
PAVLA VORLÍČKOVÁ 

Konflikt v Sýrii pohledem Hlasu Ruska:  

V porovnání s Českou tiskovou kanceláří 

Bakalářská práce 



  



 

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 

FAKULTA HUMANITNÍCH STUDIÍ 

PAVLA VORLÍČKOVÁ 

Konflikt v Sýrii pohledem Hlasu Ruska:  

V porovnání s Českou tiskovou kanceláří 

Bakalářská práce 

Vedoucí práce: 

doc. PhDr. Zdeněk R. Nešpor, Ph.D. 

Praha 2015  



  



 

Čestné prohlášení 

Prohlašuji, že jsem předkládanou práci vypracovala 

samostatně. Všechny použité prameny a literatura 

byly řádně citovány. Práci jsem nevyužila k  získání 

jiného nebo stejného titulu. Současně dávám svolení, 

aby byla práce zpřístupněna v příslušné knihovně a 

v elektronické databázi vysokoškolských prací 

Univerzity Karlovy v Praze. 

 .........................  

V Praze dne 26. června 2015 Pavla Vorlíčková 

  



  



 

Poděkování 

Chtěla bych poděkovat doc. PhDr. Zdeňku R. Nešporovi, 

Ph.D. za vedení mé bakalářské práce a přátelům, i těm 

v zahraničí, a rodině za podporu, kterou mi během psaní této 

práce dodávali sílu. 

 

 

  



 

 

 

  



 

Abstrakt 

Bakalářská práce se zabývá syrským konfliktem, jenž započal v březnu 2011, 

z pohledu Hlasu Ruska, ruské státní rozhlasové stanice, která do r. 2014 

fungovala v České republice jako české internetové zpravodajství, které 

informovalo zahraničí o ruských názorech na světové dění. V roce 2014 její 

funkci převzalo Rádio Sputnik. Bakalářská práce porovnává prvních šest 

měsíců syrského konfliktu, tak jak byl prezentován na Hlasu Ruska, se 

zprávami České tiskové kanceláře ve stejném období.  

 

Klíčová slova: Sýrie; Hlas Ruska; ČTK 

Abstract 

This bachelor’s thesis deals with the conflict in Syria which started in March 

2011. It focuses on the viewpoint of the government’s international radio 

broadcasting service the Voice of Russia, which had its Czech websites news 

until 2014. Its purpose was to inform the world about Russian attitude 

towards the world news. In 2014 it was replaced by Radio Sputnik. This 

bachelor's thesis seeks to compare the news that were launched during the 

first six months of the conflict both in the Voice of Russia and the Czech 

News Agency. 

 

Keywords: Syria; Voice of Russia; Czech News Agency 

 

  



  



Obsah 

Úvod ................................................................................. 1 

Způsob citování ............................................................... 3 

Metodologie ..................................................................... 4 

Charakteristika zdrojů dat ................................................ 5 

Hlas Ruska ...................................................................... 5 

Česká tisková kancelář ..................................................... 6 

Česká tisková kancelář:   
Zprávy z období března až června 2011 ........................... 7 

Dílčí shrnutí .................................................................... 17 

Hlas Ruska: V porovnání se zprávami ČTK ....................... 19 

Výsledky analýzy ............................................................ 36 

Intervence v Libyi:   
Hlavní argument Ruské federace proti přijetí 

rezoluce RB OSN  v případě syrského konfliktu ............... 38 

Závěr ............................................................................... 40 

Bibliografie ...................................................................... 42 

Prameny ........................................................................ 42 

Sekundární literatura ....................................................... 42 

 

 

 

 

  





 

_1 

Úvod 

Když před více jak čtyřmi lety začaly propukat revoluce v severní Africe a 

následně na dalších místech arabského regionu, sledoval je Západ s napětím 

a očekáváním, které podle něj mělo vnést demokratické hodnoty do oblastí, 

které byly už po desetiletí pod diktaturou jednotlivců.1 Po čtyřech letech 

mnohdy dramatického vývoje se situace nejeví tak jednoduše. Některé 

režimy byly svrženy (Tunisko, Egypt, Libye, Jemen), například v Egyptě byl 

ve svobodných volbách zvolen představitel, který západní představě 

demokracie nevyhovoval, 2  a v Sýrii se demonstranti změny k lepšímu 

nedočkali, naopak zpočátku nenásilné protesty vyústily v občanskou válku, 

která neskončila dodnes. Spolu se vznikem samozvaného Islámského státu 

na území Sýrie a Iráku, který šíří strach a hrůzu nejen na místě svého 

působení, ale i prostřednictvím médií, se situace na Blízkém východě zdá 

být ještě komplikovanější. 

 Ačkoliv témata, která si kladou otázky po příčinách tzv. Arabského 

jara nebo jeho konsekvencí, jsou tématy zajímavými a důležitými, tato práce 

se orientuje směrem jiným. Snaží se rozkrýt postoj ruského státu ke 

konfliktu, jehož je důležitým hráčem. Snaží se to dělat prostřednictvím 

analýzy státního internetového zpravodajství, které má svou českou 

internetovou odnož. A zároveň se tak pokouší odkrýt alespoň částečný a 

nedokonalý obraz toho, co se v Sýrii událo během prvních několika měsíců 

protestů. 

 Tzv. Arabské jaro započalo v Tunisku, když se 17. prosince 2010 upálil 

mladý Tunisan Muhammad Búazízí. Incident vyvolal vlnu protestů 

v samotném Tunisku, které 14. ledna 2011 donutily prezidenta Ben Alího 

                                                   
1 V Tunisku vládl Zín al-Ábidín Ben Alí 42 let, Háfiz al-Asad v Sýrii 29 let (po něm 

prezidentský post převzal jeho syn Bašár), Muammar al-Kaddáfí vládl Libyi 42 let 

atd., viz Beránek 2013, s. 11. 

2  V roce 2012 byl v prvních svobodných volbách v Egyptě zvolen prezidentem 

Muhammad Mursí, vůdce Muslimského bratrstva, které bylo po téměř padesát let 

v Egyptě zakázáno. Mursí byl r. 2013 po masových protestech, které se odehrávaly 

napříč zemí, svržen armádou. (Osman 2013, s. 8) 



2_ 

opustit zemi. (Jiránková 2013, s. 38/39) Dění v Tunisku se stalo spouštěčem 

událostí, které následovaly v dalších arabských zemích, včetně Sýrie. 

 Do Sýrie, kde se roku 2000 vystřídala vláda z Háfize al-Asada, jenž 

Sýrii vládnul od r. 1971, na syna Bašára, dorazily nepokoje v březnu 2011. 

Režim na zprvu pokojné demonstrace zareagoval se silou, která svět 

šokovala. 3  Reakce mezinárodního společenství byla ale limitována 

postojem Ruska, stálého člena Rady bezpečnosti OSN, které od počátku 

odmítalo přijetí jakékoli rezoluce. Důvodem měl být strach z možné 

vojenské intervence podobné té libyjské. Rusko, které Sýrii poskytuje 

diplomatickou podporu (a dodává režimu zbraně4), se tak stalo jedním 

z hlavních aktérů, které mělo ve svých možnostech konflikt zásadně ovlivnit. 

 Předkládaná práce je zaměřena na analýzu zpráv z českojazyčných 

internetových stránek ruské státní rozhlasové stanice Hlasu Ruska, které 

byly v období března až srpna 2011 věnovány konfliktu v Sýrii. Hlas Ruska, 

který v České republice působí pouze jako internetové zpravodajství, si 

kladlo za cíl informovat zahraničí o domácí i zahraniční politice a o ruských 

názorech na zahraniční dění. (Hlas Ruska 2015, O nás) Hlas Ruska nyní 

funguje na nových internetových stránkách pod názvem Rádio Sputnik. 

Stále se však jedná o státní médium, které tlumočí názory ruské vlády na 

domácí i zahraniční dění. Práce se snaží nejen odkrýt, o čem Hlas Ruska ve 

vybraném období informoval či neinformoval, ale i jakým způsobem byly 

články artikulovány. K prvnímu úkolu posloužilo porovnání s informacemi 

ze zpráv České tiskové kanceláře ve stejném období, k druhému pak 

Miesslerův přístup k analýze mediálních textů, který kombinuje prvky 

obsahové a kritické diskurzivní analýzy. Vzhledem k tomu, že zprávy ČTK se 

kvůli omezenému množství zahraničních reportérů do značné míry omezují 

na přebírání zpráv zahraničními agenturami, jako jsou AFP, DPA, Reuters 

a další (viz Trunečková 2009, s. 148), představuje ČTK jakýsi amalgám 

zdrojů převážně západních médií, který je vhodný k porovnání se zprávami 

                                                   
3 Mezinárodním výborem Červeného kříže byl konflikt označen za občanskou válku 

již v červenci 2011. (Ditrych 2013, s. 176) 

4  Vojenské i civilní části opozice byla postupem času poskytována pomoc 

západními zeměmi (obrana tureckého pohraničí, sankce atd.). V reakci na zprávy 

o použití chemických zbraní proti civilnímu obyvatelstvu se v roce 2013 USA 

rozhodly začít poskytovat opozici dodávky zbraní. (Ditrych 2013, s. 176) 



 

_3 

Hlasu Ruska, jenž je agenturou ruskou.5 Zkoumané období bylo zúženo na 

šest měsíců od března 2011, kdy nepokoje započaly, do konce srpna 2011, a 

to z důvodu rozsahu bakalářské práce. Takto zúžené období zároveň nebrání 

tomu nalézt odpovědi na otázky, které jsou podstatou této práce: Jak Hlas 

Ruska informoval o konfliktu v Sýrii? Jak se liší obsah v porovnání se 

zprávami České tiskové kanceláře a jakým způsobem Hlas Ruska o 

konfliktu referuje? 

 První větší část shrnuje zprávy ČTK v období, kdy Hlas Ruska ještě 

neinformoval o konfliktu systematicky. Ačkoliv zprávy ČTK analýze 

podrobeny nebyly (jsou pouze shrnuty), i z nich je cítit určitý diskurz, ať už 

způsobem, jakým jsou zprávy podávány, nebo jejich výběrem. Druhá část je 

už zcela zaměřena na analýzu článků Hlasu Ruska, jeho porovnávání a 

způsobu, jakým jsou zprávy podávány. 

Způsob citování 

Kvůli větší přehlednosti a úspoře místa jsou zprávy z databanky České 

tiskové kanceláře uváděny ve stylu: ČTK datum, čas vydání zprávy. Zprávy 

z Hlasu Ruska potom: Hlas Ruska datum, čas vydání zprávy. Zprávy 

z databanky ČTK jsou z období od 1. března do 31. srpna 2011, vyhledány 

byly pod klíčovým slovem Sýrie a prioritou 1–46, staženy a zálohovány byly 

25.8.2014. Stejně tak zprávy z Hlasu Ruska byly nalezeny pod štítkem Sýrie 

ve stejném časovém období a z internetových stránek byly staženy a 

zálohovány během března až května 2013. K 17.6.2015 jsou zprávy stále 

přístupné přes webový server http://cz.sputniknews.com/czech.ruvr.ru/ 

tag_7699140/2011/03/. Ve zbytku práce je použit standardní způsob 

                                                   
5 Před 9. prosincem 2013 byla vlastníkem Hlasu Ruska Všeruská státní televizní a 

rozhlasová společnost. Poté byl Hlas Ruska sloučen s agenturou RIA Novosti, aby 

vytvořily mezinárodní zpravodajskou agenturu Rossija Segodňa. 10. listopadu 

2014 byl Hlas Ruska nahrazen Rádiem Sputnik, který taktéž provozuje Rossija 

Segodňa. (Wikipedia EN 2015, Voice of Russia) 

6 V tiskové agentuře je na rozdíl od jiných druhů médií řazení vydávaných zpráv 

chronologické. Je to z toho důvodu, že v agentuře neexistuje nic jako uzávěrka. 

Řazení zpráv tedy neodpovídá jejich důležitosti, a proto jsou jednotlivé zprávy 

označeny prioritou na škále, jejíž stupně zároveň odpovídají určitým typům zpráv, 

viz Trunečková 2009, s. 145–146. 

 



4_ 

citování. Přímé citace z Hlasu Ruska jsou v takové podobě, v jaké se 

nacházely na webových stránkách Hlasu Ruska, tj. občas i s drobnými 

pravopisnými chybami. 

Metodologie 

V otázce metodologie se tato práce do značné míry opírá o metodologický 

přístup J. Miesslera, který kombinuje prvky obsahové a kritické diskurzivní 

analýzy. Jak Miessler (2008, s. 116) konstatuje, oba přístupy, jak obsahová, 

tak i kritická diskurzivní analýza mají své výhody a nevýhody. Zatímco 

obsahová analýza bývá zpravidla kvantitativní, orientuje se na velké 

množství textů a „postupuje ‚shora dolů‘“ (Miessler 2008, s. 117), 

diskurzivní a kritická diskurzivní analýza, která se soustřeďuje na vztah 

mezi „mocí a ideologií“ (Fairclough 1992, s. 15), je analýzou kvalitativní a 

zaobírá se relativně malým množstvím textů. Kromě toho kategorie v ní 

nejsou definovány předem, ale vycházejí přímo z textu a analýza tedy 

postupuje „zdola nahoru“. (Miessler 2008, s. 117) Svým způsobem jde „o 

hloubkovou interpretaci jednotlivého zkoumaného textu“, přičemž analýza 

čerpá do značné míry z lingvistiky. (Tamtéž) Oproti tomu obsahová analýza 

je schopna zpracovat velké množství textu, její nevýhodou ale je, jak 

Miessler upozorňuje, určitá ztráta významu, ke které už ze samotné její 

povahy, která spočívá v hledání předdefinovaných kategorií, nevyhnutelně 

dochází. (Miessler 2008, s. 116–117) 

 Nebezpečí ztráty významu a důležitého kontextu při kvantitativní 

obsahové analýze považuje Miessler za závažné a chtěla se mu vyhnout i tato 

práce. Miessler (2008, s. 120) navrhuje analýzu na základě významu a 

významových jednotek, které definuje sám analytik. Jsou to takové 

jednotky, které se „v jednotlivých textech opakovaně vyskytují, případně 

proměňují.“ (Tamtéž) Analytik je nedefinuje předem, ale nachází je „až 

v průběhu analýzy“. (Tamtéž) I zde tak dochází k určité ztrátě významu, 

avšak tyto ztráty jsou analytikem kontrolovatelné a přístup samotný mu 

umožňuje zachovat „to, co považuje za klíčové“. (Tamtéž) Může tak 

„zdůraznit klíčové aspekty analyzovaného diskurzu a jejich vazby na sociální 

kontext, různé pravidelnosti či naopak variace“ atd. (Tamtéž) Jde tedy 



 

_5 

o přístup, který se blíží kritické diskurzivní analýze, zároveň ale využívá 

výhody obsahové analýzy a dokáže analyzovat větší množství textu. 

 Vzhledem k charakteru výzkumné otázky, která se ptá po povaze 

vztahu Hlasu Ruska, potažmo Ruské federace, ke konfliktu v Sýrii, by 

kvantitativní obsahová analýza, jak už bylo naznačeno výše, vedla 

k neúměrné ztrátě významu a daného kontextu. Cílem autorky bylo zároveň 

najít a ukázat odlišnosti v jazyce a interpretaci událostí, o nichž Hlas Ruska 

referoval, a kteréžto jako kategorie není možné předem jasně definovat 

(přestože určitou odlišnost od západních médií bylo radno očekávat), a 

proto se hned zpočátku jevila kvalitativní analýza jako vhodný prostředek 

k řešení problému. Kritická diskurzivní analýza, i pokud by byla provedena 

několikrát za sebou a poté shrnuta, by vzhledem k předpokládanému 

množství textů byla, jak Miessler (2008, s. 117–118) poukazuje, pro 

analytika i čtenáře prostředkem velmi pracným, a navíc neefektivním a 

nepraktickým. Z výše uvedených důvodů se Miesslerův přístup, který 

kombinuje prvky obsahové a kritické diskurzivní analýzy, jeví v daném 

případě jako vhodný prostředek ke zpracování textů. 

Charakteristika zdrojů dat 

Hlas Ruska 

Ruská státní rozhlasová stanice Hlas Ruska byl založen roku 1929 pod 

názvem Rádio Moskva. V době studené války sloužila stanice jako nástroj 

sovětské propagandy a byla zároveň protipólem amerických stanic 

Svobodná Evropa a Hlas Ameriky. (Wikipédia SK 2013, Hlas Ruska) Roku 

1993 byla stanice přejmenována na Hlas Ruska a na konci roku 2009 byla 

spolu s agenturou RIA Novosti sloučena do nové agentury Rossija segodňa. 

(Wikipedia EN 2015, Voice of Russia) Do listopadu r. 2014, kdy se stanice 

přejmenovala na Sputnik, se Hlas Ruska na svých stránkách prezentoval 

takto: Hlas Ruska je ruskou státní rozhlasovou stanicí, která je zároveň 

nejstarší rozhlasovou společností vysílající do zahraničí. Vznikla v roce 1929 

a jejím cílem je informovat zahraničí o domácí i zahraniční politice a 

o ruských názorech na zahraniční dění. Zároveň má sloužit jako 

komunikátor mezi Ruskem a ruskými obyvateli, kteří žijí za hranicemi své 



6_ 

země. Po BBC a Hlasu Ameriky je třetí největší mezinárodní rozhlasovou 

stanicí. V České republice, stejně jako v dalších devíti zemích, působí od 

r. 2009 pouze ve formě internetového zpravodajství. (Hlas Ruska 2015, 

O nás) 

 Jak už bylo řečeno výše, v listopadu 2014 byl Hlas Ruska nahrazen 

Rádiem Sputnik, multimediální platformou Sputnik News, spravovanou 

agenturou Rossija segodňa. (Wikipedia EN 2015, Sputnik (news agency)) 

Sputnik oproti Hlasu Ruska vyzdvihuje, že  

ukazuje multipolární svět, kde každá země má svoje národní zájmy, 

kulturu, dějiny, tradice. Sputnik mluví o tom, o čem jiní mlčí. Agentura 

vyplňuje unikátní mezeru dodavatele alternativního zpravodajského 

obsahu a rozhlasu v jedné osobě. Sputnik se kompletně orientuje na 

zahraniční posluchače. (Sputnik 2015, O projektu) 

Jeho vlastníkem, stejně jako tomu bylo u Hlasu Ruska (Wikipedia EN 2015, 

Voice of Russia), je stát. (Wikipedia EN 2015, Sputnik (news agency)) 

Česká tisková kancelář 

Česká tisková kancelář není soukromou, ale ani státní institucí. ČTK je česká 

agentura s veřejnoprávním statusem. Jejím úkolem je v prvé řadě 

poskytovat „službu veřejnosti šířením slovního a obrazového zpravodajství 

z České republiky a ze zahraničí.“ (Zákon č.517/1992 Sb., §2) Je především 

zpravodajskou agenturou, od které jsou kupovány a zprostředkovávány 

informace redakcemi periodického tisku, zpravodajskými úseky 

rozhlasových a televizních stanic či internetových serverů. (Trunečková 

2009, s. 141) Produkci odebírají také klienti nemediální – „parlament, 

ministerstva, banky, firmy, sázkové kanceláře, školy, uživatelem může být 

i fyzická osoba“. (Tamtéž) ČTK uveřejňuje část svých zpráv na internetovém 

serveru www.ceskenoviny.cz. Povinnosti ČTK stanovuje zákon č. 517/1992 

Sb., o České tiskové kanceláři. Agentura nečerpá finance ze státní pokladny, 

a to z vlastní vůle již od r. 1996. (Trunečková 2009, s. 141) Vzhledem 

k omezenému počtu zahraničních reportérů agentura přejímá do značné 

míry zprávy ze zahraničních zpravodajských zdrojů, např. od agentury 

Reuters, AFP, DPA a dalších. (Trunečková 2009, s. 148) 

  



 

_7 

Česká tisková kancelář:  
Zprávy z období března až června 2011 

Na následujících několika stranách je shrnuto dění v Sýrii od počátku 

nepokojů v březnu 2011 do konce června 2011, kdy Hlas Ruska začíná na 

svých stránkách soustavněji informovat o průběhu nepokojů. Informace 

České tiskové kanceláře jsou čerpány z její databanky ze zpráv v daném 

období s klíčovým slovem Sýrie a prioritou 1 až 4 (viz dříve). 

 První zprávy o zásahu proti syrským demonstrantům a zatýkání se 

objevují 16. března (ČTK 16.3.11, 12:25), den po zahájení protestů, první 

zprávy o údajných obětech potom 18. března. Má se tak stát na jihu Sýrie ve 

městě Dará, podle zdrojů AFP jsou čtyři demonstranti zabiti 7  a stovky 

zraněny. (ČTK 18.3.11, 18:26) Na facebooku je vytvořena stránka s názvem 

„Syrská revoluce proti Bašáru Asadovi 2011“. (Tamtéž) Proti protestujícím 

v Dará, kteří demonstrují za čtyři zabité demonstranty (má se jednat o 10 

tisíc lidí), používají pořádkové síly ostrou střelbu a stovky lidí jsou zraněny 

a jeden zabit. (ČTK 19.3.11, 14:48) Vláda se pokouší uklidnit situaci 

prohlášením, že propustí 15 dětí, které byly zatčeny „v souvislosti 

s protivládními aktivitami.“ 8  (ČTK 20.3.11, 16:33) Desetitisícové 

demonstrace v Dará podporují lidé z dalších měst, např. z Dáilu severně od 

Dará, z Dumy na předměstí Damašku i z města Hamá.9 (ČTK 25.3.11, 20:49) 

                                                   
7 Informace zdrojů se liší. Podle některých jsou zabiti tři lidé, viz ČTK 18.3.11, 

23:59. 

8  Mladíci měli na zeď nastříkat protivládní graffiti. (ČTK 13.6.11, 13:48) Jejich 

zatčení vyvolalo protesty tamního obyvatelstva. (Tamtéž) Tato událost je 

považována za počátek nepokojů. 

9 Obyvatelé Hamá si ještě dobře pamatují masakr z roku 1982, při kterém bylo 

podle některých zdrojů zabito na 5 000 až 25 000 obyvatel (Ziadeh 2013, s. xi), 

podle ČTK přišlo o život 20 000 obětí (ČTK 26.4.11, 14:20). Akci velel Rifát al-Asad, 

bratr tehdejšího prezidenta Háfize al-Asada, na bratrův rozkaz. ČTK přirovnává 

vztah Rifáta a Háfize al-Asada ke vztahu mezi současným prezidentem Bašárem 

Asadem a jeho bratrem Máhirem, podplukovníkem a velitelem republikánské 

gardy a čtvrté divize armády (ČTK 16.6.11, 14:17). Tehdejším masakrem v Hamá 

i počátky tzv. Arabského jara v tomto městě se zaobírá dokument Hamá 82–11 od 

anonymního autora, který byl promítán na festivalu Jeden svět v roce 2013. Film 

se nezmiňuje o tom, že cílem masakru r. 1982 byli členové Muslimského bratrstva, 

jehož členství se od r. 1980 trestalo smrtí (Ziadeh 2013, s. xiv).  



8_ 

Scénář, který se bude neustále opakovat, je následující: Demonstrace, mrtví, 

pohřební průvod, který se změní na demonstraci, další mrtví a tak pořád 

dokola. 

 První oficiální vyjádření připisuje násilí (spáchané 23. března) 

ozbrojenému gangu. (ČTK 23.3.11, 18:20) I toto je termín, který se bude 

v oficiálních prohlášeních vyskytovat často. Prezident Asad zpočátku 

reformy požadované lidem, především zrušení výjimečného stavu, který 

režim opravňuje zatýkat bez zatykače a věznit bez řádného procesu, odmítá. 

(ČTK 24.3.11, 13:05) Když o nich později uvažuje, odmítá tento krok opozice 

jako opožděnou a vykalkulovanou reakci, která má za cíl jen zmírnit napětí. 

(ČTK 24.3.11, 19:40) 

 Bezpečnostní složky zabily při potlačování demonstrací už 100 lidí. 

Demonstrace se postupně rozšiřují po celé zemi, výzvy k nim se objevují na 

facebooku, a napětí vrcholí ve městě Latákíja. (ČTK 26.3.11, 15:31) Asad se 

snaží situaci zmírnit propuštěním 270 politických vězňů. (ČTK 26.3.11, 

15:42) O tři dny později podává syrská vláda demisi a lidé napjatě očekávají 

Asadův projev, který má být pronesen 30. března.10 (ČTK 29.3.11, 15:32) 

Ještě před ním, 27. března, se objevuje první zpráva o tom, že Spojené státy 

nemají v úmyslu zasahovat v Sýrii stejným způsobem, jak to učinily v Libyi. 

(ČTK 27.3.11, 15:19) Zpráva se může zdát nevýznamná, ale „libyjský scénář“ 

se stane hlavním argumentem Ruské federace proti podepsání rezoluce 

Rady bezpečnosti OSN, která by násilí odsoudila, a jako mantra se bude 

neustále opakovat ve zprávách Hlasu Ruska. 

 V tolik očekávaném Asadovu projevu prezident tvrdí, že byly dány 

jasné příkazy nestřílet do lidí. (ČTK 30.3.11, 14:40) Protesty jsou pak podle 

něj dílem spiklenců, kteří se snaží destabilizovat zemi. Prioritou nové vlády 

má být boj proti korupci a nezaměstnanosti. (Tamtéž) Ke zrušení 

výjimečného stavu se sice v projevu nevyjádří, příští den se ale objevují 

zprávy, že by ho měl nahradit protiteroristický zákon.11 Před projevem se 

                                                   
10  Vzhledem k pyramidální struktuře moci, na jejímž vrcholu stojí prezident 

(Ziadeh 2010, s. 14–20), je demise vlády opozicí myslím právem nazývána pouhým 

„obětováním pěšce“. Po demisi vlády je v jejím čele navíc ponechán stávající 

premiér Muhammad Nádží Utri (ČTK 19.4.11, 17:50). Nové vlády se poté ujímá 

dosavadní ministr zemědělství Ádil Safar. (ČTK 14.4.11, 17:49) 

11 Vzhledem k tomu, že strůjci protestů jsou označováni za „ozbrojené bandy“ a 

„teroristy“, může takový zákon posloužit stejným způsobem jako zákon 

o výjimečném stavu. 



 

_9 

konají masové protesty na prezidentovu podporu v rámci tzv. dne věrnosti, 

členové odborových svazů ale tvrdí, že byli k protestům donuceni. (ČTK 

30.3.11, 9:08) Kritici režimu jsou nadále utlačováni, novináři zastrašováni. 

(Tamtéž) Ani občanství, které chce prezident přiznat menšinovým Kurdům, 

zrušení zákazu zahalování učitelek a ani zrušení jediného syrského kasina 

neutišuje protesty syrského obyvatelstva. (ČTK 7.4.11, 12:59) Nezměnil se 

ani postup bezpečnostních jednotek, do demonstrantů se stále střílí a jsou 

rozháněni slzným plynem. Dochází k rozsáhlému zatýkání. (ČTK 13.4.11, 

12:48) Podle prezidenta čelí země spiknutí, které je financováno ze 

zahraničí, údajně z Libanonu. (ČTK 14.4.11, 17:49) Slibuje reformy 

povolující nenásilné demonstrace a nový zákon o médiích.12 (ČTK 16.4.11, 

20:26) 

 V Dará se koná pohřeb vojáka, který nesl známky mučení, přestože 

měl údajně zemřít po zásahu proudu. Pohřbu se účastní na 2000 lidí. (ČTK 

17.4.11, 18:30) Vyostřuje se situace v Homsu. (ČTK 17.4.11, 20:45) 

 18. dubna se objevuje zpráva, že Spojené státy financovaly syrskou 

opozici. Mělo se tak stát ještě za prezidentování George Bushe mladšího. 

Americké ministerstvo zahraničí se k záležitosti vyjadřuje slovy, že snaha 

o „podporu transformace směrem k demokratičtější společnosti není nutně 

podkopáváním stávající vlády“. (ČTK 18.4.11, 21:11) 

 Podle syrského ministerstva vnitra jsou protesty dílem radikálních 

salafistů a teroristů. (ČTK 19.4.11, 00:10) Do měst, kde se protestuje, se 

nedostanou nezávislí novináři, aby mohli informace o situaci ověřit.13 (ČTK 

19.4.11, 7:30) 21. dubna podepisuje prezident tři dekrety, jež mají zemi 

liberalizovat, včetně zrušení výjimečného stavu, který je v Sýrii platný již od 

r. 1963. (ČTK 21.4.11, 16:32) Podle opozice a informací agentury DPA ho ale 

nahradí protiteroristický zákon. (ČTK 19.4.11, 19:03) Zrušení výjimečného 

                                                   
12  Jak se později ukáže, nenásilné demonstrace musejí být předem schváleny 

ministerstvem vnitra. Tyto „kosmetické úpravy“ protestující nijak neuklidňují, viz 

ČTK 19.4.11, 19:03. 

13 Situace už se nezlepší. I všechny následující zprávy nelze ověřit nezávislými 

zdroji. Až na několik málo výjimek, které ale nemají fakticky žádný efekt, není 

zahraničním novinářům povolen přístup do zasažených oblastí, potažmo do země. 

ČTK fakt, že zdroje jsou neověřené (a prakticky neověřitelné), ve zprávách velmi 

často zmiňuje. Jelikož se vývoj dle vlády a dle demonstrantů rapidně liší, je 

nezávislý pozorovatel vržen do situace, ve které si musí vybrat, které ze stran bude 

věřit. 



10_ 

stavu byl jedním z hlavních požadavků demonstrantů. Po brutálním zásahu 

bezpečnostních složek ale opozice začíná volat po sesazení prezidenta a 

svržení režimu. (ČTK 23.4.11, 12:46) Lidé protestují, pohřby se mění 

v demonstrace, které policie rozhání střelbou a tak pořád dokola.  

 Ke kritice násilí od USA se 23. dubna přidávají Evropská unie, 

Francie, Německo i Rusko. Moskva také vyzývá Damašek k zavedení 

ekonomických a sociálních reforem. (ČTK 23.4.11, 18:01) Režim popisuje 

nepokoje jako řádění zločineckých band. (ČTK 24.4.11, 13:54) OSN vyzývá 

k zastavení masakrů, USA zvažují sankce. (ČTK 25.4.11, 17:59) Sankcemi 

hrozí i Velká Británie (ČTK 26.4.11, 17:34) a Evropská unie. (ČTK 28.4.11, 

10:20) Na USA apeluje také Patrick Seale, novinář a znalec Blízkého 

východu, který varuje, že pokud se bude „situace vyvíjet špatně v Sýrii, 

propadne se celá oblast do orgií násilností.“14 (ČTK 26.4.11, 14:20)  

 USA sankce vyhlašují 29. dubna proti třem vysokým syrským 

činitelům. Jedná se nicméně o krok spíše symbolický, protože tito činitelé 

ve Spojených státech pravděpodobně žádná významná konta, která jim 

v rámci sankcí byla zmražena, nemají. 15  Na prezidenta Asada uvalují 

Spojené státy sankce až o tři týdny později.16 (ČTK 18.5.11, 20:01) Do té 

doby se takovému kroku vyhýbají, aby nevzbuzovaly dojem, že podporují 

Asadovo odstoupení. Evropská unie sankciuje 9. května 13 syrských 

představitelů a vyhlásí zbrojní embargo vůči Sýrii. (ČTK 9.5.11, 21:48) 

Prezidenta do sankcí zahrnuje 23. května.17 (ČTK 23.5.11, 10:56) 

 O situaci v Sýrii začíná jednat Rada bezpečnosti OSN, rezoluci 

odsuzující násilnosti ze strany syrského režimu a výzvu ke zdrženlivosti ze 

strany syrské vlády ale blokuje Rusko, Čína a Libanon. (ČTK 27.4.11, 22:59) 

Podle ruského zástupce v Radě nepředstavují nynější represe hrozbu pro 

mír. (ČTK, 27.4.11, 22:59) Rusko a Čína jsou zároveň stále více kritické 

                                                   
14. Vytvoření Islámského státu jako by Sealovu předpověď potvrzovalo. 

15  Sýrie je navíc jakožto údajný sponzor terorismu americkým sankcím již 

vystavena, viz ČTK 29.4.11, 21:30. 

16 Podle Damašku slouží americké sankce izraelským zájmům, viz ČTK 19.5.11, 

12:42. 

17 Od Damašku si sankce vyslouží značnou kritiku. Podle něj se jedná o vměšování 

do vnitřních záležitostí země a pokus ji destabilizovat. Damašek kritizuje 

především („bývalé koloniální mocnosti“) Velkou Británii a Francii, které při 

rozhodování o sankcích hrály klíčovou roli, viz ČTK 23.5.11, 19:31. 



 

_11 

k operaci v Libyi. (Tamtéž) První náměstek stálého zástupce Ruska při OSN 

Alexandr Pankin varuje, že intervence by v Sýrii mohla vyvolat občanskou 

válku. Stejnou hrozbou by mohlo být postavit se na něčí stranu. (ČTK 

28.4.11, 1:41) Moskva vyzývá syrskou vládu, aby zahájila stíhání osob 

zodpovědných za smrt demonstrantů (ČTK 28.4.11, 11:01), trvá ale na tom, 

že syrské nepokoje jsou výhradně vnitropolitickou záležitostí, do níž se 

ostatní země nemají vměšovat. (ČTK 28.4.11, 21:01) 

 Vládnoucí stranu BAAS hromadně opouštějí členové v těch 

oblastech, kde zasahovaly bezpečnostní složky. (ČTK 27.4.11, 22:04) 

Zároveň se šíří první zprávy o přeběhlictví vojáků na stranu demonstrantů. 

(ČTK 28.4.11, 11:01) Ke konci měsíce dubna počet obětí přesahuje 500.18 

(ČTK 28.4.11, 10:34) Zatčení jsou údajně ve vězeních mučeni. (ČTK 2.5.11, 

20:36) Obyvatelé prchají před násilím do Turecka (ČTK 30.4.11, 2:51) a 

Libanonu. (ČTK 28.4.11, 13:25) Na konci měsíce dubna je obleženo město 

Dará. Podle státní agentury SANA tam armáda vypátrala „teroristické 

skupiny, které terorizovaly civilisty“, 10 jich zabila a na 500 zatkla. (ČTK 

2.5.11, 20:36) 

                                                   
18 Jak bylo již naznačeno dříve, jedná se o informace z nevládních zdrojů, hlavně 

aktivistů a ochránců lidských práv, které přebírají zdroje západní, především 

agentura AFP. Zprávy ovšem nelze ověřit, protože do země je zamezen přístup 

zahraničním novinářům. Privilegované postavení má v Sýrii pouze Al-Džazíra, 

která ale kvůli útokům na personál vysílání na konci dubna zastavuje (ČTK 28.4.11, 

13:25) a pouští pouze záběry místních obyvatel, kteří události natáčeli na mobilní 

telefony. Vztahy Kataru a Sýrie se postupně horší, podle Damašku Al-Džazíra 

„přehání při krytí nepokojů“, viz ČTK 18.5.11, 9:30. Později ČTK informuje, že 

zprávy zahraničních agentur „jsou založeny na informacích, které poskytuje 

londýnské monitorovací středisko lidských práv a místní výbory, jež dokumentují 

syrské nepokoje“. (ČTK 19.8.11, 16:06) Takovým výborem může být i organizace 

Syrská liga pro lidská práva, kterou vede právník Abdal Karím Riháví, o jehož 

zatčení informuje ČTK 11. července. (ČTK 11.8.11, 21:55) Podle ČTK je tato 

organizace jedním z hlavních zdrojů informací toho, co se v Sýrii děje. (ČTK 

12.8.11, 18:10) O některých událostech se dovídáme díky místním obyvatelům, 

kterým se podaří navázat spojení se západními novináři, jak je tomu např. při 

obsazení města Hamá na konci července, viz ČTK 5.8.11, 07:59. Na rozdíl od Hlasu 

Ruska ČTK soustavně upozorňuje, že zprávy nejsou ověřené, protože do Sýrie není 

povolen vstup zahraničním novinářům. (ČTK 19.8.11, 16:06) Podle syrských 

vládních zdrojů, jež prostředkuje zejména státní agentura SANA, přišlo od poloviny 

března do konce dubna o život 78 vojáků a 70 civilistů. (ČTK 29.4.11, 16:43) 



12_ 

 Mezinárodní výbor Červeného kříže vyzývá ke zrušení restrikcí, které 

brání zdravotníkům v přístupu k raněným ve městě Dará.19  (ČTK 3.5.11, 

14:27) Mezinárodnímu výboru se přístup k civilistům postiženým boji 

podaří vyjednat až v druhé polovině června. (ČTK 21.6.11, 13:13) Mezitím 

počty mrtvých a zatčených stoupají.20 Několikrát se objevuje informace, že 

zatýkání a posléze vládní útoky se týkají především sunnitů, viz např. ČTK 

3.5.11, 14:27, ČTK 7.5.11, 7:51 a ČTK 16.8.11, 18:14. 

 11. května armáda obsazuje Homs, ostřelováno má být i předměstí 

Dará. Zprávy nevládních a vládních zdrojů se opět liší, viz ČTK 11.5.11, 19:55. 

Tanky jsou i ve městě Banijás. (ČTK 12.5.11, 16:21) Vojáci jsou ve velkém 

počtu i v dalších městech, v nichž se dříve protestovalo. Proti násilí na 

demonstrantech se protestuje i v zahraničí před syrským konzulátem 

v Istanbulu, protest je svolán i v Praze na Václavské náměstí. (ČTK 13.5.11, 

14:10) Přestože vláda slibuje, že do demonstrantů již střílet nebude (ČTK 

13.5.11, 13:00), armáda ještě ten samý den slib porušuje. (ČTK 13.5.11, 17:11) 

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov vyzývá syrskou opozici, aby se 

neřídila „libyjským scénářem“. (ČTK 13.5.11, 14:10) Opozice ale odmítá 

jednat s vládou, dokud ta nezastaví násilí proti demonstrantům. (ČTK 

15.5.11, 22:15)  

 V Dará byly očitými svědky spatřeny dva masové hroby, Damašek ale 

jejich existenci popírá. (ČTK 17.5.11, 18:11) Je bombardován Talkalach, 

informace zdrojů se opět rozcházejí. (ČTK 18.5.11, 12:32) Prezident Asad 

přiznává, že bezpečnostní složky při zásazích pochybily. Stalo se tak prý 

kvůli nekvalitnímu výcviku. Tisíce policistů se prý v současnosti přeškolují. 

(ČTK 18.5.11, 14:12) Zatímco z Talkalachu se vojska stahují, v Homsu a 

dalších městech se znovu střílí. (ČTK 20.5.11, 14:27) Podle ochránců 

lidských práv přesáhl počet mrtvých 850, z nichž asi 100 obětí pochází z řad 

vojáků a policistů. (ČTK 20.5.11, 21:53) Ovšem skupina šéfa syrské 

organizace pro lidská práva Amara Kurábího, který mimo jiné sdělil, že 

                                                   
19 Nicméně do Dará se pracovníci se zásobami a humanitárními potřebami 

dostanou o dva dny později, viz ČTK 6.5.11, 11:13. 

20 Podle údajů ze 7. května bylo zabito 580 demonstrantů a asi 7 000 nebo 8 000 

(zprávy se i v ČTK různí, viz např. ČTK 4.5.11, 12:35) jich bylo zatčeno. (ČTK 7.5.11, 

2:46) Podle syrské skupiny na ochranu lidských práv ale dosahuje počet mrtvých 

až 800. (ČTK 7.5.11, 12:28) 



 

_13 

opozice se má sejít a sjednotit své cíle v Turecku, zdokumentovala 1062 

jmen obětí. (ČTK 24.5.11, 18:17) 

 Je připraven text rezoluce RB OSN odsuzující Sýrii za krvavé represe. 

(ČTK 26.5.11, 2:49) Ruský prezident Dmitrij Medveděv se už předem nechal 

slyšet, že pokud by měla být podobná rezoluci odsuzující Libyi, rozhodně ji 

nepodpoří. (Tamtéž) 

 Březnový nález zbraní v íránském letadle při mezipřistání v Turecku 

potvrzuje podezření, že Írán posílá do Sýrie zbraně a gardisty z jednotky Al-

Kuds, která je v USA považována za teroristickou skupinu. (ČTK 28.5.11, 

11:07) Působí jako „instruktoři a poradci při potlačení protestů.“ Írán má 

také dodávat vybavení, které umožňuje vystopovat opozici na sociálních 

sítích. (Tamtéž) Zpráva se objevuje znovu v srpnu v souvislosti s tím, že 

Evropská unie rozšiřuje sankce mimo jiné i na zmíněné jednotky Kuds. 

(ČTK 24.8.11, 13:24) Írán nařčení z pomoci syrskému režimu ale popírá. 

(ČTK 29.8.11, 12:29) 

 Zatímco v Homsu jsou přítomné tanky a města Rastan a Talbísa jsou 

odříznuta od okolí 21  (ČTK 29.5.11, 12:26), vyhlašuje prezident Asad 

všeobecnou amnestii pro členy všech politických hnutí včetně Muslimského 

bratrstva, kteří spáchali zločiny do 31. května 2011. (ČTK 31.5.11, 18:29) 

Opozice označuje krok za opožděný a nedostačující. (ČTK 2.6.11, 3:29) Podle 

pozorovatelů se navíc amnestie nedotkne všech zadržených, protože nejsou 

režimem označováni jako členové politických uskupení, ale jako 

„teroristické bandy“. (ČTK 31.5.11, 20:41) K 5. červnu je podle zdrojů AFP 

propuštěno přes 450 vězňů, především islamistů a Kurdů. (ČTK 5.6.11, 

19:48) 

 Sýrií otřásá smrt třináctiletého chlapce, který nesl zjevné známky 

brutálního mučení. Americká ministryně zahraničí Hilary Clintonová 

umučení chlapce veřejně odsuzuje. (ČTK 1.6.11, 1:11) Podle úřadů byl 

chlapec zabit při demonstracích.22 (ČTK 2.6.11, 15:11) 

                                                   
21 V Rastanu a Talbíse je přítomno vojsko, nefungují zde telefony a vjezd do měst 

střeží vojáci. (ČTK 29.5.11, 12:26) 

22 Hamza Chatíb byl na konci dubna zadržen u města Dará. Měl na tváři podlitiny, 

na těle řezné a střelné rány, jež podle zpráv ČTK zjevně nebyly smrtelné. Chlapci 

byl useknut penis. Tělo bylo rodině vráceno po měsíci. V reakci na tuto událost 

vznikla na facebooku skupina označující chlapce za „dětského mučedníka“, k níž se 

přihlásilo na 60 000 lidí. (ČTK 1.6.11, 1:11) O necelé dva měsíce později je 

uveřejněna zpráva o podobně brutálním umučení patnáctiletého Támira 



14_ 

 Město Rastan v provincii Homs je odříznuto od světa, jsou v něm 

přítomny tanky. (ČTK 2.6.11, 15:11) Ve městě stoupá počet mrtvých, střílí se 

i v Dajr az-Zauru a mrtví jsou hlášeni i z Hamá. (ČTK 3.6.11, 14:31) Pohřbu 

obětí se v Hamá účastní podle některých odhadů 100 000 až 150 000 lidí. 

(ČTK 4.6.11, 16:26) Úřady se snaží zabránit svolávání demonstrací tím, že 

blokují internet v Damašku a Latákíji. (ČTK 3.6.11, 14:31)  

 4. června je hlášeno krveprolití z obce Džisr aš-Šughúr, které leží na 

severozápadě země blízko tureckých hranic. (ČTK 4.6.11, 21:12) Ozbrojené 

složky měly být do města povolány na výzvu civilních obyvatel. (ČTK 6.6.11, 

18:00) Podle syrské státní televize se střetly se stovkami ozbrojenců, 

mrtvých je 120 a mají být mezi nimi i vojáci a policisté. (ČTK 6.6.11, 19:27) 

Jak se ukáže později, zmíněných 120 obětí jsou všichni příslušníci 

bezpečnostních složek – vojáci a policisté. (ČTK 8.6.11, 13:34) Už na příští 

den se šíří zprávy, že mrtví jsou patrně vzbouření vojáci, kteří odmítli střílet 

do civilistů.23 Podle vlády vojáky zabily „ozbrojené teroristické gangy“. (ČTK 

8.6.11, 13:34) Když se k městu začne přibližovat obávaná 4. brigáda, jejímž 

velitelem je bratr Bašára Asada Máhir, prchají obyvatelé hromadně do 

okolních vesnic a za turecké hranice. (ČTK 8.6.11, 10:59) Jenom v noci mezi 

8. a 9. červnem překročí tureckou hranici více než 1 000 lidí. (ČTK 9.6.11, 

10:39) Premiér Turecka Recep Tayyip Erdoğan ujišťuje syrské obyvatele, že 

hranice nezavře. Vyzývá ale Damašek k přijetí reforem, které budou 

zaměřeny na ukončení nepokojů.24 (Tamtéž) 

 Zprávy o zahájení operace v Džisr aš-Šughúru se objevují 10. června. 

Cílem operace má být podle oficiálního prohlášení vyčistit město od 

„ozbrojených gangů“. (ČTK 10.6.11, 9:38) Většina obyvatel prchá do 

vedlejších vesnic nebo přes turecké hranice, samotné město je takřka 

vylidněné. (ČTK 10.6.11, 10:22) Režim akci ospravedlňuje vysvětlením, že 

sami obyvatelé města požádali „o ochranu před terorizujícími ozbrojenci“. 

(ČTK 12.6.11, 13:38) ČTK uveřejňuje reakci opozičních aktivistů a uprchlíků, 

                                                   
Muhammada Šarije, který měl těžce pohmožděné tělo a vylámané zuby. (ČTK 

28.7.11, 14:14) 

23 Agentuře DPA to řekli exiloví oponenti, viz ČTK 7.6.11, 12:44 a 20:35. 

24  Turecko má se Sýrií přes 800 km dlouhou hranici, země nedávno zrušily 

vzájemnou vízovou povinnost. (ČTK 7.6.11, 12:44) Turecko bývalo spojencem 

Sýrie, teď ale turecký premiér začíná vládu v Damašku kritizovat. (ČTK 15.6.11, 

12:40) 



 

_15 

kteří „vládní verzi události popírají a hovoří o vzpouře v armádních řadách 

- oběťmi [předchozího útoku] se prý stali příslušníci ozbrojených sil, kteří 

odmítli střílet do civilistů.“25 (ČTK 12.6.11, 13:38) Zprávy o dobytí města se 

objevují dva dny po zahájení akce. (ČTK 12.6.11, 18:33) Prodleva mezi 

vstoupením tanků na území města a jeho dobytím (město bylo přeci podle 

ČTK téměř liduprázdné), vysvětluje jeden z uprchlíků tím, že posádky čtyř 

tanků měly údajně dezertovat a začít střílet po ostatních. (ČTK 13.6.11, 

13:48) Uprchlíci z tureckého tábora v Boynuyounu, kteří pocházejí z Džisr 

aš-Šughúru, potvrzují, že 120 vojáků, kteří měli zahynout při obraně města 

před teroristy, jsou právě oněmi zběhnutými vojáky. Jeden z uprchlíků také 

sdělil novinářům, že vojáci měli navézt obyvatele okolních vesnic do Džisru 

aš-Šughúru a natočit je, aby tak „celém světu tvrdili, že tam žádné problémy 

nejsou“.26 (ČTK 19.6.11, 9:55)  

 Turecko zaznamenává přes 4 000 lidí, kteří od počátku konfliktu 

překročili hranici jejich země (ČTK 11.6.11, 13:19), pouze o den později píše 

ČTK o více než 5 000 uprchlících. (ČTK 12.6.11, 13:38) Asad sklízí od 

premiéra Erdoğana velmi tvrdou kritiku. (ČTK 10.6.11, 10:22)  

 Mezitím Al-Džazíra vysílá videozáznam, na němž muž, který se 

označuje za přeběhlého důstojníka armády, Abdara Rázika Muhammada 

Tlase z Rastanu v provincii Homs, vyzývá ostatní důstojníky, aby též 

dezertovali. Svůj odchod vysvětluje brutálním postupem armády.27 (ČTK 

7.6.11, 12:44) Syrská televize záznam popírá s odůvodněním, že se členové 

ozbrojených skupin nechali natáčet ve vojenských uniformách. (ČTK 

10.6.11, 13:34) 

 Armáda se poté přesouvá na sever k městu Márat Numán. (ČTK 

14.6.11, 18:21) Tisíce lidí prchají k tureckým hranicím. Město je dobyto o tři 

                                                   
25  Viz předchozí odstavec. O vzpouře v armádních řadách v hlavním městě 

Damašku se začne mluvit na konci července, když vojáci také odmítnou při 

demonstracích do civilistů střílet. (ČTK 28.8.11, 11:58) 

26 Není jasné, jestli byl záznam vysílán v syrské televizi, pokud byl vůbec vysílán. 

Nicméně pokud je tato informace pravdivá, není možné si nevšimnout rozporu 

mezi první vládní zprávou o akci, jejímž cílem je město osvobodit od „terorizujících 

ozbrojenců“ a při níž zahyne na 120 vojáků, a druhou, která tvrdí, že situace ve 

městě je klidná. Oficiální vyjádření syrské vlády v kontrastu s vysvětleními 

demonstrantů často připomínají film Vrtěti psem. 

27 Tlas měl být také očitým svědkem „masakrů“ ve městech Sanamín a Dará. (ČTK 

7.6.11, 12:44) Zprávy o dalších dezercích se objevují v ČTK např. 12.6.11, 13:38. 



16_ 

dny později. (ČTK 17.6.11, 10:48) Tanky jsou prý i na východě země. 

V Damašku se v tu samou dobu má konat několikatisícová manifestace na 

podporu prezidenta Asada. (ČTK 15.6.11, 12:40) 

 16. června ČTK cituje komentář DPA o zájmech, které má Rusko 

v Sýrii. Oficiálně Rusko odmítá rezoluci Rady bezpečnosti OSN a syrského 

prezidenta, protože každý stát má „právo bránit se proti povstaleckým 

pokusům o převrat“, jak se vyjádřil ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov. 

Podle DPA jsou ale důvody odmítání rezoluce hlubší. Sýrie je údajně 

odběratelem ruských raket, navíc Rusko má v syrském přístavu Tartús 

jedinou vojenskou základnu mimo území bývalého Sovětského svazu. (ČTK 

16.6.11, 8:45) 

 Syrská televize oznamuje, že prezidentův bratranec, oligarcha Ramí 

Machlúf věnuje zisky ze své obchodní společnosti na charitu. (ČTK 17.6.11, 

10:54) Vládní jednotky a šabíha 28  útočí na Bdamu s cílem odříznout 

uprchlíky na hranicích od města, které je zásobuje. (ČTK 19.6.11, 16:09) 

 20. června pronáší prezident Asad další projev. V něm připisuje 

nepokoje sabotérům, kteří zneužívají legitimních požadavků syrských 

obyvatel na reformy. Odmítá tlak ciziny a vyzývá národ k jednotě. (ČTK 

20.6.11, 11:27) Zároveň upozorňuje, že za situace „sabotáží a chaosu“ 

nemohou být nastoleny žádné reformy. (ČTK 20.6.11, 11:53) Plánuje také 

rozšířit amnestii (tamtéž) a oznamuje parlamentní volby na srpen, přičemž 

připouští možné zrušení monopolu strany BAAS.29 (ČTK 20.6.11, 12:24) Za 

největší hrozbu prohlašuje kolaps ekonomiky. (Tamtéž) Vyzývá uprchlíky 

k návratu a upozorňuje, že řešení není možné hledat s těmi, kdo „nosí 

zbraně“. (ČTK 20.6.11, 13:03) Projev a reformy jsou opozicí opět označeny 

za opožděné a nedostačující, prezident především neoznámil stažení 

                                                   
28  Jedná se o ozbrojené milice, které jsou loajální prezidentu Asadovi. (ČTK 

18.6.11, 12:14) Zároveň jsou také členy šíitské menšiny alávitů, která v Sýrii tvoří 

asi 11% a z níž pochází i prezident a jeho rodina. (ČTK 27.5.11, 9:50) Šabíha má pod 

kontrolou „vyděračské a pašerácké gangy a další zločinecké kruhy“. (Tamtéž) Lidé 

ji poznávají podle černého oblečení a červených pásek na rukávech (tamtéž) a podle 

výpovědí civilistů se chovají mnohem brutálněji než oficiální ozbrojené složky. 

(ČTK 30.6.11, 14:11) 

29  Podmínky amnestie jsou upřesněny později. Vztahuje se na trestné činy 

spáchané do 20. června (ČTK 21.6.11, 10:56) a mají být rozlišeni pokojní 

demonstranti od sabotérů. (ČTK 21.6.11, 11:30) Byli tedy zatčeni i pokojní 

demonstranti? 



 

_17 

armády z obsazených měst. (ČTK 20.6.11, 14:16) Lidé opět reagují tak, že 

vycházejí do ulic.30 I pro USA je projev zklamáním. (ČTK 20.6.11, 19:55) 

 V centru Damašku se opět koná manifestace několika tisíc Asadových 

stoupenců (ČTK 21.6.11, 11:30), při střetu s odpůrci zemře nejméně 7 lidí. 

(ČTK 21.6.11, 18:22) 

 Syrský ministr zahraničí Valíd Mualim vyzývá Turecko ke zlepšení 

vztahů, odsuzuje mezinárodní sankce a popírá obvinění USA, že syrské 

vládě pomáhají Írán a Hizballáh.31 (ČTK 22.6.11, 12:28) Evropská unie se 

přesto dohodne na rozšíření sankcí i na některé Íránce. (ČTK 22.6.11, 17:04) 

 Jsou zatýkáni vysokoškolští studenti. (ČTK 22.6.11, 11:41) Pokračují 

demonstrace a přibývají mrtví. (ČTK 24.6.11, 16:28) 

 V Damašku se koná první schůze zástupců z řad opozice, ke které 

vláda dala souhlas. (ČTK 27.6.11, 12:50) Vláda bude s opozicí jednat 10. 

července. (ČTK 27.6.11, 16:00) Opozice vyzvala k pokračování pokojných 

demonstrací a odmítla zahraniční vměšování. (ČTK 27.6.11, 19:05) 

 Poslední zpráva ČTK z tohoto období informuje o tom, že v Moskvě 

byl rozehnán protest provládních Syřanů, kteří chtěli protestovat proti 

přítomnosti delegace povstalců, jež se sešla se zvláštním zmocněncem 

prezidenta Medveděva Michailem Margelovem. (ČTK 28.6.11, 19:24) 

Dílčí shrnutí 

Zprávy České tiskové kanceláře z období března až června 2011 popisují 

demonstrace jako nenásilné protesty, které jsou krutě potlačovány 

režimem. Prezident, který demonstrantům po určité době ustupuje 

reformami (k potlačování demonstrací ale nepřestává používat násilí), je 

opozicí odmítán a reformy jsou označeny za neúčinné a mající za cíl pouze 

odvést pozornost. Demonstrace se rychle rozšiřují po celé zemi, jako 

prostředek svolávající k hromadným akcím je několikrát zmíněn facebook. 

                                                   
30 Informace o demonstracích jsou v Damašku, Latákíji, Halabu, Homsu, Idlibu a 

také v Hamá, viz ČTK 20.6.11, 14:16. 

31 O tvrdších sankcích se mluví ve zprávách ČTK, viz ČTK 17.6.11, 12:52, o zapojení 

Turecka viz ČTK 17.6.11, 14:26. Narážka na Turecko se týká také reakce tureckého 

prezidenta Abdullaha Güla na Asadův projev, kterýžto označil za „nedostačující“. 

(ČTK 22.6.11, 17:04) Obvinění pochází od ministryně zahraničí Hilary Clintonové, 

viz ČTK 14.6.11, 18:34. 



18_ 

Podle prezidenta jsou protesty dílem ozbrojených gangů, teroristů a 

spiklenců, kterým jde o destabilizaci země. ČTK několikrát informuje 

o velmi krutých případech mučení. Násilí kritizují Spojené státy a Evropská 

unie, které proti Damašku zavádějí sankce. Násilí na demonstrantech 

odsuzuje také Rusko, které ale vměšování do vnitropolitické situace Sýrie 

odmítá a varuje před „libyjským scénářem“. Radě bezpečnosti OSN se tak 

soustavně nedaří prosadit rezoluci, která by krvavé represe odsoudila. Horší 

se zahraničněpolitické vztahy Sýrie a Turecka, jehož hranice překračují 

tisíce uprchlíků. Situace je zlá především ve městech Dará, kde nepokoje 

započaly, v Homsu a v obci Džisr aš-Šughúr, kde mělo na počátku června 

dojít k velkému krveprolití. Podle vládní verze je 120 mrtvých vojáků a 

policistů obětí ozbrojených teroristických gangů, podle uprchlíků jsou 

obětmi ti vojáci a policisté, kteří odmítli střílet do civilistů. Objevují se 

zprávy o prvních armádních zbězích. ČTK několikrát konstatuje, že všechny 

zprávy jsou kvůli nemožnosti vstupu zahraničních novinářů do země 

neověřitelné. 

  



 

_19 

Hlas Ruska: 
V porovnání se zprávami ČTK 

Následující část se už zcela věnuje zprávám Hlasu Ruska, jeho analýze a 

porovnávání s informacemi z databanky České tiskové kanceláře. Pozornost 

byla v prvé řadě zaměřena na to, zda se zprávy obou zdrojů shodují, 

popřípadě jaký druh informací v Hlasu Ruska chybí, za druhé pak na způsob 

jejich argumentace, výskyt expresivních výrazů atd. ČTK takovéto analýze 

podrobena nebyla. Vzhledem k původu zdrojů, od nichž informace 

o syrském konfliktu čerpá (viz Charakteristika zdrojů dat: Česká tisková 

kancelář), byla ČTK jakýmsi amalgámem západních informačních agentur, 

a tedy, řekněme, více západního vidění konfliktu, který se již od začátku jevil 

jako zajímavý k  porovnání s pohledem ruským. Ovšem kvůli povaze zpráv, 

které se v informačních agenturách, a tedy i v ČTK vyskytují (jedná se pouze 

o strohé informace bez vlastního názoru autora), je jazykové analýze 

podroben pouze Hlas Ruska a ČTK slouží k porovnání holých informací. 

V Hlasu Ruska bylo analyzováno 34 článků, které byly k dohledání na 

stránkách Hlasu Ruska v rozmezí března až srpna 2011 pod štítkem Sýrie, 

z nich 20 článků tvořily zprávy a 14 komentáře. 

 V březnu 2011 se na stránkách Hlasu Ruska objevuje pouze jeden 

článek, a sice komentář z 31. března. 32  Informuje o projevu prezidenta 

Asada a reakcích na projev doma i v zahraničí. Článek je k Asadovi vcelku 

kritický: „Bašár Asad zjevně ztrácí čas, když otálí s reformami a tím 

poskytuje opozici nové argumenty, potvrzující, že na ně není vůbec 

připraven.“ (Hlas Ruska 31.3.11, 13:10) Vladimir Ahmedov, expert 

z Institutu orientalistiky Ruské Akademie věd, který je v článku citován, ale 

zároveň říká, že pokud Asad vyhoví požadavkům protestujících a zruší 

výjimečný stav, přičemž nepokoje neustanou, vzniká otázka, jak bez něj mají 

syrské úřady jednat. Vzápětí konstatuje, že existují i jiné novely, které 

mohou být použity proti „ozbrojeným bandám“ (tamtéž), což je pojem, který 

                                                   
32 Článek nese název „Od Bašára Asada očekávají skutky a nikoli slova“. V ČTK se 

20. června, tj. po třetím projevu prezidenta Asada (viz ČTK 20.6.11, 19:55), objevuje 

takřka totožná formulace: „Spojené státy v reakci na projev prohlásily, že od Asada 

čekají "činy, nikoliv slova". Zatímco pro Spojené státy je i po několika měsících 

Asad kritizován za svou nečinnost, v Hlasu Ruska se kritický tón k syrskému 

prezidentovi pomalu vytrácí. 



20_ 

používá syrská vláda k označení demonstrantů. V úryvku nejsou explicitně 

ztotožněni protestující a ozbrojené bandy, přesto vzhledem k tomu, že 

předcházející věta hovoří o protestech, navádí tato formulace přinejmenším 

k domněnce, že mezi demonstranty jsou i „ozbrojené bandy“. 

 Už zde, v prvním článku, se prvně objevuje pojem „libyjský scénář“, 

kterého se následně Rusko drží a argumentuje jím proti přijetí rezoluce 

Rady bezpečnosti OSN. V tomto období se ale ještě o případné rezoluci 

nemluví, zmiňovaná Libye má spíše naznačit, že situace v zemi může 

propadnout v chaos. 

 I v červnu se na stránkách Hlasu Ruska objevuje jen jeden článek 

s titulkem „Moskva nechce libyjský scénář v Sýrii“. (Hlas Ruska 28.6.11, 

17:52) Taktéž se jedná o komentář, tentokrát s citací Michaila Margelova, 

mimo jiné předsedy výboru Rady federace pro mezinárodní záležitosti 

(tamtéž), který po setkání se syrskými zástupci opozice a syrskými ochránci 

lidských práv vyzdvihuje zvláštní vazby mezi Ruskem a Sýrií. 33  Článek 

zdůrazňuje mimořádné vazby mezi syrským a ruským lidem, viz např.: 

Rusko je dávným a upřímným přítelem syrského národa … Předáci 

přicházejí a odcházejí, Rusku však vždy zůstává jediný, spolehlivý 

a věrný přítel – syrský lid … Dnešní dialog byl nanejvýš užitečný a 

zajímavý. Pomohl vyjasnit pozice našich kolegů a přátel. (Tamtéž) 

Zdůrazňuje také, že přes úsilí syrského vedení o reformování systému 

zůstává situace neklidná, a opakuje, že Moskva si nepřeje v Sýrii „libyjský 

scénář“. (Tamtéž) Margelov také prohlašuje, že v Rusku se snaží vyjasnit, co 

se v Sýrii „opravdu děje“ (tamtéž), čímž nepřímo zpochybňuje některé 

informace uváděné v médiích. Článek se nezmiňuje o tom, že povstalci měli 

údajně informovat Margelova o tom, že mezi mrtvými byli po zásahu 

v jednom ze syrských měst i Rusové. (ČTK 28.6.11, 19:24) A že si zároveň 

opozice Margelovova slova vyložila jako podporu. (Tamtéž) Samotný 

Margelov se ale podle prohlášení snaží přivést všechny politické síly 

k dialogu. Rusko chce v tomto procesu hrát aktivní roli: „A my v Rusku se 

snažíme … také pochopit, jaké další kroky může a musí podniknout Rusko.“ 

(Hlas Ruska 28.6.11, 17:52) 

                                                   
33 K témuž vyšla zpráva ČTK 28. června (viz ČTK 28.6.11, 19:24), o které se zmiňuji 

výše, viz s. 17. 



 

_21 

 V červenci zveřejňuje Hlas Ruska šest článků týkajících se Sýrie. 

První z nich tlumočí vyjádření Michaila Bogdanova, náměstka ministra 

zahraničních věcí, podle něhož nejsou důvody pro to, aby Rusko zastavilo 

„vojensko-technickou spolupráci se Sýrií“. (Hlas Ruska 5.7.11, 11:43) 

Vojensko-technickou spoluprací se myslí především dodávky zbraní, 

kterých se Rusko podle Bogdanova zdržuje pouze v případě, kdy by mohly 

mít „destabilizující účinek“.34 (Tamtéž) 

 Druhý článek shrnuje interview s ruským ministrem zahraničí, 

Sergejem Lavrovem, který v rozhovoru ve Washingtonu konstatoval 

zlepšení vztahů Bílého domu a Ruska po příchodu demokratů. Článek také 

rekapituluje situaci v Libyi a roli Ruska v ne-schvalování rezoluce Rady 

bezpečnosti OSN o Libyi, která měla za následek „bombardování pozemních 

cílů“, aby bylo následně v samotném závěru zprávy vyloučeno „opakování 

libyjského scénáře“. (Hlas Ruska 13.7.11, 12:44) 

 Ve zprávě z druhé poloviny měsíce informuje Hlas Ruska o omezení 

pohybu amerického a francouzského velvyslance v Damašku po tom, co oba 

velvyslanci navštívili město Hamá, což bylo syrskou vládou zhodnoceno jako 

„protizákonný zásah do vnitřních záležitostí země“. (Hlas Ruska 20.7.11, 

20:01) Hlas Ruska se v tomto období nevěnuje situaci v Hamá, taktéž nejsou 

nijak uvedeny v souvislost návštěvy velvyslanců. Podle ČTK bylo Hamá 

obklíčeno armádou po tom, co zde probíhaly masivní protirežimní 

demonstrace.35 Situace byla velmi napjatá i vzhledem k minulosti města.36 

Velvyslanci ho měli navštívit 7. července. (ČTK 7.7.11, 21:55) Krátce poté 

                                                   
34 Zdá se být v rozporu předchozí vyjádření, ve kterém Margelov vyzývá k dialogu 

všechny zúčastněné strany, a fakt, že Rusko zásobuje syrský režim zbraněmi, čímž 

mu dává najevo podporu. Nehledě na to, že Sýrie i Rusko odmítají jakoukoliv 

intervenci Západu s tím, že by se jednalo o vměšování do vnitřních záležitostí země, 

viz ČTK 28.4.11, 21:01 nebo Hlas Ruska 22.8.11, 13:35. A nehledě na to, že 

Američané naopak podporovali (a po plynových útocích v srpnu 2013 už oficiálně 

podporují) syrskou opozici, viz ČTK 18.4.11, 21:11. (K varování před zahraničním 

vměšováním se ovšem občas přidávala i samotná opozice, viz ČTK 27.6.11, 19:05.) 

Rusko je za dodávky zbraní soustavně kritizováno především Spojenými státy. 

(ČTK 17.8.11, 19:20) Podle Moskvy jsou ale dodávky zbraní v souladu 

s mezinárodním právem a neohrožují bezpečnost regionu. Podle dostupných údajů 

se dodávky navíc zvyšují. (Tamtéž) 

35 O demonstracích viz ČTK 1.7.11, 13:43, o tancích a následném obklíčení města 

viz ČTK 3.7.11, 13:04 a 5.7.11, 9:00. 

36 Viz poznámka pod čarou č. 9. 



22_ 

bylo napadeno americké i francouzské velvyslanectví v Damašku. (ČTK 

11.7.11, 17:26) Na americkou ambasádu měly zaútočit milice šabíha,37 které 

byly na místo zavezeny čtyřmi autobusy. Nejmenovaný západní diplomat 

vyjádřil pochybnost nad tím, že by se tak mohlo stát bez vládního souhlasu. 

(ČTK 11.7.11, 19:42) 

 26. července vychází komentář k chystanému novému návrhu 

zákona, který by měl umožnit založení nových politických stran. (Hlas 

Ruska 26.7.11, 14:01) Jsou zde vyjmenovány ústupky prezidenta Asada, 

nutno říci bez jakýchkoli souvislostí.38 Článek veskrze vrhá negativní světlo 

na demonstranty, kteří jsou neustále nespokojeni: „Opozice je znovu 

nespokojena, a Západ i nadále tvrdí o nezákonnosti režimu Bašára Asada.“ 

(Hlas Ruska 26.7.11, 14:01), a naopak vykresluje v pozitivním světle 

prezidenta Asada, který opozici stále ustupuje: „Už zrušil výjimečný stav, 

vyhlásil dvě amnestie a usnesl se o legalizaci statutu tří set tisíc Kurdů. A teď 

další iniciativa – mnohastranický systém.“39 (Tamtéž) Názor Ruska, že by 

se opozice měla po zavedení nového systému uklidnit, potvrzuje v textu 

i Ibrahim Naowaf, vedoucí FM vysílání Hlasu Ruska pro arabské země: „A 

myslím si, že lidé, kteří toužili po přeměnách, docílili svého. A mají být 

spokojeni.“ (Tamtéž) V článku se ovšem nachází i kritika nově zaváděného 

systému, a sice omezení, která zákon předpokládá, z nichž nejvážnější je 

fakt, že členové musejí mít čistý trestní rejstřík, což, jak sám Hlas Ruska 

připouští, je po „téměř pěti měsících nepokojů a hromadných zatýkání dost 

problematické.“ (Tamtéž) 

 Předposlední zpráva v měsíci zveřejňuje počty mrtvých (přes 1600) a 

pohřešovaných (téměř 3000), kteří byli zatčeni a od té doby o nich nikdo 

neslyšel. (Hlas Ruska 28.7.11, 21:27) Počty se shodují s údaji ČTK, viz ČTK 

28.7.11, 9:03. 

                                                   
37 Viz poznámka pod čarou č. 28. 

38 Např. výtky ke zrušení výjimečného stavu (viz s. 10) a amnestiím (s. 13). 

39  Přestože Hlas Ruska argumentuje tím, že prezident Asad ustupuje a koná 

reformy, které slíbil, jejich faktický dosah nejen že je opozicí zpochybňován, ale 

sám prezident ztrácí důvěru svého lidu, jak tlumočí hlas opozice agentura AP. (ČTK 

6.8.11, 16:26) Proto, nehledě na to, jestli by zavedení pluralitního systému mohlo 

přinést reálnou změnu, chybí důvěra v prezidenta, a tudíž v nové instituce.  



 

_23 

 Ke konci měsíce srpna Hlas Ruska informuje o výbuchu ropovodu, 

který podle syrské vlády způsobili ozbrojení extremisté.40 

 První zpráva v novém měsíci poprvé v relativně větší míře popisuje 

útok syrské vlády proti demonstrantům, a sice tankový útok na město Hamá 

z 31. července, při kterém mělo zahynout na 113 lidí.41 (Hlas Ruska 1.8.11, 

18:02) Zpráva také tlumočí vládní vysvětlení, podle kterého byla akce 

namířena proti ozbrojeným extremistům. Přesto, jak Hlas Ruska píše, se 

z tanků střílelo „chaoticky“. 42  Zbytek zprávy informuje o odsouzení 

vojenských akcí proti městu Hamá ze strany OSN a o plánovaném rozšíření 

evropských sankcí. Znovu se připomíná „libyjská varianta“ a fakt, že Rusko 

a Čína „libyjskému scénáři“ zabrání. Následující zpráva vyzývá ke 

zdrženlivosti syrské státní představitele i opozici, což je pozice, které se 

Rusko bude nadále držet. (Hlas Ruska 2.8.11, 16:02) 

 Přestože titulek „Rusko podpoří akce RB OSN pro pomoc Syřanům“ 

působí rozhodně a je pozitivně formulován, samotný obsah článku opakuje 

zneužití rezoluce č. 1973, která umožnila vojenskou intervenci v Libyi. Pouze 

„bude-li signálem k politickému řešení“, pak Moskva rezoluci odsouhlasí.43 

(Hlas Ruska 2.8.11, 16:02) Přestože Hlas Ruska ve třetím odstavci píše o 

pokračujících vojenských operacích ve městě Hamá a přestože formulace 

„Damašek tvrdí, že vojáci hájí lidi před bandity…“ se zdá naznačovat 

pochybnosti nad státními vysvětleními násilí, vzápětí se dočítáme, že 

„v jedné syrské televizi byly promítány záběry ukazující jak ozbrojení 

příslušníci opozice střílí do vojáků vládní armády a pak shazují jejich těla do 

                                                   
40 Hlas Ruska zároveň neříká nic o útoku a následném požáru na plynovodu z 13. 

července, o kterém informovali ochránci lidských práv a který syrská vláda odmítla 

s tím, že mělo jít o poruchu, která vznikla při údržbě, viz ČTK 29.7.11, 9:36. 

41  Taktéž ČTK cituje prohlášení ruského ministerstva zahraničí, ve kterém je 

Moskva „vážně znepokojena informacemi o mnoha lidských obětech“. (ČTK 1.8.11, 

12:29) 

42 Informace převzata z Al-Džazíry. 

43 ČTK taktéž informuje o možnosti, že by Rusko a Čína nechaly novou rezoluci 

projít, pokud by nemluvila „o sankcích a jiném nátlaku“. (ČTK 2.8.11, 17:31) 



24_ 

řeky.“ Proto je prý těžké hodnotit, jak situace v Sýrii doopravdy vypadá.44 

(Tamtéž) 

 Následující dva články se tematicky věnují řešení komplikované 

syrské situace. První naprosto odmítá, aby byla vyřešena zásahem zvenčí. 

(Hlas Ruska 3.8.11, 19:55) Je v ní tlumočen názor člena parlamentu, 

Konstantina Kosačova, podle kterého není tato situace „ani zdaleka 

jednoznačná“. Kosačov ale přičítá hlavní vinu za to, co se děje, syrským 

úřadům. Pouze dialog může připravit „extremisty o podporu lidu“. (Tamtéž) 

Z této formulace lze vyvodit, že vláda bojuje proti extremistům a situaci 

pouze dočasně nezvládá.  

 Druhý článek zpochybňuje účinnost evropských sankcí. (Hlas Ruska 

3.8.11, 12:43) Také se lehce mění tón, s jakým je nyní referováno o dění 

v Hamá. Vládní vojska se údajně pokusila „osvobodit město od opozičních 

sil“. Přestože Moskva nesouhlasí s násilím, kterého se vládní vojska 

dopouští, je zde vyzdviženo, že opozice odmítá dialog s prezidentem 

Asadem, který k němu vyzývá. Autor článku naznačuje, že opozice je 

podporována radikálními skupinami a že v tom případě by intervence 

Západu tyto skupiny podpořila, čímž by podkopala možný nástup 

demokracie.45 (Tamtéž) Ačkoli bylo dříve proklamováno, že Rusko podpoří 

smysluplnou akci pro pomoc Syřanům (viz Hlas Ruska 2.8.11, 16:02), nyní 

je za jediné možné řešení považováno „blokovat každou rezoluci BR OSN 

proti Sýrii.“ 46  Jsou zde zrekapitulovány kroky, které Asad od počátku 

                                                   
44  Hlas Ruska ovšem zatím nikde explicitně nezmínil, že informace nelze od 

nezávislých novinářů ověřit. Přestože vyjádření o nejednoznačné situaci se 

takovému prohlášení blíží, zpráva vyznívá ve prospěch syrských státních médií. 

45 ČTK rovněž upozorňuje, že podle ruské státní agentury ITAR-TASS jsou v Hamá 

původci nepokojů „radikálové z hnutí Muslimské bratrstvo“. (ČTK 4.8.11, 8:53) Jak 

bylo několikrát poznamenáno výše, situace v Hamá byla od počátku značně 

komplikovaná kvůli minulosti města. Sám prezident Asad zpočátku váhal, jak 

s protesty ve městě naložit, aby si neznepřátelil i Rusko a Čínu, viz ČTK 6.7.11, 

11:08. Rovněž Ziadeh (2013) upozorňuje na nebezpečí, že pokud by nepokoje 

započaly právě tam a ne v Dará, režim by je mohl snadno odsoudit jako vzpouru 

radikálů, což by bývalo mohlo zabránit jejich rozšíření po celé zemi. 

46  Obsah případné rezoluce, kterou podporuje Velká Británie, USA, Francie, 

Německo a Portugalsko, zveřejněné 24. srpna 2011, je následující: Prezidentu 

Asadovi, jeho bratru Máhirovi, některým dalším členům rodiny, předním syrským 

politikům a syrské kontrarozvědce mají být zmrazena konta, zablokována aktiva 

firem, na kterých mají podíl, a některým osobám bude zakázáno vycestovat na 

Západ, ne ale prezidentovi a jeho bratru Máhirovi. Rezoluce má rovněž podpořit 



 

_25 

protestů vykonal, ovšem opět bez výtek. Během osmi krátkých odstavců se 

čtyřikrát zmiňuje situace v Libyi.47 

 V Sýrii byl zaveden systém více stran. „Prezident tak splnil jeden 

z hlavních požadavků opozice,“ cituje Hlas Ruska syrskou státní agenturu 

SANA. (Hlas Ruska 4.8.11, 13:30) Ve zprávě jsou uvedeny i některé 

podrobnosti vládního výnosu. 48  Ve stejný den informuje Hlas Ruska o 

interview s prezidentem Medveděvem, který „znovu vyzval syrského vůdce 

Bašára Asada k provedení reforem a obnovení občanského míru.“ (Hlas 

Ruska 4.8.11, 21:23) Ve zprávě je zmíněno, že v Sýrii umírají lidé, což 

vzbuzuje „obrovské znepokojení.“ (Tamtéž) K dialogu a skoncování 

s násilím vyzývá i ruský ministr zahraničí Lavrov. (Hlas Ruska 9.8.11, 

20:20) Podle něj se musí „syrská opozice distancovat od ozbrojených 

extrémistů a reagovat na nabídku úřadů zahájit dialog“. (Tamtéž) Poslední 

poznámka nejenže připouští a v podstatě nezpochybňuje domněnku, že 

v Sýrii působí na straně povstalců extremisté, ale naráží také na stálou výtku 

ze strany Ruska, a sice že opozice odmítá jednat s Asadem. Na závěr 

nicméně zmiňují počty mrtvých civilistů podle údajů syrských ochránců 

práv.49 

 Přestože evropští představitelé zdůrazňují, že vojenská operace 

v Sýrii nepřipadá v úvahu,50 ruský zástupce při NATO Dmitrij Rogozin je 

                                                   
návrh Navi Pillayové, vysoké komisařky OSN pro lidská práva, podle které by měly 

být syrské zločiny prošetřeny Mezinárodním trestním soudem v Haagu. (ČTK 

24.8.11, 02:25) 

47  „Rozhodnutí Bezpečnostní rady OSN o Sýrii by neměla způsobit opakování 

libyjského scénáře … O nebezpečí přijetí rezoluce o Sýrii podobné libyjské 

varoval … Jak využila NATO rezoluce Bezpečnostní rady o Libyi … A přece jen lépe 

reformy než válka, jak je tomu v Libyi.“ (Tamtéž) Poslední větou článek končí. 

48  Podle ČTK se nový prezidentský dekret liší od zákona o nových politických 

stranách, který byl vládou schválen 24. července, tím, že nepodléhá schválení 

parlamentu a je platný okamžitě. (ČTK 4.8.11, 09:54) Zatímco podle Hlasu Ruska 

nově vzniklé strany nesmějí vycházet „z náboženských nebo kmenových příznaků, 

profesionální příslušnosti a také těch, které si jako svůj cíl vytkly rasovou nebo 

jinou diskriminaci… [Nesmějí mít] žádné ozbrojené útvary nebo tajné služby“ 

(Hlas Ruska 4.8.11, 13:30), ČTK k výčtu podmínek dodává, že strany nesmějí být 

„,nesyrské‘… a jejich zásady, cíle a způsoby musejí být plně transparentní“. (ČTK 

4.8.11, 9:54) 

49 Počty se shodují se zprávami ČTK, viz např. ČTK 1.8.11, 2:56. 

50 Viz např. vyjádření britského ministra zahraničí, Williama Hagua, podle kterého 

nejde „ani o vzdálenou možnost“, (ČTK 1.8.11, 21:23), nebo vyjádření Francie a 



26_ 

přesvědčen, že NATO takovou operaci chystá. (Hlas Ruska 5.8.11, 11:30) 

Rusko je zásadně proti, opakuje Hlas Ruska vytrvale. Znovu je připomenut 

případ Libye.51  

 Ve zprávě shrnující průběh zasedání RB OSN je citován stálý syrský 

zástupce při OSN, Bašár Džáfari, který Západ kritizuje za to, že odmítá Sýrii 

právo, aby označovala „za bandity členy ozbrojených teroristických 

seskupení, proti nimž používají úřady síly“. (Hlas Ruska 11.8.11, 16:16) Jak 

z rétoriky a volby slovníku předchozích zpráv Hlasu Ruska vyplývá, 52 

Moskva s takovýmto nárokem souhlasí. Podle Moskvy mimo jiné „rétorika 

Západu na adresu Damašku pomalu slábne“, což je důsledek toho, že Asad 

„dokázal vyhrát čas“ a podle slov Hlasu Ruska bude v arabském světě 

„vypadat jako vítěz“. (Hlas Ruska 11.8.11, 16:16) Znovu jsou vyjmenovány 

jeho zásluhy, tj. změny, které od počátku nepokojů nastolil. Vzhledem 

k faktickému fungování moci v syrském režimu ale k zásadní změně těmito 

kroky nedošlo.53 

 Pro větší objektivnost nově chystané zprávy OSN o situaci v Sýrii 

vyzývá ruský velvyslanec při OSN Vitalij Čurkin syrského prezidenta, aby 

byli do země vpuštěni novináři a představitelé OSN, informuje Hlas Ruska. 

(Hlas Ruska 12.8.11, 14:45) Stálý zmocněnec Sýrie v Rusku, Sulejman Abú 

Diab, si totiž údajně stěžoval na obraz situace, jak ji vykreslují zahraniční 

média, především Al-Džazíra, která svět informovala právě o dění v Hamá. 

Není sice jasné, jak se ruská novinářka Anastasia Popová do země dostala,54 

nicméně následuje její popis situace v Hamá:  

                                                   
USA, které také ozbrojený zásah proti Sýrii jednoznačně odmítly. (ČTK 2.8.11, 

20:40) 

51  Jak o tom svědčí název článku „Rusko je proti vojenskému zásahu v Sýrii“. 

(Tamtéž) 

52  Viz např. „ozbrojené bandy“ v článku Hlasu Ruska z 31.3.11, 13:10 nebo 

vyjádření ministra zahraničí Lavrova o „ozbrojených extremistech“, viz Hlas Ruska 

9.8.11, 20:20. 

53 Viz pyramidální systém moci, na jehož vrcholu stojí prezident, Ziadeh 2010, s. 

14–20. 

54 Přestože článek nese název „Situace v Sýrii: názor ruského novináře“, v textu je 

explicitně řečeno, že Anastasia Popová Sýrii navštívila, a sice jako první ruská 

novinářka od začátku nepokojů. 



 

_27 

Lidé jsou tu dost napjatí, nechtějí mluvit před kamerou, například 

v takových městech jako Hamá. V první řadě se ptají, z jaké země 

novinář přijel. Nemají rádi Al Džazíru, nemají rádi západní televizní 

stanice, protože sledují informace v Internetu a diví se, jak jsou tyto 

informace zkreslovány. Ukazují se třeba tytéž záběry, komentáře jsou ale 

absolutně různé. Informace se zkreslují a lidé si to uvědomují, a proto se 

s nimi těžko kontaktuje. Kromě toho mají všichni strach z následků. 

Přece jen se dostanou do televize a třeba k nim pak přijdou ozbrojenci a 

po tom, co zjistí, jaký postoj zastávají, že podporují prezidenta a reformy, 

budou jim vyhrožovat. (Tamtéž) 

Dále je sdílen názor „arabských politologů“, kteří tvrdí, že Sýrie se stala 

„terčem tvrdé psychologické války, kterou proti ní rozpoutaly USA rukama 

řady zemí regionu.“ (Tamtéž) Je tak mimo jiné vysvětlováno i odvolání 

velvyslanců Saúdské Arábie, Kuvajtu a Bahrajnu, ke kterému došlo v tomto 

týdnu. (Tamtéž) ČTK oproti tomu informuje o stáhnutí velvyslanců jako o 

součásti vlny kritiky a nespokojenosti, kterou nad chováním syrského 

režimu vyjádřily nejen zmíněné tři státy, ale i např. Liga arabských států 

nebo Rada pro spolupráci arabských států Perského zálivu.55 (ČTK 10.8.11, 

11:30) Do Damašku přijeli 8. srpna také diplomaté z Turecka, Brazílie, Indie 

a JAR, aby přiměli hlavu syrského státu, ať ukončí násilí na 

demonstrantech.56 (ČTK 9.8.11, 11:54) 

 O informační válce pojednává i následující článek. Podle něj si 

západní média „vychutnávají drobné detaily, nesnaží se ale zjišťovat příčiny 

toho, co se v Sýrii děje.“57 (Hlas Ruska 16.8.11, 18:01) 

                                                   
55  Podle saudskoarabského krále dění v Sýrii „není pro Saúdskou Arábii 

akceptovatelné.“ (ČTK 7.8.11, 23:41) Král Abdalláh vyzval také syrské představitele 

„k zastavení krveprolití a k reformám.“ (ČTK 7.8.11, 23:24) Sýrie reagovala na 

kritiku Saudské Arábie a Ligy arabských států vyjádřením, že si nejsou vědomy 

toho, že „extremisté a teroristické skupiny usilují o roztržení Sýrie.“ (ČTK 8.8.11, 

12:04) 

56 Na kritiku Turecka a států Perského zálivu reagoval Damašek obdobně jako na 

kritiku Saudské Arábie  a LAS, viz ČTK 9.8.11, 11:57. 

57 Toto vyjádření nicméně ony „drobné detaily“ nezpochybňuje. Není jasné, co je 

jimi míněno, zda jsou to každodenní zprávy o přibývajících mrtvých nebo zprávy o 

mučení a drastické smrti oponentů, včetně dětí (viz např. smrt autora protivládních 

songů Ibráhíma Kašúše, kterému bylo vyříznuto hrdlo, viz ČTK 28.7.11, 14:14, nebo 

teprve třináctiletého Hamzy Chatíby a patnáctiletého Támira Šarije, viz poznámka 

pod čarou č. 22). Podle Rady OSN pro lidská práva se režim dopustil zločinů proti 

lidskost, viz ČTK 18.8.11, 17:00, a vysoká komisařka OSN pro lidská práva Navi 



28_ 

 Zpráva ze 17. srpna oznamuje, že „Damašek navrhl OSN, aby poslala 

do Sýrie delegaci, která by objektivně zhodnotila situaci v zemi“.58 (Hlas 

Ruska 17.8.11, 22:35) Přestože zpráva poznamenává, že návštěva delegace 

byla po dlouhou domu režimem odmítána, zároveň explicitně říká, že to byl 

Damašek, kdo pozval delegaci OSN. Podle zpráv ČTK to byl ovšem generální 

tajemník OSN Pan Ki-mun, který návštěvu vyjednal při telefonickém 

rozhovoru s prezidentem Asadem, přičemž prezident slíbil, že misi nebude 

nijak omezen pohyb.59 (ČTK 19.8.11, 10:32) 

 Přestože v ČTK zpráva o údajném zastavení bojových akcí proti 

demonstrantům (ČTK 18.8.11, 05:36) předcházela zprávě o delegaci OSN 

(ČTK 19.8.11, 13:44), v Hlasu Ruska je tomu naopak. 60 Podle Hlasu Ruska 

o ní informoval velvyslanec Sýrie při OSN Bashar Dzhaafarí, podle ČTK 

zprávu předal sám prezident Asad generálnímu tajemníkovi OSN Pan Ki-

munovi při telefonickém rozhovoru.61 Co je problematické, je fakt, že boje 

podle opozice zastaveny nebyly, na demonstranty se stále útočí a lidé 

umírají.62 Problematické je také to, že bez této informace následující věta 

o USA, které rozšiřují proti Damašku sankce, může být dezinterpretována a 

nepochopena. Nepochopena v tom smyslu, že USA takto reagují právě na 

zprávy o neustávajícím násilí ze strany syrského režimu. Poslední věta 

oznamuje, že prezident Obama vyzval Asada k odstoupení. Zpráva ve své 

stručnosti vrhá dosti negativní světlo na politiku USA tím, že dané okolnosti 

neuvádí v souvislost: „Vojenské a policejní operace v Sýrii byly zastaveny… 

USA ale informovaly o zavedení dalších sankcí… [a] Obama požadoval od 

                                                   
Pillayová chce situaci předložit Mezinárodnímu trestnímu soudu v Haagu, viz ČTK 

19.8.11, 10:32. 

58 Zpráva se jmenuje „Sýrie zve představitele OSN“. (Hlas Ruska 17.8.11, 22:35) 

59 Tento slib přesto dodržen nebyl, jak informuje zpráva z ČTK 26.8.11, 20:22. 

60 Hlas Ruska nicméně misi OSN do Sýrie oznámil o dva dny dříve, viz Hlas Ruska 

17.8.11, 22:35.  

61  Tyto informace se ovšem nijak nevylučují. Zprávu mohl předat prezident a 

v OSN o ní mohl zároveň informovat Dzhaafarí. 

62  Viz např. ČTK 18.8.11, 05:47. I Al-Džazíra měla citovat očité svědky, podle 

kterých „ i dnes pokračuje armáda v Homsu a Halabu v raziích a operacích“. (ČTK 

18.8.11, 11:40) 



 

_29 

syrského prezidenta Bashara Asada, aby rezignoval“.63 (Hlas Ruska 19.8.11, 

11:30) Rusko dalo velmi jasně najevo, že názor na Asadovu rezignaci 

nesdílí.64 

 V článku, který shrnuje proslov prezidenta Asada, jenž varuje před 

invazí, ujišťuje, že armáda a policie opět nabývají kontroly nad situací, a 

dodává, že na změnu politické situace potřebuje zvláštní komise vytvořená 

pro tyto účely šest měsíců, jsou pouze poslední dvě věty věnovány 

informacím o demonstrantech: „Posledních několik měsíců se v Sýrii konají 

masové protestní akce. Jejich účastníci nejsou spokojeni s politikou 

nynějšího prezidenta a požadují jeho rezignaci.“ (Hlas Ruska 22.8.11, 11:01) 

Není zde ani zmínka o násilí, pouze o prezidentovi, který se snaží o reformy, 

a o demonstrantech, kteří „nejsou spokojeni“. (Tamtéž) 

 Stejně tak v následujícím komentáři, který opakuje, že prezident 

v interview „varoval jiné státy před vměšováním do politického života 

Sýrie.“65 (Hlas Ruska 22.8.11, 13:35) Podle Vladimira Sotnikova, vědeckého 

pracovníka ruského střediska mezinárodní bezpečnosti, by zásah vedl pouze 

k „vystupňování“ konfliktu. Podle Sotnikova z Asada vyzařuje jistota, což 

pravděpodobně povede k tomu, že si pozici prezidenta udrží:  

Na rozdíl třeba od Egypta, kde se Husní Mubarak neodvážil poslat proti 

opozici tanky, si Asad zvolil rozhodnější opatření a přihlížel přitom ke 

zkušenostem svých neúspěšných předchůdců. Kromě toho má nohem 

                                                   
63 K rezignaci ho mimo jiné krátce poté vyzvaly i Francie, Británie, Německo a 

Nizozemsko „a s prohlášením se připojila také šéfka diplomacie Evropské unie 

Catherine Ashtonová“. (ČTK 18.8.11, 17:00) Velmi tvrdým vyjádřením přispělo 

i Turecko, podle něhož už Sýrie nemá jeho důvěru a situace je tak vyhrocená, že 

„všechno je už příliš málo a příliš pozdě“. (ČTK 28.8.11, 19:45) Hlas Ruska dodává 

informace o výzvách k rezignaci od Velké Británie, Německa a Francie později, viz 

Hlas Ruska 22.8.11, 13:35. O Turecku se v dané souvislosti nezmiňuje. 

64 Jak potvrzuje následující článek s názvem „Rusko si nemyslí, že by musel Asad 

odstoupit“. (Hlas Ruska 19.8.11, 20:31) 

65 Podobný postoj zaujímá Rusko, které odmítá rezoluci RB OSN, která by podle 

něj mohla vést k vojenské intervenci, a zároveň považuje Asada za stále 

legitimního, viz např. Hlas Ruska 19.8.11, 20:31. Přesto se i Rusko snaží přimět 

syrského prezidenta, aby zavedl slibované reformy, např. ČTK 4.8.11, 21:19 nebo 

ČTK 11.8.11, 03:16. Přesto takováto lehká kritika se v Hlasu Ruska objevuje velmi 

zřídka, jako příklad většího nátlaku lze uvést snad jen vyjádření prezidenta 

Medveděva, který prezidenta Asada vyzval k „provedení reforem a obnovení 

občanského míru“. (Hlas Ruska 4.8.11, 21:23) 



30_ 

větší podporu jiných zemí, především zemí arabských, než třeba již 

zmíněný Egypt.66 (Hlas Ruska 22.8.11, 13:35) 

Na konci článku je připomenuto, že ozbrojené akce měly podle slov 

prezidenta Asada skončit 17. srpna. Přesto došlo následně „k dalším 

srážkám mezi vládními vojsky a demonstranty“. Je rovněž zmíněno, že Rada 

OSN pro lidská práva projednává rezoluci odsuzující režim a má být 

ustavena komise, která vyšetří porušování lidských práv v Sýrii.67 (Tamtéž) 

 Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov naprosto vylučuje vojenskou 

zahraniční intervenci. Podle něj Asad, i když se zpožděním, podniká 

reformy.68 Zároveň odsuzuje některá zahraniční vystoupení, která podle něj 

brání dialogu mezi „zainteresovanými stranami“. (Hlas Ruska 23.8.11, 

12:15) Ruské stanovisko je v tomto velmi konzistentní (viz např. Hlas Ruska 

1.8.11, 15:50 nebo 9.8.11, 20:20), nicméně nebere v potaz, že opozice odmítá 

s prezidentem jednat, dokud neukončí násilí na demonstrantech. (ČTK 

15.5.11, 22:15) Prohlášení ruského ministra zahraničí může být mířeno na 

výroky Francie69 a USA (ČTK 12.8.11, 8:57), podle nichž prezident ztratil 

legitimitu a následně byl Barackem Obamou vyzván, aby odstoupil.70 (ČTK 

18.8.11, 15:58) 

 Další zpráva pojednává o založení „Národní rady“ v tureckém 

Istanbulu, jejímž cílem je svržení prezidenta. Sdružení „zastupuje všechno 

opoziční síly Sýrie a bude působit až do svržení vládnoucího režimu“, píše 

Hlas Ruska. (Hlas Ruska 24.8.11, 10:33)  

                                                   
66 Poslední poznámka je poněkud diskutabilní vzhledem ke kritice, kterou Sýrie 

sklidila od Ligy arabských států nebo od Rady pro spolupráci arabských států 

Perského zálivu, viz ČTK 10.8.11, 11:30. Viz také rezoluce Rady OSN pro lidská 

práva na s. 31. 

67 O odsouhlasení rezoluce, jejímiž navrhovateli byly USA, Evropská unie, Saudská 

Arábie, Jordánsko, Katar a Kuvajt, informuje ČTK 23.8.11, 11:36. 

68 Ani zde není reálný dosah reforem diskutován. 

69 Alain Juppé, francouzský ministr zahraničí, prohlásil, že „vláda, která zabíjí své 

občany, protože chtějí vyjádřit vlastní názory a nastolit skutečnou demokracii, 

ztrácí svou legitimitu“. (ČTK 3.5.11, 14:27)  

70  K tomu, aby prezident Obama vyzval syrského prezidenta k odchodu, byl 

americký prezident vyzýván už dříve syrskými opozičníky, kteří sídlí ve Spojených 

státech, viz ČTK 2.8.11, 20:40. 



 

_31 

 Zajímavý je i následující komentář vydaný ještě ten samý den 

s názvem „Západ je ochoten svrhnout Asada rukama opozice“. (Hlas Ruska 

24.8.11, 18:01) Navazuje na předchozí zprávu a vyjadřuje názor „ruských 

expertů“, kteří míní, že „podobná prohlášení by nebyla možná bez podpory 

Západu“. (Tamtéž) Dále se mluví o schválení rezoluce v Radě OSN pro lidská 

práva, která byla přijata předcházející den. Jedná se o text odsuzující násilí 

na syrských demonstrantech. Přestože se nejedná o dokument, který by měl 

váhu rezoluce RB OSN, na níž se její členové dříve nedohodly (Rusko jako 

stálý člen rezoluci opakovaně vetovalo), Veniamin Popov, bývalý 

velvyslanec Ruské federace v Libyi a Tunisku, zdůrazňuje, že Rusko, mezi 

jinými státy, rezoluci nepodpořilo, protože je „zaměřena na svržení zákonné 

vlády, může být použita k další destabilizaci Sýrie, a je proto naprosto 

nepřijatelná. Ve své snaze odstranit Asada nepřihlíží Západ k jeho krokům 

zaměřeným na demokratizaci země.“ Podle Valerije Loščinina je dokument 

navíc „politizovaný a jednostranný“. (Hlas Ruska 24.8.11, 18:01) Podle 

Popova Západ nemá právo požadovat Asadovo odstoupení, protože to byl 

syrský lid, který prezidenta zvolil. 71  Navíc prezident zemi aktivně 

demokratizuje a co Popov pokládá za nejdůležitější: „Asad je připraven 

zahájit dialog s opozicí“. (Tamtéž) „Avšak opozice dává přednost 

ozbrojenému konfliktu,“ dodává vzápětí autor článku. (Tamtéž) Do Sýrie je 

vyslána delegace „vědců, politologů a novinářů z Ruska“, která má za cíl 

zjistit, co se v Sýrii „skutečně děje“. Orientalista Vjačeslav Matuzov sdílí své 

„dojmy“: 

Vidíme, jaký rozdíl existuje mezi informačním portrétem Sýrie, který 

dostáváme my, kteří se nacházíme za hranicemi této země, a tím, co 

člověk vidí na vlastní oči, například ve městě Hamá nebo v Damašku. 

Některé západní a arabské zpravodajské služby informují o tom, že do 

města Hamá byly poslány tanky, že pokojné demonstrace rozhánějí 

ozbrojené síly Sýrie. Současně ale docela klidně jezdíme po tomto městě 

a stýkáme se s lidmi. (Tamtéž) 

                                                   
71 Popova logika neříká, že zvolený zastupitel nemůže ztratit legitimitu, ale že to 

musí být syrský lid, který ho za nelegitimního prohlásí. Přestože tomu Hlas Ruska 

nevěnuje patřičnou pozornost, takové hlasy už zazněly, viz např. ČTK 23.4.11, 

12:46. Asadovi kritici se zároveň shodují na tom, že „prezident překročil hranici, za 

níž už jednání není možné.“ (ČTK 2.8.11, 7:56) Za doklad odhodlanosti a „hlasu“ 

syrského lidu může být považován také fakt, že přestože lidé vědí, že při protestech 

mohou přijít o život, nepřestávají se scházet a demonstrovat. 



32_ 

 Podle informací z ČTK bylo Hamá obsazeno od 31. července do 10. 

srpna, kdy vojáci údajně opustili město. Během této doby dle ČTK zemřelo 

na sto lidí. (ČTK 10.8.11, 23:41) Mezi 10. srpnem a koncem měsíce se 

objevuje pouze jedna zpráva a to z 12. srpna, podle které byl jeden člověk 

zabit a tři další zraněni, když se shromažďovali před mešitou. (ČTK 12.8.11, 

15:00) Armáda opět přijela do města s tanky v noci z 30. na 31. srpna. (ČTK 

31.8.11, 5:06) Od 12. do 30. srpna není tedy ani ze zpráv ČTK patrno, že by 

ve městě panovaly nepokoje, což by potvrzovalo výpověď Vjačeslava 

Matuzova. Z ní nicméně vyplývá, že město nejen je, ale i bylo klidné a vrhá 

velmi negativní světlo na západní a arabská72 média. V závěru článku je opět 

připomenuta situace v Libyi. (Tamtéž) 

 „Přední západní masmédia cílevědomě šíří dezinformace 

o událostech v Sýrii,“ hlásá úderně první věta následujícího komentáře 

z 25. srpna. (Hlas Ruska 25.8.11, 14:53). Teprve v druhé větě vyjde najevo, 

že se jedná o prohlášení syrského ministra informací Adnana Mahmúda. 

Dále se zde vyjasňují některé nejasnosti ohledně předcházejícího článku. 

Ruská delegace totiž měla schůzku právě se syrským ministrem informací. 

Přestože předcházející zpráva z Hlasu Ruska budila dojem, že město Hamá 

je a bylo klidné, nyní se dovídáme, že bylo „několik týdnů fakticky pod 

kontrolou ozbrojené opozice. Pouze v první polovině srpna byli bojovníci 

odtud vytlačeni.“ (Tamtéž) Syrský ministr si ruské delegaci taktéž stěžoval 

na obraz Sýrie vytvářený západními médii. Podle něj se jedná o „informační 

válku proti jeho zemi.“ (Tamtéž) V reakci na to chce Damašek založit 

„vlastní mezinárodní televizi, analog katarské Al Jazíry, jejíž pořady budou 

moci přijímat na Západě a v sousedních arabských státech“. (Tamtéž) 

 „Sýrie se nevzdá své suverenity“, shrnuje titulek zprávy obsah 

Asadova projevu k lidu. Podle prezidenta Západ usiluje o ústupky ze strany 

Sýrie, o její lid mu vůbec nejde. (Hlas Ruska 25.8.11, 19:50) Jedná se prý 

o spiknutí, ale „země bude [přesto] pokračovat v reformách“  a spolu Syřané 

krizi překonají. (Tamtéž) Informace převzal Hlas Ruska z textu projevu, 

který uveřejnila syrská státní agentura SANA.73 

                                                   
72 Arabskými médii je tu míněna Al-Džazíra, na jejíž neobjektivnost si stěžovala 

Sýrie už dříve. Viz poznámka pod čarou č. 18. 

73 Jedná se pravděpodobně o stejný projev, o kterém ČTK informovala 21. srpna. 

(ČTK 21.8.11, 21:10) Přestože jde o televizní rozhovor, je to jediný projev 

v uvedeném období, jehož tématem je navíc také syrská suverenita. Asad v něm 



 

_33 

 Po tom, co se Hlas Ruska v posledních dvou článcích vyhýbal hrození 

„libyjským scénářem“, vrací se opět v článku komentáře z 26. srpna, jehož 

název zní: „NATO chystá pro Sýrii osud Libye“. (Hlas Ruska 26.8.11, 11:58) 

Článek vyjadřuje obavu Damašku, že po tom, co se jednotky NATO stáhnou 

z Libye, budou vyslány do Sýrie. (Tamtéž) Přestože Západ takový scénář 

vytrvale vylučuje (viz např. vyjádření britského ministra zahraničí Williama 

Hagua výše, s. 25), v Hlasu Ruska se naopak vytrvale drží jako hlavní 

argument, který má přesvědčit o správnosti ruského a čínského veta o 

rezoluci odsuzující násilí v Sýrii v Radě Bezpečnosti OSN. Pokud budou síly 

NATO nasazeny, „bude možné pohřbít perspektivy demokratického rozvoje 

v této zemi, jsou přesvědčeni zástupci umírněné syrské opozice jak 

liberálního, tak i levicového ražení“. (Hlas Ruska 26.8.11, 11:58) V Damašku 

se s nimi měl setkat Oleg Gribkov, zvláštní zpravodaj Hlasu Ruska. 74 

(Tamtéž) Ani o Olegu Gribkovovi ani o liberální a levicové opozici a jejím 

strachu z intervence NATO není ve zprávách ČTK zmínky. Podle 

Nadžmeddina Chreita, člena politbyra Komunistické strany Sýrie, jehož 

Hlas Ruska dále cituje, přiznává dokonce i vedení strany BAAS, že se 

reformy „velmi opozdily. A po tom, co se radikální odpůrci režimu chopili 

zbraní, stalo se provedení reforem ještě obtížnější,“ píše Hlas Ruska. 

(Tamtéž) Chreit v podstatě opakuje to, co už v projevu řekl prezident Asad, 

a sice že Syřané se mají sjednotit a společně tak dostat zemi z krize. (Tamtéž) 

Chreit ale také vyzývá k zastavení násilí „z obou stran, poněvadž rodí pouze 

odvetné násilí“. Připomíná, že částečné propuštění vězňů stejně jako zbylí 

vězni, kteří mají být taktéž propuštěni, vytvoří, spolu s ostatními 

opatřeními, „podmínky pro překonání krize“. 75  (Tamtéž) Podle Hlasu 

Ruska „velmi vážený syrský ochránce lidských práv Salim Heirbek[, který] 

strávil 13 let ve vězení za své názory“, měl napsat dopis prezidentu Asadovi, 

ve kterém vyjádřil „prakticky stejné myšlenky“ jako Nadžmeddin Chreit. 

„Dnes se [Heirbek] netají s obavami“:  

                                                   
kritizuje výzvy Západu, aby odstoupil, které vnímá jako pokusy o „narušení syrské 

suverenity“, čímž se pokouší jeho zemi ovládnout. Prezident také prohlašuje, že 

vláda připravuje reformy a v únoru by se tudíž mohly konat volby. (Tamtéž) 

74 Není zcela jasné, jak se Oleg Gribkov přes zákaz vstupu zahraničních novinářů 

na území Sýrie do země dostal, zda byl např. součástí ruské delegace zmiňované 

v článku z Hlasu Ruska 25.8.11, 14:53 

75 O faktickém omezení amnestie viz dříve, s. 13. 



34_ 

Kaddáfího konec se blíží. NATO si to pak zřejmě namíří do Sýrie. Dost 

se o tom mluví. A vůbec to nepomůže demokratickým změnám. (Tamtéž) 

Taková výpověď jednak podporuje tvrzení, že v Sýrii dochází 

k demokratickým změnám, 76  ale také šíří zprávu, podle které je obava 

z NATO mezi Syřany silně rozptýlena. ČTK takovou zprávu nepotvrzuje. 

Naopak ten, kdo opakovaně šíří mezi veřejností zprávy o hrozbě 

mezinárodního útoku, je právě Hlas Ruska. Poselství komentáře pak 

shrnuje závěr zprávy, podle kterého jsou situací v Libyi znepokojeni všichni 

Syřané: 

Syřané, jak vedoucí činitelé, tak i konstruktivní opozice, si nepřejí 

opakování libyjských událostí ve své zemi. Situace v Libyi jasně ukazuje, 

že natovské scénáře přicházejí příliš draho prosté občany. (Hlas Ruska 

26.8.11, 11:58) 

Michail Bogdanov, náměstek ministra zahraničních věcí, kritizuje syrskou 

opozici, která se vyhýbá dialogu s úřady. (Hlas Ruska 29.8.11, 19:29) 

Bogdanov se také setkal s prezidentem Asadem. Při schůzce zdůrazňuje 

„nutnost okamžitého a úplného skoncování s násilím a neodkladné realizace 

vyhlášených reforem“, jak po něm vzkázal prezident Medveděv. (Tamtéž) 

Opět je zde nastolena otázka legitimity syrského prezidenta, 77  s nímž 

opozice odmítá jednat do té doby, než zastaví násilí na demonstrantech.78  

 Následující komentář shrnuje a doplňuje předchozí zprávu. Rusko 

klade důraz na to, aby bylo okamžitě skoncováno s násilím. (Hlas Ruska 

30.8.11, 16:27) Michail Bogdanov také vyzývá „syrské úřady, aby učinily 

konkrétní kroky zaměřené na realizaci reforem vyhlášených syrským 

vedením“. A napomíná opozici, která se podle něj nesmí vyhýbat dialogu 

s vládou. (Tamtéž) Prezident Asad nazývá ruský přístup za „vyvážený, na 

                                                   
76 Jejich faktický dosah byl opozicí mnohokrát zpochybněn, viz dříve. 

77 Viz např. vyjádření francouzského ministra zahraničí, podle nějž násilí páchané 

na civilistech překročilo svou mez a vláda tak ztratila legitimitu (ČTK 3.5.11, 14:27), 

vyjádření Turecka, podle něhož Sýrie už nemá jeho důvěru (s. 29) atd. Moskva 

naopak odmítá taková vyjádření a výzvy k odstoupení. Prezident by měl dostat „víc 

času na provedení reforem“. (ČTK 19.8.11, 10:32) 

78  V určité fázi prezident Asad tvrdil, že boje byly zastaveny, viz telefonický 

rozhovor s generálním tajemníkem OSN Pan Ki-munem. (ČTK 18.8.11, 05:36) Jak 

se ale vzápětí ukázalo, k ničemu takovému nedošlo, resp. represe pokračovaly dál. 

(Tamtéž) 



 

_35 

rozdíl od postoje Západu spočívajícího v nátlaku výhradně na syrské 

vedení.“ (Tamtéž) Podobný obsah se má stát základem „ruského návrhu 

rezoluce Rady bezpečnosti OSN“, 79  se kterým souhlasí Brazílie, Rusko, 

Indie, Čína a JAR. Měl by tak nahradit západní variantu rezoluce, která je 

podle Vitalije Čurkina, velvyslance Ruské federace při OSN, „absolutně 

neobjektivní a jednostranná“ a povede ke svržení vlády.80 (Tamtéž) Čurkin 

odmítá, že by mohla být vypracována rezoluce zakládající se na obou 

návrzích rezoluce, ruské a té západní. Neopatrné zacházení by také mohlo 

vést k tomu, že moc v zemi převezmou islamisté, což by mohlo ohrozit 

bezpečnost Izraele, soudí Sergej Děmiděnko, expert u Ústavu strategického 

hodnocení a analýzy. (Tamtéž) Proto je nepřípustné, aby se Sýrii dávala 

ultimáta, píše se v Hlasu Ruska. (Tamtéž) To, že EU uvaluje embargo na 

dodávky syrské ropy, se „už podobá vydírání“. 81  (Tamtéž) Kritice je 

vystavena i Francie, „kde už dávno vsadili výhradně na opozici.“ (Tamtéž) 

Navenek rozumný, i když za daných okolností ne zcela obhajitelný postoj 

Ruska k syrskému konfliktu vyjadřuje poslední věta: „Jen donucení 

k vnitřnímu dialogu a odmítnutí násilí jsou všelékem od občanské války.“ 

(Tamtéž) 

                                                   
79  V ČTK se mi zmiňovaný návrh rezoluce v uvedeném období nepodařilo 

dohledat. 26. srpna se pouze objevuje zpráva o tom, že Radě bezpečnosti OSN se 

po několikaměsíčním přemlouvání podařilo počátkem měsíce shodnout s Ruskem 

a Čínou na „prostém odsouzení násilí“. (ČTK 26.8.11, 22:56) Zpráva je uvedena 

v souvislosti s tím, že se Rusko a Čína nezúčastnily neformálního vyjednávání RB 

OSN o Sýrii, což komplikuje snahy o řešení situace. (Tamtéž) Text, na kterém se 

zpočátku měsíce srpna země Rady shodly, je textem odsuzujícím syrskou vládu za 

„široké porušování lidských práv a používání násilí proti civilistům“, který vyzývá 

všechny strany konfliktu k „okamžitému ukončení násilí“ a ke zdrženlivosti. (ČTK 

3.8.11, 18:56). Toto prohlášení mělo být původně textem rezoluce, jež by brala 

ohled i na výtky Ruska a dalších zemí, podle kterých byl původně navrhovaný text 

jednostranný. (Tamtéž) Radou ale prošel pouze jako prohlášení předsedy Rady, 

které má, jak poznamenává ČTK, „menší váhu než rezoluce.“ (ČTK 3.8.11, 22:04) 

Dokument také vyjadřuje zklamání nad tím, že vláda neučinila pokrok při 

uskutečňování reforem, které slíbila. (ČTK 3.8.11, 23:06) 

80 Srovnej s obsahem rezoluce dříve, poznámka pod čarou, s. 24. 

81 O možném embargu syrské ropy informuje ČTK 19. srpna. (ČTK 19.8.11, 18:06) 

Prodej ropy tvoří 28% příjmů Sýrie. Velká část exportu jde do Evropy, konkrétně 

do Německa, Itálie a Francie. (ČTK 23.8.11, 17:20) O „případném“ embargu se 

mluví také např. 24. srpna. Jeho uplatnění by ale nebylo tak jednoduché, jak 

upozorňuje AFP, protože evropské kupce mohou snadno nahradit kupci asijští a 

čínští. (ČTK 24.8.11, 13:24) Podrobnější informace do konce měsíce nedostáváme. 



36_ 

 Přestože o pouhé tři články dříve titulek varoval před tím, že „NATO 

chystá pro Sýrii osud Libye“ (viz Hlas Ruska 26.8.11, 11:58), nyní vyjadřuje 

ruský zástupce při NATO Dmitrij Rogozin názor, že Západ žádnou válečnou 

akci proti Sýrii nechystá. (Hlas Ruska 31.8.11, 18:03) Důvodem má být právě 

strach z bezpečnosti Izraele. (Tamtéž) 

Výsledky analýzy 

Analýza zpráv Hlasu Ruska, tak jak byl jejich obsah předestřen na 

předchozích několika stranách, ukázala na některé zajímavosti, jako např. 

jazykovou stránku, která byla do značné míry ovlivněna syrskou státní 

rétorikou, na odlišnosti od zpráv ČTK, jež byly nejvíce patrné v komentářích 

ruských novinářů, kteří se údajně nacházeli na místě konfliktu, nebo na 

opakující se jevy, jakým byl nepochybně mnohokrát zmiňovaný „libyjský 

scénář“. Výsledky analýzy lze shrnout do následujících devíti bodů: 

 1) Hlas Ruska čerpá informace převážně ze syrský státních 

informačních zdrojů, svědčí o tom několikrát explicitně citovaná syrská 

státní zpravodajská agentura SANA (Hlas Ruska 4.8.11. a 25.8.11), v jednom 

z článků byly také zdrojem záběry vysílané v "jedné syrské televizi". (Hlas 

Ruska 2.8.11) Jejich věrohodnost není nijak zpochybněna. Naopak jsou 

důkazem toho, že situace v Sýrii není tak jednoznačná. (Hlas Ruska 2.8.11, 

16:02 nebo Hlas Ruska 3.8.11, 19:55)  

 2) Spolu se zdroji je na některých místech přebírána i syrská státní 

rétorika, jak o tom svědčí výrazy jako "ozbrojené bandy" (Hlas Ruska 

31.3.11, 13:10), jimiž jsou syrským prezidentem souhrnně označováni 

povstalci, nebo nekritické tlumočení názorů syrských představitelů, podle 

kterých režim bojuje proti extremistům (Hlas Ruska 3.8.11, 19:55) a 

teroristickým seskupením. (Hlas Ruska 11.8.11, 16:16) 

 3) Spolu s prvním bodem souvisí i fakt, že je dávána přednost 

vládním vysvětlení událostí (např. situace v Hamá 2.8.11, 16:02), zatímco 

nevládní verze aktivistů a povstalců se v Hlasu Ruska takřka nevyskytují.82  

 4) Hlas Ruska podporuje syrské nařčení z informační války tím, že 

nejen zpochybňuje západní zdroje, ale několikrát jejich verzi událostí 

                                                   
82  Z 35 článků jsou dva (Hlas Ruska 28.7.11 a 1.8.11) věnovány informacím 

o civilních obětech a pohřešovaných. 



 

_37 

vysloveně popírá. (Hlas Ruska 12.8.11, 14:45, Hlas Ruska 16.8.11, 18:01, 

Hlas Ruska 24.8.11, 18:01 a Hlas Ruska 25.8.11, 14:53), přičemž není jasné, 

jak se ruští novináři, z jejichž výpovědí některé zprávy čerpají, přes zákaz do 

Sýrie dostali. 

 5) Hlas Ruska zároveň v uvedeném období nikde nezmiňuje, že 

přístup do země byl (kromě katarské Al-Džazíry) zahraničním novinářům 

zakázán, a zprávy nelze tudíž ověřit. 83 

 6) V textu je vytrvale používaná intervence v Libyi jako odstrašující 

příklad toho, jaké následky může mít zasahování do vnitřních záležitostí 

země, a zároveň jako argument proti přijetí rezoluce Rady bezpečnosti OSN, 

která by násilí na syrských demonstrantech odsuzovala. V 35 článcích byl 

případ Libye v různých obměnách (libyjský scénář, který byl použit 7 krát, 

libyjská varianta, konflikt podle libyjského vzoru atp.) zmíněn 17 krát. 

 7) Přestože Rusko násilí na demonstrantech odsuzuje (např. Hlas 

Ruska 9.8.11, 20:20), podporuje stabilitu syrského režimu jednak 

vyjádřeními, podle kterých se Západ snaží o svrhnutí zákonné vlády (Hlas 

Ruska 24.8.11, 18:01) a explicitním nesouhlasem s výzvami jiných států, aby 

prezident Asad rezignoval (Hlas Ruska 19.8.11, 20:31), za druhé je tak 

činěno implicitně nekritickým přebíráním informací ze syrských státních 

zdrojů a neinformováním o situaci a verzích událostí syrských povstalců 

a lidskoprávních aktivistů. Nadto Ruská federace zásobuje syrský režim 

zbraněmi, od jejichž dodávání přes kritiku Západu nechce ustoupit. (Hlas 

Ruska 5.7.11, 11:43) 

 8) Opozice je v Hlasu Ruska vykreslena jako „stále nespokojená“ a 

odmítající jakýkoliv dialog. S tím opět souvisí v textech mnohokrát 

nekriticky zmíněný seznam Asadových ústupků a reforem. 

 9) První zpráva týkající se Sýrie je zveřejněna 31. března 2011, další 

až 28. června 2011 a po ní je již tématu věnována pozornost systematicky. 

Mezi první a druhou zprávou je tak časová prodleva téměř tří měsíců, během 

nichž docházelo k násilí na demonstrantech, byla obsazována města atd. (viz 

přehled ČTK v tomto období), o nichž tedy Hlas Ruska v té době 

neinformoval.  

  

                                                   
83 Je možné, že Rusko, které má dobré vztahy se syrským režimem, dostalo ze 

zákazu výjimku. ČTK se o takové výjimce ovšem během šesti studovaných měsíců 

nikde nezmiňuje.  



38_ 

 

Intervence v Libyi:  
Hlavní argument Ruské federace  

proti přijetí rezoluce RB OSN  
v případě syrského konfliktu 

V Hlasu Ruska byl ve zkoumaném období „libyjský scénář“ zmíněn 

nesčetněkrát. I zprávy ČTK upozorňovaly na to, že Rusko se obává možného 

zneužití rezoluce RB OSN, které by mohlo vyústit v konflikt podobný 

libyjskému. Jak může být intervence v Libyi pro Rusko tak silným 

argumentem?  

 Protesty v Libyi započaly v polovině února 2011, měsíc před protesty 

v Sýrii a něco více než měsíc po propuknutí nepokojů v Tunisku, které vlnu 

demonstrací v arabském světě spustilo. Převzít kontrolu nad mnoha částmi 

východních i západních částí země trvalo povstalcům něco málo přes týden. 

(Adler-Nissenová a Pouliot 2014, s. 9–10) Prezident Kaddáfí zareagoval na 

protesty silou. To velmi rychle vyvolalo strach z možné občanské války. 

(Tamtéž) 

 Reakce mezinárodního společenství byla také velmi rychlá. Ze 

strachu před možnou genocidou byly přijaty v Radě bezpečnosti OSN dvě 

rezoluce: rezoluce 1970 a 1971. První se dovolávala principu R2P84 a její 

součástí byla ochota Rady vzít v úvahu, vedle např. zbrojního embarga, 

zmrazení účtů apod., případná další opatření. (Adler-Nissenová a Pouliot 

2014, s. 12) Druhá rezoluce byla přijata po tom, co v polovině března 2011 

požádala Liga arabských států o bezletovou zónu nad Libyí. Podle Adler-

Nissenové a Pouliota (2014, s. 12–13) byla jednání vedena ve značné časové 

tísni, přičemž velmi aktivní roli v prosazování rezolucí hráli francouzští a 

britští diplomaté a rozhodující roli sehráli diplomaté američtí, když 

pohrozili, že situace by mohla vyústit v další Srebrenicu.  

                                                   
84 R2P nebo-li Responsibility to Protect (Povinnost chránit) je koncept, který OSN 

definuje jako „povinnost předcházet a zabraňovat genocidě a masovému vraždění, 

která leží v prvé řadě na státu, ale mezinárodní společenství zastává roli, která 

nemůže být zdiskreditována odvoláváním se na státní suverenitu.“ (UN 2015) 



 

_39 

 Práva hlasovat se Rusko nicméně zřeklo a nevyužilo jej ani Německo, 

což mezi ostatními státy vyvolalo rozruch. (Adler-Nissenová a Pouliot 2014, 

s. 14–15) Nedlouho po přijetí rezoluce a vytvoření bezletové zóny varoval 

náměstek ruského premiéra Sergej Ivanov před tím, že NATO už je jen 

krůček od vyslání pozemních jednotek na podporu libyjských povstalců. 

(RFE/RL 2011a) Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov rovněž varoval, že 

Moskva „nepodpoří žádné akce mezinárodního společenství, které by vedly 

k další eskalaci konfliktu, včetně zahraniční intervence.“ (Tamtéž) Americký 

prezident Barack Obama intervenci označil za nezbytnou pro to, aby se 

předešlo masakru. (RFE/RL 2011b) I prezident ve svém projevu na National 

Defense University zmínil bosenský konflikt jako příklad toho, jak 

mezinárodní společenství selhalo, když mu trvalo celý rok, než se shodlo na 

intervenci, která by ochránila civilisty. (Tamtéž) 

 Intervence byla nicméně mnohými označena za neúspěch. 

Prodloužila občanskou válku, a to přibližně šestkrát, a počet obětí zvýšila 

nejméně sedminásobně, přičemž přispěla k většímu zneužívání lidských 

práv, k lidskému utrpení, islámskému radikalismu a k většímu rozšíření 

zbraní v zemi. (Kuperman 2013) Podle Kupermana (2013) šířila západní 

média dezinformaci, když tvrdila, že Kaddáfí záměrně útočí na civilisty. 

Podle toho, co zdokumentovalo OSN a Amnesty International, ve všech 

čtyřech městech (Benghází, al-Bájdě, Tripolisu a Misurátě) s násilím začali 

demonstranti. (Tamtéž) Vláda, která na útoky odpověděla silou, ale „nikdy 

záměrně neútočila na civilisty“, což dokládají i pozdější zprávy Human 

Rights Watch, podle kterých v počátku konfliktu zemřelo 233 lidí oproti více 

než 2000, o kterých informovala média. (Tamtéž) Ve prospěch Kaddáfího 

svědčí i další dokumenty HRW, viz Kuperman 2013. Hlavním cílem NATO 

podle Kupermana (2013) nebylo chránit civilisty, ale svrhnout Kaddáfího 

režim, a to i za cenu civilních obětí. Navíc v době, kdy NATO intervenovalo 

(v polovině března 2011), se Kaddáfímu už podařilo získat znovu kontrolu 

nad většinou Libye. Severoatlantická aliance tak konflikt, který se blížil ke 

konci, značně prodloužila. 

 Po svržení prezidenta se vynořily radikální islamistické skupiny, 

které se nechtěly podvolit nově zvolené autoritě. (Kuperman 2013) Libye se 

z revolučního dění nevzpamatovala dodnes a stejně jako v případě Sýrie 

o vážnosti situace svědčí například počty libyjských a syrských uprchlíků. 



40_ 

 Nicméně silně negativní pojetí libyjské intervence, podobné tomu, 

jak ji formuloval Kuperman (2013) nebo např. Adler-Nissenová a Pouliot 

(2014) může být dobrým argumentem pro Ruskou federaci, proč v případě 

syrského konfliktu neschvalovat rezoluci RB OSN, a to přestože práce jsou 

pozdějšího data než zkoumané období Hlasu Ruska.85 

Závěr 

Výsledky analýzy přinesly několik zajímavých zjištění. Především 

informace, které byly v daném období v Hlasu Ruska použity, 

upřednostňovaly syrské státní zdroje před zdroji západními, které čerpaly 

ze zpráv povstalců, lidskoprávních aktivistů a syrských uprchlíků. Přestože 

zahraničním novinářům byl přístup do Sýrie zakázán, na což Hlas Ruska 

neupozornil, některé zprávy nejenže čerpaly z informací ruských novinářů, 

kteří se nacházeli v místě konfliktu, ale tyto zprávy závažným způsobem 

zpochybňovaly informace západních zdrojů. V článcích byla vytrvale 

poutána pozornost k intervenci v Libyi, která sloužila jako odstrašující 

příklad toho, jak by mohl případný zásah zahraničí do záležitostí Sýrie 

vypadat, a jako důvod pro odmítání rezoluce Rady bezpečnosti OSN, která 

by násilí v Sýrii odsuzovala, ale která by zároveň mohla být použita jako 

podklad pro možnou zahraniční intervenci. Rusko bylo prezentováno jako 

prostředník, který má usmířit znesvářené strany, ale s tím důrazem, že 

opozice se takových jednání odmítá účastnit, zatímco prezident jí neustále 

ustupuje různými reformními opatřeními. Násilí na demonstrantech bylo 

odsuzováno, zároveň mu ale byla věnována velmi malá pozornost a výzvy 

západních států k odchodu prezidenta Asada byly označovány za nemístné. 

 Zprávy Hlasu Ruska odpovídaly ruskému postoji, tak jak byl 

popisován ve zprávách ČTK, a sice že Rusko odsuzuje násilí na 

demonstrantech, přesto razantně odmítá rezoluci Rady bezpečnosti, 

protože má strach z jejího zneužití, tak jak tomu podle něj bylo v případě 

Libye. 

                                                   
85 První odkaz na situaci v Libyi se v Hlasu Ruska objevuje 31.3.2011, tedy v době, 

kdy byla zahájena akce NATO. 



 

_41 

 Konflikt, který před čtyřmi lety začal jako naděje na změnu, se časem 

přelil ve svědectví masového vraždění (viz sarinový útok v srpnu 2013), 

jemuž Západ jen přihlížel. Jak píše Ma'oz (2014, s. 51), Spojené státy de facto 

uznaly prezidenta Asada za syrského vůdce výměnou za to, že Rusko se 

postará o zničení syrského chemického arzenálu, a to i přesto, že Asad 

v zabíjení civilistů, nyní „jen“ konvenčními zbraněmi, pokračoval. 

Legitimita Asadova režimu byla stvrzena například tím, že namísto toho, 

aby byl označen za válečného zločince, byl vedle opozice také pozván na 

ženevskou konferenci o Sýrii, která se konala v lednu 2014. (Ma'oz 2014, 

s. 55) 

 Opozice představovaná např. Národní koalicí syrských revolučních a 

opozičních sil (National Coalition for Syrian Revolutionary and Opposition 

Forces) a Svobodnou syrskou armádou (Free Syrian Army), která nemá 

přístup k těžkým zbraním, je zatlačena mnohem efektivnějšími, ovšem 

radikálními opozičními silami napojenými na Al-Káidu, jako jsou Jabhat al-

Nusra nebo Islámský stát (Islamic State of Iraq and Greater Syria). (Ma'oz 

2014, s. 54). Proto rovnováha sil nahrává syrskému vůdci, jehož západní 

oponenti se nyní snaží vypořádat s větším zlem. 

 

  



42_ 

 

Bibliografie 

Prameny 

ČESKÁ TISKOVÁ KANCELÁŘ. 2011. Zprávy z databanky České tiskové kanceláře, 

období: 1. březen – 31. srpen 2011, klíčová slova: Sýrie, priorita: 1–4. [cit. 

2014-08-25]. 

RSRS HLAS RUSKA. 2011. Zprávy české verze internetových stránek Hlasu Ruska, 

období: 1. březen – 31. srpen 2011, štítek: Sýrie. [cit. 2013-03-01 až 2013-

05-31]. 

Dostupné z: <http://cz.sputniknews.com/czech.ruvr.ru/ 

tag_7699140/2011/03/>. 

Sekundární literatura 

ADLER-NISSEN, R., POULIOT, V. 2014. Power in Practice: Negotiating the 

International Intervention in Libya. Europian Journal of International 

Relations. 20 (4), s. 889–911. 

BERÁNEK, O. 2013. Úvod. In: JIRÁNKOVÁ, A., ČUŘÍK, J., SHANAÁH, Š., HESOVÁ, Z., 

ŤUPEK, P., DITRYCH, O., KALHOUSOVÁ, I., ÖZEL-VOLFOVÁ, G., BERÁNEK, O., 

BELFER, M. a KRULIŠOVÁ, K. Arabské revoluce: Demokratické výzvy, 

politický islám a geopolitické dopady. Praha: Academia, s. 9–22.  

ISBN 978-80-200-2298-1. 

ČESKÁ REPUBLIKA. 1992. Zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři. 

In: Sbírka zákonů České republiky. 

DITRYCH, O. 2013. Evropa a Amerika: impéria v rozpacích. In: JIRÁNKOVÁ, A., 

ČUŘÍK, J., SHANAÁH, Š., HESOVÁ, Z., ŤUPEK, P., DITRYCH, O., KALHOUSOVÁ, I., 

ÖZEL-VOLFOVÁ, G., BERÁNEK, O., BELFER, M. a KRULIŠOVÁ, K. Arabské 

revoluce: Demokratické výzvy, politický islám a geopolitické dopady. 

Praha: Academia, s. 166–186. ISBN 978-80-200-2298-1. 

JIRÁNKOVÁ, A. 2013. Nedemokratické režimy jako příčina revolucí v severní 

Africe. In: JIRÁNKOVÁ, A., ČUŘÍK, J., SHANAÁH, Š., HESOVÁ, Z., ŤUPEK, P., 

DITRYCH, O., KALHOUSOVÁ, I., ÖZEL-VOLFOVÁ, G., BERÁNEK, O., BELFER, M.  

a KRULIŠOVÁ, K. Arabské revoluce: Demokratické výzvy, politický islám a 

geopolitické dopady. Praha: Academia, s. 23–65.  

ISBN 978-80-200-2298-1. 



 

_43 

KUPERMAN, A. J. 2013. Lessons from Libya: How Not to Intervene. International 

Security. Policy Brief, Belfer Centre for Science and International Affairs, 

Harvard Kennedy School.  

Dostupné z: <http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/23387/ 

lessons_from_libya.html>. 

MA'OZ, M. 2014. The Arab Spring in Syria: Domestic and regional developments. 

Dynamics of Asymmetric Conflict: Pathways towards terrorism and 

genocide. 7 (1). s. 49–57. 

MIESSLER, J. 2008. Kritická diskurzivní analýza (CDA) a velké množství 

masmediálních textů. In: Bočák, M., Rusnák, J. (eds.) Médiá a text II. 

Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, s. 116–122. 

ISBN 978-80-8068-888-2. 

OSMAN, T. 2013. Egypt on the Brink: From Nasser to the Muslim Brotherhood, 

3th ed. New Haven, London: Yale University Press, 309 s.  

ISBN 978-0-300-19869-0. 

RFE/RL 2011a. Russia Warns Over NATO Intervention in Libya [online]. [cit. 

2015-06-14].  

Dostupné z: <http://www.rferl.org/content/russia_warns_over_nato_ 

intervention_in_libya/24215871.html>. 

RFE/RL 2011b. Obama Defends Libya Interventiona as Necessary 'To Stop  A 

Massacre' [online]. [cit. 2015-06-14].  

Dostupné z: <http://www.rferl.org/content/obama_defends_ 

libyan_action_to_stop_massacre/3539947.html>. 

RSRS HLAS RUSKA. 2015. O nás [online]. [cit. 2015-06-18].  

Dostupné z: <http://cz.sputniknews.com/czech.ruvr.ru/about/>. 

SPUTNIK. O projektu [online]. [cit. 2015-06-18].  

Dostupné z: <http://cz.sputniknews.com/docs/about/index.html> 

TRUNEČKOVÁ, L. 2009. Tisková agentura jako zdroj. In: ŠMÍD, M., TRUNEČKOVÁ, 

L. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, s. 123–191. 

ISBN 978-80-246-1661-2.  

UNITED NATIONS. 2015. The Responsibility to Protect [online]. [cit. 2015-06-14]. 

Dostupné z: <http://www.un.org/en/preventgenocide/adviser/ 

responsibility.shtml>. 

WIKIPÉDIA: SLOBODNÁ ENCYKLOPÉDIA. 2013. Hlas Ruska [online]. [aktualizováno 

2013-16-03], [cit. 2015-06-17].  

Dostupné z: <https://sk.wikipedia.org/w/index.php?title=Hlas_Ruska 

&oldid=5370312>. 

WIKIPEDIA: THE FREE ENCYCLOPEDIA. 2015. Sputnik (news agency) [online]. 

[aktualizováno 2015-05-28], [cit. 2015-06-17].  



44_ 

Dostupné z: <https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sputnik_(news_ 

agency)&oldid=664425741>. 

WIKIPEDIA: THE FREE ENCYCLOPEDIA. 2015. Voice of Russia [online]. 

[aktualizováno 2015-02-02], [cit. 2015-06-17].  

Dostupné z: <https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Voice_of_ 

Russia&oldid=645310722>. 

ZIADEH, R. 2013. Power and Policy in Syria: Intelligence Services, Foreign 

Relations and Democracy in the Modern Middle East. London: Tauris 

Academic Studies, 228 s. ISBN 1780762909. 

ZIADEH, R. 2010. Power and Policy in Syria: Intelligence Services, Foreign 

Relations and Democracy in the Modern Middle East. London: I.B. Tauris, 

240 s. ISBN 978-1-84885-434-5. 

 


