
 

 

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH V ĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

 

Diplomová práce 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016       Martina Kotasová  

 



 

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martina Kotasová 

 

 

 

 

 

Transformace médií v Portugalsku 

po Karafiátové revoluci 
 

 

Diplomová práce 

 

 

 

Praha 2016 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor práce: Martina Kotasová 

Vedoucí práce: Mgr. Jaromír Hanzal 

 

Datum obhajoby: 2016 

 



 

Bibliografický záznam 

 
KOTASOVÁ, Martina. Transformace médií v Portugalsku po Karafiátové revoluci. Praha, 

2016, 54 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut 

komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce 

Mgr. Jaromír Hanzal 

 

Abstrakt 

Práce analyzuje, jak se v průběhu času měnil mediální systém a role médií ve společnosti 

v Portugalsku. Zaměřuje se na období diktatury Estado Novo, na transformaci médií 

v Portugalsku po Karafiátové revoluci a na média v 21. století. Jelikož transformace médií 

by se neobešla bez transformace všech oblastí autoritativního režimu, práce se bude 

zabývat i celkovým kontextem transformace. V teoretické části je analyzován 

středomořský neboli polarizovaně pluralitní model médií autorů Halllina a Manciniho. 

Tento model podle autorů popisuje současný portugalský mediální systém. Cílem práce 

je zjistit, zda je tento model aplikovatelný na všechna období portugalských dějin 20. a 21. 

století nebo zda se v určitém období mediální systém dá popsat jiným Hallinovým 

a Manciniho modelem nebo zda je potřeba použít jinou klasifikaci od jiných autorů. 

 
Abstract 

This thesis analyzes how the media system and the role of the media in society have 

changed over time in Portugal. It focuses on the period of the dictatorship Estado Novo, 

the period of the media transition after the Carnation Revolution, and the media in the 21st 

century. Since the media transition would not be possible without the political transition 

of the authoritarian regime, this thesis will also address the overall context of the transition. 

The theoretical part analyzes the Mediterranean or polarized pluralist model of media 

from Halllin and Mancini. According to the authors, this model describes the current 

Portuguese media system. The aim of this thesis is to determine whether the model 

is applicable to all periods of Portuguese history of the 20 and 21st century or whether 

at some point the media system can be described by another Hallin and Mancini´s model 

or whether it is necessary to use a different classification from other authors. 

 

 



 

Klíčová slova 

Portugalsko, mediální systém, středomořský/polarizovaně pluralitní model, Karafiátová 

revoluce, transformace médií, Estado Novo 

 

Keywords 

Portugal, media system, Mediterranean/polarized pluralist model, Carnation revolution, 

media transition, Estado Novo 

 
Rozsah práce: 113 660 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

 

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracovala samostatně a použila jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

 V Praze dne 13. května 2016 Martina Kotasová 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování   

 

Ráda bych na tomto místě poděkovala panu Mgr. Jaromíru Hanzalovi za cenné rady, 

připomínky a odborné vedení práce. Ráda bych také poděkovala celé své rodině za pomoc 

a podporu během celého studia. 









 

Obsah 

Seznam použitých zkratek .................................................................................................. 1 

Úvod ...................................................................................................................................... 2 

1. Teoretická část ................................................................................................................. 4 

1.1 Vymezení pojmu mediální systém .............................................................................. 4 

1.2 Přehled literatury ......................................................................................................... 5 

1.3 Mediální systém Portugalska ....................................................................................... 9 

1.3.1 Rozvoj mediálního trhu ...................................................................................... 11 

1.3.2 Politický paralelismus ........................................................................................ 13 

1.3.3 Profesionalizace .................................................................................................. 14 

1.3.4 Role státu ............................................................................................................ 16 

1.3.5 Polarizovaný pluralismus ................................................................................... 17 

1.3.6 Pochybnosti o zařazení Portugalska do středomořského modelu ....................... 17 

2. Empirická část ............................................................................................................... 19 

2.1 Média v Estado Novo ................................................................................................ 19 

2.1.1 Politická situace .................................................................................................. 19 

2.1.2 Mediální systém a role médií ve společnosti ...................................................... 21 

2.2 Karafiátová revoluce.................................................................................................. 25 

2.2.1 Politická situace .................................................................................................. 25 

2.2.2 Mediální systém a role médií ve společnosti ...................................................... 26 

2.3 Transformace ............................................................................................................. 31 

2.3.1 Politická situace .................................................................................................. 31 

2.3.2 Mediální systém a role médií ve společnosti ...................................................... 32 

2.4 Média v 21. století ..................................................................................................... 40 

2.4.1 Politická situace .................................................................................................. 40 

2.4.2 Mediální systém a role médií ve společnosti ...................................................... 41 

Závěr ................................................................................................................................... 46 

Summary ............................................................................................................................ 48 

Použitá literatura ............................................................................................................... 50 

Dokumenty ...................................................................................................................... 50 

Literatura ......................................................................................................................... 50 

Elektronické články ......................................................................................................... 52 

Internetové zdroje ............................................................................................................ 54 



 1

Seznam použitých zkratek 

CPLP - Společenství portugalsky mluvících zemí 

ENR - Emissora Nacional de Radiodifusão 

EU – Evropská unie 

JN - Jornal de Notícias 

MCG  – Media Capital 

MFA  – Hnutí ozbrojených sil (Movimento das Forças Armadas) 

MMF  - Mezinárodní měnový fond 

OSN – Organizace spojených národů 

PCP - Komunistická strana Portugalska 

PREC - Probíhající revoluční proces (Processo Revolucionario em Curso) 

PS – Socialistická strana (Partido Socialista) 

PSD - Sociálnědemokratická strana (Partido Social Democrata) 

RDP - Radiodifusão Portuguesa 

RR - Rádio Renascença 

RTP - od roku 2004 Rádio e Televisão de Portugal 

RTP - do roku 2004 Radiotelevisão Portuguesa 

SIC - Sociedade Independente de Comunicação 

TVI  - Televisão Independente 

UNESCO - Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu 



 2

Úvod 

Karafiátová revoluce, jež započala vojenským převratem v Lisabonu 25. dubna 1974, 

svrhla diktátorský režim Estado Novo Antónia Salazara. Vojenský převrat 

byl organizovaný Hnutím armádních sil (MFA), složených z vojenských důstojníků, kteří 

se postavili proti režimu. Vojenský puč nastartoval období nazývané jako probíhající 

revoluční proces. Bylo to období dvou let trvající nestability, kdy se levicové a pravicové 

strany snažily chopit moci. Dne 25. dubna 1976 se konaly nové demokratické volby a byla 

zavedena nová ústava a Portugalsko se stalo demokratickou zemí. Došlo tedy 

i na transformaci mediálního trhu, která trvala téměř dvacet let. Jelikož transformace médií 

by se neobešla bez transformace všech oblastí autoritativního režimu, práce se bude 

zabývat i celkovým kontextem transformace. 

 
Diplomová práce se snaží odpovědět na výzkumnou otázku, jak se v průběhu času měnil 

mediální systém a role médií ve společnosti v Portugalsku. Ve své práci se zaměřím 

na období diktatury Estado Novo, na transformaci médií v Portugalsku po Karafiátové 

revoluci a na média v 21. století.  

 
Téma transformace médií v Portugalsku není systematicky zpracováno v české literatuře, 

proto jsem si tohle téma vybrala pro svoji diplomovou práci. Transformace médií 

v Portugalsku probíhala téměř dvě desetiletí, což je ojedinělý případ v rámci zemí Západu, 

proto je důležité se tomuto tématu důkladněji věnovat. Dalším důvodem, proč jsem 

si zvolila tohle téma, bylo mé studium v rámci programu Erasmus na Universidade Nova 

de Lisboa v Portugalsku, kde jsem byla v kontaktu s profesory, kteří mi poskytli cenné 

materiály. Ovšem ani v Portugalsku neexistuje ucelené zpracování portugalské 

transformace, autoři se nejvíce zabývali cenzurou v období Estado Novo a dvouletým 

revolučním obdobím po Karafiátové revoluci. 

 
Svou práci jsem rozdělila do dvou hlavních kapitol. První kapitola je teoretická 

a je rozdělena do tří podkapitol. První podkapitola se věnuje vymezení pojmu mediální 

systém, druhá podkapitola přináší přehled literatury, která se zabývá komparací mediálních 

systémů. Třetí podkapitola nazvaná mediální systém Portugalska uvádí klasifikaci modelů 

různých autorů, ovšem ve své diplomové práci budu používat převážně středomořský 



 3

neboli polarizovaně pluralitní model od Hallina a Manciniho jako svůj teoretický rámec, 

jelikož jejich studie je i v současnosti stále nejvíce používaná. 

 
V empirické části analyzuji jednotlivá období portugalských dějin 20. a 21. století. 

Kapitola je rozdělena do čtyř podkapitol, které kopírují jednotlivá období - média v Estado 

Novo, Karafiátová revoluce, transformace a média v 21. století. Každá podkapitola je dále 

rozdělena do dvou podkapitol, první vždy popisuje politickou situaci daného období 

a druhá analyzuje mediální systém a roli médií ve společnosti. Cílem empirické části 

je zjistit, zda je středomořský neboli polarizovaně pluralitní model aplikovatelný 

na všechna období portugalských dějin 20. a 21. století nebo zda se v určitém období 

mediální systém dá popsat jiným Hallinovým a Manciniho modelem nebo zda je potřeba 

použít jinou klasifikaci od jiných autorů. 

 
K důležitým zdrojům, které jsem použila v teoretické části, patří kniha Hallina 

a Manciniho Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Z této knihy 

jsem čerpala hlavní teoretický rámec pro zařazení mediálního systému Portugalska, jelikož 

v současnosti je to nejvíce používaná publikace, která se zabývá komparací mediálních 

systémů. Kniha ovšem sklidila i značnou kritiku, proto jsem využila v první kapitole 

i kritické články, které polemizují s autory nebo které doplňují jejich modely. Převážně 

portugalští autoři z oboru mediálních studií nesouhlasí se současným zařazením 

Portugalska do modelu středomořského neboli polarizovaně pluralitního, jelikož v roce 

2016 je situace na mediálním trhu jiná, než při vydání studie v roce 2004. 

 
V empirické části jsem čerpala především z portugalských a anglických článků 

portugalských odborníků, které jsem prostudovala při svém studiu na Universidade Nova 

de Lisboa. Manuel Baiôa se zabýval cenzurou v počátečních letech Estado Novo v článku 

A censura como factor de formação e consolidação do salazarismo: O caso do noticiário 

sobre política internacional na imprensa (1933-1935), Pedro Marques Gomes popsal 

probíhající revoluční proces v článku O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade 

de Imprensa, Paulo Faustino se zaměřil na vývoj soukromé stanice TVI v článku Becoming 

a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—Media Capital 

Group, Helena Sousa popsala transformaci mediálního trhu ve studii Keeping Up 

Appearances: Regulating Media Diversity in Portugal a Nelson Traquina se zabýval 

divokou deregulací médií v článku Portuguese television: the politics of savage 

deregulation. 



 4

1. Teoretická část 

V této kapitole se nejprve budu zabývat vymezením pojmu mediální systém a dále 

představím hlavní literaturu, která se zabývá komparací mediálních systémů, kterou použiji 

jako své teoretické východisko při zkoumání vývoje mediálního systému Portugalska.  

1.1 Vymezení pojmu mediální systém 

Na začátku je zapotřebí si vymezit základní pojem, o který se tato práce bude dále opírat. 

Tímto pojmem je mediální systém. Podle kolektivu autorů z Fakulty sociálních věd 

Univerzity Karlovy je mediální systém „jeden ze subsystémů, které tvoří sociální systém 

(soustava elementů - subsystémů, organizací, institucí, ale i jednotek v sociálních rolích, 

které na sebe navzájem působí).“1 

 
Denis McQuail definuje mediální systém jako systém, který zahrnuje všechna masová 

média fungující v daném sociálním a politickém systému (obvykle stát). Rozděluje 

mediální systémy podle různých úrovní mediální struktury, které jsou podle potřeby 

využity v rámci studií mediálních systémů. Rozlišuje mikro úroveň, jež zahrnuje jediný 

multimediální kanál jako je například televizní stanice, mezo úroveň, zahrnující určité 

odvětví jako je například místní rozhlas nebo deníky a makro úroveň, která zahrnuje celý 

(obvykle národní) mediální systém neboli všechna relevantní média. Podle McQuaila 

je makro úroveň neobvyklou volbou při studiu mediálního systému, ovšem dá se použít 

při srovnávání národních systémů nebo při srovnání různých období v rámci jednoho 

národního systému.2 

 
Jak zmiňuje Jonathan Hardy, koncept mediálního systému se začal používat po druhé 

světové válce, kdy státy začaly regulovat média veřejné služby. Historicky byl pojem 

mediální systém používán pro označení hlavních masových médií jako byl tisk, rozhlasové 

a televizní vysílání. V té době bylo ve všech západních zemích jasné vertikální propojení 

mezi vládou a organizací a regulací hlavních médií a média byla orientována v hranicích 

národních států. Od té doby prošly mediální systémy značnou transformací. Hardy si klade 

otázku, zda je v dnešní době ještě důležité zkoumat národní mediální systém, 

                                                 
1 REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, s.247- 248. 
2 MCQUAIL, Denis. Media performance: mass communication and the public interest. Newbury Park, Calif.: 
Sage Publications, 1992, s.90-98. 



 5

když se v průběhu globalizace národní mediální systémy proměnily v takové míře, 

že se zdá, že se sbližují.3 

 
Podle Hardyho existují tři hlavní přístupy k analýze mediálních systémů. První přístup 

zkoumá, jak jsou média produkována, jaká je jejich cirkulace a jak jsou přijímána. Zkoumá 

rozličné síly, které ovlivňují tyto procesy. Druhý přístup se vyvinul z politologie a rozebírá 

především vztah médií a politiky. Třetí přístup, jenž značně kritizuje předchozí dva 

přístupy, pochází z kulturálních studií a soustředí se na výměny mezi subjekty a skupinami 

jakožto nositeli lingvistických a historických norem, způsobu života a tradic.4  

 
Ovšem ne všichni autoři uznávají výše uvedené definice. Podle Jakubowicz je problémem 

samotná definice, co je mediální systém, a k tomu se váže problém, jak srovnávat mediální 

systémy, když není daná jednoznačná definice. Hallin a Mancini se ve svých dílech také 

zdržují samotné definice a pouze uvádí, že mediální systémy nejsou homogenní a jsou 

charakterizovány komplexní koexistencí médií operujících podle různých principů.5 

1.2 Přehled literatury 

Studiem mediálních systémů a jejich porovnáváním se zabývala a stále zabývá řada autorů 

a žádná ze studií není absolutním vystižením reality, ovšem některé studie se staly více 

známými a aplikovanými ostatními autory z oboru mediálních studií. V této podkapitole 

tedy uvedu hlavní díla, která se zabývají komparací mediálních systémů. 

 
První studie, která započala debatu o srovnávání a klasifikování mediálních systému, vyšla 

v roce 1956 pod názvem Čtyři teorie tisku. Autoři studie Siebert, Peterson a Schramm 

klasifikovali mediální systémy podle normativního konceptu, co by média, a především 

tisk, měla dělat. Kniha vyšla v období studené války a autoři porovnávali liberálně 

demokratické, komunistické a autoritářské politické systémy. Vyvodili čtyři teorie, kterými 

jsou autoritářská, liberální, sovětská a sociální odpovědnosti. Autoři si položili otázku, 

proč tisk zjevně slouží různým účelům a proč se objevuje v různých formách v různých 

zemích a identifikovali řadu faktorů, které mohou vysvětlit tyto rozdíly. Je to úroveň 

ekonomických a technologických zdrojů země, stupeň urbanizace a širší socio-kulturní 
                                                 
3 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s.5-8. 
4 Tamtéž, s.8. 
5 DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława (ed.). Comparative media systems: European and global perspectives. 
New York: CEU Press, 2010, s.9. 



 6

dispozice. Hlavní myšlenkou je, že tisk na sebe bere podobu sociální a politické struktury, 

ve které operuje.6  

 
Kniha sklidila velký úspěch, ale zároveň vyvolala v průběhu času značnou kritiku. Celá 

řada vědců se od té doby snažila navrhnout vlastní typologii a klasifikaci, ovšem podle 

Karol Jakubowicz výsledky byly zklamáním, jelikož žádná typologie nemůže pokrýt 

všechny komplexnosti určitého mediálního systému.7 Hallin a Mancini kritizují univerzální 

přístup ke komparativní analýze v mediálních studiích, který zaujali autoři Čtyř teorií tisku. 

Podle Hallina a Manciniho tento přístup brzdil rozvoj oboru v posledních dekádách svojí 

povrchní analýzou, která nebyla postavena na detailním výzkumu žádného mediálního 

výzkumu a byla přehlcena etnocentristickými předpoklady.8  

 
Podle Hardyho je značnou chybou, že Čtyři teorie tisku empiricky neanalyzují vztah mezi 

opravdovou mediální strukturou a sociálním systémem, zkoumají pouze důvody či teorie, 

podle kterých se tyto systémy legitimizují a ignorují materiální heterogenitu médií. 

Dále Hardy kritizuje, že se autoři Čtyř teorií tisku zaměřují pouze na tisk a navíc za tisk 

berou všechna média masové komunikace jejich doby. Jako další problém vidí Hardy 

skutečnost, že autoři odvozují své čtyři teorie (modely) z jedné teorie – z liberalismu 

a svoji knihu staví na západním liberálním myšlení a bipolaritě studené války a jasně 

propagují americký model soukromého vlastnictví komerčních médií.9 

 
V roce 2002 Hallin publikoval článek Political clientelism and the media: southern Europe 

and Latin America in comparative perspective spolu s profesorem Stylianosem 

Papathanassopoulosem. Tento článek zkoumá vztah mezi politickým klientelismem 

a rozvojem mediálních systémů v jižní Evropě a Latinské Americe. Ke společným 

charakteristikám mediálních systémů v těchto zemích patří nízká cirkulace novin, sklon 

k politické instrumentalizaci médií, omezený vývoj žurnalistiky jako diferencované 

a autonomní profese a regulace vysílání.10 

                                                 
6 SIEBERT, Fred S., PETERSON Theodore, SCHRAMM Wilbur. Four theories of the press: the 
authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be 
and do. 13. pr. Urbana: University of Illinois Press, 1984, 6-28. 
7 DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława (ed.). Comparative media systems: European and global perspectives. 
New York: CEU Press, 2010, s.8-9. 
8 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI (eds.). Comparing media systems beyond the Western world. 1st 
pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Communication, society, and politics, s.1. 
9 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s.11. 
10 HALLIN, D. C. a S. PAPATHANASSOPOULOS. 2002. Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & Society: 175-195. DOI: 



 7

 
Až v roce 2004, tedy téměř po 50 letech od vydání Čtyř teorií tisku, byla publikována 

kniha Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky (v anglickém 

originálu Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics) 

Daniela C. Hallina a Paola Manciniho, která se od té doby stala důležitým dílem 

při klasifikaci mediálních systémů. Ve své studii autoři analyzují mediální systémy zemí 

Severní Ameriky a západní Evropy a klasifikují je do tří následujících modelů - 

středomořský neboli polarizovaně pluralitní model, severo/středoevropský neboli model 

demokraticko-korporativistický a severoatlantický neboli liberální model. Autoři se v knize 

vymezují proti Čtyř teoriím tisku a snaží se vyhnout univerzálnímu přístupu předešlého 

díla.11  

 
Hallin a Mancini identifikovali čtyři dimenze pro klasifikaci systémů médií. První dimenze 

je vývoj mediálních trhů se zvláštním důrazem na vývoj tisku s masovou cirkulací. 

Následující parametr je politický paralelismus, který podle autorů znamená stupeň 

a povahu vztahů mezi médii a politickými stranami. Třetí dimenze zkoumá, jak se vyvinul 

novinářský profesionalismus a závěrečným čtvrtým parametrem je, do jaké míry stát 

intervenuje do mediálního systému. Na závěr vyvozují, že mediální systémy západních 

zemí konvergují k severoatlantickému/liberálnímu modelu.12 

 
I když je kniha nedocenitelným dílem při komparaci mediálních systémů, vyvolala také 

kritiku ze strany jiných odborníků z oboru. Podle Hardyho je problémem vyzdvihování 

ideálního mediálního systému, kterým je podle Hallina a Manciniho model liberální. Také 

podle Hardyho se Hallin a Mancini dostatečně nevěnují roli médii jako zprostředkovatele 

zábavy. Obecně vztah mezi populární kulturou a oficiální/elitní kulturou je zanedbanou 

oblastí v klasifikaci mediálních systémů.13 

 
Roger Blum se v roce 2005 ve svém článku Bausteine zu einer Theorie der Mediensysteme 

snaží doplnit Hallinovy a Manciniho modely médií. Do analýzy zavádí nové kategorie, aby 

                                                                                                                                                    
10.1177/016344370202400202. ISSN 0163-4437. Dostupné z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344370202400202. 
11 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s. 25-31. 
12 MCQUAIL, D. Book Review: Comparing Media Systems. European Journal of Communication. 2005-06-
01, vol. 20, issue 2, p. 266-268. DOI: 10.1177/026732310502000209. Dostupné z: 
http://ejc.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/026732310502000209. 
13 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s.18-21. 



 8

mohl popsat nejen politický systém, ale také kulturní vlastnosti jednotlivých mediálních 

systémů. V tabulce 1 je uvedeno devět dimenzí, které Blum sledoval a každá z dimenzí 

následuje jednu ze tří linií – liberální, střední či regulovanou.14 

 
Tabulka 1 Kategorie mediálních systémů podle Bluma 

 A: liberální linie B:st řední linie C: regulovaná linie 

1. politický systém demokratický autoritářský totalitní 

2. politická kultura polarizovaná nevyhraněná souhlasná 

3. svoboda médií žádná cenzura případy cenzury trvalá cenzura 

4. vlastnictví médií soukromé soukromé a veřejné veřejné 

5. financování médií tržní tržní a státní státní 

6.politický paralelismus nízký umírněný vysoký 

7. státní kontrola médií nízká umírněná vysoká 

8. mediální kultura investigativní nevyhraněná souhlasná 

9. mediální orientace komerční divergentní veřejná služba 

Zdroj: BLUM, Roger. Bausteine zu einer Theorie der Mediensysteme. Science des mass média suisse. 2005, 

(2), 11. Dostupné z: http://www.sgkm.ch/zeitschrift/2005/2(2005)4Blum.pdf. 

 
Blum tedy vyvozuje šest typů mediálních systémů – atlanticko-pacifický liberální model, 

jihoevropský klientelistický model, severoevropský veřejnoprávní model, 

východoevropský šokový model, arabsko-asijský vlastenecký model a asijsko-karibský 

velitelský model. Ovšem není zcela jasné, jak přiřazuje jednotlivé země k jednotlivým 

kategoriím, jelikož ve svém článku Blum nevysvětlil, jak vytvořil dané modely. Blumovy 

modely zahrnují více států než modely Hallina a Manciniho, ovšem celý článek je pouze 

na 11 stran, tudíž zpracování není dostatečné a jistě by si zasloužilo více prostoru.15 

 
V roce 2008 byla publikována studie Western media systems Jonathana Hardyho. Stejně 

jako Hallin a Mancini se zaměřuje na systémy médií v západních demokraciích a zaměřuje 

se především na analyzování dopadů transformačních procesů, které tvarovaly současné 

mediální systémy. Používá čtyři paradigmata - teorii liberální demokracie, neoliberalismus, 

libertarianismus a kritickou politickou ekonomii jako analytický rámec pro zkoumání 

vztahů mezi médii a politikou a vlastnictvím médií a transnacionalizací. Jeho hlavní 

                                                 
14 DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława (ed.). Comparative media systems: European and global 
perspectives. New York: CEU Press, 2010, s.4-5. 
15 Tamtéž, s.5-6. 



 9

výzkumnou otázkou je, zda mediální systémy v západních demokraciích konvergují, 

a pokud ano, tak jakým způsobem.16 

 
V roce 2010 vyšla studie kolektivu autorů Comparative media systems: European 

and global perspectives, opírající se o poznatky Hallina a Manciniho (a s předmluvou 

Hallina a Manciniho), které autoři rozšiřují především na země střední a východní 

Evropy.17 V listopadu 2011 vyšla další rozšiřující studie pod názvem Comparing Media 

Systems Beyond the Western World, ve které Hallin a Mancini spolu s kolektivem dalších 

autorů doplňují původní studii o mediální systém Brazílie, Číny, Izraele, Libanonu, Litvy, 

Polska, Ruska, Saudské Arábie, Jižní Afriky či Thajska a zjišťují, zda je možné či nemožné 

aplikovat původní modely na tyto země. Hallin a Mancini doplňují, že nebylo jejich 

záměrem, jak si mnozí vyložili z původní studie, preferovat liberální model před ostatními 

dvěma modely, a ani to, že by model polarizovaného pluralismu byl nedostatečný oproti 

ostatním dvěma modelům.18 

1.3 Mediální systém Portugalska 

Do jakého mediálního systému se tedy řadí Portugalsko a jaké jsou hlavní znaky tohoto 

systému? Jak víme z předchozí kapitoly, kategorizace není jen jedna, proto v této 

podkapitole uvedu klasifikaci různých autorů, ovšem ve své diplomové práci budu 

používat převážně středomořský neboli polarizovaně pluralitní model jako svůj teoretický 

rámec od Hallina a Manciniho, jelikož jejich studie je i v současnosti stále nejvíce 

používaná. 

 
Siebert, Peterson a Schramm zařadili Portugalsko do autoritářské teorie, jelikož v roce 

1956, kdy vyšla jejich studie, bylo Portugalsko autoritářským režimem. Podle autorů 

se autoritářská teorie vyvinula v 16. a 17. století v Anglii z filozofie absolutní vlády 

panovníka. Hlavním účelem je podporovat a prosazovat politiku vlády, která je u moci 

a sloužit státu. Používat média může ten, kdo získá královský patent nebo povolení 

od vlády. Média jsou kontrolována vládními patenty, cechy, licencemi a někdy omezována 

cenzurou. Je zakázáno kritizovat toho, kdo je u moci. Vlastnictví médií v autoritářské teorii 

                                                 
16 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s. 
17 DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława (ed.). Comparative media systems: European and global 
perspectives. New York: CEU Press, 2010, s.XI-XIV. 
18 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI (eds.). Comparing media systems beyond the Western world. 1st 
pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Communication, society, and politics, s.1-7. 



 10

je soukromé nebo veřejné a hlavním rozdílem od ostatních teorií je, že média jsou 

nástrojem uskutečňování vládní politiky.19 

 
Blum zařadil Portugalsko do jihoevropského klientelistického modelu spolu 

se Španělskem, Řeckem, Maltou a Kyprem. Podle Bluma tento model má komerčně 

populisticky orientované televizní vysílání a elitářsky orientovaný tisk. Bohužel Blum 

neuvádí více charakteristik tohoto modelu.20 

 
Hallin a Mancini umístili Portugalsko do středomořského neboli polarizovaně pluralitního 

modelu spolu s Řeckem, Itálií a Španělskem a do jisté míry také s Francií (ta se považuje 

za okrajový případ). Všechny tyto země mají podle autorů mnoho společných historických 

charakteristik. Portugalsko, Španělsko a Řecko prošlo transformací k demokracii 

po revolucích v 70. letech 20. století, kdy došlo ke svržení autoritářských režimů. 

Co odlišuje státy jižní Evropy od zbytku západní Evropy a Severní Ameriky, že je jejich 

mediální systém odlišný od ostatních dvou mediálních systémů? Podle Hallina 

a Manciniho se liberální instituce v jižní Evropě vyvinuly později než v ostatních zemích 

západní Evropy. Vývoj tržního hospodářství byl také omezený a míra gramotnosti byla 

nízká.21 

 
Dále se zde projevuje jasná existence polarizovaného pluralismu, který v jiných mediálních 

systémech není tak silný. Pozdní přechod k demokracii ovlivnil vztah mezi médii 

a politickou sférou. Hromadné sdělovací prostředky byly zapojeny v těchto konfliktech 

a byly viděny jako nástroj mobilizace politik. Komerční média se rozvíjela pomalu 

a většina mediálního trhu zůstala v rukou státu, církve, politických stran nebo bohatých 

jednotlivců. To vedlo k pomalé profesionalizaci a zabránilo to rozvoji médií 

do autonomních institucí. Nicméně vlna globalizace, sekularizace a komercializace 

se nakonec přehnala i přes jižní Evropu a byly zavedeny změny ve vlastnické struktuře 

na mediálním trhu.22 

                                                 
19 SIEBERT, Fred S., PETERSON Theodore, SCHRAMM Wilbur. Four theories of the press: the 
authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be 
and do. 13. pr. Urbana: University of Illinois Press, 1984, 6-37. 
20 BLUM, Roger. Bausteine zu einer Theorie der Mediensysteme. Science des mass média suisse. 2005, (2), 
11. Dostupné z: http://www.sgkm.ch/zeitschrift/2005/2(2005)4Blum.pdf. 
21 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.117-122. 
22 Tamtéž, s.126-127. 



 11

1.3.1 Rozvoj mediálního trhu 

Podle Hallina a Manciniho Salazarova diktatura nikdy nebyla mobilizačním režimem 

a nevyužívala tisk v takové míře jako jiné režimy. Na druhou stranu role církve 

na mediálním trhu byla významná a stále je. Církev je vlastníkem rozhlasových stanic 

a také vlastnila televizní stanici Televisão Independente (TVI) od jejího založení v roce 

1993 do roku 1999, kdy se vlastníkem stal Media Capital, jeden z největších portugalských 

mediálních konglomerátů.23 Po revoluci v roce 1974 došlo k posunu směrem k tržně 

orientovanému tisku. Autoři zmiňují deník Público, který se pokusil zvýšit náklad tím, 

že zkombinoval původní zaměření se na politiku s lidsky jímavými příběhy a více 

se zaměřil na grafickou stránku. Portugalsko spolu se Španělskem byly jediné země 

na světě, jejichž agregovaný náklad tisku se zvýšil v devadesátých letech a tištěná 

periodika se až do dnešních dnů profilují na specificky zaměřené čtenáře. Ovšem faktem 

zůstává, že množství výtisků novin v Portugalsku a dalších zemích jižní Evropy zůstává 

nejnižší v Evropě, jak je uvedeno v následující tabulce 2. V roce 2000 bylo prodáváno 

v Portugalsku pouhých 82,7 kopií na tisíc obyvatel, což je druhý nejnižší údaj po Řecku.24 

 
Tabulka 2 Prodané množství výtisků novin na tisíc dospělých obyvatel, rok 2000 

Norsko 719.7 Spojené státy 263.6 

Finsko 545.2 Kanada 205.7 

Švédsko 541.1 Irsko 191 

Švýcarsko 453.7 Francie 190 

Velká Británie 408.5 Belgie 186.5 

Německo 375.2 Španělsko 129.4 

Rakousko 374.3 Itálie 121.4 

Dánsko 347.1 Portugalsko 82.7 

Nizozemsko 345.9 Řecko 77.5 

Zdroj: World Association of Newspapers,World Press Trends. In: HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 

2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. 

Praha: Portál, s.51. 

 

                                                 
23 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 
24 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.123-125. 



 12

Autoři zmiňují další faktory, které jsou typické pro portugalský mediální trh a které stojí 

za zmínku. Prvním z nich jsou genderové rozdíly ve čtenosti novin. V Portugalsku jsou 

tyto rozdíly poměrně velké a podle Hallina a Manciniho to odráží blízkost tisku světu 

politiky a vyloučení žen z politiky. Následující tabulka 3 ukazuje tyto rozdíly. V případě 

Portugalska 58,3 % mužů a 24,1 % žen uvedlo čtení novin denně, což představuje největší 

rozdíl mezi pohlavími ze zemí zahrnutých do studie. Dalším faktorem je míra gramotnosti, 

která byla v celé historii velmi nízká. Ještě v roce 1930 byla celková míra gramotnosti asi 

30 % a gramotnost žen byla ještě nižší.25 

 
Tabulka 3 Genderové rozdíly čtenosti novin, rok 2000 

 Muži Ženy Muži/Ženy 

Portugalsko 58.3 24.1 2.41 

Španělsko  47 26.2 1.79 

Itálie 50.2 29.8 1.68 

Řecko 22.5 17.2 1.31 

Belgie 57.9 47.5 1.21 

Kanada  64.6 54.9 1.17 

Nizozemsko 70.8 60.7 1.16 

Spojené státy  59 52 1.13 

Švýcarsko 78 72 1.08 

Rakousko 78.4 73.2 1.07 

Francie 34.3 32 1.07 

Velká Británie  84 79 1.06 

Dánsko  76.1 72.1 1.06 

Irsko 59 56 1.05 

Finsko  87 84 1.04 

Norsko 87 85 1.02 

Švédsko 89 88 1.01 

Zdroj: World Association of Newspapers, World Press Trends. HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. 

Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: 

Portál, s. 52 

 

                                                 
25 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.124-125. 



 13

Více než 90 % novin v Portugalsku bylo v roce 2001 prodáváno prostřednictvím 

stánkového prodeje. Ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy, kde je stále populárnější 

způsob prodeje pomocí předplatného, je stánkový prodej relativně nízký 

(28 % ve Švédsku, 10 % v Nizozemsku). Dalším faktorem, který odlišuje země jižní 

Evropy od zbytku západní Evropy, je neexistence bulvárního tisku. Jejich úlohu do jisté 

míry vyplňují sportovní deníky. V roce 2000 byl celkový náklad sportovních deníků 

v Portugalsku přibližně 200 000. Oproti zemím západní Evropy lokální tisk v Portugalsku 

až na výjimky chybí. Podle Hallina a Manciniho se masový tisk v Portugalsku nevyvinul 

do poloviny dvacátého století do takové podoby, jak ji známe z ostatních států západní 

Evropy, kvůli nedostatku ekonomických a politických podmínek. Od té doby se již rádio 

a následně televize staly hlavními sdělovacími prostředky. Proto je nepravděpodobné, 

že by země, kde se nevyvinula masová cirkulace novin do konce 19. století, by toho někdy 

dosáhla.26 

1.3.2 Politický paralelismus 

Hallin a Mancini dále blíže zkoumají politický paralelismus. V Portugalsku, spolu 

s ostatními zeměmi jižní Evropy, je politický paralelismus vyšší než v jiných zemích 

západní Evropy a sdělovací prostředky jsou velmi silně zpolitizovány. Novináři často 

dávají větší důraz na komentáře a noviny slouží jako odraz různých politických postojů 

a hrají aktivní roli ve společnosti s cílem mobilizovat lidi na podporu politických aktivit. 

Soukromí majitelé médií, jakož i novináři, obvykle mají politické vazby a mnoho novinářů 

se stalo politiky a naopak. Velká řada současných politických přestavitelů začala působit 

jako novináři po Karafiátové revoluci a v průběhu transformace k demokracii. Za příklad 

si můžeme uvést nově zvoleného prezidenta Marcela Rebela de Sousu a dlouholetého 

předsedu křesťansko-demokratické konzervativní strany CDS/PP Paulo Portase.27 

 

Tradice politicky angažovaného tisku v Portugalsku byla přerušena nastolením tzv. Estado 

Novo (Nový stát), diktatury Antónia de Oliveira Salazara, v roce 1926 a opět se probudila 

v průběhu Karafiátové revoluce v roce 1974. Během Karafiátové revoluce radikální 

a zpolitizovaní novináři obsadili rozhlasové stanice a noviny a v průběhu transformace 

                                                 
26 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.124-125. 
27 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s.101-103. 



 14

k demokracii byly státem vlastněné noviny privatizovány a stupeň stranické politizace 

rapidně poklesl.28 

 
Nejen tisk, ale i systémy vysílání veřejné služby ve Středomoří mají také sklony 

k politickému paralelismu. V Portugalsku je kapitál veřejnoprávní televize a rádia 

RTP (Rádio e Televisão de Portugal) vlastněn státem a jejich ředitelé jsou jmenováni 

vládou. Ačkoliv jejich jmenování schvaluje Vysoký úřad pro sociální komunikaci, zdá se, 

že jeho role je spíše ceremoniální.29 Dalším orgánem, který má vyvážit zájmy politických 

skupin, je Názorová rada, která byla založena v roce 1995. Ta zahrnuje posluchače 

a mediální odborníky. Nicméně její charakter je pouze poradní.30 V zemích jižní Evropy 

politika hraje významnou roli ve vysílání, zejména v systémech vysílání veřejné služby. 

Podle Hallina a Manciniho to dokládá skutečnost, že nastolování agendy je otázkou 

politických rozhodnutí namísto rozhodnutí novinářů o tom, co je podle nich vhodné 

do vysílání zařadit.31 

1.3.3 Profesionalizace 

Kořeny novinářské profese v Portugalsku a dalších středomořských zemích vycházejí 

z literatury a politiky. V minulosti byla žurnalistika považována za druhořadé povolání 

a byla špatně placená. Z počátku platila za výchozí bod pro kariéru v politice 

nebo literatuře. Naštěstí s vývojem komerčního tisku na konci 19. století se toto vnímání 

začalo měnit a žurnalistika se stala prací na plný úvazek. Díky tomu se začaly objevovat 

nové publicistické žánry, které byly výhradně novinářské, a odlišná profesní identita 

se začala rozvíjet. Do jisté míry jsou dějiny žurnalistiky v jižní Evropě srovnatelné 

se zbylými dvěma modely Hallina a Manciniho. Ovšem vývoj mediálních trhů 

ve Středomoří byl omezen a vedl k tomu, že média byla menší a ne vždy soběstačná jako 

v ostatních zemích západní Evropy. Státní zásahy, a to zejména v době diktatury, zabránily 

rozvoji žurnalistiky jako samostatné profese. Z tohoto důvodu úroveň profesionalizace 

                                                 
28 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.131. 
29 Tamtéž, s.134. 
30 HALLIN, D. C. a S. PAPATHANASSOPOULOS. 2002. Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & Society: 175-195. DOI: 
10.1177/016344370202400202. ISSN 0163-4437. Dostupné z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344370202400202. 
31 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.134-137. 



 15

není tak vysoká jako v jiných zemích, ale od dob Karafiátové revoluce a s přechodem 

k demokracii stále roste.32 

 
Podle Hallina a Manciniho však nižší úroveň profesionalizace neznamená, že novináři 

v Portugalsku jsou méně vzdělaní než novináři v jiných zemích západní Evropy nebo jsou 

horší v tom, co dělají. Mají tím na mysli, že portugalská žurnalistika je více spojena 

s politickým a literárním světem a žurnalistika jako povolání je elitnější než v jiných 

zemích. Dále kvalita psaní politických analýz v novinách je ve středomořských zemích 

vyšší než v britských bulvárních plátcích či v amerických novinách. Důvodem může být 

menší počet čtenářů, kteří jsou ale náročnější.33 

 
Ve srovnání se silnými profesními organizacemi a novinářskými odbory v jiných zemích 

západní Evropy jsou ve středomořských státech tyto odbory obecně mnohem slabší. Navíc 

zde existuje možnost státního uznání pro povolání být novinář, což lze považovat za další 

propojení žurnalistiky a státu, ale brání to ve vývoji žurnalistiky v autonomní profesi. 

Portugalsko a Francie mají formální organizace, které mají na starosti vydávání pověření 

novinářům. Jejich hlavní funkcí je však regulace přístupu k výhodám a posilování 

minimální mzdy. Dalším důvodem nižší úrovně profesionalizace v Portugalsku je pozdní 

vývoj formálního vzdělání v žurnalistice. Stejně tak je zde nedostatek formálních systémů 

odpovědnosti. Ani jedna ze středomořských zemí nemá tiskovou radu na národní úrovni, 

což vede k nedostatku konsensu o etických standardech.34 

 
Žurnalistika v Portugalsku nebyla autonomní institucí a nedocházelo zde k profesní 

samoregulaci, ale média jsou spíše řízena vnějšími aktéry, a to zejména ze sféry podnikání 

a politiky. Dalším charakteristickým rysem je, že sdělovací prostředky jsou používány 

různými subjekty jako nástroje k zasahování do politiky. Média, která jsou spojena 

s politickými stranami nebo církví, ovlivňují společnost podle potřeb daných stran. Během 

diktatury byla média prostředky, které využíval Salazar na podporu své politiky. 

V současnosti v Portugalsku nejvíce dominují vlastnictví sdělovacích prostředků 

                                                 
32 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. Communication and 
society (Routledge (Firm)), s.106-108. 
33 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.138-139. 
34 Tamtéž, s.139 – 140. 



 16

mediálními konglomeráty. Více o současné struktuře portugalských médií se dozvíme 

v kapitole 2.4.35 

 
V Portugalsku se v průběhu revoluce v roce 1974 novináři ujali vedení řady médií, ovšem 

nebylo to ve jménu profesní autonomie, ale spíše jako prostředek třídního boje. Tato fáze 

skončila z důvodu reakce veřejnosti proti převzetí Radia Renaçensa a původní vlastníci 

opět převzali kontrolu nad svými médii. Jako reakce na tuto radikální fázi došlo 

k vytvoření redakčních rad, ve kterých jsou konzultována některá rozhodnutí. V první fázi 

transformace, která je nazývána jako probíhající revoluční proces (Processo 

Revolucionário Em Curso), došlo ke znárodnění bank a jelikož řada médií byla vlastněna 

bankami, novým vlastníkem se tedy stal stát a média byla pod velkým vlivem politických 

stran. V roce 1980 byla státem vlastněná média privatizována. Nicméně to nevedlo 

ke zmenšení politického vlivu nad médii, protože například bývalý ministerský předseda 

F. Pinto Balsamão ze Sociálnědemokratické strany (PSD, Partido Social Democrata) 

vlastní jeden z hlavních mediálních konglomerátů Impresa.36 Ale obecně v porovnání 

s ostatními dvěma systémy v zemích pluralitně polarizovaného systému je úroveň 

novinářské autonomie nižší.37 

1.3.4 Role státu 

Stát vždy hrál významnou roli v mediálním systému zemí Středomoří. Nicméně státní 

zásahy nejsou vždy účinné. Stát často neoplývá prostředky potřebnými k intervenci, stejně 

tak ne vždy existuje politický konsensus o tom, jak intervenovat. V minulosti byl stát v roli 

cenzora, a to zejména v období diktatury. Kromě toho stát vlastnil některé mediální 

podniky, zejména vysílání veřejné služby (stejně jako v dalších zemích Evropy). V prvních 

letech po Karafiátové revoluci portugalská vláda vlastnila většinu novin. V průběhu 

historie se stát snažil omezit roli médií jako hlídacího psa demokracie. Samozřejmě 

to neznamená, že kritika politiky nebyla v médiích přítomna (kromě období diktatury), 

protože by to nedávalo žádný smysl v polarizovaně pluralitním systému. Naopak, politické 

                                                 
35 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.140-142. 
36 HALLIN, D. C. a S. PAPATHANASSOPOULOS. 2002. Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & Society: 175-195. DOI: 
10.1177/016344370202400202. ISSN 0163-4437. Dostupné z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344370202400202. 
37 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.144-146. 



 17

debaty jsou důležitou součástí zpráv. Autoři tím mají na mysli absenci investigativní 

žurnalistiky, která by odhalovala korupci, střety zájmů či nekompetentnost. Nicméně poté, 

co diktatura skončila, a to zejména v 80. a 90. letech, se situace rychle změnila. Důvodem 

byl velký počet politických skandálů.38 

 
V dnešní době novináři v zemích s polarizovaně pluralitním mediálním systémem mají 

tendenci rámovat události jako morální skandály a staví se do pozice mluvčích veřejnosti 

proti zkorumpované politice. Důvodem těchto změn je rozvoj silnějšího mediálního trhu, 

který umožnil posun směrem ke kritickému profesionalismu.39 

1.3.5 Polarizovaný pluralismus 

Proč je tedy středomořský model médií také nazýván polarizovaně pluralitní model? 

Je to proto, že důležité postavení konzervativních sil v jižní Evropě zajistilo, aby politika 

v této oblasti byla ostře polarizovaná a konfliktní. Příznivci starých pořádků bránili 

liberální modernizaci a liberální demokracie se ustavila relativně pozdě a nabrala formu 

polarizovaného pluralismu, který je charakterizován množstvím politických stran, které 

se rozpínají přes celé politické spektrum včetně krajní pravice a levice.40 

1.3.6 Pochybnosti o za řazení Portugalska do st ředomo řského modelu 

V předcházejících podkapitolách jsem popsala, jak Hallin a Mancini klasifikují mediální 

systém Portugalska a jeho zařazení do středomořského neboli polarizovaně pluralitního 

modelu. Ovšem ne všichni odborníci z oboru mediálních studií souhlasí s tímto zařazením. 

Můžeme si uvést jako příklad portugalského profesora Nelsona Traquinu, který v roce 

2010 přeložil Hallinovo a Manciniho dílo do portugalštiny. V rámci předmluvy ovšem 

vyvolává otázku, zda je v současné době ještě správné řadit Portugalsko do tohoto modelu 

a brát ho jako velmi blízký případ Španělska.41 

 
Hallin a Mancini v roce 2010 vydali článek, kde odpovídají na kritiku vznesenou ostatními 

autory. Rozebírají zde i případ Portugalska. Autoři zařadili Portugalsko do polarizovaně 

                                                 
38 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.147-150. 
39 Tamtéž, s. 148-150. 
40 Tamtéž, s. 157-159. 
41 HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. "Comparing Media Systems": A Response to Critics. Media & 
Jornalismo. 2010, 9(17, Nº 2 - Outono/Inverno), 53–67. 



 18

pluralitního modelu proto, že v jednu dobu neslo jasné známky toho, že jeho mediální 

systém byl politizovaný, což je podle autorů jedna z definic tohoto modelu. Stále se zdá, 

že i nadále má Portugalsko alespoň některé důležité charakteristiky tohoto modelu – 

například pokračující roli katolické církve v mediálním systému. Nicméně Traquina vznáší 

námitku, zda politická stranickost, která stále silně charakterizuje mediální systémy 

Španělska, Itálie a Řecka, je stále charakteristická i pro Portugalsko. Na svoji obranu 

Hallin a Mancini uvádí, že nemají dostatek informací, aby mohli vyvodit jasné stanovisko 

k současné mediální situaci v Portugalsku. Ovšem uvádí, že v Portugalsku politický 

paralelismus výrazně poklesl a tím se Portugalsko odchýlilo od Španělska a dalších 

jihoevropských zemí, což je podle autorů zajímavé a žádá si to vysvětlení.42 

 
Hallin a Mancini nabízí několik úvah o možných druzích vysvětlení. Jedno možné 

vysvětlení by mohlo být, že i když sdílí Portugalsko se Španělskem, Itálií a Řeckem 

historii diktatury, Salazarova diktatura radikálněji přerušila rozvoj kultury politického 

stranictví, a že politická stranická identita je v současnosti méně výrazně zakotvena 

v portugalské politické kultuře než u ostatních zemí jižní Evropy. Další možné vysvětlení 

by mohlo být, že přechod k demokracii měl v Portugalsku jinou podobu. Možná že silný 

charakter politizace médií v bezprostředním období po Karafiátové revoluci měl 

za následek pozdější nastolení silné averze k instrumentalizaci médií a silnou touhu 

k upevnění novinářské profesionality, čímž by došlo ke zmenšení politického paralelismu. 

Jiným možným vysvětlením by mohla být snaha Portugalska následovat francouzský 

mediální model, který je sice charakterizován vysokou mírou politického paralelismu 

v celostátním tisku, ale nemá takovou míru klientelismu a instrumentalismu, které 

charakterizují další středomořská média a jejich politické systémy. Konečně je možné, 

že vysvětlení nespočívá tolik v politické kultuře a historii jako v tržní struktuře. Možná 

že malá velikost portugalského mediálního trhu ve srovnání s tím španělským vysvětluje 

odlišnosti v tisku v těchto dvou systémech.43 

 
Do jakého modelu tedy můžeme zařadit Portugalsko a měnil se mediální systém v průběhu 

času? Na tyto otázky se budu snažit najít odpověď v následující kapitole.  

 

 

                                                 
42 HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. "Comparing Media Systems": A Response to Critics. Media & 
Jornalismo. 2010, 9(17, Nº 2 - Outono/Inverno), 53–67. 
43 Tamtéž. 



 19

2. Empirická část 

V této části své práce budu zkoumat, jak se v průběhu času měnil mediální systém a role 

médií ve společnosti v Portugalsku. Dále budu pozorovat, zda je aplikovatelný 

Hallinův a Manciniho středomořský neboli polarizovaně pluralitní model na všechna 

období portugalských dějin 20. a 21. století nebo zda se v určitém období mediální systém 

dá popsat jiným Hallinovým a Manciniho modelem nebo zda je potřeba použít jinou 

klasifikaci od jiných autorů. 

2.1 Média v Estado Novo 

2.1.1 Politická situace 

Období tzv Estado Novo (Nový stát) začalo v roce 1926, kdy byla nestabilní první 

republika svržena vojenským převratem. Armáda si byla vědoma, že aby bylo možné 

Portugalsko vyvést z krize, je potřeba sestavit vládu odborníků. Proto byl požádán profesor 

ekonomie António de Oliveira Salazar, aby zastával post ministra financí.44 

Jeho podmínkou pro přijetí tohoto postu bylo, že s ním budou spolupracovat všechna 

ostatní ministerstva. Salazar začal mocensky převyšovat vládnoucí vojáky. V roce 1930 

navíc začal zastávat post ministra kolonií a v červenci 1932 se stává předsedou vlády 

až do své náhlé nemoci v roce 1968.45 V roce 1933 byla novou ústavou zavedena nová 

suverénní diktatura. V roce 1968 se moci chopil Marcello Caetano a setrval u ní až do roku 

1974, kdy byl režim svržen během Karafiátové revoluce. Diktatura byla autoritářským 

konzervativním režimem opírajícím se o katolickou církev.46 

 
Výkonná moc byla formálně vložená do rukou prezidenta, který byl zvolen přímou volbou 

na pětileté období. Formálně mu byla svěřena také řada legislativních pravomocí, 

což z něho činilo virtuálního diktátora. Prvním prezidentem Nového státu byl Óscar 

Carmona, který zastával tuto pozici až do své smrti v roce 1951, následován Franciscem 

Craveirou Lopesem (1951-1958) a Américem Tomásem (1958–1974). Nicméně v praxi 

                                                 
44 NEWITT, Malyn. Portugal in European and world history. London: Reaktion Books, 2009, s.200-207. 
45 KLÍMA, Jan. Dějiny Portugalska v datech. 1. vyd. Praha: Libri, 2007, s.475-488. 
46 DE SOUSA, Jorge Pais. O Estado Novo de Salazar como um fascismo catedrático: Fundamentação 
histórica de uma categoria política. Universidade de Coimbra. Dostupné z: 
http://www.intellectus.uerj.br/Textos/Ano12n2/artigo_jorge_pais.pdf. 



 20

skutečnou moc držel ministerský předseda Salazar. Zákonodárný orgán byl jednokomorové 

Národní shromáždění, jehož zástupci byli voleni každé čtyři roky. Oficiální stranou byla 

Salazarova Národní jednota (União Nacional). I když opoziční kandidáti teoreticky mohli 

ve volbách kandidovat, v praxi byl systém tak silně zmanipulován ve prospěch oficiální 

strany, že neměli reálnou šanci na výhru.47 

 
Salazar se stal diktátorem v době chaosu a zavedl řád. V meziválečném období se po celé 

Evropě dostala k moci řada diktátorů, a tudíž se tento postup tehdy nezdál ničím 

neobvyklým. V čele Portugalska stál Salazar celých čtyřicet let a snažil se zachovat status 

quo v době, kdy probíhala druhá světová válka i při nastolování nového světového řádu. 

Byl velkým antikomunistou a Západem byl mlčky tolerován, když Portugalsko jako jedna 

ze zakládajících zemí vstoupilo do Severoatlantické aliance v roce 1949, jelikož bylo 

potřeba použít polohu Azorských ostrovů k vybudování vojenské základny.48 

 
Portugalsko bylo i v době Estado Novo koloniální říší a portugalské území zahrnovalo 

území dnešní Angoly, Mozambiku, Kapverd, Svatého Tomáše a Princova ostrova, 

Východního Timoru, Macaa, indické Goy a Guiney-Bissau. Během vlády Salazara chtěly 

portugalské kolonie vyhlásit nezávislost a nákladné koloniální války na udržení impéria 

umocnily nenávist portugalského lidu ke stávajícímu režimu.49  

 
V roce 1968 Salazar utrpěl náhlou mozkovou mrtvici a nebyl schopen zastávat funkci 

předsedy vlády Portugalska. Proto bylo nutné najít rovnocenného nástupce. V září 1968 

prezident republiky jmenoval novým premiérem Marcella Caetana. Lidé doufali, 

že s novým předsedou vlády přijdou nové změny směrem k demokracii a tržnímu 

hospodářství.50 

 
Marcello Caetano se snažil o modernizaci země. Zrušil lidmi nenáviděnou tajnou policii 

PIDE, lákal zahraniční kapitál do Portugalska i do kolonií a rozvíjel průmysl. Caetano však 

pokračoval v nákladných koloniálních válkách a v roce 1970 byl vydán nový dekret 

o povolání záložníků do vojenské služby. Ovšem osvobozenecká hnutí v portugalských 

                                                 
47 RODRIGUES, Graça Almeida. Breve história da censura literária em Portugal. 1a. ed. Amadora, 
Portugal: Distribuição comercial Livraria Bertrand, 1980. Biblioteca breve (Instituto de Cultura e Língua 
Portuguesa (Portugal)), s.69-81. 
48 KLÍMA, Jan. Salazar tichý diktátor. 1. vyd. Praha: Aleš Skřivan ml., 2005, s. 7 
49 KLÍMA, Jan. Dekolonizace portugalské koloniální říše: historická motivace - specifika - průběh. Hradec 
Králové: Gaudeamus, 2000., s.5.  
50 CABRERA, Ana. Marcello Caetano: poder e imprensa. Lisboa: Livros Horizonte, 2006, s.93. 



 21

koloniích přibývala na síle a byla podporována Východním blokem i řadou 

demokratických států. Pokračující boje v koloniích také nepomáhaly mezinárodnímu 

politickému postavení Portugalska. V prosinci 1971 schválilo Valné shromáždění OSN 

rezoluci potvrzující právo národů portugalské Guineje, Mozambiku a Angoly 

na sebeurčení a samostatnost. Došlo také k vyloučení Portugalska z UNESCO. Změny, 

které Caetano zavedl, nebyly tedy dostačující a lidé v čele s Hnutím ozbrojených sil 

(Movimento das Forças Armadas, MFA) sesadili autoritářský režim Estado Novo 

dne 25. dubna 1974 v takzvané Karafiátové revoluci (Revolução dos Cravos).51 

2.1.2 Mediální systém a role médií ve spole čnosti 

Jakou roli zastávala média v době Nového státu a do jakého modelu médií můžeme zařadit 

toto období? Jelikož bylo Portugalsko autoritářským režimem, média byla kontrolována 

státem. Jednou z nejdůležitějších institucí vytvořených novou ústavou z 11. dubna 1933 

byl Národní sekretariát propagandy (Secretariado de Propaganda Nacional, SPN). 

Portugalsko, podobně jako jiné země, vytvářelo reklamu za účelem zviditelnění činnosti 

nového režimu, a to jak doma, tak v zahraničí. Národní sekretariát propagandy sloužil jako 

ústřední orgán propagandistických aktivit a koordinoval informace ze všech ministerstev 

s cílem vyzdvihnout práci vykonanou Novým státem.52 

 
Novou ústavou z 11. dubna 1933 byla zavedena cenzura. Podle článku 3 je účelem cenzury 

„zabránění zvrácenosti veřejného mínění ve své funkci společenské síly a (cenzura) 

by měla být vykonávána tak, aby zabránila všem faktorům, které by mohly odchýlit 

(veřejné mínění) od pravdy, spravedlnosti, morálky, řádné správy a společného dobra 

a zabránit tomu, aby základní principy organizace společnosti byly napadeny.“53 

Navazující legislativní nařízení č. 22 469, které bylo publikováno ve stejný den 

jako ústava, výslovně zavedlo předběžnou cenzuru „periodik, letáků, plakátů a jiných 

publikací, pokud se zabývají tématy politického a sociálního charakteru.“ 54 

 

                                                 
51 KLÍMA, Jan. Dějiny Portugalska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. Dějiny států, s.197-198. 
52 CABRERA, Ana . Salazar, Ferro e a Política do Espírito. In: CABRERA, Ana. Censura nunca mais!: a 
censura ao teatro e ao cinema do Estado Novo. Lisboa: Portugal, 2013, s. 23. 
53 Constitución Política de la República Portuguesa. Lisabon, 1933. Dostupné také z: 
http://fama2.us.es/fde/ocr/2006/constitucionPortuguesa.pdf. 
54 Decreto-lei n. 22:469. Lisabon, 11. 4. 1933. Dostupné také z: 
file:///C:/Users/user/Downloads/decreto_lei_n_o_22468.pdf. 



 22

Řád cenzury (Regulamento dos Serviços de Censura) byl přijat v listopadu téhož roku. 

Podle něho bylo zapotřebí povolení od státu při zakládání novin a časopisů. 

Aby se zabránilo publikování cenzurovaného tisku plného bílých mezer (jako to bylo 

běžné v období první republiky), byla vyžadována reorganizace stránek před tiskem, 

aby se zamaskovaly stopy cenzury. Dále byli šéfredaktoři někdy nuceni předložit prepress 

strany cenzurní komisi, což přinášelo další náklady, které často vedly k bankrotu některých 

novin a časopisů. Od roku 1944 cenzura spadala pod Národní informační sekretariát 

(Secretariado Nacional de Informação), který byl pod osobní kontrolou Salazara. Knihy 

nebyly předmětem předběžné cenzury, ale mohly být zabaveny poté, co byly 

publikovány.55 

 
Podle Jonathana Hardyho, autora knihy Western media systems, byla novinářská profese 

v době Nového státu snížena na „úřednickou podřadnou profesi“. Média sloužila režimu 

a především přepisovala prohlášení vlády.56 

 
Ana Cabrera ve své práci Marcello Caetano: poder e Imprensa analyzuje období režimu 

Marcella Caetana a jeho vztah s médii. V období Marcella Caetana se v mediálním sektoru 

nic nezměnilo. Přestože nový zákon vstoupil v platnost poté, co se stal Caetano premiérem, 

tisk zůstal stejně závislý na politické moci jako za vlády Salazara. Podle Any Cabrery 

Caetano používal vlastnictví sdělovacích prostředků k dosažení svých cílů a změnil 

je na strategický nástroj výkonu své moci. Použil média pro přenos svých myšlenek 

směrem k veřejnosti.57 

 
Tisk  

V prvních letech Nového státu téměř všechna periodika, která podporovala zaniklou první 

republiku, ukončila svoji činnost. Ta hrstka, která přežila, byla předmětem pečlivého 

sledování. Oficiální noviny režimu jako União Nacional, Diário da Manhã a Época byly 

cenzurovány jen minimálně. Mezi nejvíce cenzurovaná témata patřil Sovětský svaz 

a témata spojená s komunismem. Komunisté se stali postupně hlavním nepřítelem Nového 

státu ještě předtím, než se ve skutečnosti stali významným rizikovým faktorem pro režim. 

                                                 
55 RODRIGUES, Graça Almeida. Breve história da censura literária em Portugal. 1a. ed. Amadora, 
Portugal: Distribuição comercial Livraria Bertrand, 1980. Biblioteca breve (Instituto de Cultura e Língua 
Portuguesa (Portugal)), s.69-81. 
56 HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii,. Communication and 
society (Routledge (Firm)). s. 
57 CABRERA, Ana. Marcello Caetano: poder e imprensa. Lisboa: Livros Horizonte, 2006, s.93. 



 23

Druhým nejvíce cenzurovaným tématem bylo Španělsko a nově vzniklá druhá republika.58 

Do Španělska se také uchýlili portugalští exulanti a to mělo zásadní význam pro Salazarův 

režim. Proto byl vývoj španělského režimu velmi pečlivě zkoumán. Články, které jasně 

hájily demokratické ideály, byly cenzurovány a články, které kritizovaly fašismus 

a nacismus také. Periodika, která byla blízká režimu, měla menší množství cenzurovaných 

zpráv a díky tomu menší zpoždění při tisku, což jim umožnilo prosperovat. Oproti tomu 

periodika, která nebyla nakloněna režimu, byla důkladněji cenzurována, což vyvolávalo 

zpoždění, často také docházelo k pozastavení periodika nebo byla periodiku udělena 

pokuta, což rozhodně nepřispívalo k jeho prosperitě.59  

 
Portugalský deník s nejdelší tradicí Diário de Notícias byl založen v roce 1864. Během 

období Estado Novo byl deníkem s největším denním nákladem, ovšem to bylo vykoupeno 

tím, že následoval linii podřízenosti režimu. Deník O Século byl založen v roce 1880 a byl 

největším rivalem Diário de Notícias. Deník byl blízký režimu, proto během období 

Estado Novo také prosperoval. V roce 1888 byl v Portu založen deník Jornal de Notícias. 

 
A República založená Antóniem Josém de Almeidou v květnu 1926 byla nejdůležitějším 

periodikem opozice, což mělo za následek konstantní cenzuru tohoto periodika a bylo 

nejvíce cenzurovaným periodikem. Prakticky všechna témata byla cenzurována, v roce 

1931 zvláště články týkající se nového republikánského režimu ve Španělsku, jelikož 

A República bylo jedním z mála novin obhajující novou španělskou republiku.60 

 
V roce 1973 Francisco Pinto Balsemão (pozdější předseda vlády mezi lety 1981 až 1983) 

založil týdeník Expresso. Před Karafiátovou revolucí stihlo vyjít 68 čísel, která se také 

nevyhnula cenzuře. V těchto 68 číslech bylo zcenzurováno 1850 článků.61 

 

 

 

                                                 
58 Druhá Španělská republika vznikla 14. dubna 1931 odchodem španělského krále Alfonse XIII. do exilu. 
59 CALAFATE, Pedro. História do pensamento filosófico português. Volume V, O século XX. 
Lisboa: Caminho, 2000. ISBN 972-21-1333-X. 
60 BAIÔA, Manuel. A censura como factor de formação e consolidação do salazarismo: O caso do noticiário 
sobre política internacional na imprensa (1933-1935). A Formação e a Consolidação Política do Salazarismo 
e do Franquismo. Lisboa: Edições Colibri/CIDEHUS-UÉ/UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID, 
2012, , 155-193. Dostupné z: https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/11605/1/A%20Censura%20-
%20A%20forma%C3%A7%C3%A3o%20e%20consolida%C3%A7%C3%A3o%20do%20salazarismo.pdf. 
61 RODRIGUES, Graça Almeida. Breve história da censura literária em Portugal. 1a. ed. Amadora, 
Portugal: Distribuição comercial Livraria Bertrand, 1980. Biblioteca breve (Instituto de Cultura e Língua 
Portuguesa (Portugal)), s.69-81. 



 24

Rozhlas 

V rozhlasových stanicích a zejména ve veřejném rozhlasovém vysílání se kontrola 

prováděla prostřednictvím stálého poslechu a systematickým vedením záznamů. Emissora 

Nacional de Radiodifusão (ENR) byla založena dne 4. srpna 1935 jako veřejné vnitrostátní 

rozhlasové vysílání. ENR byla jednou z 23 zakládajících vysílacích organizací Evropské 

vysílací unie v roce 1950. V roce 1934 bylo založeno Monsignorem Lopesem da Cruzem 

Rádio Renascença (RR), které začalo pravidelně vysílat v roce 1937. RR je vlastněno 

různými organizacemi v rámci portugalského katolické církve.62 

 
Televize 

Portugalské televizní vysílání v letech 1957 až 1974 nebylo ničím jiným než objektem 

propagandy. Radiotelevisão Portuguesa (RTP)63 byla první televizní stanicí v Portugalsku. 

Experimentální vysílání začalo v prosinci 1955, ovšem pravidelné televizní vysílání bylo 

spuštěno až v roce 1957. Již od počátku bylo vysílání velmi kontrolováno vládou, i když 

byla stanice v soukromém vlastnictví až do roku 1975, kdy došlo k jejímu znárodnění (viz 

následující kapitola). RTP byla až do roku 1992 jedinou televizní stanicí v Portugalsku.64 

 
Jelikož Hallin a Mancini se téměř nevěnovali popisu mediálního systému v období Estado 

Novo, není možné použít středomořský neboli polarizovaně pluralitní model na popis 

tohoto období. Navíc polarizovaný pluralismus ještě nebyl rozvinut, jelikož jedinou 

oficiální stranou byla Salazarova Národní jednota. 65 

 
Proto bych mediální systém Nového státu zařadila do autoritářské teorie autorů Čtyř teorií 

tisku Sieberta, Petersona a Schramma. Podle této teorie je hlavním účelem médií 

podporovat a prosazovat politiku vlády, která je u moci a sloužit státu. Dále podle autorů 

může média používat ten, kdo získá královský patent nebo povolení od vlády. Média jsou 

kontrolována vládními patenty, cechy, licencemi a někdy omezována cenzurou. 

Je zakázáno kritizovat toho, kdo je u moci. Vlastnictví médií v autoritářské teorii 

je soukromé nebo veřejné a hlavním rozdílem od ostatních teorií je, že média jsou 

                                                 
62 V roce 1976 byla ENR reorganizována pod novým názvem Radiodifusão Portuguesa (RDP). 
63 Televizní společnost Radiotelevisão Portuguesa se v březnu 2004 spojila s radiovou společností 
Radiodifusão Portuguesa (RDP) pod názvem Rádio e Televisão de Portugal, S.A. (RTP) a je 
poskytovatelem veřejné služby v oblasti televizního a radiového vysílání (viz kapitola Média v 21. století). 
64 TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, Culture. 1995, 17(2), 
223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 
65 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.117-146. 



 25

nástrojem uskutečňování vládní politiky. Všechny tyto charakteristiky jsou v období 

Estado Novo splněny.66 

2.2 Karafiátová revoluce 

2.2.1 Politická situace 

Revoluce 25. dubna 1974 byla organizována Hnutím ozbrojených sil (MFA) a byla 

vojenským převratem, který svrhl nepopulární autoritářský režim Estado Novo. Převrat 

se konal v Lisabonu a k armádě se brzy připojila veřejnost.67 Americký historik Thomas 

Henriksen ve svém článku rozebírá roli MFA během Karafiátové revoluce a jeho primární 

důvod, proč se o puč v dubnu 1974 vůbec pokusilo. Během celého období Nového státu 

se vojenští důstojníci několikrát pokusili o vojenský převrat, ale nebyli úspěšní. 

Co by mohlo být tedy důvodem to zkusit znovu? Americký vojenský historik Douglas 

Porch dospěl k závěru, že armáda měla strach, aby se nestala obětním beránkem 

za neschopnost činností režimu v Africe, a to především v Guiney-Bissau. Nechtěli, 

aby se opakovala situace, která nastala v roce 1960, kdy byla Indy dobyta Goa a armáda 

byla politiky potupena, i když všichni politici věděli, že portugalská armáda neměla šanci 

Gou ubránit proti několikanásobné indické armádě. Vojenský puč MFA je považován 

za levicovou revoluci, nicméně MFA postrádalo koherentní politickou filozofii. Jak uvedl 

Porch MFA přijalo marxistickou terminologii jednoduše proto, aby oponovalo 

pravicovému režimu.68 

 
Ale samozřejmě existují i jiné důvody pro levicovou revoluci. Během Estado Novo byla 

nejlépe organizovanou opoziční stranou Komunistická strana Portugalska (PCP). Hlavní 

představitelé žili v exilu a to především v Sovětském svazu a ve Východním bloku. 

Proto Sovětský svaz doufal, že by se po revoluci Portugalsko stalo komunistickým státem 

a podporoval PCP. Vojenský puč nastartoval období nazývané jako probíhající revoluční 

proces (Processo Revolucionario em Curso, PREC). Bylo to období dvou let trvající 

                                                 
66 SIEBERT, Fred S., PETERSON Theodore, SCHRAMM Wilbur. Four theories of the press: the 
authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be 
and do. 13. pr. Urbana: University of Illinois Press, 1984, 6-28. 
67 FIELDS, Rona M. 1976. The Portuguese revolution and the Armed Forces Movement. New York: Praeger,  
68 HENRIKSEN, Thomas H. Review: Reviewed Works: The Portuguese Revolution and the Armed Forces 
Movement by Rona M. Fields; The Portuguese Armed Forces and the Revolution by Douglas Porch. The 
Journal of Modern African Studies. Vol. 16, No. 3 (Sep., 1978), s. 509-511. Cambridge University Press. 
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/160041. 



 26

nestability, kdy se levicové a pravicové strany snažily chopit moci. Dne 11. března 1975 

se António de Spínola pokusil o vojenský puč. Reakcí na to bylo vytvoření Rady revoluce 

(Conselho da Revolução, CR), která institucionalizovala vojenskou moc. Rada sjednala 

smlouvu s hlavními politickými stranami zaručující socialistický trend v zemi. Zároveň 

se různé frakce uvnitř MFA ještě více rozdělily s dominancí frakce tehdejšího předsedy 

vlády Vasca Gonçalvese a Komunistické strany. Dne 25. dubna 1976 se konaly nové 

demokratické volby a byla zavedena nová ústava a Portugalsko se stalo demokratickou 

zemí.69 

 
Portugalský profesor António Costa Pinto ve svém článku Political Purges and State 

Crisis in Portugal's Transition to Democracy, 1975-76 analyzuje přechod k demokracii 

po pádu autoritářského režimu. Podle autora změna režimu přináší nutnost zabývat 

se dědictvím minulosti. Noví představitelé jsou povinni nastolit spravedlnost za zločiny 

spáchané starým režimem. Nicméně podle Samuela Huntingtona transformační 

spravedlnost na prvním místě závisí na tom, kdo provedl změnu režimu. Jak uvádí: „pouze 

v těch státech, kde se politická autorita radikálně zhroutila a byla nahrazena opozicí, 

se možnost trestního stíhání sama prezentovala“.70 Proto jak uvádí Pinto, v Portugalsku, 

kde vojenský puč nahradil elity starého režimu, byla nastolena spravedlnost.71 

2.2.2 Mediální systém a role médií ve spole čnosti 

Jakou roli zastávala média v době Karafiátové revoluce a v období nazývané 

jako probíhající revoluční proces a do jakého modelu médií můžeme zařadit toto období? 

Po revoluci z 25. dubna 1974 média a zejména tisk převzal roli, která měla definovat typ 

a povahu režimu, který měl být zaveden v Portugalsku. Proto jsme mohli být svědky 

období velké novinářské činnosti, jejíž výsledky ovlivňovaly dění v zemi. Proto byla snaha 

kontrolovat média. V této podkapitole své práce budu nejvíce čerpat z článků 

                                                 
69 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681 
70 HUNTINGTON, Samuel. The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century (Norma and 
London 1991), 215. In: PINTO, A. C. 2008. Political Purges and State Crisis in Portugal's Transition to 
Democracy, 1975--76. Journal of Contemporary History. 43(2): 305-332. DOI: 10.1177/0022009408089034. 
ISSN 0022-0094. From: http://jch.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0022009408089034 
71PINTO, A. C. 2008. Political Purges and State Crisis in Portugal's Transition to Democracy, 1975--76. 
Journal of Contemporary History. 43(2): 305-332. DOI: 10.1177/0022009408089034. ISSN 0022-0094. 
From: http://jch.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0022009408089034. 



 27

publikovaných Pedrem Marquesem Gomesem, výzkumníkem z Ústavu pro soudobé dějiny 

z Universidade Nova de Lisboa.72 

 
Při pokusu o analyzování mediálního prostředí mezi léty 1974 a 1975 můžeme rozlišit tři 

dominantní tendence, ke kterým docházelo během tohoto období. První z nich je odkazem 

na dědice starého režimu, kteří se snažili zabránit rozvrácení původních cenzurních 

mechanismů; druhý proud obhajoval revolučního myšlení a avantgardu a favorizoval 

přijetí cenzury a posteriori; a třetí tendence byla podpořena příznivci pluralitního systému 

sociální komunikace, kteří zastávali konec mediální represe a cenzury.73 

 

Tisk 

Po pádu Estado Novo byla zrušena cenzura. Spolu s tím byly nahrazeny původní 

administrativy časopisů a byli zvoleni noví členové komise pracujících (Comissões 

de Trabalhadores) a redakčních rad (Conselhos de Redacção). Tyto komise a redakční rady 

byly tvořeny především novináři a v některých případech ostatními zaměstnanci novin, 

kteří měli významný vliv na to, co bylo publikováno, stejně jako pravomoc vetovat 

nebo zvolit ředitele novin a šéfredaktory. Dále došlo ke zrušení prosalazarovského deníku 

Época či katolického deníku Novidades. V květnu se odehrál konflikt mezi zaměstnanci 

a vedením deníku O Século a v srpnu proběhla stávka zaměstnanců novin Jornal 

do Comércio, kteří požadovali rezignaci ředitele a šéfredaktora.74 

 
MFA jmenovalo Ad-hoc komise, do kterých byli nominováni členové armády, 

aby „chránili tajemství vojenských otázek a aby se zabránilo narušení veřejného mínění 

způsobené reakčními ideologiemi“.75 Tato Ad-hoc komise sankcionovala několik 

národních a regionálních deníků. V únoru 1975 došlo ke schválení nového tiskového 

zákona (Lei de Imprensa, Fevereiro de 1975).76 

                                                 
72 GOMES, Pedro Marques. A Imprensa na Revolução portuguesa: o caso do Diário de Notícias (1974-1975). 
Estudos em Jornalismo e Mídia. 2012. ISSN 1984-6924. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5007/1984-
6924.2012v9n2p36 8. 
73 GOMES, Pedro Marques. Imprensa e saneamentos no revolucionário ano de 1974. In: PIMENTEL, Irene 
Flunser and Maria Inácia REZOLA. Democracia, ditadura: memória e justiça política. Lisboa: Tinta da 
China, 2013, s. 229 – 255. 
74 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
75 Artigo 1º, Decreto-Lei nº 281/74, de 20 de Junho de 1974. Diário do Governo, 
nº 156 – I Série. In.: GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. 
Media & Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-
5681. 
76 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 



 28

 
Mediální průmysl ihned začal protestovat proti sankcím uložených Ad-hoc komisí, 

převážně deníky A República a A Capital. To vedlo k rozdělení mediálního průmyslu 

na podporovatele a odpůrce MFA. Jak Joel da Silveira uvádí: „existovaly jasné ideologické 

rozepře v samotném Hnutí ozbrojených sil. Existence konzervativních sil, které postrádaly 

demokratickou kulturu nebo chápání veřejného mínění nebo veřejného prostoru“.77 

 
Konflikt, který se objevil uvnitř MFA, způsobil vysokou nestabilitu v mediálním průmyslu. 

Tomu nepřispívala ani nedostatečná příprava mnoha novinářů pro výkon jejich profese. 

Je důležité si uvědomit, že mnoho z nich bylo vybráno pouze kvůli jejich politické 

ideologii. Takže zejména typ informací, které museli novináři analyzovat, 

byl tak komplikovaný, vzhledem ke složité politické a sociální situaci, kterou Portugalsko 

procházelo, že obrátil média v počáteční fázi revolučního procesu do „skládanky 

protichůdných informací smíchaných mocí politických a ideologických skupin“.78 

 
Média nebyla slepá k chaotickému období v zemi a složitá situace se projevila i uvnitř 

mediálního sektoru. Docházelo k dalším polemickým událostem během roku 1975. Došlo 

ke konfliktu uvnitř deníku A Républica, ke stávce a převzetí katolického Rádia Renascença 

či ke změně zaměstnanců v deníku Diário de Notícias. Došlo k zavedení zákona 

o vojenské cenzuře (Lei da Censura Militar) a byla snaha o spuštění projektu Jesuino, který 

měl za cíl vytvořit komisi, která by analyzovala média a měla by pravomoc ukládat pokuty 

či pozastavit tištěná média. Všechny tyto události přispěly k široké diskusi o tom, 

co to znamená mít svobodu tisku v Portugalsku.79 

 
Jedním z výstupů horkého léta roku 1975 (Verão Quente 1975) bylo znárodnění 

bankovního systému. Tato událost měla značné důsledky pro portugalský tisk. Několik 

deníků bylo vlastněno bankami, a proto po znárodnění přešlo jejich vlastnictví do rukou 

státu. To vedlo k opětovnému nárůstu intenzity boje o kontrolu nad tiskem. 

 

                                                 
77 SILVEIRA, J. F. A Construção do Sistema Informativo em Portugal no Séc. XX, Lisboa. 2011. Colibri. In: 
GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
78 MESQUITA, M. Os Meios de Comunicação Social. In Portugal 20 Anos de Democracia, dir. António 
Reis, Lisboa: 1994. Círculo de Leitores, 361-405. In: GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução 
e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 
12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
79 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681 



 29

Boj o média dosáhl v tomto období nebývalé výše. Začaly vznikat nové noviny a časopisy. 

Tyto noviny a časopisy měly různé politické ideologie, ale měly jednu „společnou 

vlastnost - boj proti gonçalvismu“.80 Některé příklady zahrnují Jornal Novo (která byl 

založen dne 17. dubna), týdeník O Jornal (který poprvé vyšel 2. května), deník O Tempo 

(který byl založen dne 29. dubna) či deník A Luta (který byl publikován od 25. srpna). 

Jak uvádí António José Telo: „bylo to hnutí, které za několik týdnů změnilo média“.81 

Také tisk, který byl na začátku horkého léta 1975 šedý, jednotný a monotónní, se do konce 

roku 1975 proměnil k nepoznání. Počet novin neustále rostl a podávané zprávy byly 

heterogenní.82 

 
Levicový O Jornal Novo byl založen 17. dubna 1975. Jak uvedl jeho ředitel Artur Portela: 

„protože věříme, že socialismus je nejúčinnější a rychlou cestou ke svobodné, spravedlivé 

a prosperující společnosti. O Jornal Novo je časopis se socialistickou ideologií, který bude 

bojovat za ochranu společnosti a tvořivost portugalské revoluce.“83 O Jornal Novo 

zastával jasné stanovisko proti snaze o kontrolu médií a byl aktivním obhájcem svobody 

tisku a přispěl k přípravě nové ústavy.84 

 
V článku A Imprensa na Revolução portuguesa: o caso do Diário de Notícias (1974-1975) 

Pedro Marques Gomes analyzuje, co se odehrálo v portugalském deníku Diário 

de Notícias (svého času s největším oběhem) během tzv. probíhajícího revolučního 

procesu. Gomes uvádí, že bezprostředně po Karafiátové revoluci deník Diário de Notícias 

byl směsicí rozličných emocí. Faktem bylo, že noviny byly pevně spojeny s minulým 

režimem s některými zaměstnanci ideologicky stále nakloněnými předchozímu režimu 

                                                 
80 MESQUITA, M. Os Meios de Comunicação Social. In Portugal 20 Anos de Democracia, dir. António 
Reis, Lisboa: 1994. Círculo de Leitores, 361-405. In: GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução 
e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 
12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
81 TELO, A. J. (2008), História Contemporânea de Portugal. Do 25 de Abril à actualidade, vol. I, Lisboa: 
Presença. In: GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & 
Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
82 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 
83 Jornal Novo, 17 de Abril de 1975. In: GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade 
de Imprensa. Media & Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. 
ISSN 1645-5681 
84 GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media & Jornalismo. 
Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 1645-5681. 



 30

a s jinými jasně obhajujícími revoluci (byť s politickými a ideologickými rozdíly). To vše 

vytvořilo konstantní napětí uvnitř deníku.85 

 
Stručně můžeme říci, že navzdory skutečnosti, že po Karafiátové revoluci byly zrušeny 

cenzurní mechanismy předchozího režimu, vidíme nepřetržitý boj o kontrolu nad médii 

(především ze strany novinářů a politických stran). Co se stalo v deníku Diário do Noticias 

je typickým příkladem. V letech 1974 a 1975 došlo k trvalému napětí mezi pracovníky 

v deníku kvůli jejich rozdílným politickým ideologiím. Také bylo kritizováno vedení 

deníku a to převážně kvůli své politické orientaci. V průběhu let 1974 a 1975 se vystřídala 

dvě různá vedení deníku, ovšem obě měla potíže při stabilizaci atmosféry. První 

administrativa pod vedením Ribeira dos Santose a Vasconcelose vymanila deník 

z politické příslušnosti ke starému diktátorskému režimu a druhá administrativa 

pod vedením Barrose a Saramagose zamýšlela dát deník do služeb revoluce a MFA. Diário 

de Noticias byl důležitým účastníkem v portugalském chaotickém revolučním procesu.86 

 
Konečně dne 25. dubna 1976 se uskutečnily nové demokratické volby a byla zavedena 

nová ústava a Portugalsko se stalo demokratickou zemí. Mohlo tedy dojít 

i na demokratickou transformaci médií. 

  
Rozhlas 

V březnu 1975 došlo také na znárodnění radiových stanic s výjimkou katolického Rádia 

Renascença. Emissora Nacional de Radiodifusão (ENR) byla reorganizována a v roce 

1976 přejmenována Radiodifusão Portuguesa (RDP).87 

 
Televize 

Televizní společnost RTP (Radiotelevisão Portuguesa), která byla od Karafiátové revoluce 

pod přímou kontrolou vlády, byla také znárodněna v roce 1975 a stala se veřejnoprávní 

televizí.88 

 

                                                 
85 GOMES, Pedro Marques. A Imprensa na Revolução portuguesa: o caso do Diário de Notícias (1974-1975). 
Estudos em Jornalismo e Mídia. 2012. ISSN 1984-6924. From: http://dx.doi.org/10.5007/1984-
6924.2012v9n2p36 8. 
86 Tamtéž 
87 SOUSA, H. a E. COSTA E SILVA. Keeping Up Appearances: Regulating Media Diversity in 
Portugal.International Communication Gazette. 2009, 71(1-2), 89-100. DOI: 10.1177/1748048508097933. 
ISSN 1748-0485. Dostupné také z: http://gaz.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1748048508097933. 
88 Tamtéž. 



 31

Jelikož období od svržení starého režimu Karafiátovou revolucí 25. dubna 1974 do prvních 

demokratických voleb trvalo dva roky a v mediálním sektoru docházelo k radikálním 

změnám, nejde zařadit tohle období do jednoho určitého mediálního systému. Ovšem 

můžeme analyzovat roli médií ve společnosti. Jak je výše uvedeno, v období probíhajícího 

revolučního procesu byla role médií a převážně tisku klíčová a pomáhala určit typ režimu, 

který měl být zaveden v Portugalsku. Také Hallin a Mancini uvádějí, že hromadné 

sdělovací prostředky byly zapojeny v těchto konfliktech a byly viděny jako nástroj 

mobilizace politik.89 

 
Dá se říct, že role médií byla v tomto období nejsilnější ze všech analyzovaných období. 

To si samozřejmě uvědomovali samotní novináři, ale také i politické a vojenské skupiny, 

které se chtěly chopit moci. Snažily se kontrolovat média a diktovat směr toho, co se má 

psát.  

2.3 Transformace 

2.3.1 Politická situace 

Portugalsko se po ukončení probíhajícího revolučního procesu stalo poloprezidentskou 

demokratickou republikou. Prezident je volen na pětileté funkční období s možností 

znovuzvolení. Je volen přímou volbou dvoukolovým volebním systémem. Portugalský 

parlament je jednokomorový a volby do Sněmovny republiky se konají jednou za čtyři 

roky. První demokratické volby 25. dubna 1976 vyhrála Socialistická strana (Partido 

Socialista, PS) a předsedou vlády se stal Mário Soares. Soares se pokusil obnovit 

hospodářský růst, kterého bylo dosaženo během posledního desetiletí minulého režimu 

před Karafiátovou revolucí. Ovšem Soaresova vláda musela čelit velkým ekonomickým 

problémům.90 Jedním z hlavních byl obrovský příliv portugalských osadníků z bývalých 

afrických kolonií, kterých bylo více jak milion. Samotné kontinentální Portugalsko mělo 

v té době 8,7 milionů obyvatel, takže nedokázalo zaměstnat tak vysoké množství bývalých 

osadníků. Navíc portugalští osadníci v bývalých koloniích ztratili veškerý svůj majetek 

a v kontinentálním Portugalsku většinou nic nevlastnili, jelikož celý život bydleli 

                                                 
89 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.117-146. 
90 PINTO, António Costa, Nuno Severiano TEIXEIRA, Luciano AMARAL, António BARRETO a João 
Pedro GEORGE. História contemporânea de Portugal. 1.a edição. Lisboa: Penguin Random House Grupo 
Editorial Unipessoal Lda., 2015. Objectiva. s.41-69. 



 32

v koloniích a často se tam i narodili. S přílivem osadníků došlo k velkému zvýšení 

nezaměstnanosti, k růstu inflace a snížení mezd. Vláda požádala o půjčku z Mezinárodního 

měnového fondu (MMF).91 

 
Soares také ihned zahájil přístupová jednání do Evropských společenství (ES). Portugalsko 

poté vstoupilo do ES v roce 1986 a v následujících letech došlo k hospodářskému růstu 

díky financím ze strukturálních a přístupových fondů ES. Portugalsko i nadále udržuje 

ekonomické a kulturní vazby se svými bývalými koloniemi a v roce 1996 bylo jedním 

ze zakládajících členů Společenství portugalsky mluvících zemí (Comunidade dos Países 

de Língua Portuguesa, CPLP), které sdružuje státy, ve kterých je portugalština oficiálním 

jazykem.92 

 
V roce 1998 se v Lisabonu konalo Expo'98, od kterého si vláda i celé Portugalsko hodně 

slibovalo. Byl postaven nový most přes řeku Tajo (v té době nejdelší v Evropě), nová linka 

metra a nová autobusová stanice. Po ukončení Expa byly téměř všechny budovy využity 

k jiným účelům a rozprodány a z bývalé výstavní plochy je v současnosti rušná komerční 

čtvrť.93 V roce 1999 jako člen EU vstoupilo do eurozóny a v roce 2002 zavedlo Euro jako 

svoji měnu. 

2.3.2 Mediální systém a role médií ve spole čnosti 

Jakou roli zastávala média v době demokratické transformace a do jakého modelu médií 

můžeme zařadit tohle období? Po téměř padesátiletém období cenzury a politického útlaku 

mohlo dojít k transformaci mediálního systému, která trvala dvě desetiletí. Transformace 

však byla poznamenána historickým dědictvím diktatury, následovaným obzvláště 

bouřlivým obdobím probíhajícího revolučního procesu.94  

 
Portugalský autor Nelson Traquina ve svém článku A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s 

Post-Revolutionary Media nazval transformaci médií v Portugalsku po Karafiátové 

revoluci jako „divokou deregulaci“. Tím především myslel mediální politiku 80. a 90. let. 

                                                 
91 KLÍMA, Jan. Dekolonizace portugalské koloniální říše: historická motivace - specifika - průběh. Hradec 
Králové: Gaudeamus, s.3-50. 
92 NEWITT, Malyn. Portugal in European and world history. London: Reaktion Books, 2009, s.200-220. 
93 PINTO, António Costa, Nuno Severiano TEIXEIRA, Luciano AMARAL, António BARRETO a João 
Pedro GEORGE. História contemporânea de Portugal. 1.a edição. Lisboa: Penguin Random House Grupo 
Editorial Unipessoal Lda., 2015. Objectiva. s.107-109. 
94 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 



 33

Podle něj Portugalsko zavedlo komerční vysílání neregulovaným způsobem. Komerčním 

vysilatelům se nestanovily žádné závazky vůči veřejnosti, což vedlo k nechráněným 

zájmům systému veřejnoprávního vysílání. V roce 1991 byl dokonce zrušen licenční 

poplatek za veřejnoprávní vysílání.95 

 
Tisk 

V průběhu revolučního roku 1975 došlo k znárodnění bankovního sektoru, a jelikož 

většina hlavních periodik byla vlastněna bankami, stala se majetkem státu. 

Mezi ty nejdůležitější patřily Diario de Noticias, Jornal de Noticias, O Comercio do Porto, 

Diario Popular, Diario de Lisboa, O Seculo a Capital. První demokratická vláda v roce 

1976 ratifikovala znárodňování a považovala ho za nezvratné. Perodika i nadále zůstala 

ve vlastnictví státu, což přineslo řadu problémů. Jedním z hlavních problémů bylo, 

že vedení periodika bylo vybíráno vládou a pokaždé, když se vláda změnila, bylo vybráno 

nové vedení v souladu s politickou příslušností. Vzhledem k tomu, že v prvních letech 

transformace docházelo k časté změně vlád, docházelo i ke změně vedoucích pracovníků 

novin. To vedlo k nejednotné obchodní politice uvnitř periodik a jejich finanční situace 

vážně zasažena politickým procesem.96 

 

V důsledku špatné hospodářské situace se snížil oběh periodik a zmenšil se počet nákladů. 

Nedostatek čtenářů vedl ke snížení inzerce a to vedlo ke snížení financí. V důsledku 

toho přežití novin často záviselo na státní podpoře. Systém státní podpory nebyl jasně daný 

ani spravedlivý a pomoc mohla být poskytnuta několika způsoby - dotovanými dodávkami 

papíru, dopravními benefity nebo zvláštními úvěry ze znárodněných bank tedy od státu. 

Situace se ovšem nezlepšovala a v roce 1987 byly tržby o 45 % nižší než v roce 1975.97 

 
Přirozeným důsledkem těchto krizí v tisku bylo uzavření několika periodik. Také význam 

tržního chování a změna v politice vlády vedla k postupnému procesu privatizace deníků, 

i když toto opatření bylo považováno novináři jako hrozba pro svobodný portugalský tisk. 

Dále v průběhu transformace docházelo k zakládání nových periodik, které byly 

v soukromém vlastnictví a tak docházelo k vyvažování trhu, kde stále převládala státem 

                                                 
95 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.117-142. 
96 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 
97 TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, Culture. 1995, 17(2), 
223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 



 34

vlastněná periodika. Komerční deník Correio da Manhã byl založen v roce 1979 a byl 

prezentován jako bulvární tisk se snadným jazykem zaměřený na široké publikum. Jeden 

z faktorů, proč se stal tak populárním, bylo jeho nedělní vydání, jelikož ostatní deníky 

v neděli nevycházely. Po několika letech se stal nejčtěnějším periodikem a v současné 

době je deníkem s největším oběhem.98 

 
S tradičních deníků Jornal de Notícias pomalu získával zpět důvěru veřejnosti. Během 

revolučního období totiž prezentoval komunistickou ideologii a ztratil své tradiční 

publikum. Lidé ho nazývali „Pravda“. V roce 1982 redakční statut definoval Jornal 

de Notícias jako informativní periodikum bez ideologie a stranické příslušnosti. JN se stal 

více obecným periodikem, snadno čtivým a atraktivním pro širokou škálu lidí. Bez ohledu 

na úspěch Correio da Manhã a Jornal de Notícias ostatní novináři trvali na obraně 

tradičních postupů, které však nepřitahovaly publikum a nepřinášely zisky.99 

 

Diário de Notícias a Jornal de Notícias byly prodány mediální skupině LUSOMUNDO, 

která se stala největší soukromou mediální skupinou té doby. Ve skutečnosti celý 

privatizační proces vedl k novému uspořádání portugalského mediálního trhu (viz 

následující podkapitola).100 

 

Bulvární deník Público byl založen v roce 1990 a je vlastněn mediální skupinou 

Sonae.com. Público je jedním z prvních portugalských periodik, které mělo online vydání 

od roku 1995. Jeho online vydání bylo bezplatné a zahrnovalo téměř všechny články 

z tištěného vydání s výjimkou snímků. V roce 2005 se to změnilo z plně volného 

přístupu k modelu předplatného. V roce 2013 bylo jeho online vydání jmenováno 

evropským online médiem roku.  

 
Rozhlas 

Radiodifusão Portuguesa RDP a Rádio Renascença si zachovaly duopol rozhlasového 

vysílání až do vzniku pirátských rozhlasových stanic v polovině 80. let. RDP provozuje 

tři celoplošné stanice – Antena 1, Antena 2 a Antena 3. Vysoký počet pirátských stanic 

                                                 
98 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 
99 TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, Culture. 1995, 17(2), 
223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 
100 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 



 35

již nemohla vláda nadále ignorovat. V roce 1989 bylo přiděleno 310 lokálních frekvencí 

pro komerční rozhlasové vysilatele. V roce 1988 byla založena soukromá stanice 

TSF Rádio Notícias, ovšem její první vysílání ještě nebylo legální, protože v té době byly 

stále zakázány soukromé rádiové stanice v Portugalsku. Brzy se stala jednou ze tří hlavních 

portugalských zpravodajských stanic, spolu s radiovou stanicí Antena 1 a Rádiem 

Renascença. TSF je součástí portugalské Global Media Group.101 

 
Televize 

Jelikož v průběhu probíhajícího revolučního procesu v roce 1975 došlo ke znárodnění 

Radiotelevisão Portuguesa (RTP), stala se veřejnoprávní televizí. Přestože RTP měla 

monopol na televizní vysílání až do začátku 90. let, v průběhu 80. let si nejbohatší 

Portugalci koupili satelity a sledovali desítky zahraničních televizních kanálů, které jim 

poskytly alternativní zdroje mezinárodního zpravodajství a zábavy. Když Portugalsko 

vstoupilo do Evropské unie v roce 1986, došlo i na debatu o soukromých televizních 

kanálech. Televizní zákon z roku 1990 (zákon č. 58/1990) uvádí, že je zapotřebí zvláštní 

právní předpis pro regulaci kabelové televize. Následující rok byla tedy schválena vyhláška 

č. 292/1991, která označila konec státního monopolu a umožnila soukromým subjektům 

televizní vysílání na základě licence udělené vládou ve veřejné soutěži. Přesto až o tři roky 

později vláda udělila první licence na soukromé kabelové televizní vysílání.102 

 
Na začátku 90. let byl televizní trh jasně definován. Televizní stanice RTP vysílala na dvou 

kanálech. Kanál RTP1 měl tržní podíl přibližně 80 % a kanál RTP2 pokrýval zbývajících 

20 % trhu. Díky tomu měla RTP privilegovaný přístup k nejlepším mezinárodním 

programům a nejoblíbenějších národních akcím jako byly fotbalové zápasy. Vzhledem 

k tomu, že RTP byla veřejnoprávní televizí, těžila velké částky z vládní podpory společně 

s příjmy z reklamy. V této době mělo již kolem 95 % domácností televizní přijímače, 

a přestože portugalská populace tráví méně času sledováním televize než je průměr 

evropských domácností, průměrná denní spotřeba byla i tak poměrně vysoká. Monopol 

                                                 
101 SOUSA, H. a E. COSTA E SILVA. Keeping Up Appearances: Regulating Media Diversity in 
Portugal.International Communication Gazette. 2009, 71(1-2), 89-100. DOI: 10.1177/1748048508097933. 
ISSN 1748-0485. Dostupné také z: http://gaz.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1748048508097933. 
102 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 



 36

RTP (i když byl formálně zrušen televizním zákonem v roce 1990) komplikoval 

soukromým konkurentům vstup do tohoto odvětví.103 

 

Jakákoliv nová televizní stanice musela financovat svoji činnost inzercí, v přímé 

konkurenci s již etablovanými dvěma kanály RTP. Navíc v roce 1992 došlo k ekonomické 

recesi v Evropě, která způsobila menší globální investice do reklamy, se zvláštním 

dopadem na dražší média jako byla televize. Protože se nezdálo rozumné předpokládat 

významný nárůst divácké sledovanosti televize, diváci museli být získáni na úkor soupeřů. 

Také vysoké náklady na provoz vysílacích stanic znemožnily zaměřovat se již od začátku 

na specifické segmenty trhu, což vedlo k založení všeobecných kanálů. Přes tyto vysoké 

počáteční investice došlo k založení dvou soukromých televizních stanic.104 

 

SIC (Sociedade Independente de Comunicação) je první portugalskou soukromou televizní 

stanicí, která zahájila televizní vysílání v roce 1992. Je vlastněna portugalským mediálním 

konglomerátem Impresa. V prvních letech své existence byl ve vedení Impresy bývalý 

ministerský předseda Francisco Pinto Balsemão, jenž byl také jejím zakladatelem. SIC 

byla také první televizní stanicí, která získala obrovské publikum během několika 

let své existence.105  

 

Zpočátku SIC sázela na méně obvyklé, často i alternativní programy a na brazilské 

telenovely, které měly zaručený úspěch u portugalského publika. SIC uzavřela strategické 

partnerství s brazilskou televizní stanicí Globo, která je největším výrobcem telenovel 

na světě. SIC dále sázela na odvážnější filmy a seriály, často erotického charakteru, 

které vzbudily zájem publika, protože RTP jako veřejná televizní stanice nemohla vysílat 

tento typ obsahu.106 Aby si posílila svoji pozici na trhu, SIC podnikla intenzivní vzdělávací 

kampaň po celé zemi, a to nejen na pomoc s nastavováním kanálů na televizních 

                                                 
103 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 
104 TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, Culture. 1995, 17(2), 
223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 
105 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 
106 RTP se ještě před vznikem soukromých televizních stanic v roce 1991 pokusila o vysílání s erotickým 
obsahem. Uveřejnila film japonského režiséra Nagisa Oshima Ai no borei (Korida lásky). To mělo za 
následek silné kontroverze mezi církví a společností RTP, jelikož podle církve nesmí veřejné televizní 
stanice zobrazit filmy takové povahy, a to i v nočních hodinách. 



 37

přijímačích, ale také aby představila svůj vysílací program. V prvních letech své existence 

SIC vedla agresivní kampaň na získání reklamy. Počáteční snaha SIC se vyplatila 

a v období mezi roky 1995 a 2001 se stala nejsledovanější televizní stanicí.107 

 
Dne 20. února 1993 začala vysílat Televisão Independente (TVI) a stala se druhou 

soukromou televizní stanicí v Portugalsku. Do roku 1999 byly jejím vlastníkem katolické 

instituce, jmenovitě Rádio Renascença, RFM, Universidade Católica Portuguesa, Editorial 

Verbo a União das Misericórdias. Podíl měla také španělská televize Antena 3 Televisión. 

Silný vliv katolické církve byl zřejmý i u nejmenších detailů. První logo TVI, které 

se používalo do roku 1994, bylo číslo čtyři připomínající křesťanský kříž. V prvních letech 

TVI vysílala převážně zahraniční programy a investovala do rodinných programů 

a soutěží, které byly populární v jiných zemích. Již od začátku vysílání se sledovanost 

pohybovala okolo 13%, což byl velký neúspěch oproti konkurenční stanici SIC, které 

každým rokem stoupala sledovanost a v roce 1995 překonala veřejnoprávní RTP a stala 

se tak nejsledovanější televizní stanicí (viz tabulka 4 na následující straně). Proto bylo 

potřeba udělat v TVI drastické změny.108  

 
V roce 1999 se stal jejím novým vlastníkem Media Capital,109 jeden z největších 

portugalských mediálních konglomerátů a TVI zahájila novou etapu s ambicí stát 

se nejsledovanější televizní stanicí v Portugalsku. Když se José Eduardo Moniz stal 

generálním ředitelem TVI, stanice začala produkovat lepší výsledky a rychle se ze stanice 

odsouzené k neúspěchu stala nejsledovanější televize v Portugalsku. Následující tabulka 4 

zobrazuje vývoj sledovanosti portugalských televizních stanic od roku 1992 do roku 2006. 

V roce 2005 se TVI stala nejsledovanější televizní stanicí.110 

 

 

 

                                                 
107 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 
108 SANTANA-PEREIRA, José. The Media as a Window on the Past? The Impact of Television and 
Newspaper Consumption on Knowledge of the Democratic Transition in Portugal. South European Society 
and Politics. , 1-16. DOI: 10.1080/13608746.2015.1131449. ISSN 1360-8746. Dostupné také z: 
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13608746.2015.1131449. 
109 Media Capital byl do roku 2007 vlastněn RTL Group a Grupo Prisa, od roku 2007 pouze španělskou 
mediální skupinou Grupo Prisa. 
110 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 



 38

Tabulka 4 Vývoj sledovanosti portugalských televizních stanic, 1992-2006 (v %) 

Rok RTP1 RTP2 SIC TVI 

1992 72,2 17,9 8,5 - 

1993 61,5 17,6 14,3 6,6 

1994 46,9 9,8 28,4 14,7 

1995 38,4 6,4 41,4 13,8 

1996 32,6 6,5 48,6 12,3 

1997 33,0 5,6 49,3 12,1 

1998 31,5 6,2 49,2 13,1 

1999 28,5 6,0 48,1 17,4 

2000 24,3 5,6 42,2 20,8 

2001 20,1 5,6 34,0 31,9 

2002 21,1 5,3 31,5 31,4 

2003 23,8 5,0 30,3 28,5 

2004 24,7 4,4 29,3 28,9 

2005 23,6 5,0 27,2 30,0 

2006 24,5 5,4 26,2 30,0 

Zdroj: FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—

Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 

http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39, s.156. 

 

Podle portugalské profesorky Heleny Limy aplikování středomořského modelu médií 

Hallina a Manciniho na mediální systém Portugalska může vést k vyloučení některých 

specifických aspektů, které se projevily v období transformace k demokracii v Portugalsku. 

Autorka uznává, že existuje mnoho společných rysů vztahujících se k historii 

portugalského, španělského a řeckého tisku, a to především období diktátorských režimů. 

Tato paralela může být však rozšířena i do dalších zemí Středomoří s pozdějšími přechody 

k demokracii, jako jsou Kypr a Turecko. Navíc španělský přechod k demokracii a vývoj 

mediálního systému navzdory zeměpisné, časové a historické podobnosti může být stěží 

považován za totožný s portugalským. Španělsko mělo mírumilovnější transformaci 

než Portugalsko. Další odlišností je velikost populace. Portugalsko oproti ostatním státům 

Středomoří, které jsou zahrnuty do středomořského modelu, má jen 10 miliónů obyvatel.111 

                                                 
111 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 



 39

Podle Limy v průběhu transformace k demokracii docházelo ke snížení oběhu periodik, 

které bylo zapříčiněno nízkou čteností zděděnou z období diktatury. Tyto prvky odpovídají 

charakterizaci středomořského neboli polarizačně pluralitního modelu Hallina 

a Manciniho, pro který je typický elitně orientovaný tisk s nízkou cirkulací.112 

 

Je tedy možné aplikovat středomořský model na období transformace médií v Portugalsku? 

Podle mého názoru je tento model odpovídající, jelikož odpovídá realitě, která probíhala 

v té době na mediálním trhu v Portugalsku. Samozřejmě Hallin a Mancini nemohli 

vystihnout každý detail transformace, jelikož v ostatních zemích Středomoří probíhaly 

transformace jiným způsobem a jinak dlouho, ale obecně se dají použít hlavní 

charakteristiky tohoto modelu na období mezi léty 1976 až 2000.  

 
Následující charakteristiky, na které poukázali Hallin a Mancini, jsou naprosto 

odpovídající pro tohle období. Komerční média se rozvíjela pomalu a většina mediálního 

trhu zůstala v rukou státu, církve, politických stran nebo bohatých jednotlivců. Jak je výše 

pospáno, stát byl dominantním aktérem na mediálním trhu až do roku 1990, kdy došlo 

k vytvoření nové legislativy. Na druhou stranu role církve na mediálním trhu byla 

významná a stále je. Církev je vlastníkem rozhlasových stanic a také vlastnila televizní 

stanici Televisão Independente (TVI) od jejího založení v roce 1993 do roku 1999, kdy se 

vlastníkem stal Media Capital. Pro středomořský model je také typická nízká cirkulace 

novin, která dokonce poklesla oproti období před rokem 1974.113 

 

                                                 
112 LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National Newspapers: A 
Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 0976-0911. 
113 HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři modely médií a 
politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, s.117-146. 



 40

2.4 Média v 21. století 

2.4.1 Politická situace 

Portugalsko se i nadále snaží prosazovat v rámci Evropské unie a v roce 2004 byl 

jmenován tehdejší předseda vlády José Manuel Barroso předsedou Evropské komise. 

V roce 2007 byla podepsána Lisabonská smlouva v Klášteře sv. Jeronýma v Lisabonu, 

která poté vešla v platnost 1. prosince 2009.114 

 
V roce 2011 se i v Portugalsku projevila evropská dluhová krize a vláda byla nucena 

požádat o pomoc MMF a Evropskou unii, aby získala dotace ze záchranného fondu 

eurozóny (EFSF). Vláda musela provést úsporná opatření, došlo tedy ke zvýšení daní 

a snížení mezd, což portugalské obyvatelstvo neslo s nelibostí a docházelo k velkým 

stávkám a demonstracím. Krize se také projevila v bankovním sektoru. Vláda musela 

v průběhu krize finančně podpořit většinu portugalských bank alespoň půjčkami a řada 

z těchto prostředků dosud nebyla navrácena. Poslední krizí v bankovním sektoru byla 

situace okolo portugalské banky Banif, jež se v roce 2013 při vynucené rekapitalizaci stala 

státním majetkem. Od té doby se vláda snažila Banif prodat, ale stále se jí to nedařilo.115  

 

13. prosince 2015 televize TVI publikovala zprávu, že v průběhu následujícího týdne 

by mohlo dojít ke státnímu zásahu v Banif. I když ihned samotná TVI dementovala tuto 

informaci, došlo k okamžitému poklesu akcií až o 40 % a věřitelé ihned začali vybírat 

své vklady. Proto byla vláda nucena tuto situaci okamžitě řešit. Zdravá část byla 

odkoupena španělskou bankou Santander Totta, která se díky tomu stává druhou největší 

soukromou portugalskou bankou. „Toxická aktiva“ zůstanou ve „špatné Banif“, 

jež je zodpovědná za své hospodaření z minulosti. Vláda poskytne Banif dodatečných 

2255 milionů Eur z veřejných financí na podporu prodeje a vyřešení situace ve „špatné 

Banif“, jelikož samotné bance došly finanční zdroje.116 

                                                 
114 SANTANA-PEREIRA, José. The Media as a Window on the Past? The Impact of Television and 
Newspaper Consumption on Knowledge of the Democratic Transition in Portugal. South European Society 
and Politics. , 1-16. DOI: 10.1080/13608746.2015.1131449. ISSN 1360-8746. Dostupné také z: 
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13608746.2015.1131449. 
115 Banco bom, banco mau. Governo prepara intervenção no Banif. Diário de Notícias [online]. 2015 [cit. 
2016-04-11]. Dostupné z: http://www.dn.pt/dinheiro/interior/banif-vai-fechar-4928223.html. 
116 Banif processa TVI por "danos irreparáveis". Diário de Notícias [online]. 2015 [cit. 2016-04-11]. 
Dostupné z: http://www.dn.pt/dinheiro/interior/banif-processa-tvi-por-danos-irreparaveis-4931819.html. 



 41

Co je ovšem důležité zjištění, že tahle situace byla způsobena publikováním nepravdivé 

zprávy soukromou televizí TVI. Ovšem zajímavějším zjištěním je, že španělská banka 

Santander Totta, která nakonec odkoupila Banif za mnohem nižší cenu než byla 

před publikováním zprávy z TVI, vlastní 4,6 % aktiv TVI.117 

 
Portugalsko se snaží zapojit i na mezinárodní scéně. V roce 2016 dojde na volbu nového 

generálního tajemníka OSN, který nahradí současného Pan Ki-muna. Mezi kandidáty 

je i bývalý portugalský předseda vlády António Guterres.118 

2.4.2 Mediální systém a role médií ve spole čnosti 

Jakou roli zastávají média v 21. století? Současný portugalský mediální trh je ovládán 

především silnými multimediálními skupinami. Stát a katolická církev ztratila značnou část 

vlastnictví médií (prostřednictvím privatizace a prodeje). Katolická církev si i nadále 

zachovala dvě důležitá aktiva - nejdůležitější národní rozhlasovou stanici Rádio 

Renascença a několik stovek regionálních novin. Jaké jsou tedy v současné době 

nejdůležitější mediální skupiny v Portugalsku? Společnost PT Multimedia, která byla dříve 

součástí největší portugalské společnosti Portugal Telecom, je dominantním aktérem 

v kabelovém sektoru, filmové distribuci, a internetových a telekomunikačních službách. 

Impresa, vedená bývalý premiérem Pintem Balsemãem, vlastní televizní stanici SIC. 

Media Capital, řízený španělskou mediální skupinou Prisa, je vlastníkem televizní stanice 

TVI. Společnost Control Investe, kterou provozuje rodina Oliveira, vlastní nejuznávanější 

rozhlasovou stanici orientovanou na zprávy TSF a v roce 2005 koupila od mediální 

skupiny LUSOMUNDO dva nejdůležitější portugalské deníky - Jornal de Notícias a Diário 

de Notícias. Společnost Cofina soustředila své aktivity na trhu novin a časopisů 

a je vlastníkem deníku Correio da Manhã.119 

 
 

 

                                                 
117 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 
118 António Guterres é hoje entrevistado na ONU na corrida ao cargo de secretário-geral. Observador[online]. 
2016 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://observador.pt/2016/04/12/antonio-guterres-hoje-entrevistado-na-
onu-na-corrida-ao-cargo-secretario-geral/. 
119 SOUSA, H. a E. COSTA E SILVA. Keeping Up Appearances: Regulating Media Diversity in 
Portugal.International Communication Gazette. 2009, 71(1-2), 89-100. DOI: 10.1177/1748048508097933. 
ISSN 1748-0485. Dostupné také z: http://gaz.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1748048508097933. 



 42

Tisk 

Většina hlavních periodik je vlastněna velkými mediálními skupinami, které jsou nezávislé 

na politice a jsou převážně tržně orientované. Od roku 1994 došlo k nárůstu cirkulace. 

V současné době je v Portugalsku vydáváno 18 deníků. Následující tabulka 5 zobrazuje 

cirkulaci nejčtenějších periodik v roce 2014. 

 

 

 

 

 

 

Zdroj:Associação Portuguesa para o Controlo de Tiragem e Circulação. Dostupné z: http://www.apct.pt/ 

 

Důležitým krokem pro portugalský mediální trh bylo založení online deníku Observador 

v květnu 2014. Je jediným deníkem svého druhu v Portugalsku. Nové články jsou 

na webových stránkách publikovány 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. V prvním měsíci 

spuštění stránku navštívilo rekordních 630 000 návštěvníků. Observador je bezplatný 

a příjmy získává převážně z inzerce.120 

 
Rozhlas 

V roce 2003 prošly veškeré rozhlasové stanice vlastněné mediální skupinou Media Capital 

restrukturalizací. Jmenovitě to byly stanice Romântica, Capital, Nostalgia a Rádio 

Comercial.121 

 
Televizní společnost Radiotelevisão Portuguesa se v březnu 2004 spojila s radiovou 

společností Radiodifusão Portuguesa (RDP) pod názvem Rádio e Televisão de Portugal, 

S.A. (RTP) a je poskytovatelem veřejné služby v oblasti televizního a radiového vysílání. 

Provozuje čtyři televizní kanály a tři národní rozhlasové stanice. RTP je státem vlastněná 

                                                 
120 Observador [online]. 2016 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://observador.pt/. 
121 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 

Tabulka 5 Cirkulace nejčtenějších periodik, rok 2014 

Periodikum Vlastník Periodicita Cirkulace 

Correio da Manhã  Cofina Deník 116 821 

Jornal Destak Cofina Deník 69 864 

Metro Portugal Cofina Deník 68 614 

Jornal de Notícias Control Investe Deník 65 403 

Record Cofina Deník 50 886 

Público Sonaecom Deník 28 360 

Expresso Impresa Týdeník 93 707 



 43

společnost financována reklamou, státními dotacemi a daní z vysílání (taxa de contribuição 

audiovisual), která je začleněna v účtech za elektřinu. Následující tabulka 6 zobrazuje 

nejvíce poslouchané rozhlasové stanice v Portugalsku v roce 2014.122 

 

Tabulka 6 Poslechovost portugalských rozhlasových stanic (v %) 

Rozhlasová stanice Vlastník Poslechovost 

Rádio Comercial Medial Capital 21,1 

RMF Rádio Renascença group 20,6  

RTP RTP 9,9 

Rádio Renascença Rádio Renascença group 9,3 

M80 Medial Capital 5,6 

TSF TSF 4,4 

Mega Hits Rádio Renascença group 4,2 

Cidade FM Medial Capital 3,9 

Rádio Sim Rádio Renascença group 2,3 

Smooth FM Medial Capital 0,5 

Ostatní  17,9 

Zdroj: Grupo Marktest. Dostupné z: http://www.marktest.com/wap/a/p/id~12d.aspx. 
 
 
Televize 

Zahájení digitálního televizního vysílání bylo problematické kvůli technologickým 

a obchodním nejistotám. V roce 2001 vláda poskytla jednu licenci konsorciu Plataforma 

de Televisão Digital Portuguesa (PTDP), ale projekt nebyl úspěšný a v roce 2003 byla 

licence odebrána. Poté došlo na konzultace s veřejností, které skončily 15. října 2007 

a proběhlo nové výběrové řízení. Digitální televizní vysílání bylo zavedeno ve velmi 

pozdním stadiu ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi a s omezeným počtem kanálů 

a v současnosti zaujímá poslední místo ze zemí EU s nejslabší nabídkou kanálů.123 

 
V roce 2005 mediální skupina Media Capital (MCG), jež je hlavním akcionářem televize 

TVI, byla odkoupena španělskou mediální skupinou Prisa Group. TVI je od roku 2005 

                                                 
122 TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, Culture. 1995, 17(2), 
223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. Dostupné také z: 
http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 
123 SOUSA, H. a E. COSTA E SILVA. Keeping Up Appearances: Regulating Media Diversity in 
Portugal.International Communication Gazette. 2009, 71(1-2), 89-100. DOI: 10.1177/1748048508097933. 
ISSN 1748-0485. Dostupné také z: http://gaz.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1748048508097933. 



 44

nejsledovanější stanicí v Portugalsku.124 Jeden z hlavních faktorů, proč SIC ztratila své 

vedení coby nejsledovanější televizní stanice, je odmítnutí vysílání reality show Big 

Brother, která byla poté vysílána TVI. Následující tabulka 7 zobrazuje vývoj sledovanosti 

portugalských televizních stanic od roku 2013 do roku 2016.125 

 

Tabulka 7 Vývoj sledovanosti portugalských televizních stanic, 2013-2016 (v %) 

Rok RTP1 RTP2 SIC TVI 

2013 13.0 2,0 21,1 24,6 

2014 15,0 1,9 19,1 23,5 

2015 14,8 2,0 18,8 22,5 

2016 13,1 1,8 17,8 22,5 

Zdroj: Comissão de Análise de Estudos de Meios. Dostupné z: http://caem.pt/images/top30.png. 

 
V průběhu 21. století došlo k velkým změnám na mediálním trhu. Stát a katolická církev 

ztratila značnou část vlastnictví médií a v současné době jsou největšími vlastníky médií 

(jak periodik, tak rozhlasových a televizních stanic) mediální skupiny. Došlo tedy k jasné 

transformaci k tržně orientovanému mediálnímu trhu, kde jsou v současnosti 

nejdůležitějšími aktéry komerční média, i když se i nadále prosazuje veřejnoprávní televize 

RTP a katolické rádio Renascença. Není tedy možné aplikovat středomořský model 

Hallina a Manciniho na současný mediální systém v Portugalsku. Samotní autoři 

to částečně uznali ve svém článku z roku 2010. Uvádí, že v Portugalsku politický 

paralelismus výrazně poklesl a tím se Portugalsko odchýlilo od Španělska a dalších 

jihoevropských zemí. Je tedy současný portugalský mediální systém bližší 

severo/středoevropskému neboli demokraticko-korporativistickému modelu 

či severoatlantickému neboli liberálnímu modelu? Již v závěru své studie v roce 2004 

Hallin a Mancini uvedli, že mediální systémy západních zemí konvergují 

k severoatlantickému/liberálnímu modelu. Je to tedy tak?126 

 

                                                 
124 FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of Portugal’s TVI—
Media Capital Group. The International Journal on Media Management. (9(4), 151–163. Dostupné z: 
http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 
125 SANTANA-PEREIRA, José. The Media as a Window on the Past? The Impact of Television and 
Newspaper Consumption on Knowledge of the Democratic Transition in Portugal. South European Society 
and Politics. , 1-16. DOI: 10.1080/13608746.2015.1131449. ISSN 1360-8746. Dostupné také z: 
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13608746.2015.1131449. 
126 HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. "Comparing Media Systems": A Response to Critics. Media & 
Jornalismo. 2010, 9(17, Nº 2 - Outono/Inverno), 53–67. 



 45

Podle mého názoru má současný mediální systém charakteristiky ze všech tří modelů, 

proto by si Portugalsko zasloužilo novou klasifikaci, která by odpovídala současné době, 

jelikož od roku 2004 došlo k velkým změnám v mediálním průmyslu a to nejen 

v Portugalsku, ale na celém světě. 

 



 46

Závěr 

Cílem mé práce bylo odpovědět na výzkumnou otázku, jak se v průběhu času měnil 

mediální systém a role médií ve společnosti v Portugalsku. Druhým cílem bylo zjistit, zda 

je středomořský neboli polarizovaně pluralitní model aplikovatelný na všechna období 

portugalských dějin 20. a 21. století nebo zda se v určitém období mediální systém 

dá popsat jiným Hallinovým a Manciniho modelem nebo zda je potřeba použít jinou 

klasifikaci od jiných autorů. 

 
První analyzované období bylo období Estado Novo. Jelikož Hallin a Mancini se téměř 

nevěnovali popisu mediálního systému v období Estado Novo, není možné použít 

středomořský neboli polarizovaně pluralitní model na popis tohoto období. Proto bych 

mediální systém Nového státu zařadila do autoritářské teorie autorů Čtyř teorií tisku 

Sieberta, Petersona a Schramma, jelikož všechny charakteristiky této teorie jsou v období 

Estado Novo splněny. 

 
Následujícím analyzovaným obdobím byla Karafiátová revoluce a období probíhajícího 

revolučního procesu. Jelikož samotné období trvalo jen dva roky a v mediálním sektoru 

docházelo k radikálním změnám, nejde zařadit tohle období do jednoho určitého 

mediálního systému. Můžeme ale analyzovat roli médií ve společnosti. Role médií 

a převážně tisku byla v tomto období klíčová a pomáhala určit typ režimu, který měl být 

zaveden v Portugalsku. Dá se říct, že role médií byla v tomto období nejsilnější ze všech 

analyzovaných období.  

 
Období mediální transformace bylo již předmětem zkoumání autorů Hallina a Manciniho, 

proto zkoumané období lze s jistotou zařadit do středomořského modelu médií. 

I když se proti tomuto zařazení objevují výtky, charakteristiky jasně ukazují na toto 

zařazení. A to především pomalý rozvoj komerčních médií, jelikož stát byl dominantním 

aktérem na mediálním trhu až do roku 1990. Na druhou stranu role církve na mediálním 

trhu byla významná a stále je. Pro středomořský model je také typická nízká cirkulace 

novin, která dokonce poklesla oproti období před rokem 1974. 

 
Posledním analyzovaným obdobím bylo 21. století, kdy došlo k velkým změnám 

na mediálním trhu. Stát a katolická církev ztratila značnou část vlastnictví médií 



 47

a v současné době jsou největšími vlastníky médií mediální skupiny. Došlo tedy k jasné 

transformaci k tržně orientovanému mediálnímu trhu, kde jsou v současnosti 

nejdůležitějšími aktéry komerční média, i když se i nadále prosazuje veřejnoprávní televize 

RTP a katolické rádio Renascença. Podle mého názoru není tedy možné aplikovat 

středomořský model Hallina a Manciniho na současný mediální systém v Portugalsku. 

Samotní autoři to částečně uznali ve svém článku z roku 2010. Uvádí, že v Portugalsku 

politický paralelismus výrazně poklesl a tím se Portugalsko odchýlilo od ostatních 

jihoevropských zemí. Je tedy současný portugalský mediální systém bližší 

severo/středoevropskému neboli demokraticko-korporativistickému modelu 

či severoatlantickému neboli liberálnímu modelu? Podle mého názoru má současný 

mediální systém charakteristiky ze všech tří modelů, proto by si Portugalsko zasloužilo 

novou klasifikaci, která by odpovídala současné době, jelikož od roku 2004 došlo 

k velkým změnám v mediálním průmyslu a to nejen v Portugalsku, ale na celém světě. 

 
V průběhu času se tedy měnil mediální systém a role médií ve společnosti v Portugalsku 

a to velmi radikálně. Mediální systém přešel z autoritářské teorie v období Estado Novo, 

přes období se silnou rolí médií ve společnosti, která pomáhala definovat budoucnost 

Portugalska, přes Hallinův a Manciniho středomořský neboli polarizovaně pluralitní model 

v době transformace až do současnosti, kdy mediální systém 21. století vykazuje známky 

všech tří modelů médií. Je tedy na čase přijít s novou klasifikací mediálních systémů, která 

by reflektovala současnou realitu. 

 

 



 48

Summary 

The aim of this work was to analyze how the media system and the role of the media 

in society have changed over time in Portugal. The second objective was to determine 

whether the Mediterranean or polarized pluralist model is applicable to all periods 

of Portuguese history of the 20 and 21st century or whether at some point the media system 

can be described by another Hallin and Mancini´s model or whether it is necessary to use 

a different classification from other authors 

 
The first analyzed period was the period of Estado Novo. Since Hallin and Mancini didn’t 

describe the media system during the Estado Novo, it is not possible to use 

the Mediterranean or polarized pluralist model to describe this period. I would therefore 

the media system of Estado Novo classified as an authoritarian theory described by Siebert, 

Peterson and Schramm, the authors of the Four Theories of the Press, since 

all the characteristics of this theory during the Estado Novo are met. 

 
The following analysed period was the Carnation Revolution and the period 

of the Ongoing Revolutionary Process. As this period lasted only two years and there were 

some radical changes in the media sector, it is not possible to describe this period 

by one specific media system. But we can analyze the role of media in society. The role 

of media and mainly print was crucial in this period and helped determine the type 

of regime that should be introduced in Portugal. We can say that the role of the media 

in this period was the strongest of all the analyzed periods. 

 
The period of the media transformation was already a subject to Hallin and Mancini´study, 

therefore, the period can be described by the Mediterranean model of media. Although 

some criticism appeared against this classification, the characteristics clearly indicate that 

it is a correct classification. The main characteristic is a particularly slow development 

of commercial media, as the state was the dominant player in the media market until 1990. 

On the other hand, the role of the Church in the media market was significant and still is. 

The Mediterranean model is also characterized by low circulation, which even decreased 

compared to the period before the 1974. 

 



 49

The last period, which was analyzed, was the 21st century. During this period we could 

witness major changes in the media market. The State and the Catholic Church has lost 

much of media ownership and the current media owners are the media groups. There 

was a clear transformation to a market-oriented media market, although the role 

of the public television RTP and Catholic Radio Renascença is still important. 

In my opinion it is not possible to apply the Hallin and Mancini´s Mediterranean model 

to the current media system in Portugal. The authors themselves acknowledged that, 

in their article published in 2010. It states that in Portugal the political parallelism 

decreased significantly. Can the current Portuguese media system be described 

as the North/Central European or Democratic Corporatist Model or The North Atlantic 

or Liberal Model? In my opinion, the current media system has some characteristics from 

all three models, therefore in my opinion there should be a new classification that would 

capture the present state, because since 2004 there has been major changes in the media 

industry, not only in Portugal, but worldwide. 

 
Over time, the media system has changed rapidly as well as the role of the media 

in the society in Portugal. The media system shifted from the authoritarian theory during 

the Estado Novo, over a period of a strong role of media in society, which helped define 

the future of Portugal, through Hallin and Mancini´s Mediterranean or Polarized Pluralist 

model at a time of transition until nowadays, to the media system of the 21st century, 

which shows characteristics of all three models. It is time to come up with a new 

classification of media systems, which would reflect current reality. 

 



 50

Použitá literatura 

Dokumenty 

Constitución Política de la República Portuguesa. Lisabon, 11. 4. 1933. Dostupné také z: 

http://fama2.us.es/fde/ocr/2006/constitucionPortuguesa.pdf. 

 
Decreto-lei n. 22:469. Lisabon, 11. 4. 1933. Dostupné z: 

file:///C:/Users/user/Downloads/decreto_lei_n_o_22468.pdf. 

Literatura 

CABRERA, Ana. Marcello Caetano: poder e imprensa. Lisboa: Livros Horizonte, 2006, 

286 s. ISBN 978-972-2414-654. 

 
CABRERA, Ana. Censura nunca mais!: a censura ao teatro e ao cinema do Estado Novo. 

Lisboa: Portugal, 2013, 361 pages. ISBN 978-989-6225-438. 

 
CALAFATE, Pedro. História do pensamento filosófico português. Volume V, O século XX. 

Lisboa: Caminho, 2000. ISBN 972-21-1333-X. 

 
CHILCOTE, Ronald H. 2010. The Portuguese revolution: state and class in the transition 

to democracy. Lanham: Rowman, 316 s. ISBN 978-074-2567-931. 

 
DOBEK-OSTROWSKA, Bogusława (ed.). Comparative media systems: European and 

global perspectives. New York: CEU Press, 2010. ISBN 978-963-9776-54-8. 

 
FIELDS, Rona M. 1976. The Portuguese revolution and the Armed Forces Movement. 

New York: Praeger, 288 s. ISBN 02-755-5610-7. 

 
HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI. 2008. Systémy médií v postmoderním světě: tři 

modely médií a politiky. Vyd. 1. Překlad Tomáš Trampota. Praha: Portál, 367 s. ISBN 978-

807-3673-772. 

 



 51

HALLIN, Daniel C a Paolo MANCINI (eds.). Comparing media systems beyond the 

Western world. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. Communication, 

society, and politics. ISBN 978-1-107-69954-0. 

 
HARDY, Jonathan. 2008. Western media systems. New York: Routledge, xvii, 282 s. 

Communication and society (Routledge (Firm)). ISBN 04-153-9692-1. 

 
KLÍMA, Jan. Dějiny Portugalska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. Dějiny 

států. ISBN 80-710-6164-6. 

 
KLÍMA, Jan. Dekolonizace portugalské koloniální říše: historická motivace - specifika - 

průběh. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-259-9. 

 
KLÍMA, Jan. Salazar tichý diktátor. 1. vyd. Praha: Aleš Skřivan ml., 2005. ISBN 80-864-

9315-6. 

 
KLÍMA, Jan. Dějiny Portugalska v datech. 1. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-

166-0. 

 
MCQUAIL, Denis. Media performance: mass communication and the public interest. 

Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1992. ISBN 08-039-8295-X. 

 
NEWITT, Malyn. Portugal in European and world history. London: Reaktion Books, 

2009, 256 s. ISBN 978-1-86189-519-6. 

 
PIMENTEL, Irene Flunser a Maria Inácia REZOLA. Democracia, ditadura: memória e 

justiça política. Lisboa: Tinta da China, 2013, 520 s. ISBN 978-989-6712-020. 

 
PINTO, António Costa, Nuno Severiano TEIXEIRA, Luciano AMARAL, António 

BARRETO a João Pedro GEORGE. História contemporânea de Portugal. 1.a edição. 

Lisboa: Penguin Random House Grupo Editorial Unipessoal Lda., 2015. Objectiva. ISBN 

978-989-8775-42-9. 

 
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-

717-8926-7. 

 



 52

RODRIGUES, Graça Almeida. Breve história da censura literária em Portugal. 1a. ed. 

Amadora, Portugal: Distribuição comercial Livraria Bertrand, 1980. Biblioteca breve 

(Instituto de Cultura e Língua Portuguesa (Portugal)), 114 s. 

 
SIEBERT, Fred S., PETERSON Theodore, SCHRAMM Wilbur. Four theories of the 

press: the authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts 

of what the press should be and do. 13. pr. Urbana: University of Illinois Press, 1984. 

ISBN 02-527-2421-6. 

Elektronické články 

BAIÔA, Manuel. A censura como factor de formação e consolidação do salazarismo: 

O caso do noticiário sobre política internacional na imprensa (1933-1935). A Formação 

e a Consolidação Política do Salazarismo e do Franquismo. Lisboa: Edições 

Colibri/CIDEHUS-UÉ/UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID, 2012, , 155-

193. Dostupné z: 

https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/11605/1/A%20Censura%20-

%20A%20forma%C3%A7%C3%A3o%20e%20consolida%C3%A7%C3%A3o%20do%20

salazarismo.pdf. 

 
BLUM, Roger. Bausteine zu einer Theorie der Mediensysteme. Science des mass média 

suisse. 2005, (2), 11. Dostupné z: http://www.sgkm.ch/zeitschrift/2005/2(2005)4Blum.pdf. 

 
DE SOUSA, Jorge Pais. O Estado Novo de Salazar como um fascismo catedrático: 

Fundamentação histórica de uma categoria política. Universidade de Coimbra. Dostupné 

z: http://www.intellectus.uerj.br/Textos/Ano12n2/artigo_jorge_pais.pdf. 

 
FAUSTINO, Paulo. Becoming a Broadcasting Leader in 10 Years: A Case Study of 

Portugal’s TVI—Media Capital Group. The International Journal on Media Management. 

(9(4), 151–163. Dostupné z: http://www.mediajournal.org/index.php/jmm/article/view/39. 

 
GOMES, Pedro Marques. A Imprensa na Revolução portuguesa: o caso do Diário de 

Notícias (1974-1975). Estudos em Jornalismo e Mídia. 2012. ISSN 1984-6924. Dostupné 

z: http://dx.doi.org/10.5007/1984-6924.2012v9n2p36 8. 

 



 53

GOMES, Pedro Marques. O Jornal Novo, a Revolução e a Liberdade de Imprensa. Media 

& Jornalismo. Lisbon: Edição Várzea da Rainha/CIMJ-FCSH-UNL, 12(23): 95-118. ISSN 

1645-5681. 

 
HALLIN, D. C. a S. PAPATHANASSOPOULOS. 2002. Political clientelism and the 

media: southern Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & 

Society: 175-195. DOI: 10.1177/016344370202400202. ISSN 0163-4437. Dostupné z: 

http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344370202400202. 

 

HALLIN, Daniel C. a Paolo MANCINI. "Comparing Media Systems": A Response to 

Critics. Media & Jornalismo. 2010, 9(17, Nº 2 - Outono/Inverno), 53–67. 

 
HENRIKSEN, Thomas H. Review: Reviewed Works: The Portuguese Revolution and the 

Armed Forces Movement by Rona M. Fields; The Portuguese Armed Forces and the 

Revolution by Douglas Porch. The Journal of Modern African Studies. Vol. 16, No. 3 

(Sep., 1978), s. 509-511. Cambridge University Press. Dostupné z: 

http://www.jstor.org/stable/160041. 

 
LIMA, Helena. Portuguese Democracy and Patterns of Transformation in National 

Newspapers: A Comparative Model Approach. Media Watch. 2014, 5(3), 345-357. ISSN 

0976-0911. 

 
MCQUAIL, D. Book Review: Comparing Media Systems. European Journal of 

Communication. 2005-06-01, vol. 20, issue 2, s. 266-268. DOI: 

10.1177/026732310502000209. Dostupné z: 

http://ejc.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/026732310502000209. 

 
PINTO, A. C. 2008. Political Purges and State Crisis in Portugal's Transition to 

Democracy, 1975--76. Journal of Contemporary History. 43(2): 305-332. DOI: 

10.1177/0022009408089034. ISSN 0022-0094. Dostupné z: 

http://jch.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0022009408089034. 

 
SANTANA-PEREIRA, José. The Media as a Window on the Past? The Impact of 

Television and Newspaper Consumption on Knowledge of the Democratic Transition in 

Portugal. South European Society and Politics. , 1-16. DOI: 



 54

10.1080/13608746.2015.1131449. ISSN 1360-8746. Dostupné také z: 

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13608746.2015.1131449. 

 
SOUSA, H. a E. COSTA E SILVA. Keeping Up Appearances: Regulating Media Diversity 

in Portugal.International Communication Gazette. 2009, 71(1-2), 89-100. DOI: 

10.1177/1748048508097933. ISSN 1748-0485. Dostupné také z: 

http://gaz.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1748048508097933. 

 
TRAQUINA, N. Portuguese television: the politics of savage deregulation. Media, 

Culture. 1995, 17(2), 223-238. DOI: 10.1177/016344395017002004. ISSN 0163-4437. 

Dostupné také z: http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/016344395017002004. 

Internetové zdroje 

António Guterres é hoje entrevistado na ONU na corrida ao cargo de secretário-

geral. Observador[online]. 2016 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: 

http://observador.pt/2016/04/12/antonio-guterres-hoje-entrevistado-na-onu-na-corrida-ao-

cargo-secretario-geral/. 

 
Associação Portuguesa para o Controlo de Tiragem e Circulação. Dostupné z: 

http://www.apct.pt/ 

 
Banco bom, banco mau. Governo prepara intervenção no Banif. Diário de 

Notícias [online]. 2015 [cit. 2016-04-11]. Dostupné z: 

http://www.dn.pt/dinheiro/interior/banif-vai-fechar-4928223.html. 

 
Banif processa TVI por "danos irreparáveis". Diário de Notícias [online]. 2015 [cit. 2016-

05-11]. Dostupné z: http://www.dn.pt/dinheiro/interior/banif-processa-tvi-por-danos-

irreparaveis-4931819.html. 

 
Comissão de Análise de Estudos de Meios. Dostupné z: http://caem.pt/images/top30.png. 

 
Grupo Marktest. Dostupné z: http://www.marktest.com/wap/a/p/id~12d.aspx. 

 
Observador [online]. 2016 [cit. 2016-04-12]. Dostupné z: http://observador.pt/ 


