Zobrazit minimální záznam

Analýza vlivu počasí na prodeje na českém FMCG trhu
dc.contributor.advisorKrištoufek, Ladislav
dc.creatorKubišta, Michal
dc.date.accessioned2018-07-27T13:49:53Z
dc.date.available2018-07-27T13:49:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99037
dc.description.abstractIn this work, we aim to study the effect of weather conditions on the sales of the FMCG market. For this purpose, we have collected an extensive dataset consisting of weekly category sales of over 1000 stores in the Czech Republic for years 2015 to 2017, coupled with various meteorological variables for over 80 different weather stations. We introduce a novel approach to analysis, using tree-based machine learning algorithms. These flexible non-parametric methods can estimate complex relationships as well as performing an automatic variable selection. Both of those attributes are critical in our work, as the final dataset consists of over 130 variables. The central point of this thesis is to either conclude there is only a negligible relationship or to provide a model with robust performance and explainable results. We manage to show a significant sales reactions based on changing weather conditions for three top-selling categories, producing a model that significantly outperforms both benchmarks, lasso regression and tree-based model trained on non- meteorological variables only. Ultimately we present two conclusions, firstly that linear regression, a commonly used methodology in similar studies, is not a suitable approch for modeling the weather effects and secondly that the weather variables...en_US
dc.description.abstractÚčelem této práce je studium efektu počasí na prodeje na FMCG trhu. Pro tento účel jsme připravili rozsáhlý soubor dat, skládající se z týdenních údajů o prodejích výrobků po kategoriích za více než 1000 obchodů v České Republice v letech 2015 až 2017, společně s údaji o meteorologických podmínkách posbíraných z více než 80 stanic. V této práci představujeme novou přístup k této analýze, a to použití modelů založených na rozho- dovacích stromech. Tyto flexibilní neparametrické metody jsou schopné odhadovat kom- plexní vztahy a automaticky vybírat důležité proměnné. Vzhledem k tomu, že model pra- cuje s více něž 130 proměnnými, jsou obě tyto vlastnosti pro náš účel kritické. Hlavním cílem této práce je bud' prokázat že efekt počasí je na prodej dané kategorie minimální, nebo připravit robustní model s interpretovatelnými výsledky. Na 3 největších kategoriích produktů ukazujeme výraznou reakci prodejů na měnící se meteorologické podmínky, a prezentujeme model který významně překonává výsledky obou základních modelů, re- gresi metodou lasso a regresní strom vytrénovaný na datech bez údajů o počasí. Nako- nec představujeme dva závěry, za prvé, že lineární regrese, v podobných...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectFMCGcs_CZ
dc.subjectpočasícs_CZ
dc.subjectmaloobchodcs_CZ
dc.subjectFMCGen_US
dc.subjectweatheren_US
dc.subjectretailen_US
dc.titleAnalysis of Weather Effect on Sales in the Czech FMCG Marketen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-12
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId191427
dc.title.translatedAnalýza vlivu počasí na prodeje na českém FMCG trhucs_CZ
dc.contributor.refereeBrož, Václav
dc.identifier.aleph002191494
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚčelem této práce je studium efektu počasí na prodeje na FMCG trhu. Pro tento účel jsme připravili rozsáhlý soubor dat, skládající se z týdenních údajů o prodejích výrobků po kategoriích za více než 1000 obchodů v České Republice v letech 2015 až 2017, společně s údaji o meteorologických podmínkách posbíraných z více než 80 stanic. V této práci představujeme novou přístup k této analýze, a to použití modelů založených na rozho- dovacích stromech. Tyto flexibilní neparametrické metody jsou schopné odhadovat kom- plexní vztahy a automaticky vybírat důležité proměnné. Vzhledem k tomu, že model pra- cuje s více něž 130 proměnnými, jsou obě tyto vlastnosti pro náš účel kritické. Hlavním cílem této práce je bud' prokázat že efekt počasí je na prodej dané kategorie minimální, nebo připravit robustní model s interpretovatelnými výsledky. Na 3 největších kategoriích produktů ukazujeme výraznou reakci prodejů na měnící se meteorologické podmínky, a prezentujeme model který významně překonává výsledky obou základních modelů, re- gresi metodou lasso a regresní strom vytrénovaný na datech bez údajů o počasí. Nako- nec představujeme dva závěry, za prvé, že lineární regrese, v podobných...cs_CZ
uk.abstract.enIn this work, we aim to study the effect of weather conditions on the sales of the FMCG market. For this purpose, we have collected an extensive dataset consisting of weekly category sales of over 1000 stores in the Czech Republic for years 2015 to 2017, coupled with various meteorological variables for over 80 different weather stations. We introduce a novel approach to analysis, using tree-based machine learning algorithms. These flexible non-parametric methods can estimate complex relationships as well as performing an automatic variable selection. Both of those attributes are critical in our work, as the final dataset consists of over 130 variables. The central point of this thesis is to either conclude there is only a negligible relationship or to provide a model with robust performance and explainable results. We manage to show a significant sales reactions based on changing weather conditions for three top-selling categories, producing a model that significantly outperforms both benchmarks, lasso regression and tree-based model trained on non- meteorological variables only. Ultimately we present two conclusions, firstly that linear regression, a commonly used methodology in similar studies, is not a suitable approch for modeling the weather effects and secondly that the weather variables...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
dc.identifier.lisID990021914940106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV