
 

 

Posudek bakalářské práce 

IMS FSV UK 

Autorka práce:  Markéta Sošťáková 
Název práce:  Selhání amerických médií před válkou v  Iráku 2003                             

                        Termín obhajoby:  letní semestr ak. roku 2010/2011 
Oponent:     PhDr. Petr Šafařík 

 

Předložená bakalářská práce se zabývá rolí, kterou sehrála některá tištěná masmédia 
Spojených států před druhou invazí USA a jejich spojenců do Iráku.  Soustředí se na období 
mezi 11. zářím 2001 a zahájením útoku na jaře 2003. Ze sdělovacích prostředků 
a novinářských žánrů se pojednání koncentruje na zpravodajství deníku The New York Times 
a zpravodajský servis mediální korporace The Knight Ridder. Text se pohybuje na pomezí 
politologického pojednání a práce z oboru mediálních studií. 
Markéta Sošťáková při zpracování tématu zohledňuje jak historický vývoj sdělovacích 
prostředků Spojených států, tak přístup vlády G. W. Bushe k médiím a obecněji s ovlivňování 
veřejného mínění.     Autorka konstatuje závažné selhání významných amerických masmédií 
vůči základním kritériím kvalitní západní žurnalistiky. Ve svém výkladu studentka zdůrazňuje 
intenzitu a sporné metody, s nimiž administrativa USA vytvářela veřejný souhlas s útokem 
proti Iráku, a ekonomické, ideologické a profesní proměny americké novinařiny v posledních 
desetiletích. M. Sošťáková poukazuje i na škodlivý vliv zřejmě nezvládnutých osobních 
ambicí a nekorektních postupů několika prominentních novinářů, kteří se vymkli 
vnitroredakčním kontrolním mechanismům. Podle autorky při tom sehrály roli nejen 
konformita a opuštění kritického odstupu vůči vládě, ale i vyostřený konkureční boj mezi 
sdělovacími prostředky, který se odehrává v době ekonomického oslabování masmediální 
sféry.  
V poměrně rozsáhlém úvodu studentka zmiňuje většinu z dále probíraných podtémat 
a přístupů. Součástí úvodu je i představení struktury a metodologie práce a stručný komentář 
použité literatury.  Problémem úvodu je, že místy zmiňuje příliš detailně témata, která se 
objevují i v dalších částech pojednání.  To výklad poněkud tříští a způsobuje opakování již 
vyřčeného. Nedostatkem pasáže věnované využitým zdrojům je její neuspořádanost 
a mělkost: správně měla začít představením standardních odborných prací, nikoliv pramenů, 
jako jsou stanoviska některých novinářů. Zvláště u tohoto druhu zdrojů (a různých 
alternativních médií, z nichž studentka rovněž hojně čerpá) měl její komentář obsahovat 
i hodnocení relevantnosti takových pramenů.  
Pojednání o zdrojích mělo odrážet i míru autorčina uvědomění si toho, jaké faktické 
a interpretační problémy je třeba brát v potaz u politicky tolik akcentovaného tématu. Z jiných 
pasáží je přitom zjevné, že si Markéta Sošťáková je vědoma velmi vysoké prekérnosti mnoha 
popisovaných jevů, jelikož zmiňuje i intenzivní zpravodajské hry, manipulace a krajní životní 
situace některých aktérů. Kritičnost této pasáže svého posudku zmírňuji poukazem na to, že je 
předmětná oblast z výše zmíněných důvodů velmi složitým badatelským terénem.  
Co ovšem zmírnit nelze, je slabina, že v úvodní pasáži autorka nepředestřela nic z toho, 
zda a nakolik pracovala také se základními teoretickými pracemi z oboru mediálních studií. 
Jak doložím dále, nedostatečné poučení v tomto směru vedlo k několika zbytečným drobným 
mýlkám.  
 
První část práce („Administrativa“) se zabývá přístupem, který vláda G. W. Bushe zaujala 
vůči Iráku po teroristickém útoku na USA z 11. 9. 2001.  Je dobře, že zde Markéta Sošťáková 



 

 

přihlíží i k širším politickým a ideologickým souvislostem. Ohledně fenoménu 
neokonzervatismu ale měla využít standardní odborné práce (str. 9-10).  
V druhá části („Komparace médií“) nabízí autorka svůj vlastní pokus o empirický rozbor, 
a sice s využitím obsahové analýzy. Třetí část  („Selhání médií“) pojednává o vybraných 
historických a systémových znacích americké novinařiny, které ovlivnily i výkon masmédií 
USA v reakci na útok z 11. září 2001.  Bakalářská práce je doplněna čtyřdílnou přílohou 
s dokumenty vhodně se vážícími k probíraným podtématům. 
Zvolené členění je problematické: třetí oddíl s důležitými rámcovými poznatky měl 
předcházet autorčině samostatnému pokusu o rozbor. Podtémata týkající se historie 
a charakteru amerických masmédií měla být lépe uspořádána mezi úvodem a třetí částí – aby 
nedocházelo k opakování a těkání.   Nedostatky  v kompozici se odrážejí i v tom, 
že jednotlivé podkapitoly nejsou označovány stejnými grafickými prostředky (autorka 
nesystematicky využívá kapitálky a tučné písmo); členění by bývalo prospělo, kdyby použila 
číslování jednotlivých částí typu 1.,1.1, 1.2, 2., 2.1 atd. 
Studentka se ve všech oddílech své práce dotýká důležitých faktů a strukturních 
i individuálních motivů a vlivů, které v pojednávaném tématu sehrály významnou roli. 
Je opravdu škoda, že zdařilost svého výkladu oslabila zmíněnou nevhodnou kompozicí. 
Kupříkladu některé vlivné a s ohledem na zvolené téma relevantní koncepty mediálních studií 
i empirické analýzy zmiňuje až ve třetí části (str. 43-45).  
Slabinou je i nedostatečná autorčina orientace v základech mediologie. Projevuje se zaprvé 
tím, že svůj vlastní pokus o rozbor vybraných pramenů studentka mylně označuje 
za obsahovou analýzu kvalitativní, přestože z největší části podává pokus o rozbor 
kvantitativní. I k obsahové analýze přitom existuje řada dobře dostupných standardních titulů, 
některé dokonce v českém jazyce.1  
Záměrně zde ohledně empirické části hodnocené bakalářské práce píši o „pokusu“, 
jelikož metodika obsahové analýzy je složitější. Aby autorka lépe dostála jejím požadavkům, 
musela by kupříkladu vyjasnit, zda brala v potaz opravdu jen zpravodajské články (str. 32), 
tj. objasnit i to,  jak definuje žánr reportáže (str. 28, 34) a analytického článku a zda je 
zahrnula do zkoumaného souboru.   Doplnit by bylo třeba i to, jakým způsobem 
z vyhledaných mediálních textů provedla náhodný výběr vzorku  (str. 32).  
V neposlední řadě by studentka měla při objasnění své metody více informovat i o dalších 
omezeních způsobených povahou pramenů a způsobem jejich získání – u zpravodajství 
korporace The Knight Ridder podle mých poznatků nemohla s pomocí internetu určit to, 
zda byly dané články otištěny na první straně (to bylo jedno z hledisek výběru  textů 
z The New York Times). Bývalo by prospělo i větší zdůraznění neznalosti toho, nakolik se 
tyto články v denících mediální sítě The Knight Ridder opravdu objevovaly.  Podtrhuji, 
že tyto mé poznámky nechtějí zlehčit význam autorčina pokusu uplatnit i  – formalizovanou, 
koncepčně velmi náročnou a pracnou – metodu obsahové analýzy. Je cenný tím spíše, že si 
studentka  s její pomocí nad příslušnými prameny položila přínosné dílčí badatelské  otázky.  
V bakalářské práci Markéty Sošťákové by bylo náležité poukázat více na to, že velmi vlivným 
masmédiem využitým k vykreslení nepřítele před druhým iráckým tažením USA a jejich 
spojenců byla elektronická média, především televize.  Místy se autorka dopouští chyby časté 
ve studentských pracích: dílčí poznatek příliš zobecňuje, pomíjí další činitele a faktory 
působící ve sledovaném fenoménu. Kupříkladu opakovaně uvádí zevšeobecňující výroky 
o tom, čemu se americká média u daného tématu věnovala či nikoliv, pomíjí přitom šíři 
                                                           
1
 Srov. např. Winfried Schulz et al., Analýza obsahu mediálních sdělení (Praha: Karolinum, 2004) a Tomáš 

Trampota a Martina Vojtěchovská, Metody výzkumu médií (Praha: Portál, 2010).     
 



 

 

spektra sdělovacích prostředků a především fakt, že  sféra alternativních médií v USA, 
mj. těch internetových, rovněž nabízela  jiné náhledy a akcenty.  Příliš zjednodušující je – 
i závěrečné, tedy velmi důležité – autorčino tvrzení o tom, že selhání klíčových amerických 
masmédií před druhou invazí do Iráku bylo přelomové, popř. že málokdo čekal otevřené lhaní 
vysokých politických činitelů (str. 51).  Komplexní přesvědčovací i manipulativní techniky 
vůči masmédiím a obecněji při  ovlivňování veřejného mínění včetně odhalených konkrétních 
případů jsou staršího data, období po 11. 9. 2001 nebylo tak výrazným předělem.  I v českém 
jazyce jsou dostupné kvalitní statě týkající se příslušných postupů vlády USA kupř. v případě 
prvního iráckého tažení v roce 1990.2    
O mezerách autorčina teoretického a historického poznání dané matérie svědčí to, že zachází 
s pojmy jako „marketingová kampaň pro válku“ (str. 32), nikoliv ale se  zásadními, 
pro pojednávané téma opravdu klíčovými termíny a koncepty propaganda, ideologie 
a hegemonie (v masmédiích).  Existuje k  nim početná odborná literatura, jež je z nemalé části 
dostupná i v České republice (včetně knihovny autorčiny fakulty, respektive Knihovny 
T. G. Masaryka v Praze-Jinonicích).  Z relevantních autorů jmenuji Stuarta Halla,  Edwarda 
S. Hermana, Harolda D. Lasswella, Anthonyho Pratkanise nebo Nancy Snowovou.   
Kromě výše uvedené sotva obhajitelné prezentace selhání předních amerických masmédií 
po 11. 9. 2001 coby radikálního kvalitativního zlomu je zmíněný nedostatek bakalářské práce 
patrný i v nedůslednosti autorčiny argumentace.   Na jedné straně pojednává o příslušných 
nekorektních praktikách americké vlády a o práci masmédií velmi kriticky, na straně druhé 
ale – a to i v závěru –  vyslovuje interpretace mírnější. Některé ovšem ke zdůvodnění rozsahu 
selhání vůči kritériím kvalitní žurnalistiky nestačí.  Je to především autorčino přecenění vlivu 
přílišných osobních ambicí a soutěživosti některých novinářů, především  někdejší  
prominentní přispěvatelky deníku The New York Times Judith Millerové (str. 25-26).  
I z fakt, která na jiných místech snesla sama studentka, je zjevné, že důvody hrubě 
manipulativních článků byly hlubší a že osobnostní dispozice nehrály  tak velkou roli oproti 
těm systémovým, diskursivním a ideologickým.   V takových případech,  jako je ten   Judith 
Millerové, měla Markéta Sošťáková podniknout další rešerše (nebo k nim náležitě přihlédnout 
v následné argumentaci). Mocenské vazby Millerové, těsná spolupráce s neokonzervativními 
think-tanky a dalšími vlivovými agenturami zde dávají řadu důkazů, že k autorům  jako právě 
J. Millerová nelze přistupovat jen s měřítky standardně uplatňovanými na novináře.  
 
Škoda je, že se M. Sošťáková nesnažila zjišťovat, zda jí užívané mediálněvědné pojmy 
přebírané z anglickojazyčné literatury nemají ustálený překlad v českém jazyce. Vedlo 
to k několika chybám. Pojem „framing“ se ustáleně překládá jako „rámcování“, nikoliv jako 
„zarámování“ ani „rámování“ (str. 45). Psaním o „indexování“ či „teorii indexování“ (rovněž 
str.  45) autorka spíše mate, neboť český úzus onen výraz v daném smyslu nepřijal; „teorie 
indexování“ tak zůstává v české terminologii informatiky,  kupříkladu v  knihovnictví.   
Při užívání sousloví „převrácená pyramida“ a „nepsané pravidlo pyramidy“ studentka 
nešťastně spojuje dva rozdílné významy, čímž čtenáře mate (str. 6, 34 a 39). Jeden z těch 
významů se týká poučky ke kompozici novinových článků (a není pro sledované téma 
ani provednou empirickou analýzu důležitý3), druhý používá, zdá se, především sama autorka 
a míní jím pyramidu nikoliv „převrácenou“, ale klasickou – coby metaforu pro hierarchii 
významu jednotlivých zdrojů.  
Sklon  vyjadřovat se často pomocí metafor a bonmotů je jednou z dalších slabin pojednání 
M. Sošťákové (např. – cituji i s chybou v interpunkci – :  „Slonem, který již léta sedí 
                                                           
2
 Jaromír Volek, „Média v ‘omezené’ válce“, Revue pro média, č. 2 (duben 2002): 1-10. 

3 Studentka navíc pojem „převrácená pyramida“ nejdřív několikrát použije, ale až se značným odstupem se ho 
pokouší objasnit (str. 46). 



 

 

v obýváku americké žurnalistiky jsou obavy novinářů […], str. 46). Místy se tím text 
přibližuje hovorovému stylu, tedy  nevhodnému pro práci daného typu (srov. např. „nechali se 
vládou ̔ krmit z ruky̔ “, str. 7).   Platí to i o některých mezititulcích („Žena hromadného 
ničení“, str. 24) nebo v místě, kdy studentka při první zmínce jména Lewise Libbyho, 
vedoucího kanceláře viceprezidenta USA Dicka Cheneyho, uvádí místo Libbyho křestního 
jména  přezdívku (str. 9, totéž na str. 14).  Někdy autorka  překládá  chybně z angličtiny 
(např. termín „newspaper of record“ vysvětluje nejprve mylně jako „noviny hlavního 
záznamu událostí“, str. 4) nebo užívá nevhodně anglicismy  (kupř. „stěžovali si na pomyslné 
„ʽkroucení zápěstí̔ “, str. 16). 
Jiná spojení autorka uvádí – nevhodně – pouze v angličtině (např. „Project for New American 
Century“, str. 10). Navíc uplatňuje jen nedůsledně pravidlo, že u jmen obecně méně známých 
institucí apod. by měla uvést český překlad a název originálu v závorce.  
Nedostatky jsou i ve způsobu odkazování na zdroje.  Místy až poznámka pod čarou objasňuje, 
že autorka citaci některého badatele přebírá ze třetí  publikace (a neupozorňuje na to); 
u některých odkazů na články autorka neuvádí konkrétní číslo strany, ale jen stránkový rozsah 
celé studie (oba nešvary jsou k nalezení např. v pozn. pod čarou č. 1294). Ojediněle odkaz 
na příslušný zdroj úplně chybí nebo jím autorka mínila některý z výše uvedených, aniž by to 
dostatečně sdělila čtenáři, srov. např. pasáž na str. 48 zmiňující jakýsi výzkum Marylandské 
univerzity. U některých částí přinášejících číselné údaje chybí odkaz na pramen (např. u výše 
nákladu deníků z korporace The Knight Ridder, str. 29). 
Práci také zbytečně škodí často chybné psaní opakovaných a bezprostředně opakovaných 
odkazů, kdy chybí uvedení čísla strany (např. pozn. pod čarou č. 113) nebo zkratky 
pro bezprostředně opakovaný odkaz (kupř. v pozn. pod čarou č. 134). Podle zvolené citační 
normy měly být u internetových adres odebrány hypertextové odkazy, tj. linky by neměly být 
podtrženy. 
Autokorektuře uniklo i několik defektních souvětí (např. str. 6, 25 nebo 39) a obtížně 
srozumitelných či přímo zavádějících vyjádření. Studentka kupříkladu (i s chybným výrazem 
„tisícemi“) píše: „Televizní stanice, ale samozřejmě i tištěná média, se setkaly s tisícemi 
nespokojených diváků, kteří napadali vlastenectví jejich zpravodajství“ (str. 46); vyjádřit zde 
ale nepochybně chtěla to, že diváci a čtenáři některým médiím či relacím vytýkali údajné 
nedostatečné  vlastenectví.  Chybou je také, že bývalého zbrojního inspektora OSN Scotta 
Rittera, který se po roce 2001 vyslovoval velmi kriticky vůči některým krokům vlády 
G. W. Bushe, studentka označuje za „jednoho z bývalých inspektorů“ (str. 19), aniž by jej 
spojila s příslušnou institucí.  
Předložená bakalářská práce obsahuje i několik dalších znaků toho, že neprošla pečlivou 
autokorekturou.  Je v ní  řada obtížně srozumitelných souvětí (srov. např. poslední větu  
na str. 44) a neobratných vyjádření (kupř. o ochraně novinářského zdroje v případě britského 
zbrojního experta Davida Kellyho, str. 50). Zarážející je vysoký počet pravopisných chyb, 
zejména v psaní interpunkce (např. na str. 2, 4, 5, 7, 15, 18, 19, 46) a velkých písmen 
(např. pozn. pod čarou č. 3, str. 10, 28, 39, 45). Autorka nesjednotila přechylování u jména 
Judith Millerové (str. 24). 
 
Hodnocená bakalářská práce sice obsahuje řadu nedostatků, Markéta Sošťáková si ale zvolila 
velice náročné téma, nad nímž dokázala položit důležité badatelské otázky.  Místy navíc 

                                                           
4
 Poznámkovému aparátu uškodil i výskyt takových chyb, jako když se odkazuje na knihu Bena Bagdikiana 

The New Media Monopoly v pozn. č. 115 na str. 41 formou opakovaného zkráceného odkazu, aniž by mu výše 
předcházel odkaz základní. Výše v textu, na str. 30, je jméno B. Bagdikiana dvakrát uvedeno zkomoleně  jako 
„Bagdigian“, navíc   s defektním odkazem na  poznámku pod čarou. Písařských chyb je v textu hojně, 
a to i u vlastních jmen (např. „Krugaman“ na str. 40 místo „Krugman“). 



 

 

projevila velmi dobré rešeršní i analytické schopnosti.  Proto navrhuji hodnotit její práci 
známkou velmi dobře (2).  
 
 
Praha, 5. září 2011       PhDr.  Petr Šafařík 
  


