
1 

 

Diplomová práce Mgr. Terezy Dvořákové:  
Novinář Julius Pachmayer před Mimořádným lidovým soudem 

 
Dodatek k posudku magisterské diplomové práce – Shrnující komentář hodnotitele 
 
Diplomantka si zvolila za cíl práce popsat poválečný soud s jedním z šéfredaktorů 
protektorátního tisku, Juliuem Pachmayerem. V případě prostudované literatury k tématu 
uvádí v úvodu práce pouze obecná konstatování, připomenuto je jen několik hlavních titulů, 
naprosto chybí práce Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava, která je 
doplněna CD obsahujícím přepisy tiskových porad pro šéfredaktory, která právě by mohla 
autorce pomoci pochopit realitu při řízení tisku (Viz: Gebhart, Jan – Köpplová, Barbara – 
Kryšpínová, Jitka: Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava. Praha: 
Karolinum, 2010).  V případě knihy Říše a my Karla Lažnovského je možné  polemizovat 
s autorčiným názorem, že se v případě této práce jedná o „jakousi Bibli protektorátního 
novináře“ (str. 9). Z ní rozhodně není možné vyčíst, „jaký tlak byl na protektorátní novináře 
vyvíjen a jaké nároky byly kladeny“ (str. 9), protože se jedná o ideový manifest jednoho 
z největších aktivistických novinářů. K omylu došlu v případě publikace Český tisk pod 
vládou Wolfganga Wolframa von Wolmar, která je autorsky přiřazena k historikovi Kvačkovi 
( Kvaček „ve své publikaci“ (str. 16).  
V případě metod práce diplomantka uvádí, že „pro účel této diplomové práce byly proto 
shromážděny všechny Pachmayerovy články vydané v období 1939-1945 na území 
Protektorátu“. (str. 7). Tomu ale odporuje sama práce, ve které autorka cituje ze 7 článků, a 
jako jejich zdroj uvádí soudní spis, to znamená, že  cituje nikoli z originálních pramenů 
(dobový tisk), ale z výstřižků shromážděných pro potřeby soudu nebo cituje z úryvků 
v obžalobě. Též avizované shromáždění poválečných „všech čísel vycházející v době procesu 
s kolaborujícími novináři před Národním soudem“ (str. 7) je zavádějící, protože žádné citáty 
z poválečného tisku nejsou použity, nadto Julius Pachmayer nebyl souzen Národním soudem, 
ale Mimořádným lidovým soudem. 
Již od počátku práce je čtenář „připravován“ na očekávaný výsledek diplomové práce, a tou je 
relativizace Pachmayerovy žurnalistické činnosti v období protektorátu. Dokonce tohoto 
šéfredaktora Vlajky a později i Osvěty označuje za „spíše okrajového protektorátního 
novináře a šéfredaktora“ (str. 8), čemuž si následně odporuje na str. 24, kdy v souvislosti 
s listem Vlajka uvádí, že „časopis Vlajka tak zastával v protektorátní žurnalistice, alespoň po 
určitou dobu, výsadní postavení“. V případě organizace Vlajka autorka vycházela z Pasákovy 
práce z 60. let, opomněla nejen problematickou práci prof. Nakonečného, ale i nejnovější 
publikaci věnující se českému fašismu od Ivo Pejčocha. Své tvrzení o tom, že Edvard Beneš 
byl do funkce prezidenta „neoficiálně zvolen již 2. dubna“ (zřejmě roku 1945) nedokládá 
relevantním důkazem. S jeho osobou se pojí i nepochopení vydávání tzv. Benešových dekretů 
(str. 25).  Tvrzení, že Pachmayer byl „přinucen“ vstoupit do Vlajky je vzato pouze z jeho 
poválečné výpovědi a není brán v potaz fakt, že každý obžalovaný se snaží při výpovědi si 
neuškodit,  naopak vylíčit se v co nejlepším světle. Poválečná svědectví (např. Dr. Františka 
Bauera – str. 15-16) jsou též relativizována poukazem na to, „do jaké míry je Bauer schopen 
objektivně a bez emocí reflektovat události pro něj jen nedávno minulé, a zda jen pouze, byť 



2 

 

nevědomky, nepodléhá očišťovacímu tlaku“ a dále též pokračuje při relativizaci Bauerova 
názoru konstatováním, že „většina novinářů tedy ani jakéhokoliv odboje schopná nebyla, byl 
jim znemožněn“ (str. 16) a tuto „nemožnost odporu, k němuž by většina novinářů 
z pochopitelných důvodů inklinovala, je klíčovým zjištěným, kterým již zde, v úvodní části 
práce nastavuji meze a intence, v nichž můžeme dále uvažovat o činech souzených novinářů“ 
(str. 16). Takto závažná tvrzení a hodnocení autorka v žádném případě nijak nedokládá. Spíše 
slouží jako budoucí podpůrný argument pro relativizaci Pachmayerovy činnosti. K tomu užívá 
i některé citáty např. z práce Pavla Večeři. V případě pasáží o činnosti retribučních soudů 
v ČSR po II. světové válce jejich činnost spíše odsuzuje. Není ani zhodnocen fakt, že 
šéfredaktor Pachmayer dostal trest 10 let, což  je  v polovině možné sazby, kterou na str. 27 
připomíná. Rozhodně se tedy nejednalo o příklon k soudu k horní sazbě. Dost často autorka 
připomíná pohled „současného člověka“ (např. str. 29). K historickým událostem musíme ale 
přistupovat se znalostí soudobého kontextu. Např. v celé práci zásadně chybí příčina 
retribučního soudnictví, a to doba nacistické okupace, především perzekuce členů odboje i 
nevinných obětí.  V protikladu k tomu diplomantka uvádí, že internační tábor Hagibor „byl po 
skončení druhé světové války z nacistického lágru přetvořen na koncentrační tábor pro 
Němce a kolaborace“ (str. 37). V této souvislosti je označení internačního tábora za 
„koncentrační tábor“ velmi nevhodné vzhledem k dobovému kontextu s ohledem na miliony 
obětí v nacistických koncentračních táborech. Nepochopitelné je též relativizování dvou 
zmíněných Pachmayerových dopisů, a to pražskému policejnímu řediteli (str. 45) a ministru 
Moravcovi (str. 46). V obou dopisech nebyl Pachmayer k ničemu nucen a dobrovolně vyjádřil 
své smýšlení, mj. svojí „značnou účast na novinářských kampaních např. protižidovských, 
protibolševických, protimarxistických i protibenešovských“ (str. 46). Oponent souhlasí s tím, 
že se Pachmayer dostal do existenčních potíží, nicméně nesouhlasí s tím, že „navázání 
bližšího vztahu s Moravcem ... není prokázáno“ (str. 47). Pokud by diplomantka provedla 
zkoumání Archivu syndikátu novinářů v Národním archivu v Praze, došla by i k materiálům 
týkající se Pachmayerovy špatné finanční situace. Zásadně nepravdivé je diplomantčino 
tvrzení, že „o tom, že by byl Pachmayer redaktorem Osvěty, není nic známo“ (str. 47). Zde 
diplomantka bezděčně potvrzuje, že neprostudovala všechen relevantní tisk k této práci. 
V Národní knihovně ČR v pražském Klementinu je možné si do studovny zapůjčit oba ročníky 
Osvěty, která vycházela od ledna 1944 do jara 1945. Pachmayerova špatná sociální situace je 
s časopisem spojena. Pachmayer se po zastavení Vlajky pokoušel  pod svým pseudonymem  
„-chm-„ (který vůbec není v práci zmíněn) psát v létě do Klatovských listů, jak o tom svědčí 
např. obtah posledního čísla tohoto periodika, které již nikdy nevyšlo (viz korespondenci 
šéfredaktora Tiskového odboru MLO, Ctibora Melče, s ministrem Moravcem v září 1942 
spolu s obtahem posledního čísla Klatovských listů - in Národní archiv, fond Moravec, AMV-
39, K 85). V říjnu 1942 požádal ručně psaným dopisem Národní svaz novinářů o finanční 
výpomoc z důvodu nouze. Vladimír Krychtálek mu dal poukázat 1 000 K (viz Národní archiv, 
fond ASYN, sign. NSN – Korespondence 1942, K 123). Zároveň na základě zmíněného dopisu 
Moravcovi byl na Leitgebův příkaz přijat do redakce Osvěty jako „sociální případ“ a měl být 
též původním vedoucím a odpovědným redaktorem připravovaného časopisu. Jím se pak sice 
stal Jiří Zavřel, toho ale Pachmayer ve funkci nahradil v lednu 1945 jako Zavřelův zástupce a 
od únorového čísla je v tiráži měsíčníku uveden již jako odpovědný redaktor (viz Osvěta, 
ročník II, č. 2, únor 1945). Pachmayer pro měsíčník napsal dva články, které můžeme 



3 

 

považovat za částečně nepolitické, na rozdíl od většinou čtyř až pětistránkových návrhů 
přednášek pro činovníky Veřejné osvětové služby v rubrice Osvěta v praxi, kterou vedl. 
Jednalo se vždy o podrobný životopis některého „významného“ muže, který by mohl být 
použit při politické výchově. Kromě úvodního příspěvku o Josefu Pekařovi (viz Josef Pekař. 
Osvěta, ročník I, č. 1, leden 1944, str. 43-45) se zde objevili např. Friedrich Nietzsche, Artur 
Schopenhauer a významní nacisté, jako Robert Ley, Albert Speer, Joseph Goebbels nebo 
Hermann Göring.  
Celkový závěr práce ve svých závěrečných tří odstavcích je opět relativizováním 
Pachmayerovy činnosti v protektorátu a dokonce diplomantka považuje Pachmayera za 
„nevinnou osobu“, kterou „lidový soud potrestal příliš tvrdě“ (str. 55)! 
V práci se výjimečně objevují nelogické pasáže, jako např. „jedním z typických jevů druhé 
republiky, který logicky zasáhl také československá média, byla snaha německé okupační 
vlády maximálně omezit demokratické prvky ve společnosti“ (str. 77), překlepy ve jménech 
(př. odkaz č. 146 – nejedná se o Karla Kunta, nýbrž o Karla KUTA, od roku 1935 poslance za 
Národní sjednocení) nebo v názvech (např. Komunistická strana – str. 11 – ve skutečnosti 
Komunistická strana Československa). Taktéž výjimečně se objevují  chyby v čárkách (str. 3, 
32) nebo špatné skloňování (str. 11).  
Vzhledem k celkovému vyznění práce a nedostatečnému studiu pramenů i pochopení 
dobových reálií navrhuji hodnotit stupněm dobrý.  
V Plzni 18. 6. 2013 
 

PhDr. Pavel Suk v.r. 


