Pragmalingvistická analýza teleshoppingu produktů z oblasti kosmetiky a fitness
The Pragmalinguistic Analysis of Teleshopping of Products From the Area of Cosmetics and Fitness
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99268Identifikátory
SIS: 192593
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneiderová, Soňa
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
14. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Teleshopping, marketing, manipulace, persvaze, pragmalingvistická analýza, výzkumKlíčová slova (anglicky)
Teleshopping, marketing, manipulation, persuasion, pragmalinguistic analysis, researchBakalářská práce se zabývá komunikačními prostředky, které teleshopping užívá k oslovení diváků, a za cíl si klade zjistit, zda se jimi snaží manipulovat. V teoretické části se věnuje přiblížení teleshoppingu, jeho zařazení do diskurzu marketingové komunikace, a také psychologickým procesům, skrze které diváci dospívají k nákupnímu rozhodnutí. V metodologické části představuje lingvistiku, pragmalingvistiku a pragmalingvistickou analýzu jako způsob zkoumání jazyka a rozebírá manipulaci a persvazi jako takové i ve vztahu k teleshoppingu. V praktické části práce představuje relevantní společenský kontext a provádí pragmalingvistickou analýzu spotů teleshoppingu propagujících odšťavňovač Mr Juice, zeštíhlující gel Slim Express a zeštíhlující pás U-Slender. Při analýze se práce zabývá zejména užíváním jazyka a korektností argumentace. Na základě výsledků analýzy pak syntetizuje styl typický pro teleshopping a srovnává jej se stylem reklamním z hlediska užívání jazyka a z hlediska manipulativnosti. Nakonec provádí výzkum soustředěný na vnímání teleshoppingu veřejností a na schopnost diváků odhalit nekorektní argumentaci, jsou- li jí vystaveni. Okrajově se výzkum věnuje také budoucnosti teleshoppingu a jeho výhodám a nevýhodám očima respondentů.
This bachelor's thesis is focused on the means of communication which are used by teleshopping to appeal to the viewers as the paper aims to discover whether teleshopping attempts to manipulate them. The theoretical part introduces teleshopping in relation to the marketing communication discourse and briefly discusses the psychology behind the viewers' purchase decision. In the methodological part, the paper introduces linguistics, pragmalinguistics and pragmalinguistic analysis as an approach to researching language. Moreover, it elaborates on manipulation and persuasion both as such and in relation to teleshopping. The practical part describes the relevant social context and then carries out pragamlinguistic analysis of three teleshopping spots, which advertise a juicer Mr Juice, slimming gel Slim Express and slimming belt U-Slender. The analysis puts emphasis on the use of language and potential argumentative fallacies. Based on the findings of the analysis, the thesis then summarizes style typical for teleshopping and compares it to the style typical for advertisements in terms of the use of language and in terms of manipulation. Lastly, a research is carried out to find how teleshopping is perceived by the public and whether the viewers are capable of distinguishing a fallacy shall they...