
   

UNIVERZITA KARLOVA 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

Bakalářská práce  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017     Kryštof Kunc 

  



   

UNIVERZITA KARLOVA 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kryštof Kunc 

 

 

 

 

 

 

Proměny normativního prostředí médií 

veřejné služby v Polsku po roce 2015 
  

 

 

Bakalářská práce 
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Praha 2017 

  



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor práce: Kryštof Kunc 

Vedoucí práce: PhDr. Václav Moravec, Ph.D. et Ph.D. 

 

 

Rok obhajoby: 2017 
  



   

Bibliografický záznam 

KUNC, Kryštof. Proměny normativního prostředí médií veřejné služby v Polsku po roce 

2015. Praha, 2017. 48 s. Bakalářská diplomová práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta 

sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. 

Vedoucí diplomové práce PhDr. Václav Moravec, Ph.D. et Ph.D.  

 

Abstrakt 

Práce se zabývá proměnami normativního prostředí v polských veřejnoprávních 

médiích po roce 2015, po nástupu vlády strany Prawo i Sprawiedliwość (Právo a 

Spravedlnost). Zkoumání jsme omezili horní časovou hranicí, věnujeme se proměnám 

do konce roku 2016. Metodou analýzy, konkrétně komparativní analýzy normativního 

prostředí před rokem 2015 a po něm, si odpovídáme na otázky, zda a jak se normativní 

prostředí proměnilo. Vedle užití komparativní analýzy se odpovědí dobíráme i na 

základě výpovědí odborníků z polské akademické sféry. Naším závěrem je, že se 

normativní prostředí proměnilo, realita se vzdaluje od ideálních atributů normativního 

prostředí. Výsledky práce pokládají základ k dalšímu zkoumání polských 

veřejnoprávních médií, například ke zkoumání obsahu jejich sdělení poté, co se 

normativní prostředí proměnilo. 

 

Abstract 

This bachelor thesis deals with changes in normative environment in Polish public 

service media after 2015, after the beginning of the party's Prawo i Sprawiedliwość 

(Law and Justice) rule. We have limited our research by time limit, we follow the 

changes up to the end of year 2016. Using the method of analysis, namely the 

comparative analysis of the normative environment before and after 2015, we answer 

questions whether and how the normative environment has changed. In addition to the 

use of comparative analysis, we also answer these questions using testimonies from 

experts from the Polish academic sphere. Our conclusion is that normative environment 

has changed, the reality is moving away from the ideal attributes of the normative 

environment. The results of the thesis provide the basis for further exploration of Polish 

public service media, for example, for examination of content of their messages after 

the normative environment has changed. 

 



   

Klíčová slova 

Polsko, veřejnoprávní média, normativní prostředí, Právo a Spravedlnost, Rada 

národních médií, novelizace, legislativa 

 

Keywords 

Poland, public service media, normative environment, Law and Justice, National Media 

Council, amendment to the act, legislation 

 

Rozsah práce: 65 341 znaků 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

 V Praze dne …  Kryštof Kunc  



   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

Na tomto místě bych rád poděkoval vedoucímu mé práce, PhDr. Václavu Moravcovi, 

Ph.D. et Ph.D., za cenné rady, velkou ochotu a vstřícnost při mých častých žádostech 

o konzultace. Poděkování patří také prof. dr hab. Igoru Borkowskému a dr Damianovi 

Guzkovi, kteří mi poskytli své odborné názory týkající se zkoumané problematiky. 

V neposlední řadě patří poděkování všem, kteří mě při psaní práce podporovali  

a povzbuzovali, zejména Elišce Markové.  



   

 

  



   

  



   

 

  



   

  



 1 

 

 

Obsah 

ÚVOD .......................................................................................................................................................... 2 

1. TEORETICKÝ RÁMEC MÉDIÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY A NORMATIVNÍHO PROSTŘEDÍ . 4 

1.1. TEORETICKÝ RÁMEC MÉDIÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY .............................................................................. 4 
1.2. NORMATIVNÍ TEORIE ................................................................................................................... 5 

1.2.1. Svoboda jako součást normativní teorie ............................................................................ 6 
1.2.2. Svoboda médií ve vztahu k jejich řízení ............................................................................. 6 

1.3. NEZÁVISLOST VEŘEJNOPRÁVNÍCH MÉDIÍ ..................................................................................... 7 
1.4. MODELY SPRÁVY VEŘEJNOPRÁVNÍCH MÉDIÍ ............................................................................... 8 
1.5. TŘI MODELY MEDIÁLNÍCH SYSTÉMŮ ........................................................................................... 8 

1.5.1. Politický paralelismus ....................................................................................................... 9 
1.5.2. Stupeň a způsob intervence státu do mediálního systému ................................................ 10 

2. HISTORICKÝ VÝVOJ MÉDIÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY V POLSKU .......................................... 11 

2.1. STRUČNÝ EXKURZ: OD PÁDU KOMUNISMU DO SOUČASNOSTI .................................................... 11 
2.2. CESTA KE SVOBODNÝM MÉDIÍM VE STÍNU TOTALITNÍHO REŽIMU .............................................. 11 
2.3. ROLE MÉDIÍ PŘI PÁDU REŽIMU ................................................................................................... 12 
2.4. PRVNÍ ZÁKON O VYSÍLÁNÍ Z ROKU 1992 .................................................................................... 13 
2.5. PROMĚNY LEGISLATIVY V ČASE ................................................................................................ 14 
2.6. PARLAMENTNÍ VOLBY 2015 ...................................................................................................... 16 

3. NOVELY PO NÁSTUPU PRÁVA A SPRAVEDLNOSTI K MOCI ......................................... 17 

3.1. NOVELIZACE VYSÍLACÍHO ZÁKONA Z ROKU 2015 ..................................................................... 17 
3.2. NOVELIZACE VYSÍLACÍHO ZÁKONA Z ROKU 2016 ..................................................................... 19 

3.2.1. První pokus ...................................................................................................................... 19 
3.2.2. Druhý pokus ..................................................................................................................... 21 

3.3. O RADĚ NÁRODNÍCH MÉDIÍ A JEJÍCH PRVNÍCH KROCÍCH............................................................ 23 
3.4. REAKCE ÚSTAVNÍHO SOUDU NA ZMĚNY V MÉDIÍCH VEŘEJNÉ SLUŽBY ...................................... 25 

4. REFLEXE PROMĚN NORMATIVNÍHO PROSTŘEDÍ .......................................................... 28 

ZÁVĚR ..................................................................................................................................................... 33 

SUMMARY .............................................................................................................................................. 34 

POUŽITÁ LITERATURA ...................................................................................................................... 35 

SEZNAM PŘÍLOH .................................................................................................................................. 43 

PŘÍLOHY ................................................................................................................................................. 44 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

2 

  

Úvod 

Nejen Českem rezonovala ke konci roku 2015 zpráva o dění v polském mediálním 

prostředí. Tehdy, jak v práci popíšeme, prosadila vládnoucí strana Právo a Spravedlnost 

v parlamentu reformu vysílacího zákona, která znamenala velké změny pro veřejnoprávní 

média. Vedoucí orgány médií veřejné služby měl nově jmenovat ministr vlády. To ale 

nebyl konec reforem, spíše to byl začátek. 

Tato práce se bude zabývat nejen zmíněnou změnou, ale i těmi následujícími, 

které se odehrály do konce roku 2016. Stanovení horní hranice je přitom nutné, protože 

v době, kdy jsme toto téma určovali (květen 2016), nebylo vůbec zřejmé, co všechno se 

ještě do konce roku odehraje. Tím se dostáváme ke konstatování, že se v této práci 

zabýváme velmi aktuálním tématem, a pokud je nám známo, ještě nikdo se mu v českém 

prostředí zatím nevěnoval. Autor ovládá polský jazyk, a tudíž v práci používáme 

informace z primárních zdrojů, jako jsou zákony, jejich návrhy a novely, stejně tak jako 

informace z originálních polských článků a médií obecně. 

Naším cílem je v práci analyzovat proměny normativního prostředí polských 

veřejnoprávních médií, přičemž toho docílíme komparací navržených teoretických rámců 

v první části práce s realitou doby před reformami a po nich. Tento vývoj přitom 

popisujeme v druhé části práce. 

V první části práce se opřeme o teoretické koncepty propracované významnými 

teoretiky médií, jako je Denis McQuail, Karol Jakubowicz, nebo například Daniel 

C. Hallin a Paolo Mancini. V druhé části práce popisujeme vývoj změn na základě 

zkoumání jednotlivých novel, zákonů, informací na stránkách státních institucí 

a informací v polských médiích. Následně nabízíme v kapitole „Reflexe proměn 

normativního prostředí“ samotnou komparaci a pokládáme si otázky, zda a jak se 

normativní prostředí proměnilo. Vedle komparování teoretických rámců s realitou 

předreformního a poreformního stavu si na ně odpovíme i za pomoci reflexí osobností 

z polské akademické sféry, jež jsme oslovili. Jde o odborníky, kteří se specializují na 

souvislosti mezi médii, politikou a náboženstvím, nebo na mediální výchovu. 

Toto rozvržení se mírně odlišuje od toho, jak jsme práci plánovali koncipovat 

původně v tezích. Zejména jsme se rozhodli omezit historický exkurz. Po odevzdání tezí 

totiž došlo k zásadním událostem, kterým se budeme věnovat při popisu dění z roku 2016, 

a došli jsme k závěru, že nutnost jejich zevrubnějšího popisu zastiňuje nutnost širšího 

výkladu o historii. 



   

 

3 

  

Metodu, kterou používáme, tedy analýzu normativního prostředí veřejnoprávních 

médií, lze šířeji chápat jako součást zkoumání mediálního systému. Tím se přitom 

většinou myslí podle Trampoty a Vojtěchovské (2010) zkoumání tohoto systému v rámci 

konkrétního státu. Specifikum takového zkoumání tkví podle autorů (op. cit.) v tom, že 

poskytuje náhled na jednotlivé části systému skrze zkoumání toho, jaké jsou mezi nimi 

vzájemné spojitosti (kupříkladu konkrétního média s regulátorem, vládou, publikem 

atd.). To, že použijeme analýzu normativního prostředí médií veřejné služby (kterou 

chápeme jako součást celé systémové analýzy) v podstatě koresponduje s konstatováním 

autorů (op. cit., s. 33), že „jelikož je výzkum celého mediálního systému velmi náročný, 

často se jednotlivé projekty zaměřují jen na některé jeho části.“ Pokud bychom měli naši 

metodu ještě více přiblížit, pak lze říci, že používáme komparativní analýzu. Trampota 

a Vojtěchovská (op. cit.) o ni sice mluví ve vztahu ke komparaci odlišných mediálních 

systémů, my ji však užijeme pro komparaci dvou období v jednom mediálním sytému, 

konkrétně tedy v jednom jeho aspektu. Samotnou komparací se pak má na mysli podle 

Renáty Sedlákové (2014, s. 25) „hledání společných či shodných nebo naopak rozdílných 

vlastností zkoumaných jevů.“ 

  



   

 

4 

  

1. Teoretický rámec médií veřejné služby a 
normativního prostředí 

1.1. Teoretický rámec médií veřejné služby 

Veřejnoprávní média jsou jednou ze dvou složek duálního systému vysílání, to 

znamená systému, v němž koexistují soukromí vysílatelé s vysílateli veřejné služby, 

v konkrétním mediálním systému. Tím se přitom mají na mysli podle Denise McQuaila 

(2016) veškerá média v daném státu. Trampota a Vojtěchovská (2010, s. 43) dodávají, že 

mediální systém je tvořen i z „institucí, které jsou k médiím v nějakém vztahu (…), 

z jednotlivců, kteří jsou součástí těchto institucí, anebo potenciálními/skutečnými 

konzumenty médií a rámců fungování médií.“ 

McQuail (2009, s. 191) pak nabízí i přesnější definici vysílání veřejné služby, 

které se podle něj „vztahuje k systému, který je upraven zákonem, je obecně financován 

z veřejných fondů (časté jsou povinné licenční poplatky placené domácnostmi) a má 

značnou míru redakční a provozní nezávislosti.“ Autor zároveň dodává, že nemáme 

univerzální teorii médií veřejné služby, přesto existují určité rysy jejich činnosti, na 

kterých panuje shoda a které slouží veřejnému zájmu1. Taková média by měla mít podle 

McQuaila (op. cit., s. 192) „zakládací listinu nebo poslání, financování z veřejných zdrojů 

(do jisté míry), nezávislost na vládě, mechanismy odpovědnosti vůči společnosti a obecné 

veřejnosti, mechanismy odpovědnosti vůči publiku.“ Nadefinované vlastnosti médií 

veřejné služby jsou klíčové, protože právě jejich zmiňovaná nezávislost na vládě je 

centrálním tématem práce. 

Tento pojem, nezávislost, dále rozvíjí Karol Jakubowicz (2007, s. 21), který píše 

o redakční a institucionální nezávislosti. Rozlišení by podle něj mělo existovat z toho 

důvodu, že institucionální nezávislost leckdy nemusí není přítomna, když „parlament, 

a v některých případech také vláda, mají vůči médiím veřejné služby pravomoci 

(například určování programových úkolů a výši financování).“ Naproti tomu redakční 

nezávislost má být přítomna vždy. 

Obecné vymezení veřejnoprávních médií lze ještě rozšířit o to, jak by měli tito 

vysílatelé v demokracii přistupovat k publiku. Definici poskytuje opět Jakubowicz 

(2017), který v tomto vztahu stanovuje čtyři úkoly médií veřejné služby: informace 

a kontrola (kontrolou autor míní, že skrze tyto média občané dohlížejí na vládnoucí 

                                                 
1 V práci bude zmíněn později, v kapitole 1.2. Normativní teorie. 



   

 

5 

  

orgány), fórum pro diskuzi, prezentace a autoprezentace (příjemců v médiu), a konečně 

participační funkce (zapojení publika). Rozdíl mezi přístupem veřejnoprávního média 

a komerčního média k publiku pak tkví podle autora (2007, s. 26) v tom, že „komerční 

vidí své příjemce jako konzumenty, veřejnoprávní jako občany.“ 

Média veřejné služby vznikala různými způsoby. Jakubowicz (2017) rozlišuje tři 

cesty a pohnutky, které vedly, či vedou ke kreaci veřejnoprávních vysílatelů: 

paternalisticko-pečovatelská motivace (tedy motivace vládnoucích vrstev k tomu, aby 

mohly formovat zbytek veřejnosti), demokraticko-emancipační motivace (vycházející 

z přežití státních médií v demokratických zemích) a systémová motivace. Poslední 

jmenovaná je pak pravděpodobně původním důvodem vzniku veřejnoprávních médií 

v Polsku, protože jak v práci později popíšeme, tato média vznikla po pádu 

komunistického režimu. Koresponduje to tak s tím, co o systémové motivaci Jakubowicz 

(op. cit., s. 177) píše: „(…) změna mediálního systému byla nezbytným prvkem širší 

transformace společenského řádu a budování demokracie po pádu totalitních 

a autoritářských vlád.“ 

1.2. Normativní teorie 

Výše jsme díky definicím zmíněných autorů popsali, jak by veřejnoprávní média 

měla vypadat, a co by měla splňovat. Slovo „měla“ je klíčové, protože odkazuje 

k normativním teoriím, kterým nejen veřejnoprávní média podléhají. Těmito teoriemi, 

o kterých píše Denis McQuail (2009, s. 28), se přitom rozumí takový soubor úvah, který 

„se zabývá zkoumáním a nařizováním, jak se média mají chovat, mají-li být zviditelněny 

či dosaženy některé společenské hodnoty.“ Normativní teorie se pak podle McQuaila (op. 

cit., s. 28) odrážejí v legislativě (a jiných kodifikacích) a souvisejí také s tím, jak 

k médiím přistupují „ostatní sociální činitelé“. Pokud je tedy normou například to, že 

médium bude poskytovat objektivní zpravodajství, pak lze očekávat, že to bude určitým 

způsobem kodifikováno, a že společnost bude s takovým vědomím k médiu přistupovat. 

Je samozřejmé, že normativní teorie nejsou univerzální, jelikož ne vždy a všude 

se od médií očekává to samé. McQuail (op. cit., s. 198) tak sestavil 4 modely normativních 

teorií: liberálně-pluralistický (tržní) model, model společenské odpovědnosti (veřejného 

zájmu), profesní model a alternativní model. V této práci vycházíme z představy, že 

normativní teorie uplatňovaná v Polsku spadá pod model společenské odpovědnosti 

(veřejného zájmu), který se vyznačuje tím, že „právo na svobodné uveřejnění informací 



   

 

6 

  

je provázeno závazky vůči společnosti, jež přesahují vlastní soukromé zájmy. (…) Do 

tohoto modelu spadá i veřejnoprávní vysílání.“ 

Jde-li o společenské hodnoty, zmíněné při definici samotné normativní teorie 

McQuailem, je opět nutné zmínit veřejný zájem (už nastíněný výše při určování modelu 

normativní teorie), což je podle autora obtížně definovatelný a uchopitelný pojem, 

protože řada dalších autorů k němu přistupuje různými způsoby, přesto však sám 

stanovuje soubor nutných kritérií, kterými by se měla média řídit, aby veřejný zájem 

saturovala. Jde o obecně známé požadavky, mezi nimiž se nachází i svoboda vyjádření. 

Toto, jak McQuail (op. cit., s. 178) píše, „normativní očekávání“ autor spolu s dalšími 

dále rozvádí, přičemž pro práci, která se zabývá vztahem mezi veřejnoprávními médii a 

vládou, je klíčové. 

1.2.1. Svoboda jako součást normativní teorie 

Svoboda vyjádření souvisí samozřejmě se svobodou médií, což je norma, která 

podle McQuaila (op. cit., s. 179) mimo jiné předpokládá, že „média by neměla podléhat 

kontrole vlády ani jiných mocných institucí (…).“ Tato podmínka, vybraná z vícera 

dalších podmínek svobody médií, byla ve zkoumaném období (po roce 2015, do konce 

roku 2016) v Polsku, jak v práci později ukážeme, porušena. Porušení se týkalo zejména 

struktury veřejnoprávních médií, což bude oblast, které se budeme v práci při popisu 

událostí ze zkoumaného období věnovat. Strukturou McQuail (op. cit., s. 202-203) míní 

„záležitosti související s mediálním systémem, včetně forem organizace a financování, 

vlastnictví, forem regulace, infrastruktury, distribučních prostředků a podobně.“ Právě 

strukturální podmínky svobody žurnalistiky jsou pak těmi nejzásadnějšími (McQuail, 

2016). 

1.2.2. Svoboda médií ve vztahu k jejich řízení 

Normativní očekávání, že média budou svobodná, neznamená samozřejmě 

naprostou anarchii. Je zde nutné zmínit, že existuje určité zasahování státu. To je jednou 

ze složek toho, co McQuail (op. cit., s. 245) nazývá řízením, kterým se rozumí „souhrn 

zákonů, nařízení, pravidel a zvyklostí, které slouží kontrole ve veřejném zájmu, ale také 

zájmu mediálního odvětví.“ Je-li takové řízení vztaženo ke svobodě médií, může 

znamenat v praxi podle příkladu Tomasze Gobana-Klase (2001, s. 161) třeba to, že úřady 

„mohou dočasně omezovat svobodu médií, aby zachovaly jiná občanská práva a svobody, 

kupříkladu v situaci ohrožení teroristickým útokem.“ Toto bylo nutné v práci zmínit, 



   

 

7 

  

nicméně nijak to není v rozporu a konfliktu s dříve zmíněnou citací McQuaila o tom, že 

média by neměla spadat pod vládní kontrolu. 

1.3. Nezávislost veřejnoprávních médií 

O nezávislosti jsme psali hned v první části této kapitoly. Nyní se ale zaměříme 

na tento pojem ve vztahu k již definovaným veřejnoprávním médiím a více jej 

rozvedeme. 

Jako teoretický rámec pro toto rozvedení lze zvolit například doporučení2 Rady 

Evropy, konkrétně výboru ministrů (Recommendation No. R (96) 10 of the Comittee of 

Ministers to member states on the guarantee of the indepedence of public service 

broadcasting) z 11. září 1996. V něm se doporučuje členským zemím, aby upravily svou 

legislativu tak, aby byla zajištěna nezávislost jejich veřejnoprávních médií. Doporučení 

pak obsahuje i seznam konkrétních oblastí, ve kterých je třeba nezávislosti médií veřejné 

služby dbát. Jedná se o oblasti jako tvorba programu, výroba a prezentace zpravodajských 

výstupů atd. Zásadní jsou ale také další body, které se věnují správním a dozorčím 

orgánům těchto médií, které podle doporučení musí vznikat způsobem vylučujícím 

možné vystavení těchto orgánů politickému vlivu. Jak později ukážeme, Polsko se tímto 

ve sledovaném období neřídilo. 

Vhodné je v souvislosti s tímto doporučením připomenout a také rozšířit už 

jednou zmíněné rozdělení nezávislosti Jakubowiczem (2007): redakční nezávislost 

znamená podle něj stav, kdy nikdo neovlivňuje novinářskou práci, zatímco institucionální 

nezávislost dále rozčleňuje na vnější (tedy takovou, kdy nikdo neovlivňuje instituce 

z vnějšího prostředí), vnitřní (ta se vztahuje k nezávislosti novinářů uvnitř instituce, tedy 

například znamená, že novináři nejsou závislí na libovůli vedení) a profesionální (tou 

Jakubowicz míní nezávislost každého jednoho novináře v instituci). Jak už bylo řečeno 

na začátku první kapitoly, institucionální nezávislost nemusí být ve skutečnosti ve všech 

svých formách přítomna vždy, protože veřejnoprávní média zkrátka někdy jsou v určitém 

vztahu se státními orgány. Jakubowicz (op. cit.) tak navrhuje vedle nezávislosti používat 

spíše termín autonomie veřejnoprávního média, ta však může existovat pouze tehdy, 

panuje-li v daném státu vyspělá politická kultura. Tímto termínem se přitom popisují, 

                                                 
2 Více přímo v doporučení. Recommendation No. R (96) 10 of the committee of ministers to member 

states on the guarantee of the independence of public service broadcasting. [cit. 2017-05-02]. Dostupné z: 

https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016

8050c770. 



   

 

8 

  

podle Briana McNaira (2004, s. 90) „neformální neinstitucionalizované vztahy, které se 

časem formují v každé společnosti mezi politiky a novináři.“ 

1.4. Modely správy veřejnoprávních médií 

Doporučení Rady Evropy, zmíněné v předchozí části práce, hovoří o způsobech, 

jakými mají vznikat správní a dozorčí orgány médií veřejné služby. Jak bylo řečeno, už 

při samotném sestavování těchto rad mají být eliminovány možné politické vlivy. Toto 

teď v práci rozvedeme, přičemž určitou objektivizaci přináší například Chris Hanretty 

(2007). Ten seřazuje země a jejich veřejnoprávní vysílatele do pěti modelů, kterými 

rozlišuje způsob vedení těchto médií. Operuje přitom se čtyřmi kritérii: strukturou rad, 

způsobem jmenování rad, převládající způsob financování provozovatelů vysílání 

a postupy, kterými vysílající subjekt upravuje politické spory o obsah. 

Při aplikování prvních dvou faktorů na reálné vysílatele pak podle autora (op. cit.) 

vznikají jednotlivé skupiny (modely), tedy Severští vysílatelé (kde je dozorčí rada 

jmenována vládou, ředitelé jsou dlouho ve svých pozicích, provoz hradí koncesionáři, a 

tato média mají samoregulační mechanismy regulující politické obsahy), Parlamentní 

vysílatelé (kde je dozorčí rada jmenována parlamentem, ředitelé se mění častěji, 

financování je přitom smíšené z různých zdrojů, vlastní regulační mechanismy tu 

pokulhávají), Korporativní vysílatelé (kde je dozorčí rada z velké části jmenována 

organizovanými sociálními skupinami, ale rovněž i parlamentem, provoz hradí i příjem z 

reklamy, ale zejména z koncesionářských poplatků, samoregulace v určité míře existuje), 

Vysílatelé francouzského stylu (rada – a je pouze jedna na celé médium, tzn. sdružuje 

správní i dozorčí orgán – je jmenována nezávislým regulátorem, příjem pochází smíšeně 

od koncesionářů, ale i z reklamy, politické obsahy jsou přísně regulovány), a Zbytkoví 

vysílatelé (rada – opět jen jedna – je jmenována vládou, tato média fungují díky 

koncesionářským poplatkům a penězům ze státního rozpočtu, mají samoregulační 

mechanismy). 

1.5. Tři modely mediálních systémů 

Na problematiku vztahů mezi vládou a veřejnoprávními médii se lze dívat (kromě 

už zmíněných teoretických rámců) i optikou tří modelů mediálních systémů podle Daniela 

C. Hallina a Paola Manciniho (2008, s. 39). Ti na základě několika faktorů (vývoj 

mediálních trhů, politický paralelismus, vývoj novinářského profesionalismu a stupeň 

a způsob intervence státu do mediálního systému) rozlišují liberální model, 



   

 

9 

  

demokraticko-korporativistický model a model polarizovaného pluralismu. Obecně 

o jednotlivých modelech píší, že: „liberální model charakterizuje relativní dominance 

tržních mechanismů a komerčních médií. Pro demokraticko-korporativistický model je 

typické tradiční soužití komerčních médií a médií provázaných s organizovanými 

sociálními a politickými skupinami a relativně aktivní, avšak legislativně omezená role 

státu. Model polarizovaného pluralismu se vyznačuje integrací médií a stranické politiky, 

slabším historickým rozvojem komerčních médií a silnou rolí státu.“ 

Podle Jakubowicze (2017) spadá tento systém třídění do relativistické metody3 

určování úkolů médií v demokracii. McQuail (2016) pak o něm píše, že při aplikaci těchto 

modelů na reálné mediální systémy vychází najevo, že dochází k jejich prolínání a tato 

typologie je tak v současnosti považována za nedostatečnou. V této práci se jí budeme 

přesto zabývat, protože poskytuje určité indikátory. Je nutné zde zmínit, že Hallin 

s Mancinim (2008) vypracovali modely, které popisují celý mediální systém, tato práce 

se ale bude zabývat jen složkou veřejnoprávního vysílání. Vzhledem ke zkoumané 

problematice se bude dále řídit dvěma z oněch čtyř zmíněných faktorů, tedy politickým 

paralelismem a stupněm a způsobem intervence státu do mediálního systému. 

1.5.1. Politický paralelismus 

Politický paralelismus přitom autoři (op. cit., s. 49) chápou jako „úroveň a povahu 

propojení médií a politických stran, nebo šířeji pojato, rozsah, v jakém mediální systém 

odráží hlavní politické členění společnosti.“ V souvislosti s politickým paralelismem 

zároveň Hallin a Mancini (op. cit., s. 58) zmiňují, že v případě veřejnoprávních médií 

a státních regulátorů (kteří regulují vysílatele obecně) existují mezi těmito organizacemi 

a politickým systémem přirozeně vazby. Na základě různých podob těchto vazeb pak lze 

podle autorů stanovit čtyři modely řízení vysílání veřejné služby. První z nich je vládní 

model „u kterého je vysílání veřejné služby (…) kontrolováno přímo vládou nebo 

politickou většinou.“ Dále pak autoři rozlišují profesní model, který se vyznačuje separací 

od kontroly ze strany politické reprezentace. Třetím modelem je podle nich (op. cit., s. 59) 

parlamentní model, kde „se kontrola veřejného vysílání dělí mezi politické strany 

proporčním zastoupením (…)“, a čtvrtým modelem se chápe model občanský, tedy 

                                                 
3 Relativistická metoda je podle Jakubowicze (2017, s. 20) „založena na poznání, že existuje mnoho 

různých typů demokratických systémů, a proto by bylo chybou hledat jen jeden model žurnalistiky či 

mediální politiky.“ Vedle ní pak autor ještě rozlišuje univerzalistickou metodu (která sestavuje úkoly 

médií jako univerzální výčet, přičemž záleží zároveň na uplatňované normativní teorii) a evoluční metodu 

(která tvrdí že určování úkolů médií v demokracii se neustále proměňuje). 



   

 

10 

  

takový, kde se kontrola veřejnoprávního vysílání dělí nejen mezi politické strany, ale 

rovněž i mezi další organizace, které ve společnosti fungují. 

Hallin a Mancini (op. cit., s. 60) pak dodávají, že „tyto modely se vzájemně 

nevylučují a ve skutečnosti se téměř vždy prolínají.“ 

1.5.2. Stupeň a způsob intervence státu do mediálního systému 

Hallin a Mancini (op. cit., s. 69) hodnotí jako základní podobu intervence státu do 

systému médií samotnou existenci duálního sytému, tedy přítomnost veřejnoprávního 

vysílání. Jako další zásahy státního aparátu pak zmiňují (op. cit., s. 71) řadu různých 

zákonů, přičemž v této práci budeme brát zřetel na proměnu těch zákonů, které se týkají 

„udílení licencí a regulující obsah vysílání včetně těch, které se týkají politické plurality, 

jazyka a podílu domácího vysílání.“ 

  



   

 

11 

  

2. Historický vývoj médií veřejné služby v Polsku 

2.1. Stručný exkurz: od pádu komunismu do současnosti 

Pro správné pochopení změn, které se v normativním prostředí polských 

veřejnoprávních médií v současné době odehrávají je nutné znát historický kontext. 

V této kapitole tak stručně popíšeme vývoj médií veřejné služby v Polsku (zejména 

legislativy, která jejich fungování upravuje, a z ní vyplývajících kontrolních 

mechanismů), a to od pádu komunismu a zejména pak od roku 1992, kdy byl přijat 

vysílací zákon. Ten představuje legislativní rámec (nejen) pro veřejnoprávní média. 

V průběhu času pak do něj byly implementovány některé změny, z nichž nejvýznamnější 

níže přiblížíme. Zákon se pak mění i v dnešní době. Právě tyto poslední novely jsou v této 

práci předmětem našeho zkoumání. 

2.2. Cesta ke svobodným médiím ve stínu totalitního režimu 

Dříve, než se budeme zabývat zrodem polských veřejnoprávních médií, je nutné 

poznat jejich historický kontext. Média veřejné služby se zrodila po pádu komunistického 

režimu transformací dosavadních státních médií, avšak snaha o určitou svobodu médií se 

objevila ještě během totality. 

Na začátku osmdesátých let zachvátila komunistické Polsko potravinová krize, 

což vedlo k nespokojenosti obyvatelstva. Lidé protestovali v létě roku 1980 v Lublinu. 

Podle Marceliho Kosmana (2011, s. 373) „tam byl začátek akcí a důvodem protestu bylo 

zvýšení cen potravin v areálech závodů. Do stavu občanské neposlušnosti vstoupilo téměř 

90 tisíc dělníků (…).“ Kosman (op. cit.) dále vysvětluje, že vláda (jelikož protesty 

ohrožovaly funkčnost infrastruktury) reagovala ústupky, jen ale v těch místech, kde se 

protestovalo. Takový postup byl v podstatě kontraproduktivní, protože se naopak 

objevovaly další stávky na jiných místech. Jedním z nich byly i loděnice u moře na severu 

země. Rozbuškou tam byla podle Kosmana (op. cit.) výpověď ze zaměstnání, kterou 

dostala jeřábnice Anna Walentynowiczová, členka nelegálních odborů. Tím se spustila 

okupační stávka pod vedením Lecha Wałęsy, do které se zapojilo až 160 podniků. 

Výsledkem bylo, jak píše Kosman (op. cit., s. 375), „úspěšné zřízení svobodných 

a samosprávných odborů, nezávislých na Ústřední radě odborů,“ což posvětila i vláda. 

Později, 17. září 1980, se odboráři sdružili do svazu s názvem Solidarita. 

U těchto událostí jsou patrné náznaky protestů proti cenzuře. Podle Łódzkého 

(2008) požadovali novináři po demonstracích v roce 1980 větší svobodu. Ve Sdružení 



   

 

12 

  

polských novinářů se navíc obměnilo vedení (Kosman, 2011) a jak píše Łódzki (2008, s. 

100), „jeden z těchto (nových) lídrů navrhl regulaci cenzury.“ Na obrazovky státní 

televize, kterou spolu se státním rádiem ovládal od roku 1960 Výbor pro rozhlas 

a televizi4 (Šmíd, 1989), se navíc dokonce dostal podpis dohody o vzniku svobodných 

odborů (Łódzki, 2008). 

Solidarita nabírala na síle, organizovala protesty a podle Kosmana (2011, s. 379) 

„vedle ekonomických pohnutek odporu se stále důrazněji projevovala politická motivace 

– nebylo již pochyb o tom, že hlavním cílem opozičního hnutí je změna politického 

zřízení.“ S tím by samozřejmě nesouhlasil Sovětský svaz, jehož intervence se obával 

premiér Wojciech Jaruzelski. Ten tak nakonec kvůli rostoucí nespokojenosti sám zavedl 

výjimečný stav, a to podle Łódzkého (2008) znamenalo konečnou pro případné změny 

v médiích, kterých se novináři po roce 1980 dožadovali. 

2.3. Role médií při pádu režimu 

Postupné uvolňování poměrů v mediální oblasti pak přicházelo ruku v ruce s tím, 

jak se začal hroutit režim. V roce 1988 navštívil Polsko Michail Gorbačov, a jak píše 

Kosman (2011, s. 392), „(…) krátce po jeho odjezdu (se) přehnala zemí další vlna stávek, 

včetně okupačních, zvláště v továrnách ve Slezsku, Štětíně, Trojměstí a Stalowé Woli.“ 

Nepokoje vedly nakonec k jednání s vládou, která opozici nabídla dialog u kulatého stolu. 

Než k němu ale v únoru roku 1989 došlo, odehrála se událost jasně indikující uvolnění 

cenzury. V televizní debatě se utkal Lech Wałęsa se šéfem Celopolské dohody 

odborových svazů Alfredem Miodowiczem, a právě tento bod vidí Juliusz Braun (2005) 

jako začátek procesu změn. Lech Wałęsa se mohl svobodně objevit na obrazovce podle 

autora (op. cit., s. 125) proto, že „úřady přecenily svoje síly a účinnost vlastní 

propagandy.“ A skutečně, podle Kosmana (2011) Wałęsa Miodowicze porazil a získal 

tak podporu pro legalizaci dříve zakázané Solidarity. 

Televizní kamery zachytily i samotné jednání u kulatého stolu a podle Brauna 

(2005, s. 125) tak „Poláci mohli vidět na obrazovkách televizorů osoby, které byly dřív 

představovány jako nepřátelé režimu, často dokonce jako zločinci.“ Výsledkem jednání 

u kulatého stolu byla dohoda, že proběhnou parlamentní volby. I zde pak média sehrála 

                                                 
4 Výbor pro rozhlas a televizi, jak píše Šmíd (1989), zahrnoval správní orgány odpovědné za plánování, 

organizaci, řízení zahraničních styků, výzkumu a dalších společných otázek rozhlasu a televize. Dále 

Polské rádio (Polskie radio), televizi (Telewizja Polska), technické služby pro rozhlas a televizi, 16 

místních rozhlasových a 7 místních televizních středisek mimo Varšavu. 



   

 

13 

  

jednu ze svých prvních svobodnějších roli: ve státní televizi i rádiu získala Solidarita 

prostor pro předvolební kampaň, konkrétně podle Brauna (op. cit.) hodinu týdně v rádiu 

a půl hodiny v televizi. 

2.4. První zákon o vysílání z roku 1992 

Volby v roce 1989 přinesly svobodu a spolu s pádem režimu přišlo i skutečné 

uvolnění poměrů v mediální oblasti. Lze ho spatřit například už v zákoně z roku 1990, 

který odstranil cenzuru v tisku5. S transformací televize a rádia to bylo složitější. 

Existovalo totiž několik pohledů na to, jak by měl systém transformovaných 

elektronických médií vypadat. Podle Brauna (op. cit.) bylo v Sejmu6 pět návrhů, ale kvůli 

politickým neshodám se neprosadil žádný a práce nad změnou legislativy tak čekala až 

na další složení dolní komory. Noví poslanci dostali na stůl znovu několik návrhů, mimo 

jiné i vládní, který počítal s velkou mocí kabinetu nad budoucím regulačním orgánem. 

Objevily se tak nové neshody a proces nastolení nových pravidel se protáhl až do změny 

ústavy v roce 1992.  

Tehdy v ní získala zakotvení Národní rada pro rozhlas a televizi7, jakožto 

regulační orgán, který „stojí na stráži svobody slova, uplatňování práva občanů na 

informace a veřejného zájmu v rozhlasovém a televizním vysílání.“8 Zároveň se v novém 

článku ústavy psalo, že působnost rady rozvede zákon. Stojí za zmínku, že vedle tohoto 

regulátora stále ještě existoval Výbor pro rozhlas a televizi, který byl ale rozpuštěn v roce 

1994 (Łódzki, 2008). 

Zákonem, který rozvedl působnost nové rady, se stal vysílací zákon „O radiofonii 

i telewizji“9 z 29. prosince 1992. Mediální analytik Milan Šmíd (2014, s. 36-37) ho 

hodnotí jako pokrokový. Podle něj „polský systém mediální regulace (…) byl svého druhu 

nejpropracovanějším v zemích střední a východní Evropy.“ Tato úprava zakotvila 

v právním řádu veřejnoprávní média, tedy společnosti Telewizja Polska SA (známá jako 

                                                 
5 Ustawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu 

organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy - Prawo prasowe. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1990/s/29/173/D1990029017301.pdf. 
6 Dolní komora polského parlamentu. 
7 V polštině Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 
8 Ustawa z dnia 15 października 1992 r. o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. [cit. 2017-03-

07]. Dostupné z: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1993/s/7/33/D1993007003301.pdf 
9 Aktuální znění zákona: Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=E085C48EC1BE8C5158856E5162630680?id=WDU199300

70034&type=3. Původní znění zákona: Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. [cit. 

2017-03-07]. Dostupné z: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1993/s/7/34/D1993007003401.pdf. 



   

 

14 

  

TVP), Polskie Radio SA a sdružení společností, které se staraly o rozhlasové 

veřejnoprávní vysílání v regionech. Dle zákona měla tato média veřejné služby formu 

akciových firem se 100% podílem státu. 

Zákon také tedy popsal fungování regulátora a jeho vztah k veřejnoprávním 

médiím: 

 Národní rada pro rozhlas a televizi měla devět členů, z toho 4 členy volené 

Sejmem, 2 Senátem a 3 prezidentem. Ti následně jmenovali členy dozorčích rad 

veřejnoprávních médií (kromě jednoho člena, kterého jmenovalo ministerstvo financí). 

Těch bylo pět až devět, s funkčním obdobím na tři roky. Právě tyto dozorčí rady pak podle 

zákona jmenovaly členy správních rad, včetně jejich šéfa, tedy vedení médií veřejné 

služby. Ve správních radách zasedalo od jednoho do pěti lidí a jejich funkční období mělo 

čtyřleté trvání. Vysílací zákon pamatoval ještě na takzvané programové rady, u kterých 

způsob jmenování členů upravovaly stanovy společností. Tyto rady reprezentovaly 

uskupení v parlamentu a veřejné zájmy. Fungovaly pak jako poradní orgán v otázkách 

programu médií veřejné služby. 

Byť toto uspořádání, jak jsme řekli, hodnotí Milan Šmíd (2014) jako pokrokové, 

je nutné zmínit, že podle Brauna (2005, s. 144) se Národní rada pro rozhlas a televizi stala 

hned od začátku své existence terčem politických bojů: „stala se mini parlamentem se 

znepřátelenými politickými frakcemi.“ 

2.5. Proměny legislativy v čase 

Výše popsaná situace z počátku devadesátých let prošla do dnešních dnů 

obměnou. Organizačně se měnila Národní rada pro rozhlas a televizi, která se následkem 

legislativní úpravy v roce 200510 „ztenčila“, a to jak do počtu členů, tak do pravomocí. 

Nově měla místo původních devíti jen pět členů (2 vybíral Sejm, 2 prezident a 1 Senát)  

a některé pravomoci ztratila na úkor nově vzniklého Úřadu elektronických komunikací. 

Tyto změny v zákoně přišly spolu s vítězstvím strany Právo a Spravedlnost (známá také 

pod zkratkou PiS) ve volbách v roce 2005 a podle Šmída (2015) šlo o útok PiSu  

na veřejnoprávní média. Lech a Jarosław Kaczyńští11 mohli totiž díky těmto změnám 

udělat z Národní rady pro rozhlas a televizi jakousi součást politikaření, kdy křesla v ní 

                                                 
10 Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji 

organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20052672258.&type=3. 
11 Vůdčí osoby strany Právo a Spravedlnost. Lech Kaczyński byl tou dobou prezidentem, Jarosław 

Kaczyński předsedou Práva a Spravedlnosti, později premiérem. 



   

 

15 

  

vyměnili za podporu dalších stran, což vedlo mimo jiné k nestabilitě vedoucích orgánů 

médií veřejné služby, konkrétně k častému střídání ředitelů veřejnoprávní televize TVP. 

Toto uspořádání změnila novela vysílacího zákona z roku 201012. Tehdy byla  

u moci vláda Donalda Tuska z Občanské Platformy. Podle nové zákonné úpravy skončili 

ve funkci všichni členové dozorčích a správních rad a zároveň začala platit nová pravidla: 

Došlo k redukci počtu členů správních rad. Nově v nich zasedalo od jednoho  

do tří lidí s funkčním obdobím stále na čtyři roky. Členy, včetně šéfa, jmenovala  

a odvolávala Národní rada pro rozhlas a televizi (tedy regulátor), a to v součinnosti  

s dozorčími radami. Od lidí zasedajících v radách se vyžadovala zkušenost s řízením 

některého audiovizuálního média. Jejich jmenování přitom předcházel konkurs, jehož 

organizaci měla v gesci Národní rada pro rozhlas a televizi. 

Změny se dotkly i dozorčích rad. Čítaly sedm členů, přičemž pět z nich mělo vždy 

vzejít (stejně tak jako členové správních rad) z výběrového řízení. To měla v gesci opět 

Národní rada pro rozhlas a televizi a na kandidáty v něm byly kladeny požadavky,  

aby měli zkušenosti z oboru práva, financí, kultury a médií. Zároveň měli být tito 

kandidáti do řízení přihlášeni některou z vysokoškolských institucí. Jmenování zbylých 

dvou členů si rozdělilo ministerstvo kultury a ministerstvo státního pokladu13. 

Novela navíc řešila dosazování lidí do dozorčích rad regionálních poboček 

veřejnoprávního rozhlasu. Ty měly mít nově pět členů. Čtyři z nich měli vzejít  

z výběrového řízení (se stejnými podmínkami jako členové dozorčích rad TVP a Polského 

rádia, viz odstavec výše), jednoho pak měl dosadit ministr státního pokladu po konzultaci 

s ministrem kultury. 

Vidíme tak, že současným změnám už politické zásahy do fungování 

veřejnoprávních médií předcházely dříve. To koresponduje s tím, co o politizaci Národní 

rady pro rozhlas a televizi napsal Braun (viz výše). Jak popíšeme, změny chystané Právem 

a Spravedlností však měly být ještě o dost výraznější. 

                                                 
12 Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach 

abonamentowych. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20101521023&type=2. 
13 Doslovně přeloženo z polského „Ministerstwo Skarbu Państwa“, bývá mylně zaměňováno 

s ministerstvem financí. Šlo o resort, který se staral o řízení a dohled nad společnostmi, ve kterých měl 

podíl stát, a zároveň o právnické osoby, které stát zastupovaly. Ministerstvo ukončilo svou činnost ke 

konci roku 2016. Od 1. 1. 2017 je v likvidaci. Více na stránkách dnes už zaniklého ministerstva. 

Ministerstwo Skarbu Państwa [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: http://www.msp.gov.pl/. 



   

 

16 

  

2.6. Parlamentní volby 2015 

Způsob jmenování a odvolávání orgánů veřejnoprávních médií i regulátora (tak, 

jak jsme ho popsali v závěru předchozí kapitoly) zůstal stejný až do proměn, které přišly 

spolu s novou vládou Práva a Spravedlnosti. Pro kontext v této krátké kapitole 

vysvětlíme, jak se tato strana k moci dostala. 

Dne 25. října roku 2015 proběhly v Polsku parlamentní volby. Voliči tedy vybírali 

své zástupce jak do Sejmu (dolní komory), tak do Senátu (horní komory). V obou 

komorách přitom zvítězila strana Právo a Spravedlnost a na své první pozici vytvořila 

náskok před druhou umístěnou stranou, nejsilnější opoziční Občanskou Platformou.14 Jak 

v Sejmu, tak v Senátu tedy PiS získala většinu mandátů. 

Zanedlouho po volbách, 12. listopadu 2015, složila šéfka dosavadní vlády Ewa 

Kopaczová s ohledem na jejich výsledek demisi do rukou prezidenta Andrzeje Dudy, 

který ji obratem přijal. Sestavením nové vlády pověřil Beatu Szydłovou z Práva 

a Spravedlnosti, a její nový kabinet jmenoval 16. listopadu 2015. 

K moci se tak dostala vláda s dominantním zastoupením strany, která avizovala 

zásahy do veřejnoprávních médií. Mluvil o nich například expert Práva a Spravedlnosti 

na mediální oblast Krzysztof Czabański. Ten v rozhovoru pro polské rádio PiK například 

naznačil, že veřejnoprávní média by měla nést název národní média a mělo by se vystřídat 

jejich vedení (Sanger, 2015). 

  

                                                 
14 Podrobně rozpracovaný výsledek Práva a Spravedlnosti v parlamentních volbách 2015 ukazuje příloha 

č. 1 



   

 

17 

  

3. Novely po nástupu Práva a Spravedlnosti k moci 

3.1. Novelizace vysílacího zákona z roku 2015 

Kroky nové vlády vůči veřejnoprávním médiím přišly v podstatě brzy po volbách. 

První zásah do legislativy, která je upravuje, se datuje k 30. prosinci roku 2015. Těsně 

před koncem roku schválil Sejm novelizaci15 vysílacího zákona navrženou Právem 

a Spravedlností16, která zcela zásadně otočila dosavadní způsob jmenování lidí do vedení 

médií veřejné služby. 

Členy správních rad (včetně jejich šéfa) i dozorčích rad nově jmenoval ministr 

státního pokladu, a to bez jakékoliv součinnosti s kýmkoliv dalším. Počet křesel 

v dozorčích radách se navíc zmenšil z původních sedmi na tři. U obou rad pak zmizela  

ze zákona zmínka o funkčním období jejich členů. Úprava počítala také s tím, že mandáty 

stávajících členů správních a dozorčích rad zaniknou ve chvíli jejího vstoupení v platnost 

a neméně zásadní byla také změna, která rušila nutnost souhlasu regulátora se změnou 

stanov médií veřejné služby. Nová legislativa tedy zcela podřídila jmenování  

a dosazování managementu médií veřejné služby exekutivní moci a zcela obešla roli 

Národní rady pro rozhlas a televizi, což byla bezprecedentní změna. Argumenty Práva 

a Spravedlnosti pro tak výraznou úpravu lze vyčíst z důvodové zprávy u poslaneckého 

návrhu zákona17. Za důvod změn se v ní uvádí, že Národní rada pro rozhlas a televizi by 

neměla vykonávat funkci nezávislého regulátora pro všechny vysílatele na trhu, a zároveň 

přitom mít v gesci jmenování řídících orgánů veřejnoprávních médií, když i tito vysílatelé 

se soutěže na mediálním trhu účastní. 

Sejmem prošla novela bez problémů. Následujícího dne, tedy na Silvestra roku 

2015, ji pak schválil i Senát a dne 7. ledna 2016 pod novelu přidal svůj podpis prezident 

Andrzej Duda.18 Své nové pravomoci využil ministr státního pokladu Dawid Jackiewicz 

                                                 
15 Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. Dostupné 

z: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2016/25/D2016000002501.pdf. 
16 Pod návrhem novely bylo podepsáno 87 poslanců, které reprezentovala poslankyně za Právo a 

Spravedlnost Barbara Bubulová. Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-

07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/51186D6A21F3E825C1257F2A003D133C/%24File/158.pdf. 
17 Tamtéž. 
18 Novela prošla v Sejmu třetím čtením s podporou 232 poslanců. Proti bylo 152 členů Sejmu a 34 z nich 

se zdrželo hlasování. V Senátu se pro novelu vyslovilo 57 senátorů, 23 jich bylo proti a 2 se 

zdrželi hlasování. Více na stránkách Sejmu a Senátu. Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o 

radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=D26F8A373E8AD3A9C1257F2A003E9559. 

Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/szczegoly-glosowania,181,42,9.html. 



   

 

18 

  

hned 8. ledna 2016, kdy do čela veřejnoprávní televize TVP jmenoval Jacka Kurského. 

Kurský přitom do té doby působil jako náměstek ministra kultury, a i historicky byl spjatý 

s vládnoucí stranou Právo a Spravedlnost – v letech 2005 až 2009 totiž působil právě za 

stranu PiS jako poslanec v Sejmu19 a podle médií navíc pomáhal v prezidentské kampani 

současné hlavě státu, Andrzeji Dudovi, rovněž spjatému s Právem a Spravedlností.20  Do 

čela Polského rádia pak jmenoval ministr státního pokladu novinářku Barbaru 

Stanisławczykovou. 

Bezprecedentní podřízení jmenovacího procesu vedoucích orgánů TVP  

a Polského rádia vládní moci vyvolalo nevoli řady institucí. Ozvala se například Národní 

rada pro rozhlas a televizi prostřednictvím prohlášení zveřejněném na jejím webu 

s podpisem šéfa rady Janem Dworakem (2015). Ten si postěžoval, že předáním 

kompetence jmenovat a odvolávat dozorčí a správní rady do rukou člena vlády bude 

ohrožena možnost Národní rady pro rozhlas a televizi odpovídat za to, co ji nařizuje 

ústava (viz například citaci z ústavy v kapitole 2.4.). Upozornil také, že taková 

koncentrace moci nad veřejnoprávními médii v rukou ministra je v nesouladu s tím, jaká 

je jejich funkce (op. cit.). Regulátor přitom nebyl jediný, kdo proti novému právnímu aktu 

protestoval. Ještě před jeho schválením zveřejnila prohlášení například Evropská vysílací 

unie21, která jménem dalších organizací z oboru varovala před přijetím novely. Stejně 

jako Národní rada pro rozhlas a televizi považovala úpravu za odporující principům, na 

kterých stojí média veřejné služby. Podobně se vyjádřil Thorbjørn Jagland, generální 

tajemník Rady Evropy, který poslal dopis22 polskému prezidentovi Andrzeji Dudovi, ve 

kterém ho žádal, aby novelu nepodepsal. 

Svůj nesouhlas vyjádřily vedle institucí i konkrétní osoby. Den po schválení 

novely Sejmem například rezignovali na své funkce někteří vedoucí pracovníci 

                                                 
19 Archiwum Danych o Posłach. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/Glowny5kad. Archiwum Danych o Posłach. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/Glowny6kad. 
20 Uvádí to například Newsweek v článku „Oficjalnie: Jacek Kurski prezesem TVP. Kto jeszcze będzie 

rządzić mediami publicznymi?“. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: http://www.newsweek.pl/polska/jacek-

kurski-prezesem-tvp-nominacja-jacka-kurskiego,artykuly,376854,1.html. 
21 Evropská vysílací unie (EBU) je sdružením veřejnoprávních vysílatelů. Pod její prohlášení se podepsala 

ještě Evropská federace novinářů, Asociace evropských novinářů, Reportéři bez hranic a Komise na 

ochranu novinářů. Více přímo v prohlášení. Press freedom and media organisations issue statement 

opposing abolition of essential safeguards for public service media pluralism and independence in Poland. 

[cit. 2017-03-07]. Dostupné z: https://www.ebu.ch/news/2015/12/press-freedom-and-media-organiza. 
22 V dopisu Jagland Dudovi nabízí také dialog o problému s experty na svobodu médií. Více přímo 

v dopisu. [cit. 2017-05-13]. Dostupné z: https://rm.coe.int/168049a74c. 



   

 

19 

  

veřejnoprávní televize, mezi nimi i ředitelé dvou hlavních kanálů – Piotr Radziszewski 

z TVP1 a Jerzy Kapuściński z TVP2. 

Nesouhlas projevila i část veřejnosti. Jak už jsme napsali dříve, novelu prezident 

Duda podepsal 7. ledna 2016, nový šéf TVP Kurski se ujal funkce 8. ledna 2016 a hned 

9. ledna 2016 zaplnily tisíce lidí ulice ve velkých městech jako je Varšava, Krakov, Lodž, 

Gdaňsk, Lublin, Katowice a další. Například v hlavním městě mohlo za svobodná média 

podle některých odhadů demonstrovat až dvacet tisíc lidí23. 

Toto dění z přelomu let 2015 a 2016, kdy vláda fakticky ovládla řídící orgány 

veřejnoprávních médií, ale nemělo být koncem novelizačního procesu. 

3.2. Novelizace vysílacího zákona z roku 2016 

V důvodové zprávě24, která byla současně s návrhem zákona doručena do Sejmu 

je deklarováno, že tato novela je jen počátkem dalších větších změn, na jejichž konci 

přestanou veřejnoprávní média existovat jako akciové společnosti ve vlastnictví státu, 

a stanou se médii národními. Z textu schváleného předpisu25 pak navíc vyplývá, že novela 

přestane platit k 30. červnu 2016. Na vypracování nové zákonné úpravy tak měli poslanci 

přesně půl roku. 

3.2.1. První pokus 

Dne 20. dubna 2016 obdržel Sejm návrhy celkem tří zákonů. Šlo o zákon 

o národních médiích, o audiovizuálním poplatku a o zákon, který by předchozí dva uvedl 

do praxe. Dohromady tyto dokumenty z dílny Práva a Spravedlnosti26 představovaly 

PiSem již avizovanou pokračující reformu veřejnoprávních médií. 

                                                 
23 V médiích se objevilo několik odhadů. Například článek Newsweeku „KOD znowu wyszedł na ulice. 

Tym razem w obronie wolności mediów“ uvedl odhady policistů, kteří napočítali 7 až 8 tisíc lidí. Mluvčí 

magistrátu řekl, že jich bylo až 20 tisíc. Více v článku. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.newsweek.pl/polska/kolejna-demonstracja-kod-tym-razem-w-obronie-wolnych-

mediow,artykuly,376935,1.html. 
24 Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/51186D6A21F3E825C1257F2A003D133C/%24File/158.pdf. 
25 Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-03-07]. Dostupné 

z: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2016/25/D2016000002501.pdf. 
26 Pod prvními dvěma návrhy bylo podepsáno 72 poslanců, které reprezentovala poslankyně za Právo a 

Spravedlnost Elżbieta Kruková. Projekt ustawy o mediach narodowych. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/BE8E7FB04FB3B43EC1257FA0003E170E/%24File/442.pdf. 

Projekt ustawy o składce audiowizualnej. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/CF665CB9E6830DBCC1257FA0003E16FC/%24File/443.pdf. 

Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o mediach narodowych i ustawę o składce 

audiowizualnej. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/845BC72DF81856C3C1257FA0003E16E6/%24File/444.pdf. 



   

 

20 

  

PiS chtěla skrze tyto návrhy zrušit dosavadní stav, ve kterém média veřejné služby 

fungovala jako obchodní společnosti, a naopak je ukotvit jako národní média, jejichž 

status by byl právnická osoba. Stejný osud měl pak potkat i Polskou tiskovou agenturu 

(PAP – Polska Agencja Prasowa). Zcela nové podoby se měl dočkat proces vybírání 

vedoucích orgánů médií. Vzniknout měla Rada národních médií, což měl být šestičlenný 

orgán, sestavený Sejmem27, Senátem a prezidentem vždy po dvou členech, 

s jejich funkčním obdobím na šest let. Tato rada by přebrala kompetence dosavadních 

dozorčích rad a zároveň by na základě výběrového řízení jmenovala ředitele jednotlivých 

institucí. Ti pak měli dle plánu jednotlivá média vést po dobu dvou let. 

I u takto fungujících národních médií neměla veřejnost zcela přijít o možnost 

kontroly. U národních médií měly vzniknout Veřejné programové rady, což měl být 

poradní orgán. Rada národních médií do nich měla jmenovat devět až patnáct lidí 

s funkčním obdobím na tři roky. Členy tohoto poradního orgánu se přitom měli stát lidé, 

přihlášení k výběru různými organizacemi (například vědeckými, náboženskými, 

různými sdruženími atd.), avšak nikoliv organizacemi politickými. 

Významné změny měly proběhnout také ve financování národních médií. Součástí 

balíčku tří zákonů, představujících mediální reformu, byl zákon o audiovizuálním 

poplatku, který si kladl za cíl zcela obměnit systém výběru peněz od obyvatel na provoz 

(nově) národních médií. Dosud platilo28, že výběr poplatku je spojen s vlastnictvím 

televize nebo radiopřijímače v domácnosti (bez ohledu na jejich počet v domácnosti – 

jeden přístroj stačil k nároku na výběr poplatku). Výše poplatku činila v roce 2016  

7 zlotých měsíčně za rádio a 22,70 zlotých měsíčně za televizi29. V přepočtu šlo o částku 

zhruba 44 korun za rádio a zhruba 143 korun za televizi30. Odlišná pravidla platila pro 

firmy a neziskové organizace, které musely poplatek odvádět za každý svůj přístroj. Tyto 

                                                 
27 Jeden člen Rady národních médií dosazený ze Sejmu musel být kandidátem přihlášeným 

nejpočetnějším poslaneckým klubem opoziční strany. Více přímo v návrhu zákona. Projekt ustawy o 

mediach narodowych. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/BE8E7FB04FB3B43EC1257FA0003E170E/%24File/442.pdf. 
28 Podle zákona z roku 2005. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. [cit. 2017-

03-07]. Dostupné z: http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2005/s/85/728/D2005085072801.pdf. 
29 Jak uvádíme v textu, částka 22,70 zlotých se platila za televizi, zároveň se ale platila v případě 

vlastnictví televize, a zároveň i rádia. Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników RTV 

w 2016 roku. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: http://www.krrit.gov.pl/abonament/wysokosc-oplat-

abonamentowych/. 
30 Počítáme-li s hodnotou 1zł=6,302 Kč, což byl kurz ke dni 20. dubna 2016, tedy ke dni předložení 

nového zákona v Sejmu. Tuto hodnotu jsme zjistili z webu České národní banky. Kurzy devizového trhu. 

[cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

https://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp. 



   

 

21 

  

peníze vybírala pošta. PiS ale v důvodové zprávě u návrhu zákona31 argumentovala tím, 

že takový stav nebyl efektivní, a to kvůli více faktorům – v době moderních technologií 

mohli lidé sledovat a poslouchat veřejnoprávní vysílání i na jiných přístrojích, než je 

televize a rádio, a také nebyl k dispozici relevantní seznam všech zaregistrovaných 

vlastníků přístrojů32. Druhý zmíněný důvod vedl podle PiSu ke špatnému výběru 

poplatků. 

Nově tedy PiS navrhovala zrušení vázanosti poplatku na vlastnictví přijímače  

a naopak chtěla prosadit jeho vázanost na připojení k elektrické síti. Právě to by vytvářelo 

povinnost poplatek na provoz národních médií platit, přičemž by se jednalo o jakýsi 

paušál ve výši 15 zlotých měsíčně, bez ohledu na to, zda je plátce domácností, firmou, 

nebo jinou institucí. Povinnost vybírat poplatek měl mít dodavatel energie, který by 

finální sumu odváděl na účet finančního úřadu. Ten by pak peníze přeposlal Fondu 

národních médií, což měla být nová instituce, s jejímž vznikem počítala mediální reforma. 

Tuto novou právnickou osobu, Fond národních médií, měla řídit již výše zmíněná 

a popsaná Rada národních médií, a právě z tohoto fondu se měla jednotlivá národní média 

financovat. 

Vedle peněžní a organizační otázky stojí za zmínku i fakt, že v návrhu zákona se 

objevily i pasáže, které by určitým způsobem narušily sekularismus veřejnoprávních 

vysílatelů. Dokument totiž počítá s tím, že „instituce respektují křesťanský systém hodnot 

(…)“.33 Ambiciózní plán naprosté reformy systému médií veřejné služby ale nedošel 

zdárného naplnění. 

3.2.2. Druhý pokus 

Návrh zákona o národních médiích počítal s účinností od 1. července 2016 tedy 

počítal s tím, že tato „velká“ mediální novelizace plynule ze dne na dne naváže34 na 

končící „malou“ mediální novelizaci z konce roku 2015. 

                                                 
31 Projekt ustawy o składce audiowizualnej. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

Http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/CF665CB9E6830DBCC1257FA0003E16FC/%24File/443.pdf. 
32 Podle zprávy sice museli majitelé přístrojů zaregistrovat televize a rádia na poště, neexistoval ale 

efektivní způsob, jak k tomu tyto obyvatele donutit. Tamtéž. 
33 Píše se o tom hned ve čtvrtém článku první části zákona o národních médiích. Více přímo v 

návrhu zákona. Projekt ustawy o mediach narodowych. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

Http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/BE8E7FB04FB3B43EC1257FA0003E170E/%24File/442.pdf. 
34 Toto se nemělo týkat zákona o audiovizuálním poplatku, který měl vejít v účinnost až 1. ledna 2017. 

Více v prováděcím předpisu k zákonu o národních médiích a zákonu o audiovizuálním poplatku. Projekt 

ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o mediach narodowych i ustawę o składce audiowizualnej. [cit. 

2017-03-07]. Dostupné z: 

Http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/845BC72DF81856C3C1257FA0003E16E6/%24File/444.pdf. 



   

 

22 

  

Jak ale ukazují internetové stránky Sejmu35, které zaznamenávají legislativní 

procesy jednotlivých zákonů, 17. května 2016 došlo k pozastavení projednávání všech tří 

předpisů, které dohromady tvořily soubor zákonů „velké“ mediální reformy. O necelý 

měsíc později, 8. června 2016, vystoupil v médiích (již dříve zmiňovaný) náměstek 

ministra kultury Krzysztof Czabański s informací, že plánovaný soubor zákonů obsahuje 

změny podléhající oznamovací povinnosti institucím Evropské unie, což je proces, který 

může trvat od osmi do osmnácti měsíců, a že zákony se tak nepodaří schválit a uvést je 

do praxe od 1. července 2016, jak se původně plánovalo.36 Aby tedy nevzniklo právní 

vakuum, měl původně plánovaný balík zákonů nahradit jiný předpis – „překlenovací“37 

zákon o Radě národních médií, navržený opět Právem a Spravedlností38. Ten se dostal do 

Sejmu den před vystoupením Czabańského v médiích, tedy 7. června 2016. 

Návrh39 počítal se vznikem Rady národních médií jakožto subjektu, který bude 

mít ve své kompetenci úkony týkající se systému a personálního složení vedoucích 

orgánů médií veřejné služby. Rada tedy měla přebrat pravomoci, které měl k médiím 

veřejné služby na základě „malé“ mediální novelizace z konce roku 2015 ministr státního 

pokladu, a měla to být právě ona, kdo by jmenoval členy dozorčích i správních (u nich 

včetně šéfa) rad. Nově se však měla tato pravomoc týkat i dosazování do orgánů Polské 

tiskové agentury (PAP). 

Rada národních médií měla být nezávislá na exekutivě a měla být pluralitní, čehož 

mělo být docíleno specifickým mechanismem dosazování jejích členů. Těch mělo být pět, 

dosazovaných Sejmem (3 členové) a prezidentem (2 členové). Prezident měl přitom dvě 

křesla obsazovat lidmi, které mu navrhly dva nejpočetnější poslanecké kluby opozičních 

stran. Funkční období osob zasedajících v Radě národních médií stanovoval návrh zákona 

na šest let. 

                                                 
35 Poselski projekt ustawy o mediach narodowych. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=442. Poselski projekt ustawy o składce 

audiowizualnej. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=443. Poselski projekt ustawy - Przepisy 

wprowadzające ustawę o mediach narodowych i ustawę o składce audiowizualnej. [cit. 2017-03-30]. 

Dostupné z: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=444. 
36 Píše o tom vedle daších například Rzeczpospolita v článku: „Nowa opłata audiowizualna 

z opóźnieniem. Duża ustawa medialna nie wejdzie w życie od 1 lipca 2016 r.“. [cit. 2017-03-30]. 

Dostupné z: http://www.rp.pl/Konsumenci/306089928-Nowa-oplata-audiowizualna-z-opoznieniem-Duza-

ustawa-medialna-nie-wejdzie-w-zycie-od-1-lipca-2016-r.html#ap-1. 
37 Tak zákon nazval Czabański. Tamtéž. 
38 Pod návrhem bylo podepsáno 45 poslanců, které reprezentovala poslankyně za Právo a Spravedlnost 

Elżbieta Kruková. Projekt ustawy o Radzie Mediów Narodowych oraz o zmianie niektórych ustaw. [cit. 

2017-03-30]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/D742D8F59D059E61C1257FCC004B7C6D/%24File/592.pdf. 
39 Tamtéž. 



   

 

23 

  

Kromě úpravy vztahu mezi Radou národních médií a veřejnoprávními vysílateli 

(a PAP) obsahoval návrh Práva a Spravedlnosti také požadavek na ztenčení regulátora, 

tedy Národní rady pro rozhlas a televizi. Ta měla mít jen tři členy, přičemž po jednom by 

je do křesel dosazoval Sejm, Senát a prezident. Právo a Spravedlnost to v důvodové 

zprávě u návrhu zákona40 odůvodňuje tím, že ve chvíli, kdy se tato rada stává pouze 

regulátorem, a nemá žádné dosazovací kompetence k vedoucím orgánům 

veřejnoprávních médií, stačí aby v ní zasedalo méně lidí. 

Tento „překlenovací“ zákon prošel Sejmem ještě v červnu, konkrétně ho poslanci 

schválili 22. června 2016 a 27. června 2016 (tři dny před vypršením platnosti předchozí 

novelizace z konce roku 2015) ho41 podepsal prezident Andrzej Duda.42 Právu 

a Spravedlnosti se tak podařilo prosadit kus novely, kterou strana slibovala už dříve 

v důvodové zprávě k zákonu z prosince 2015. Vzhledem k ohlašovací povinnosti 

v Bruselu ale prošla do praxe jen část z celkového, výše popisovaného plánu. Revoluce 

se tak například nedočkal systém financování veřejných médií. 

3.3. O Radě národních médií a jejích prvních krocích 

V této kapitole krátce popíšeme, jak vypadala Rada národních médií (vzniklá na 

základě „překlenovacího“ zákona) v praxi. Zároveň se zaměříme na její první kroky, které 

uskutečnila po svém ustavení. 

Rada se poprvé sešla 1. srpna 2016 ve složení: Joanna Lichocka (poslankyně PiS), 

Elżbieta Kruk (poslankyně PiS), Grzegorz Podżorny (do rady nominován stranou 

Kukiz´15), Juliusz Braun (do rady nominován stranou Občanská Platforma) a Krzysztof 

Czabański (poslanec PiS, již výše v textu zmiňovaný). Právě Czabański se stal na prvním 

setkání rady jejím předsedou. 

Hned další den, tedy 2. srpna 2016 rada ve schůzi pokračovala a pozvala si 

tentokrát na setkání i členy správních a dozorčích rad médií veřejné služby. Na společném 

jednání se chtěla pětice představující nový orgán seznámit se stavem a aktuálním 

                                                 
40 Tamtéž. 
41 Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20160000929&type=2. 
42 Pro bylo 227 poslanců, 207 bylo proti a 1 se hlasování zdržel. V Senátu pak bylo pro novelu 55 hlasů a 

23 proti. Nikdo se v horní komoře nezdržel hlasování. Více na stránkách Sejmu a Senátu. Poselski projekt 

ustawy o Radzie Mediów Narodowych oraz o zmianie niektórych ustaw. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=592. Ustawa o Radzie Mediów Narodowych. 

[cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/szczegoly-

glosowania,210,3,9.html. 



   

 

24 

  

fungováním těchto médií. Kroky, které hned v tento druhý den svého působení rada 

podnikla, lze ale chápat jako minimálně kontroverzní. 

Na setkání s vedoucími orgány veřejnoprávních médií byl samozřejmě rovněž 

ředitel TVP Jacek Kurski, který tento post zastával od doby, kdy ho do něj jmenoval 

ministr státního pokladu na základě mediální novelizace z roku 2015 (viz výše v textu). 

Kurski si měl při schůzce postěžovat, že televizi přebral v nepříznivé situaci, ale zároveň 

se měl pochválit, že ačkoliv oficiální průzkumy indikují opak, sledovanost pod jeho 

vedením vzrůstá43. Rada ho po tomto vystoupení na místě čtyřmi z pěti hlasů odvolala44. 

Následně vyhlásila přestávku, po které měla stanovit, koho dosadí do funkce dočasného 

ředitele, než se ve výběrovém řízení rozhodne o novém šéfovi TVP. Ti z Rady národních 

médií, kteří jsou součástí PiSu, během přestávky odjeli, a směřovat měli do sídla strany, 

kde na ně měl čekat předseda Práva a Spravedlnosti Jarosław Kaczyński45. Po tomto 

setkání, při kterém se měl do věci Kaczyński vložit ve prospěch Kurského, se členové 

PiSu zasedající v radě vrátili na schůzi. Přijeli se zcela jiným a novým postojem k 

odvolání Jacka Kurského. Rada v podstatě změnila své předchozí rozhodnutí, a místo aby 

Jacka Kurského na místě odvolala, tak jak to vypadalo před pauzou, rozhodla se, že 

platnost odvolání přijde až ve chvíli, kdy skončí výběrové řízení na nového ředitele 

v říjnu46. Jacek Kurski tak navzdory prvnímu rozhodnutí rady ve své funkci setrval. 

Joanna Lichocka, členka rady za Právo a Spravedlnost, odůvodnila tento postup 

v rozhovoru s novinářkou Elżbietou Rutkowskou (2016) tím, že si rada nebyla jistá, zda 

je jmenování dočasného ředitele vůbec slučitelné s právními předpisy, a tak se termín 

odvolání ředitele raději posune ke dni vyhlášení výsledků výběrového řízení. Tímto 

sledem přinejmenším pozoruhodných událostí tedy Rada národních médií započala svoje 

fungování. 

                                                 
43 Informace z průběhu setkání médiím poskytl Juliusz Braun, člen rady nominovaný Občanskou 

Platformou. Jeho výpověď přináší například článek „Jacek Kurski odwołany ze stanowiska prezesa TVP, 

ale...“ na serveru press.pl, který se věnuje dění v polských médiích. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.press.pl/tresc/45083,jacek-kurski-nie-jest-juz-prezem-tvp. 
44 Pro Kurského odvolání hlasovali všichni členové rady za PiS a Juliusz Braun za Občanskou Platformu. 

Pátý Grzegorz Podżorny se hlasování zdržel. Tamtéž. 
45 Informace o schůzce členů rady za PiS s Jarosławem Kaczyńskim získal deník Rzeczpospolita. 

V článku „Jacek Kurski zostaje, bo tak chciał Kaczyński. Kompromitacja Rady Mediów Narodowych“ 

tyto informace přebírá Newsweek. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.newsweek.pl/polska/jacek-

kurski-prezes-tvp-kaczynski-i-rada-mediow-narodowych,artykuly,394749,1.html. 
46 Pozměněné rozhodnutí svými hlasy podpořili všichni ti, kdo v radě seděli za PiS. Grzegorz Podżorny se 

hlasu opět vzdal a Juliusz Braun za Občanskou Platformu se hlasování odmítl zúčastnit, protože ho 

považoval (vzhledem k tomu, že rada již jedno stanovisko přijala) za nelegitimní. Tyto informace 

vyplývají z již zmiňovaného článku „Jacek Kurski odwołany ze stanowiska prezesa TVP, ale...“ na 

serveru press.pl, který se věnuje dění v polských médiích. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.press.pl/tresc/45083,jacek-kurski-nie-jest-juz-prezem-tvp. 



   

 

25 

  

Dalším zásadním úkolem, který Radu národních médií čekal, byla právě zmíněná 

volba ředitele TVP. Do výběrového řízení, které rada vyhlásila, se přihlásilo 23 uchazečů 

(včetně Jacka Kurského). Konkurs, do kterého se mohli přihlašovat do 15. září 2016, se 

skládal ze tří etap. První z nich znamenala přezkoumání přihlášky (například zda obsahuje 

všechny náležitosti) a jejich vyhodnocení. Na základě verdiktu z této první etapy 

postoupilo do druhého kola 18 uchazečů. Za zmínku zde stojí, že se mezi nimi nacházel 

i Grzegorz Braun, politik, který měl v době konkurzu záznam v trestním rejstříku. To 

přitom bylo v rozporu se stanovenými požadavky rady, která Brauna přesto pustila do 

dalšího kola, i přes toto narušení pravidel. Podle novinářky Marty Ciastoch (2016) to šéf 

rady Krzysztof Czabański odmítl komentovat. Braun ale nakonec ve druhém kole také 

zůstal a dál se už nedostal. Z 18 zájemců, u kterých rada ve druhém kole zkoumala jejich 

zkušenosti v mediální oblasti, zbyli ve třetí etapě 4. Vedle Jacka Kurského to byli 

Agnieszka Romaszewska-Guzy (ředitelka kanálu Biełsat), Krzysztof Skowroński 

(předseda Sdružení polských novinářů) a Bogdan Czajkowski (divadelní a filmový 

režisér). Nakonec to byl dosavadní šéf TVP Jacek Kurski, kdo vyhrál, a stal se tak 

staronovým ředitelem. Ve třetím kole, kde kandidáti probírali na setkání s radou kromě 

jiného své plány, jak vést televizi veřejné služby, porazil své oponenty a získal čtyři z pěti 

hlasů (proti Kurskému hlasoval Juliusz Braun nominovaný za Občanskou Platformu). 

Stalo se tak 12. října 2016. Nicméně i tuto volbu, podobně jako popsané odvolání ředitele 

Kurského, provázela kontroverze. Některá média totiž tvrdila, že i tentokrát v jeho 

prospěch zasáhl šéf PiSu Jarosław Kaczyński. Jmenujme v této souvislosti například 

novinářku Agnieszku Kublik (2016) z Gazety Wyborczej, která tvrdila, že členové PiS 

zasedající v radě Kurského volili díky schůzce z předešlého dne, kdy si Jarosław 

Kaczyński pozval předsedu Rady národních médií Krzysztofa Czabańského na osobní 

setkání47. 

3.4. Reakce Ústavního soudu na změny v médiích veřejné 
služby 

Převratnými změnami, které se ve veřejnoprávních médiích udály od nástupu PiS 

k moci, se v prosinci 2016 zabýval i Ústavní soud (polsky Trybunal Konstytucyjny). 

Podnět mu k tomu dal ombudsman (polsky RPO – Rzecznik praw obywatelskich) 

                                                 
47 Informaci o tom, že se Czabański měl s Kaczyńskim potkat publikoval server wPolityce.pl v článku 

„Konkurs na prezesa TVP może zostać unieważniony? "W sytuacji pata Rada może powołać osobę spoza 

grona kandydatów"“. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://wpolityce.pl/media/311634-rada-mediow-

narodowych-ma-dzis-wybrac-prezesa-tvp-konkurs-moze-zostac-uniewazniony. 



   

 

26 

  

a uskupení poslanců, kteří zpochybňovali ústavnost novelizace mediálního zákona 

z konce roku 2015. 

Dokument, který ombudsman Adam Bodnar (2016) k soudu poslal, například 

hovoří o tom, že díky přímému podřízení vedoucích orgánů vládnímu činiteli (ministru 

státního pokladu) může vznikat v médiích veřejné služby tlak na to, aby je jejich výstupy 

nedostávaly do konfrontace s vládou. Dále pak veřejný ochránce práv (op. cit.) poukázal 

například na to, že přímým podřizováním těchto médií kabinetu se situace vrací do doby 

socialismu, kdy tomu bylo obdobně.  

Skupina poslanců zas ve svém podnětu48 zpochybňuje způsob, jakým parlament 

novelu projednal a nakonec přijal. Reforma totiž prošla oběma komorami ve zrychleném 

řízení, což podle stěžujících si poslanců nebylo adekvátní, vzhledem k významným 

změnám, které novela zavedla. Problémové podle nich bylo také to, že si novelizace před 

svým schválením neprošla žádnou veřejnou, ani parlamentní debatou. Zastání pak 

v podnětu našla Národní rada pro rozhlas a televizi. Regulátorovi totiž podle uskupení 

poslanců nová reforma vzala některé pravomoci, které musí mít pro vykonávání svých  

z ústavy vyplývajících povinností. 

Věcí se Ústavní soud zabýval 13. prosince 2016 a právě Národní rada pro rozhlas 

a televizi byla středobodem verdiktu49. Například zrychlené řízení při přijímání novely 

totiž soud nepovažoval za ústavní otázku, ale regulátora se zastal. Konkrétně podle něj 

není slučitelné s ústavou, aby byla Národní rada pro rozhlas a televizi naprosto vynechána 

z procesu jmenování vedoucích orgánů veřejnoprávních médií. Podle verdiktu 

samozřejmě mohou zákonodárci tento proces měnit, ale nemohou z něj vynechat 

regulátora tak, aby tento nemohl plnit, co je mu uloženo ústavou. Ve verdiktu pak soud 

píše, že právní stav, který hodnotí, už není zcela aktuální, protože mezi tím parlament 

přijal zákon o Radě národních médií, který předmětnou novelu vysílacího zákona z konce 

roku 2015 nahradil. Soud tak ze svého hodnocení vynechal cokoliv, co nová zákonná 

úprava v polovině roku 2016 změnila. Národní rada pro rozhlas a televizi ale zůstala 

postavená mimo proces jmenování vedoucích orgánů médií veřejné služby. Podle soudce 

                                                 
48 Skupinu poslanců reprezentovali tři z nich, a sice Kamila Gasiuk-Pihowicz, Marta Golbik a Grzegorz 

Furgo (všichni ze strany Nowoczesna). Více přímo v dokumentu. Wniosek o kontrolę konstytucyjności 

prawa. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: 

https://klub.nowoczesna.org/item/download/69_e25e6b98711619d57691d3eca5891a81. 
49 Své verdikty Ústavní soud zveřejňuje na webu. Více přímo na webových stránkách soudu. Komunikat 

po: Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: 

http://trybunal.gov.pl/rozprawy/komunikaty-prasowe/komunikaty-po/art/9508-ustawa-o-zmianie-ustawy-

o-radiofonii-i-telewizji/. 



   

 

27 

  

zpravodaje Marka Zubika měli zákonodárci tento stav změnit50. To se ale do konce roku 

2016 (tedy do chvíle, do které situaci v Polsku zkoumáme) nestalo. 

  

                                                 
50 Soudce to řekl médiím. Jeho slova cituje vedle jiných například Rzeczpospolita v článku „TK: mała 

ustawa medialna częściowo niezgodna z konstytucją“. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: 

http://www.rp.pl/W-sadzie-i-urzedzie/312139936-TK-mala-ustawa-medialna-czesciowo-niezgodna-z-

konstytucja.html#ap-1. 



   

 

28 

  

4. Reflexe proměn normativního prostředí 

Otázku, kam směřují polská média veřejné služby, si položil Karol Jakubowicz 

(2007) už před zhruba deseti lety. Tehdy samozřejmě nemohl vědět o legislativních 

změnách v roce 2010, ani o těch z poslední doby, ale konstatoval, že existuje určitá krize 

polských veřejnoprávních médií, jejíž vývoj v budoucnu je nejistý, ale která se dá 

rozčlenit na několik bodů, přičemž jedním z těchto bodů je krize vedení veřejnoprávních 

médií. 

Viníků krize vedení médií veřejné služby vidí několik a jedním z nich je podle 

autora (op. cit., s. 252) „způsob jmenování orgánů společností, nezajišťující, že budou 

povoláni odborníci, ale téměř garantující odstranění lidí z dozorčích a správních rad po 

skončení jejich funkčního období.“ Jakubowicz (op. cit.) dokonce navrhoval změnit 

celkově systém vedení veřejnoprávních médií. Nicméně revoluční změna potkala v roce 

2015 jen právě Jakubowiczem kritizovaný způsob jmenování rad. Pokud autor protestoval 

proti systému, který nezajišťoval vedení veřejnoprávních médií odborníky, pak se po roce 

2015 něco takového stalo už absolutně nemyslitelným, když místo z výběrového řízení 

vzešli členové rad z vůle ministra vlády. 

Tím se dostáváme ke konstatování, že už jen tento samotný fakt je v rozporu 

s atributem nezávislosti na vládě, který, jak jsme napsali v první části práce, 

veřejnoprávním médiím přisuzuje McQuail. Můžeme sice rozlišovat mezi institucionální 

a redakční nezávislostí, ale skutečnost, že členy obou rad (včetně generálního ředitele) 

jmenuje ministr vlády, je stále v rozporu minimálně s McQuailovým požadavkem na 

svobodu médií, tedy že nemají podléhat přímé kontrole vlády. Celý tento stav po roce 

2015 šel také přesně proti doporučení Rady Evropy z roku 1996. 

Aplikujeme-li modely Chrise Hanrettyho, které rozlišují způsob vedení 

veřejnoprávních médií, zejména pak způsob vzniku a fungování jejich vedoucích orgánů, 

docházíme k zajímavému závěru, totiž že Polsko se ani před novelou z roku 2015, ani po 

ní nenacházelo v žádné modelové situaci. Sám Hanretty (2007, s. 13) před deseti lety 

napsal, že „je jen jeden vysílatel – Telewizja Polska – který má dvě rady, které jsou 

dosazovány nezávislým regulátorem.“ To se do roku 2015 v podstatě nezměnilo. 

Nicméně, a to je druhá část onoho zajímavého závěru, ani po novele v roce 2015 nelze 

Polsko nikam zařadit. Nejblíže mělo snad k modelu Zbytkových vysílatelů, kde jmenuje 

členy vláda, ovšem členy jen jedné rady sdružující správní a dozorčí orgán. Optikou 



   

 

29 

  

Hanrettyho modelů se tak polská veřejnoprávní média nenacházela před novelou v roce 

2015 ani po ní v žádné Hanrettym popsané normě. 

Komparovat situaci před novelou v roce 2015 a po ní můžeme také za pomoci 

nastíněných modelů mediálních systémů Hallina a Manciniho. Ti v námi výše citovaném 

díle aplikují své modely zejména na země západního světa, nicméně později autoři (2012) 

vypracovali spolu s kolektivem studii, která aplikuje jejich modely i na některé státy 

mimo západní Evropu a Spojené státy, přičemž mezi těmito zeměmi, kterými se zabývají, 

se nachází i Polsko. 

Tehdy ve studii Bogusława Dobek-Ostrowska (op. cit., s. 34) napsala v souvislosti 

s politickým paralelismem v médiích veřejné služby, že „polský systém veřejnoprávního 

vysílání se dá popsat jako „politika nad vysílacím systémem“, kde jmenování do řídícího 

orgánu zajišťuje politickou kontrolu.“ Jako stěžejní bod, na kterém to lze ilustrovat 

zmínila dobu, kdy byl prezidentem Lech Kaczyński (op. cit.). Dále tak autorka (op. cit., 

s. 37-38) konstatovala, že u veřejnoprávních médií v Polsku „můžeme jistě mluvit 

o vysoké úrovni politického paralelismu.“ Jestliže takto popisovala autorka polská 

veřejnoprávní média před rokem 2015, pak můžeme říci, že po novele v roce 2015 se 

politický paralelismus médií veřejné služby ještě prohloubil, a dokonce lze s jistotou 

konstatovat, že se tehdy polská veřejnoprávní média zařadila zcela do Hallinem 

a Mancinim stanoveného vládního modelu řízení vysílání veřejné služby, který 

popisujeme v první části práce. Autorka (op. cit.) tedy, co se týče veřejnoprávních médií, 

přiřazuje Polsko spíše k modelu polarizovaného pluralizmu. Můžeme konstatovat, že se 

přímým podřízením jmenování správních a dozorčích rad veřejnoprávních médií 

ministrovi vlády posunulo Polsko (v oblasti médií veřejné služby) k modelu 

polarizovaného pluralizmu zcela. 

Jak víme, situace ale nezůstala ve stejném stavu jako po novele z roku 2015. Za 

pomoci navržených teoretických rámců zde budeme komparovat také situaci současnou, 

tedy tu kdy funguje Rada národních médií, se stavem dřívějším. 

Na Radu národních médií v podstatě přešly všechny pravomoci, které novelou 

z roku 2015 získal vůči veřejnoprávním médiím ministr státního pokladu. Mohla by tu 

tak být řeč o nezávislosti a stejně tak i o svobodě médií (dle námi zmíněných definic 

McQuaila) v mnohem větší míře. Faktem ale zůstává, že rada je politicky nominována  

a není při svém postupování nijak zvlášť limitována. To znamená, že pokud před námi 

zkoumanými novelami PiSu podle Bogusławy Dobek-Ostrowské (op. cit., s. 45) platilo, 

že „(tehdejší) systém vedení (veřejnoprávních médií) dovoloval vládnoucí straně spolu 



   

 

30 

  

s koaličními partnery ovládat efektivně média,“ pak se toto vrací, ovšem s tím rozdílem, 

že tehdy (rovněž politicky nominovaná) Národní rada pro rozhlas a televizi jmenovala 

členy správních a dozorčích rad nutně na základě výběrového řízení. To se Rady 

národních médií netýká. Už tehdejší stav označuje autorka (op. cit.) za blízký modelu 

politického paralelismu. Lze tedy konstatovat, že nyní je mu ještě blíž, než před rokem 

2015, ne však tak blízko jako po novele v roce 2015, kdy úroveň politického paralelismu 

dosahovala vrcholu. 

Je-li řeč o politickém paralelismu, je ještě důležité se zeptat, zda polská 

veřejnoprávní média zůstala ve vládním modelu řízení vysílání veřejné služby. Víme, že 

Rada národních médií (dosazující správní a dozorčí rady) je nominována politicky, ale 

prezidentem dosazení členové musejí být navrhováni opozicí. Pokud předpokládáme, že 

Sejm dosadí jen členy nominované koalicí (nebo zkrátka majoritou), pak lze mluvit 

o jakési proporčnosti ve složení rady. Mohli bychom tedy konstatovat, že z vládního 

modelu řízení vysílání veřejné služby se stává model parlamentní, nebo jak píše Hallin 

a Mancini (2008, s. 59), „model proporčního zastoupení“. Nicméně v praxi, jak jsme 

popsali výše, je Rada stejně pravděpodobně ovládaná jednou stranou, když přijde na 

důležitá rozhodnutí (jako příklad uveďme zmíněnou kontroverzi kolem volby ředitele 

TVP Kurského). 

Porovnáme-li proměnu legislativy po zavedení Rady národních médií s tím, co 

státům doporučuje ve vztahu k veřejnoprávním vysílatelům Rada Evropy, docházíme 

k závěru, že vznikem Rady národních médií je toto doporučení naplňováno o něco lépe, 

než po novele v roce 2015. Jinými slovy: Rada národních médií je patrně o něco málo 

větší zárukou, že vedoucí orgány médií veřejné služby budou vybrány bez hrozby 

následných politických tlaků, než když tyto orgány jmenoval jen ministr vlády. Záměrně 

ale píšeme, že taková záruka je jen „o něco málo větší“, protože rozhodně politické vlivy 

nevylučuje, obzvlášť když je Rada nominována rovněž politicky. 

Kdybychom měli současnou situaci popsat prizmatem Hanrettyho modelů, 

dostáváme se opět k podobnému konstatování, jako u situace po novelizaci v roce 2015, 

totiž že na Polsko není aplikovatelný žádný Hanrettyho model. V jím stanovených 

modelech dosazují vedoucí orgány veřejnoprávních médií vláda, parlament, sociální 

skupiny, nebo nezávislý regulátor. Tím ale Rada národních médií není. Vznikla jako 

politicky nominovaný orgán, který jmenuje správní a dozorčí rady, avšak regulátorem 

zůstala Národní rada pro rozhlas a televizi. Zdá se tak, že Polsko se opět nachází mimo 

normy, které Hanretty nabízí. 



   

 

31 

  

Jestliže o situaci po novele v roce 2015 jsme napsali, že vylučovala svobodu 

veřejnoprávních médií, jak ji definuje McQuail, pak s Radou národních médií alespoň 

formálně přišla svoboda zpět. Média veřejné služby, přesněji řečeno jmenování jejich 

vůdčích orgánů, nepodléhají přímé kontrole vlády. Opět ale cítíme nutnost zmínit, že 

teorie se s praxí, jak ukazuje činnost Rady, rozchází. S nezávislostí, nebo spíše autonomií 

médií veřejné služby (jak jsme citovali výše v práci Jakubowicze) je to podobné. 

Formálně existuje. Nicméně ve skutečnosti je to zřejmě jinak. Zde se odkážeme na slova 

odborníků z polské akademické sféry, které jsme při sepisování této práce požádali 

o názor. Profesor Igor Borkowski51 z Vratislavské univerzity (Uniwersytet Wrocławski), 

konkrétně z Institutu žurnalistiky a sociální komunikace, na otázku, zda má vláda nad 

veřejnoprávními médii nějakou moc, napsal, že existuje viditelná ingerence vládní strany 

právě do Rady národních médií a ilustroval to příklady. Mezi nimi je i výše popsaná 

kontroverze kolem ředitele TVP Kurského. Změny jsou podle něj viditelné také 

v personálním složení TVP a Polského rádia, odkud byli někteří novináři propuštěni  

a „nahrazeni mladými novináři z pravicových médií, především nacionálně-náboženské 

televize Trwam, nebo pravicové Televize Republika.“ Změny mají podle Borkowského 

také ideologický rozměr: TVP například „podhodnocuje počet protestujících 

v demonstracích proti vládě PiS, manipuluje s informací i obrazem, prosazuje zejména 

vládnoucí stranu, nebo její úhel pohledu, selektuje respondenty, experty atd.“ Podobně 

situaci hodnotí i doktor Damian Guzek52 ze Slezské univerzity v Katovicích (Uniwersytet 

Śląski w Katowichach), konkrétně z Institutu politických věd a novinařiny, který 

v rozhovoru řekl, že dle jeho názoru tkví hlavní problém v tom, že v praxi do jmenování 

ředitele televize neingerovala ani tak vláda, jako přímo šéf vládnoucí strany Jarosław 

Kaczyński. „Jestli se podíváme na obsah zpravodajství ve veřejnoprávní televizi,  

a bavíme se jen o pocitu, ne o bádání, jde většinou o materiály, které mají prezentovat, 

nebo chránit stanoviska vládnoucí strany. Ne nutně vlády, ale určitě vládnoucí strany.“ 

Komparujeme-li tedy současnou a minulou situaci v polských veřejnoprávních 

médiích s navrženými teoretickými rámci, docházíme k závěru, že k proměnám 

v normativním prostředí došlo. Změny jsou přitom neblahé, protože realita se vzdaluje od 

ideálních atributů normativního prostředí, jako je nezávislost a svoboda médií veřejné 

služby. Události, které se v prostředí polských veřejnoprávních médií po reformách 

odehrály (ať už je řeč o kontroverzích kolem fungování Rady národních médií, nebo 

                                                 
51 Viz příloha č. 2 
52 Viz příloha č. 3 



   

 

32 

  

o odborníky zmiňované, všemožnými způsoby prováděné ingerenci vlády a strany Právo 

a Spravedlnost do veřejnoprávních médií) to celkem zřetelně naznačují. Docházíme 

zároveň k závěru, že normativní prostředí se nezměnilo s příchodem vlády Práva 

a Spravedlnosti definitivně na celou dobu působení kabinetu Beaty Szydłové, ale že se 

proměňuje i v průběhu působení této vlády. 

Myslíme tím, že po novele v 2015 nemohla být normativní očekávání spojená 

s nezávislostí a svobodou veřejnoprávních médií naplňována fakticky, ale ani formálně. 

S Radou národních médií, která vznikla po reformě v roce 2016, se sice otevřela formální 

cesta k naplnění zmíněných normativních očekávání, praxe ale ukazuje, že fakticky 

naplňována nejsou. 

  



   

 

33 

  

Závěr 

V práci jsme se zabývali proměnami normativního prostředí veřejnoprávních 

médií v Polsku po roce 2015, tedy po nástupu vlády Práva a Spravedlnosti. Vycházeli 

jsme přitom z představy, že v Polsku, jakožto demokratické evropské zemi, existují určitá 

normativní očekávání spjatá s ideálními atributy normativního prostředí. Komparací 

teoretických rámců navržených významnými autory s obdobím před reformami Práva a 

Spravedlnosti a po nich jsme došli k závěru, že v normativním prostředí k viditelným 

a popsatelným proměnám došlo. Konstatovali jsme navíc, že normativní prostředí se 

proměňovalo nejen s příchodem nové vlády, ale i v průběhu jejího působení. Zároveň 

jsme proměny označili za neblahé, protože ideální normativní očekávání (nezávislost, 

svoboda…), jak o nich píše například McQuail, nejsou naplňována, respektive realita se 

vzdaluje od ideálních atributů normativního prostředí. Ukázali jsme si, že normativní 

očekávání vládní strany vůči veřejnoprávním médiím se s ideálem značně rozchází. 

Ilustrovali jsme to konkrétními příklady ingerence Práva a Spravedlnosti do fungování 

médií veřejné služby. Uvedli jsme také, že s politizací veřejnoprávních médií má Polsko 

zkušenosti už v historii, byť ne s tak velkou, jako v současnosti. 

Tato práce tak poskytuje východisko pro další možné studie, které by mohly 

zkoumat, zda například existují společné příčiny proměn v normativním prostředí 

polských veřejnoprávních médiích, nebo úžeji, jaké jsou příčiny těchto, námi popsaných, 

posledních změn. Za výzkum by také stálo, zda a (pokud ano) jak se promítají tyto změny 

do obsahů veřejnoprávních médií, nebo zda a (pokud ano) jak na proměny reagují diváci 

a posluchači (například zda se nějak mění sledovanost a poslechovost veřejnoprávních 

médií). 

  



   

 

34 

  

Summary 

In our thesis, we have been dealing with the changes in the normative environment 

of public service media in Poland after 2015, after the inauguration of the government of 

party Prawo i Sprawiedliwość (Law and Justice). Our analysis was based on the idea, that 

in Poland, as a democratic European country, there are some normative expectations 

linked to the ideal attributes of the normative environment. By comparing the theoretical 

frameworks proposed by important authors with the period before the Law and Justice 

reforms and the period after them, we came to the conclusion that in a normative 

environment there were visible and descriptable changes. We have also stated that the 

normative environment has changed not only with the arrival of the new government but 

also during its operation. At the same time, we have described the transformations as 

unfortunate because the ideal normative expectations (independence, freedom ...), as 

McQuail writes about them, are not fulfilled, or reality is moving away from the ideal 

attributes of the normative environment. We have shown that the normative expectations 

of the governmental party towards the public service media differ greatly from the ideal. 

We have illustrated this with concrete examples of ingerence of Law and Justice to the 

functioning of public service media. We have also said that with the politicization of 

public media, Poland has experience in history, albeit not as big as it is today. This work 

provides the basis for further possible studies that could examine whether, for example, 

there are common causes of changes in the normative environment of the Polish public 

service media or, more narrowly, what are the causes of these recent changes described 

by us. It would also be worth researching if (and if so) how these changes are reflected in 

the content of the public service media, or how (and if so) the audience and listeners react 

to transformation (for example, whether the audience's viewing and listening changes.) 

  



   

 

35 

  

Použitá literatura 

Knihy: 

BRAUN, Juliusz. Pote̜ga czwartej władzy: media, rynek, społeczeństwo. Wyd. 1. 

Warszawa: Wydawn. Szkolne i Pedagogiczne, 2005. 239 s. ISBN 83-020-9528-1. 

 

DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława. Italianization (or Mediterraneanization) of the 

Polish Media System? Reality and Perspective. In: HALLIN, Daniel C. a Paolo. 

MANCINI. Comparing media systems beyond the Western world. 1. vyd. New York: 

Cambridge University Press, 2012. 356 s. ISBN 978-1-107-69954-0. 

 

GOBAN-KLAS, Tomasz. Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, 

radia, telewizji i Internetu. Wyd. 1, 2 dodr. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2001. 

336 s. ISBN 83-011-2707-4. 

 

HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. Systémy médií v postmoderním světě: tři 

modely médií a politiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 368 s. ISBN 978-80-7367-377-2. 

 

JAKUBOWICZ, Karol. Média a demokracie v 21. století. 1. vyd. Brno: Masarykova 

univerzita, 2017. 288 s. ISBN 978-80-210-8449. 

 

JAKUBOWICZ, Karol. Media publiczne: początek końca czy nowy początek. Wyd. 1. 

Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007. 295 s. ISBN 978-836-

0501-320. 

 

KOSMAN, Marceli. Dějiny Polska. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 452 s. ISBN 978-

80-246-1842-5. 

 

ŁÓDZKI, Bartłomniej. Establishing the Dual Television System in Poland. In: DOBEK-

OSTROWSKA, Bogusława. a Michał. GŁOWACKI. Comparing media systems in 

Central Europe: between commercialization and politicization. Wrocław: Wydawn. 

Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008. 244 s. ISBN 978-83-229-2937-7. 

 



   

 

36 

  

MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-

717-8840-6. 

 

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: 

Portál, 2009. 640 s. ISBN 978-80-7367-574-5. 

 

MCQUAIL, Denis. Žurnalistika a společnost. 1. vyd. V Praze: Univerzita Karlova, 

nakladatelství Karolinum, 2016. 254 s. ISBN 978-80-246-3093-9. 

 

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: 

Grada, 2014. 539 s. ISBN 978-80-247-3568-9. 

 

ŠMÍD, Milan. Televize ve světě: Polsko. Praha: Čs. Televize. 1989. 105 s. Nečíslovaná 

příloha. ISBN 808500500X. 

 

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. 

Praha: Portál, 2010. 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4. 

 

Zákony, návrhy zákonů, novely (v online podobě): 

Projekt ustawy o mediach narodowych. In: Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/BE8E7FB04FB3B43EC1257FA0003E170E/%2

4File/442.pdf. 

 

Projekt ustawy o Radzie Mediów Narodowych oraz o zmianie niektórych ustaw. In: 

Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/D742D8F59D059E61C1257FCC004B7C6D/%2

4File/592.pdf. 

 

Projekt ustawy o składce audiowizualnej. In: Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/CF665CB9E6830DBCC1257FA0003E16FC/%2

4File/443.pdf. 

 



   

 

37 

  

Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. In: Sejm RP [online]. [cit. 

2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/51186D6A21F3E825C1257F2A003D133C/%24

File/158.pdf. 

 

Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o mediach narodowych i ustawę o 

składce audiowizualnej. In: Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/845BC72DF81856C3C1257FA0003E16E6/%24

File/444.pdf. 

 

Ustawa z dnia 11 kwietnia 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, 

zniesieniu organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy - Prawo prasowe. In: Dziennik 

Ustaw Rzeczypospolitej [online]. [cit. 2017-03-07]. Polskiej. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1990/s/29/173/D1990029017301.pdf. 

 

Ustawa z dnia 15 października 1992 r. o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. 

In: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1993/s/7/33/D1993007003301.pdf. 

 

Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. In: Dziennik Ustaw 

Rzeczypospolitej Polskiej [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2005/s/85/728/D2005085072801.pdf 

 

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych. In: Sejm RP [online]. 

[cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20160000929&type=2. 

 

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. In: Dziennik Ustaw 

Rzeczypospolitej Polskiej [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/1993/s/7/34/D1993007003401.pdf. 

 

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. In: Sejm RP [online]. [cit. 

2017-03-07]. Dostupné z: 



   

 

38 

  

http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=E085C48EC1BE8C5158856E5162630680

?id=WDU19930070034&type=3. 

 

Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i 

kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i 

telewizji. In: Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20052672258.&type=3. 

 

Ustawa z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. In: Dziennik 

Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2016/25/D2016000002501.pdf. 

 

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o 

opłatach abonamentowych. In: Sejm RP [online]. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20101521023&type=2. 

 

E-články: 

CIASTOCH, Marta. Kto nowym prezesem TVP? Zostało 4 kandydatów, a i tak wygra 

Jack Kurski. Newsweek Polska [online]. 2016-09-21. [cit. 2017-04-15]. Dostupné z: 

http://www.newsweek.pl/polska/drugi-etap-wyboru-prezesa-tvp-jacek-kurski-i-17-

kandydatow,film,397426.html. 

 

Jacek Kurski odwołany ze stanowiska prezesa TVP, ale… Press [online]. 2016-08-02. 

[cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.press.pl/tresc/45083,jacek-kurski-nie-jest-

juz-prezem-tvp. 

 

KUBLIK, Agnieszka. Jacek Kurski wygrał konkurs na prezesa TVP. Gazeta Wyborcza 

[online]. 2016-10-12. [cit. 2017-04-15]. Dostupné z: 

http://wyborcza.pl/1,75398,20826177,jacek-kurski-wygral-konkurs-na-prezesa-

tvp.html. 

 

MEDIA WATCH. Konkurs na prezesa TVP może zostać unieważniony? "W sytuacji 

pata Rada może powołać osobę spoza grona kandydatów". WPolityce [online]. 2016-10-



   

 

39 

  

12. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://wpolityce.pl/media/311634-rada-mediow-

narodowych-ma-dzis-wybrac-prezesa-tvp-konkurs-moze-zostac-uniewazniony. 

 

NEWSWEEK.PL. Jacek Kurski zostaje, bo tak chciał Kaczyński. Kompromitacja Rady 

Mediów Narodowych. Newsweek Polska [online]. 2016-08-03. [cit. 2017-03-30]. 

Dostupné z: http://www.newsweek.pl/polska/jacek-kurski-prezes-tvp-kaczynski-i-rada-

mediow-narodowych,artykuly,394749,1.html. 

 

NEWSWEEK.PL. KOD znowu wyszedł na ulice. Tym razem w obronie wolności 

mediów. Newsweek Polska [online]. 2016-01-09. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.newsweek.pl/polska/kolejna-demonstracja-kod-tym-razem-w-obronie-

wolnych-mediow,artykuly,376935,1.html. 

NEWSWEEK.PL. Oficjalnie: Jacek Kurski prezesem TVP. Kto jeszcze będzie rządzić 

mediami publicznymi? Newseeek Polska [online]. 2016-01-08. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: http://www.newsweek.pl/polska/jacek-kurski-prezesem-tvp-nominacja-

jacka-kurskiego,artykuly,376854,1.html. 

 

PAP a J.K. Nowa opłata audiowizualna z opóźnieniem. Duża ustawa medialna nie 

wejdzie w życie od 1 lipca 2016 r. Rzeczpospolita [online]. 2016-06-08. [cit. 2017-03-

30]. Dostupné z: http://www.rp.pl/Konsumenci/306089928-Nowa-oplata-

audiowizualna-z-opoznieniem-Duza-ustawa-medialna-nie-wejdzie-w-zycie-od-1-lipca-

2016-r.html#ap-1. 

 

PAP a J.K. TK: mała ustawa medialna częściowo niezgodna z konstytucją. 

Rzeczpospolita [online]. 2016-12-13. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: 

http://www.rp.pl/W-sadzie-i-urzedzie/312139936-TK-mala-ustawa-medialna-

czesciowo-niezgodna-z-konstytucja.html#ap-1. 

 

RUTKOWSKA, Elżbieta. Odwołując Jacka Kurskiego po prostu wykonaliśmy swój 

obowiązek. Press [online]. 2016-08-03. [cit. 2017-04-14]. Dostupné z: 

http://www.press.pl/tresc/45085,odwolujac-jacka-kurskiego-po-prostu-wykonalismy-

swoj-obowiazek. 

 



   

 

40 

  

ŠMÍD, Milan. Vádemékum polských médií veřejné služby. Louč [online]. 2015-12-31. 

[cit. 2017-03-16]. Dostupné z: http://www.louc.cz/16/2871231.html. 

 

Webové stránky: 

DWORAK, Jan. Oświadczenie KRRiT w związku z poselskim projektem ustawy o 

zmianie ustawy o radiofonii i telewizji [online]. 2015-12-30. [cit. 2017-03-19]. 

Dostupné z: http://www.krrit.gov.pl/krrit/aktualnosci/news,2187,oswiadczenie-krrit-w-

zwiazku-z-poselskim-projektem-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-radiofonii-i-telewizji.html. 

 

Archiwum Danych o Posłach: Posłowie V kadencji 2005–2007 [online]. [cit. 2017-03-

07]. Dostupné z: http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/Glowny5kad. 

 

Archiwum Danych o Posłach: Posłowie VI kadencji 2007–2011 [online]. [cit. 2017-03-

07]. Dostupné z: http://orka.sejm.gov.pl/ArchAll2.nsf/Glowny6kad. 

 

Komunikat po: Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji [online]. 2016-12-13. 

[cit. 2017-04-20]. Dostupné z: http://trybunal.gov.pl/rozprawy/komunikaty-

prasowe/komunikaty-po/art/9508-ustawa-o-zmianie-ustawy-o-radiofonii-i-telewizji/. 

Kurzy devizového trhu [online]. 2016-04-20. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

https://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.j

sp. 

 

Ministerstwo Skarbu Państwa [online]. 2017. [cit. 2017-03-18]. Dostupné z: 

http://www.msp.gov.pl/. 

 

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o mediach narodowych i 

ustawę o składce audiowizualnej [online]. 2016. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=444. 

 

Poselski projekt ustawy o mediach narodowych [online]. 2016. [cit. 2017-03-30]. 

Dostupné z: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=442. 

 



   

 

41 

  

Poselski projekt ustawy o Radzie Mediów Narodowych oraz o zmianie niektórych 

ustaw [online]. 2016. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=592. 

 

Poselski projekt ustawy o składce audiowizualnej [online]. 2016. [cit. 2017-03-30]. 

Dostupné z: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=443. 

 

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji [online]. 2016. [cit. 

2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=D26F8A373E8AD3A9C1257F

2A003E9559. 

 

Press freedom and media organisations issue statement opposing abolition of essential 

safeguards for public service media pluralism and independence in Poland [online]. 

2015-12-30. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: https://www.ebu.ch/news/2015/12/press-

freedom-and-media-organiza. 

 

Ustawa o Radzie Mediów Narodowych [online]. 2016. [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: 

http://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/szczegoly-glosowania,210,3,9.html. 

Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji [online]. 2015. [cit. 2017-03-07]. 

Dostupné z: http://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/szczegoly-

glosowania,181,42,9.html. 

 

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników RTV w 2016 roku 

[online]. 2016. [cit. 2017-03-07]. Dostupné z: 

http://www.krrit.gov.pl/abonament/wysokosc-oplat-abonamentowych/. 

 

Elektronické dokumenty: 

BODNAR, Adam. Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich (do Trybunału 

Konstytucyjnego w sprawie ustawy medialnej). In: Rzecnik Praw Obywatelskich 

[online]. 2016-03-24. [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: 

https://www.rpo.gov.pl/pl/content/wniosek-rpo-do-trybunalu-konstytucyjnego-w-

sprawie-ustawy-medialnej. 

 



   

 

42 

  

JAGLAND, Thorbjørn. Dopis Andrzeji Dudovi. In: Council of Europe [online]. 2016-

01-05. [cit. 2017-05-13]. Dostupné z: https://rm.coe.int/168049a74c. 

 

Recommendation No. R (96) 10 of the committee of ministers to member states on the 

guarantee of the independence of public service broadcasting. In: Council of Europe 

[online]. [cit. 2017-05-02]. Dostupné z: 

https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?docum

entId=090000168050c770. 

 

Wniosek o kontrolę konstytucyjności prawa. In: Nowoczesna [online]. 2016-04-05. [cit. 

2017-04-20]. Dostupné z: 

https://klub.nowoczesna.org/item/download/69_e25e6b98711619d57691d3eca5891a81. 

 

E-knihy a další e-zdroje: 

HANRETTY, Chris. Five ways to govern a public broadcaster [online]. Florence: 

European University Institute, 2007 [cit. 2017-04-22]. Dostupné z: 

http://www.yumpu.com/en/document/view/48160156/five-ways-to-govern-a-public-

broadcaster-chris-hanretty. 

 

ŠMÍD, Milan. Veřejnoprávní média v zemích EU: jejich řízení a kontrola, vymezení 

činnosti. Studie č. 5.348. Praha: Parlamentní institut, 2014, 98 s. ISSN 2533-4131. [cit. 

2017-04-22]. Dostupné z: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=101331. 

 

Rozhlasový pořad:  

SANGER, Ireneusz. Popołudnie z nami [rozhlasový pořad]: 26. října. In: Polskie Radio 

PiK [online]. 2015-10-26. [cit. 2017-03-18]. Dostupné z: 

http://www.radiopik.pl/52,773,26-pazdziernika. 

  



   

 

43 

  

Seznam příloh 

Příloha č. 1: Výsledek Práva a Spravedlnosti v parlamentních volbách v Polsku 

v roce 2015 (tabulka) 

 

Příloha č. 2: Přeložený přepis e-mailu od profesora Igora Borkowského (text) 

 

Příloha č. 3: Přeložený přepis rozhovoru s doktorem Damianem Guzkem (text) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

44 

  

 

Přílohy 

Příloha č. 1: Výsledek Práva a Spravedlnosti v parlamentních volbách v Polsku 

v roce 2015 (tabulka) 

Sejm (dolní komora parlamentu) Senát (horní komora parlamentu) 

Křesel celkem: 460 Křesel celkem: 100 

Právo a 

Spravedlnost: 

235 Právo a 

Spravedlnost: 

61 

Další v pořadí 

(Občanská 

platforma): 

138 Další v pořadí 

(Občanská 

platforma): 

34 

Právo a 

Spravedlnost 

(procent hlasů): 

37.58 % Právo a 

Spravedlnost 

(procent hlasů): 

neuvedeno 

Další v pořadí, 

procent hlasů 

(Občanská 

platforma): 

24.09 % Další v pořadí, 

procent hlasů 

(Občanská 

platforma): 

neuvedeno 

Zdroj: Web Státní volební komise. Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 

2015: Wyniki wyborów do Senatu RP. Państwowa Komisja Wyborcza [online]. 

Warszawa: Państwowa Komisja Wyborcza [cit. 2017-03-18]. Dostupné z: 

http://parlament2015.pkw.gov.pl/351_Wyniki_Senat. Wybory do Sejmu i Senatu 

Rzeczypospolitej Polskiej 2015: Wyniki wyborów do Sejmu RP. Państwowa Komisja 

Wyborzca [online]. Warszawa: Państwowa Komisja Wyborzca [cit. 2017-03-18]. 

Dostupné z: http://parlament2015.pkw.gov.pl/349_Wyniki_Sejm 

 

 

Příloha č. 2: Přeložený přepis e-mailu od profesora Igora Borkowského (text) 

Vážený pane Kryštofe, 

Velmi Vám děkuji za dopis a důvěru. 

Můj názor je (rozumím, že zdroje a informace máte, a toto má být moje výpověď v této 

záležitosti): 

- Změna v rozsahu fungování médií je očividná, po novelizaci Vysílacího zákona 

a ustanovení Rady národních médií formálně vypadly z rozsahu činností KRRiT 

záležitosti související s veřejnoprávními médii, financovanými z koncesionářského 



   

 

45 

  

poplatku. Rada národních médií se také zabývá personálními záležitostmi – ohlašuje, řídí, 

a vybírá z konkurzů na řídící posty v TVP a v Polském rádiu, a očividně hraje roli 

v politických sporech. Výrazně je to vidět ve: formálním blokování práce nad celkově 

novým vysílacím zákonem (který hájí Krzysztof Czabański), ingerenci vládnoucí strany 

a jejího předsedy Jarosława Kaczyńského do rozhodnutí Rady národních médií – odvolání 

Jacka Kurského z postu ředitele TVP a jeho okamžité navrácení do funkce. Problémy 

související s řízením, a poté výsledkem konkursu na ředitele Polského rádia. Rada 

národních médií určila Barbaru Stanisławczykovou, která den po vítězství ve výběrovém 

řízení z postu ředitele odstoupila (mediální výstupy se po těchto událostech dotazovaly 

na jedné straně na důvody, na straně druhé poukazovaly na tuto změnu rozhodnutí, zřejmě 

nějaké tření mezi Stanisławczykovou a RNM). 

- Velmi viditelné jsou změny ve fungování TVP a Polského rádia z personálního 

hlediska (propouštění nebo vynucování výpovědí pracovníků televize a rádia, zkrátka 

odstranění všech novinářů informačních servisů veřejnoprávní televize, a jejich 

zastoupení mladými novináři z pravicových médií, především nacionálně-náboženské 

televize Trwam, nebo pravicové Televize Republika, propuštění ředitelů jednotlivých 

kanálů televize a šéfredaktorů, či programových ředitelů v Polském rádiu, ignorování 

postojů a kritiky ze strany například posluchačů, což se speciálně týkalo změn na Třetím 

Programu Polského Rádia (stanice – pozn. autora) po propuštění programové ředitelky 

Magdy Jethon (teď vychází publikace bývalých novinářů z rádia, je také knížka Magdy 

Jethon, byl velký text před několika týdny v Tygodniku (týdeníku – pozn. autora) Polityka 

s výpověďmi novinářů, kteří byli propuštěni z Polského rádia)). 

- Změny mají ideologický charakter, týkají se i spolehlivosti (velmi výrazně padá 

sledovanost informačních servisů veřejnoprávní televize), TVP ustoupila od sponzoringu 

a informování o společenských událostech, jako je například vyvrcholení charitativní 

sbírky Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, v relacích podhodnocuje počet 

protestujících v demonstracích proti vládě PiS, manipuluje s informací i obrazem 

(například odstraněním loga sbírky Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy z bundy 

respondenta, který na téma sbírky hovoří v krátkém materiálu TVP), prosazuje zejména 

vládnoucí stranu, nebo její úhel pohledu, selektuje respondenty, experty atd. Je to všechno 

dost dobře monitorováno a dokumentováno v oborových médiích – měsíčník Press, portál 

wirtualnemedia.pl, píše o tom tisk – například dříve zmiňovaný Tygodnik Polityka, také 

Newsweek, nebo Tygodnik Powszechny, projevuje se to v mezinárodních raportech 

týkajících se svobody médií a novinařiny, které velmi výrazně posunuly Polsko směrem 

dolů v žebříčcích. 

- Probíhá na toto téma debata. V médiích, a také médiích společenských – 

protestující například v posledním pochodu Svobody (minulou neděli ve Varšavě (7.5. – 

pozn. autora), podle TVP tam bylo 9 tisíc lidí, podle pořádkových jednotek tam bylo 60 

tisíc lidí) zvolili jako adresáta svých frustrací novináře TVP, kterého se ptali, jak se cítí 

jako pracovník režimu. To výrazně ukazuje, že otázka veřejnoprávních médií je důležitá, 

že tato média kolem sebe vytváří emoce, že ty emoce jsou velmi negativní a postoj lidí je 

vůči médiím veřejné služby ve vysoké míře kritický. Veřejnoprávní média jsou také v čím 

dál tím horší finanční situaci, z důvodu jednak špatného hospodaření, jednak kvůli 

rostoucí konkurenci privátních vysílatelů. 

 

S podzravem, 

dr hab. Igor Borkowski prof. UWr 

 

Zdroj: e-mailová korespondence autora. 2017-05-09. Přeloženo z polštiny. [cit. 2017-05-

09]. 



   

 

46 

  

Příloha č. 3: Přeložený přepis rozhovoru s doktorem Damianem Guzkem (text) 

Autor: Jaká je po reformách PiS reálná moc vlády nad veřejnoprávními médii? 

 

Damian Guzek: Doposud jsme měli duální systém. Máme ve veřejnoprávních médiích 

dozorčí rady a neexistuje bezprostřední spojitost mezi vládou a řediteli médií veřejné 

služby. Bezprostřední. Ukázalo se ale v praxi po roce 1989, že jsou určité vlivy. Po 

ustanovení Národní rady pro rozhlas a televizi začal proces určitého přetahování: ten kdo 

má politickou moc, ten také v menší nebo větší míře má vliv na veřejnoprávní média. 

Většinou na televizi. Rádio není tak moc středem pozornosti. Většinou jde o celoplošné 

kanály televize, čili TVP 1, ta která sídlí na ulici Woronicza (ve Varšavě – pozn. autora). 

Nedlouho před tím, než se PiS ujala vlády, publikovala Národní rada pro rozhlas a televizi 

takový rozpracovaný raport pod vedením pana doktora Gackowského z Varšavské 

univerzity na téma „zaujatost elektronických médií v Polsku“. Raport pracoval s tím, 

kolik času vynakládají elektronická média na ukazování politiků z různých stran, jaké je 

ve vysílání množství témat, která se těch politiků týkají. Pracoval jak se zpravodajstvím, 

tak s publicistikou. V úvahu se bralo i to, zda jde o pozitivní, neutrální, nebo negativní 

obraz. A nejlépe z toho vyšla veřejnoprávní televize. 

A tady je ten základní problém. Právo a Spravedlnost šlo do voleb s prohlášením, že je 

nutné, aby veřejnoprávní televize přestala být stranická, aby přestala být televizí jedné 

strany. Přitom výzkum obsahů ukázal že to je lež. Právě naopak, Právem a Spravedlností 

podporovaná televize Trwam byla stranickým médiem. Prezentovala ve své publicistice 

jenom postoje PiSu. 

A strana Právo a Spravedlnost se dostala k moci a rozhodla se změnit systém. Pravda je, 

že ten systém moc nefungoval, vzhledem k tomu, že neexistoval příliš stabilní systém 

financování. Příjmy z koncese nebyly velké a po takovém nešťastném prohlášení Donalda 

Tuska, když byl, tuším, ještě premiérem, že koncesionářský poplatek by se dal zrušit, 

přestali lidé platit, byť jim to nařizoval zákon. A to byl jeden problém. Druhý spočíval 

v tom, že ta struktura, která se vymyslela v devadesátých letech byla nápadem na nějaký 

čas, a později se ukázal jako nefunkční. A tak jsme čekali na návrat do bodu, ve kterém 

bychom znovu uvažovali o tom, jak mají fungovat média veřejné služby. A Právo 

a Spravedlnost v tom udělalo takový převrat. Schválili totiž zákon, který dovoloval vládě 

bezprostředně ovlivňovat to, kdo povede veřejnoprávní média. Rozlišujeme televizi 

veřejnoprávní a televizi státní. U státní je bezprostřední spojitost. U veřejnoprávní 

televize bezprostřední spojitost mezi ředitelem a vládou není. To se změnilo. Tak to bylo 

původně, spojitosti nebyly jednoznačné, byly ukrývány pod stolem, ale po novelách už 

máme co do činění s bezprostřední spojitostí. Nelze tak už mluvit o veřejnoprávní televizi, 

ale o televizi státní. 

Základní problém spočívá v tom, že politická praxe roku 2016, týkající se jmenování 

ředitele televize ukázala, že jeho jmenování nezáleží ani tolik na vládě, jako na šéfovi PiS 

Jarosławu Kaczyńským. Jestli se podíváme na obsah zpravodajství ve veřejnoprávní 

televizi, a bavíme se jen o pocitu, ne o bádání, jde většinou o materiály, které mají 

prezentovat, nebo chránit stanoviska vládnoucí strany. Ne nutně vlády, ale určitě 

vládnoucí strany. A v tomto smyslu můžeme mluvit o tom, že je reálný vliv politického 

prostředí, které vládne, na fungování a obsah v médiích veřejné služby. Ale není to tak, 

že by vláda diktovala podmínky. Tady jsou podmínky různě rozdělené. Máme totiž co do 

činění s velmi nejasnou situací, protože nevíme přesně, podle čeho jsou stanovovány 

priority týkající se fungování televize veřejné služby, které do ní chodí ze sídla PiSu. Lídr 

PiSu Jarosław Kaczyński není premiérem. Vedle toho, že je poslanec, nemá žádnou 

oficiální funkci. V praxi je ale stále v informačních servisech TVP, a to jako někdo, kdo 

je reprezentantem země. 



   

 

47 

  

 

Autor: Jestliže před rokem 2015 jmenovala dozorčí a správní rady veřejnoprávních médií 

Národní rada pro rozhlas a televizi, která byla nominována politicky, a teď to dělá Rada 

národních médií, která je rovněž nominována politicky, tak co se tedy vlastně změnilo? 

 

Damian Guzek: Je potřeba se vrátit k tomu, jak byla jmenována Národní rada pro rozhlas 

a televizi. Ta se skládala z 9 členů. Tato rada je zakotvená v ústavě, nelze ji jen tak zrušit. 

V roce 2005 se k moci dostala PiS, chtěla získat moc nad veřejnoprávními médii 

a nemohla jen tak zbavit členy rady jejich funkcí. Změnili ale legislativu a z 9 členů 

udělali 5. Omezili také roli Senátu. Ten nominoval 1 člena, 2 Sejm a 2 prezident. To 

vyplývalo z toho, že v Senátu měla převahu jiná strana (PO), PiS měl prezidenta a ovládal 

Sejm. To, že se členové nominují politicky, okamžitě indikuje, že jde o orgán, který může 

mít politickou inklinaci, a nelze vyloučit, že členové budou fungovat podle pokynů 

vládnoucí většiny. Dosud ale byla praxe taková, že byla snaha, aby reprezentanti v radě 

byli v nějaké spojitosti s mediální oblastí, nebo aby to byli představitelé akademické půdy. 

Fungovalo to všelijak, samozřejmě se v radě objevovali lidé, kteří měli napojení striktně 

na jednu stranu. Takže, měli jsme politicky nominované představitele rady, kteří mohli 

sloužit politikům. Ale! Oni v radě odpovídali za ohlašování výběrových řízení. Tedy, 

předseda Národní rady pro rozhlas a televizi byl vždycky zpolitizovaný, o tom není 

pochyb. Podle toho, jak tu radu řídil se vyhlašovaly konkurzy na posty ředitelů Polského 

rádia a televize. Tyto konkurzy měly právní podobu, byly jasně dané. Vyhrávali kolikrát 

lidé bez jakéhokoliv napojení na politiku. Dnes tento prvek neexistuje. Dnes jsou 

jmenováni členové Rady národních médií a ti prostě jmenují ředitele veřejnoprávních 

médií. 

 

Autor: Jsou ty současné změny nějak viditelné v obsahu poskytovaném veřejnoprávními 

médii? 

 

Damian Guzek: Já jsem se zrovna zabýval otázkou přítomnosti náboženských témat 

v mediálních obsazích. Mohu tak dát příklad týkající se 1050. výročí christianizace 

Polska. To se dělo minulý rok. Porovnával jsem hlavní média v Polsku a došel jsem 

k závěru, že se stalo něco, co by bylo předtím nemožné. Vy jste z Čech. Tam se velmi 

málokdy objevuje v agendě médií náboženská tématika. V Polsku se objevuje mnohem 

více, ale podíváme-li se na to prizmatem atraktivity tématu, tak dál by asi to téma nebylo 

tak zajímavé, aby se dále objevovalo na prvních stránkách. Musel by zemřít nebo 

abdikovat papež, aby o tom všechna média mluvila. A to se také před pár lety stalo. Já 

jsem tehdy s kolegyněmi a kolegy dělal takový projekt na téma obrazu abdikace v médiích 

v Polsku, Rusku a Německu a viděli jsme spoustu zájmu. To, k čemu jsem ale došel, když 

jsem to porovnával s dnešním stavem je, že tištěná média se příliš nezměnila, ale ve 

veřejnoprávní televizi je mnohem víc náboženských témat než v ostatních médiích. 

Myslím, že je to potřeba spojovat právě s událostí 1050. výročí christianizace Polska, ale 

tam bylo znatelné míchání témat náboženských s tématy politickými, což je 

charakteristické pro PiS. Normálně se v médiích náboženství tolik neukazuje, během 

vlády PiSu se ale objevuje víc. A co je zajímavé, objevuje se tak, že divák nahlíží do nitra. 

Myslím to tak, že v televizi nemluví o nějakém rituálu, který se někde odehrál, ale 

objasňují jeho význam, původ, čili objasňují to, co by si církev přála, aby se objasňovalo. 

Římskokatolická církev vždycky vpouštěla do mediálních obsahů svá sdělení tak, aby 

byla chytlavá. Teď je ale v jiné situaci, kdy vedení televize jde církvi naproti. Komerční 

televize TVN se snažila soustředit na související s akcí skandál, ale TVP se zajímala 

pouze o podstatu akce, co je christianizace, kdo byl král Mieszko, proč je to důležité atd. 



   

 

48 

  

Přiznám upřímně, že se těžko kouká na veřejnoprávní televizi. Politických témat je moc. 

Dřív byla míň vystavována, měli jsme za to, že televize je nejobjektivnější, ale dnes se 

ukazuje, že to začíná být propaganda. 

 

Zdroj: Skype rozhovor. 2017-05-10. Přeloženo z polštiny, zkráceno a upraveno. [cit. 

2017-05-10]. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


