
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

Katedra žurnalistiky 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

2016                                  Michaela Bezvodová 

 



UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE 
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií a žurnalistiky 

Katedra žurnalistiky 

 

 

 

 

 
 

Michaela Bezvodová 
 

 

Vztahy mezi SSSR a USA  

v Televizních novinách Československé  

televize v roce 1981 na příkladu Salvadoru 
 

Bakalářská práce 

 

 

 
 

Praha 2016 

  

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Autorka práce: Michaela Bezvodová 

Vedoucí práce: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. 

 

 

Rok obhajoby: 2016 

 



Bibliografický záznam 
BEZVODOVÁ, Michaela. Vztahy mezi SSSR a USA v Televizních novinách 

Československé televize v roce 1981 na příkladu Salvadoru. Praha, 2016, 62 s. 

Diplomová práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut 

komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra žurnalistiky. Vedoucí práce PhDr. Petr 

Bednařík, Ph.D. 

 

 

Abstrakt 

Práce Vztahy mezi SSSR a USA v Televizních novinách Československé televize v roce 

1981 na příkladu Salvadoru se zabývá analýzou americko-sovětských vztahů v hlavní 

zpravodajské relaci Televizní noviny Československé televize v roce 1981, a to na 

příkladu konfliktu v Salvadoru. Zároveň popisuje atmosféru vztahů dvou supervelmocí 

v průběhu studené války. V teoretické části přibližuje legislativní opatření spojená 

s totalitní mocí v Československé socialistické republice, představuje základní 

terminologii zpravodajství a otevírá otázku manipulace v médiích. Okrajově také 

přibližuje vztahy mezi SSSR a USA od konce 70. let až do začátku prvního funkčního 

období Ronalda Reagana a změnu politiky vůči Sovětskému svazu po odchodu 

Jimmyho Cartera z úřadu prezidenta. Praktická část pak sleduje vývoj americko-

sovětských vztahů v průběhu celého roku 1981, jak jej reflektoval pořad Televizní 

noviny – čtvrtletně seznamuje se zásadními událostmi i jednáními a pomocí obsahové 

analýzy interpretuje význam totalitního zpravodajství na příkladu salvadorské občanské 

války a dalších politických meznících daného období. Cílem práce je představit 

komunistickou propagandu uplatňovanou v předním československém médiu, a otevřít 

tak otázky manipulace v médiích, vlivu a odkazu, jaké nese do dnešní doby. 

 

 

 

 

 

 

 

 



Abstract 
Bachelor´s thesis The US-Soviet Relations in the “Television newscast“ of 

Czechoslovak Television on the Example of El Salvador in 1981 analyses the US-Soviet 

relations in the main news program of Czechoslovak Television (CST) in 1981, on the 

example of El Salvador´s civil war. The thesis describes the early-80´s atmosphere and 

relations between the two „superpowers“ during the Cold War. The theoretical part of 

the thesis describes the legislative measures which were dependent on the totalitarian 

regime in the Czechoslovak Socialist Republic (CSSR); it introduces the basic 

terminology of a news service and raises the question of media manipulation. Then the 

thesis describes secondary the US-Soviet relations from the late 70´s until the beginning 

of the first term of Ronald Reagan as a president, and the change in policy towards to 

the Soviet Union (SSSR) after the governing of Jimmy Carter in the Office of President. 

The practical part of this thesis describes the development of US-Soviet relations during 

the year 1981, as it was reflected in the main news program the “Television newscast” – 

quarterly introduces the major events, political meetings and using content analysis to 

interpret the meaning of the totalitarian news service on the examples of El Salvador´s 

civil war and on the other political milestones of that period. The aim of the thesis is to 

introduce communistic propaganda implemented in the main Czechoslovak medium and 

opens up the questions of manipulation in the media, their impact and their legacy 

which carry to these days. 

 

Klíčová slova 
Americko-sovětské vztahy, Televizní noviny, Československá televize, propaganda, 

zpravodajství, Salvador, Reagan, Brežněv, totalita 

 

Keywords 
US-Soviet relations, Television newscast, Czechoslovak Television, propaganda, news 

service, El Salvador, Reagan, Brezhnev, totality 

 
 

Rozsah práce: 120 289 znaků s mezerami  

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracovala samostatně a použila jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 
                                                                                            ………………………………. 

V Praze dne: 4. 1. 2016                                                               Michaela Bezvodová 

  

 



  

 



  

 



 

  

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování  

Na tomto místě bych ráda poděkovala vedoucímu práce PhDr. Petru Bednaříkovi, Ph.D. 

za nepostradatelné rady a důležité připomínky a také za ochotu a trpělivost při 

konzultacích, bez kterých by tato bakalářská práce nevznikla. Dále děkuji Mgr. Pavlu 

Brožovi z Mediální badatelny APF České televize za pomoc a čas, které mi při mém 

bádání věnoval. 

 



Obsah 

ÚVOD ............................................................................................................................... 2 

1. ČESKÁ MÉDIA PO KOMUNISTICKÉM PŘEVRATU ................................... 4 

1.1. VÝVOJ MÉDIÍ A LEGISLATIVA PO ROCE 1948 ...................................................... 4 
1.2. TELEVIZE A POLITICKÁ MOC .............................................................................. 6 

1.2.1. Vývoj do pražského jara roku 1968 .............................................................. 6 
1.2.2. Normalizace po krizovém vývoji ................................................................. 11 

2. HISTORIE VZTAHŮ SSSR A USA DO KONCE 70. LET.............................. 14 

2.1. VZTAHY, ZBROJENÍ A STUDENÁ VÁLKA ............................................................ 14 
2.2. OBRAT AMERICKÉ POLITIKY A VÁLKA V SALVADORU ...................................... 15 

3. ZPRAVODAJSTVÍ JAKO SLUŽBA ................................................................. 16 

3.1. TEORIE ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................. 16 
3.2. ZPRAVODAJSTVÍ ČESKOSLOVENSKÉ TELEVIZE ................................................. 18 

3.2.1. Intervize a Eurovize jako zdroj obrazového materiálu ve zpravodajské 
výměně.. ................................................................................................................... 19 

4. VÝVOJ VZTAHŮ SSSR A USA V ROCE 1981 V TN ČST ............................. 22 

4.1. PODOBA TELEVIZNÍCH NOVIN ČST V ROCE 1981 ............................................. 22 
4.2. POROVNÁNÍ PRVNÍHO VYDÁNÍ ROKU 1981 ....................................................... 22 
4.3. POROVNÁNÍ DRUHÉHO VYDÁNÍ ROKU 1981 ..................................................... 23 
4.4. ROZDÍLY VE VÝBĚRU ZPRÁV V RUDÉM PRÁVU A V TELEVIZNÍCH NOVINÁCH .. 25 
4.5. KONFLIKT STUDENÉ VÁLKY A DEMONSTRACE SÍLY USA VS. SSSR ................. 26 
4.6. REPORTÁŽE ZPRAVODAJSKÉ RELACE TELEVIZNÍ NOVINY ČST V ROCE 1981 ... 27 
4.7. VYBRANÉ REPORTÁŽE ...................................................................................... 28 

4.7.1. První čtvrtletí .............................................................................................. 28 
4.7.2. Druhé čtvrtletí ............................................................................................. 35 
4.7.3. Třetí čtvrtletí ............................................................................................... 39 
4.7.4. Čtvrté čtvrtletí ............................................................................................. 43 

ZÁVĚR ........................................................................................................................... 47 

SUMMARY ................................................................................................................... 50 

SEZNAM PRAMENŮ A ZDROJŮ ............................................................................. 52 

  

1 



ÚVOD 

Cílem bakalářské práce bude popsat mediální obraz vývoje vztahů mezi Spojenými 

státy a Sovětským svazem v 80. letech v reportážích Televizních novin Československé 

televize. Mým záměrem je popsat vztahy dvou zmiňovaných velmocí v počátku 80. let 

v průběhu studené války a zaměřit se na mediální obraz doby. Zajímalo mě, jakým 

způsobem informovalo o vývoji vztahů mezi SSSR a USA, které měly vliv také na 

ČSSR, hlavní československé médium. Ke kompletnímu zdigitalizování Televizních 

novin ČST (podrobnosti viz třetí kapitola Zpravodajství jako služba) doposud nedošlo. 

V období, kdy jsem začala do archivů ČT docházet (druhá polovina roku 2013), byly 

zdigitalizované zprávy do druhé poloviny roku 1982 (ty jsou dostupné v digitální 

podobě v Archivu programových fondů ČT), a to velice nepravidelným způsobem. 

Období roku 1981 jsem si vybrala proto, že do úřadu prezidenta USA nastoupil Ronald 

Reagan, a došlo tak na poli vzájemných vztahů ke změně. Zároveň v době mého bádání 

byly v badatelně Informatiky AFP k dispozici materiály všech relací od roku 1981, i to 

bylo důvodem při výběru období. 

V první kapitole se zaměřím na historický kontext v mediální krajině po 

komunistickém převratu v roce 1948. Popíši změny, ke kterým docházelo po puči, 

v období tzv. pražského jara až do období normalizace, a jak legislativní změny 

působily na žurnalistiku u nás. Obecně popíši příčiny změn v médiích a poté se zaměřím 

především na televizní vysílání. Druhá kapitola je věnovaná historii vztahů Sovětského 

svazu a Spojených států amerických, kde přiblížím proces studené války. Protože se 

v praktické části zaměřují na reportáže z roku 1981, kontext vztahů uvedu od začátku 

70. let, kdy v úřadu po aféře Richarda Nixona působil na jedno volební období Gerald 

Ford. Více se ale zaměřím na politiku Jimmyho Cartera a posléze na politiku Ronalda 

Reagana, jejichž rozdílné vedení je pro vrcholné období studené války zásadní. Stejně 

tak, jako vývoj ve Střední Americe, na kterém popíši americko-sovětské vztahy skrze 

Salvadorskou občanskou válku, i přestože je v teoretické části její kontext zmíněn jen 

stručně. V následující kapitole krátce vysvětlím charakteristiku zpráv a zpravodajství, 

představím terminologii a primární otázky, které se k této specifické žurnalistické 

disciplíně vážou. Poslední, čtvrtá kapitola, je pak věnovaná praktické části. Metodou 

kvalitativní obsahové analýzy popíšu podobu zpravodajské relace Televizní noviny a 

s jedním vydáním porovnám, jak se výběr zpráv pro televizní relaci odlišuje od výběru 

pro tištěný deník doby – Rudé právo. Na vzorku 101 reportáží poté popíši vývoj vztahů 

2 



od konce roku 1980 do konce roku 1981. Budu vybírat z reportáží, které výrazně 

reflektují dobu, kulturní a sociální prostředí v daném období a historické rovině v rámci 

americko-sovětských vztahů. V dané době se rozdílné myšlenkové proudy Západu a 

Východu přímo střetávaly v salvadorském konfliktu, dění ze Salvadoru tedy poslouží 

jako hlavní téma pro reflektování vzájemných vztahů dvou „supervelmocí“. Mimo to 

také zmíním hlavní události z dění v USA, které komentovala sovětská média, vyjádření 

činitelů USA na politiku Sovětského svazu, jak byly interpretovány v Televizních 

novinách, a zprávy či komentáře přímo redakce TN o schůzkách a jednáních 

představitelů SSSR a USA. Oba státy zde zastupují určitý model politického zřízení, 

kde figuruje někdejší přední československé médium, jakožto spojenec Sovětského 

bloku, jako zprostředkovatel v předávání ideologicky konotovaných zpráv. Práce je 

zaměřena na hodnocení zpravodajství ze strany Sovětského bloku, potažmo 

Československé televize, americký zpravodajský servis 80. let není v práci nijak 

posuzován. 

Pracovat budu nejen se sémiotickou analýzou − výklad prvků, ze kterých se 

sdělení skládá (denotativní a konotativní úroveň analýzy, metaforická a metonymická 

spojení apod.)1 − ale i s analýzou obrazu samotného (práce s detaily, symboly apod.) 

Práce by měla pomoci objasnit a analyzovat propagandistické zpravodajství, 

popřípadě poukázat na manipulaci s obsahem (se kterou se v jiném významu lze setkat 

ve zpravodajství také dnes). Vyjádřit, jak lze (ne)záměrně zkreslovat obsah a jak jej lze 

(ne)vhodně podpořit vizuálním sdělením, což významně přispívá ke zkreslování 

mediálního obrazu zásadních událostí.  

1 TRAMPOTA, Tomáš, VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha : Portál, 2012. s. 117−141 
 

3 

                                                 



1. Česká média po komunistickém převratu 

1.1. Vývoj médií a legislativa po roce 1948 

Povalečné uspořádání světa a politika v Evropě předurčila další vývoj v Československu 

nejen ve směru politickém, ale také v oblastech kulturního života, tedy i médií. Nový 

rámec fungování médií po válce opět směřoval ke koncepčnímu řízení médií, jak tomu 

bylo už za Protektorátu, a k její poměrně vysoké kontrole.2 Negativní zkušenost se 

soukromými periodiky (a orientací na západní politiku) z první republiky sehrála v roce 

1945 roli při utváření dalšího směřování. „Základní kámen koncepce tvořila zásada, že 

noviny a časopisy vycházejí ve veřejném (národním) zájmu, a proto nesmějí být 

předmětem výdělečného podnikání jednotlivce nebo skupin vlastníků.“3 Média měla 

začít lépe fungovat ve prospěch společnosti.  Koncept médií se tedy v duchu politiky 

KSČ po puči v roce 1948 změnil a nastoupil nový koncept veřejné komunikace. Tento 

model (inspirovaný také nacistickou propagandou) převzala Československá republika 

ze Sovětského svazu. Posloužil jako hlavní vzor pro média po převratu v roce 1948. 

Účelem bylo občany uchránit od „závadných informací“ a orientovat jejich názory 

„vhodným“ směrem. Prostor, ve kterém se mohla média pohybovat, definovaly právní 

normy určené výhradně dokumenty a nařízení KSČ a cenzurní instituce.4 

Komunistická strana se nedostala k řízení médií ze dne na den, podmínky po 

úplném převzetí moci předznamenalo zřízení ministerstva informací5 v roce 1945 

(v čele člen vedení KSČ a jeden z tvůrců Košického vládního programu Václav 

Kopecký).  Legislativní a institucionální dohled vyplynul z politiky komunistické 

strany. Komunikační kanály pak posloužily pro uskutečnění cílů Strany. Film, rozhlas a 

tisk se tak staly nástroji politiky KSČ, za pomoci kterých bylo možné ovládnout veřejné 

mínění a lid ideově informovat. Organizační struktura navázaná na kontrolní instituce 

přinesla nezbytné právní normy, které byly uplatňovány v průběhu celé jejich téměř 

45leté vlády.  

2 BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : Grada, 2011. s. 226 
3 Tamtéž, s. 228 
4 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 137 
5 Do jeho kompetence spadalo vytvoření nové struktury periodického tisku, tzn. přeregistrace veškerých titulů, 
povolení vydávání tisku, zákaz nepovolených tiskovin, obnovení titulů, které nevycházely za Protektorátu. Tamtéž, s. 
115 

4 

                                                 



Například zákon č. 101/47 Sb. o postavení redaktorů a o svazech novinářů 

(schválen 1947)6, reorganizoval novinářské instituce. Povolání novináře totiž mohl 

vykonávat jen legitimní člen Svazu českých novinářů. Akční výbor, který Svaz ustavil 

25. února 1948, začal nepohodlné novináře ze svých řad vylučovat (např. Ferdinand 

Peroutka nebo Pavel Tigrid). Dál se budovaly „Ideové směrnice českého novináře“, 

které měly zaručit „boj za mír a přibližování života národům těch zemí, kde vládne 

lidová demokracie, a pečování o vlastní ideologickou úroveň“. To souviselo i s dalšími 

stanovami (tiskový zákon z roku 1950 o vydávání časopisů a svazu československých 

novinářů, který definoval poslání novinářů – napomáhat budovatelskému úsilí a 

spolupracovat na výchově československého lidu k socialismu).  

V březnu 1948 byl vydán zákon (č. 137/1948 Sb.) o postátnění 

Československého rozhlasu. Vrchní vedení spadalo do kompetencí ministerstva 

informací.7 V dubnu byl schválen zákon o znárodnění polygrafických podniků, který 

zajistil KSČ kontrolu nad tiskárnami. V květnu 1948 byla s vítěznými volbami přijata 

nová Ústava Československé republiky.8 Přestože zaručila svobodu projevu a cenzuru 

výslovně zakázala, KSČ založila fungování médií na přísné kontrole, především pak 

dohledu nad pracovníky redakcí.9 Konkrétně úlohu redaktorů Československé televize 

(ČST) rozebereme v dalších kapitolách.  

V roce 1953 vznikla tajným usnesením vlády instituce s názvem Hlavní 

správa tiskového dohledu (HSTD), která fungovala jako samostatný útvar ministerstva 

vnitra s těsným napojením na Státní bezpečnost. HSTD byl cenzurní úřad napojený na 

ÚV KSČ (které mělo navíc v rámci kulturně propagačního oddělení tiskový a 

vydavatelský odbor, který HSTD řídil stranicky), a pro předběžný dohled nad 

mediálními obsahy tak vznikl samostatný státně správní úřad, který však nebyl oficiálně 

považován za cenzurní instituci. Jeho hlavní činností bylo chránit před zveřejněním 

státních, hospodářských nebo služebních tajemství a před „skutečnostmi, jež (…) nesmí 

6 Československý rozhlas, který měl už v roce 1946 podporovat politiku Národní fronty, navíc pod vedením 
ústředního ředitele Bohuslava Laštovičky, dlouholetého redaktora Rudého práva a člena KSČ, začal stále více 
podporovat také politiku KSČ za cílem „upevnění vztahů k Sovětskému svazu a slovanským národům“. BEDNAŘÍK, 
Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : Grada, 2011. s. 229−231 
7 Tamtéž, s. 252−254 
8 Tamtéž, s. 255 
9 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 167 

5 

                                                 



být v obecném zájmu zveřejňovány“.10 V průběhu 50. let vznikaly další cenzurní 

instituce a fungovaly dohromady s příslušnými odděleními sekretariátu KSČ a v roce 

1966 vešel v platnost nový tiskový zákon, který cenzuru oficiálně přiznával. HSTD se 

tak přejmenovala na Ústřední publikační správu (ÚPS). Politicky nevyhovující 

materiály nesměla zakazovat, ale mohla na ně pouze upozorňovat.11 Dopadem cenzury 

na televizní vysílání se bude zaobírat praktická část této práce. 

1.2. Televize a politická moc 

Televize byla jediným médiem, které vzniklo v Československu až po uchopení moci 

komunistickou stranou, což ovlivnilo její programový i institucionální vývoj.12  První 

veřejné televizní vysílání Studia Praha v Měšťanské Besedě se uskutečnilo živě, a to 1. 

května roku 1953. Od února následujícího roku bylo vysílání pravidelné.13 Rychlý 

nástup čs. televizního vysílání vycházel ze sovětského vzoru, který si dával za cíl 

předstihnout západní země. S nadsázkou by se dalo říct, že úspěchy a míra boje 

s buržoazií se měřily poměrem televizorů na počet domácností.14 Velký zájem o 

vysílání v budoucnu sehrál roli při transformaci programového obsahu vysílání. 

Televize předstihla veškerá média a stala se nejvlivnějším kanálem v zemi, postihla ji 

proto také nejpřísnější cenzura – později byly některé publicistické pořady vyřazeny 

z vysílání, protože nereflektovaly dostatečně vhodně politiku KSČ, manipulovalo se 

s obrazem, stavem životní úrovně, svobody atd.15 

1.2.1. Vývoj do pražského jara roku 1968 

Zpočátku byla až do konce 50. let televize součástí Československého rozhlasu, který 

řídilo ministerstvo kultury. V prvních letech vysílání bylo výhodou, že nebyla práce 

v televizi podmíněna členstvím v KSČ nebo třídním původem, což nemělo dlouhé 

trvání. Prvním ředitelem od 1. února 1953 byl jmenován dosavadní ředitel studia 

10 BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : Grada, 2011. s 257 
11 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010. s. 141 
12 Zpočátku nebylo urychlené zahájení televizního vysílání motivováno snahou po získání dalšího propagandistického 
prostředku, ale účelem „neutralizovat“ vliv vysílání z Rakouska či SRN. CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní 
moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 521 
13 Další televizní studia pak začala vysílat v roce 1955 z Ostravy, v roce 1956 z Bratislavy, v roce 1961 z Brna a 
v roce 1962 z Košic. Tamtéž, s. 521 
14 Počáteční cena byla vysoká a tím pádem malý zájem, i proto byla cena ze 4000 korun snížena na 2000 korun, což 
se ukázalo jako výhodné. V roce 1953 se uskutečnila měnová reforma, což nákup televizorů pozastavilo.  Televizní 
signál se také navíc dostal jen  k obyvatelům v okruhu petřínského vysílače, a proto na většině území ČSSR nebyl k 
nákupu televizorů důvod. KOLEKTIV AUTORŮ. Dějiny českých médií v datech. Praha : Karolinum, 2003. s 195 
15 BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : Grada, 2011. s. 271 

6 

                                                 



uměleckých filmů na Barrandově Karel Kohout.16 V prosinci 1954 převedl ministr 

kultury Ladislav Štoll projednávání ideových otázek na III. oddělení ÚV KSČ17 a 

vedení brzo obsadilo televizní posty prověřenými pracovníky. Na konci roku 1957 vláda 

schválila osnovu vládního nařízení o organizaci rozhlasu a televize, která nabyla 

účinnosti 1. prosince 1957.18  Vytvořily se tak dvě samostatné organizace – 

Československý rozhlas (ČsRo) a Československá televize (ČST), které byly vyčleněny 

z působnosti ministerstva školství a kultury, a konstituovala Československý výbor pro 

rozhlas a televizi. Utváří se tak první samostatný řídící orgán, který měl zajistit 
„vzhledem k vzrůstajícímu významu rozhlasu a televize jakožto informačního 

prostředku a nástroje mobilizace pracujících“ zvýšení „stranickosti“ a „ideovosti“. Do 

funkce ředitele televize jmenován Milan Krejčí, dosud vedoucí odboru tisku, rozhlasu a 

televize ÚV KSČ.19 S rokem 1958 pak přišly třídně politické prověrky20, kdy bylo 

z televize odejito na sto zaměstnanců, další přijímání fungovalo už podle Kádrového 

pořádku ČST. Ředitele schvalovalo předsednictvo ÚV KSČ na návrh předsedy vlády. 

Byl jím zvolen v říjnu 1959 Adolf Hradecký, jako mimořádná osobnost se ale osvědčil 

až další příchozí – Jiří Pelikán (jmenovaný do funkce ředitele v roce 1963). V září 1959 

vláda zrušila působení Čs. výboru pro rozhlas a televizi. S koncem 50. let se přestává 

uplatňovat kolektivní princip řízení a „nástrojů ideologické práce se plně ujímá strana. 

Všechny programové otázky rozhlasu a televize jsou probírány výhradně na ÚV 

KSČ“.21 ČsRo a ČST se staly samostatnými ústředními organizacemi, jejichž úkoly a 

uspořádání stanovovaly statuty, které schvalovala vláda.22 V tomto období přišly i první 

legislativní změny.  V květnu roku 1960 vyšlo usnesení ÚV KSČ o stavu a úkolech ČST 

a jejich vztazích k ostatním kulturním institucím. ČST se stala díky svému názornému 

působení na miliony diváků jedním z nejdůležitějších nástrojů výchovy lidu v 

komunistickém duchu, jednou z podmínek, které usnesení ukládalo, bylo vytvořit 

16 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 522 
17 KOLEKTIV AUTORŮ. Dějiny českých médií v datech. Praha : Karolinum, 2003. s. 197 
18 Tamtéž, s. 204 
19 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 523 
20 Na jejich základě museli odejít ti zaměstnanci, kteří neměli patřičný třídní původ anebo neprojevili dostatečnou 
politickou angažovanost. Odbornost a charakter byly upozaděny ve prospěch třídního původu, politické spolehlivosti 
a aktivity; v komplexním hodnocení ČVRT bylo konstatováno, že „byli propuštěni lidé, kteří nestačili na své úkoly 
odborně ani politicky“. Tamtéž, s. 523−524 
21 Tamtéž 
22 Vláda schválila statut Čs. televize, který určoval základní uspořádání této organizace. KOLEKTIV AUTORŮ. 
Dějiny českých médií v datech. Praha : Karolinum, 2003. s. 210 

7 

                                                 



jednotný ideově-tematický plán. V platnost také vstoupilo nové organizační schéma, 

kdy byla zavedena funkce ústředního ředitele (tu zastával A. Hradecký). V květnu 1961 

rozhodnutím ústředního ředitele vešel v platnost kádrový pořádek televize.23 Dle vedení 

ČST ale nebyly naplněny ideově-tematické plány, dokonce dle jejich kritiky se ve 

vysílání nacházela ideově problematická a umělecky slabá tvorba. V roce 1963 byl do 

funkce ředitele jmenován Jiří Pelikán, v srpnu tohoto roku Pelikán jmenoval komisi, 

která dostala za úkol shrnout dosavadní zkušenosti, určit hlavní směry programové 

tvorby a charakterizovat postavení ČST ve společnosti. V listopadu vláda mohla 

schválit statut ČST, který stanovil její vnitřní uspořádání.24 Zákon č. 18/1964 Sb. o 

Československé televizi schválený Národním shromážděním poprvé stanovil její právní 

základ.25 Směřování televizního vysílání bylo jasně nastaveno: „Televize svou činností 

založenou na politice KSČ provádí masově politickou a výchovnou práci, podporuje 

tvůrčí iniciativu lidu a přispívá k dovršení kulturní revoluce.“26 Ve vysílání se stále více 

objevovaly kritické pořady jako reakce na tehdejší problémy společnosti. V květnu 1965 

proto přijal ÚV KSČ usnesení o programovém řízení a do televize byli z aparátu ÚV 

KSČ dosazeni dva náměstci ústředního ředitele – pro Televizní noviny a publicistiku 

Jaroslav Hondlík a pro umělecký program Jiří Plachý.27  

Jisté uvolnění přišlo s 60. léty nejen do mediální krajiny. Po kritice kultu 

Stalina (XX. sjezd KSSS28) se stav změnil jak v politickém, tak i ve společenském 

životě. Hospodářská krize v letech 1962−1964 otevřela diskusi také v přístupu 

k ekonomice. V řadách komunistů se formovala myšlenka reforem. Nový komplexní 

tiskový zákon o periodickém tisku a ostatních sdělovacích prostředcích č. 81/1966 Sb. ji 

v rámci mezí pomohl realizovat – uzavřel rámec mediální legislativy, který se očekával 

už od roku 1948.  Zákon pevně ukotvil cenzuru v právním řádu. Ústřední publikační 

správa (ÚPS) byl přímý vykonavatel cenzurních opatření – do roku 1967 dle tiskového 

23 Tamtéž, s. 212−214 
24 Tamtéž, s. 219−221 
25 Tamtéž, s. 222 
26 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 
161−162 
27 Televize byla kritizována za subjektivní přístup k politickým a hospodářským problémům. CYSAŘOVÁ. Jarmila. 
Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: Soudobé dějiny. 9/3–4 
(2002). s. 527 
28 BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : Grada, 2011. s. 289 

8 

                                                 



zákona č. 81 zakázal vydat „nevhodné“ knihy a bylo pozastaveno promítání i některých 

děl filmových tvůrců.29  

Nový myšlenkový proud se ale nevyhnul ani Československé socialistické 

republice. Vzniklo mnoho nových představení, divadel a ceněných filmů. Společnost, a 

především mladá generace, toužila po větší svobodě a možnostech, které na krátký čas 

také přišly – rok 1968, během kterého se hlásila svoboda projevu o slovo, znamenal 

revoluci pro celou zemi. 

Své kritiky dostála i cenzura. Její předběžné uplatňování totiž snímalo z 

autora zodpovědnost za zveřejněné informace. V ČST odmítali zásahy Ústředního 

výboru a požadovali podřízení Národnímu shromáždění nebo vládě. V březnu 1968 se 

předsednictvo ÚV KSČ rozhodlo o cenzuře následné, kdy se mělo o její kontrolu se 

starat ministerstvo kultury. Tvůrci ji ale ani přesto nerespektovali a v televizním 

vysílání se objevily publicistické pořady s tématy, o kterých bylo před tím zakázáno 

hovořit a které by mohly svojí povahou vykolejit rutinní vysílání (dokument o smrti 

Jana Masaryka, diskusní pořady o emigraci, živé telefonáty atd.). Jiří Pelikán také 

odvolal dva vládní náměstky programu. Akční program KSČ navíc nabízel pouze jakési 

teoretické přenastavení pravidel v rámci legislativy. Nemohl prakticky podpořit to, co se 

v mediální sféře dělo.30 V květnu navíc dostala vláda pod svou správu ČsRo, 

Československou tiskovou kancelář (ČTK) a ČST z působnosti ministerstva kultury a 

informací. Své místo hledalo i investigativní psaní, protože doposud se o politice 

otevřeně referovat nemohlo.31 Veřejnost a média se dočkaly zákona č. 84/1968 Sb., 

který zrušil cenzuru (nařízení vlády č. 119 z června téhož roku pak zrušilo působení 

ÚPS, kterým instituce také zanikla). Protože tím ale byla narušena vedoucí úloha KSČ, 

volnost, která na krátký čas přišla, byla zastavena o to razantnější intervencí 21. srpna 

1968.32  

Média pokračovala v informování, a i přes přítomnost okupačních vojsk, 

vysílal rozhlas i televize. Sovětské vedení, ale pochopilo, že silou nedosáhne svého, a 

tak začali sovětští vojáci postupně uvolňovat obsazené objekty, ovšem s podmínkou, že 

29 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 
177−178 
30 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 182-
183 
31 Tamtéž, s. 185 
32 Tamtéž, s. 187 

9 

                                                 



budou odvoláni ředitelé rozhlasu a televize.  Jednou z priorit tzv. Moskevského 

protokolu33 bylo ovládnutí médií tak, aby „plně sloužily věci socialismu“; zastavení 

antisocialistických, antisovětských opatření v tisku, rozhlase a televizi.34 30. srpna 1968 

vláda obnovila cenzurní instituci a vznikl Úřad pro tisk a informace (ÚTI) podpořený 

zákonem č. 127/1968 Sb. o některých přechodných opatřeních, který znovu umožnil 

cenzuru a upřesnil působení ÚTI.35 Vrcholem opatření kvůli předešlému vývoji v roce 

1968 v republice byl Ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci, který 

měl završit dobu hledání vhodné formy institucionální kontroly a řízení médií. Vše 

zastřešoval Federální výbor pro tisk a informace (FVTI) – ÚTI bylo přeorganizováno na 

ČÚTI (pro Českou republiku) a SÚTI již dříve ustavený na Slovensku. Úřady měly v 

kompetenci dozor nad médii – kontrolovaly a analyzovaly dodržování tiskového zákon 

– na to měly své redakční pracovníky. Uplatňovala se následná cenzura a úřad sloužil 

hlavně pro plnění požadavků tehdejších oddělení stranické práce ve sdělovacích 

prostředcích ÚV KSČ. Předběžná cenzura se uplatňovala pouze v některých případech 

(výročí intervence). 17. září 1968 vláda odvolala z funkce televizního ředitele Jiřího 

Pelikána a dosadila vládního zmocněnce Bohumila Švece, od prosince se pak ústředním 

ředitelem stal Josef Šmídmajer.36 Základním stavebním prvkem se stala autocenzurní 

aktivita novinářů – návrat služebnosti a uniformity, jakožto základního 

charakteristického rysu normalizační žurnalistiky. 37 

33 Jednání v Moskvě, kam sověti dopravili celou československou elitu, se kterou probíhaly rozhovory (23.−26. 8. 
1968). Brežněv mimo jiné projevil nespokojenost s plněním z předchozích setkání. Vrcholem bylo podepsání tzv. 
Moskevského protokolu, ve kterém se českoslovenští politici přihlásili k upevnění režimu. KONČELÍK, Jakub. 
Mediální politika a srpen 1968; Zřízení úřadu pro tisk a informace jako služba moskevskému protokolu. In: MAGÁL, 
S. Masmediálná komunikácia a realita II, Fakulta masmediální komunikáte UCM, Trnava, 2009. s. 205−206 
34 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 530 
35 Kompetence ÚTI stanovilo jednání čs. představitelů v Moskvě. Zásady obsahového zaměření sdělovacích 
prostředků: 
1. Nepublikovat nic, co by mohlo vyznít jako kritika států Varšavské smlouvy a komunistických stran těchto zemí a 
co by mohlo vyznít jako útok proti základům socialismu, KS a postavení naši armády a Bezpečnosti.  
2. Neuveřejňovat materiály, které by napadaly cizí vojenské jednotky na území našeho státu a mohli by vyzívat ke 
konfliktu proti nim. 
3. Nepoužívat termínu okupant, okupace atd. 
4. Nepropagovat neutralitu v oblasti zahraniční politiky (...) a vycházet z oficiálních stanovisek Československé vlády 
(...) 
6. V oblasti hospodářského a státního tajemství respektovat seznamy, které mají redakce k dispozici.  
ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Strana, stát a masmédia. In: BITTMAN, Ladislav (a kol.). Manipulátoři. Praha : 
Vydavatelství Karolinum, 1992. s. 57 
36 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 530 
37 KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha : Portál, 2010. s. 
193−195 

10 

                                                 



1.2.2. Normalizace po krizovém vývoji 

Pokud bychom chtěli přesně vymezit začátek období tzv. normalizace, dal by se datovat 

17. dubnem 1969, kdy byl do funkce prvního tajemníka ÚV KSČ zvolen Gustav Husák. 

Země se poté pomalu navracela k někdejšímu fungování a vláda potřebovala prověřit 

nejen členy komunistické strany, ale také pracovníky státní správy a institucí, které byly 

vnímány jako nástroje opozičních sil (tj. školy, úřady a v neposlední řadě mediální 

oblast). Tomu posloužilo přesvědčování za pomoci donucovacích prostředků – policejní 

represe a existenční tlak. V květnu roku 1970 navíc smlouva se SSSR potvrdila 

vzájemnou spolupráci a pomoc a v prosinci pak ÚV KSČ stvrdilo dokument „Poučení z 

krizového vývoje ve straně a společnosti po XIII. sjezdu KSČ“, které vysvětlovalo 

události srpna 1968. Ty platily jako dogma a považovaly se za oficiální až do sametové 

revoluce roku 1989.38  

Normalizace a poučení z krizového vývoje s sebou přineslo razantnější 

odhodlanost uplatnit komunistické ideály. V roce 1972 se dokonce konal celostátní 

sjezd prověřených novinářů  − přijaly se nové stanovy a obnovil se československý svaz 

novinářů. Přijaté stanovy svaz charakterizovaly jako „jednotnou, ideově výchovnou a 

zájmovou dobrovolnou, společenskou organizaci čs. novinářů, která pracuje pod 

vedením Komunistické strany Československa (…)“. Základním pilířem se stala míra 

tzv. angažovanosti, čemuž byla podřízena i zábava. Sdělovací prostředky díky tomuto 

pojetí byly přejmenovány na prostředky masové informace a propagandy. Vzorem mělo 

být všem autorům učení marxismu-leninismu a díla sovětské žurnalistiky. Klasické 

přístupy žurnalistiky – bavit, učit, otevírat diskusi – byly popřeny nebo modifikovány 

podle potřeby. „Buržoazní žurnalistika se zakrývá rukou nestranickosti či 

nadstranickosti“, to revoluční proletářská žurnalistika nepotřebuje.“39 

„Poslání masmédií, zásady jejich činnosti i konkrétní úkoly byly sice 

definovány v různých usneseních a dokumentech, ale zároveň byly ze strany státních a 

stranických orgánů vytvářeny překážky bránící jejich realizaci.“40 Podlé této citace by 

se nejlépe dalo shrnout, jakým způsobem komunistická a normalizační žurnalistika 

pracovala. Vzdělávací a informační charakter, tedy základní pilíře, které by měly 

38 Tamtéž, s. 203−205 
39 ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Strana, stát a masmédia. In: BITTMAN, Ladislav (a kol.). Manipulátoři. Praha : 
Vydavatelství Karolinum, 1992. s. 61−62 
40 Tamtéž, s. 74 

11 

                                                 



žurnalistické obsahy mít, se zcela vytratily ve jménu stranickosti. Veškeré svébytné 

postoje zaštítil jeden myšlenkový proud, a nebylo tak dovoleno rozvíjet diskusi či 

dovolit variabilitu názorového spektra. Bylo zcela neproveditelné, i přes posvěcení 

zákony, otevřeně informovat veřejnost a uplatňovat společenskou kritiku a zároveň 

dodržet interní podnikové či rezortní předpisy. Kritický přístup k věcem se tak ztrácel 

v proklamacích, které byly probrány několika cenzurními mechanismy, dříve nebo 

později se tak každá zveřejněná informace stala nekonkrétním, prázdným pojmem.41 

V televizi došlo v roce 1969 k personálním změnám − jmenování ideového 

sboru ředitele Šmídmajera „z politicky pevných zástupců aparátu ÚV KSČ, vlád 

Národní fronty“; zákaz pro svobodné publicisty a nevhodné redaktory. Po dubnovém 

plénu ÚV KSČ uložila vláda provést rozbor „kádrového“ obsazení vedoucích míst v 

redakcích, v květnu byla znovu ustavena ideologická komise ÚV KSČ, v červnu přijala 

vláda usnesení stanovující zásady politiky vůči médiím; ústřednímu řediteli ČST vláda 

uložila dokončit organizační a personální změny a zabezpečit soulad programu s 

vládními záměry. Josef Šmídmajer se sice snažil jít cestou budoucí konsolidace televize, 

ale za jeho působení se na obrazovce neobjevil žádný vlastní propagandistický pořad. 

Zlom přišel až jeho odvoláním, kdy do funkce ředitele (6. srpna 1969) přišel Jan 

Zelenka.  

V televizi podporovali vedení Jana Zelenky pouze televizní Lidové milice, 

propagandistické pořady točil jediný štáb. Vedoucí pražského studia Karel Kohout, 

jmenovaný do konce roku nově, dal i přes odpor odborové organizace první výpovědi, 

provedl 23 změn ve vedoucích funkcích.42 6. ledna 1970 schválil sekretariát ÚV stálou 

komisi pro koordinaci boje proti antikomunismu složenou z pracovníků, mimo jiné, 

ideologického oddělení Strany, ministerstva vnitra, obrany a zahraničí, Úřadu pro tisk a 

informace a ze zástupců sdělovacích prostředků; 7. prosince 1970 pak Jan Zelenka se 

svým náměstkem předložili sekretariátu ÚV KSČ zprávu o průběhu pohovorů, kde 

došlo k výměně členských legitimací KSČ. Prověrkové komise zrušili členství 151 

pracovníkům; od téhož roku byl obnoven „Kádrový pořádek ČST“. 

41 Tamtéž, s. 75 
42 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 531 

12 

                                                 



V květnu 1971 byl znovu ustaven kádrový odbor ČST, který měl na starosti 

nomenklaturní hodnocení osob; opakovalo se vždy po dvou letech a jeho výsledky byly 

připisovány do kádrových materiálů − bez posudků nebyl do televize nikdo přijat 

(týkalo se všech, kteří se objevovali na obrazovce, ale i externistů, fotografů a dabérů). 

Usnesení předsednictva ÚV KSČ (z ledna 1972) o výběru „kádrů“ ve sdělovacích 

prostředcích bylo průběžně kontrolováno. Stálá komise ÚV KSČ pro záležitosti 

novinářů, kteří se dopustili „činů neslučitelných s posláním socialistického novináře“, 

rozhodovala o dalším působení v médiích či o výpovědi, pokud neopustili televizi už po 

výměně stranických legitimací.43 

V 70. a 80. letech byly pro všechny oblasti tvorby zpracovávány tzv. ideově-

tematické plány, schvalované v konečné verzi vedením KSČ; preferovaly tzv. 

společenskou objednávku, tj. pořady k různým oficiálním výročím, které měly ilustrovat 

politickou linii strany a falšovat současnost i historii (zvláště z období 1968 a 1969). 

Mocenské mechanismy nastolené na prahu 70. let přetrvaly v televizi až do listopadu 

1989; interní klima se diametrálně lišilo od období pražského jara, ale i od dřívějších 

šedesátých let; typickým znakem se stala autocenzura, která předčila dříve zavedenou 

cenzorskou praxi. 

Organizací zastřešující cenzurní instituce se stal v roce 1980 Federální ústav 

pro tisk a informace (FÚTI), do kterého pak spadaly kompetence patřící ČÚTI A SÚTI 

(ty se staly krajskými či okresními orgány). Působnost FÚTI sahala nejen do vydávání 

závazných pokynů, ale měl v rukou i nástroje pro osobní postihy, od upozornění, přes 

pokuty až po soudní řízení; bylo utuženo nejen kádrování v závislosti na „kádrovém 

pořádku ČST“, které schvalovalo vedení strany, ale i na základě „Zásad předkládání 

kádrových návrhů stranickým orgánům v ČST“, jež určovaly zásady pro přijímání osob 

do pracovního poměru, jejich přeřazovaní, komplexní hodnocení, udílení uměleckých, 

vědeckých a pedagogických titulů a státního vyznamenání a schvalování zahraničních 

cest. Konflikty s mocí let šedesátých nahradila služebnost vedení ČST instrukcím 

komunistické strany a zaostřený dohled jejího aparátu; v obrovské míře do televize 

infiltrovali pracovníci ministerstev národní obrany a vnitra.44 

43 Tamtéž, s. 532 
44 CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. In: 
Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s 533 

13 

                                                 



2. Historie vztahů SSSR a USA do konce 70. let 

2.1. Vztahy, zbrojení a studená válka 

Po válce se zájmy vlivů rozložily do dvou protikladných tendencí, kdy na straně jedné 

stály Spojené státy a na straně druhé Sovětský svaz. Odlišnost politiky dvou států ale 

zavlekla do studené války celý svět. Proti sobě stály USA, ochotny vést alespoň 

navenek dialog, a SSSR tendenčně vytvářející skrze média obraz vlastní prosperity a 

nebezpečnosti svého oponenta. Nástrojem tichého soužití těchto dvou velmocí byly, 

mimo snahy uzavřít přímé dohody, z nichž několik se ratifikovalo, závody ve zbrojení.  

Po vyhrocení a opětovnému klidu zbraní konflikt 20. století, tzv. studená válka, skončil 

až úplným rozdrolením sovětské ekonomiky, což vedlo k upevnění a novému 

uspořádání vzájemných mezinárodních vztahů.  

V počátku 70. letech se Sovětský svaz ocitnul na vrcholu své moci. V rámci 

světového dění si delší dobu držel relativně stabilní pozici. Největší protivník SSSR − 

Spojení státy v roce 1973 oslabené ze skončené války ve Vietnamu – tak společně se 

západními mocnostmi Svaz i přes jeho technickou a logistickou zaostalost vojensky 

respektoval. Americký vietnamský syndrom napomáhal Sovětům konfrontovat 

„imperialismus“ s realitou, a tím si zajistit výhodné postavení. Generální tajemník ÚV 

KSSS Leonid Brežněv toho hodlal využít bez rizika a v roce 1972 podepsal smlouvu 

SALT I (smlouva mezi Spojenými státy a Sovětským svazem o omezení zbrojení). O 

rok později si Brežněv své postavení upevnil také v Kremlu, když se řádnými členy 

politického byra ÚV KSSS stali, ministrem zahraničí Andrej Gromyko, ministrem 

obrany Andrej Grečko a šéfem KGB Andropov. Na konci roku 1973 tak mohlo nadále 

uplatňování politiky detenté45 pokračovat, čímž si SSSR mohl udržet v rámci 

rozvrstvení moci po druhé světové válce svoje stálé místo.46 Lokální konflikty a hrozba 

střetu mezi supervelmocemi zůstávaly pod kontrolou. Od roku 1972 se navíc konalo 

první kolo jednání ke smlouvě SALT II, ta měla později SSSR a USA garantovat jistotu 

vzájemné spolupráce a nadále omezování zbrojení, a to i přesto, že se vzájemné vztahy 

nebyly kvůli sblížení Číny a USA příznivé.47  Rok 1974 zajistil další spolupráci, když 

45 Uvolnění v mezinárodních vztazích, zmírňování napětí (v době studené války). Slovnik-cizich-slov.abz.cz [online]. 
2005−2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné z: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/detente 
46 NÁLEVKA, Vladimír. Studená válka. Praha : Triton, 2003. s 186 
47 VYKOUKAL, Jiří, LITERA, Bohuslav, TEJCHMAN, Miroslav. Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 
1944–1989. Praha: Libri, 2004. s. 505 

14 

                                                 

http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/detente


ve Vladivostoku jednal americký prezident Gerald Ford s Leonidem Brežněvem o 

podkladech pro SALT II. Mírová iniciativa států mohla pokračovat. Sovětské pojetí 

míru mělo hlavně propagandistický charakter, který „byl adresován především západní 

veřejnosti, aby manipuloval s její určitou naivitou a sledoval oslabení obecné vůle k 

obraně svobodného společenství“.48  

V roce 1977 byl do úřadu prezidenta zvolen nepříliš zkušený Jimmy Carter. Jeho 

hlavním cílem byla obhajoba lidských práv, utužení vztahů s demokratickými státy a 

podpora volného obchodu. Značně se odklonil od politiky Henryho Kissingera.49 

Zpočátku dělal unáhlené kroky a jeho politika nebyla příliš jednoznačná. Sovětskému 

svazu vysílal nejasné signály o tom, co je jeho záměrem.50 Potom, co v roce 1976 

Moskva rozmístila 180 komplexů raket středního doletu nového typu SS-20, z nichž 

byla naprostá většina namířena na cíle západní Evropy, Carter přislíbil výrobu 

neutronové bomby. Protože byla Evropa tímto posunem zaskočena, v dubnu roku 1978 

její výrobu zastavil.51 Ve stejném roce uznala Moskva (pučem ustavenou) 

Demokratickou republiku Afghánistán, což zatím výrazně neovlivnilo vzájemné 

americko-sovětské vztahy. O rok později měl dojít k podepsání smlouvy SALT II ve 

Vídni, kde se setkal americký prezident Jimmy Carter a generální tajemník Leonid 

Brežněv. Protože Sovětský svaz zahájil intervenci do Afghánistánu, porušil křehký 

rámec politiky detenté, Kongres odmítl smlouvu ratifikovat.52 Začala tím další fáze 

studené války. 

2.2. Obrat americké politiky a válka v Salvadoru  

V roce 1980 byl do úřadu prezidenta USA zvolen Ronald Reagan, který se v politice 

prosadil už v 60. letech jako guvernér Kalifornie. Sovětská intervence umožnila 

Reaganovi ukončit politickou koncepci uvolňování a označil ruské impérium za „říši 

zla.“53 Byl odhodlán zastavit další mocenskou expanzi. Uvalil na SSSR embargo na 

vývoz moderních technologií a obilovin do Sovětského svazu. Spojené státy také 

48 NÁLEVKA, Vladimír. Studená válka. Praha : Triton, 2003. s 191 
49 Politika Henryho Kissingera se označuje termínem tzv. real politik, což znamená, že je politika vůči jinému státu 
zaměřená na aktuální potřeby té které politické strany nebo státu více, než na morálních principech. 
Oxforddictionaries.com [online]. 2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné z: 
http://www.oxforddictionaries.com/definition/learner/realpolitik  
50 JOHNSON, Paul. Dějiny 20. století. Praha : Leda, 2008. s. 653 
51 NÁLEVKA, Vladimír. Studená válka. Praha : Triton, 2003. s. 196−7 
52 Tamtéž, s. 192−3 
53 Tamtéž, s. 210 

15 

                                                 

http://www.oxforddictionaries.com/definition/learner/realpolitik


bojkotovaly v témže roce nadcházející olympijské hry v Moskvě. Rozsáhlým zbrojním 

programem vytvořil podmínky pro budoucí rozpad sovětské ekonomiky, která razantní 

vojenskou soutěž neunesla.54  

Reagan postupu komunismu bránil také ve Střední Americe, co značně ovlivnilo 

vývoj, jakým se posouvaly americko-sovětské vztahy. Důrazně „oponoval 

komunistickým revoltám ve Střední Americe a podpořil salvadorskou vládu 

křesťanského demokrata Josého Napoleóna Duarteho proti levicovým rebelům z Fronty 

národního osvobození Farabunda Martího.“55 V Salvadoru od vzniku nezávislého státu 

v roce 1859 docházelo uvnitř státu k nepokojům, které vyvrcholily v roce 1979. Tehdy 

povstali bezzemci a násilně svrhli vládu a vytvořily guerillové56 oddíly. Po obrovském 

krveprolití a smrti mnoha tisíc civilistů i vojáků, kdy si občanská válka v Salvadoru 

vyžádala 80 tisíc obětí, v roce 1992 uzavřely povstalecké jednotky s vládou mírovou 

smlouvu.57 (Spojené státy operovaly proti režimům v Nikaragui, a přítomnost vojáků 

v Hondurasu jim umožnila podporovat loajální režimy v celém středoamerickém 

regionu a zasahovat tak proti Kubou organizované guerille. To napomohlo k zvrácení 

rozšíření komunismu ve Střední Americe.) 

Nové rozhovory o odzbrojování chtěly USA obnovit až po rozmístění střel 

krátkého doletu Pershing II v západní Evropě. Na podzim roku 1981 proti tomuto 

rozhodnutí kulminovala vlna protestů, a tak nové zbrojní závody Reagan odstartoval 

počátkem roku 1983.58 Do pádu berlínské zdi zbývalo dlouhých šest let. 

3. Zpravodajství jako služba 

3.1. Teorie zpravodajství 

Zpravodajství je vědomou novinářskou činností i konkrétním, viditelným a slyšitelným 

výsledkem této činnosti, která se manisfestuje (…) v televizním obsahu. Termín 

označuje přípravnou fázi hledání a výběru informací a jejich následní sdělování 

prostřednictvím specifických žurnalistických projevů. Zpravodajství stojí na faktech a 

událostech, které vyhledává, shromažďuje, třídí, selektuje, interpretuje a předává 

54 Tamtéž, s. 211 
55 Tamtéž, s. 210 
56 Partyzánská válka. Slovnik-cizich-slov.abz.cz [online]. 2005−2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné z:http://slovnik-cizich-
slov.abz.cz/web.php/slovo/gerila-guerilla-gerila  
57 FALK, Verlag. Atlas světa. Německo : Marco Polo, 2005. s. 236   
58 NÁLEVKA, Vladimír. Studená válka. Praha : Triton, 2003. s. 212 

16 

                                                 

http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/gerila-guerilla-gerila
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/gerila-guerilla-gerila


prostřednictvím médií recipientům. Mělo by předávat rozmanité a společensky 

podstatné informace, které by měly poskytnout veřejnosti dostatek podnětů k utváření 

vlastních názorů a stanovisek.59 

Pro televizní zpravodajství je pak specifický opticko-akusticko kinetické 

zobrazení zpráv, kdy audiovizuálnost je fundamentální principem.60 Obrazová složka se 

skládá ze statických a kinetických obrazových prvků, při čemž se využívá záběrů celku, 

polocelku či detailu. Velikost a vlastnost záběru k zobrazované skutečnosti pak plní 

požadovanou funkci, vyobrazení nějaké skutečnosti, kterou doplňuje zvuková složka. 

Do té řadíme především mluvené slovo (či hudbu). Vztah obrazu a zvuku má 

rovnocenný význam − co vidíme, měli bychom také slyšet, ale naopak co slyšíme, 

nemusíme vidět. Platí také, že obraz by měl posouvat význam řečené informace.61 Pro 

typy zpravodajských sdělení se v mluvené složce využívá několika způsobů sdělování 

informací, což závisí na účelu, který má splnit. 

Pro účely této práce teď uvádím základní terminologii zpravodajství, kterou 

využiji v praktické části při analýze zpravodajských relací. Základním prvkem zvukové 

části zprávy je sdělení informace moderátorem ve studiu. Ten většinou uvede jádro 

zprávy, kterou následně rozvede například obrazová reportáž. Tzv. asynchron je 

„komentář“ (faktické sdělení, nikoli hodnocení) redaktora příspěvku. Zatímco 

sledujeme obrazový záznam, doplňují ho korespondující informace. Synchronní 

výpověď, tedy zvukový záznam korespondující přímo s obrazem (výpověď svědka 

události). A stand-up, který obstarává redaktor, a to při uvedení diváka do děje z místa 

činu, pro překlenutí informací v reportáži či při tzv. „odhlášení“ na konci reportáže.62 

Všechny uvedené informace jsou zásadní pro zpravodajství, jak ho známe dnes. 

Kvůli kapitole, která po této bude následovat, je potřeba také zmínit otázku objektivity, 

vyváženosti věcnosti nebo výrazové neutrálnosti zpravodajských obsahů, které se 

v totalitních režimech neuplatňovaly. Pro dnešní zpravodajské relace jsou tyto termíny 

podmínkou dohromady s předpoklady, že text musí být přístupný a po formální stránce 

obvyklý (odpovídající normě), jasný, přehledný, stručný. I přesto se subjektivnímu 

hodnocení nelze vyhnout úplně. Často je hodnotící postoj ke zvolenému slovu 

59 OSVALDOVÁ, Barbora (a kol.). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011. s. 19−20 
60 Tamtéž, s. 83 
61 Tamtéž, s. 77 
62 Tamtéž, s. 78 

17 

                                                 



konotovaný a autor tím projevuje nezáměrně svůj osobní postoj − výrazy jako například 

partyzáni/gerila, bojůvky/bandité, opozice/rozkolníci. Práce se skrytým hodnocením je 

typická pro totalitní režimy a v dnešním užívání je nekorektní.63 V další kapitole se 

pokusím na konkrétním popisu reportáží demonstrovat, jaký způsobem se v médiích, 

přesněji v televizním zpravodajství, uplatňovala socialistická propaganda, a jak 

fungovaly legislativní úpravy v praxi.  

Důležité je ovšem upozornit na to, že i přestože je zřejmé, že se 

propagandistické prvky uplatňovaly ve zpravodajství v nesvobodných zemích, nelze 

říci, že by se západní média nedopouštěla manipulace s informacemi. Podle analýzy 

ideologické role zpravodajství ve společnosti amerických autorů Edwarda Hermana a 

Noama Chomskyho jsou zpravodajská média součástí modelu propagandy, který 

ovlivňuje a přetváří veřejné mínění. Autoři vystavěli na základě zkušenosti s americkým 

zpravodajstvím pět filtrů, kterými prochází veškeré informace při výrobě zpráv a které 

se na tvarování zprávy podílejí. Kromě závislosti na vlastnících médií a jejich orientaci 

na zisk, vliv reklamy a inzerci, vliv informačních zdrojů, kritiky a nátlaku na média, 

jsou podstatnou součástí převládající státní ideologie. V éře Sovětského svazu byl 

převládající ideologií v USA antikomunismus. Americká média po dlouho dobu 

vnímala komunismus jako největší zlo.64 To jakým způsobem se to odráželo ve 

zpravodajství prakticky, nebude předmětem této práce. 

3.2. Zpravodajství Československé televize 

První pokusné vysílání první samostatné zpravodajské relace Televizních aktualit a 

zajímavostí (TAZ) se uskutečnilo 2. října 1956. Do té doby se přejímaly zprávy 

z Československého rozhlasu, odkud je přímo přepojily do vysílání televize. Od 1. ledna 

následujícího roku se TAZ začaly vysílat pravidelně.65 Skládaly se ze čtených zpráv a 

filmových šotů, později se začaly zařazovat videozáznamy.66 Od roku 1958 nesla 

pravidelná zpravodajská relace název Televizní noviny, vysílala se šest dní v týdnu ve 

dvou vydáních. 

63 Tamtéž, s. 134 
64 TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. s. 167−168 
65 KOLEKTIV AUTORŮ. Dějiny českých médií v datech. Praha : Karolinum, 2003. s. 201−203 
66 Ceskatelevize.cz[online]. 2003 [cit 10. 5. 2015] Dostupné z:http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-
ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/ 

18 

                                                 

http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/
http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/


V badatelně Informatiky APF ČT, odkud jsem čerpala své poznatky do této 

bakalářské práce, jsou zachované celé Televizní noviny od roku 1981. Jak uvádí Petr 

Brož z Mediální badatelny ČT, z Televizních novin před rokem 1981 jsou zachované 

pouze tzv. šoty, tedy reportáže bez studiových vstupů. „Z některých se zachovaly 

všechny, z jiných jen některé a z jiných třeba žádné. Tyto staré šoty se v současné době 

začínají digitalizovat,“ sdělil Brož. Pořady televizního zpravodajství od roku 1981 se 

digitalizují postupně, momentálně jsou zdigitalizované všechny zpravodajské relace do 

roku 1998. Od 30. dubna roku 1990 se hlavní zpravodajská relace jmenovala Deník ČST 

a od 1. ledna 1993 nese název Události, který se zachoval dodnes. (Digitální archiv 

existuje od roku 2010, od tohoto roku jsou všechny pořady Událostí zdigitalizované;  

z let 1999−2009 bylo zdigitalizováno jen pár pořadů Událostí pro potřeby ČT či 

externích badatelů.)67 

3.2.1. Intervize a Eurovize jako zdroj obrazového materiálu ve 

zpravodajské výměně 
Zdrojem pro vysílání zahraničního zpravodajství Televizních novin ČST 

byly obrazové materiály agentur tzv. Intervize a Eurovize. Jejich vznik a 

fungování si popíšeme v této kapitole. 

V 50. letech vznikají první zpravodajské televizní relace – zvuk je 

pokryt fotografiemi či filmovými záběry, autentický obrazový materiál 

chybí. V této době je přenos obrazu rozhodující pro utváření veřejného 

mínění – obrázky napomáhají například při výkladu studené války. 

Z potřeby přinášet do zpravodajství aktuální a živý obraz, vznikají v 

polovině 50. let první zpravodajské agentury pro výměnu obrazového 

materiálu – jsou to například americké UPMT, CBS-News a britská 

BCINA68. 

Organizace (viz výše), které se zavazovaly ke vzájemné spolupráci 

při výměně zpravodajských obrazových materiálů, vznikly z rozhlasových 

sdružení, kdy už ve 30. letech vznikla ve Francii Mezinárodní rozhlasová 

67 BROŽ, Petr. Odpověď : Bakalářská práce [online]. Příjemce emailu Bezvodová, M. 11. května 2015 11:40; [cit. 
2015-5-11]. Osobní komunikace 
68 KRAVČÍK, Petr. Využití výměnného zpravodajství Intervize a Eurovize v Televizních novinách. Praha : Univerzita 
Karlova, 1981. s 9–10 

19 

                                                 



unie tzv. URI. Z té se posléze vyvinula OIR, která byla v roce 195069 

přesunuta do Prahy. Z organizace navíc odešly některé západní státy. Od té 

chvíle se OIR začíná také zabývat technickými otázkami týkající se 

televize a jejího programového nastavení. V roce 1959 se OIR stává OIRT, 

tedy l´Organisation Internationale de Radiodiffusion a Television, 

„zabývající se nekomerčním vysíláním, které si vyměňují informace o 

programové tvorbě a technickém rozvoji“ Kravčík (1981, s. 15). 

Pro potřeby států Varšavské dohody byla k OIRT zřízena tzv. 

Intervize (IVN). Její materiály mohou čerpat nejen členové OIRT, ale také 

všichni ostatní, kteří přijmou Statut Intervize. Hlavní činností Intervize je 

denní výměna televizních aktualit70, a to podle nároků na pohotovost 

materiálů – v 60. letech se výměna obrazových materiálů uskutečňovala 

nejprve jednou týdně, později pětkrát a od 70. let pravidelně denně. Kromě 

pravidelné denní výměny zpravodajských materiálů se využívalo pro 

aktuální zpravodajství také dalších způsobů, a to buď pomocí 

elektronického předávání či tzv. Aviapošty, tedy leteckého předávání 

materiálů při nadčasových tématech.71  

Po odchodu západních států z OIR (týkalo se to 23 rozhlasových a 

televizních společností) vznikla EBU, ve které se sdružovaly právě západní 

státy. EBU měla podobný výměnný program, jakým byla Intervize, a to 

Eurovizi (EVN), které spolu kooperovaly72. Mimo to vznikly také podobné 

organizace pro asijské a arabské státy či regionálně pro severní Ameriku. 

Podle zprávy UNESCO a odborníků finské univerzity v Tampere 

z roku 197473 se spolupráce mezi EVN a IVN vztahovala především na 

zprávy politické ze strany EVN, kdežto IVN nabízela třetinu politických 

událostí, dále materiály z oblasti kultury, vědy a s veřejnou či ekonomickou 

tematikou. Navíc státy IVN přijímaly zprávy všech kategorií, zatímco státy 

EVN prováděly mnohem užší výběr. Ze zprávy Intervize uveřejněné v roce 

1981 vyplývá, že z nabídky v roce 1981 za první čtvrtletí využila Eurovize 

69 Prvním generálním tajemníkem je v Praze jmenován Fedor Železný 1. 12. 1950.  KRAVČÍK, Petr. Využití 
výměnného zpravodajství Intervize a Eurovize v Televizních novinách. Praha : Univerzita Karlova, 1981. s. 13–14. 
70 Od roku 1971 materiály v barevné podobě. Tamtéž, s. 22 
71 Tamtéž, s. 25–26 
72 Tamtéž, s. 29 
73 KRAVČÍK, Petr. Využití výměnného zpravodajství Intervize a Eurovize v Televizních novinách. Praha : Univerzita 
Karlova, 1981. s. 41 

20 

                                                 



z celkového počtu 1230 zpráv 91 z nich, nejvíce pak sportovní události 

(celkem 34 z celkového počtu 321 nabízených sportovních zpráv; ty jsou 

v počtu nabízených materiálů na prvním místě, politické „oficiality“ 

zaujímají druhé místo s 280 zprávami).74 Nutno dodat, že podle zprávy 

Eurovize se výsledné počty neshodují se zprávou Intervize, a vznikají tak 

rozdílné výsledky při srovnání jednotlivých studií.75 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74 Tamtéž, s. 43 
75 Tamtéž, s. 45 

21 

                                                 



4. Vývoj vztahů SSSR a USA v roce 1981 ve zpravodajství 
ČST  

4.1. Podoba Televizních novin ČST v roce 1981 

Po grafické stránce není znělka Televizních novin nijak zvlášť vizuálně výrazná. 

V úvodu je točí se globus a za ním pak kamera – z detailu na objektiv kamery se obraz 

prolne do studia. V podkresu úvodní znělky je krátký hudební doprovod. Studio je 

vybavené jednobarevným pozadím, redaktoři sedí a čtou noviny z papíru. Zpravidla je 

ve studiu vždy pouze jeden redaktor. Ti se v rámci relací střídají. Hlavní redaktor ve 

studiu vždy uvede stručný obsah a následují zprávy ze zahraničí, které uvádí jiný 

redaktor. Zprávy z domova následují až po zprávách ze světa. Ty opět hlásí redaktor, 

který celou zpravodajskou relaci hned po znělce uvádí stručným obsahem zpráv. V 

relaci se nevyskytují žádné interaktivní prvky. Mimo reportáží a čtených zpráv se 

používá telefonát, když se týká zahraničního hosta, je simultánně překládán, nebo 

projevy státníků SSSR. Vyskytují se komentáře českých ministrů, publicistů aj. 

Zpravodajství je založené na reportážích z místa, taktéž i ze zahraničních oblastí, kde 

jsou redaktoři ČST.76 

4.2. Porovnání prvního vydání roku 1981  

První vydání roku 1981 je novoroční – 1. ledna. Porovnám ho s běžným vydáním, které 

následuje další den. Po znělce se objeví úvodní studio, kde hlasatel relace Petr Patera 

přivítá diváky a hned následuje novoroční projev generálního tajemníka Gustáva 

Husáka. Po něm následuje odhlášení téhož hlasatele a přepojení na druhého (do 

zdánlivě jiného studia), kterým je Jaroslava Janků. Moderátoři na sebe nijak vzájemně 

nereagují. Hlasatel uvede „informace ze světa v následujících slovech“ a následuje 

projev generálního tajemníka Sovětského svazu Leonida Brežněva.   

Po projevu dojde k „odstřihnutí“ záběru, navazující zprávy po sobě nejdou 

plynule, jak je běžné u televizních relací dnes. Objeví se černá obrazovka a hned nato 

fotografie z Kuby (týká se další reportáže) na ni navazuje asynchron redaktora (odlišný 

od hlasatele ve studiu), který ohlašuje zprávy z Kuby o úspěších soudruhů. Na pozadí se 

střídají fotografie – černobíle vyobrazené osoby, barevně pak obrázky z města. 

Redaktor svůj komentář neukončí a hned navazuje obraz další reportáže – demonstrace 

76 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize 

22 

                                                 



před Pentagonem – v dolní části obrazovky je vždy kapitálkou uveden název státu, ze 

kterého příspěvek pochází. V reportáži se hovoří o demonstraci proti zvýšení částky na 

zbrojení – barevné obrázky z místa demonstrace („svérázný přístup demonstrantů“ – 

kteří jsou jakoby od krve, přikrytí černými igelitovými pytli. Snaží se tak napodobit těla 

mrtvých, kterých je kvůli válkám, jak se říká v reportáži, stále více). Následuje střih. Až 

poté, co jsou uvedeny další dvě zprávy pouze s obrázky, se objeví hlasatel zahraničních 

událostí a uvádí další zprávy. Ty jsou formou krátkých „headlinů“ – na pozadí, za zády 

redaktora, který stále setrvává na obrazu, už jen černobílý úvodní obrázek, který se 

prolne do mapy Itálie (reportáž o politickém terorismu, pachatelé zastřelili policisty; 

další zpráva stejný typ s obrazem v pozadí – v Soulu rozsudek smrti za liberální postoje; 

střih jakoby měla přijít o tomto tématu reportáž, hlasatel nedá najevo, že přijdou 

obrazové reportáže. Následuje reportáž z Indonésie o sesuvu půdy. Vidíme záběry 

zbořených domů a k nim živě hlasatel namlouvá asynchronem, chybí gerojše – vysílají 

se jen záběry bez zvuků. 

Následuje střih na hlasatele, který uvádí informace z ČSSR. Reportáž o narození 

několika dětí v Praze. Záběry s gerojši z nemocnice a s asynchronem redaktora, reportáž 

neobsahuje stand-up. Další předěl na stejné téma, hudba uvádí obrázky dítěte 

narozeného v Bratislavě. Po ní je autorská reportáž o novém roce, s hudbou, obrázky z 

Prahy a nostalgickým komentářem – ten spíš než zprávu připomíná báseň. Vidíme 

záběry ze slévárny, redaktor na místě není, opět zní jen hlas, chybí gerojše. Po střihu je 

zpráva z Košic o oslavách Nového roku, což je zároveň první zpráva ve slovenštině. 

Folklórní soubor slaví příchod nového roku po svém. Po cca 30 minutách zazní gong a 

následují zprávy ze sportu (trvají cca 2 minuty), redaktor Pavol Ryba. Ten se opět 

zdánlivě nachází v úplně jiném studiu a za ním je odlišně barevné pozadí s obrázkem 

hokejového brankáře − zpráva se týká MS v hokeji. Celá zpravodajská relace končí po 

sportovních událostech střihem, kde se opět objeví kamera v pozadí, hraje stejná znělka 

jako na začátku, zavře se kukátko a následuje konec. Zprávy trvají s oběma znělkami 

cca 32 minut.77  

4.3. Porovnání druhého vydání roku 1981 

Běžné vydání (od 2. 1.) se od novoročního liší: v úvodu (jiný hlasatel Ivan Kraus) uvede 

na rozdíl od novoroční relace obsah zpráv (stručný výběr, co bude následovat). Někdy 

77 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 1. 1981 

23 

                                                 



se v relaci objevují i zprávy ze zahraničního tisku (ale např. ohlasy pouze na domácí 

politiku ze SSSR, nejde o nové poznatky z jiných zdrojů, informace zahraničních 

agentur se neobjevují). Redaktor přečte pár headlinů ze zahraničního a z domácího 

zpravodajství, resp. v krátkosti uvede následující informace. Ihned následuje na rozdíl 

od první relace zpráva z domácího dění: Gustáv Husák jmenoval Bohumila Kvasila 

předsedou Československé Akademie věd (což je uvedeno hned zkraje pro exkluzivnost 

informace).  

Hned nato navazují zprávy ze zahraničí. Jaroslav Janů čte krátké zprávy a na 

pozadí se objevují obrázky. Následuje střih do reportáže ze zahraničí o železnici ve 

Vietnamu – komentář a gerojše, jde o autorskou reportáž zpravodaje ČST – stand-up z 

místa.  Následuje asynchron ze studia, gerojše jsou tiché. Reportáž je asi 4 minuty 

dlouhá, což je obvyklá délka v relaci Televizních novin u významnějších témat. Další 

zprávy ze studia – redaktor přináší krátké informace (jde o politickou situaci v Polsku, 

kde působí Solidarita) – na to komentář Radoslava Kleina, který sedí ve studiu a 

přednáší hodnocení situace v Polsku, jako by vykládal, jak danou situaci chápat, tři 

minuty dlouhé. Nato je reportáž z Nairobi o výbuchu − opět záběry a asynchron – po ní 

se objeví předěl s nápisem „sledujete 1. vydanie TN“. 

Zprávy z domova – pouze obrázky a studiový hlas. Nato reportáž ze Slovenska 

s hudebním doprovodem. Zprávy mají spíš charakter publicistického příspěvku, 

zaznamenávají běžné dění ze života lidí. Zpravodajský charakter si tak paradoxně 

zachovávají pouze zprávy ze zahraniční. Domácí politickou situaci hodnotí a komentují 

redaktoři pouze ze studií, reportážní záběry jsou zpravidla o „radostech“ života. 

Následují střídavě slovenské a české události o kratochvílích a užívání si, pomáhání 

zvířatům aj. Často doplněné hudbou a reagují v nich „běžní“ občané. Poté se objeví 

zmínka ve studiu, že se pracuje i o novoročních svátcích. Redaktor ohlásí slovy „to už 

vám ukážeme prostřednictvím našich kamer“. Po sobě jdoucí, střihem oddělené jakoby 

pohledem do kaleidoskopu, zprávy o pracovnících – mlékáren, pekáren, 

vodohospodářství atd. „Někteří mají po novém roce ještě jeden den volna.“ (v roce 1981 

vycházel 2. leden na pátek). Redaktor z domácího ohlásí, že i v ČST se pracuje a pak 

následuje „dnešní komentář“ ministra práce a sociálních věcí Michala Štanceľa. Trvá 

4,5 minuty.  

24 



Zpráva z domova ze studia - obrázky a komentář o dalším domácím děním. 

Hlavně zprávy o opravě památek. Střih na obrázky a krátkou zprávu o historických 

knihách, krátká zpráva o knížkách ze Slovenska, výstava o Janu Lucemburském, 

reportáž z loutkového představení, která obsahuje rozhovor s dětským divákem. Po 

střihu přináší Pavol Ryba zprávy ze sportu. Mají cca 3,5 minuty. Celkově mají zprávy 

proti prvnímu vydání o něco delší stopáž, cca 35 minut. 

Hned na to navazuje upoutávka na „Aktuality“, kterou uvádí Karel Havlíček ve 

studiu 6. Představuje nový zpravodajský pořad, který bude vysílán od 5. 1. ve 21:15 na 

druhém programu. Ekonomické a vnitropolitické události i ze zahraničí, sport a 

pravidelné rubriky. Další upoutávka představuje pořad „24 hodin ve světě“, od pondělí 

do pátku, taktéž nově od 5. ledna ve 21:45 na prvním programu. Vše o zahraničním dění 

v podobě komentovaného zpravodajství.78  

4.4. Rozdíly ve výběru zpráv v Rudém právu a v Televizních novinách 

3. ledna v Televizních novinách o USA: na rozdíl od RP se v tentýž den v televizní 

relaci objevuje krátká zpráva o vraždění v Salvadoru (pouze v headlinu s obrázky za 

redaktorem). „Fašistické bandy pokračují. Za poslední 24 hodin zemřelo dalších osm 

lidí. Totéž Guatemala, kde našli mrtvoly fašistů, které slouží diktátorskému režimu. A z 

USA se sype se štědrá americká pomoc ve formě dodávek zbraní“.79 Zatímco v RP 

následující zprávy „Korupce v amerických odborech“80 – článek shrnující stav v 

americké vládě a citace z US NEWS AND WORLD REPORT; „Zklamaná iluze“81, což 

je poznámka o nukleárních zbraních USA, které nově chtějí rozmístit. „Zda si myslí, že 

budou mít převahu nad SSSR, mýlí se“82. „Carterova vláda“83 – krátká zpráva o 

prodloužení embarga prodávat do SSSR obilí do konce roku 1981. Zpráva o Salvadoru 

se v Rudém právu objevuje až v pondělí 5. ledna. „Příprava generální stávky“84 nese 

78 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 1. 1981 
79 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 1. 1981 
80 Praha, RP. Korupce v amerických odborech. Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 6. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 
14. 11. 2014] Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/6.png  
81 Praha, RP. Zklamaná iluze. Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 7. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png  
82 Tamtéž 
83 Praha, RP. Carterova vláda. Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 7. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png  
84 Praha, RP. Příprava generální stávky. Rudé právo, 5. 1. 1981, r. 61, č. 3, s. 1. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 
2014] Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/5/1.png  

25 

                                                 

http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/6.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/5/1.png


název článek, ve kterém se píše o tom, že USA podporuje boje v Salvadoru, kde 

nepodporuje lidská práva, jak tvrdí krvavé boje. 

Prvky manipulace tak podobně jako v Televizních novinách, můžeme v Rudém 

právu shledat v útočném stylu psaní a ve výrazných subjektivních heslech v titulcích 

článků. Zmíněné zprávy se vyznačují svou jednostranností v hodnocení problematiky. 

V článcích se často objevují útočné a zesměšňující formulace − hlavní vyjadřovací 

prostředky propagandistických médií. 

4.5. Konflikt studené války a demonstrace síly USA vs. SSSR 

Pro popsání uplatňování propagandy v médiích ČST v pořadu Televizní noviny jsem si 

vybrala konflikt v Salvadoru, na kterém budu sledovat způsob, jakým média o jeho 

vývoji informují – v komentářích redaktorů Televizních novin či převzatých příspěvků 

sovětských médií (agenturní komentáře TASS či glosy sovětského deníku Pravda). 

Salvadorskou občanskou válku lze považovat za styčnou plochu odlišných postojů obou 

velmocí a v případě jejich (ne)přímé účasti (přímá podpora ze strany USA režimu 

Josého Napoleóna Duarteho bojujícího proti Národní osvobozenecké frontě Farabunda 

Martího, kterou nepřímo obhajoval Sovětský svaz, v salvadorském konfliktu trvajícím 

od roku 197985) v reportážích ČST je možné popsat, jakým způsobem se uplatňovala 

propaganda a jak se snadno zpravodajství využívalo k interpretaci názorů Sovětského 

svazu, což znemožňovalo správně pochopit konflikty studené války aj. a pomoci tak 

k jejímu uvolnění. Dále se vybrané reportáže zaměří na důležité mezníky ve 

vzájemných vztazích SSSR a USA (jako jsou schůzky nejvyšších představitelů, jednání 

a posuny v celkovém klimatu obou států). V počátku roku 1981 bude možné ve 

zpravodajských relacích také možné zaznamenat reakce na politiku odcházejícího 

prezidenta Jimmyho Cartera a nástupu Ronalda Reagana.  

Vývoj a vztahy studené války se dají analyzovat také přes informační válku, 

kterou režimní propaganda uplatňovala, aby proklamovala své jasné stanovisko (viz 

kapitola o médiích a politické moci). Aparáty a nástroje KSČ sloužily k plnění těchto 

požadavků a k upevnění její vedoucí pozice ve státě. Na konfliktu v Salvadoru si 

ukážeme, jak pracovala Československá televize v televizním zpravodajství 

s informacemi, jak vyobrazovala vývoj tohoto konfliktu. Účelem praktické části je také 

85 JOHNSON, Paul. Dějiny 20. století. Praha: Leda, 2008, s. 654 

26 

                                                 



sledovat oficiální zprávy o přímých vztazích mezi SSSR a USA. Z reportáží vyberu i 

přímo několik zpráv o dění v USA (inaugurace Reagan, komentáře k politice vůči SSSR 

aj.). Reportáže o konfliktu v Salvadoru mají sloužit jako ukázkový příklad odrazu 

vztahů mezi dvěma velmocemi a zároveň prakticky vyobrazit, co bylo zmíněno 

v předchozích kapitolách. Navázáním na předposlední historickou kapitolu o vývoji 

vztahů mezi SSSR-USA, reflektovat legislativní opatření ÚV KSČ v kapitole o médiích 

a politické moci a porovnat propagandistickou žurnalistiku s obecnou teorií 

zpravodajství za účelem analýzy vztahů mezi dvěma velmocemi, potažmo mezi 

udržováním statu quo obou států a v jejich zahraniční politice. Kvůli složitosti konfliktu 

nebude možné na následujících stranách postihnout celý konflikt v Latinské Americe a 

přinést tak složitější souvislosti. Pro vyobrazení vztahů skrze naše média, ale tyto 

informace poslouží dostatečně. Československé zpravodajství se celého konfliktu dotklo 

jen minimálně. Propojení dalších souvislostí s nástroji propagandy ÚV KSČ by mohlo 

posloužit alespoň zčásti k pochopení zpravodajství, kde je jeho služba společnosti dnes, 

a jak sama společnost může vnímat působení médií. V neposlední řadě by částečně 

mohla posloužit pro pochopení vývoje zpravodajství, informování a směřování médií 

v České republice. Ideálně by pak tento jednoduchý souhrn mohl posloužit pro složitější 

potenciální mapování  

funkce veřejnoprávních médií a jejich poslání z hlediska historie a současnosti. 

4.6. Reportáže zpravodajské relace Televizní noviny ČST v roce 1981 

Výběr zpráv jsem prováděla v badatelně Archivního a programového fondu České 

televize, kde jsou digitalizované různé pořady České a Československé televize, mimo 

jiné i zpravodajské relace pořadu Televizní noviny (více o historii pořadu viz třetí 

kapitola). K dispozici je v badatelně program, ve kterém jsou uložené záznamy 

reportáží, a složka s metadaty reportáží, ve které jsou uvedeny základní popisky všech 

zpravodajských příspěvků v podobě klíčových slov. Dá se tak lépe orientovat v obsahu 

zpráv, chybí ale stopáž, proto neuvádím mimo délek příspěvků přesné umístění té které 

zprávy. Z celkového počtu 365 relací jsem vybrala konečných 101 reportáží, ze kterých 

jsem následně zpracovala vývoj vztahů ve čtvrtletním rozsahu. Pro orientaci jsou v textu 

uvedená data, kdy byla reportáž vysílána. Po celkové analýze a sběru dat jsem získané 

informace zpracovala do podoby souvislého textu a neupřednostnila tak skladbu 

reportáží dle výběru Televizních novin. Pro lepší přehlednost uvádím vždy samostatně 

vývoj v Salvadoru a poté vývoj v politice SSSR a USA. Tato práce se mi osvědčila po 

27 



zpracování prvního čtvrtletí roku 1981, s výjimkou prvního čtvrtletí, kdy jsou události 

seřazeny chronologicky za sebou, tedy od druhého čtvrtletí uvádím popis viz výše. 

4.7. Vybrané reportáže  

4.7.1. První čtvrtletí 

První zmínka o konfliktu v Salvadoru, na kterém budeme analyzovat práci 

s propagandou v médiích, je v roce 1981 3. ledna − krátká informace formou titulku 

v počátku zahraničního přehledu zpráv, kde hlasatel ve studiu čte krátkou zprávu „o 

krvavém vraždění − fašistické bandy pokračují.“ Za hlasatelem je promítnutá zprvu 

mapa Salvadoru a ve chvíli, kdy hovoří o vraždění, obrázky mrtvých těl. Ve zprávě se 

hovoří o tom, že za posledních 24 hodin zemřelo dalších osm lidí. Totéž Guatemala, kde 

našli mrtvoly fašistů, kteří sloužili diktátorskému režimu. „A z USA se sype se štědrá 

americká pomoc ve formě dodávek zbraní.“86   

Mezi tím se objevuje 10. ledna zpráva o zvolení Alexandra Haiga do úřadu 

ministra zahraničí USA. „Z průměrného studenta až na vrchol“ – ve zprávě se hovoří i o 

tom, že se mezi třemi sty absolventy umístil při závěrečných zkouškách až v druhé 

stovce. Redaktor v asynchronu reportáže, na které běží obrázky ze zasedání Kongresu, 

říká, že Haig musel vysvětlit účast na aféře Watergate za vlády Richarda Nixona, 

hromadné nálety na Vietnam a organizování fašistického puče v Chile. Posměšný 

komentář, že „prověrka“ ho jistě nezastraší, protože „postupoval podle pokynů a navíc 

dělal jen to, co bylo v zájmu USA. Senátu to postačilo. Zda to postačí americké 

pokrokové veřejnosti, to je pro mocné kruhy vedlejší.“ Obrazová reportáž je vzhledem 

k tématu poměrně dlouhá a objevují se v ní útočné fráze jako „zda ho zaskočí sprška 

otázek“, čímž se snaží nastávajícího ministra zesměšnit. Mimo to, že se dozvídáme o 

prověrce Haiga, se v reportáži nehovoří o ničem novém, působí tak velice samoúčelně.87  

Další zprávy pokračují 13. ledna, zprávy informují o konfliktu v následujících 

dnech až do 21. ledna každý den. Vývoj a informování TN je následující: Na začátku 

zahraničního přehledu toho dne oznamuje hlasatel, že boje pokračují a že se postup 

partyzánů nepodařilo zastavit i přesto, že Salvadorská junta nasadila do bojů proti 

osvobozeneckým jednotkám těžké zbraně a letectvo. Na podporu ofenzívy 

86 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 1. 1981 
87 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 10. 1. 1981 

28 

                                                 



vlasteneckých sil se rozšířily vlastenecké stávky proti juntě, obyvatelé proti nim 

protestují i proti stále častěji projevovaným záměrům amerického vojenského 

vměšování do vnitřních záležitostí Salvadoru. Hlasatel čte na obraz reportáže krátkou 

zprávu živě ze studia. Vývoj a zprávy v dalších relacích hovoří o tom, že byli 

v osvobozených provinciích jmenováni vojenští a správní představitelé lidových sil. 

Prezident USA rozhodl okamžitě obnovit pomoc Salvadoru. Vlna protestů proti 

intervenci USA se zvedá v celé Latinské Americe. Partyzáni už po pěti dnech 

nepřetržitých bojů kontrolují polovinu území státu. Bojuje se na předměstích hlavního 

města (San Salvador). Předseda politické junty José Napoleón Duarte tvrdí, že vládní 

síly kontrolují situaci v zemi, přesto je ale země ohrožená hospodářskou stávkou. Duarte 

poprosil USA o další vojenskou pomoc.88  

15. ledna se ve zpravodajské relaci objevuje komentář většího rozsahu. Hlasatel 

ve studiu mimo obecné informace připojuje také to, že „úspěšný průběh revoluční 

protiimperialistické ofenzívy v Salvadoru je součástí širokého procesu v Americe, kde 

dochází k bojům za demokracii, svobodu a nezávislost na panství severoamerických 

monopolů.“ Tento asynchron, v tomto případě spíše komentář, čte hlasatel na obrázky 

reportáže přímo ze studia.89 16. ledna se v přehledu zahraničních zpráv objevuje 

informace o projevu Juana Ponce, tajemníka SAF (nepodařilo se dohledat, o jaké hnutí 

se konkrétně jedná), který vyzývá k tomu, aby všechny demokratické síly rozvinuly 

široké palety akcí na obranu legitimního práva Salvadorského lidu. Vidíme zasedání 

rady a komentář namluvený jiným redaktorem, než který moderuje zprávy. Ponce 

protestuje proti nastaveným plánům Cartera, žádá, aby se USA stáhly; spolu se 

Salvadorci protestuje proti podpoře režimů v Hondurasu, Guatemale a Venezuele, 

„které jsou věrné příkazům imperialistů z USA.“ Vyzývají pracující všestranné 

obyvatelstvo k podpoře lidovým organizacím. OSN informuje, že by USA měla nechat 

rozhodovat Salvador sám.90 V průběhu trvání konfliktu se ve zpravodajské relaci 

v počátku zahraničního bloku objevuje krátká připomínka, že „boje trvají týden, 

vlastenci kontrolují polovinu velkých měst; podpora USA trvá, Honduras a Guatemala 

88 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 13. 1. 1981 
89 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 15. 1. 1981 
90 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 16. 1. 1981 

29 

                                                 



podporují Salvador, i tak jsou úspěšní lidoví osvoboditelé. Stejně jako na Kubě existují 

podmínky pro vítězství demokracie nad imperialismem.“91  

20. ledna vychází zpráva o oficiálním jmenování Ronalda Reagana do úřadu. 

Čtyřdenní inaugurační slavnost za 11 milionů dolaru se stává nejdražší v historii, říká se 

ve zprávě. Hovoří se i o tom, že více než vítězství Reagana je to prohra Cartera. 

Ukazuje se, že i přesto, že je to další prezident a s ním přichází nová naděje, že se věci 

zlepší a přestane se zbrojit, tak Reagan má v plánu vynaložit vyšší částky na zbrojení. 

Reportáž tedy polemizuje o tom, jestli je to nakonec dobrá volba. Sice je to teď 

„raketový start Reagana a neúspěšný Carter odchází (nesplnil, co sliboval – neplatí 

smlouva SALT II, zákaz na olympijských hrách atd.), ale nedořešené otazníky na 

problémy zůstávají. Vyřeší je Reagan?“ Hlavní otázkou je vztah USA k SSSR, kdy 

sovětský ministr zahraničí Andrej Gromyko zdůraznil, že SSSR neusiluje o vojenskou 

převahu, zároveň je jasné, že se nebude účastnit jednání, jejímž cílem je zrušit smlouvu 

SALT II a zlikvidovat základní principy, podle nichž byla tato smlouva uzavřena. 

V obrazové reportáži vidíme autentické záběry ze stěhování a výměny obou prezidentů. 

Reportáž je opět sarkastická a zesměšňující, záběry se soustředí především na kritiku 

předchozího prezidenta Cartera, na což vidíme záběry stěhovacích aut u Bílého domu. 

Opět samoúčelně slouží k propagování stanoviska východního bloku.92  

Ke konci ledna informuje opět krátká zpráva v zahraničním přehledu, o tom, že 

„Salvadorská junta hromadně masakruje při odrazu vlasteneckých sil civilní 

obyvatelstvo a USA zvyšují svou pomoc. Denně přilétá deset letadel naložených 

americkými zbraněmi.“ Boje v Salvadoru pokračují, komuniké Vrchní fronty národního 

osvobození uvádí, že na straně salvadorských vládních jednotek bojují také příslušníci 

americké armády.93  

Na konci ledna se po svém oficiálním jmenování (15. ledna) do úřadu ministra 

zahraničí vyjádřil před novináři na tiskové konferenci Alexandr Haig. Nově zvolený 

ministr potvrdil, že USA bude nadále podporovat boj proti „vlastenecké vládě“ 

v Salvadoru proti „mezinárodní terorismus osvobozeneckého hnutí,“ říká se v reportáži 

ČST. Vidíme Haiga před řadou mikrofonů, na tyto záběry redaktor informuje, že ministr 

91 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 17. 1. 1981 
92 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 1. 1981 
93 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 1. 1981 

30 

                                                 



Haig prohlásil, že posoudí postoje, kterými socialistické krajiny podporují tato hnutí 

v Latinské Americe. Žádá jednostranně ústupky Sovětského svazu.94 

V únoru se na rozdíl od lednových událostí objevilo ve zpravodajství ČST jen 

pár zmínek o situaci v Salvadoru. Za celý měsíc došlo v konfliktu ke změnám ve vývoji 

konfliktu. K událostem se hlavně vyjadřovali mimo Sovětského svazu ostatní příslušníci 

vlád evropských zemí.  

První zpráva o vývoji vztahů SSSR a USA se objevuje první den měsíce, hlasatel 

čte ve studiu komentář sovětského deníku Pravda, ve kterém je hodnocení slov 

amerického ministra zahraničí Haiga z tiskové konference po jeho zvolení do úřadu. 

„Deník komentuje prohlášení ministra o tom, že tzv. mezinárodní terorismus zaujímá 

místo lidských práv. USA chtějí překroutit podstatu národně osvobozeneckých hnutí a 

vnutit světu dojem, že je to mezinárodní terorismus, aby bylo možné dokázat, že pomoc 

pokrokových států národně osvobozeneckým hnutím je vlastně podporou 

mezinárodního terorismu. Národy čekají od USA něco jiného, chtějí, aby se skoncovalo 

s Careterovou politikou, která zatahovala svět do studené války. Prví krok nové vlády, 

ale svědčí o něčem jiném, končí noviny Pravda,“ a cituje z něj hlasatel relace 

Televizních novin, za ním je na pozadí promítnuta titulní strana deníku Pravda. Na 

těchto komentářích, které zpravodajství přebírá z deníku Pravda, kde jsou glosy 

především k vzájemným vztahům mezi SSSR a USA, anebo od komentátorů sovětské 

agentury TASS, je zajímavé, že k tomu v relaci není přidán dodatečný hodnotící prvek 

události. Do televizní zpravodajské relace štáb pouze přebere to, co napíší v SSSR. 

Navíc jsou tyto komentáře hlavně zesměšňující a útočné nebo v opačném případě 

výmluvné – mnohdy vysvětlení činů ze strany SSSR. V tomto se princip zpravodajství 

rozchází s definicí zpravodajství, jak ji známe dnes. Komentáře ve zpravodajství jsou 

výsadou právě autoritativních režimů. Pod záštitou světového mírového jednání slouží 

Televizní noviny Československé televize zdánlivě jen informování o nebezpečném 

jednání západních mocností.95 Druhý den přichází krátké vyjádření z Moskvy, které 

vyvrací washingtonské prohlášení vysokých činitelů americké vlády o Sovětském 

svazu, jako o podněcovateli mezinárodního terorismu. Hlasatel ho čte ve studiu bez 

jakékoli doprovodné ilustrace. Zdůrazňuje, že ze strany USA jde o vědomou, politickou 

94 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 29. 1. 1981 
95 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 2. 1981 

31 

                                                 



diverzi. Podle oficiálního vyjádření z Moskvy, které se v televizní relaci objevuje, je 

cílem tohoto smyšleného prohlášení postavit do špatného světla sovětskou mírovou 

politiku a zároveň podkopat jednání národně osvobozeneckého hnutí. „Reaganova vláda 

si chce pod podmínkou zásahu proti mezinárodnímu terorismu rozvázat ruce pro 

imperialistické vměšování do záležitostí jiných států proti demokratickým silám.“96 

Nato je hned druhý den zařazena do relace reakce USA, že mluvčí ministerstva 

zahraničí USA odmítl odpovědět na prohlášení Sovětů „ke lživé kampani, kterou proti 

SSSR rozpoutali představitelé vlády USA.“ V záběru vidíme sovětského diplomata 

Vladilena Vaseva, který objasňuje přístup SSSR ke kampani USA – „chtějí o čemkoli 

hovořit, ale nedají si diktovat.“ Podle diplomata jde o normalizování vztahů v celé 

mezinárodní situaci. Následuje záběr na moskevského zpravodaje ČST je ve studiu. 

Obraz ruské metropole za jeho zásady navozuje pocit, že se sedí v proskleném studiu 

přímo v Moskvě, jeho čtený komentář zní jako by byl přenášen přes telefonní hovor. Z 

prohlášení nejvyšších představitelů vlády USA dle komentáře hlasatele zpravodajství 

vyplývá, že si ve Washingtonu stále častěji pletou pojmy. „Torismem označují vše, co 

se jim nelíbí.“ Klade si dále řečnickou otázku, jestli osvobozovací procesy, které se 

uskutečnily v desítkách svobodných států v Africe, jsou plody terorismu. Dále reaguje, 

že pokud se logika americké politiky dovede do konce, i USA tedy vznikly díky 

teroristickým akcím George Washingtona. Zvláštní prý podle hlasatele naopak je, že 

Američanům nevadí hájit teroristy – teroristy, kteří unesli letadlo ze SSSR, našli v USA 

azyl; fašistické tlupy útočící v Salvadoru mají plnou podporu atd. „Jakmile se lidé chtějí 

bránit, hned se vysílají křižníky a v Pentagonu se schází krizové štáby, vše to má přikrýt 

propaganda o mezinárodním terorismu. USA by chtěly udržet svoji moc, ale nic naplat. 

Touha států po svobodě se nedá dlouhodobě udržet falešnou kampaní a vydíráním.“ 

Hlasatel komentář ze studia uzavírá tím, že by Sověti chtěli věřit, že se ve Washingtonu 

konečně budou věnovat důležitým problémům, a to hlavně ve své zemi, kde jich mají 

mnoho, čímž uzavírá zhruba tříminutový příspěvek.97 

4. února se objevuje v začátku zahraničního přehledu krátká zpráva, že i přesto, 

že USA dodávají Salvadoru zbraně, příslušníci salvadorských osvobozeneckých vojsk 

přešli k intenzivnímu partyzánskému boji. Jsou jim připisovány škody na průmyslových 

objektech v několika městech a oběti na životech, ale dle zpráv je mají na svědomí 

96 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 2. 1981 
97 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 2. 1981 

32 

                                                 



vojáci junty, kteří během posledních tří týdnu zabili téměř dvě stě osob. Britský deník 

Times, dle ČST také vyjádřil nesouhlas s vměšováním USA do Salvadoru. Postup USA, 

cituje deník ČST, nepomůže vyřešit příčiny problému. Podnět k revoluci nedala Kuba, 

ale chudoba vykořisťované země. Tato prohlášení podporují reportáže s obrázky z 

vojenského cvičení USA, na kterých jsou američtí vojáci zachyceni během cvičení 

„potvrzuje se tím americký záměr“.98 Ministr obrany oznámil na tiskové konferenci, že 

USA chtějí opět vyrobit neutronovou bombu a nasadit ji v západní Evropě. Následuje 

kritika, že od toho předchozí vláda odstoupila. Přitom Reagan na své tiskové konferenci 

kritizoval morálku jiných států, „jaká je ale morálka jejich, když garantem míru má být 

neutronová bomba,“ ptá se hlasatel. Tato informace vyvolává vlnu nevole – sovětský 

deník Pravda napsala, jak čte krátce hlasatele ve studiu, že téměř každý mocnář USA 

trpí dětskými mocenskými nemocemi – popíráním zkušeností z předchozího vývoje. 

Washington nechce přijmout svět v jeho celé rozmanitosti, říká se dle deníku, a proto 

používá středověké praktiky a neustále zbrojí. SSSR to pochopil už dávno, že zbrojení 

nemůže lidu sloužit.99 Dle informací uvedených v reportáži, se zapojilo do cvičení, které 

už dva týdny probíhá u břehů Severní Ameriky přes 400 letadel. Nácvik simuluje 

obranu před útokem na USA. To komentuje ve studiu hned po krátké reportáži redaktor 

Jan Šumavský a říká, že zbrojení pokrývá částka ve výši 200 miliard dolarů, vojenský 

výbor ji chce zvýšit na 220 miliard, protože chtějí dosáhnout naprosté vojenské převahy 

nad SSSR. Bývalý americký velvyslanec v SSSR Watson se nechal slyšet, že předstírání 

převahy nad SSSR je zbytečné. Doporučil, že by vláda měla dát přednost klidnému 

jednání bez zbraní.100 To potvrzuje i komentář (12. února) pplk. československé 

socialistické armády, který komentuje cvičení USA. Vyjmenovává, jaké stroje a kolik 

jich na cvičení Američané mají. Také hovoří o překonání všech norem, které svým 

cvičením porušili. Pro srovnání udává, kolika tanky překonali hitlerovci SSSR za druhé 

světové války (5680 tanků). USA „jen“ při nacvičování manévrů operují 

s dvojnásobkem  – jde o hrubou demonstraci síly. Dohromady s  protisovětskou 

kampaní chtějí vyvolávat válečnou psychózu a stupňovat tak válku ve zbrojení. V obou 

případech jde o komentáře ve studiu bez obrazového doprovodu v trvání do tří minut.101 

98 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 2. 1981 
99 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 5. 2. 1981 
100 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 2. 1981 
101 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 12. 2. 1981 

33 

                                                 



Salvadorský rozhlas naposledy 9. ledna hlásil, že ofenzíva partyzánů byla už 

dávno zlikvidována, že v zemi je klid, hovoří se v krátké zprávě. Šéf junty diktátor 

Duarte hovoří k Salvadorcům, že komunismus ohrožuje jejich životy, chce jim vzít vlast 

a chleba – při tom jsou to ale vládní „fašističtí“ vojáci, kdo provádí razie. „Vládní vojáci 

si berou raněné a mrtvé, ale nejen to, berou náhodné lidi a mučí je ze msty“ (říká se 

v asynchronu reportáže, na které běží obrázky, jak vojáci odnáší zajatého člověka do 

auta).102  

Na konci února situace eskaluje. 21. února přichází zmínka, že Haig na 

washingtonském jednání napadl salvadorské osvobozenecké síly, pomoc vládní juntě 

ospravedlňoval vměšováním se Kuby do konfliktu a její pomocí partyzánům.103 

Salvadorská junta požádala vládu USA o další pomoc a ta ji vyhoví. USA pošle pět 

odborníků z USA na vojenské akce. Národně osvobozovací jednotky dále pokračují 

v boji proti utlačovatelům. Zprávu čte hlasatel ze studia živě a na ni vidíme obrázky 

z Haigova jednání.104 Leonid Brežněv předložil po XXVI. sjezdu KSSS další program 

SSSR. Ministr Haig zdůraznil zájem USA o jednání se SSSR. Ale co přichází z USA a 

ze SSSR je velice kontrastní. Potvrzuje to i americký časopis, který zdůraznil, že slova a 

konkrétní činy USA potvrzují, že Reagan se podepsal pod Carterovou doktrínu, která 

zavádí svět do válečného stavu. Vidíme v krátké zprávě ministra Haiga na tiskové 

konferenci a v pozadí jsou slabě slyšet původní gerojše.105 

Dále v březnu přichází upřesněné informace o problémech ve vztazích ohledně 

Salvadoru. Na základě hesla boje proti mezinárodnímu terorismu se rozhodla vláda 

USA poskytnout fašistickému režimu veškerou pomoc, záminkou byla pomoc 

socialistických zemí, které poskytly zbraně partyzánům, čte svůj příspěvek komentátor 

Jan Šumavský. Říká v něm, že součástí americké kampaně byly cesty ministra obrany a 

bývalého generála, které měly získat podporu západních států. Negativné reakce ale 

Reagana překvapily. Prezident a jeho spolupracovníci se nepoučili. Pomoc Salvadoru 

byla totiž zvýšena z 10 na 40 milionů dolarů. Přesto, že Reagan prohlašuje, že nepošle 

poradce, je jich v Salvadoru přes osm set – řídí vrtulníky, organizují a provádí výcvik aj. 

Situace v Salvadoru se zhoršila. Zapojuje se čím dál víc bojové techniky, lodě z USA 

102 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 10. 2. 1981 
103 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 21. 2. 1981 
104 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 2. 1981 
105 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 24. 2. 1981 

34 

                                                 



mají informovat o lodích v Panamském zálivu, které přijíždí z Kuby.106 Na Reagana 

apeluje Helmut Schmidt, aby přijal návrh Leonida Brežněva na svolání vrcholné 

sovětsko-americké schůzky. Dle jeho názoru se dá zabránit rozmístění zbraní v západní 

Evropě, pokud se bude jednat se SSSR.107 14. března uveřejňuje zpravodajství 

příspěvek, kde hovoří Haig v televizním rozhovoru. Obhajuje právo na vměšování USA 

do vnitřních záležitostí jiných států. Poskytnutím pomoci se prý vytváří nejlepší 

základna demokratického procesu, podotýká hlasatel, který čte zprávu ze studia, po 

skončení obrazového záznamu s rozhovorem amerického ministra Haiga.108 

Konec měsíce shrnují ve zprávách působení Reagana ve funkci prezidenta. Ve 

2,5 minutovém komentáři Dušana Rovenského se říká, že i když je Ronald Reagan dva 

měsíce v úřadu, jeho vláda stále vypracovává zahraničně-politickou orientaci. Dle 

chování USA lze vyvodit, jakým způsobem USA reaguje na mírové iniciativy XXVI. 

sjezdu KSSS. Haig sice řekl, že Washington chce se Sovětským svazem dialog, ale 

nestalo se nic, z čeho by se dala vyvozovat pozitivní reakce. Britský Times došel 

k závěru, že jedinou odpovědí USA je úsilí, aby vojenské síly narůstaly. Dle britského 

deníku Times, který je přímým zprostředkovatelem informací britské vlády, to je 

nerozumné. Británie je spojencem USA a najednou situaci kritizuje, zdůvodnění je jasné 

– západní Evropa je ohrožená a Reagan zvyšuje zbrojení a peníze na zbrojení. Navíc 

přináší další informace o nových chystaných zbraních. Reaganova vláda také zvýšila 

svůj přínos na pomoci kontrarevoluci. Do Salvadoru mimo zbraní přijíždí i zelené 

barety (příslušníci speciálních komand). Chování USA i nadále zvyšuje mezinárodní 

konflikt, ale svět potřebuje žít v míru. Mír vyžaduje jednání, Sovětský svaz se už činil, 

z Washingtonu ale stále nic nepřichází.109 

4.7.2. Druhé čtvrtletí 

Třetího dubna se objevuje v zahraniční relaci zpráva čtená hlasatelem ve studiu, že 

ministerstvo zahraničí USA odmítlo prodloužit vízum přednímu sovětskému 

odborníkovi na otázky USA Georgijovi Arbatovovi. Znemožnili mu tím vystoupit 

v americké televizi. Zpráva je jen informativní, na čtené informace je puštěn obrazový 

materiál se záběry z rozhovoru se sovětským odborníkem. Rozhodnutí o neprodloužení 

106 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 3. 1981 
107 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 3. 1981 
108 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 14. 3. 1981 
109 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 3. 1981 

35 

                                                 



se tak dělo proto, že ministerstvo zahraničí USA nebylo spokojené s výstupy sovětských 

politiků, kteří „jen využívali možnosti propagovat sovětskou politiku.“ Arbatovovi 

vyprší vízum pět dní před televizním pořadem, kde mohl vystoupit. Hlasatel uzavírá 

zprávu obratem pro zpravodajskou relaci ČST typickým. „Není náhodou, že se ti, kteří 

říkají, že hlásají pravdu, zaleknou, když má být pravda vyslovena,“ čímž potvrzuje, že 

odjezd a neúčast Arbatovova je přeneseně řečeno pro Američany dobrá, protože jinak 

by mohli být zahanbeni.110 

Zpráva ze Salvadoru následuje 8. dubna, kdy je první polovina relace věnovaná 

XVI. sjezdu Komunistické strany Československa. Krátká obrazová reportáž výjimečně 

po domácím zpravodajství informuje o tom, že za posledních 24 hodin bylo v Salvadoru 

zavražděno 46 lidí. V reportáži je vidět, jak vynáší mrtvé. „Kvůli útoku salvadorské 

vojenské junty zastřeleno 28 lidí z řad civilního obyvatelstva.“ Podle reportáže vojáci 

vnikli do domů a bezdůvodně lidi postříleli.111 V dubnu se pak objevuje další informace 

ze Salvadoru jako druhá v relaci ze zahraničí 20. dubna. Obrazová zpráva, která začíná 

pohledem na mrtvé a komentářem moderátora: „Vrahy jsou fašistické organizace a 

teroristé vládní junty, které znají i v USA. Přesto americký Senátní výbor schválil 

částku 64 milionu dolarů na podporu vládní junty,“ uzavírá hlasatel.112 V dubnu 

k žádnému dalšímu posunu nedošlo. Ze Salvadoru se objevují především informace o 

několika mrtvých a pokračujících bojích. V podstatě slouží jako stálé téma, které se 

divákovi průběžně připomíná, žádnou informaci v sobě ale nenese. Vždy se objevuje 

v první polovině zahraničního bloku a má charakter krátké zprávy s obrazem (buď vojsk 

či zdevastovaných vesnic). 

Ke konci zahraniční relace následuje 21. dubna propagandistický komentář 

Dušana Rovenského o protestech proti zbrojení USA. Rovenský ironicky komentuje, že 

poradce Reagana Allen Richard označuje protestující za pacifisty, kteří nechápou, že je 

potřeba zbrojit. Rovenský toto označuje za podivný termín. Dvou a půlminutový 

komentář vyvrací, že by protestující byli pacifisté, ale že jejich obavy jsou skutečné. 

110 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 4. 1981 
111 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 4. 1981 
112 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 4. 1981 

36 

                                                 



„Reagan stupňuje militaristické rysy své politiky“. Dále v komentáři padá bilance o 

počtech připravených zbraní a plánovaných jednáních o zbrojení.113 

Na konci dubna se objevuje pravidelná rubrika v zahraničním bloku, a to 

komentáře z deníku Pravda. V začátku zahraničních událostí interpretuje moskevský 

zpravodaj ČST Josef Morávek (sedí ve studiu s jednobarevným pozadím) článek 

Pravdy. Ten podle redaktora zdůrazňuje dvě skutečnosti v politice USA – zatím není 

vidět rozdíl mezi novou a starou administrativou (upřesňuje, že USA jde o imperiální 

snahy, aby měly co největší zisk) a současně sovětští komentátoři upozorňují, že až 

tento měsíc se americké vedení seznámilo s reáliemi současného světa (například přišlo 

na to, že ne všichni s nimi souhlasí; dočkali se značných rozporů na jaderném plánování 

na zasedání NATO v Bonnu). Komentář je dlouhý cca 2 minuty.114 Další den je taktéž v 

začátku zahraniční relace komentář čtený moderátorem ve studiu týkající se úvodníku v 

Pravdě. Píše o „účinnosti ideologické práce.“ Mimo jiné se v článku konstatuje, že je 

třeba ještě více přihlížet k zostřenému ideologickému boji ve světě. K sílící aktivitě 

propagandistických prostředků třídního nepřítele. „V boji idejí musíme být 

nekompromisní,“ vyzývá skrze deník hlasatel zpráv.115 

V květnových Televizních zprávách jsou k vybrané tematice dvě zprávy na 

začátku měsíce. 6. května je na začátku zahraniční relace čtená zpráva, kde hlasatel čte 

zprávu komentátora sovětské agentury TASS, který píše, že Washingtonu se podařilo 

vnutit partnerům v NATO svoji nebezpečnou politiku. Závěrečné komuniké dle 

komentátora oplývá odvoláními na vymyšlenou sovětsko-vojenskou převahu a na 

ohrožení bezpečnosti zemí NATO ze strany Sovětského svazu, „což je vykonstruované 

a neudržitelné.“ Moderátor celý tento komentář TASSU čte, aniž by situaci hodnotil, 

což je opět typické pro převzaté příspěvky (glosy).116 8. května je jako třetí zahraniční 

zpráva uveden obrazový materiál o vojenském cvičení s autentickým cvičením 

amerických vojáků, který má dle asynchronu redaktora posloužit k vystupňování 

válečné hysterie. Hlasatel na tyto materiály čte živě ze studia: „Vojáci nacvičují 

simulované napadení Spojených států chemickými zbraněmi a podobnými předchozími 

strašáky a tím dle komentáře sledují jediné. Vyděšený Američan má uvěřit, že horečné 

113 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 21. 4. 1981 
114 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 4. 1981 
115 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 27. 4. 1981 
116 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 6. 5. 1981 

37 

                                                 



zbrojení, které zaplatí ze své kapsy, je nezbytné pro jeho bezpečnost,“ říká se ve zprávě 

na závěr. V relaci se dopouští manipulace s informacemi.117 

Třetího června je uveden na začátek Televizních novin celý proslov Gustáva 

Husáka na předvolebním shromáždění Pražanů v Paláci kultury. Až poté následují 

zprávy ze zahraničí. Hned první čtená zpráva se týká tiskové konference Alexandra 

Haiga ve Washingtonu. Haig uznal, že mezi SSSR a USA existuje vojenská rovnováha 

včetně té v jaderné oblasti. Otevřeně přiznal, že Reaganova politika je založena na 

obyčejné lži na údajné nerovnováze. Z dalších slov podle moderátora vyplynulo, že z 

Haigova vyjádření je patrné, že z toho bude washingtonská politika vycházet i nadále. 

Pro čtené zprávy v začátku zahraniční relace je typické, že krátce glosují události ze 

zahraničí, většinou vždy z dění v USA, a ostře hodnotí danou situaci. Nebojí se 

operovat s termíny jako je lež nebo křivda a ze strany druhé při zprávách ze SSSR 

naopak nešetří superlativy jako mírová jednání, čest a pravda.118  

Salvadorské události v červnu nezaznamenaly výrazný posun, proto vybírám 

pouze dvě informace o pokračujících bojích. V polovině zahraniční relace 11. června je 

krátká obrazová zpráva o tom, že salvadorská junta byla nucená zastavit už čtvrtou 

armádní operaci zaměřenou k vytlačení partyzánů. Dle agenturních zpráv musely být 

vyčerpané vojenské jednotky staženy a celá akce skončila stejně jako všechny předchozí 

– neúspěchem vojsk junty. Reportáž je pokryta obrázky několika málo bojujících 

vojáků.119 Na konci měsíce je zařazena krátká čtená zpráva po pár obrazových zprávách 

ze zahraničí v úvodu zpravodajské relace. „Prudké boje hlásí ze San Lorenza, které 

kontrolují vojáci Národní fronty, osvobození. Za posledních 24 hodin spáchali 

teroristické jednotky v Salvadoru 30 politických vražd.“120 

V zahraničním bloku nechybí 13. června komentář aktuální situace v USA. Po 

několika zprávách ze zahraničí následuje komentář Dušana Rovenského o délce do tří 

minut. Ten hodnotí Reaganovu zvyšování vojenských výdajů. Rovenský reaguje na 

článek v časopisu News Week, ve kterém se píše, zda si USA zvyšování zbrojního 

rozpočtu mohou dovolit. Otázku si, podle Rovenského jistě, kladou v USA všichni 

občané. „I ti, kteří propadli militaristické horečce a kteří zjišťují, že se sáhlo po 

117 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 5. 1981 
118 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 6. 1981 
119 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 11. 6. 1981 
120 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 6. 1981 

38 

                                                 



penězích, které rozpočet potřeboval na sociální služby, na zdravotnictví a vzdělání.“ 

Rovenský říká, že nová vláda přidala k někdejšímu vojenskému Carterovou rozpočtu 

dalších 32 miliard dolarů. „Dosáhla tak nejvyšší částky v mírové době, což je neslavný 

rekord,“ říká komentátor. Útočným stylem vyvrací, že by to snad bylo momentálně 

potřeba. „Doba, kdy se snaží za účelem zastrašování někdo diktovat jiným je nenávratně 

pryč, to se dělo možná ještě před 30 lety, ale teď už ne.“121 17. června se objevuje v 

úvodu zahraničních zpráv komentář agentury TASS po tiskové konferenci amerického 

prezidenta Reagana. Hlasatel čte ze studia informaci agentury TASS, která zdůrazňuje, 

že USA chtějí údajné usilovat o zajištění míru, „ale volí k tomu cestu zvyšování své 

vojenské síly, cestu jaderného teroru a nátlaku na druhé země v zájmu ochrany 

amerických zájmů.“ Za moderátorem je fotografie Ronalda Reagana s nepříliš 

důstojnou grimasou ve tváři, což je pro zpravodajskou relaci taktéž pravidlem. Sovětští 

politici jsou naopak vyobrazování v co možná nejlepších pózách. TASS zdůrazňuje a 

nezapomíná to vypíchnut ani hlasatel, který celý komentář pouze interpretuje, že 

„Reagan svými kroky prokázal naprosté nepochopení procesu probíhajících ve světě.122 

Tyto postoje podpořila na konci června americká sněmovna reprezentantů, která dala 

souhlas k drastickému omezení sociálního programu na úkor nejvyššího rozpočtu v 

dějinách USA. Hlasováním v poměru 211 ku 217 poslanci snížili sociální rozpočet o 38 

miliard dolarů na budoucí rozpočtový rok.“ Peníze mají být využity pro financování 

armádního průmyslu, hovoří se v krátké čtené zprávě pokryté ilustračními obrázky.123 

4.7.3. Třetí čtvrtletí 

4. července je hned v úvodu zahraniční relace zpráva, která má svou informativní 

hodnotu, ale slouží především jako demonstrace toho, co se v Televizních novinách 

snaží uplatňovat na každé důležité události, a to je obrazová propaganda. V krátké 

zprávě, kterou čte moderátor ze studia, se říká, že v USA lidé demonstrují proti 

zvyšování vojenského rozpočtu, který byl zvýšen na úkor sociálního rozpočtu. 

„Účastníci vyjádřili nesouhlas také proti pokračujícímu zasahování USA do vývoje v 

Salvadoru. Policie zasáhla proti 30 lidem,“ což můžeme vidět v reportáži samotné – 

policie táhne od Bílého domu několik lidí. Ti jsou jako nehybné figuríny, což vyvolává 

v člověku pocit, že se děje bezpráví, na které nejsou lidé v Československu zvyklí, a 

121 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 13. 6. 1981 
122 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 17. 6. 1981 
123 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 6. 1981 

39 

                                                 



může se to pro ně zdát pobuřující. Ze zprávy, kterou hlasatel čte, tak vyplývá, že 

Američané nemohou svůj nesouhlas s protestem vyjádřit a tím dát najevo nespokojenost 

s tamní vládou. 124 Druhý den tentokrát v první polovině zahraniční relace je obrazová 

reportáž o občansko-civilní juntě v Salvadoru, která prodloužila výjimečný stav v zemi 

o další měsíc (celý spor trvá už od března roku 1980). Redaktor říká v asynchronu 

reportáže, že se represe stupňují. „Vládní jednotky předchozí den deportovali 1500 

osob, převážně starých, dětí a žen z tábora, kde je drželi, do věznice.“ Vidíme obrázky 

dětí ve vesnici. Zpráva opět informuje pouze o trvajícím sporu a přináší další hrůzný 

pohled na dění ve Střední Americe.125 

V začátku zahraniční relace 6. července se v komentáři Jana Šumavského mluví 

o tom, že „sen imperialistických stratégů o obklíčení Sovětského svazu je starý stejně 

jako Sovětský svaz sám.“ Pokusy byly, ale neúspěšné, říká komentátor. USA se prý v 

posledních letech opět snaží, protože „Americké neúspěchy v Íránu a Afghánistánu a 

antipatie přicházející i z dalších zemí, způsobují to, že Američané vidí ohrožené své 

přístupy k arabské naftě a ke kovům v jižní Africe i Austrálii, a tak by rádi zabili dvě 

mouchy jednou ranou. Rádi by rozšířili svoje působení a odkaz USA do všech krajin. 

Rudé moře je pro ně moc rudé, indický oceán moc indický,“ čímž komentátor říká, že se 

to snaží změnit, protože v jeho vodách se nachází bojová plavidla USA (ale také 

Austrálie a Británie). Komentář je zhruba tři minutý dlouhý.126 

Vývoj v Salvadoru se objevuje opět 16. července. V polovině zahraniční relace 

je krátká obrazová zpráva, kde jsou záběry vojáků. Ozbrojený boj vedou partyzáni v 13 

ze 14 departmentech země, říká se ve zprávě čtené v asynchronu redaktorem. Oblasti 

jsou pod úplnou kontrolu partyzánů. Dozvídáme se, že v boji proti těmto vlastencům 

působí „eskadry smrti, které zatýkají a mučí každého, kdo je proti vládnímu režimu.“127 

Na konci měsíce (24. 7.) je opět krátká zpráva stejného charakteru, jako předchozí. 

Moderátor uvádí, že nabídnou dvě kontrastující zprávy ze stejné oblasti (po zprávě o 

Salvadoru následuje zpráva o výstavbě dálnice na Kubě). „Stále častější ozbrojené 

útoky podnikají vojáci junty proti partyzánským oddílům z Honduraského území. 

Operují bez jakéhokoli omezení nebo kontroly. Počet Salvadorských vojáků v 

124 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 7. 1981 
125 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 5. 7. 1981 
126 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 6. 7. 1981 
127 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 16. 7. 1981 

40 

                                                 



Hondurasu vycvičených americkými instruktory odhaduje (honduraský) list Tiempo na 

tři tisíce.“ Což opět diváka navádí k přijetí interpretace Televizních novin.128 Zpráva z 

Kuby, kde vládne komunistický režim, a který, i přestože se stále vypořádává s následky 

ekonomické krize konce 70. let, má působit jako prosperující, přináší obrázky Fidela 

Castra, jak plánuje novou výstavbu dálnice. Po vzoru komentářů v relaci to nelze 

hodnotit jinak, než jako skrytý záměr. Na úplném konci měsíce přináší relace krátkou 

obrazovou zprávu v začátku o tom, že „ozbrojený boj salvadorského lidu proti vojenské 

juntě neochabuje ani přes vytrvalou pomoc USA diktátorskému režimu. Nejméně 100 

osob bylo zasaženo americkými chemickými zbraněmi a potřebují lékařskou pomoc.“129 

V průběhu měsíce srpna je vývoj v Salvadoru následující. 1. srpna hlasatel 

informuje, že boje partyzánů a vládních vojáků pokračují, reportáž začíná záběry na 

mrtvé – „hrůzné záběry pořízené v severní provincii země, kde počet obětí bestiálně 

zavražděných ozbrojenými bandami ve službách vládnoucí junty, stoupl za posledních 

deset dní na 60.“ Hlasatel připomíná, že USA letos poskytla pomoc za více jak 35 

milionů dolarů.130 Konflikt se vyvíjí ke 14. srpnu, protože Salvadorská junta uzavřela 

společně s diktátorskými režimy Hondurasu a Guatemaly dohodu o boji proti 

osvobozeneckému hnutí ve Střední Americe. Reportáž začíná obrázky z vesnice, kde 

pobíhají děti, a slovy „bída, teror a násilí, takový je obrázek dnešního Salvadoru“. Podle 

informací uvedených ve zprávě, byl projekt vypracovaný pod vedením amerických 

expertů a je zaměřen převážně proti osvobozovacímu boji salvadorského národa, jak se 

říká ve zprávě. Obrázky nejsou skoro vždy přesně k danému tématu, většinou jde o 

ilustrační záběry vojáků.131 Boje pokračují i nadále a 23. srpna se hovoří na začátku 

zahraniční relace o tom, že „po několikadenním dělostřeleckém a leteckém 

bombardování obsadila vojka Salvadorské junty město Perquin. Oddíl 400 vlastenců, 

který toto město hájil proti trojnásobné přesile, ustoupil s malými ztrátami.“ Na obraze 

jsou vojáci s vojenským vybavením.132 

Události spojené s vývojem vztahů mezi SSSR a USA se na začátku srpna 

vyhrocují. 9. srpna je první zprávou zahraniční relace informace o tom, že „v noci na 

128 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 24. 7. 1981 
129 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 31. 7. 1981 
130 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 8. 1981 
131 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 14. 8. 1981 
132 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 23. 8. 1981 

41 

                                                 



dnešek dal prezident Reagan pokyn k zahájení výroby neutronových zbraní“. Oznamuje 

to čtenou zprávou ve studiu hlasatel. Hned nato následuje newyorský zpravodaj ČTK 

Karel Filek, který telefonuje o podrobnostech. Mluví o tom, že konzultace proběhly i se 

západoevropskými státy, ale nejsou známy jejich reakce. „Zbraně by měly být 

skladované jen na americkém území a umístění v Evropě bude konzultováno se 

spojenci. Reagan tak rozhodl na schůzi o bezpečnosti. Mezi ministrem zahraničí 

Haigem a ministrem obrany Weinbergem, jsou rozpory, zda je doba vhodná na výrobu 

neutronových zbraní. Ministr Haig se nechal slyšet, že by to mohlo mít dopad na vztahy 

se západní Evropou.“ Komentář zpravodaje v New Yorku není emotivní a neobsahuje 

ve svém textu prvky propagandy. Informativně rekapituluje, co je známé z jednání 

americké vlády. Hodnotí pouze, že Reaganovo rozhodnutí je jen dalším militaristickým 

krokem jeho vlády. Na tuto zprávu se v zahraniční relaci ten samý den objevuje reakce 

z Moskvy. Přes telefon ho tlumočí moskevský zpravodaj Morávek, který je v záběru a 

předčítá stanovisko agentury. TASS hodnotí rozhodnutí jako nebezpečné při současném 

stupňování napětí. V komentáři TASSU se říká, že „úmyslem amerických stratégů je 

nejprve vytvořit zásoby a pak po rozmístění strategických zbraní, rozmístit i 

neutronovou pumu. Znovu se potvrdilo, že všechna prohlášení americké vlády o 

obnovení SALT a uplatnění SALT II jsou hrubou lží, která má zamaskovat Reaganovou 

politiku zaměřenou na přípravu jaderné války.“ TASS uzavírá „americká vláda záměrně 

ignorovala sovětský návrh na vzájemné zřeknutí se výroby neutronových zbraní a nese 

těžkou odpovědnost za nové kolo horečného zbrojení. Při tom si prý musí uvědomit, že 

SSSR nemůže být v těchto podmínkách nezúčastněným pozorovatelem a bude nucen 

dát odpovídající reakci.“133 20. srpna se také v reakci na tento vývoj objevuje jako 

podstatná informace, že v americkém časopise Soviet Life, který je vydávaný pro 

americkou veřejnost, otiskli článek nejvyššího sovětského představitele Leonida 

Brežněva. Ten v článku zdůrazňuje, že vztahy mezi SSSR a USA v mnohém závisí na 

politickém ovzduší ve světě a že je nutný dialog. Sovětská strana má dobrou vůli v 

řešení všech složitých problémů mírovou cestou,“ píše Brežněv a „navrhuje USA čestné 

a konstruktivní rozhovory k hledání řešení všech velkých problémů.“ Informace čte 

hlasatel ze studia.134 

133 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 8. 1981 
134 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 8. 1981 

42 

                                                 



V září se vývoj v Salvadoru nemění, krátké obrazové reportáže s obrázky ze 

zničených vesnic nebo ilustrační obrázky vojsk, jsou doplněné informacemi, že boje 

mezi partyzány a vládními jednotkami stále pokračují. 9. září zprávy říkají: „I přestože 

jednotky vojenské junty podnikly tři velké ofenzivy nedaleko San Salvadoru, 

partyzánské jednotky nadále oblast kontrolují. Vládní vojáci se snaží oslabit vliv 

národně osvobozenecké jednotky ničením vesnic a krutým terorem na civilním 

obyvatelstvu.“135 Na konci měsíce (26. 9.) je v začátku zahraniční relace mapa 

Salvadoru a hlasatel informuje: „Čím více se salvadorská fašistická junta dostává do 

hluboké mezinárodní izolace, tím více se stupňuje brutální teror proti civilnímu 

obyvatelstvu.“ Francie a Mexiko uznaly legitimitu opozice (revoluční demokratické 

fronty). Podporu boje proti juntě vyslovilo také byro socialistické internacionály. „USA 

dočasně pozastavilo vojenskou pomoc po vyvraždění šestičlenné rodiny vládními 

vojáky.“ Hlasatel zprávu uzavírá, že „přesto hledá Reaganova vláda, jak opět záchranný 

pas hodit.“136 

Vztahy SSSR a USA se hodnotí 2. září na začátku zahraniční relace. Komentář z 

deníku Pravda píše o vývoji mezinárodní situace půl roku po XXVI. sjezdu sovětských 

komunistů. Zdůrazňuje se v něm, že „žádný z iniciativních návrhů, které SSSR 

předložil, neztratil svůj význam.“ Charakterizuje mimo jiné situaci zostřenou vinou 

USA. Hlasatel pouze čte stanovisko deníku, neobjevuje se další informace. Podrobný 

komentář přinese další den denní tisk.137 Od 22. září spolu jednají ministři zahraničních 

věcí SSSR a USA, Haig a Gromyko. Po týdenním pobytu ministra Gromyka zpráv 

informují, že „ministři pokračují v jednání klíčových otázek sovětsko-amerických 

vztahů. Rozhovory potvrdily, že SSSR si nepřeje konfrontaci s USA. Chtějí urovnat 

konflikty a ukončit zbrojení.“ Záběry obou ministrů v rozhovorech bez gerojše. Ministři 

se chtějí sejít počátkem následujícího roku, aby projednaly konkrétní otázky, které 

zajímají obě strany.138 

4.7.4. Čtvrté čtvrtletí 

Prvního října informují v zahraniční relaci krátce, že se z USA zvýšila pomoc pro režim 

Duarteho v Salvadoru. Reportáž pokrývají snímky z ukázky výstavy letecké technicky 

135 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 9. 1981 
136 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 9. 1981 
137 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 9. 1981 
138 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 29. 9. 1981 

43 

                                                 



v USA, kde jsou v tu dobu nejvyšší představitelé Salvadoru. Ty ale na obrázcích 

nevidíme, jsou na nich ilustrační záběry venkovní výstavy letedel.139  

Čtvrtého října je na začátku zahraniční relace rekapitulace návštěvy Gromyka v 

USA. Komentátor Milan Jelínek hodnotí situaci: „Dvě schůzky a devět hodin rozhovoru 

během týdne.“ Výsledkem je dohoda o zahájení jednání o omezení raket středního 

doletu v Evropě. „Otázka, kterou si kladou nejširší kruhy obyvatel,“ podle komentátora 

zní, „zda rozhovory přejdou v trvalý dialog nebo USA změní svá stanoviska, jak tomu 

bývá.“ Podle slov tříminutového komentáře „není odpověď povzbuzující. Vláda 

Reagana neustoupila ani o píď. V Bílém domě vládne sen o znovuobrozené světovládné 

Americe. Ministr Haig hned po vzájemných rozhovorech zaútočil na zahraniční politiku 

SSSR.“ Dle komentáře je „dravá, agresivní politika ze strany USA způsobená také tím, 

že USA si vybírá v čem jednat, a to především, když už nemá jinou možnost.“140 25. 

října informuje televizní relace, že ministr zahraničí SSSR Gromyko přijal nového 

amerického diplomata Arthura Hartmana. V začátku zahraniční relace o tom informuje 

moskevský zpravodaj Morávek. Gromyko jednal s Hartmanem o amerických vztazích. 

Ledy se hnuly, upozorňuje na informace zahraničního tisku redaktor. Za měsíc mají 

začít v Ženevě rozhovory o snížení sovětsko-amerického zbrojení. Moskevští 

komentátoři, kvůli rozdílným postojům obou států, jsou ale zdrženlivější. Brežněv 

zdůraznil, že SSSR projeví maximu pro projevení dobré vůle, aby zažehnali jadernou 

válku. Ale sovětské jednání vyžaduje rovnost jednání z USA, odkud jsou slyšet jiné 

hlasy, říká redaktor. Prezident Reagan je prý názoru, že v jaderné válce lze zvítězit. „To 

je názor jedině sebevraha,“ uzavírá svůj komentář Morávek.141 

V Salvadoru nadále pokračují boje, 2. listopadu se objevuje zpráva, že bylo 

zavražděno 132 rolníků u řeky Lempy.142  

V polovině zahraniční relace je 11. listopadu zpráva, která začíná obrázkem 

karikatury Reagana jako římského bojovníka. Hlasatel hodnotí nesrovnalosti a 

protiřečení v Reaganově jednání, slovy: „Tak to už bývá, když pravice neví, co dělá 

krajní pravice.“ Na včerejší tiskové konferenci Reagan podle hlasatele potvrdil, že k 

nesrovnalostem přispívá i on sám. Vidíme záběr z konference, kde stojí prezident 

139 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 10. 1981 
140 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 10. 1981 
141 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 25. 10. 1981 
142 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 11. 1981 

44 

                                                 



Reagan u řečnického pultu. Tamní novináři se ho ptali, co myslel výhrou v jaderné 

válce. Na což reaguje, že jsou jeho slova vytržená z kontextu, ale co přesně řekl, si 

nepamatuje, zdůrazňuje redaktor v synchronu. Na tuto zprávu se objeví komentátor 

Leopold Moravčík s obrázkem Bílého domu za zády. Reagan podle něj ukázal hlubokou 

neznalost problému, což se jako velitel ve sporech nemůže dovolit. Vymlouvá se na 

sklerózu a zmatek ve stanoviscích svého zahraničního ministra. Jde o osud lidstva, 

zdůrazňuje naléhavý komentář, a proto se střetávají s odporem všech obyvatel. „Pravice 

už doopravdy neví, co dělá krajní pravice,“ uzavírá Moravčík.143 

21. listopadu informuje zpravodajská relace v počátku zahraničního bloku, že 

velvyslanectví sovětského svazu v USA uveřejnilo zprávu s textem listu Leonida 

Brežněva Reaganovi z 25. května 1981, protože americká strana uveřejnila text Reagana 

z 24. dubna. V listu Reaganovi se píše, že si Brežněv pamatuje na rozhovory s 

Reaganem ještě za doby Nixona. Z celého srdce je pro to, aby byly splněny touhy všech 

lidí na světě o míru a jistotě. Moderátor ze studia čte úryvky dopisu Brežněva. Ten se 

ptá se, proč tento proces upadá. „Je potřeba se na problém podívat objektivně.“ SSSR 

neusiluje o konfrontaci s USA, ale chtějí vzájemnou spolupráci, mír a příznivé vztahy. 

„Tímto upřímným jednání navrhuji čestné dohody,“ nabízí Brežněv v dopise Reaganovi. 

Hlasatel tu informaci přednáší jako stanovisko a nedoplňuje informace z korespondence 

psané prezidentem Reaganem. Hlasatel dopis nijak nekomentuje, pouze doplňuje 

informaci, že podrobnosti dopisu přinese druhý den denní tisk.144 30. listopadu pak 

přináší zahraniční relace reakci deníku Pravda, kde se píše, že potřeba znát jasné 

stanovisko na problematiku vzájemných vztahů mezi SSSR a USA, protože lid nevědí, 

zda se mají obávat jaderné války.145 

Na začátku prosince (2. 12.) komentuje Jan Zelený předešlé události 

v Salvadoru. Říká, že USA se nemůže smířit s tím, že se Latinská Amerika vymaňuje 

z jejich područí a že národně osvobozenecká hnutí mají převahu. „Na pomoc 

salvadorské juntě je vysíláno stále více poradců, většinou s vietnamskou praxí, jejichž 

úkolem je podpora vládního vojska proti vlasteneckým silám. „Výsledky jsou vidět na 

agenturních záběrech“. Vidíme obraz vypálené vesnice, zdevastované krajiny a mrtvé. 

Dále na obraze vidíme ilustrační obrázky pochodujících vojáku a v pozadí slyšíme 

143 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 11. 11. 1981 
144 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 21. 11. 1981 
145 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 30. 11. 1981 

45 

                                                 



originální komentář v angličtině146. Vývoj v Salvadoru je pak na konci roku 1981 

uzavřen zprávou z 16. prosince. V druhé polovině zahraničních zpráv je obrazová 

reportáž ze Salvadoru. „Represe civilně-vojenské junty za vydatné pomoci USA 

pokračují.“ Ohrožení civilního obyvatelstva a zásah pokrokové veřejnosti si vynutili 

pomoc červeného kříže, čte zprávu hlasatel na obrázky reportáže, ve které přes řeku 

jedou bílé džípy červeného kříže.  Dělostřelecké útoky si v posledních dnech vyžádaly 

stovky zraněných a mrtvých, uzavírá hlasatel konflikt.147 

Ve vztazích SSSR-USA přichází komentář 26. prosince 1981. Hlasatel ve studu 

přednáší glosu vojenského komentátora TASSU, který komentuje názory některých 

západních pozorovatelů. Podle něj se postoj Reagnovy vlády k americko-sovětskému 

jednání k omezení zbrojení změnil. Na základě rozboru výroků oficiálních představitelů 

Washingtonu, dochází komentátor TASSU k závěru, že dosud negativní postoje USA 

k ženevským jednáním zůstávají. „Hlavním cílem USA zůstává porušení rovnováhy 

strategických sil v Evropě.“148 

 
 

146 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 12. 1981 
147 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 16. 12. 1981 
148 Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 12. 1981 

46 

                                                 



ZÁVĚR 
V příspěvcích zpravodajské relace Televizní noviny se v roce 1981 stále pevně 

uplatňoval propagandistický model vysílání. Vztahy mezi Spojenými státy a Sovětským 

svazem jsou vyobrazovány jako napjaté (k čemuž přispěla i atmosféra z neúspěchu 

v jednáních ohledně smlouvy SALT II). To se odráží i na způsobu, jakým o Spojených 

státech hovoří československá a sovětská média.  

Konflikt v Salvadoru (1979−1991), v roce 1981 bez větších změn v posunu 

událostí, z hlediska propagandy slouží pro opakování téhož, a to podpory války ze 

strany USA a snaze tomu zamezit ze strany SSSR. Prakticky denně se objevují zpráv 

stejné délky a obrazové produkce o trvající válce s „imperialismem“. I přestože se 

v událostech nijak zásadně stav věcí nevyvíjí, z mediálního hlediska se konfliktu věnuje 

velká část relací roku 1981. Nabízí se tak otázka, jak o vojenských konfliktech 

informovat. Časté zobrazování jedné události bez vývoje může (ne)záměrně vést 

k manipulaci s úsudkem diváka. Na poli vztahů mezi SSSR a USA se před nástupem 

Ronalda Reagana do úřadu prezidenta zdá, že by se atmosféra mohla změnit, tak o tom 

redaktoři zpráv uvažují. V první polovině roku, kdy se ukazuje, že je politika Ronalda 

Reagana vůči Sovětskému svazu velice tvrdá, je stejné i stanovisko v Televizních 

novinách. Hrozba USA je v roce 1981 zpravodajství vyvážena reportážemi ze SSSR. 

V rozhovorech se sovětskými státníky a ze stanovisek SSSR vyplývá, že západní země 

brzy začnou následovat sovětskou politiku a nezbrojením podpoří, dle sovětské strany, 

mír ve světě.  

Propaganda se nejvíce uplatňuje v glosách deníku Pravda, které v Televizních 

novinách interpretovali moskevský zpravodaj ČST Josef Morávek či hlasatelé ve studiu 

(např. Jaroslav Janků, Ivan Kraus; nejde o českého spisovatele Ivana Krause) nebo 

v komentářích, které své místo zaujímaly pravidelně každý den v první polovině 

zahraničního bloku zpráv (např. Rovenský, Šumavský či představitelé vlády – ministr 

sociálních věcí Michal Štancel atd.) Tříminutové příspěvky interpretují události v duchu 

politiky Komunistické strany. Komentátoři vždy doslova hodnotí události v zahraniční 

politice mezi SSSR a USA jako nevhodné ze strany Spojených států či předkládají 

pozitivní přístupy Sovětské strany a znevažují postoj strany druhé. Takových 

zkreslování faktů se dopouští také v „běžných“ zprávách, kdy je například stručná 

studiová zpráva většinou zakončena hanlivou či zesměšňující řečnickou otázku 

v neprospěch USA. Reakce z Východu se objevovaly také v podobě záznamu rozhovorů 

se sovětskými politiky, nikoli se simultánním překladem, ale s asynchronním 

47 



komentářem redaktora, který shrnuje to nejpodstatnější. Z hlediska sémiotické analýzy 

podoba zpravodajských textů (popřípadě typů příspěvků – převažuje komentované 

zpravodajství) v relacích Televizních novin ČST vyhovuje legislativnímu nastavení 

tehdejších norem. V praxi je takové působení velice nebezpečné. Mnohá „podprahová“ 

sdělení, která jsou z mého pohledu velice přesvědčivá, mohou být neovladatelným 

nástrojem. Úspěšně manipulují s úsudkem člověka, což ve chvíli, kdy se svobodná 

média snaží předkládat faktické a všestranné poznatky, vytváří nerovný souboj 

v neprospěch svobody slova. Manipulativní a konotovaná (především cynická, 

zesměšňující) sdělení hojně používaná mimo jiné v Televizních novinách (1956−1990), 

jak jsem ze své práce zjistila, se staly do jisté míry základním kamenem komunikace, 

jaká se uplatňuje v naší společnosti dnes.  

Obrazová analýza naopak přinesla poznatky z formální podoby zpravodajství 

(vzhled studia, práce se záběry aj.) dobových zpráv. V roce 1981 byla podoba 

zpravodajství velice jednoduchá – jednobarevná studia, statické záběry polocelku. 

Interaktivním prvekem vysílání bylo zařazení telefonátu ze zahraničí od zahraničních 

spolupracovníků zpravodajství. Ten se však vysílal se záznamu a byl pokryt pouze 

fotografií redaktora. Z formálního hlediska je také zajímavé, že na sebe hlasatelé a 

redaktoři nijak nenavazují, zprávy jsou za sebou „nastříhané“ jako jednotlivé filmové 

scény. Typově se zahraniční zpravodajství Televizních novin skládá především ze 

studiových úvodů čtených hlasateli, studiových krátkých zpráv, obrazových reportáží, 

statických komentářů ze studia, telefonních přenosů nebo přenosu ze zahraničí, 

respektive pouze záznamu přenosu většinou moskevského zpravodaje přímo z Moskvy. 

Jak jsem už zmínila, hlasatelé i komentátoři jsou v záběru vždy sedící a zprávy čtou 

z podkladů na papíru. Celkově čítala redakce zahraničního zpravodajství na deset 

redaktorů, dohromady s hlasateli a redaktory, kteří se střídali v asynchronních 

výpovědích reportáží, a z redaktorů v zahraničí, u příspěvků, které se tematicky váží 

k mé práci, kromě moskevského redaktora to byl navíc newyorský redaktor z ČTK 

Karel Filek. (Na zprávách se podíleli také slovenští redaktoři; v poměru 1:3 převažovaly 

příspěvky v češtině.) 

Pokud bych měla doplnit objektivně shrnutí po téměř roční práci 

s propagandistickým zpravodajstvím 80. let (kam spadá také příprava a analýza textů, 

které v této práci nejsou použity), řekla bych, že se této oblasti historické práce věnují 

zřídka, především pak z pohledu analýzy mediálního sdělení v nich (ovšem také 

s ohledem na problematickou dostupnost k archivu pořadů z totalitní doby). Pro dnešní 

48 



podobu zpravodajství nejsou pochopitelně nijak využitelné, ale stejně tak není vhodné je 

nehodnotit vůbec. Velké rozdíly mezi zpravodajstvím do roku 89 a po něm, z mého úhlu 

pohledu, může bránit tomu, abychom se v dnešní mediální krajině orientovali a 

abychom porozuměli účinkům veřejnoprávních a soukromých médií na společnost naši, 

protože na rozdíl od tuzemských médií se ta zahraniční utvářela ve svobodné krajině. 

 

49 



Summary 

The propaganda “broadcast model” is still firmly applied in the news contributions of 

the Television newscasts in 1981. The atmosphere of political relations between the 

United States and the Soviet Union is tensely depicted (due to the failure of the 

negotiations on the treaty SALT II). This is also reflected in the way of the 

Czechoslovakian and the Soviet news character. 

The El Salvador´s civil war (1979−1991), in 1981 without changes in the shift of 

event, is used only for repeating that same propaganda information. It says: United 

States support armed conflict and the Soviet Union tried to stop it. Despite the fact that 

the conflict in El Salvador is not developing, media reflected it as important so it could 

manipulate with a judgment of a TV viewers. It begs the question how to inform about 

war issues. US-Soviet relations are seemed to be more abated before the term of Ronald 

Regan as a president. It follows from the news character. But it changes in the first half 

of the year 1981 when tough Reagan´s politic appears to be put into a practice. The 

Soviet statement is changing, so does the attitude of the Television newscast. And the 

Soviet Union informs about the development of next era. 

The propaganda is mainly implemented in the comments of the Soviet 

newspapers called Pravda, in the television newscast´s comments which are brought by 

the Czechoslovakian tv journalist themselves. These three-minute comments serve to 

“correctly” explain “right” attitude which is highly recommended. Mostly every news 

contribution is directed against the US policy and it praises the Soviet stances. It is 

implemented also in the “main” news service of broadcasting. The short news presented 

in the studio is very influented by the Soviet politics. We could say in the way of 

semiotic analysis that this model of broadcasting suits legislative rules of that time. It 

poses a threat for democratic regimes because many of “subliminal messages” used in 

the news information could have become an unequal rival. Manipulative (especially 

cynical, mocking) wording widely used inter alia in the Television newscast 

(1956−1990), as I found out, to some extent have become a cornerstone of 

communications applied in our society today. 

The visual analysis brought the findings of the formal broadcasting form that 

time (the studio design, work with shots etc.) In 1981 the news studio design was very 

simple – solid colors, static shots focused only on the first half of the body parts. There 

50 



were no interactive components but the phone calls broadcasted from abroad. It is 

interesting that particular contributions are not connected or cut sequently with an 

elegance, there is always swift change of it. News are composed of studio intros read by 

broadcaster, short studio news, video reports, static studio comments and transmitted 

phone call from abroad. Broadcasters read news sitting by the studio table from the 

paper materials. Overall, in the tracked issues, foreign news editorial board consists of 

ten journalists, together with broadcasters, redactors and redactors abroad (including the 

redactors in Moscow and New York). 

If I could add objectively my own summary after almost one-year work spent on 

research in the fields of propaganda news, I would say in my opinion that this area had 

paid little attention and there are just a few historical thesis following the problem of 

former propaganda (also with a problematic availability to archive materials). Naturally 

the news research in the period newscast is not important for today´s newscast but the 

messages in the meaning of news contributions could be relevant. When we do not learn 

one´s lesson from the past, we cannot understand the future as we cannot understand the 

copied media model from abroad which had been developing in the free landscape, 

whereas ours had not. 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

51 



SEZNAM PRAMENŮ A ZDROJŮ 
 
Tištěné zdroje: 
 
BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbora. Dějiny českých médií. Praha : 
Grada, 2011. 448 s. ISBN 978-80-247-3028-8. 
 
CYSAŘOVÁ, Jarmila. Televize a totalitní moc 1953–1967. Praha : Ústav pro soudobé 
dějiny AV ČR, 2002. In: Soudobé dějiny. 9/3–4 (2002). s. 521−537. ISSN 1210-7050. 
 
FALK, Verlag. Atlas světa. Německo : Marco Polo, 2005. 300 s. ISBN 3-8279-9940-5.  
 
JOHNSON, Paul. Dějiny 20. století. Praha: Leda, 2008. 846 s. ISBN 978-80-7335-145-
8. 
 
KONČELÍK, Jakub. Mediální politika a srpen 1968; Zřízení úřadu pro tisk a informace 
jako služba moskevskému protokolu. In: MAGÁL, S. Masmediálná komunikácia a 
realita II, Fakulta masmediální komunikáte UCM, Trnava, 2009. s. 203−219. 
 
KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. 
Praha: Portál, 2010. 310 s. ISBN 978-80-7367-698-8. 
 
KOLEKTIV AUTORŮ. Dějiny českých médií v datech. Praha : Karolinum, 2003. 461 s. 
ISBN 80-246-0632-1. 
 
NÁLEVKA, Vladimír. Studená válka. Praha : Triton, 2003. 234 s. ISBN 80-7254-327-
X. 
 
OSVALDOVÁ, Barbora (a kol.). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011. 144 
s. ISBN 978-80-246-1899-9. 

 
ROHLÍKOVÁ, Slavěna. Strana, stát a masmédia. In: BITTMAN, Ladislav (a kol.). 
Manipulátoři. Praha : Vydavatelství Karolinum, 1992. 253 s. ISBN 80-7066-621-8. 
 
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha: Portál, 2006. 192 s. ISBN 80-7367-096-8. 
 
TRAMPOTA, Tomáš, VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha : 
Portál, 2012. 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4.  
 
VYKOUKAL, Jiří, LITERA, Bohuslav, TEJCHMAN, Miroslav. Východ. Vznik, vývoj a 
rozpad sovětského bloku 1944–1989. Praha: Libri, 2004. 860 s. ISBN 80-85983-82-6. 
 

52 



Elektronické zdroje: 
 
Ceskatelevize.cz[online]. 2003 [cit 10. 5. 2015] Dostupné 
z:http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-
glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/. 
 
Oxforddictionaries.com [online]. 2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné z: 
http://www.oxforddictionaries.com/definition/learner/realpolitik. 
 
Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 6. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/6.png. 
 
Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 7. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png. 
 
Rudé právo, 3. 1. 1981, r. 61, č. 1, s. 7. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png. 
 
Rudé právo, 5. 1. 1981, r. 61, č. 3, s. 1. Archiv.ucl.cas.cz[online]. [cit 14. 11. 2014] 
Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/5/1.png. 
 
Slovnik-cizich-slov.abz.cz [online]. 2005−2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné z: 
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/detente. 
 
Slovnik-cizich-slov.abz.cz [online]. 2005−2015 [cit 8. 5. 2015] Dostupné 
z:http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/gerila-guerilla-gerila. 
 
Obrazové záznamy: 
 
Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 1. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 1. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 1. 1981 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 10. 1. 1981 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 13. 1. 1981 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 15. 1. 1981 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 16. 1. 1981 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 17. 1. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 1. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 1. 1981. 

53 

http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/
http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/vzpominky-pametniku/martin-glas/pocatky-zpravodajstvi/televisni-noviny/
http://www.oxforddictionaries.com/definition/learner/realpolitik
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/6.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/3/7.png
http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1981/1/5/1.png
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/detente
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/gerila-guerilla-gerila


Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 29. 1. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 5. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 10. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 12. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 21. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 24. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 2. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 3. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 3. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 14. 3. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 3. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 21. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 27. 4. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 6. 5. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 8. 5. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 3. 6. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 11. 6. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 13. 6. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 17. 6. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 28. 6. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 7. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 5. 7. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 6. 7. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 16. 7. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 24. 7. 1981. 

54 



Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 31. 7. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 8. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 8. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 14. 8. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 20. 8. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 23. 8. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 9. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 9. 9. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 9. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 29. 9. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 1. 10. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 4. 10. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 25. 10. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 2. 11. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 11. 11. 1981. 

Archiv APF ČT. Televizní noviny. TV, Československá televize. 26. 12. 1981. 
 
Diplomové práce: 
 
KUCER, Maxim. Proces americko-sovětského odzbrojování na konci 70. let. Praha, 

2010. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/85763/. Bakalářská diplomová 

práce. Univerzita Karlova v Praze. 

 

MERGEROVÁ, Ivana. Počátek televizního vysílání Československu v letech 

1953−1956 v odrazu dobového tisku. Praha, 2011. Dostupné z: 

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/93555. Magisterská diplomová práce. Univerzita 

Karlova v Praze. 

 

KRAVČÍK, Petr. Využití výměnného zpravodajství Intervize a Eurovize v Televizních 

novinách. Praha, 1981. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta 

žurnalistiky, Katedra televizní a filmové žurnalistiky. 

 

 

55 

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/85763/
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/93555

	Autorka práce: Michaela Bezvodová
	Vedoucí práce: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
	Rok obhajoby: 2016
	Bibliografický záznam
	BEZVODOVÁ, Michaela. Vztahy mezi SSSR a USA v Televizních novinách Československé televize v roce 1981 na příkladu Salvadoru. Praha, 2016, 62 s. Diplomová práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalis...
	Abstrakt
	Práce Vztahy mezi SSSR a USA v Televizních novinách Československé televize v roce 1981 na příkladu Salvadoru se zabývá analýzou americko-sovětských vztahů v hlavní zpravodajské relaci Televizní noviny Československé televize v roce 1981, a to na přík...
	Abstract
	Bachelor´s thesis The US-Soviet Relations in the “Television newscast“ of Czechoslovak Television on the Example of El Salvador in 1981 analyses the US-Soviet relations in the main news program of Czechoslovak Television (CST) in 1981, on the example ...
	Klíčová slova
	Americko-sovětské vztahy, Televizní noviny, Československá televize, propaganda, zpravodajství, Salvador, Reagan, Brežněv, totalita
	Keywords
	US-Soviet relations, Television newscast, Czechoslovak Television, propaganda, news service, El Salvador, Reagan, Brezhnev, totality
	Rozsah práce: 120 289 znaků s mezerami
	Prohlášení
	……………………………….
	V Praze dne: 4. 1. 2016                                                               Michaela Bezvodová
	/
	/

