméno Romana Janouška se objevuje vedle kauz spojených 

s ODS i ve spojitosti s představiteli z ČSSD. Systém moci politického podnikatele 

zmapovala MF DNES na titulní straně vydání z 13. prosince 2012, uvedla, že se stýkal i 

s expremiérem Jiřím Paroubkem. 

Titulním stranám deníku neunikl ani další z hlavních představitelů ČSSD Stanislav 

Gross, který čelil obvinění za nejasný zdroj financí pro byt na Barrandově. Lidem z jeho 

okolí v ČSSD navíc připluly údajně na účet provize za privatizaci mosteckých dolů.  

Dalšími politickými tématy, která se objevovala na titulních stranách deníku, byly 

strana LEV21 spolu s Jiřím Paroubkem, ekonomické problémy spojené s vysokou cenou 

nafty a benzínu, problematika školství. Kritika TOP 09 převládala u ministryně kultury 

Aleny Hanákové z důvodu vyhození ředitele Národního divadla, u ministra práce a 

sociálních věcí Jaromíra Drábka kvůli pozdnímu chodu sociálních dávek z důvodu chybně 

fungujícího elektronického systému. Další kritika směřovala na ministra dopravy za 

nefunkční registr vozidel a na vicepremiérku Karolínu Peake za nedostatek léčiv. Kritiky 

střetu zájmu ze strany deníku se dočkal i politik a novinář Radek John ze strany Věci 

veřejné (VV) za slučování žurnalistiky a politiky do jedné osoby. 

Médiem v druhé polovině září proběhla metylalkoholová aféra, která byla 

prezentovaná vůči politickým subjektům vesměs neutrálně. Kritika se v rámci aféry 

dostavila jen na účet ODS a Radka Johna z VV, který tvrdil podle deníku v pořadu z roku 

2008, že o nelegálním obchodu a alkoholem věděl. 

Jedním z politických témat s velkou četností na titulních stranách v měsíci říjnu 

byly krajské a senátní volby. Negativně se články nejvíce dotýkaly ODS a KSČM. 

Neutrálně zabarvené články naopak zmiňovaly strany TOP 09, LIDEM, VV, KDU-ČSL, 

Zelení a Ostravák. Největší četnost pozitivních článků si zasloužila ČSSD. V březnu a 

dubnu 2013 deník věnoval pozornost tématu nadcházejících sněmovních voleb a koncem 



 

20 

prvního sledovaného období také komunální politice v Praze.  

1. a 2. list tabulky Příloha č. 1: Četnost článků s politickou tématikou v prvním 

a druhém sledovaném období (tabulka složená ze tří listů) 

MEZIOBDOBÍ 

Meziobdobí je v Mladé frontě DNES těsně po vstupu Andreje Babiše do 

vydavatelství Mafra spjaté s personálními změnami z řad redaktorů a obměnou 

šéfredaktorů. Ihned po odkoupení skupiny Andrejem Babišem rezignoval z postu 

šéfredaktora Robert Čásenský. „Odchod ohlásili třeba investigativní redaktor Jaroslav 

Kmenta, šéfka zahraniční rubriky Adéla Dražanová nebo šéf editor Michal Musil.“
20

 Nové 

vedení novin se ale snažilo udržet návaznost s obdobím před Andrejem Babišem a na 

pozici šéfredaktorky obsadilo Sabinu Slonkovou, v deníku pracovala od roku 1991. Další 

redaktoři odstoupili ze svých postů a pro rozdílnou představu o objektivitě Mladé fronty se 

rozhodla po půl roce místo opustit i Sabina Slonková. Nahradil jí Jaroslav Plesl, který 

funkci vykonává dodnes. 

27. 1. 2017 – 25. 5. 2017 

Na základě analýzy titulních stran deníku jsem zjistil, že se četnost článků s politickou 

tématikou na titulních stranách v druhém období snížila. Stále bylo druhé sledované 

období podobně jako to první spjaté s vládnoucí koalicí. V roce 2017 tedy se stranou 

ČSSD, ANO 2011 a KDU-ČSL. Převládala témata článků o problémech vládnoucí strany 

ČSSD a kritika premiéra Sobotky.  

Titulní strany reagují na ministerstvo zdravotnictví v čele s Miloslavem Ludvíkem, 

v souvislosti se změnou poplatků za drahé léky spíše neutrálně, články naopak kritizují 

vznik univerzitních nemocnic, nedostatek psychiatrů, nebo volební kampaň ČSSD 

spojenou s kampaní proti kouření. Kritika deníku je zaměřená i na premiéra Sobotku, v 

článcích se objevuje ve spojení s přirovnáním: zoufalství, slaboch, nebo unavený premiér. 

Kritika článků deníku směřuje i k oslabení premiéra, které by mohlo ohrozit preference 

ČSSD. Ministr vnitra Milan Chovanec se také nevyhnul negativně zabarveným článkům v 

                                                           
20

 ŠVEC, Petr. Švec: Jak se proměnila média po vstupu Andreje Babiše do MF Dnes. ČT24 [online]. Česká 

televize, 2017, 19. května 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/media/2124621-svec-jak-se-promenila-media-po-vstupu-andreje-babise-

do-mf-dnes 
 



 

21 

otázce vlastnictví zbraní, ale naopak byl pochválený za plán, jak chránit lidi proti teroru. 

Strany ČSSD i KDU-ČSL byly v březnu kritizovány za vysoký počet poradců, na titulní 

strany se vrátily i kauzy ČSSD (Rath), ODS (Dalík) a společně byly kritizovány strany v 

kauze ROP Severozápad. Další aféry kolem strany ČSSD diskutovaly články o kauze 

Jiřího Zimoly i o náměstkyni ministerstva školství Simoně Kratochvílové ve spojitosti s 

Miroslavem Peltou za ODS v kauze přerozdělování dotací pro sport. 

Další ze stran a jejich představitelů, která byla na titulních stranách nevíce zmiňovaná, 

bylo hnutí ANO 2011. Na rozdíl od koaličního partnera ČSSD bylo hnutí ANO od začátku 

analyzovaného období až do konce dubna 2017 zmiňované s výjimkou tří článků pouze 

neutrálně nebo pozitivně. U Mladé fronty jsme byli zvyklí z předchozích vládních období 

na analýzu stěžejních kauz úřadujících vlád. V případě hnutí ANO se až do půlky března 

2017 žádná z kontroverzí předsedy hnutí Andreje Babiše na titulních stranách deníků 

neobjevila, a pokud ano, tak nejhůře jen v neutrálním vyznění. Negativně zabarvené články 

titulních stran se na účet hnutí ANO objevily až ve vyostřené politické situaci mezi 

premiérem Bohuslavem Sobotkou a ministrem financí Andrejem Babiše. Do problematiky 

se zapojil i prezident republiky Miloš Zeman, a tak se převážně negativní zmínky dostavily 

i na bedra strany SPOZ v čele s Milošem Zemanem. 

Vedle tématu nadcházejících sněmovních voleb okrajově titulní strany reflektovaly 

témata složení potravin ve státech Evropy, volbu nového ředitele České televize a její 

kritiku. Neutrální zmínka ANO se objevila v tématu konce monopolu ČD, pozitivní 

v tématu nového stavebního zákona. Negativní zmínky si hnutí ANO na konci období 

vysloužilo ve spojitosti s tzv. kauzou Bareta, pramenící v údajném vynášení informací za 

úplatu z trestních spisů. 

3. list tabulky Příloha č. 1: Četnost článků s politickou tématikou v prvním a 

druhém sledovaném období (tabulka složená ze tří listů) 

ZHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ ANALÝZY 

Výsledky analýzy dvou stanovených období přinesly několik zjištění.  

Prvním z nich je četnost článků zaměřených na politická témata a probíhající aféry 

vládnoucích i opozičních stran. V průměru se v prvním období na jedno vydání 

vyskytovalo 1,25 článku. V tomto období ohraničeném 1. 8. 2012 až 26. 6. 2013 titulní 

strany deníku angažovaně probíraly politické kauzy a informovaly čtenáře o jejich 

průběhu. Témata byla směřovaná do řad hlavních představitelů politických stran a jejich 



 

22 

spolupracovníků. Redaktoři „pracovali v nejprestižnějších novinách, které měly největší 

vliv, z kterých měli politici největší strach, které přinášely nejdůležitější věci a které 

dokázaly měnit dění.“
21

 Vzpomínal na novinářský život bývalý zástupce šéfredaktora 

deníku Karel Škrabal. 

Druhé z období definované daty 27. 1. 2017 až 25. 5. 2017 periodikum důležitá 

politická témata ve značné míře přesunulo z titulních stran na méně poutavá místa deníku. 

V průměru se na titulních stranách objevilo 1,11 článků o politice. Nejen, že se politická 

témata z titulních stran vytratila, ale redaktoři deníku dokázali o kauzách a přešlapech 

Andreje Babiše psát neutrálně, až pozitivně. Dokonce si vybírali vhodná načasování jejich 

zveřejnění. Zlom nastal s 15. květnem 2017, kdy se redaktorům v deníku podařilo zastínit 

kauzu Andreje Babiše, a raději kritizovali Bohuslava Sobotku ve spojitosti s vládní krizí a 

jeho dalšími eskapády.  

POLITICKÝ A SPOLEČENSKÝ KONTEXT PŮSOBENÍ 

ANDREJE BABIŠE 

Kontext působení Andreje Babiše má silný dopad na Českou společnost i 

zahraniční politiku. Se současným premiérem v demisi je spojováno mnoho kontroverzí a 

nevyjasněných postupů při získávání majetku či upevňování moci v jednotlivých 

podnikatelských subjektech. Je obtížné dohledat původ procesů, a tak nám nezbývá nic 

jiného než využívat zdroje, ze kterých čerpat a následně si vytvořit vlastní názor. Pro 

příklad kontroverzí jsem si vybral 3 kauzy: Farma Čapí hnízdo a evropské dotace, 

korunové dluhopisy a údajnou spolupráci Andreje Babiše se Státní bezpečností. 

KONTROVERZE SPOJENÉ S ANDREJEM BABIŠEM 

Farma Čapí hnízdo a evropské dotace 

“Myslím, že je to nejlepší projekt, co jsem kdy vymyslel. Napadlo mě to, když 

jsem s dětmi čekal ve frontě v pražské zoo na krmení koz. Byla tam obrovská fronta a já 

nesnáším čekání. Tak jsem si řekl, že udělám podobný projekt,”
22

 řekl Andrej Babiš o 

farmě Čapí hnízdo ve snímku Matrix AB.  

Vybudování luxusního resortu Farmy Čapí hnízdo nacházejícího se ve 

                                                           
21

 VLASATÁ, Zuzana a Jakub PATOČKA. Žlutý baron: skutečný plán Andreje Babiše: zřídit stát jako 

firmu. V Brně: Referendum, 2017, s. 102. ISBN 978-80-270-1674-7. 
22

 KLUSÁK, Vít. Matrix AB. 1. Praha: Česká televize, 2015. 
 



 

23 

Středočeském kraji vyšlo na 252 milionů korun. Zhruba 50 milionů korun bylo poskytnuto 

z evropských fondů pro malé a střední podniky. Za malé a střední podniky se považují 

firmy zaměstnávající méně než dvě stě padesát zaměstnanců a s ročním obratem 

nepřesahujícím 50 milionů euro. Jak tedy Andrej Babiš a jeho koncern v České republice a 

dalších evropských zemích mohl na dotace z Evropské unie (EU) dosáhnout? 

Farma Čapí hnízdo sídlí na pozemku tehdejšího zemědělského areálu, jehož 

původní vlastníkem bylo ZZN Agro Pelhřimov spadající do koncernu Agrofert. V roce 

2007 se ZZN Pelhřimov přejmenovala na Farma Čapí hnízdo, čemuž předcházela 

transformace na společnost s anonymními akciemi. Dozorčí rada se skládala z tříčlenného 

týmu: dcery Andreje Babiše, bratra Moniky Babišové a přítelkyně Moniky Babišové. 

Všechny tři subjekty, ve stejném pořadí: Adrianu Bobekovou, Martina Herodese a Ivetu 

Husákovou, od ledna 2008 zastupoval na valné hromadě Václav Knotek. Advokát Václav 

Knotek se podílel například i na akvizici vydavatelství MAFRA a vystupuje v několika 

dalších orgánech spojených s působením Andreje Babiše. Se stavbou projektu se začalo 

dne 1. září roku 2008 a kompletní rekonstrukce bývalého statku a lihovaru byla dokončena 

v roce 2010. Areál slouží pro rekreaci, disponuje jízdárnou v typickém tvaru čapího 

hnízda, čápi v oblasti hnízdí již od roku 1926. V statku se nachází i hotel, restaurace, 

sportoviště a další místa pro využití volného času. Jednou z podmínek evropských dotací je 

dodržet podmínky, za kterých žadatel dotaci obdržel. Tyto podmínky musí být dodrženy 

ještě tři roky od dokončení projektu. V případě Čapího hnízda do konce dubna 2013.  

„Úvahu, že celá estráda s anonymními akciemi byla provedena právě proto, aby 

firma skryla svou souvislost s Agrofertem, a mohla tak dostat evropskou dotaci, podporují 

dvě okolnosti.“
23

 První z nich je, že nesměl minimálně do října 2013 české společnosti dát 

najevo, že by s farmou měl cokoliv společného. Za firmou stáli anonymní akcionáři, 

nebylo tak možné dokázat Babišovu angažovanost. Pro časopis Respekt se nechal slyšet, 

že s Čapím hnízdem nemá nic společného a pouze půjčil společnosti přes 400 milionů 

korun na stavbu farmy, ale jméno majitele nezná. V objektu má prý pronajatou jen jednu 

budovu, to je vše. Tentýž měsíc v říjnu 2013 ale v rozhovoru pro časopis Včelařství 

odpověděl na otázku “Jaké máte dnes cíle a výzvy?”, Andrej Babiš: “Chci například 

                                                           
23

 VLASATÁ, Zuzana a Jakub PATOČKA. Žlutý baron: skutečný plán Andreje Babiše: zřídit stát jako 

firmu. V Brně: Referendum, 2017, s. 90. ISBN 978-80-270-1674-7. 
 



 

24 

dovézt pandu z Číny, abychom ji měli na farmě Čapí hnízdo.” Dále se v časopisu psalo o 

objednání včelstva pro Andreje Babiše u předsedy Českého svazu včelařů pro “jeho farmu 

Čapí hnízdo.” Okolnosti druhé úvahy směřují pozornost na situaci po uplynutí doby ke 

splnění podmínek k dotacím. Farma Čapí hnízdo se fúzí se společností Imoba, což je jedna 

z firem koncernu Agrofert, veřejně po uplynutí doby k získání dotací zařadila zpět do 

gigantu Andreje Babiše - Agrofert. Zajímavostí je, že i během doby, kdy Andrej Babiš 

tvrdil, že s Čapím hnízdem nemá nic společného, Agrofert vlastnil webové stránky farmy. 

Dotací získanou pro farmu Čapí hnízdo se zabývá Evropský úřad pro boj proti 

podvodům (OLAF zkratka francouzského l’Office de Lutte Anti-Fraude), ten ochraňuje 

finanční zájmy EU. V případě zjištění pochybnosti v žádosti o evropskou dotaci informuje 

Evropskou komisi a národní orgány, v případě Farmy Čapí hnízdo informovala 

ministerstvo financí. „Zpráva OLAF potvrdila vyšetřování české policie o podvodu 

předsedy hnutí ANO. Podle zprávy došlo porušení českých a evropských zákonů.“
24

  

Andrej Babiš v roce 2017 zpečetil na farmě i dlouholetý vztah s Monikou 

Babišovou. Během svatebního obřadu byl areál pro veřejnost uzavřen. Některá média 

rozhodnutí pro jejich sňatek kritizovala. Důvodem kritiky byl možný předvolební tah a 

střet zájmu ve svěřeneckých fondech, kde je Monika Babišová jednou z členů kontrolních 

orgánů. Vztah Moniky a Andreje Babišových trvá více jak 20 let, avšak paní Monika 

používá příjmení Babišová již od roku 2013. Téhož roku v Show Jana Krause odvysílané 

dne 11. října hovořil Andrej Babiš o šťastném manželství a podpoře jeho manželky, svatba 

ale proběhla až v roce 2017.  

Korunové dluhopisy 

Andrej Babiš v roce 2013 koupil část dluhopisů za 1,252 miliardy Kč, přičemž jeho 

čisté příjmy dle daňových přiznání v období od roku 1993 do roku 2013 dosahují výše 

pouze 1,11 miliardy Kč.
25

 Někteří kritici Andreje Babiše tedy uvažují o tom, jaký je původ 

                                                           
24

 Zveřejňujeme kompletní znění závěrečné zprávy OLAF o vyšetřování dotace na Farmu Čapí 

hnízdo. Aktuálně.cz[online]. Praha: Economia, 2018, 11. ledna 2018 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: 

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zprava-olaf-capi-hnizdo-kompletni-andrej-babis/ 
 
25

 NOVOTNÁ, Kristýna a Jana KLÍMOVÁ. Audit příjmů Babiše nesedí s jeho majetkovým přiznáním. Liší 

se o desítky milionů. IRozhlas [online]. Praha: Český rozhlas, 2017, 14. března 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. 

Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/audit-prijmu-babise-nesedi-s-jeho-majetkovym-

priznanim-lisi-se-o-desitky-milionu_201703140600_kno 
 



 

25 

peněz, které do dluhopisů investoval. Zda byly jeho příjmy vyšší a mohl se tím dopustit 

krácení daně. Dalším pochybením může být, že jako soukromá osoba koupil od Agrofertu, 

jehož byl majoritním vlastníkem, dluhopisy za 1,5 miliardy Kč. Z úroků, které byly ročně 

6%, nemusel odvádět daň, jelikož to umožňovali tehdejší právní předpisy. Tímto 

způsobem si Andrej Babiš údajně vydělává nezdaněných 90 milionů ročně.
26, 27

 

Dne 4. ledna 2017 bylo na Andreje Babiše pro porušení povinnosti při správě 

cizího majetku ve smyslu § 220 trestního zákoníku a pro zkrácení daní, poplatků a 

podobných povinných plateb ve smyslu § 240 trestního zákoníku podáno trestní oznámení. 

Jeden z bodů obsahuje podezření, že si Andrej Babiš na nákup dluhopisů půjčil od 

Agrofertu nebo jiné dceřiné společnosti, čímž by mohlo dojít k poškození Agrofertu nebo 

jiné dceřiné společnosti z důvodu netržního vysokého úroku. 

V březnu 2017 rozhodla poslanecká sněmovna, že tehdejší ministr financí musí do 

konce dubna vysvětlit nesrovnalosti a odpovědět na dvacet dva nejasností ohledně 

korunových dluhopisů. Situace kolem Andreje Babiše vyvrcholila vládní krizí a 

demonstracemi. Nakonec došlo i k jeho odvolání z pozice ministra financí. 

                                                                                                                                                                                

 
26

 VILÍMOVÁ, Tereza a Petr HOLUB. Babišův podvod s daněmi? Argumentů je dost. Echo24 [online]. 

Praha: Echo Media, 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. ISSN 2336-4971. Dostupné z: 

https://echo24.cz/a/iYMa8/babisuv-podvod-s-danemi-argumentu-je-dost 

 
27

 ZLÁMALOVÁ, Lenka. Finanční správa musí podat trestní oznámení na Andreje Babiše. Echo24 [online]. 

Praha: Echo Media, 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. ISSN 2336-4971. Dostupné z: 

https://echo24.cz/a/ivThV/financni-sprava-musi-podat-trestni-oznameni-na-andreje-babise 
 



 

26 

Spolupráce Andreje Babiše se Státní bezpečností během komunistického 

režimu na území bývalého Československa 

Během výzkumů český aktivních zpravodajů v kauze Lovochemie, došlo k poodhalení 

Babišovy minulosti v možné spolupráci s komunistickou tajnou bezpečností (StB). Údajně 

vystupoval pod krycím jménem BUREŠ. Sám Andrej Babiš svou STB minulost přisuzuje 

k jeho působení v zahraničního ochodu (PZO) Chemapolu Bratislava v souvislosti s 

dovozem fosfátů ze Sýrie. Fosfáty měly sloužit jako revanš za dodávku československých 

zbraní. Dovážené zboží však nebylo dostatečně kvalitní a došlo k několika výslechům, 

během kterých Andrej Babiš podepisoval dokumenty StB.
28

  

Jeho spolupráce s StB však podle knihy slovenského novináře Dušana Válka sahala až 

hluboko do jeho rodinných kruhů. Podle Válka byly agenty StB i další rodinní příslušníci, 

Andrejův otec a bratr. Během období „zuřivého socializmu“ prý disponoval dokonce 

červeným pasem, se kterým mohl bezproblémově cestovat po světě. Po boku Andreje 

Babiše dlouhá léta stál i Ing. Anton Rakický, bývalý ředitel Petrimexu.
29

 Anton Rakický 

údajně o spolupráci Andreje Babiše s StB musel jako jeho přímý nadřízený vědět. Anton 

Rakický vedle postavení v Petrimexu vystupoval jako státní tajemník ministerstva 

zahraničních vztahů. Údajně ho Andrej Babiš požádal o laskavost, tedy přístup k jeho 

svazkům. Rakický však po jejich údajné schůzce reagoval s tím, „že se mu na jeho svazky 

vykašle, a pokud se k nim dostane, tak mu je v životě nedá, jelikož si je nechá.“
30

 

Archivní dokumenty svazku vedeného StB, jejichž fotokopii zveřejnil v roce 2011 

server Euro.cz, dokazují, že byl podnikatel a vysoce postavený politik Andrej Babiš od 

roku 1980 důvěrníkem tajné bezpečnosti a v listopadu 1982 se stal agentem. Podle 

osobního spisu a zprávy o získání ke spolupráci Andrej Babiš podepsal závazek dne 11. 

listopadu 1982 na schůzce s dvojicí příslušníků 3. odboru 12. správy StB v bratislavské 

vinárně U obuvníka. Jméno Andreje Babiše, nebo jeho údajného krycího jména Bureše se 

objevuje v šesti dosud známých spisech bývalé StB. Spis Andreje Babiše je archivován 

v Bratislavě. Podstatná část materiálů byla v roce 1989 skartována. 

Před nástupem do české politiky se Andrej Babiš označení spolupracovníka StB bránil. 

                                                           
28, 27

 VÁLKO, Dušan. Kapitola III. Klamár Andrej Babiš. Prípad I: počestný Andrej Babiš. 1. Zvolen: FOTO 

Badinka, 2002. ISBN 8096883003. 

 
30

 VÁLKO, Dušan. Kapitola III. Klamár Andrej Babiš. Prípad I: počestný Andrej Babiš. 1. Zvolen: FOTO 

Badinka, 2002, s. 50. ISBN 8096883003. 



 

27 

Dne 17. ledna 2012 žaloval Andrej Babiš u bratislavského soudu slovenský Ústav paměti 

národa (ÚPN) kvůli svazkům o jeho spolupráci s StB. V roce 2013 Andrej Babiš označil 

proces za zmanipulovaný, ve vysílání České televize řekl, „že spolupráci nepodepsal, 

naopak byl terorizován, vyšetřován a vydírán, protože měl v rodině emigranty.“
31

 

Tentýž rok Andrej Kul´ha, bývalý důstojník tajné služby, uvedl, že svazek dokládající 

o spolupráci Andreje Babiše s StB je zfalšovaný. O několik měsíců později, konkrétně 26. 

ledna se Andrej Babiš stal českým ministrem financí a místopředsedou kabinetu, i přestože 

se prezident Miloš Zeman tvrdil, že do vlády jmenuje jen politiky s čistým lustračním 

osvědčením, o které si Andrej Babiš nepožádal. Český prezident se nakonec spokojil 

s novelou zákona vládní koalice hnutí ANO 2011 a ČSSD o státní službě, která od ministrů 

lustrační osvědčení nepožaduje. Dne 26. června 2014 rozhodl Bratislavský okresní soud 

v žalobě Andreje Babiše o jeho neoprávněném evidování ve svazcích StB. Následující rok 

potvrdil rozhodnutí okresního soudu i Bratislavský krajský soud. 

Ústav paměti národa podal 10. března 2017 ústavní stížnost proti verdiktu Slovenského 

nejvyššího soudu, a to z důvodu zamítnutí dovolání proti dřívějšímu rozhodnutí nižších 

soudů. Slovenský ústavní soud na podzim roku 2017 zrušil pravomocné rozhodnutí 

slovenského nejvyššího a krajského soudu, že je Andrej Babiš veden jako agent StB 

neoprávněně a vrátil případ k novému projednání odvolacímu krajskému soudu 

v Bratislavě. V obnoveném líčení krajského soudu byla zamítnuta 13. února žaloba, že je 

Andrej Babiš neoprávněně evidován jako agent StB.  

Andrej Babiš je neustále přesvědčen a společnost utvrzuje, že s StB nikdy 

nespolupracoval, a byl pouze vyslýchán tajnou bezpečností během jeho působení 

v Petrimexu. Tvrdí, že se bude soudit až do smrti, což mu jeho prostředky a právní 

zastoupení s velkou pravděpodobností umožní.  

                                                           
31

 Otázky Václava Moravce. Praha: Česká televize, 2013. 
 



 

28 

ZÁVĚR 

Komparativní studii obsahu Mladé fronty DNES jsem si pro vypracování své 

bakalářské práce vybral z důvodu její aktuálnosti a v návaznosti na politickou krizi 

v České republice. Témata zveřejňovaná na titulních stranách deníku mají výrazný impakt 

na českou společnost, přičemž by měla reflektovat i aktuální politické dění. 

Mladá fronta DNES spadá pod křídla největší mediální společnosti MAFRA, a.s., která 

v roce 2013 prošla zásadními vlastnickými změnami. Jedno z nejčtenějších periodik a další 

dceřiné společnosti Mafry ovládla skupina Agrofert, a.s. v čele s vlivným podnikatelem a 

politikem Ing. Andrejem Babišem.  

Základním cílem mé práce byla studie mediálního obrazu politických stran a jejich 

představitelů na titulních stranách deníku, a to ve dvou obdobích. První bylo ohraničené 

vstupem Andreje Babiše do české vrcholné politiky a obchodem Agrofertu s tehdejšími 

vlastníky vydavatelství Mafra, druhé předáním akcií Agrofertu do svěřeneckých fondů a 

odstupem Andreje Babiše z postu ministra financí. Výsledky analýzy o četnosti a 

zabarvenosti článků těchto dvou období jsem zanesl do přehledné tabulky a následně data 

porovnal. Tabulky doplňují poznámkové aparáty se stručným přehledem témat. Zásadním 

zjištěním byla snížená četnost politických témat na titulních stranách druhého období a 

výskyt převážně neutrálních až pozitivních článků o Andreji Babišovi a hnutí ANO 2011, 

jehož je předsedou. Studií jsem potvrdil hypotézu, že Andrej Babiš mohl mít na vydávání 

MF DNES i po předání akcií do svěřeneckých fondů vliv a manipuloval s obsahem 

periodika k vlastnímu prospěchu. 

Pro přehlednost a snadnější orientaci čtenáře jsem první části bakalářské práce věnoval 

historii a aktuálnímu kontextu deníku Mladá fronta DNES. Využil jsem doposud 

uveřejněných pramenů a analyzoval podnikatelský a politický záměr Andreje Babiše. A 

poslední část jsem zaměřil na základě doporučení vedoucího práce i na kontroverze, 

s nimiž byla osoba Andreje Babiše spojována.  

SUMMARY 

I chose the comparative study of the contents of the daily newspaper Mladá fronta 

DNES due to its up-to-due and follow-up to the political crisis in Czech Republic. Topics 

published on the title-page of the newspaper have a significant impact on the Czech society 

and should reflect current political occasions.  



 

29 

Mladá fronta DNES is part of the of the greatest Czech media group MAFRA, where in 

2013 were fundamental ownership changes. One of the most read journals started to be 

dominated by the Agrofert, a.s. Owner of the company begins to be an influential 

businessman and politician Ing. Andrej Babiš. 

The main objective of my work was to study the media image of political parties and 

their representatives on the title-pages of the journal, in two periods. The first was 

bordered by Andrej Babiš's entry into the Czech top politics and the Agrofert´s business 

with previous owners of Mafra, the second period by handing over of the Andrej Babiš´s 

shares to the trust funds of Agrofert and the cession of Andrej Babiš from the post of 

Finance Minister. The results of the analysis of these two periods were put into clear charts 

and then compared. The key findings were the reduced frequency of political issues on the 

title-pages of the second period, and the neutral to positive articles of Andrej Babiš and his 

political party ANO 2011. The study confirmed the hypothesis that Andrej Babiš could 

influence MF DNES publishing even after he handed the shares over to the trust funds and 

that he manipulated the content of the journal for his own benefit. 

First parts of the bachelor thesis are devoted to the history and current context of the 

daily newspaper Mladá fronta DNES. Then I analyzed the entrepreneurial and political 

intention of Andrej Babiš. And the last part of the bachelor thesis is focused on the 

recommendations of the head of the work on the controversy with which the person of 

Andrej Babiš was associated.  



 

30 

POUŽITÁ LITERATURA 
 

1) Mladá fronta DNES. Praha: MAFRA, 2017, 2012, 2013, 2017. ISSN 1210-1168. 

2) MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. 

Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. 

3) REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-

8926-7. 

4) BENDA, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-

2006. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1387-1. 

5) VÁLKO, Dušan. Kapitola III. Klamár Andrej Babiš. Prípad I: počestný Andrej 

Babiš. 1. Zvolen: FOTO Badinka, 2002. ISBN 8096883003. 

6) Britské listy: Ukradená Fronta, ukradené Právo [online]. Dobřichovice, 

1998, 1998(1) [cit. 2018-05-09]. ISSN 1213-1792. Dostupné z: 

http://www.britskelisty.cz 

7) NEUMANN, Ondřej. Sabina Slonková: Pro Babiše a spol. je nezávislost novin jen 

fráze. HlídacíPes.org [online]. 2015, 17. února 2015, 2015 [cit. 2018-05-09]. 

Dostupné z: https://hlidacipes.org/sabina-slonkova-pro-babise-a-spol-je-

nezavislost-novin-jen-fraze/ 

8) MEDIA PROJEKT: Tisková zpráva Unie vydavatelů. 2017. Praha: UNIE 

VYDAVATELŮ, 2017. 

9) HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, 

přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. 

10) TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. 

Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. 

11) HAGEN, Lutz, Jakub KONČELÍK, Irena REIFOVÁ a Winfried SCHULZ. Analýza 

obsahu mediálních sdělení. 2. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0827-8. 

12) BABIŠ, Andrej. Můj příběh. In: BABIŠ, Andrej. Můj příběh [online]. Praha: ANO 

2011, 2011, 2011 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-

nas/andrej-babis/ 

13) HÖPPNER, Ondřej. Výhled: Za deset let se MF Dnes propadne v prodejích pod 

deník Právo. In: HÖPPNER, Ondřej. Höppner Media . Blog [online]. Praha, 2011, 

9. dubna 2011 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: http://hoppner.blog.cz 

14) ŽELEZNÝ, Jakub. Události: ČT 1. 2017. Praha, 2017, 12 s. 

15) Zveřejňujeme kompletní znění závěrečné zprávy OLAF o vyšetřování dotace na 

Farmu Čapí hnízdo. Aktuálně.cz[online]. Praha: Economia, 2018, 11. ledna 2018 

[cit. 2018-05-09]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zprava-olaf-capi-

hnizdo-kompletni-andrej-babis/ 

16) VLASATÁ, Zuzana a Jakub PATOČKA. Žlutý baron: skutečný plán Andreje 

Babiše: zřídit stát jako firmu. V Brně: Referendum, 2017, s. 90. ISBN 978-80-270-

1674-7. 

17) Agrofert. In: Wikidata [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001 

[cit. 2018-05-09]. Dostupné z: https://www.wikidata.org/wiki/Q5374450#P355 

18) DVOJÍ PRIVATIZACE UNIPETROLU. Respekt [online]. 2012, 1. ledna 2012 [cit. 

2018-05-09]. Dostupné z: https://www.respekt.cz/korupce/dvoji-privatizace-

unipetrolu 



 

31 

19) JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: Stručný úvod do studia 

médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-

4. 

20) OSVALDOVÁ, Barbora a Radim KOPÁČ, ed. Co je bulvár, co je bulvarizace. 

Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-

246-3229-2. 

21) Otázky Václava Moravce. Praha: Česká televize, 2013. 

22) VOJÍKOVÁ, Martina. Lex Babiš: Novela vyšla ve Sbírce zákonů. Zprávy Alfa9: 

zpravodajství o legislativě a ekonomii [online]. 2017, 2017 [cit. 2018-05-09]. 

Dostupné z: http://zpravy.alfa9.cz/absolutenm/templates/zprava.aspx?a=43219 

23) Přehledně: to nejdůležitější, co napsal OLAF ve zprávě o Čapím 

hnízdě. IROZHLAS [online]. Praha, 2018, 2018 [cit. 2018-05-09]. Dostupné z: 

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/capi-hnizdo-olaf-andrej-babis-agrofert-

vysetrovani-evropska-unie-dotace_1801091920_dbr 

24) Andrej Babiš: Můj úplný životopis. Parlamentní listy [online]. 2011, 2011 [cit. 

2018-05-10]. Dostupné z: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-

petice/Andrej-Babis-Muj-uplny-zivotopis-213394 

25) KAISER, Daniel. Legenda o svatém Andrejovi. Reflex odhaluje zapomenuté 

informace o Babišově zbohatnutí. Reflex [online]. 2013, 2013 [cit. 2018-05-10]. 

Dostupné z: http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/52406/legenda-o-svatem-

andrejovi-reflex-odhaluje-zapomenute-informace-o-babisove-zbohatnuti.html 

26) NEUMANN, Ondřej. Dotační jízda Agrofertu. Za osm let 5,5 

miliardy. HlídacíPes.org [online]. 2015, 2015 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: 

https://hlidacipes.org/dotacni-jizda-agrofertu-za-osm-let-55-miliardy/ 

27) KLUSÁK, Vít. Matrix AB. 1. Praha: Česká televize, 2015. 

28) VILÍMOVÁ, Tereza a Petr HOLUB. Babišův podvod s daněmi? Argumentů je 

dost. Echo24 [online]. Praha: Echo Media, 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. ISSN 

2336-4971. Dostupné z: https://echo24.cz/a/iYMa8/babisuv-podvod-s-danemi-

argumentu-je-dost 

29) NOVOTNÁ, Kristýna a Jana KLÍMOVÁ. Audit příjmů Babiše nesedí s jeho 

majetkovým přiznáním. Liší se o desítky milionů. IRozhlas [online]. Praha: Český 

rozhlas, 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-

domov/audit-prijmu-babise-nesedi-s-jeho-majetkovym-priznanim-lisi-se-o-desitky-

milionu_201703140600_kno 

30) ZLÁMALOVÁ, Lenka. Finanční správa musí podat trestní oznámení na Andreje 

Babiše. Echo24 [online]. Praha: Echo Media, 2017, 2017 [cit. 2018-05-10]. ISSN 

2336-4971. Dostupné z: https://echo24.cz/a/ivThV/financni-sprava-musi-podat-

trestni-oznameni-na-andreje-babise 

31) ŠVEC, Petr. Švec: Jak se proměnila média po vstupu Andreje Babiše do MF 

Dnes. ČT24 [online]. Česká televize, 2017, 19. května 2017, 2017 [cit. 2018-05-

10]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/media/2124621-svec-jak-se-

promenila-media-po-vstupu-andreje-babise-do-mf-dnes 

 

  



 

32 

Teze bakalářské práce 

  



 

33 

 
  



 

34 

 

  



 

35 

 

  



 

36 

SEZNAM PŘÍLOH 
 

Příloha č. 1: Četnost článků s politickou tématikou v prvním a druhém sledovaném období 

(tabulka složená ze tří listů) 

Příloha č. 2: Poznámkový aparát - Komparace MF DNES 1. 8. 2012 - 26. 6. 2013 (textový 

dokument) 

Příloha č. 3: Poznámkový aparát - Komparace MF DNES 27. 1. 2017 - 25. 5. 2017 

(textový dokument) 


