
Abstract 

The work will focus on the influence of soft power, which will be operationalized mainly as Russian 

propaganda activities during the Russian-Ukrainian conflict at the time when Russia annexed the 

Crimean Peninsula. Its empirical core will be a comparison of the news coverage of the beginnings 

of the Russian-Ukrainian crisis by the international media network paid by the Russian government 

Russia Today and the Czech tabloid parliamentary website Parlamentní listy, which is often 

included in public debate as pro-Russian or "disinformation" media. In the theoretical part, the work 

will focus on the concept of "soft power" (especially in relation to Joseph Nye) and sharp power, 

and their usefulness for the analysis of Russian propaganda. The author will focus mainly on the 

extent to which the narratives used in the Russia Today broadcast are used in the contributions of 

Parlamentní listy and whether this Czech media can be considered as pro-Russian or not. 

Subsequently, after a brief description of the conflict and selected media, the work will focus on 

comparison the discourses of these media in two short periods of time. In this analysis, the author 

will focus on narrative constructions, the degree of legitimacy and, using a combination of 

qualitative quantitative analysis, will examine the difference between the discourse of Russia Today 

and Parlamentní listy and their intertwining.

Keywords

Russia, Crimea, Ukraine, soft power, sharp power, media discourse, disinformation


