
European
Politics 
and Society

European Politics and Society:
Václav Havel Joint Master Programme

Universitat Pompeu Fabra

Neo-authoritarianism and Media Systems Transformation 
in Central and Eastern Europe

Master's Thesis

Author: Mariia Tepliakova 
Supervisor: Vjsnja Vukov, PhD

Year of the defence: 2021

1



Abstract

In several modern countries, media have to operate in “disabling environments” with limited 

journalistic freedom and judicial independence. Central and Eastern European states represent 

such settings to various extent, as the takeover of media regulatory organisations and decreasing 

media pluralism have become characteristic for this region, indicating a systemic shift. 

Nevertheless, the high-profile cases of Poland and Hungary could have contributed to 

overgeneralised conclusions regarding the nature of such transformations, attributing them to, inter 

alia, the rise of right-wing populism. Using the method of paired comparison, this thesis examines 

Poland and the Czech Republic to determine the exact mechanisms of change behind media capture 

in these countries. I contend that different manifestations of neo-authoritarianism in the region are 

responsible for manifold attacks on media independence, including sophisticated strategies of 

using SLAPPs, strategic lawsuits against public participation, and increasing concentration of 

media ownership combined with potential conflicts of interest. I conclude by suggesting directions 

for further research and policy-making to address media freedom on both national and European 

levels.

Keywords

democratic backsliding, neo-authoritarianism, Central and Eastern Europe, media system, 

media freedom, Poland, the Czech Republic

2



Acknowledgement

I would first like to express my gratitude to my supervisor, Professor Visnja Vukov. Her help 

and encouragement have been indispensable, and this thesis has benefitted immensely from her 

guidance. I would also like to thank my friends and family, who supported me during this 

challenging endeavour and helped me keep going even when it was especially challenging. Special 

appreciation is also due to Professor Zuzana Lizcová and Professor Eliška Tomalová of the Charles 

University and Magdalena Wilczynska of the Jagiellonian University for their indispensable help 

with the interview process. Lastly, I would like to acknowledge my partner's contribution and 

thank him for his extreme patience and loyalty.

3



Table of Contents

INTRODUCTION 5

LITERATURE REVIEW 8

Transition Paradigm 8

Democratic Backsliding 10

Business-political Symbiosis 11

Comparative Media Theories 14

MEDIA TRANSFORMATIONS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE 17

THEORETICAL FRAMEWORK 21

RESEARCH DESIGN 27

FINDINGS 28

Poland 28

Czech Republic 33

Key Discrepancies 36

Discussion 40

CONCLUSION 43

LIST OF REFERENCES 45

LIST OF APPENDICES 62

Appendix no. 1: List of interviewees 62

Appendix no. 2: Media development graphs 63

4



Introduction

There is a wide academic agreement on the role of the media in modern society and its impact 

on both public and private spheres of life. Over the years, researchers have studied media effects 

on representative democracy (Coleman and Spiller, 2003), governing practices (Peters, 2016), 

voting patterns (DellaVigna and Kaplan, 2007), and, more recently, social media effects on 

political and civic participation (Gil de Zúniga, Jung and Valenzuela, 2012; Boulianne, 2018). In 

the report entitled Media Matters (Global Forum for Media Development, 2006), the authors stress 

independent media's integral role for good governance, effective development and democratic 

transitions. Even though media's effects are not limited to exclusively positive, they can only be a 

‘driver of change' (Ridge-Newman, 2020) and contribute to, for instance, the strengthening of 

democracy, in a so-called ‘enabling environment' (Price and Krug, 2006). It can be characterised 

by the rule of law and a sufficient degree of media freedom (Jakubowicz and Sukosd, 2008).

When the environment is ‘disabling', media can hardly make a difference. They might even 

contribute to the consolidation of (semi-)authoritarian regimes. The last decade's transformations 

in Central and Eastern Europe constitute an illustrative example of such conditions, with declining 

media freedom recorded in all members of the Visegrád Group (see Figure 1 and Figure 5). 

However, the nature of these developments differs across the region, and there is no comprehensive 

explanation for this internal divergence. Two ‘paradigmatic cases' of democratic backsliding in 

CEE (Cianetti, Dawson and Hanley, 2018, p. 245), Poland and Hungary, could have contributed 

to overgeneralised conclusions regarding the character of such transformations, attributing them 

to right-wing populism (Barát, 2017; Szabó, 2020), de-democratisation (Bogaards, 2018) or 

democratic backsliding (Bermeo, 2016), and neo-authoritarianism (Wodak, 2019). Two remaining 

members of the Visegrád Group, the Czech Republic and Slovakia, remain understudied since

5



Czech and Slovak politicians are ‘less loud' and the ‘situation is more erratic' (Csanyi, 2020, p. 

12; Szabó, 2020, p. 38).

Thus, my research questions are: how and to what extent has the rise of neo-authoritarianism 

affected media systems in Poland and the Czech Republic? What are the exact mechanisms of 

change and the actors behind those transformations?

While there is consensus on the deterioration of press freedom in the region, explanations of 

this phenomenon vary depending on research focus. For example, transitologists try to find a glitch 

in the post-communist transition of counties (Jakubowicz and Sukosd, 2008), while political 

economists look into the ‘cosy symbiosis' between political and economic elites (Knott, 2018, p. 

363). A significant group of researchers also use democratic backsliding as a primary explanatory 

factor, which can manifest itself as ‘executive aggrandisement' (Bermeo, 2016, p. 6). While this 

approach explains the case of Poland with its ongoing rule of law crisis (Barrett et al., 2020), the 

case of the Czech Republic represents a ‘side door to backsliding' (Hanley and Vachudova, 2018, 

p. 278), as Prime Minister Andrej Babiš exercises personal control over ruling party ANO (Action 

of Dissatisfied Citizens, Akce nespokojených občanů) and the majority of media outlets in the 

country instead of dismantling checks and balances on the executive branch (Buštíková and Guasti, 

2019). Reporters Without Borders also expressed concerns over rising media concentration and 

increasing political pressure on public service media in the Czech Republic (Reporters Without 

Borders, 2016, 2021). However, despite scholars' findings, it remains unclear whether the 

emblematic cases of Poland and Hungary represent a qualitatively different media capture dynamic 

than their fellow V4 members, the Czech Republic and Slovakia.

6



Advancing knowledge in this regard will help us understand the relationship between the 

decline in the quality of democracy and the deterioration of press freedom. Moreover, more 

insights into the specific mechanisms and actors behind these transformations will help us better 

understand how to start the reverse process and restore freedom of the press and freedom of 

expression through specific policies and international action. While this research looks specifically 

into the Central and Eastern European countries, global trends of reduced market plurality, 

increasing media ownership concentration and commercial influence over editorial content that 

have been recorded in the majority of the EU Member States (Brogi et al., 2017). However, the 

situation in the east of the EU is more acute than ever, as Freedom House now evaluates Poland 

as a ‘semi-consolidated' democracy (Tilles, 2020b), and Hungary, Poland's fellow V4 member, is 

currently classed as an electoral authoritarian regime (Varieties of Democracy (V-Dem), 2020), 

making it the first non-democratic Member State in the EU.

This research posits that the comparison between a paradigmatic case of Poland, that features a 

more profound version of democratic backsliding, and the Czech Republic, that still has effective 

instruments of democratic accountability, helps us unravel the mechanisms of change and broaden 

our understanding of media systems transformations that took place from 2010 to 2020. 

Furthermore, this thesis suggests a new, more inclusive framework for interpreting declining 

media freedom in Europe and emphasizes the importance of the legal aspect in media freedom. 

This finding is twofold and concerns the issue of concentration of media ownership combined with 

potential conflicts of interest, and the adverse role of SLAPPs, strategic lawsuits against public 

participation.

The structure of the rest of this thesis is as follows. The following section summarises the 

current state of the field, central debates and critical gaps distinguished in the literature on the 

7



decline in media freedom and its possible causes in Central and Eastern Europe. Then we attempt 

to paint a comprehensive picture of the media developments in the studied countries over the last 

decade using data from such organisations as Freedom House, Reporters without Borders, 

Varieties of Democracy project and EUI's Centre for Media Pluralism and Freedom. The 

following section examines and clarifies some of the key concepts for this research: neo­

authoritarianism, democratic backsliding, (ethno-)populism and media system. The subsequent 

section outlines my research design, identifying data sources and methods of analysis, as well as 

justifying my case selection. Finally, I discuss the results of my analysis and conclude by 

acknowledging the limitations of this study and suggesting some options for further research and 

policy-making.

Literature Review

When it comes to Central and Eastern Europe, there are four approaches to analysing the 

relationships between media and political spheres that I would like to discuss. These are: 1) a 

transition paradigm; 2) a democratic backsliding approach; 3) an approach focused on links 

between economic and political elites; and 4) a comparative media theories approach. Each of 

these approaches has certain advantages and manages to explain some of the internal divergences 

in the region.

Transition Paradigm

The transition paradigm concerns the post-communist transition that all former Eastern Bloc 

members have gone through with varying degrees of success. This approach aims to ‘explicitly 

explain political change from dictatorial to democratic regimes' while assuming that ‘processes of 

democratic political change and the burgeoning of market economies are linked and working 

towards a pre-determined end' (Sparks, 2008, p. 9). While Samuel Huntington (1993) is probably 

the most well-known representative of transitology, some scholars (e.g., Mihelj and Downey, 

8



2017) have also popularised this paradigm in the field of media studies, considering various forms 

of Soviet-style authoritarianism as a starting point for the democratic transition of media 

landscapes in Central and Eastern Europe. Some of the clearest examples of its implementation 

would be the work by Mickiewicz (2008), who observed the transformation of public TV in post­

Soviet Russia, as well as its interconnections with power; Rantanen (2002) with a more global 

perspective on media communications in Russia, as well as Jakubowicz and Sukosd (2008), who 

were trying ‘to find the right place on map' for previously socialist countries in CEE. Some 

elements of the transition paradigm could also be found in the normative models of Hallin and 

Mancini (2004), that I will discuss below, as the researchers measured media in studied countries 

against what has come to be known as the ‘liberal model', implying that such an arrangement is 

the only desirable objective.

However, the very concept of transition has been widely criticised over the years. One of the 

most influential critiques of this paradigm belongs to Carothers (2002), who identified the ‘five 

main errors' of the transition paradigm that significantly limit its explanatory potential. Firstly, 

transitologists regard passing the authoritarian rule as an automatic way to democracy and believe 

that democratisation is a linear process with a universal destination point of a fully consolidated 

democracy. On the contrary, Carothers (2002, p. 18) claims that ‘the middle ground between full- 

fledged democracy and outright dictatorship is actually the most common political condition in 

the post-communist world'. He also criticises the widespread beliefs that it is possible to create 

democratic institutions based on existing states. Sparks (2008, p. 9) agrees with him and, using the 

theory of elite continuity, provides an example of ‘an attempt to create newspapers like the New 

York Times and broadcasters like the BBC' in previously socialist countries like Poland. Instead, 

this endeavour led to the emergence of print outlets that were ‘highly partisan in their orientation' 

and TV channels that ‘remained closely aligned with the state rather than the public' (Sparks and 

9



Reading, 1998, p. 175). Several analyses of media system transitions in Central and Eastern Europe 

commonly conclude that they were not purely success stories. ‘Consolidation' and ‘pluralisation', 

described by Topfl (2011) as two phases of the media transition process, have been only partly 

achieved at best. Given the wave of ‘post-transitional and post-accession backlash' (Rupnik, 2007, 

p. 20), that has recently brought various populist or right-wing extremist political forces to power 

in several Central European countries and the ‘diminishing autonomy of news media' in these 

countries (Štětka, 2012, p. 449), transition paradigm fails to explain last decade's developments in 

the region comprehensively.

Democratic Backsliding

The second approach I would like to discuss uses democratic backsliding as a main explanatory 

factor. While I discuss this phenomenon in more detail in the theoretical framework section, here 

I would like to specifically mention the existing body of literature that looks into the relationship 

between the declining quality of democracy and decreasing media freedom. One of the most 

significant symptoms of the democratic backsliding, this unsuccessful voyage towards liberal 

democracy, is the process of executive aggrandisement, ‘when elected executives weaken checks 

on executive power one by one' (Bermeo, 2016, p. 7). The list of such checks, or constraints, on 

executive power commonly includes the judiciary, independent media, and civil society. These 

can serve as ‘an effective “bulwark” against democratic decay and a source of democratic 

resilience' (Bernhard, 2020. p. 353; Weyland, 2020, p. 390). In their efforts to ‘undermine 

democratic accountability' (Guasti, 2020, p. 474), illiberal actors can choose one target or attack 

all of those safeguards at once.

For instance, it is suggested that the process of media capture, ‘the essential political influence 

exerted on media players' (Bajomi-Lázár, 2013, p. 72), often happens as a ‘separate, but occurring 

alongside the executive aggrandisement and the consequent “state capture”' (Knott, 2018, p. 365).

10



Polyák (2015) lists the takeover of media regulatory organisations by the state, the restriction of 

journalistic freedom and the total reallocation of market resources as characteristic for Hungary 

and Poland. However, this is not a universal scenario. While the judiciary's lack of independence 

in the CEE countries mentioned above has attracted international attention (Barrett et al., 2020), 

the courts in the Czech Republic remain independent. Pospíšil (2020) describes the Czech 

Constitutional Court as a 'utility tool for correcting politics', meaning that the balance of power 

between the branches is still maintained.

What is more, Buštíková and Guasti (2019), when exploring the roots of technocratic populism 

in the Czech Republic, imply that the efforts to dismantle the system of checks and balances have 

so far proven unsuccessful. While Vachudova (2019) attributes the erosion of ‘diagonal 

accountability', i.e., civic participation and media freedom, to technocratic populists, the 

democratic backsliding approach does not explain the Czech case fully. Hanley and Vachudova 

(2018, p. 289) claim that ‘a gradual seizure power in the economy and media have served as a 

substitute [for the executive aggrandisement]' for the Czech Prime Minister and a leader of the 

ANO Andrej Babiš.

Business-political Symbiosis

The third approach that I believe is relevant for this study could be summarised by the notion 

of a ‘cosy symbiosis' between political and economic elites (Knott, 2018, p. 363), as some 

researchers link media capture to the concentration of media ownership (Corneo, 2006) and 

instrumentalisation of media outlets by their owners (Štětka, 2012). This phenomenon is not 

exclusive to the studied countries and has been noted by researchers and international organisations 

in several previously socialist states. For instance, in their report on 2014 Moldovan parliamentary 

elections, Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE, 2015, p. 3) suggests that 

‘business-political elites capture media to cement their informal power and encroach into formal 

11



politics via the politicisation of media reporting in favour of the owners and their interests'. It was 

also noted beyond the EU East, as the popular phrase ‘give me a ministry or I will start a 

newspaper,' allegedly embodies a Greek tradition of business individuals using their media as 

political weapons (Hallin and Papathanassopoulos, 2002, p. 178). This surmise seems correct for 

the Czech case, too, as Prime Minister Babiš is an oligarch, the second-richest man in the country, 

and a media magnate (Hanley and Vachudova, 2018; Cirhan and Kopecký, 2020). Moreover, his 

media holdings make him ‘the most influential person in the Czech media' (Lazarová, 2014), as 

the audience of all the media outlets he owns constitutes between a third and a half of Czech adults 

(Kmenta, 2017). It is also worth noting the chronology of events that differs from the paradigmatic 

cases: unlike in Poland and Hungary, this accumulation of vast economic and media power has 

preceded rather than followed a populist electoral challenge, as Babiš was a media magnate before 

founding ANO and running for office (Hanley and Vachudova, 2018).

However, until recently, CEE media markets had a significant, and in some cases dominant, 

share of foreign ownership. The development of this arrangement ‘did not follow a universal 

pattern, and its outcomes displayed important differences across the regions' (Štětka, 2012, p. 

437). Gross (2002) notes that the speed and intensity of the foreign influx were contingent on the 

degree of liberty of media legislation and the external assessment of the state of the economy. For 

example, the Czech Republic and Hungary are prime examples of the ‘spontaneous privatisation' 

of the press, as the newspapers were taken over by their own editorial teams at virtually no costs 

and then sold to foreign investors (Downing, 1996; Sparks, 2008). On the other hand, Poland has 

established a special commission that supervised the transfer of ownership of almost two hundred 

newspapers and periodicals, many of which were given to their editorial teams (Klimkiewicz, 

2004), as well as limited the share of foreign ownership in television to 33 per cent. As a result, 

foreign investors dominated some markets by the end of the 1990s, while in others they only 

12



managed to assume market leadership in the chosen segments, such as print or broadcasting 

(Štětka, 2012).

Following the 2008 financial crisis, the wave of de-Westernisation of CEE media markets 

commenced, as local business elites acquired stakes that foreign companies were depleting. The 

crucial difference between global media corporations such as News Corp and Mecom and the new 

owners was the ‘other-than-media background' of local owners (Štětka, 2012). Unlike ‘pure' 

media moguls, also known as ‘press barons', this type of owners has come to be known as 

‘media/industrialist moguls' (Tunstall and Palmer, 1991), ‘tycoons' (Mazzoleni, 2006) or simply 

‘industrialists' (Hallin and Mancini, 2004; Leandros, 2010). All those terms are used to refer to 

rich and powerful individuals who have succeeded in the industries unrelated to media first and 

then built a media empire that they use primarily for ‘exercising public influence and to advance 

their business and political goals' (Štětka, 2012, p. 446). Tunstall and Palmer (1991, p. 113) 

specifically mention a ‘distinctive Italian school of political moguls', hinting at the most well- 

known example of the media magnate turned politician, former Italian PM Silvio Berlusconi.

Since such media tycoons do not need to follow the classical business model and keep their 

media profitable, they instrumentalise them in several ways, ranging from promoting their primary 

business to harming their rivals' reputation. Moreover, local elites have also used their media 

outlets ‘to reduce scrutiny of their activities' (Reporters Without Borders, 2016). Nonetheless, 

despite some common features across the region, there are some significant discrepancies from the 

patterns described above. For instance, Poland, the biggest media market in CEE, is distinctive for 

several reasons. Firstly, a wealthy Polish businessman Zygmunt Solorz-Žak that built his media 

empire, Polsat Group, embodies an exception from the media industrialists rule, rather than a norm, 

as he has made a fortune exclusively on TV operations rather than through his earnings in other 

13



industries (Zybertowicz, 2008; Štětka, 2012). On the other hand, Poland has several examples of 

strong locally owned media outlets that function independently. The most potent example is media 

house Agora, which ‘certainly belongs to the most successful news media companies in the whole 

CEE region' (Štětka, 2012, p. 450). It was co-founded by the former dissident Adam Michnik, 

who is to this day an editor-in-chief of the country's leading quality paper Gazeta Wyborcza.

Thus, the third approach I have explored also fails to exhaustively clarify the internal divergence 

of media capture in the region. It seems that only a combination of the explanatory factors 

described above could successfully explain the discrepancies in the media landscape of Central 

and Eastern Europe. I would like to complete my review of the relevant literature by briefly 

mentioning comparative media theories that I believe are relevant for this research. While their 

most significant disadvantage stems from their inability to trace the developments over tie, they 

offer valuable insights for positioning the studied media systems in a global context.

Comparative Media Theories

Building on the “Four Theories of the Press” legacy (Siebert, Peterson and Schramm, 1956), 

Hallin and Mancini (2004) have made a valuable contribution to the comparative media studies by 

identifying three models of journalism and the media-politics relationship: Mediterranean or 

Polarized Pluralist Model, North/Central Europe or Democratic Corporatist Model, and North 

Atlantic or Liberal Model. These models are based on four dimensions: structure of media markets, 

political parallelism, professionalisation of journalism, and the role of the state. Their initial 

analysis included media systems of the United States, Canada, and most of Western Europe, as the 

researchers believed that those models ‘tend to be the dominant globally' (Hallin and Mancini, 

2004, p. 6) and that the liberal model is a desirable result for the evolutions of media systems 

around the globe. While the critique of the transition paradigm has already been covered in this 

14



review, this analysis has also been criticised for its Western-centric nature and its limited 

explanatory power in the case of non-democracies.

For the updated version of the book (Hallin and Mancini, 2012), which included contributions 

from such countries as Russia, China, and Poland, Dobek-Ostrowska (2012, p. 50) concluded that 

the Polish media system could be described as a ‘hybrid' of the Polarized Pluralist and Liberal 

models, with a few elements of the Democratic Corporatist model and the country's post­

communist legacy. This combination is unique: when positioned on the three-model triangle 

(Hallin and Mancini, 2004), Poland is the closest to the centre, meaning that it does not fit any 

suggested model. However, this was not the first acknowledgement of the resemblance between 

CEE and Mediterranean media systems. As early as 1994, the concept of ‘Italianisation' emerged. 

It was first coined by Splichal .(1994) and then developed by Goban-Klas (1996, p. 40), who argues 

that characteristics of the Italian media system, such as political party influence on the selection of 

topics and the structure of the media organisations, are ‘surprisingly close to the present situation 

in East-Central Europe'. The concept later evolved into ‘Mediterraneanisation', as Jakubowicz 

(2008) claims that former communist countries have some common characteristics with the 

Mediterranean states, namely recent democratisation, lag in economic development, weak rational- 

legal authority, and a strong direct influence of the state.

Wyka (2007) further personalised this concept, as she talks about the ‘Berlusconisation' of mass 

media in CEE. This notion includes the elements of the approach I discussed above, as it explores 

how Mediaset, the largest commercial broadcaster founded by Berlusconi, helped him become a 

significant political power. Becoming a representative of the state, Berlusconi managed to create 

a duopoly, using his own Mediaset and the state-owned broadcaster RAI (Radiotelevisione 

Italiana) to form a powerful symbiosis between politics and media. This has eventually caught the 

15



Parliamentary Assembly of the Council of Europe's attention in 2004, as it approved the resolution 

(Parliamentary Assembly, 2004), deploring the ‘concentration of political, commercial and media 

power in Italy in the hands of one person' and expressing their concern over the deterioration of 

media pluralism and freedom of expression. The concept of Berlusconisation, as a result, can be 

summed up as ‘permanent control over the media and blatant partisanship in the media” (Wyka, 

2007, p. 3) due to “monopolisation of media outlets by politicians and businessmen who use them 

for their personal, political or business purposes exclusively' (Reljic, 2004). While the permanency 

of this arrangement probably needs a longitudinal study, several studies note the similarity of 

Andrej Babiš' motivations for entering politics and efforts to maximise a combination of political, 

economic and media power to that of Berlusconi (Kopeček, 2016; Naxera, 2018).

While comparative approaches and classifications of media systems can be very useful for 

describing the main features of CEE media systems, they are less concerned with and less helpful 

for understanding changes over time and transformations of media systems in the region. However, 

they allow us to draw parallels and notice similarities between manifestations of the same 

phenomena in different regions. For example, the body of literature I discussed above clearly 

points to the need to consult the experience of Southern European countries to understand some of 

the processes taking place in the CEE states and emphasise the necessity of combining several 

groups of explanatory factors.

The next section traces the developments of media systems in Central and Eastern Europe over 

the last decade using data from international organisation that measure and analyse freedom of the 

press in the world.

16



Media Transformations in Central and Eastern Europe

In this section, I am going to provide an overview of what the most well-known ratings, namely 

the Freedom of the Press Index by Freedom House, World Press Freedom Index by Reporters 

without Borders (Reporters sans frontiěres, RSF), Media Pluralism Monitor by the European 

University Institute (EUI) and media indicators of the Varieties of Democracy Project (V-Dem), 

demonstrate in regards to media transformations in CEE, as well as discuss some of the limitations 

of these measurements. While some dimensions that are measured overlap in several organisations, 

some criteria are unique to a particular research team.

Firstly, the general press freedom assessments should be discussed. There are two universally 

recognised ratings: Freedom House's index, the oldest regularly published international media 

freedom measure, and Reporters without Borders index. They face similar overall challenges 

regarding subjectivity and bias since the findings for each country are generally based on the 

evaluation of very few people, and in the case of Freedom House, just one person (Schneider, 

2014). Nonetheless, it provides valuable insights into the dynamics of the situation. What is more, 

since Freedom House terminated its annual media freedom measurements in 2017, I found it 

helpful to complement its evaluations with RSF, which commenced their analysis in 2013.

Freedom House assigned country and territory a total press freedom score from 0 (best) to 100 

(worst) and status of Free (0 to 30), Partly Free (31 to 60), and Not Free (61 to 100). Figure 1 

demonstrates that Poland and Hungary have moved to the category of Partly Free over the last 

decade A sharp decrease followed an electoral change in both cases, with Fidesz and PiS (Prawo 

i Sprawiedliwosč, Law and Justice) securing a parliamentary majority in 2010 and 2015, 

respectively (Election Watch Hungary, 2010; Associated Press, 2015). On the contrary, while their 

overall press freedom score was decreasing, the Czech Republic and Slovakia remained their Free 

17



status until 2017. What is more, the overall assessment of the Czech media environment is close 

to that of countries that traditionally find themselves at the top of the rating, Germany and Finland. 

Even though ANO first entered the government in October 2013, following Andrej Babiš's 

purchase of the Mafra media group, which publishes the major national dailies Mladá fronta Dnes 

and Lidové noviny (Vojtěchovská, 2017), Czech overall press freedom score only declined slightly 

relative to its neighbours.

On the contrary, RSF assesses these changes more critically (see Figure 5). This evaluation 

might stem from the very definition of media freedom employed since representatives of RSF 

claim that they care exclusively about the opportunities that journalists and bloggers have to spread 

information' (whether they have it or not), rather than the quality of the content they potentially 

distribute (Schneider, 2014). Perhaps this is why the Czech Republic has moved from the 16th to 

the 40th place in seven years of observation (out of 180 countries and territories scored). However, 

it is not possible to know which of the seven criteria that make up the RSF index was the one that 

caused this fall since they do not provide a more detailed breakdown of their scores. Reporters 

without Border evaluate the following dimensions: pluralism, media independence, environment 

and self-censorship, legislative framework, transparency, infrastructure, and abuses and acts of 

violence against journalists and media.

Separate scores are available for three dimensions of the media environment measured by the 

Freedom House. Figure 2, Figure 3 and Figure 4 demonstrate that Hungary has decreased the 

most in all three subcategories, while Poland has followed its fellow V4 member in legal and 

political environment scores. However, the Polish economic environment is evaluated similarly to 

that of the Czech Republic and Slovakia. When it comes to the Czech Republic, its legal 

environment deserves a special mention, as Freedom House gave it a higher score than Germany 

18



in 2017. As I have discussed above, Czech courts are largely considered to be independent and 

have an important deterrent effect on the executive power of ANO and their partners in the ruling 

coalition. However, even though the results of each subcategory are known, this does not allow 

me to draw sufficiently detailed conclusions. Each subcategory contains 7-8 questions with 

clarifications, and therefore I cannot say with certainty which of the parameters led to a 

deterioration in the rating. For instance, just one parameter evaluating the quality of the political 

environment in the country has sub-questions ranging from the degree of independence of 

journalists from editorial direction to governmental attempts to influence or manipulate online 

content (Freedom House, 1980-2017).

That is why I think it is necessary to turn to highly specialised measurements of press freedom. 

V-Dem's media indicators (Figure 6 - Figure 12) are incredibly specific and provide interesting 

insights. For instance, the evaluations of media bias (Figure 6) and self-censorship (Figure 12) 

demonstrate that coverage of politically sensitive issues is getting more difficult in Europe and that 

the changes are not limited to the CEE region. However, the Czech Republic and Poland's rates 

decreased significantly over the decade, indicating that ‘print and broadcast media cover the ruling 

party and its candidates more, while the opposition parties or candidates receive only negative 

coverage'. Self-censorship is also becoming increasingly more common. That is something EUI's 

Media Pluralism Monitor confirms as well: the experts claim that none of the EU countries is free 

from risks to media pluralism and that such risks are increasing. They attribute such changes to 

‘deteriorating compliance with standards on freedom of expression and media pluralism that were 

taken for granted' (Brogi et al., 2017).

I would also like to expressly point out two indicators concerning the freedom of the Internet 

and the attempts of governmental regulation of it. As Figure 9 shows, there are practically no 

19



attempts to censor information online in CEE, with most countries averaging close to 4, which 

stands for ‘the government allows Internet access that is unrestricted' (Varieties of Democracy (V- 

Dem), 2020). What is more, online media also represent a wide range of political perspectives 

(Figure 11). Compared to the results of similar measurements applied to ‘old media', such as 

broadcasting and press (Figure 8 and Figure 10), it is clear that Internet constitutes a less restricted 

environment in Europe. When compared to such attempts of controlling the online space as the 

Great Firewall of China, ‘the world's most sophisticated and pervasive censorship system' 

(Roberts, 2018, p. 16) and Russian ‘nationalization of Internet' (Stadnik, 2019), European 

countries, including Poland and the Czech Republic, fare quite well.

Lastly, I would like to review the assessment of EUI that deals specifically with media 

pluralism, i.e., representation of different perspectives and points of view in media. They evaluate 

four areas: basic protection, market plurality, political independence, and social inclusiveness. 

Two of those are of particular interest to this thesis. The second category deals with transparency 

of media ownership, concentration, and owners' influence on the editorial content. Both Poland 

and the Czech Republic belong to the high-risk level, but market concentration is referred to as ‘a 

source of medium or high risk for media pluralism in all of the EU countries, without exception' 

(Brogi et al, 2020, p. 4). The third category explores the political independence of media, with 

such indicators as editorial autonomy, independence of PSM governance and funding and editorial 

autonomy. The level of risk in this category increased for Poland (Klimkiewicz, 2017). However, 

the Czech Republic has also scored a high-risk level in the editorial autonomy indicator due to the 

‘lack of specific safeguards and practices related to the appointment and dismissal of editors-in- 

chief and clear self-regulatory measures in the industry' (Brogi et al., 2020, p. 36).

20



Two important conclusions can be drawn from this short review. The first is the complexity and 

diversity of Central and Eastern Europe as a region, since even Poland and Hungary, the critical 

cases of the deteriorating media freedom, embody similar but not identical developments. What is 

more, while the Czech Republic stands out significantly for the strength of its judiciary, it still 

shows deterioration in some aspects of its media pluralism. The second conclusion is the global 

nature of trends that have a negative impact on freedom of speech and opinion. Declining media 

pluralism and increasing concentration of media ownership is recorded in every country in Europe, 

which allows us to question the excessive accusation of the EU East.

The following section clarifies the explanatory factors used throughout this thesis, mainly neo­

authoritarianism, democratic backsliding, and populism, and traces their interrelations and 

discusses the notion of a media system.

Theoretical Framework

This section will discuss the key notions utilised in this thesis, starting with neo­

authoritarianism that I employ as the main explanatory factor for the changes in media systems in 

Poland and the Czech Republic. In addition, related phenomena such as democratic backsliding 

and (ethno-)populism are reviewed, as I trace the relationship of these concepts. However, it is 

crucial to separate these notions from each other to avoid ‘sloppy conceptualisations and invalid 

inferences' (Rooduijn, 2019, p. 1).

I will start by referring to the parent concept of authoritarianism. Linz (1965) used the Franco 

regime in Spain to define this notion: ‘a form of government characterised by strong central power 

and limited individual freedom'. He also outlined the following as characteristics of an 

authoritarian state: limited political pluralism places constraints on political parties, interest groups 

and NGOs; political legitimacy is mainly dependent on emotions and identification with the regime 

21



‘as a necessary evil'; suppression of the opposition, minimal political mobilisation; and vague and 

non-transparent definitions of the powers of the executive. However, as Cerutti (2017) notes, 

several typologies of authoritarianism have been conceptualised so far, making drawing a 

generally accepted definition more complicated. He adds to the debate by listing the following 

main features that different elaborations of the phenomenon have in common: ‘the non-acceptance 

of conflict and plurality as normal elements of politics, the will to preserve the status quo and 

prevent change by keeping all political dynamics under close control by a strong central power, 

and lastly, the erosion of the rule of law, the division of powers, and democratic voting procedures' 

(Cerutti, 2017, pp. 238-239).

What complicates the application of this concept to the studied countries is arguably the 

ongoing development of the situation. Even though Barak Obama recently used Poland and 

Hungary's example of how ‘democracy can die at the ballot box' and declared them ‘essentially 

authoritarian' (Tilles, 2021), I believe that ‘authoritarianising' might be a more suitable label. For 

instance, Poland was reported as the major ‘autocratizer' in V-Dem 2021 report, as it declined the 

most during the last decade (Luhrmann, Tannenberg and Lindberg, 2018). While the Czech 

Republic does not belong in the group of cases of ‘significant and substantial autocratization', its 

score on V-Dem's Liberal Democracy Index (LDI) has also declined since 2010, constituting a 

part of the accelerating ‘third wave of autocratization' (Hellmeier et al., 2021, p. 6).

But what is a potential destination of the ‘authoritarianising' process? I reckon it might be a 

type of a political regime described by Levitsky and Way (2002) — ‘competitive authoritarianism' 

— as a regime ‘democratic in appearance' (Wodak, 2019, p. 200), but with key democratic pillars 

(electoral, legislative, judicial and media) skewed in favour of the ruling party. However, this 

concept emphasises the level of contestation still existing in the society, while I would prefer to 

22



focus on the qualitatively new character of the recent developments and therefore employ the 

concept of neo-authoritarianism. I believe that the prefix “neo-” in neo-authoritarianism does not 

signify that these developments are necessarily new in a way that presupposes a successful 

democratic consolidation beforehand. As I will discuss below, this approach might have yielded a 

particular biased perception of the state of affairs in the region, including notably undervaluing the 

deliberative practices of citizens (Dawson, 2018), i.e., the level of development of civic society. 

In part, the development of authoritarianism in the 2010s is distinctive due to new technologies 

being available, especially new media that might be captured and exploited by rent-seeking elites, 

as they offered new opportunities for surveillance and propaganda (Tucker et al., 2017). Here I 

would like to specifically mention the theory of ‘informational autocracy', defined by Guriev and 

Treisman (2019, p. 100) as a ‘less bloody form of authoritarianism' that concentrates power 

without isolation and mass repressions, but instead manipulates information and creates a gap in 

political knowledge between the ‘informed elite' and the general public.

Neo-authoritarianism as a particular method of rule might overlap with several phenomena that 

I would like to discuss, starting with the notion of democratic backsliding. It is probably most 

frequently used to refer to the most recent developments in Central and Eastern Europe and could 

be summarised as ‘changes in formal or informal institutions that move the polity in the direction 

of a hybrid or authoritarian regime' (Tucker et al., 2017). Furthermore, Bermeo (2016, p. 5) 

specifically points out the ‘state-led' character of such changes, meaning that existing power­

holders are the ones driving a gradual process of democratic regression. The final destination of 

such transformation does not necessarily comprise a slide into consolidated authoritarianism 

(Mechkova, Luhrmann and Lindberg, 2017). It could also constitute a state of a ‘democratic- 

authoritarian dynamic equilibrium' (Knott, 2018, p. 355), i.e., moving between periods of 

democratic progress and backsliding. Bermeo (2016, p. 3) summarised it in the following way:

23



‘states can experience backsliding at different speeds, within different regime types, and reach 

different endpoints'. However, the concept of democratic backsliding has received some criticism 

over the years. The crucial weakness of this notion is its focus on institutional design and 

institutional consolidation (Cianetti, Dawson and Hanley, 2018). In the case of Central and Eastern 

European countries, this scrutiny was represented by the EU accession criteria that include 

‘stability of institutions guaranteeing democracy', as well as ‘administrative and institutional 

capacity to effectively implement the acquis' (European Commission, 1993). As a result, Poland 

and Hungary that were once praised as the ‘standard bearers of liberal democracy in the post­

communist region' (Vachudova, 2020, p. 319), are currently studied as the clearest cases of 

democratic backsliding. However, according to Dimitrova (2018, p. 258), backsliding can also 

constitute ‘the use of informal rules or practices affecting the staffing and functioning of key 

democratic and state institutions'. Therefore, a slightly different, more inclusive, and 

interdisciplinary approach is needed when scrutinising state and media capture in CEE, as those 

processes represent a fusion of political, economic and media power, formal and informal 

relationships.

Neo-authoritarianism can also overlap with populism, although it is neither sufficient nor 

necessary for such a political regime to develop. While populism is probably one of the most 

controversial notions in contemporary political and social science due to its extreme context­

dependency (Smilov and Krastev, 2008) and vagueness, I would like to use a well-known 

conceptualisation by Mudde (2004). He defines populism as

an ideology that considers society to be ultimately separated into two homogeneous and 
antagonistic groups, “the pure people” versus “the corrupt elite', and which argues that 
politics should be an expression of the volonté générale (general will) of the people.

24



Populism is associated with ‘a particular set of political messages, often involving cultural 

conservatism, anti-immigrant animus, and opposition to globalization' (Guriev and Treisman, 

2019, p. 102). Central and Eastern Europe saw an ‘unprecedented upsurge' in right-wing populism 

in the last 10-15 years that facilitates certain discursive shifts (Krzyžanowski, 2020, p. 504). For 

instance, Wodak (2019, p. 195) looks into the normalisation of xenophobia manifested in the 

‘assessment of migrants as a threat to inner security and a burden on the welfare state and education 

system'. However, the Czech case represents a different kind of populism. According to Klimeš 

(2016), ANO is more technocratic than nationalist: not only the trope of the ‘great Czech nation' 

is not used, but an overall ‘absence of any ideology' has been noted. The kind of populism that 

Babiš has brought into Czech politics is a populism of ‘anti-politics that celebrates the 

concentration of power in the hands of businesspeople, “experts” or managers - and discounts the 

participation of citizens and civic groups' (Hanley and Vachudova, 2018, p. 286).

That is why I would like to mention a more specific concept of ethnopopulism, ‘an elite strategy 

for winning votes and concentrating power', that intertwines the defence of the people with the 

defence of ethnicity, culture, nation, religion and/or race (Vachudova, 2020, p. 318). This strategy 

provides politician with incredible flexibility for choosing internal and external enemies, and once 

in power, ‘set about dismantling liberal democracy because, at its heart, it is a strategy to end 

political turnover and expand opportunities for rent-seeking' (Vachudova, 2020, p. 327). While 

this phenomenon is not specific to Central and Eastern Europe, Vachudova (2020) looked 

specifically into the transformation in Poland, Hungary, and the Czech Republic, stressing the 

exploitation of the new media environment as a tool that ethnopopulists are using alongside the 

control of the policy-making process and elimination of independent state institutions.

25



Finally, the concept of a media system should be clarified. McQuail and Deuze (2020) gave the 

classical definition and conceptualised it as ‘the actual set of mass media in a given national 

society, characterized by such main dimensions as scale and centralisation, degree of politicisation, 

diversity profile, sources of finance and degree of public regulation and control'. However, the 

media sphere has been developing fast, and the rise of digital media (also referred to in the 

literature as new media or online media) has triggered a crucial transition. Nowadays, researchers 

speak about ‘hybrid media systems' in an attempt to integrate the study of older media, such as 

television, radio and press, and newer media, primarily social media. Chadwick (2017, p. 4 and p. 

208) claims that such systems are built on the ‘interactions of different technologies, genres, 

norms, behaviours, and organisational forms', as he examines a dual nature of a media system that 

can both be constructed by different actors and at the same time ‘empower and disempower' them.

Such an opinion is characteristic for social determinists (such as Hallin and Mancini, 2004) who 

believe that media systems are shaped by their respective countries' socio-political and cultural 

features, including notably the degree of democratic consolidation and the level of actual potential 

societal conflict. Contrary to them, technological, or media determinists, believe that media play a 

unique role in the development of society, being an independent driver of progress and ‘the essence 

of the civilization' (McLuhan, 1994). However, social determinists argue that the media system 

and its technological development are determined by the society in which they occur and are 

inevitably shaped by the power structures that exist in that society (Green, 2002). An illustrative 

example of a media system constructed through a power struggle is described by Becker (2004, p. 

149), who identifies the Russian media system developed under Putin as neo-authoritarian and 

argues that ‘state-owned media have limited autonomy, and appointments to key positions are 

linked to political loyalty'. He also lists additional measures applied to repress media 

26



independence, namely economic and legal pressures and violence against journalists representing 

an alternative point of view, that in turn contribute to the spread of self-censorship.

The next section of my thesis covers the research methods I used to understand the mechanisms 

and actors of change in Poland and the Czech Republic, as well as justifies my case selection.

Research Design

In order to answer my research questions, I use a qualitative methods approach. The main 

strategy I am employing is a method of paired comparison, as I compare two cases, Poland and 

the Czech Republic, and trace the development of events during the previous decade (2010-2020). 

Even though many authors (including King, Keohane and Verba, 1994) dismiss this method as 

untenable and descriptive, Tarrow (2010, p. 239) described it as a distinct strategy of comparative 

analysis with many benefits, including ‘intimacy of analysis' that requires deep background 

knowledge of the studies countries. What is more, it facilitates a so-called ‘causal-process 

analysis', that is not available when correlational and regression analysis is concerned (Brady and 

Collier, 2010). As Caporaso (2009) stresses, process-based and correlational studies are best seen 

as complements, not as competitors. There are, of course, certain limitations to every research 

method, and paired comparison is not an exception. The most common ones that Tarrow (2010, 

pp. 246-249) mentions include ‘insufficient degrees of freedom, non-representativeness, 

atheoretical case selection, and ignoring scope conditions'. I believe that I tackled at least some of 

those, as I have vigorously chosen my cases based on theory, and they are indeed crucial cases to 

demonstrate it.

As a part of my main strategy of paired comparison, I employ process tracing, which allows me 

to study the progress and the transformation over time. I also conduct an analysis of reports from 

several organisations that deal with media freedom and freedom of expression, namely the 

European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), Freedom House (FH), Reporters 

27



without Borders (RSF), International Press Institute (IPI) and Article 19, as well as look into media 

coverage of key events of this decade. Lastly, semi-structured interviews with media experts, 

journalists, NGO representatives and politicians (see Appendix no. 1: List of interviewees) are 

conducted to get an in-depth look and a more comprehensive understanding of media 

transformations in the region. I believe that elite interviews are an appropriate method for this 

research since it is often used for policy analysis, is versatile, and can be used both as ‘a part of a 

more comprehensive set of methods or as a stand-alone method' (Van Audenhove and Donders, 

2019). How the expert status is assigned and recognised by a researcher has also been addressed 

in the literature. Meuser and Nagel (1991) define experts as ‘agents bearing specific functions 

within an organizational or institutional context, who represent solutions to problems and decision­

making-processes'.

The following section provides an empirical overview of the said processes in Poland and the 

Czech Republic, makes assessments about the nature of the transformations, and emphasises the 

similarities and differences of the processes in the studied countries.

Findings

In this section, I first provide a succinct version of the main political and media developments 

in Poland and the Czech Republic, identifying critical junctures and potential alternative 

developments. Then I contrast the manifestations of the two cases and indicate the main differences 

between the two countries. Finally, I discuss how these empirical findings correspond with the 

theories and arguments I discussed in the previous sections.

Poland

In 2010, which is the starting point of our analysis, Freedom House notes for the first time that 

the ‘positive momentum of the Berlin Wall Fall' has lost its effect (Karlekar, 2010, p. 2), and in 

28



some countries was even reversed. This is the year when Hungary's Fidesz gained a super-majority 

in the Parliament, which gave the centre-right party sweeping authority, including the power to 

change the constitution (Election Watch Hungary, 2010). Following the first time Viktor Orbán 

took office, his government revised and accepted a new version of the Hungarian Constitution that 

reflected Fidesz's worldviews, as it has reduced the freedom of the press and undermined the 

independence of the judiciary (Grabbe and Lehne, 2017). As Hungary is largely considered a ‘role 

model' for Poland (Wiseman, 2021b), similar events took place in 2015, when PiS won a 

parliamentary majority and could govern alone for the first time in the post-communist history of 

Poland (Associated Press, 2015).

The electoral success of Law and Justice and the events that followed it are largely considered 

a turning point by several important actors (Markowski, 2016). However, a few (

Interview 1 and Interview 4) also mark the significance of the 2010 Smolensk air disaster, that 

claimed the lives of 96 people, including senior members of the government and Polish President 

Lech Kaczynski, the identical twin brother of Jaroslaw Kaczynski, currently ‘the most powerful 

man in Poland' (Szczerbiak, 2020). The sudden death of a head of state triggered several specific 

actions, including the change of the election calendar. What is more, it caused a ‘strong 

psychological shock for participants in the political process and redefined political competition, 

public discourse, and the media coverage' (Czesnik, 2014), as the crash and the investigation of 

its potential causes became an integral part of contemporary Polish politics, especially in the media 

and in the electoral campaign. This tragedy ‘came to strengthen the divisions in Polish politics, 

and make them more bitter', notes the Polish news editor (

Interview 1), while a representative of Article 19 (Interview 4) mentions that the polarising 

effect of this event later echoed in the media.

29



Shortly after PiS's electoral success, President Andrzej Duda signed controversial media laws 

(BBC, 2016). They facilitated the creation of the National Media Council (Rada Mediów 

Narodowych, RMN) alongside the already existing National Broadcasting Council (Krajowa Rada 

Radiofonii i Telewizji, KRRiT), as a collegial body that appoints and dismisses the supervisory 

boards (including the directors) of Polish television, Polish radio, and the Polish press agency. 

Special media advisor for Gazeta Wyborcza (Interview 3) attributes the scale and the swiftness of 

the takeover of public service media to this institutional change. He claims that instead of ‘guarding 

the independence of public service media, they control them to be subservient to the ruling party 

and the government'. Several experts (

Interview 1 and Interview 3) use the word ‘propaganda' when describing the current content of 

the public service television, TVP, and some even call it ‘a mouthpiece for the government 

propaganda' (Kalan, 2019). International organisations also believe that TVP reached its prime in 

this role during the 2020 presidential election campaign, as it continued ‘to depart from public 

service mission amid COVID-19 pandemic' (Chapman, 2020). Wiadomosci, the main evening 

news programme of Poland's TVP, has repeatedly attacked Rafal Trzaskowski, the mayor of 

Warsaw and the candidate from the largest opposition party, the Civic Platform (Platforma 

Obywatelska, PO). On the other hand, Andrzej Duda, the PiS-backed incumbent president, has 

been presented positively as ‘the defender of the Polish family' (Chapman, 2020).

The following example well demonstrates the compromised integrity of the ‘original' Polish 

media regulator. In 2017, the National Broadcasting Council fined the leading station TVN24 (TV 

channel owned by Discovery, Inc.) the equivalent of $430,000 for ‘promoting illegal activities' 

through its reporting on anti-government protests. ‘The move sent a clear message that publicising 

such dissent will not be tolerated, though the fine itself was annulled in January', as mentioned in 

the report by (Freedom House, 2018). The Polish government has repeatedly attacked TVN24 and, 

30



through TVP, was called a ‘fake news factory' for its critical coverage of the ruling party's 

disregard for COVID-19 restrictions on the anniversary of the Smolensk disaster (Tilles, 2020a). 

The new legislation also provided the government with instruments to throttle several independent 

print media outlets, such as Gazeta Wyborcza, Polityka and Newsweek Polska, by restricting public 

advertising (Chapman, 2017). Polish news editor (

Interview 1) concludes that this was ‘clearly a political decision' which does not make much 

commercial sense, as the advertising budgets from state-owned and state-affiliated companies 

were overflowed from bestselling newspapers to wSieci, Do Rzeczy, or Gazeta Polska1, which 

have much lower circulation. In addition, the state has suspended or restricted the access of 

independent media to governmental information. This arrangement, although not declared 

officially, became particularly visible during the pandemic, as the government did not send their 

rules of conduct and government restrictions announcements to Gazeta Wyborcza. Its special 

media advisor (Interview 3) believes that the only reason for such an act is the government's 

unwillingness to support the leading independent newspaper financially since these 

announcements were sent to other media outlets in the form of advertising, i.e., publication paid 

for by the state.

1 Sieci, Do Rzeczy, and Gazeta Polska are pro-Law and Justice magazines with total 2019 circulations 
of 36,416, 32,285 and 13,214, respectively, according to the euro|topics. In contrast, Gazeta 
Wyborcza's 2019 circulation was 85,974.

In July 2020, after the narrow re-election of Andrzej Duda, the Polish government announced 

its intention to censor privately-owned media under the guise of ‘repolonising' and 

‘deconcentrating' their ownership (Reporters Without Borders, 2020). Special media advisor for 

Gazeta Wyborcza (Interview 3) specifically explained that those propositions are just ‘rhetorical 

tools' used by the government for taking over the independent media outlets, since the publisher 

of Gazeta Wyborcza, Agora media group, has always been ‘Polish capital'. Moreover, Poland's 

31



antitrust authority has barred Agora from taking over rival radio broadcaster Eurozet due to 

‘competition concerns' (Wilczek, 2021) while not being able to contain a takeover of Polska Press 

by an oil refiner giant and a state-controlled company PKN Orlen. Adam Michnik (2021), the 

editor-in-chief of Gazeta Wyborcza, claims that ‘both decisions were politically motivated and 

aimed at strengthening government propaganda at the expense of independent media'. The 

transaction of Polska Press ‘brings 20 of Poland's 24 regional newspapers and almost 120 local 

weeklies under Orlen's ownership' (Shotter, 2020). Besides the editorial integrity concerns, the 

representative of Article 19 (Interview 4) also worries about the profiling of 17.5 million users of 

websites that Polska Press used to own. This information is now in possession of people ‘with very 

close ties to the government', and the authorities may use this data to ‘target propaganda before 

and during any elections', claims the media advisor for Gazeta Wyborcza (Interview 3).

A critical discovery of this study concerns the role of SLAPPs (strategic lawsuits against public 

participation) that are defined as legal actions that are deemed to be efforts ‘to censor, intimidate 

or silence critics' (Wadolowska, 2021). According to Article 19 coordinator (Interview 4), they 

are a part of a ‘well-thought strategy to destroy the remaining independent media', as the costs of 

legal procedures are incompatible with the media's limited resources. Special media advisor for 

Gazeta Wyborcza (Interview 3) has confirmed that Gazeta Wyborcza alone is currently targeted 

by 73 lawsuits for all kinds of journalistic activities and refers to this strategy as ‘a form of legal 

harassment' that is meant to have a chilling effect on the media (Ivanova, 2021). In total, according 

to the Journalism Society (Towarzystwo Dziennikarskie) report, between 2015 and 2021, 

individuals or entities associated with the state filed 187 lawsuits against independent media and 

journalists, with at least 8 of them initiated by top-government officials such as Zbigniew Ziobro, 

the justice minister and prosecutor general, and Jaroslaw Kaczynski (Wadolowska, 2021).

32



However, the Article 19 coordinator (Interview 4) clarified that some of the legal issues are 

structural in nature, and the current government is not directly responsible for them. For example, 

a significant number of the lawsuits mentioned in the report are criminal cases, with many of them 

brought under Article 212 of the Criminal Code, which provides for criminal liability for 

defamation, and Article 226 of the Criminal Code, which punishes insulting a public official or a 

constitutional body. Poland has one of the broadest and strictest legislation in this area, and it has 

been an ongoing problem since the Criminal Code was created. Nonetheless, all experts 

interviewed note that the scale of the media takeover and the pressure on independent media is 

incomparable to the pre-2015 situation, while some of the employed methods are not necessarily 

new. For instance, Article 19 representative (Interview 4) recalled the case of Robert Frycz (Polskie 

Radio, 2012). This blogger got a criminal charge in 2012 for his satirical website that was deemed 

offensive towards the then President of Poland, Bronislaw Komorowski, who won the 2010 post­

Smolensk elections as a representative of PO.

Czech Republic

When it comes to Czech Republic, the event considered a crucial juncture is not of political, 

but rather of business nature. In 2013, Andrej Babiš, the founder of ANO and owner of the Agrofert 

conglomerate, acquired MAFRA media group that publishes two of the most respected and widely 

read dailies, Lidové noviny and Mladá fronta DNES (MF Dnes), as well as the third-most visited 

website in the country, iDnes.cz. Later that year, Babiš' political movement ANO ‘came from 

nowhere to become the second most powerful force in parliament', attaining 18.7% of the vote 

(Nejezchleba, 2013). A member of the Standing Senate Commission on Media (Interview 6) 

believes that ‘these outlets eventually became a platform for defending their owner's economic and 

political interests', with many respectable journalists leaving these outlets. The dailies mentioned 

above, along with Radio Impuls, a popular radio station acquired by Agrofert at the beginning of 

33

iDnes.cz


2014 (Špačková, 2014), have been criticized for their political bias, as ANO dominated the 

campaign advertisement landscape in 2013 and 2017 (Jirák and Kopplová, 2020).

The purchase of the Mafra media group was a part of major change in the media ownership 

structure. Before ANO was even founded, a billionaire Zdeněk Bakala bought the publishing house 

Economia from the German company Handelsblatt. This put him in possession of Hospodářské 

noviny daily newspaper, weeklies Respekt and Ekonom, as well as the news website IHned.cz. In 

2013, Bakala also acquired Aktualne.cz from the American fund Warburg Pincus, further 

strengthening his media portfolio (Redazione, 2014). In the next two years, two remaining 

international publishing companies - Ringier AG and Verlagsgruppe Passau - sold their holdings 

to local business elites. Blesk, the most widely read Czech tabloid, as well as Aha!, Sport and E15 

are now owned by Daniel Křetínský and Patrik Tkáč of the J&T, a Czech-Slovak investment group 

(Lange, 2013). At the same time, Deník's publisher Vltave-Labe-Press was acquired by the Penta 

investment group (Danko, 2015). Together, the companies I discussed above — Mafra, Czech 

News Center of J&T, Vltave-Labe-Press and Economia — dominate the Czech media market, as 

Vojtěchovská (2017) estimates their readership to be close to 90%.

This ownership concentration has had multiple implications for media independence and media 

pluralism. For instance, as Andrej Babiš, then a Finance Minister, was under investigation for the 

alleged misuse of the EU funds (Muller and Lopatka, 2016), Lidové noviny and Mladá fronta 

DNES published less than a third of the articles about the Stork's Nest affair between January 1 

and March 28, 2016, than Právo, an independent newspaper (according to a Newton Media 

analysis cited by Vojtěchovská, 2017). When asked about this arrangement, a Czech journalist 

(Interview 5) from the Economia publishing house stated that such an outcome is not only 

understandable but represents a regular ‘problem of a newspaper being owned by someone with 

34

IHned.cz
Aktualne.cz


agenda'. He provided an example of Daniel Křetínský's conflict of interest, as he is an owner of 

both Sparta, the Prague-based football club, and Sport daily, the most prominent sport-dedicated 

daily in the Czech Republic. While the journalist referred to this piece of evidence as ‘anecdotical', 

he also admitted that when Bakala was still an active player in the Czech political arena, the 

editorial board of the magazine he works for decided not to write about him at all. He claims that 

‘whatever they would write, readers would always question that', calling it ‘a dilemma of 

credibility'.

While the tension was building in the private arena, the Czech Television Council, a supervisory 

authority of Czech Television, has played the role of a fair referee between political actors and the 

public media. For instance, in 2017, Andrej Babiš filed a complaint against programs 168 hodin 

and Reportéři, which broadcasted reports on the circumstances of his purchase of Agrofert bonds. 

Babiš stated that ‘those are rigged shows and taxpayers need to know this' (Zelenka, 2017). The 

council unanimously rejected his complaint. The unlikely allies in most political affairs, Babiš and 

President Miloš Zeman have joined their forces to intimidate Czech television. Back in 2015, 

Zeman's ally Senator Veleba proposed a bill to exempt people about whom Czech Television has 

published false information from the license fee payment for five years. Miloš Zeman publicly 

supported the proposal and stated that ‘ČT does not fulfil its public function and is becoming a bad 

commercial television' (Redakce DR, 2015). While the bill was withdrawn, such concentrated 

pressure on public TV was deemed an unacceptable power attack by the opposition and journalists 

in the country.

What is more, the above-mentioned ČT programs, together with Respekt, Seznam Zprávy and 

Deník N, are currently deprived of Presidency's communication. Finalising what journalists 

claimed was the ‘pre-existing situation', President Zeman's chief of staff, Vratislav Mynář (2021), 

35



declared that these outlets and programs have ‘consciously and for a long time disseminated 

distorted, false and biased information' and that this decision is part of the fight against 

disinformation. The journalists concerned, including the editor-in-chief of the weekly Respekt, 

Erik Tabery, stated that while they see this development as an ‘appreciation' of their work as 

critical journalists, this approach is ‘unacceptable' in principle and is violating the right of Czech 

citizens to have access to vital information (Kottová and Svatoš, 2021).

While an ANO member is a chairperson of the election committee in charge of drafting media 

laws, ‘the other coalition parties appear unlikely to support any bill strengthening Agrofert's 

position in the media sector' (Vojtěchovská, 2017, p. 104). However, this might be subject to 

change, as parliamentary elections will be held on 8 and 9 October 2021, and the pressure on public 

service television is increasing. European Broadcasting Union (2021) expressed their concerns 

regarding the shortlist for the next Czech Television Council2 that ‘features only candidates with 

political affiliations to the ruling party'. A Czech journalist noted that the law on Czech Television 

was written ‘with a goodwill of the deputies in mind', but some of the current candidates have 

some extreme ideological opinions. There is a chance that the current CEO of Czech Television, 

Petr Dvořák, who occupied this position since 2011, might be replaced, as the compromising 

material is allegedly being prepared that would allow for him to be dismissed (Svobodová, 2021).

2 The ČT Council has fifteen members elected and removed by the Chamber of Deputies, so that 
important regional, political, social, and cultural currents of opinion are represented in it. The 
members of the Board are elected for a term of office of six years, with one-third of the members 
being elected every two years; they may be re-elected.

Key Discrepancies

‘Threats and insults of journalists have become increasingly normalised in recent years' in both 

Czech Republic and Poland (Wiseman, 2021a), with President Zeman wishing he could ‘liquidate' 

journalists (Oppenheim, 2017), and members of the Polish government accusing the independent 

36



media of working ‘under German and Russian dictate' as part of anti-Polish efforts3 (Romanowski, 

2021). However, there are some important discrepancies between the two cases that I have found 

as a result of my analysis.

3 This particular quote belongs to Deputy Minister for Justice Marcin Romanowski; however, it 
represents the typical governmental rhetoric towards independent media outlets.

Firstly, I would like to mention that Czech experts (Interview 5, Interview 6 and Interview 7) 

were less likely to point at either MAFRA acquisition or ANO entering the parliament as a critical 

juncture than their Polish colleagues, as they claim that the development was more gradual. 

Hofmannova (2020) mentions that such slower steps are characteristic of the last decade's 

developments in the Czech Republic and that they ‘tend to be difficult to identify at the beginning', 

especially when compared to other countries in the region. On the contrary, Polish interviewees 

pointed at Smolensk air tragedy and PiS electoral success in 2015 as turning points for both media 

and political arrangements in the country, while admitting that some structural problems existed 

before Law and Justice came to power and formed a majority government.

Secondly, the cases of Poland and the Czech Republic differ in the sequential order of the events 

and the actors involved. In the latter case, media capture occurred before the 2013 parliamentary 

elections and was facilitated by an ‘industrialist' Andrej Babiš, who had no significant political 

affiliations at the time. The acquisition of the Mafra media group was also a part of the bigger de­

Westernisation wave, as local business elites purchased media outlets and later instrumentalised 

by their owners for several urposes. On the contrary, the main actor behind the media 

transformations in Poland is the state, more precisely the ruling party PiS. While some business­

political relationships could be traced in the Polish case, too, its character is well demonstrated by 

the group of media owned by Father Rydzyk's foundation Lux Veritatis, which has received more 

37



than 210 million PLN from public institutions since 2015, the most coming from the Ministry of 

Culture and National Heritage. While more than half of this money went for the construction of 

the Museum of Memory and Identity of St. John Paul II in Torun, a significant part has also served 

as a subsidy for Rydzyk's conservative Radio Maryja station (Wróblewski, 2021). What is more, 

the major changes in Polish media followed the electoral change. While their more ambitious ‘Big 

Media Act' had to be replaced by the ‘Act on the National Media Council' that I have discussed 

above, policy changes that were introduced by the government have had a rather disruptive impact 

on the media system, and especially public TV, in Poland (Surowiec, Kania-Lundholm and 

Winiarska-Brodowska, 2020).

This brings me to the third difference I have discovered: the media governance divergence in 

the region. When it comes to Poland, PiS first introduced certain changes as a part of the coalition 

government (2005-2007), altering broadcasting law and appointing its representatives to 

regulatory bodies (Sparks, 2008). However, by setting up the National Media Council in 2016, 

‘policy-makers pushed the boundaries of control over the appointments of public media 

executives' (Surowiec, Kania-Lundholm and Winiarska-Brodowska, 2020, p. 12). What is more, 

the latest report Media Freedom Rapid Response (MFPR) report revealed a bill that would ‘impose 

limits on the level of capital invested in the domestic market by foreign media companies and limit 

the number of outlets that a single media group can own' (Wiseman, 2021a). Special media advisor 

for Gazeta Wyborcza (Interview 3) speculates that if passed, it might oblige Ringier Axel Springer 

to sell Onet, because it is the largest Internet-based portal in Poland4 (Onet, 2019), while this 

publishing house also owns the largest tabloid, Fakt5. However, Article 19 representative 

(Interview 4) notes that PiS might not attempt any legislative actions on ‘repolonisation' and 

4 According to the latest Gemius/PBI survey results, Onet was visited by 17.46 million internet users 
last year, which in May gave it the position of the leader among internet portals.
5 Fakt is the biggest daily newspaper and most popular title in Poland, with a 2019 circulation of 
218,529, according to the euro|topics.

38



‘deconcentration' due to major political and diplomatic costs of such measures. Instead, they chose 

to employ a more multidimensional strategy, using state-affiliated actors such as PKN Orlen and 

SLAPPs for weakening independent media. In this regard, the Czech case differs significantly 

thanks to the effectiveness of the system of checks and balances, primarily its Constitutional Court. 

Nonetheless, the regulating bodies that oversee public media might be under threat due to ANO's 

growing influence in the Parliament, and we are yet to see how the situation unravels.

That is why another difference, the financing structure of the public media, should be 

mentioned. As noted proudly by Czech journalists (Interview 5 and Interview 7), the Czech 

Republic is the only country in Central Europe where public TV is funded mainly through 

television concession fees which are paid by all households and legal entities that own a television 

or any form of television signal receiver (Česko, 2005). The Act on Czech Television also sets the 

limits for obtaining revenues from the sale of advertising (Česko, 1995). On the contrary, Polish 

public service broadcaster is financed primarily from advertising and RTV subscriptions, which 

are only paid by half of the eligible citizens (Koschalka, 2021). To compensate, ‘PiS has pushed 

through one-off payments to public media in each of the last four years, rising from 300 million in 

2017 to almost 2 billion PLN this year - around triple the amount that will come in from licence 

fees' (Wilczek, 2020). While this discrepancy could benefit from more highly specialised research, 

I suppose the difference in funding structure might have affected the level of resistance of public 

service media to political influence.

Attacks on the physical safety and integrity of journalists represent the final discrepancy I would 

like to mention. While most threats against journalists remain verbal in the Czech Republic (similar 

to statements I provided above when discussing the Czech Television Council), Polish experts 

(Interview 2, Interview 3 and Interview 4) note the increasing number of violent attacks against 

journalists. While police brutality during the 2020 Women's Strike (Strajk Kobiet) was 

39



unprecedented (Article 19, 2020), violence against journalists covering protests caused a storm of 

public indignation and attracted the attention of human rights defenders. Wiseman (2021a) and his 

colleagues reported that ‘on some occasions, police hit or shot rubber bullets at journalists clearly 

identifiable by “PRESS” insignia', which is an especially troubling sign. The case that deserves a 

special mention is an arrest of award-winning photojournalist Agata Grzybowska, as it was the 

‘first arrest of a media worker during the month-long protests in Poland which was sparked by the 

backsliding on abortion rights' (International Press Institute, Reporters Without Borders and 

Article 19, 2020). While police charged her with ‘violating the physical integrity' of a police 

officer, the video footage of the moment clearly demonstrates that the journalist was not acting 

aggressively towards police and that she was holding up her press ID to officers (Gera, 2020).

Discussion

While none of the theories I discussed in the literature review section can fully explain the 

divergence between Polish and Czech cases, they can provide explanations for some of the 

developments I discussed above. For instance, the business-political symbiosis approach helps us 

understand the importance of market forces for media freedom. Assuming that the ‘industrialists' 

that acquired media do not intend to instrumentalise their media for whatever purpose, and also do 

not interfere with the editorial policies of their outlets, ‘the sheer fact of ownership by a powerful 

figure with multiple non-media interests might act as a deterrent of investigative reporting about 

issues perceived as related to the owner's business or political activities' (Štětka, 2012, p. 448). 

Such an arrangement can trigger self-censorship practices, which have far-reaching consequences 

for the quality ofjournalism, professional standards, and media pluralism. An example of informal 

policy adopted at the Zdeněk Bakala's publishing house Economia demonstrates that the so-called 

‘scissors-in-the-heads' effect leads to a suppression of critical writing, potentially influencing how 

well informed the voters are.

40



The ‘cosy symbiosis' approach, however, disregards the role of the state capture, electoral 

change, and the fact that ‘disassembling of democratic governance' (Surowiec, Kania-Lundholm 

and Winiarska-Brodowska, 2020, p 12), and with it of independent media, can be facilitated by 

legal means. The ‘executive aggrandisement' as a crucial part of ‘democratic backsliding' 

described by Bermeo (2016) manifests itself most clearly in the making of public media policy in 

Poland. When PiS transferred the appointment of chairpersons of public media and members of 

supervisory or management boards to a new parallel institution, the National Media Council, it 

gave ‘a body created by statute a more important role in regulating public media than its 

constitutional equivalent' (Bill and Stanley, 2020, p. 384). Its de facto goal could be described as 

‘the turn towards an institutional architecture, which supports an ideological programme of the PiS 

and the Government's policies' (Surowiec, Kania-Lundholm and Winiarska-Brodowska, 2020, p. 

8).

To label the Polish and Czech media system as neo-authoritarian is not entirely possible due to 

the dynamic nature of the processes taking place at this very moment. However, certain 

manifestations could point at the potential destination of the ‘authoritarianising' process. As noted 

by the Article 19 representative (Interview 4), several attempts to regulate social media platforms 

were reported in Poland. The latest one was made public in February 2021, when the Ministry of 

Justice published a draft law on the ‘protection of freedom of speech on the Internet'. It proposed 

creating the Council of Free Expression (Rada Wolnosci Slowa) that would not allow social 

networks to delete posts or block accounts of Polish users if the content they contain does not 

violate Polish law (Roman, 2021). Article 19 representative (Interview 4) explained that it might 

mean that since ‘LGBT+ people are not considered a protected group in Poland, neither in the 

41



incitement to hatred or violence provisions6, nor in the hate crime provision', social media 

platforms would have to recover posts that have been deleted due to their homophobic contents. 

Such manipulation of information points at both the qualitatively new character of these 

developments and at the possible status of informational autocrats, who buy ‘the elite's silence, 

censor private media, and broadcasting propaganda in order to c their popularity and eliminate 

threats' (Guriev and Treisman, 2019, p. 123).

6 Article 256 of the Polish Criminal Code, “Public promotion of fascism and incitement to hatred”, 
mentions the following grounds: “national, ethnic, racial, religious differences or on the grounds of 
non-religiosity” and does not include sexual orientation or gender identity. Poland remains one of 
the few countries in the EU that refuses such protection to LGBT+ people.

When the Czech case is concerned, the situation might seem less drastic. However, Vachudova 

(2020, p. 328) warns against a binary approach when any forms of democratic backsliding are 

analysed since some elements, such as informal norms and practices, can remain unnoticed. ANO 

has also acted in a more ‘clandestine' fashion compared with PiS and Fidesz, obscuring the 

processes of co-optation of the civil service, the police, the media and their regulatory bodies for 

the benefit of oligarchic and criminal interests (Hanley and Vachudova, 2018). For instance, in 

2016, the Chamber of Deputies amended the ‘Conflict of Interest Act' to ‘ban future government 

members and other politicians from operating radio and TV outlets and publishing periodicals' 

(Vojtěchovská, 2017, p. 106). While the measure itself can be assessed positively, the new wording 

of the act did not include new media and the Internet, potentially resulting in lower ownership 

transparency in the future.

The final section of my thesis summarises my findings, outlines my research's limitations, and 

provides suggestions for further research and policy-making.

42



Conclusion

‘Authoritarising' countries and the state of their media systems represent a severe challenge for 

Europe. The Article 19 project coordinator (Interview 4) believes that ‘until the EU deals with its 

internal autocrats, it cannot have any meaningful impact outside'. As the trends of decreasing 

media pluralism are being recorded in all EU Member States, it might be the case that the 

transformations analysed in this thesis represent more extreme manifestations of the global trends 

that require a timely and comprehensive response. What is more, the technological process 

contributes to the increasing complexity of the structure of the media system in every country, and 

the influence of Internet-based media and social media is growing.

My contribution to the literature is twofold. Firstly, I suggest a more flexible and inclusive 

framework for interpreting declining media freedom in Europe by employing the concept of neo­

authoritarianism and the theory of informational autocrats. Such an approach could help further 

research to comprehend changes in media systems and conceive them as non-linear processes, or 

continuums, and draw special attention to new media and the Internet, their regulations and 

development. Moreover, I managed to discover several important mechanisms, namely SLAPPs 

as an instrument of ‘legal harassment' and the effect of media ownership on self-censorship 

practices, that the current scholarship mostly overlooks. Nevertheless, my research has certain 

limitations, such as an unbalanced composition of interviewees, that should be acknowledged. 

Although I was able to get deep insights from important actors in Poland and the Czech Republic, 

repeated requests to interview representatives of the governing Law and Justice (PiS) and ANO 

parties, as well as their MEPs, went unanswered. Removing this obstacle would make the study 

more comprehensive.

43



I would like to offer some perspectives for future research and policymaking. Deeper dives into 

financing structures of media in the EU Member States drifting towards authoritarianism is 

necessary, as several interviewees noted ‘autocrats are using European money for weakening the 

EU' (Interview 4). Since some researchers believe that ‘EU funds help sustain national autocracies' 

(Kelemen, 2020, p. 482), it might be helpful to understand their role in media systems. Polish and 

Czech journalists also stress the need to provide direct financial support to independent media and 

civil society more effectively. Secondly, an adequate way to implement an anti-SLAPP directive 

should be found since ‘no EU country has enacted targeted rules that specifically shield against 

SLAPP suits' (International Media Support, 2020). Some additional recommendations include 

programs that could improve the level of digital and media literacy among the EU population and 

bridge the information gap between population groups, the well-informed and disinformed 

citizens, and depolarise society. In addition, journalists and NGO representatives note the need for 

a solid, comprehensive response from the EU, which would include not only ‘fine words' 

(Bielecki, 2021), and specific, precise actions, including legal and economic measures discussed 

above.

Finally, some experts and researchers expressed their frustration over Poland and the Czech 

Republic adopting a pattern of behaviour with media similar to the ‘Eastern neighbour', i.e., 

Russia. While it is ‘much less comforting' (Štětka, 2012, p. 449) to point to similarities with post­

Soviet countries, I believe that this kind of research can benefit academia and lawmakers 

politicians who are trying to combat informational autocrats in Europe. The concentration of 

media, business, and political power in the hands of oligarchs has been pervasive ever since the 

fall of communism in several post-Soviet republics (Nemtsov, 1999), and different ways of 

instrumentalising media ‘have been an integral part of local political and media cultures' 

(Roudakova, 2008).

44



List of References

Article 19 (2020) Poland: Authorities must end police brutality and persecution of protesters 

and journalists, Article 19. Available at: https://www.article19.org/resources/poland-authorities- 

must-end-police-brutality-and-persecution-of-protesters-and-journalists/ (Accessed: 14 June 
2021).

Associated Press (2015) ‘Right-wing Law and Justice party wins overall majority in Polish 

election', The Guardian, 27 October. Available at:

http://www.theguardian.com/world/2015/oct/27/poland-law-justice-party-wins-235-seats-can-  

govern-alone (Accessed: 8 June 2021).

Bajomi-Lázár, P. (2013) ‘The Party Colonisation of the Media: The Case of Hungary', East 

European Politics and Societies: and Cultures, 27(1), pp. 69-89. doi: 
10.1177/0888325412465085.

Barát, E. (2017) ‘Populist discourses in the Hungarian public sphere: From right to left (and 

Beyond)?', Journal of Language and Politics, 16(4), pp. 535-550. doi: 10.1075/jlp.17026.bar.

Barrett, R. et al. (2020) Poland: Joint urgent opinion on amendments to the Law on the Common 

Courts, the Law on the Supreme Court, and some other Laws. 977 / 2019. Strasbourg: The Venice 

Commission and The Directorate General of Human Rights and Rule of Law (DGI) of The Council 

of Europe. Available at: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL- 
PI(2020)002-e.

BBC (2016) ‘Polish media laws: Government takes control of state media', BBC News, 7 

January. Available at: https://www.bbc.com/news/world-europe-35257105 (Accessed: 9 June 

2021).

Becker, J. (2004) ‘Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System', European 
Journal of Communication, 19(2), pp. 139-163. doi: 10.1177/0267323104042908.

Bermeo, N. (2016) ‘On democratic backsliding', Journal of Democracy, 27(1), pp. 5-19.

Bernhard, M. (2020) ‘What do we know about civil society and regime change thirty years after 
1989?', East European Politics, 36(3), pp. 341-362. doi: 10.1080/21599165.2020.1787160.

45

https://www.article19.org/resources/poland-authorities-must-end-police-brutality-and-persecution-of-protesters-and-journalists/
http://www.theguardian.com/world/2015/oct/27/poland-law-justice-party-wins-235-seats-can-govern-alone
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2020)002-e
https://www.bbc.com/news/world-europe-35257105


Bielecki, T. (2021) ‘“Fine Words Are Not Enough”. MEPs Call for Immediate Action to Defend 

Media Freedom in Poland, Hungary, and Slovenia', Gazeta Wyborcza, 11 March. Available at: 

https://wyborcza.pl/7,173236,26873623,fine-words-and-reports-are-not-enough-meps-call-for-  

immediate.html (Accessed: 15 June 2021).

Bill, S. and Stanley, B. (2020) ‘Whose Poland is it to be? PiS and the struggle between monism 

and pluralism', East European Politics, 36(3), pp. 378-394. doi:
10.1080/21599165.2020.1787161.

Bogaards, M. (2018) ‘De-democratization in Hungary: diffusely defective democracy', 
Democratization, 25(8), pp. 1481-1499. doi: 10.1080/13510347.2018.1485015.

Boulianne, S. (2018) ‘Twenty Years of Digital Media Effects on Civic and Political 
Participation', Communication Research, 47(7), pp. 947-966. doi: 10.1177/0093650218808186.

Brady, H. E. and Collier, D. (eds) (2010) Rethinking social inquiry: diverse tools, shared 

standards. 2nd ed. Lanham, Md: Rowman & Littlefield Publishers.

Brogi, E. et al. (2017) Monitoring media pluralism in the digital era. European University 

Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. Available at: 
https://data.europa.eu/doi/10.2870/21728 (Accessed: 30 January 2021).

Buštíková, L. and Guasti, P. (2019) ‘The State as a Firm: Understanding the Autocratic Roots 

of Technocratic Populism', East European Politics and Societies: and Cultures, 33(2), pp. 302­
330. doi: 10.1177/0888325418791723.

Caporaso, J. A. (2009) ‘Is there a Quantitative-Qualitative Divide in Comparative Politics? The 

Case of Process Tracing', in Landman, T. and Robinson, N. (eds) Sage handbook of comparative 

politics. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Carothers, T. (2002) ‘The End of the Transition Paradigm', Journal of Democracy, 13(1), pp. 
5-21. doi: 10.1353/jod.2002.0003.

Cerutti, F. (2017) Conceptualizing politics: an introduction to political philosophy. London; 

New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group.

Česko (1995) Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 

468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů [Act 

46

https://wyborcza.pl/7,173236,26873623,fine-words-and-reports-are-not-enough-meps-call-for-immediate.html
https://data.europa.eu/doi/10.2870/21728


on the Regulation of Advertising and on Amendments to Act No. 468/1991 Coll., On the Operation 

of Radio and Television Broadcasting, as amended]. Available at: 

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40 (Accessed: 14 June 2021).

Česko (2005) Zákon č. 348/2005 Sb. o rozhlasových a televizních poplatcích [Act on Radio and 

Television Fees and on Amendments to Certain Acts]. Available at: 
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-348 (Accessed: 14 June 2021).

Chadwick, A. (2017) The hybrid media system: politics and power. Second edition. New York, 

NY: Oxford University Press (Oxford studies in digital politics).

Chapman, A. (2017) ‘Pluralism Under Attack: The Assault on Press Freedom in Poland', 

Freedom House, p. 24.

Chapman, A. (2020) ‘Poland's TVP takes sides in presidential election', International Press 

Institute, 11 July. Available at: https://ipi.media/polands-tvp-takes-sides-in-presidential-election/ 
(Accessed: 9 June 2021).

Cianetti, L., Dawson, J. and Hanley, S. (2018) ‘Rethinking “democratic backsliding” in Central 

and Eastern Europe - looking beyond Hungary and Poland', East European Politics, 34(3), pp. 
243-256. doi: 10.1080/21599165.2018.1491401.

Cirhan, T. and Kopecký, P. (2020) ‘From Ideology to Interest-Driven Politics: Václav Klaus, 

Andrej Babiš and Two Eras of Party Leadership in the Czech Republic', in Gherghina, S. (ed.) 

Party Leaders in Eastern Europe. Cham: Springer International Publishing, pp. 93-119. doi: 
10.1007/978-3-030-32025-6_5.

Coleman, S. and Spiller, J. (2003) ‘Exploring new media effects on representative democracy', 
The Journal of Legislative Studies, 9(3), pp. 1-16. doi: 10.1080/1357233042000246837.

Corneo, G. (2006) ‘Media capture in a democracy: The role of wealth concentration', Journal 
of Public Economics, 90(1-2), pp. 37-58. doi: 10.1016/j.jpubeco.2005.08.002.

Csanyi, P. (2020) ‘Impact of Immigration on Europe and Its Approach towards the Migration 

(European Union States vs Visegrad Group Countries)', Journal of Comparative Politics, 13(2), 
pp. 4-23.

47

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-348
https://ipi.media/polands-tvp-takes-sides-in-presidential-election/


Czesnik, M. (2014) ‘In the Shadow of the Smolensk Catastrophe—The 2010 Presidential 

Election in Poland', East European Politics and Societies, 28(03), pp. 518-539.

Danko, M. (2015) Penta became the owner of VLP, Penta Investments. Available at: 

https://www.pentainvestments.com/en/press-release/penta-became-the-owner-of-vlp-  

8Z6snZ.aspx (Accessed: 12 June 2021).

Dawson, J. (2018) ‘“Everyday Democracy”: an ethnographic methodology for the evaluation 

of (de-) democratisation', East European Politics, 34(3), pp. 297-316. doi: 
10.1080/21599165.2018.1482213.

DellaVigna, S. and Kaplan, E. (2007) ‘The Fox News Effect: Media Bias and Voting', The 

Quarterly Journal of Economics, 122(3), pp. 1187-1234. doi: 10.1162/qjec.122.3.1187.

Dimitrova, A. L. (2018) ‘The uncertain road to sustainable democracy: elite coalitions, citizen 

protests and the prospects of democracy in Central and Eastern Europe', East European Politics, 

34(3), pp. 257-275. doi: 10.1080/21599165.2018.1491840.

Dobek-Ostrowska, B. (2012) ‘Italianization (or Mediterraneanization) of the Polish media 

system', in Hallin, D. C. and Mancini, P., Comparing media systems beyond the Western world. 

Cambridge University Press, pp. 26-50.

Downing, J. (1996) ‘Internationalizing media theory: transition, power, culture: Reflections on 

media in Russia, Poland and Hungary 1980-95'.

Dresden, J. R. and Howard, M. M. (2016) ‘Authoritarian backsliding and the concentration of 
political power', Democratization, 23(7), pp. 1122-1143. doi: 10.1080/13510347.2015.1045884.

Election Watch Hungary (2010) Hungary Post-Election Watch, April 2010 Parliamentary 

Elections.pdf. Intentional Republican Institute. Available at:

https://www.iri.org/sites/default/files/Hungary%20Post- 
Election%20Watch,%20April%202010%20Parliamentary%20Elections.pdf (Accessed: 8 June 

2021).

Erdmann, G. (2011) ‘Decline of Democracy: Loss of Quality, Hybridisation and Breakdown of 

Democracy', in Kneuer, M. and Erdmann, G. (eds) Regression of Democracy? Wiesbaden: VS 

Verlag fur Sozialwissenschaften, pp. 21-58. doi: 10.1007/978-3-531-93302-3_2.

48

https://www.pentainvestments.com/en/press-release/penta-became-the-owner-of-vlp-8Z6snZ.aspx
https://www.iri.org/sites/default/files/Hungary%2520Post-Election%2520Watch,%2520April%25202010%2520Parliamentary%2520Elections.pdf


European Broadcasting Union (EBU) (2021) Public service media in the Czech Republic under 

threat, EBU. Available at: https://www.ebu.ch/news/2021/04/public-service-media-in-the-czech- 

republic-under-threat (Accessed: 9 June 2021).

European Commission (1993) Accession criteria, European Neighbourhood Policy And 

Enlargement Negotiations - European Commission. Available at:

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/policy/glossary/terms/accession-criteria_en 
(Accessed: 15 June 2021).

Freedom House (2018) Attacks on the Record, Freedom House. Available at: 

https://freedomhouse.org/report/special-report/2018/attacks-record (Accessed: 9 June 2021).

Freedom House (no date) Freedom of the Press Research Methodology, Freedom House. 

Available at: https://freedomhouse.org/freedom-press-research-methodology (Accessed: 15 June 
2021).

Gera, V. (2020) Photojournalist detained at Poland's latest abortion protest, Associated Press 

News. Available at: https://apnews.com/article/poland-courts-warsaw-
2dece52da1fa08b266fe0dc2164d6a19 (Accessed: 14 June 2021).

Gil de Zúniga, H., Jung, N. and Valenzuela, S. (2012) ‘Social Media Use for News and 

Individuals' Social Capital, Civic Engagement and Political Participation', Journal of Computer- 

Mediated Communication, 17(3), pp. 319-336. doi: 10.1111/j.1083-6101.2012.01574.x.

Global Forum for Media Development (2006) Media Matters. Edited by Mark Harvey. 

Internews Europe.

Goban-Klas, T. (1996) ‘Politics versus the media in Poland: A game without rules', The journal 
of communist studies and transition politics, 12(4), pp. 24-41. doi: 10.1080/13523279608415321.

Grabbe, H. and Lehne, S. (2017) The Closing of the European Mind—and How to Reopen It, 

Carnegie Europe. Available at: https://carnegieeurope.eu/2017/03/17/closing-of-european-mind- 

and-how-to-reopen-it-pub-68317 (Accessed: 9 June 2021).

Green, L. (2002) Technoculture: From Alphabet to Cybersex. Allen & Unwin. Available at: 
https://books.google.ru/books?id=HUmbzQEACAAJ.

49

https://www.ebu.ch/news/2021/04/public-service-media-in-the-czech-republic-under-threat
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/policy/glossary/terms/accession-criteria_en
https://freedomhouse.org/report/special-report/2018/attacks-record
https://freedomhouse.org/freedom-press-research-methodology
https://apnews.com/article/poland-courts-warsaw-
https://carnegieeurope.eu/2017/03/17/closing-of-european-mind-and-how-to-reopen-it-pub-68317
https://books.google.ru/books?id=HUmbzQEACAAJ


Gross, P. (2002) Entangled evolutions: Media and democratization in Eastern Europe. 

Woodrow Wilson Center Press.

Guasti, P. (2020) ‘Populism in Power and Democracy: Democratic Decay and Resilience in the 
Czech Republic (2013-2020)', Politics and Governance, 8(4), pp. 473-484. doi: 

10.17645/pag.v8i4.3420.

Guriev, S. and Treisman, D. (2019) ‘Informational Autocrats', Journal of Economic 
Perspectives, 33(4), pp. 100-127. doi: 10.1257/jep.33.4.100.

Hallin, D. C. and Mancini, P. (2004) Comparing media systems: Three models of media and 

politics. Cambridge university press.

Hallin, D. C. and Mancini, P. (eds) (2012) Comparing media systems beyond the Western world. 

Cambridge; New York: Cambridge University Press (Communication, society and politics).

Hallin, D. C. and Papathanassopoulos, S. (2002) ‘Political clientelism and the media: southern 

Europe and Latin America in comparative perspective', Media, Culture & Society, 24(2), pp. 175­
195. doi: 10.1177/016344370202400202.

Hanley, S. and Vachudova, M. A. (2018) ‘Understanding the illiberal turn: democratic 

backsliding in the Czech Republic', East European Politics, 34(3), pp. 276-296. doi: 
10.1080/21599165.2018.1493457.

Hellmeier, S. et al. (2021) Autocratization Turns Viral. Democracy Report 2021. University of 

Gothenburg: V-Dem Institute. Available at: https://www.v-
dem.net/media/filer_public/74/8c/748c68ad-f224-4cd7-87f9- 

8794add5c60f/dr_2021_updated.pdf (Accessed: 11 June 2021).

Hofmannova, H. (2020) ‘“Small, but Ours”: The Czech Features of Authoritarian Methods of 
Governance', SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.3552876.

International Media Support (2020) ‘EU anti-SLAPP model directive', International Media 

Support, December. Available at: https://www.mediasupport.org/publication/eu-anti-slapp- 

model-directive/ (Accessed: 9 June 2021).

International Press Institute, Reportes Without Borders and Article 19 (2020) Polish 

photojournalist Agata Grzybowska detained and charged, Council of Europe, Media Freedom

50

https://www.v-
https://www.mediasupport.org/publication/eu-anti-slapp-model-directive/


Alerts. Available at: https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-

alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column- 

1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertId=76945667 
(Accessed: 14 June 2021).

Ivanova, E. (2021) ‘187 spraw przeciwko polskim dziennikarzom. Monitoring represji wobec 

wolnych mediów 2015-21 [187 cases against Polish journalists. Monitoring of repression against 

free media 2015-21]', Gazeta Wyborcza, 18 May. Available at:

https://wyborcza.pl/7,75398,27097711,187-spraw-przeciwko-polskim-dziennikarzom- 

monitoring-represji.html (Accessed: 9 June 2021).

Jakubowicz, K. (2008) ‘Riviera on the Baltic? Public service broadcasting in post-communist 

countries', in Dobek-Ostrowska, B. and Glowacki, M. (eds) Comparing media systems in Central 

Europe: Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: University of Wroclaw Press, 

pp. 41-55.

Jakubowicz, K. and Sukosd, M. (eds) (2008) Finding the right place on the map: Central and 

Eastern European media change in a global perspective. Bristol: Intellect Books.

Jirák, J. and Kopplová, B. (2020) ‘Advantages and Problems of a Liberal Democratic Media 

Model. Media and Politics in the Czech Republic', in Lorenz, A. and Formánková, H. (eds) Czech 

Democracy in Crisis. Cham: Springer International Publishing, pp. 157-178. doi: 10.1007/978-3- 
030-40006-4_8.

Kalan, D. (2019) ‘Poland's State of the Media', Foreign Policy, 25 November. Available at: 

https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/  
(Accessed: 9 June 2021).

Karlekar, K. (2010) Freedom of the Press 2010. Broad setbacks to media freedom. Freedom 

House. Available at: https://freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP2010--
Final%20Booklet_5May.pdf.

Kelemen, R. D. (2020) ‘The European Union's authoritarian equilibrium', Journal of European 
Public Policy, 27(3), pp. 481-499. doi: 10.1080/13501763.2020.1712455.

King, G., Keohane, R. O. and Verba, S. (1994) Designing social inquiry: scientific inference in 

qualitative research. Princeton, N.J: Princeton University Press.

51

https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-
https://wyborcza.pl/7,75398,27097711,187-spraw-przeciwko-polskim-dziennikarzom-monitoring-represji.html
https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP2010--


Klimeš, D. (2016) ‘Liberál Verhofstadt chce Babiše premiérem a sebe předsedou 

europarlamentu [Liberal Verhofstadt wants Babiš to be Prime Minister and himself to be speaker 

of the European Parliament]', Hospodářské noviny (iHNed.cz), 8 December. Available at: 

https://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-65549340-liberal-verhofstadt-chce-babise-  

premierem-a-sebe-predsedou-europarlamentu (Accessed: 9 June 2021).

Klimkiewicz, B. (2004) ‘Poland', in Hrvatin, S. and Petkovic, B. (eds) Media ownership and 

its impact on media independence and pluralism. Ljubljana, Slovenia: Peace Institute, Institute for 

Contemporary Social and Political Studies, p. 363-402. Available at: 
https://core.ac.uk/download/pdf/53126508.pdf .

Klimkiewicz, B. (2017) Media pluralism monitor 2016: monitoring risks for media pluralism 

in EU and beyond. Country report: Poland. Centre for Media Pluralism and Media Freedom 
(CMPF). Available at: http://hdl.handle.net/1814/46807 (Accessed: 30 January 2021).

Kmenta, J. (2017) Boss Babiš. JKM-Jaroslav Kmenta.

Knott, E. (2018) ‘Perpetually “partly free”: lessons from post-soviet hybrid regimes on 

backsliding in Central and Eastern Europe', East European Politics, 34(3), pp. 355-376. doi: 
10.1080/21599165.2018.1493993.

Kopeček, L. (2016) ‘“I'm paying, so I decide”: Czech ANO as an extreme form of a business­

firm party', East European Politics and Societies, 30(04), pp. 725-749.

Koschalka, B. (2021) ‘Debt collectors enter Polish senator's bank account over unpaid TV 

licence', Notes From Poland, 17 May. Available at:

https://notesfrompoland.com/2021/05/17/debt-collectors-enter-polish-senators-bank-account- 

over-unpaid-tv-licence/ (Accessed: 14 June 2021).

Kottová, A. and Svatoš, J. (2021) Hrad odmítá poskytovat informace pěti médiím a pořadům. 

Podle něj kvůli boji proti dezinformacím [The Office of the President of the Czech Republic refuses 

to provide information to five media oulets and programs. According to them, because of the fight 

against misinformation], iROZHLAS. Available at: https://www.irozhlas.cz/zpravy-

domov/prazsky-hrad-mynar-ovcacek-respekt-seznam-zpravy-denik-n-168-hodiny-reporteri-  
ct_2105211821_ako (Accessed: 13 June 2021).

52

iHNed.cz
https://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-65549340-liberal-verhofstadt-chce-babise-premierem-a-sebe-predsedou-europarlamentu
https://core.ac.uk/download/pdf/53126508.pdf
http://hdl.handle.net/1814/46807
https://notesfrompoland.com/2021/05/17/debt-collectors-enter-polish-senators-bank-account-over-unpaid-tv-licence/
https://www.irozhlas.cz/zpravy-


Krzyžanowski, M. (2020) ‘Discursive shifts and the normalisation of racism: imaginaries of 

immigration, moral panics and the discourse of contemporary right-wing populism', Social 
Semiotics, 30(4), pp. 503-527. doi: 10.1080/10350330.2020.1766199.

Lange, H. (2013) Ringier Axel Springer Media AG: Entrepreneurs Daniel Křetínský and Patrik 

Tkáč take over activities in the Czech Republic, Axel Springer SE. Available at: 

https://www.axelspringer.com/en/press-releases/ringier-axel-springer-media-ag-entrepreneurs-  

daniel-kretinsky-and-patrik-tkac-take-over-activities-in-the-czech-republic (Accessed: 12 June 

2021).

Lazarová, D. (2014) ‘Forbes: Andrej Babis most powerful person in Czech media world', Radio 

Prague International, 1 March. Available at: https://english.radio.cz/forbes-andrej-babis-most- 

powerful-person-czech-media-world-8306734.

Leandros, N. (2010) ‘Media concentration and systemic failures in Greece', International 

Journal of Communication, 4(2010), pp. 886-905.

Linz, J. J. (1965) ‘An Authoritarian Regime: The Case of Spain', in Allardt, E. and Littunen, 

Y. (eds) Cleavages, Ideologies and Party Systems: Contributions to Comparative Political 

Sociology. Helsinki: Transactions of the Westermarck Society, pp. 291-341.

Luhrmann, A., Tannenberg, M. and Lindberg, S. I. (2018) ‘Regimes of the World (RoW): 

Opening New Avenues for the Comparative Study of Political Regimes', Politics and Governance, 
6(1), pp. 60-77. doi: 10.17645/pag.v6i1.1214.

Markowski, R. (2016) ‘The Polish parliamentary election of 2015: a free and fair election that 

results in unfair political consequences', West European Politics, 39(6), pp. 1311-1322. doi: 
10.1080/01402382.2016.1177305.

Mazzoleni, G. (2006) ‘Media moguls in Italy', in Tunstall, J. and Palmer, M., Media moguls. 

Routledge, pp. 172-193.

McLuhan, M. (1994) Understanding media: the extensions of man. 1st MIT Press ed. 

Cambridge, Mass: MIT Press.

McQuail, D. and Deuze, M. (2020) Mcquail's media and mass communication theory. 7th ed. 

Thousand Oaks: SAGE Publications.

53

https://www.axelspringer.com/en/press-releases/ringier-axel-springer-media-ag-entrepreneurs-daniel-kretinsky-and-patrik-tkac-take-over-activities-in-the-czech-republic
https://english.radio.cz/forbes-andrej-babis-most-powerful-person-czech-media-world-8306734


Mechkova, V., Luhrmann, A. and Lindberg, S. I. (2017) ‘How Much Democratic 

Backsliding?', Journal of Democracy, 28(4), pp. 162-169. doi: 10.1353/jod.2017.0075.

Meuser, M. and Nagel, U. (1991) ‘Das Experteninterview als Instrument zur Erforschung 

politischen Handelns [The expert interview as an instrument for researching political action]', 

Politisches Handeln/Experteninterview, Bamberg: Universitatsdruck, pp. 133-140.

Michnik, A. (2021) ‘The Attack on Media Freedom in Poland Clears Way For an All-Out 

Assault on Fundamental EU Values [MICHNIK]', Gazeta Wyborcza, 8 March. Available at: 

https://wyborcza.pl/7,173236,26863100,the-attack-on-media-freedom-in-poland-clears-the-way-  

for-an.html (Accessed: 11 June 2021).

Mickiewicz, E. P. (2008) Television, power, and the public in Russia. Cambridge: Cambridge 

Univ. Press. Available at: http://site.ebrary.com/lib/alltitles/docDetail.action?docID=10221571 

(Accessed: 8 June 2021).

Mudde, C. (2004) ‘The Populist Zeitgeist', Government and Opposition, 39(4), pp. 541-563. 

doi: 10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x.

Muller, R. and Lopatka, J. (2016) ‘Czech finance minister under pressure over EU funding for 

farm he acquired', Reuters, 15 March. Available at: https://www.reuters.com/article/us-czech- 
politics-financeminister-idUSKCN0WH295 (Accessed: 9 June 2021).

Mynář, V. (2021) Prohlášení o boji proti dezinformacím, Pražský hrad [Declaration on 

combating disinformation, Prague Castle]. Available at: https://www.hrad.cz/cs/pro- 

media/tiskove-zpravy/aktualni-tiskove-zpravy/prohlaseni-o-boji-proti-dezinformacim-15978 

(Accessed: 9 June 2021).

Naxera, V. (2018) ‘The never-ending story: Czech governments, corruption and populist anti­

corruption rhetoric (2010-2018)', Politics in Central Europe, 14(3), pp. 31-54.

Nejezchleba, M. (2013) Political reboot postponed in Czech Republic after election, Deutsche 

Welle. Available at: https://www.dw.com/en/political-reboot-postponed-in-czech-republic-after-  
election/a-17186612 (Accessed: 12 June 2021).

Nemtsov, B. (1999) ‘The Russian Oligarchs and the Press', Harvard International Journal of 
Press/Politics, 4(3), pp. 5-10. doi: 10.1177/1081180X99004003002.

54

https://wyborcza.pl/7,173236,26863100,the-attack-on-media-freedom-in-poland-clears-the-way-for-an.html
http://site.ebrary.com/lib/alltitles/docDetail.action?docID=10221571
https://www.reuters.com/article/us-czech-politics-financeminister-idUSKCN0WH295
https://www.hrad.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/aktualni-tiskove-zpravy/prohlaseni-o-boji-proti-dezinformacim-15978
https://www.dw.com/en/political-reboot-postponed-in-czech-republic-after-election/a-17186612


Onet (2019) Onet z najwteksza liczbq užytkowników wsród portali w Polsce [Onet with the 

largest number of users among the portals in Poland], Onet Wiadomosci. Available at: 

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/onet-z-najwieksza-liczba-uzytkownikow-wsrod-portali-w-  
polsce/7dtd3nc (Accessed: 14 June 2021).

Oppenheim, M. (2017) Czech President holds up replica gun marked ‘for journalists', The 

Independent. Available at: https://www.independent.co.uk/news/world/europe/czech-parliament- 

ak-47-journalists-press-conference-name-and-where-it-happened-elections-media-  

a8014841.html (Accessed: 13 June 2021).

OSCE (2015) Moldova, Parliamentary Elections, 30 November 2014: Final Report. 

Organization for Security and Co-operation in Europe. Available at: 

https://www.osce.org/odihr/elections/moldova/144196?download.

Parliamentary Assembly (2004) Monopolisation of the electronic media and possible abuse of 

power in Italy. Available at: http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML- 
en.asp?fileid=17237&lang=en (Accessed: 15 June 2021).

Peters, B. G. (2016) ‘Governance and the media: exploring the linkages', Policy & Politics, 

44(1), pp. 9-22. doi: 10.1332/030557315X14446617187930.

Polskie Radio (2012) Court finds man guilty of insulting Polish president on ‘satirical' web 

site, Polskie Radio dla Zagranicy. Available at:

http://archiwum.thenews.pl/1/9/Artykul/112235,Court-finds-man-guilty-of-insulting-Polish-  

president-on-satirical-web-site (Accessed: 12 June 2021).

Polyák, G. (2015) ‘The Hungarian media system: stop short or re-transformation?', 

Sudosteuropa. Zeitschrift fur Politik und Gesellschaft, 63(2), pp. 272-318.

Price, M. and Krug, P. (2006) ‘The Enabling Environment for Free and Independent Media', in 

Media Matters: Perspectives on Advancing Governance and Development From the Global Forum 

for Media Development. Internews Europe, p. 95-102.

Rantanen, T. (2002) The global and the national: Media and communications in post­

communist Russia. Rowman & Littlefield.

55

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/onet-z-najwieksza-liczba-uzytkownikow-wsrod-portali-w-polsce/7dtd3nc
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/czech-parliament-ak-47-journalists-press-conference-name-and-where-it-happened-elections-media-a8014841.html
https://www.osce.org/odihr/elections/moldova/144196?download
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17237&lang=en
http://archiwum.thenews.pl/1/9/Artykul/112235,Court-finds-man-guilty-of-insulting-Polish-president-on-satirical-web-site


Redakce DR (2015) Zeman a Babiš zahájili útok na Českou televizi [Zeman and Babiš launched 

an attack on Czech Television], Deník Referendum. Available at:

https://denikreferendum.cz/clanek/20025-zeman-a-babis-zahajili-utok-na-ceskou-televizi 
(Accessed: 13 June 2021).

Redazione (2014) The new Czech media owners, Progetto Repubblica Ceca. Available at: 

http://www.progetto.cz/i-nuovi-padroni-dei-media-cechi/?lang=en (Accessed: 12 June 2021).

Reljic, D. (2004) ‘Civil society, mass media and democracy in post-communist countries', 

Geneva centre for the democratic control of armed forces (DCAF) working paper, (131).

Reporters Without Borders (2016) ‘Local oligarch conflicts of interest dominate Czech media', 

Reporters without Borders, 27 July. Available at: https://rsf.org/en/news/local-oligarch-conflicts- 

interest-dominate-czech-media.

Reporters Without Borders (2020) ‘Poland about to censor privately-owned media, like its 

Hungarian ally', 31 July. Available at: https://rsf.org/en/news/poland-about-censor-privately- 

owned-media-its-hungarian-ally.

Reporters Without Borders (2021) ‘Public media independence under threat in the Czech 

Republic and Slovenia', Reporters without Borders, 21 May. Available at: 

https://rsf.org/en/news/public-media-independence-under-threat-czech-republic-and-slovenia .

Ridge-Newman, A. (2020) ‘Digital media as a driver of change in political organisation: 2010 

and 2015 UK general elections', Media, Culture & Society, 42(7-8), pp. 1343-1359. doi: 
10.1177/0163443720916398.

Roberts, M. E. (2018) Censored: distraction and diversion inside China's great firewall. 

Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Roman, D. (2021) ‘Rada Wolnosci Slowa, czyli pomysl Ziobry na walke z niezaleznymi 

mediami [The Council of Free Expression, or Ziobro's idea to fight independent media]', Gazeta 

Wyborcza, 12 February. Available at: https://wyborcza.pl/7,82983,26783531,rady-wolnosci- 

slowa-czyli-pomysl-ziobry-na-walke-z.html (Accessed: 15 June 2021).

Romanowski, M. (2021) Redaktor @bweglarczyk gra na zmune pod niemieckie i rosyjskie 

dyktando. Niezmienny pozostaje tylko antypolski kurs [Editor @ bweglarczyk takes turns playing 

56

https://denikreferendum.cz/clanek/20025-zeman-a-babis-zahajili-utok-na-ceskou-televizi
http://www.progetto.cz/i-nuovi-padroni-dei-media-cechi/?lang=en
https://rsf.org/en/news/local-oligarch-conflicts-interest-dominate-czech-media
https://rsf.org/en/news/poland-about-censor-privately-owned-media-its-hungarian-ally
https://rsf.org/en/news/public-media-independence-under-threat-czech-republic-and-slovenia
https://wyborcza.pl/7,82983,26783531,rady-wolnosci-slowa-czyli-pomysl-ziobry-na-walke-z.html


German and Russian dictation. Only the anti-Polish course remains unchanged], Twitter. 
Available at: https://twitter.com/MarRomanowski/status/1402535748902006786 (Accessed: 13 

June 2021).

Rooduijn, M. (2019) ‘State of the field: How to study populism and adjacent topics? A plea for 

both more and less focus', European Journal of Political Research, 58(1), pp. 362-372. doi: 
10.1111/1475-6765.12314.

Roudakova, N. (2008) ‘Media—political clientelism: lessons from anthropology', Media, 
Culture & Society, 30(1), pp. 41-59. doi: 10.1177/0163443707084349.

Rupnik, J. (2007) ‘From Democracy Fatigue to Populist Backlash, op. cit, and Ivan Krastev: Is 

East Central Europe Backsliding? The Strange Death of the Liberal Consensus', Journal of 

Democracy, 18(4), pp. 56-63.

Schneider, L. (2014) Media Freedom Indices: What They Tell Us - And What They Don't. 
01/2014. Deutsche Welle.

Shotter, J. (2020) ‘Polish media deal revives fears over press freedom', Financial Times, 7 
December. Available at: https://www.ft.com/content/adc4f78b-c7e0-493c-9735-f8cff4759a50 

(Accessed: 9 June 2021).

Siebert, F. T., Peterson, T. B. and Schramm, W. (1956) Four theories of the press: The 

authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press 

should be and do. University of Illinois press.

Smilov, D. and Krastev, I. (2008) ‘The rise of populism in Eastern Europe: Policy paper', 

Populist politics and liberal democracy in Central and Eastern Europe, pp. 7-13.

Špačková, I. (2014) Babiš může převzít Rádio Impuls, rozhodl antimonopolní úřad [Babiš can 

take over Rádio Impuls, the antimonopoly office decided], iDNES.cz. Available at: 

https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/babisuv-agrofert-muze-prevzit-radio-impuls-rozhodl-  
antimonopolni-urad.A140122_104721_ekoakcie_spi (Accessed: 12 June 2021).

Sparks, C. (2008) ‘Media systems in transition: Poland, Russia, China', Chinese Journal of 
Communication, 1(1), pp. 7-24. doi: 10.1080/17544750701861871.

57

https://twitter.com/MarRomanowski/status/1402535748902006786
https://www.ft.com/content/adc4f78b-c7e0-493c-9735-f8cff4759a50
iDNES.cz
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/babisuv-agrofert-muze-prevzit-radio-impuls-rozhodl-antimonopolni-urad.A140122_104721_ekoakcie_spi


Sparks, C. and Reading, A. (1998) Communism, capitalism and the mass media. London: 

SAGE (Media, culture & society series).

Splichal, S. (1994) Media beyond socialism: theory and practice in East-Central Europe. 

Boulder: Westview Press (International communication and popular culture).

Stadnik, I. (2019) ‘Internet Governance in Russia - Sovereign Basics for Independent Runet', 
SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.3421984.

Štětka, V. (2012) ‘From multinationals to business tycoons: Media ownership and journalistic 

autonomy in Central and Eastern Europe', The International Journal of Press/Politics, 17(4), pp. 

433-456.

Surowiec, P., Kania-Lundholm, M. and Winiarska-Brodowska, M. (2020) ‘Towards illiberal 

conditioning? New politics of media regulations in Poland (2015-2018)', East European Politics, 
36(1), pp. 27-43. doi: 10.1080/21599165.2019.1608826.

Svobodová, I. (2021) Ředitel ČT Dvořák: Chystá se na mě kompromitující materiál, už se hledá 

můj nástupce [Director of ČT Dvořák: compromising material is coming at me, my successor is 

already being sought], Respekt. Available at: https://www.respekt.cz/rozhovor/reditel-ct-dvorak- 

chysta-se-na-me-kompromitujici-material-uz-se-hleda-muj-nastupce (Accessed: 13 June 2021).

Szabó, J. (2020) ‘First As Tragedy, Then As Farce: a Comparative Study of Right-wing 

Populism in Hungary and Poland', Journal of Comparative Politics, 13(2), pp. 24-42.

Szczerbiak, A. (2020) ‘How will Jaroslaw Kaczynski joining the government affect Polish 

politics?', Notes From Poland, 12 October. Available at:

https://notesfrompoland.com/2020/10/12/how-will-jaroslaw-kaczynski-joining-the-government-  

affect-polish-politics/ (Accessed: 9 June 2021).

Tarrow, S. (2010) ‘The Strategy of Paired Comparison: Toward a Theory of Practice', 
Comparative Political Studies, 43(2), pp. 230-259. doi: 10.1177/0010414009350044.

Tilles, D. (2020a) ‘American ambassador defends US-owned station attacked as “fake news 

factory” by Polish state TV', Notes From Poland, 20 April. Available at:

https://notesfrompoland.com/2020/04/20/american-ambassador-defends-us-owned-station-  

attacked-as-fake-news-factory-by-polish-state-tv/ (Accessed: 9 June 2021).

58

https://www.respekt.cz/rozhovor/reditel-ct-dvorak-chysta-se-na-me-kompromitujici-material-uz-se-hleda-muj-nastupce
https://notesfrompoland.com/2020/10/12/how-will-jaroslaw-kaczynski-joining-the-government-affect-polish-politics/
https://notesfrompoland.com/2020/04/20/american-ambassador-defends-us-owned-station-attacked-as-fake-news-factory-by-polish-state-tv/


Tilles, D. (2020b) ‘Poland no longer rated as full democracy in new Freedom House index', 

Notes from Poland, 6 May. Available at: https://notesfrompoland.com/2020/05/06/poland-no- 

longer-rated-as-full-democracy-in-new-freedom-house-index/ .

Tilles, D. (2021) ‘Obama: Poland and Hungary are now “essentially authoritarian”', Notes 

From Poland, 8 June. Available at: https://notesfrompoland.com/2021/06/08/poland-and- 

hungary-are-now-essentially-authoritarian-says-obama/ (Accessed: 11 June 2021).

Topfl, F. (2011) Mediensysteme in Transformationsprozessen: wie entstehen pluralistische 

Mediensysteme - und warum nicht? [Media systems in transformation processes: how do 

pluralistic media systems emerge - and why they do not?] 1. Aufl. Baden-Baden: Nomos-Verl.- 
Ges (Politika, 4).

Tucker, J. A. et al. (2017) ‘From Liberation to Turmoil: Social Media And Democracy', Journal 
of Democracy, 28(4), pp. 46-59. doi: 10.1353/jod.2017.0064.

Tunstall, J. and Palmer, M. (1991) Media moguls. Taylor & Francis US.

Vachudova, A. M. (2020) ‘Ethnopopulism and democratic backsliding in Central Europe', East 
European Politics, 36(3), pp. 318-340. doi: 10.1080/21599165.2020.1787163.

Vachudova, M. A. (2019) ‘From Competition to Polarization in Central Europe: How Populists 
Change Party Systems and the European Union', Polity, 51(4), pp. 689-706. doi: 10.1086/705704.

Van Audenhove, L. and Donders, K. (2019) ‘Talking to People III: Expert Interviews and Elite 

Interviews', in Van den Bulck, H. et al. (eds) The Palgrave Handbook of Methods for Media Policy 
Research. Cham: Springer International Publishing, pp. 179-197. doi: 10.1007/978-3-030-16065- 

4_10.

Varieties of Democracy (V-Dem) (2020) Democracy Report 2020. Sweden: V-Dem Institute. 
Available at: https://www.v-dem.net/media/filer_public/de/39/de39af54-0bc5-4421-89ae- 

fb20dcc53dba/democracy_report.pdf.

Vojtěchovská, M. (2017) ‘The gradual takeover of the Czech media system', in Schiffrin, A. 

(ed.) In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy. Washington, D.C: 

Center for International Media Assistance, National Endowment for Democracy, p. 97-110.

59

https://notesfrompoland.com/2020/05/06/poland-no-longer-rated-as-full-democracy-in-new-freedom-house-index/
https://notesfrompoland.com/2021/06/08/poland-and-hungary-are-now-essentially-authoritarian-says-obama/
https://www.v-dem.net/media/filer_public/de/39/de39af54-0bc5-4421-89ae-fb20dcc53dba/democracy_report.pdf


W^dolowska, A. (2021) ‘Report identifies 187 state-linked lawsuits “harassing” media under 

current Polish government', Notes From Poland, 24 May. Available at:

https://notesfrompoland.com/2021/05/24/report-identifies-187-state-lawsuits-harassing-media- 

under-current-polish-government/ (Accessed: 9 June 2021).

Weyland, K. (2020) ‘Populism's Threat to Democracy: Comparative Lessons for the United 
States', Perspectives on Politics, 18(2), pp. 389-406. doi: 10.1017/S1537592719003955.

Wilczek, M. (2020) ‘President defies veto rumours to approve funding for “propaganda 

mouthpiece” state media', Notes From Poland, 7 March. Available at: 

https://notesfrompoland.com/2020/03/07/president-defies-veto-rumours-to-approve-funding-for-  

propaganda-mouthpiece-state-media/ (Accessed: 14 June 2021).

Wilczek, M. (2021) ‘Poland's antitrust authority stops radio group merger over competition 

concerns', Notes From Poland, 8 January. Available at:

https://notesfrompoland.com/2021/01/08/polands-antitrust-authority-stops-radio-group-merger-  

over-competition-concerns/ (Accessed: 9 June 2021).

Wiseman, J. (2021a) Democracy Declining: Erosion of Media Freedom in Poland. Media 

Freedom Rapid Response (MFRR). Vienna: The International Press Institute (IPI) together with 

Article 19, European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), European Federation of 

Journalists (EFJ), Free Press Unlimited (FPU), Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa 

(OBCT). Available at: https://ipi.media/mfrr-report-erosion-of-media-freedom-gathers-pace-in- 

poland/ (Accessed: 13 June 2021).

Wiseman, J. (2021b) ‘“The Hungary model”: How Poland copied illiberal tactics for weakening 

independent media', International Press Institute, 8 March. Available at: https://ipi.media/the- 

hungary-model-how-poland-copied-illiberal-tactics-for-weakening-independent-media/  

(Accessed: 12 June 2021).

Wodak, R. (2019) ‘Entering the “post-shame era”: the rise of illiberal democracy, populism and 

neo-authoritarianism in Europe', Global Discourse, 9(1), pp. 195-213. doi:
10.1332/204378919X15470487645420.

Wróblewski, M. (2021) Dotacje dlafundacji o. Rydzyka. Dwa ministerstwa odlat nie wspierajq 

inicjatyw redemptorysty [Donations to the Father Rydzyk's foundation. Two ministries have not 

supported Redemptorist initiatives for years], Wirtualna Polska Wiadomosci. Available at: 

60

https://notesfrompoland.com/2021/05/24/report-identifies-187-state-lawsuits-harassing-media-under-current-polish-government/
https://notesfrompoland.com/2020/03/07/president-defies-veto-rumours-to-approve-funding-for-propaganda-mouthpiece-state-media/
https://notesfrompoland.com/2021/01/08/polands-antitrust-authority-stops-radio-group-merger-over-competition-concerns/
https://ipi.media/mfrr-report-erosion-of-media-freedom-gathers-pace-in-poland/
https://ipi.media/the-hungary-model-how-poland-copied-illiberal-tactics-for-weakening-independent-media/


https://wiadomosci.wp.pl/dotacje-dla-fundacji-o-rydzyka-dwa-ministerstwa-od-lat-nie-wspieraja-  
inicjatyw-redemptorysty-6626553780296352a (Accessed: 14 June 2021).

Wyka, A. W. (2007) ‘Berlusconization of the Mass Media in East Central Europe: The New 

Danger of Italianization', Kakanien Revisited. Available at: http://www.kakanien- 

revisited.at/beitr/emerg/AWyka1.pdf.

Zelenka, J. (2017) ‘Zkorumpovaná pakáž, obořil se Babiš na novináře kvůli dotazům na nákup 

dluhopisů. Dal stížnost na ČT [Corrupt program, Babiš sues journalists due to questions about 

buying bonds. He made a complaint to ČT]', Aktuálně.cz, 31 January. Available at: 

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/babis-podava-stiznost-na-ct-vadi-mu-reportaze-o-tom-jak-  
nako/r~20fdfdf0e7a011e6b4b0002590604f2e/ (Accessed: 9 June 2021).

61

https://wiadomosci.wp.pl/dotacje-dla-fundacji-o-rydzyka-dwa-ministerstwa-od-lat-nie-wspieraja-inicjatyw-redemptorysty-6626553780296352a
http://www.kakanien-revisited.at/beitr/emerg/AWyka1.pdf
Aktu%25c3%25a1ln%25c4%259b.cz
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/babis-podava-stiznost-na-ct-vadi-mu-reportaze-o-tom-jak-nako/r%7E20fdfdf0e7a011e6b4b0002590604f2e/


List of Appendices

Appendix no. 1: List of interviewees

All interviews were conducted online. Due to the sensitivity of the research topic and to ensure 

the safety of respondents, all interviewees are anonymised.

Interview 1. Editor-in-chief of a Polish internet media outlet, Poland (May 14, 2021)

Interview 2. Journalist at Onet, one of the largest Polish web portals, Poland (May 14, 2021)

Interview 3. Special media advisor at Gazeta Wyborcza, a major Polish daily newspaper, 

Poland (May 24, 2021)

Interview 4. Programme Officer at Article 19, a British human rights organisation with a 

specific mandate and focus on the defence and promotion of freedom of expression and freedom 

of information, Poland (June 1, 2021)

Interview 5. Czech journalist and editor at Economia a.s., a Czech media company, the Czech 

Republic (May 18, 2021)

Interview 6. Member of the Standing Senate Commission on Media, the Czech Republic (May 

27, 2021)

Interview 7. Journalist at Deník N, a major Czech independent daily newspaper, the Czech 

Republic (June 1, 2021)

62



Appendix no. 2: Media development graphs

Figure 1. Freedom of the Press Index by Freedom House, 2010-2017.

A total press freedom score ranges from 0 (best) to 100 (worst) and is assigned a status of 
Free (0 to 30), Partly Free (31 to 60), or Not Free (61 to 100).

Figure 2. Economic environment score by Freedom House, 2010-2017.

An economic environment score ranges from 0 (best) to 30 (worst).

63



Figure 3. Legal environment score by Freedom House, 2010-2017.

A legal environment score ranges from 0 (best) to 30 (worst).

Figure 4. Political environment score by Freedom House, 2010-2017.

A political environment score ranges from 0 (best) to 40 (worst).

64



o-

year

Figure 5. World Press Freedom Index by Reporters Without Borders (RSF), 2013-2020.

This chart shows the country's position in the ranking of 180 countries.

Media bias

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 20...

— Czech Republic — Finland — Germany — Hungary
— Poland — Slovakia

Highcharts.com | V-Dem data version 11.0

Figure 6. Media bias by V-Dem, 2010-2020.

Question: Is there media bias against opposition parties or candidates? Responses range from 

0 (the print and broadcast media cover only the official party or candidates, or have no political 

coverage, or there are no opposition parties or candidates to cover) to 4 (the print and broadcast 

media cover all newsworthy parties and candidates more or less impartially and in proportion to 

their newsworthiness.)

65

Highcharts.com


Figure 7. Print and broadcast media critical of the government by V-Dem, 2010-2020.

Question: Of the major print and broadcast outlets, how many routinely criticize the 

government?

Responses range from 0 (none) to 3 (all major media outlets criticize the government at least 

occasionally).

Figure 8. Government censorship effort of print and broadcast media by V-Dem, 2010-2020.

Question: Does the government directly or indirectly attempt to censor the print or broadcast 

media? Responses range from 0 (attempts to censor are direct and routine) to 4 (the government 

rarely attempts to censor major media in any way, and when such exceptional attempts are 

discovered, the responsible officials are usually punished).

66



> L.O CD<D4—'Oí U
O o _QOJ “□O O

Internet censorship effort

--------------------------------- X
XX

3

2

1

0

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 20...

— Czech Republic — Finland — Germany — Hungary
— Poland — Slovakia

Highcharts.com | V-Dem data version 11.0

Figure 9. Government censorship effort of the Internet by V-Dem, 2010-2020.

Question: Does the government attempt to censor information (text, audio, or visuals) on the 

Internet? Responses range from 0 (the government successfully blocks Internet access except to 

sites that are pro-government or devoid of political content) to 4 (the government allows Internet 

access that is unrestricted, with the exceptions mentioned above).

Figure 10. Print and broadcast media represent different perspectives by V-Dem, 2010-2020.

Question: Do the major print and broadcast media represent a wide range of political 

perspectives? Responses range from 0 (the major media represent only the government's 

67

Highcharts.com


perspective) to 3 (all perspectives that are important in this society are represented in at least one 

of the major media).

Online media perspectives

— Czech Republic — Finland — Germany — Hungary
— Poland — Slovakia

Highcharts.com | V-Dem data version 11.0

Figure 11. Online media represent different perspectives by V-Dem, 2010-2020.

Question: Do the major domestic online media outlets represent a wide range of political

perspectives? Responses range from 0 (the major domestic online media outlets represent only 

the government's perspective) to 4 (all perspectives that are important in this society are 

represented in many major domestic online media outlets).

Figure 12. Media self-censorship by V-Dem, 2010-2020.

68

Highcharts.com


Question: Is there self-censorship among journalists when reporting on issues that the 

government considers politically sensitive? Responses range from 0 (self-censorship is complete 

and thorough) to 3 (there is little or no self-censorship among journalists).

69


