Show simple item record

The role of school in the process of forming an active citizenship through the eyes of Czech political activists
dc.contributor.advisorNumerato, Dino
dc.creatorČerná, Anna
dc.date.accessioned2018-07-27T14:18:58Z
dc.date.available2018-07-27T14:18:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99181
dc.description.abstractThe aim of the text is a critical sociological analysis of the role of the institution of school in the process of forming an active citizenship which is perceived by the author as a specific pattern of behaviour acquired during socialisation. The participation model of democracy, from which stems the Czech educational curriculum, aims to raise informed and active youth adhering to democratic values. Formal education as one of the actors of secondary socialisation is the only publicly controlled tool of education of citizens. Although the citizenship education is formally a part of the curriculum, contemporary research in the Czech environment shows that school does not play a significant role in political socialisation of young people. For this reason, the author of the text looks at the formal education from a different perspective and discusses other aspects too. The key view for the author is the one of Czech political activists who she perceives as a necessary part of civil society and a prototype of active citizens. The analysis of the role of the institution of school is based on 26 deep interviews with representatives of political activist organisations. The author introduces school as an institution of citizenship education which on one hand fails in the political socialisation of the young, on the...en_US
dc.description.abstractCílem textu je kriticky sociologicky analyzovat roli instituce školy v procesu formování aktivního občanství, jež autorka chápe jako specifický vzorec jednání osvojovaný v průběhu socializace. Participační model demokracie, z něhož vychází i české vzdělávací kurikulum, předpokládá vychovat z mladých informované a aktivní jedince uznávající demokratické hodnoty. Formální vzdělávání coby jeden z aktérů sekundární socializace představuje jediný veřejně kontrolovaný nástroj výchovy občanů. Ačkoli je výchova k občanství formálně zahrnuta do vzdělávacího kurikula, současné výzkumy v českém prostředí ukazují, že škola nehraje v politické socializaci mladých významnější roli. Z toho důvodu nahlíží autorka na formální vzdělávání jinou optikou a diskutuje i další aspekty. Klíčový je pro ní pohled českých politických aktivistů, které vnímá jako nedílnou součást občanské společnosti a prototyp aktivních občanů. Analýza role instituce školy je založena na 26 hloubkových rozhovorech se zástupci organizací politického aktivismu. Autorka představuje školu jako instituci výchovy k občanství, jež na jednu stranu v politické socializaci mladých selhává, na stranu druhou však k občanské výchově disponuje příslušným potenciálem. Dále ukazuje, že školu není možné vnímat jako homogenního aktéra procesu socializace, ale jako...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectformální vzdělávánícs_CZ
dc.subjectsocializacecs_CZ
dc.subjectobčanská společnostcs_CZ
dc.subjectaktivní občanstvícs_CZ
dc.subjectpolitický aktivismuscs_CZ
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectformal educationen_US
dc.subjectsocializationen_US
dc.subjectcivil societyen_US
dc.subjectactive citizenshipen_US
dc.subjectpolitical activismen_US
dc.titleRole školy v procesu formování aktivního občanství očima českých politických aktivistůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-13
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId202168
dc.title.translatedThe role of school in the process of forming an active citizenship through the eyes of Czech political activistsen_US
dc.contributor.refereeMatoušek, Petr
dc.identifier.aleph002191752
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology and Social Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální antropologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology and Social Anthropologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem textu je kriticky sociologicky analyzovat roli instituce školy v procesu formování aktivního občanství, jež autorka chápe jako specifický vzorec jednání osvojovaný v průběhu socializace. Participační model demokracie, z něhož vychází i české vzdělávací kurikulum, předpokládá vychovat z mladých informované a aktivní jedince uznávající demokratické hodnoty. Formální vzdělávání coby jeden z aktérů sekundární socializace představuje jediný veřejně kontrolovaný nástroj výchovy občanů. Ačkoli je výchova k občanství formálně zahrnuta do vzdělávacího kurikula, současné výzkumy v českém prostředí ukazují, že škola nehraje v politické socializaci mladých významnější roli. Z toho důvodu nahlíží autorka na formální vzdělávání jinou optikou a diskutuje i další aspekty. Klíčový je pro ní pohled českých politických aktivistů, které vnímá jako nedílnou součást občanské společnosti a prototyp aktivních občanů. Analýza role instituce školy je založena na 26 hloubkových rozhovorech se zástupci organizací politického aktivismu. Autorka představuje školu jako instituci výchovy k občanství, jež na jednu stranu v politické socializaci mladých selhává, na stranu druhou však k občanské výchově disponuje příslušným potenciálem. Dále ukazuje, že školu není možné vnímat jako homogenního aktéra procesu socializace, ale jako...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the text is a critical sociological analysis of the role of the institution of school in the process of forming an active citizenship which is perceived by the author as a specific pattern of behaviour acquired during socialisation. The participation model of democracy, from which stems the Czech educational curriculum, aims to raise informed and active youth adhering to democratic values. Formal education as one of the actors of secondary socialisation is the only publicly controlled tool of education of citizens. Although the citizenship education is formally a part of the curriculum, contemporary research in the Czech environment shows that school does not play a significant role in political socialisation of young people. For this reason, the author of the text looks at the formal education from a different perspective and discusses other aspects too. The key view for the author is the one of Czech political activists who she perceives as a necessary part of civil society and a prototype of active citizens. The analysis of the role of the institution of school is based on 26 deep interviews with representatives of political activist organisations. The author introduces school as an institution of citizenship education which on one hand fails in the political socialisation of the young, on the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV