Pojetí ideálu ženského těla v lifestylových časopisech pro ženy
The Concept of Ideal Woman's body in Women's Lifestyle Magazines
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99804Identifikátory
SIS: 180509
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Köpplová, Barbara
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sociální a mediální konstrukce reality, ženský ideál krásy, štíhlost, ženské lifestylové časopisy, kvantitativní obsahová analýza, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
social and media construction of reality, feminine ideal of beauty, thinness, women's lifestyle magazines, quantiative content analysis, semiotic analysisDiplomová práce Pojetí ideálu krásy ženského těla v lifestylových časopisech pro ženy analyzuje dva tituly, Marianne a Svět ženy, v období roku 2017. Práce si klade za cíl zjistit, jak je na stránkách těchto dvou titulů pojímán ideál krásy ženského těla, přičemž vychází z hypotézy, že ženám je v lifestylových časopisech obecně předkládán ideál krásy spojený se štíhlostí. Práce zkoumá jak obrazový, tak textový obsah časopisů včetně titulních stran, a to pomocí kvantitativní obsahové analýzy a analýzy sémiotické. Práce primárně vychází z teorie sociální konstrukce reality, která je blíže popsána v teoretické části. Ta dále vymezuje jednotlivé teoretické pojmy a koncepty důležité pro pochopení celé práce a po ní následuje část věnovaná výzkumům, které se již zabývaly pojetím ideálu krásy v médích. Závěr teoretické části pak kategorizuje tisk pro ženy a přibližuje jeho rozvoj. Druhý oddíl práce se věnuje výzkumnému záměru, podrobnější charakteristice obou zkoumaných časopisů a popisu metod použitých v poslední části, tedy kvantitativní obsahové analýzy a analýzy sémiotické. Analytická část se věnuje stanovení výzkumných otázek a hypotéz, konstrukci obsahových kategorií, které tvoří jádro obsahové analýzy a samotné interpretaci výsledků výzkumu.
The diploma thesis The Concept of Ideal Woman's Body in Women's Lifestyle Magazines analyses two women's lifestyle magazines Marianne and Svět ženy in period of the year 2017. The thesis aims to find out how the pages of both magazines approach the beauty ideal of women's body and it is based on the hypothesis that there is a beauty ideal related to thiness presented in the lifestyle magazine in general. The thesis examines both pictorial and textual magazine's content including the title pages and it is performed by quantitative content analysis and semiotic analysis. The thesis is primarily based on the Theory of The Social Construction of Reality which described in more detail in theoretical part of the thesis. This part is further devoted to definition of particular theoretical terms and concepts which are important for the correct understanding of the whole thesis and the next is part devoted to researches which already examined the beauty ideal in media. The end of theoretical part categorizes women's press and describes its expansion. The second methodological part is devoted to thesis'research plan, more detailed description of both examined magazines and also to the description of methods used in the last part which were quantitative content analysis and semiotic analysis. The analytical...