Show simple item record

Výše platů učitelů v České republice a její dopady
dc.contributor.advisorPertold-Gebicka, Barbara
dc.creatorKinzlová, Kateřina
dc.date.accessioned2018-07-27T13:17:49Z
dc.date.available2018-07-27T13:17:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/99011
dc.description.abstractThe aim of the present paper is to examine the salary level of teachers in the Czech Republic and its possible impacts on the teaching workforce. It has been shown that teacher salaries are substantially lower than salaries of similarly educated workers in the Czech Republic and are among the lowest in the European Union. Because of the strong link between salary level and profession's attractiveness to young graduates, there have been concerns about low interest in the teaching profession and the high dropout rate for young teachers. Using most up-to-date data available, the paper shows that there has been positive development in teacher salaries in recent years, but that the raise is of a similar scale as that in other areas. The paper builds up an analysis of the dropout rate for young teachers based on data on the teaching workforce. The paper finds that the dropout rate is very significant and may result in teacher shortages in the near future. The current data on teacher salaries highlights the importance of their improvement as a major factor of change in order to increase the attractiveness of the teaching profession.en_US
dc.description.abstractTato práce se věnuje výši platů učitelů v České republice a jejího možného dopadu na charakteristiku a složení pedagogického sboru. Výše platů učitelů patří v posledních letech mezi často diskutované téma. Platy českých učitelů jsou v relativním srovnání podstatně nižší než platy obdobně vzdělaných pracovníků v České republice a patří mezi ty nejnižší v Evropské unii. Vzhledem k silnému vztahu mezi výší platu a atraktivitě povolání zejména mezi mladými absolventy se vyskytly obavy z nízkého zájmu o učitelskou profesi a vysokého počtu mladých učitelů, kteří z profese odcházejí během prvních pár let. S využitím nejaktuálnějších údajů práce ukazuje, že v posledních letech došlo k pozitivnímu vývoji platů učitelů, ale podobný růst byl zaznamenán i v ostatních oblastech pracovního trhu. Práce přináší analýzu míry dropoutu mladých učitelů tzn. počtu učitelů, kteří odchází z profese během několika prvních let po nastoupení. Výsledky bakalářské práce ukazují, že míra dropoutu je velmi vysoká a v blízké budoucnosti může vést k nedostatku učitelů. Současné údaje o platovém ohodnocení českých učitelů upozorňují na nezbytnost jeho navýšení, které je považováno za nejdůležitější faktor ovlivňující atraktivitu učitelské profese.cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectučitelécs_CZ
dc.subjectplatcs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.subjectteachersen_US
dc.subjectsalaryen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleThe salary level of teachers in the Czech Republic and its impactsen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-12
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId191102
dc.title.translatedVýše platů učitelů v České republice a její dopadycs_CZ
dc.contributor.refereeKorbel, Václav
dc.identifier.aleph002191467
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje výši platů učitelů v České republice a jejího možného dopadu na charakteristiku a složení pedagogického sboru. Výše platů učitelů patří v posledních letech mezi často diskutované téma. Platy českých učitelů jsou v relativním srovnání podstatně nižší než platy obdobně vzdělaných pracovníků v České republice a patří mezi ty nejnižší v Evropské unii. Vzhledem k silnému vztahu mezi výší platu a atraktivitě povolání zejména mezi mladými absolventy se vyskytly obavy z nízkého zájmu o učitelskou profesi a vysokého počtu mladých učitelů, kteří z profese odcházejí během prvních pár let. S využitím nejaktuálnějších údajů práce ukazuje, že v posledních letech došlo k pozitivnímu vývoji platů učitelů, ale podobný růst byl zaznamenán i v ostatních oblastech pracovního trhu. Práce přináší analýzu míry dropoutu mladých učitelů tzn. počtu učitelů, kteří odchází z profese během několika prvních let po nastoupení. Výsledky bakalářské práce ukazují, že míra dropoutu je velmi vysoká a v blízké budoucnosti může vést k nedostatku učitelů. Současné údaje o platovém ohodnocení českých učitelů upozorňují na nezbytnost jeho navýšení, které je považováno za nejdůležitější faktor ovlivňující atraktivitu učitelské profese.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the present paper is to examine the salary level of teachers in the Czech Republic and its possible impacts on the teaching workforce. It has been shown that teacher salaries are substantially lower than salaries of similarly educated workers in the Czech Republic and are among the lowest in the European Union. Because of the strong link between salary level and profession's attractiveness to young graduates, there have been concerns about low interest in the teaching profession and the high dropout rate for young teachers. Using most up-to-date data available, the paper shows that there has been positive development in teacher salaries in recent years, but that the raise is of a similar scale as that in other areas. The paper builds up an analysis of the dropout rate for young teachers based on data on the teaching workforce. The paper finds that the dropout rate is very significant and may result in teacher shortages in the near future. The current data on teacher salaries highlights the importance of their improvement as a major factor of change in order to increase the attractiveness of the teaching profession.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV