Zobrazit minimální záznam

The Scenic Principle in Psychotherapy
dc.contributor.advisorBahbouh, Radvan
dc.creatorSiřínek, Jan
dc.date.accessioned2018-10-29T22:54:05Z
dc.date.available2018-10-29T22:54:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99362
dc.description.abstractMgr. Jan Siřínek, Scéničnost v psychoterapii Abstrakt Tato disertační práce zkoumá efektivitu cíleného a kontrolovaného použití kontaktních a dramatických postupů při navozování korektivní emoční zkušenosti. Pro tento účel je zaveden termín symbolická scéničnost, jímž se rozumí připisování symbolického významu (či role) přítomným osobám a/nebo objektům, případně částem prostoru terapeutické místnosti, a následné dramatizované promlouvání těchto rolí, jakož i využívání symbolického významu dotyku či pohybu těla. Následně jsou shrnuty terapeutické směry, v nichž je symbolické scéničnosti využíváno. Detailní pozornost je pak věnována Pesso Boyden psychomotorické terapii (PBSP), v níž je symbolická scéničnost hlavním prostředkem sloužícím k dosažení korektivní emoční zkušenosti. Po výkladu teoretického konceptu a intervenčních postupů PBSP je v empirické části popsán experiment, v němž bylo 40 osob randomizovaně rozděleno na experimentální a kontrolní skupinu (obě N = 20). V experimentu bylo cílem dosáhnout změny postoje k práci, úkolu či povinnosti, které probandy čekají, a to směrem k redukci negativních pocitů, přičemž intervence v experimentální skupině byla obohacena o scénicko-symbolické prvky. U obou skupin došlo k významnému zlepšení (pe < 0,001; pk < 0,01). Přestože bylo zlepšení u experimentální...cs_CZ
dc.description.abstractMgr. Jan Siřínek, The Scenic Principle in Psychotherapy Abstract This dissertation explores the effectivity of a targeted application of body/drama- oriented therapy in the act of inducing a corrective emotional experience. The term scenic- symbolic principle is introduced and meant to 1) ascribe symbolic significance to people, objects, or parts intrinsic to the therapy room; 2) enable these as roles for dramatization; and 3) employ the symbolic significance of physical contact and body motion. Therapeutic schools that use the scenic-symbolic principle are summarized. Detailed attention is given to Pesso Boyden System Psychomotor (PBSP) therapy, in which the scenic-symbolic principle serves as the central instrument in achieving a corrective emotional experience. After examining the theoretical concepts and intervention procedures of PBSP, this paper describes an experiment, in which 40 persons were randomly distributed between experimental and control groups (N = 20 for each group). The goal of the experiment was to achieve a change in attitude towards a job, task, or duty that the subjects were facing, in an effort to reduce negative emotions. While intervention in the experimental group was enriched by using the scenic-symbolic principle, both groups demonstrated significant improvement (pe < 0.001; pc...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcorrective emotional experience|Pesso Boyden System Psychomotor|PBSP|accommodation|spatial imagination|symbolical stage|role-playing|body psychotherapyen_US
dc.subjectkorektivní emoční zkušenost|Pesso Boyden psychomotorická psychoterapie|PBSP|akomodace|prostorová představivost|symbolická scéna|hraní rolí|psychoterapie zaměřená na tělocs_CZ
dc.titleScéničnost v psychoterapiics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-18
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId104456
dc.title.translatedThe Scenic Principle in Psychotherapyen_US
dc.contributor.refereeRoubal, Jan
dc.contributor.refereeŠípek, Jiří
dc.identifier.aleph002192046
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineClinical Psychologyen_US
thesis.degree.disciplineKlinická psychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKlinická psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enClinical Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMgr. Jan Siřínek, Scéničnost v psychoterapii Abstrakt Tato disertační práce zkoumá efektivitu cíleného a kontrolovaného použití kontaktních a dramatických postupů při navozování korektivní emoční zkušenosti. Pro tento účel je zaveden termín symbolická scéničnost, jímž se rozumí připisování symbolického významu (či role) přítomným osobám a/nebo objektům, případně částem prostoru terapeutické místnosti, a následné dramatizované promlouvání těchto rolí, jakož i využívání symbolického významu dotyku či pohybu těla. Následně jsou shrnuty terapeutické směry, v nichž je symbolické scéničnosti využíváno. Detailní pozornost je pak věnována Pesso Boyden psychomotorické terapii (PBSP), v níž je symbolická scéničnost hlavním prostředkem sloužícím k dosažení korektivní emoční zkušenosti. Po výkladu teoretického konceptu a intervenčních postupů PBSP je v empirické části popsán experiment, v němž bylo 40 osob randomizovaně rozděleno na experimentální a kontrolní skupinu (obě N = 20). V experimentu bylo cílem dosáhnout změny postoje k práci, úkolu či povinnosti, které probandy čekají, a to směrem k redukci negativních pocitů, přičemž intervence v experimentální skupině byla obohacena o scénicko-symbolické prvky. U obou skupin došlo k významnému zlepšení (pe < 0,001; pk < 0,01). Přestože bylo zlepšení u experimentální...cs_CZ
uk.abstract.enMgr. Jan Siřínek, The Scenic Principle in Psychotherapy Abstract This dissertation explores the effectivity of a targeted application of body/drama- oriented therapy in the act of inducing a corrective emotional experience. The term scenic- symbolic principle is introduced and meant to 1) ascribe symbolic significance to people, objects, or parts intrinsic to the therapy room; 2) enable these as roles for dramatization; and 3) employ the symbolic significance of physical contact and body motion. Therapeutic schools that use the scenic-symbolic principle are summarized. Detailed attention is given to Pesso Boyden System Psychomotor (PBSP) therapy, in which the scenic-symbolic principle serves as the central instrument in achieving a corrective emotional experience. After examining the theoretical concepts and intervention procedures of PBSP, this paper describes an experiment, in which 40 persons were randomly distributed between experimental and control groups (N = 20 for each group). The goal of the experiment was to achieve a change in attitude towards a job, task, or duty that the subjects were facing, in an effort to reduce negative emotions. While intervention in the experimental group was enriched by using the scenic-symbolic principle, both groups demonstrated significant improvement (pe < 0.001; pc...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990021920460106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV