Show simple item record

Age and gender structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016
dc.contributor.advisorHulíková Tesárková, Klára
dc.creatorHanzlík, Radek
dc.date.accessioned2019-05-03T14:54:57Z
dc.date.available2019-05-03T14:54:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/98915
dc.description.abstractAge and sex structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016 Abstract The main goal of this bacelor thesis is evaluation of the most important development trends of age and sex structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016. First we described system of czech education and then we analyze age and sex structure of teachers. In the thesis we used several indicators: average and median age, ageing index and feminity index of elementary and high school teachers. Based on this indicators we described population aging of teachers and feminisation of teaching profession. We created analyze of number of graduates of pedagogical disciplines on colleges and we also analyzed graduates of courses lifelong learning with a focus on education. Finally we described a forecast of number of elementary school pupils and the development of number of pupils per teacher for 2006-2016. Based on the forecast of needed time jobs of elementary and high school teachers in relation to estimated number of pupils we found out that we will need more full-time jobs of teachers. Keywords: teachers, age structure, sex structure, elementary school, high school, Czechia, feminizationen_US
dc.description.abstractVěková a pohlavní struktura učitelů základních a středních škol v Česku mezi lety 2006-2016 Abstrakt Hlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení nejdůležitějších vývojových trendů věkové a pohlavní struktury učitelů základních a středních škol v Česku za roky 2006-2016. Nejprve je v práci představen systém českého školství a poté následuje analýza věkové a pohlavní struktury učitelů. V práci jsme použili několik ukazatelů: průměrný a mediánový věk, index stáří a index feminity učitelů na prvním a druhém stupni základních škol a středních škol. Na základě těchto ukazatelů jsme popsali stárnutí populace učitelů a feminizaci učitelské profese. Vypracovali jsme analýzu počtu absolventů pedagogických oborů vysokých škol a absolventů kurzů celoživotního vzdělávání se zaměřením na vzdělávání. Nakonec jsme popsali projekci počtu žáků základních a středních škol a vývoj počtu žáků na jednoho učitele za roky 2006-2016. Z projekce počtu potřebných úvazků učitelů základních a středních škol ve vztahu na předpokládaném počtu žáků jsme zjistili, že bude potřeba více pracovních úvazků učitelů. Klíčová slova: učitelé, věková struktura, pohlavní struktura, základní škola, střední škola, Česko, feminizacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectučitelécs_CZ
dc.subjectvěková strukturacs_CZ
dc.subjectpohlavní strukturacs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectstřední školacs_CZ
dc.subjectČeskocs_CZ
dc.subjectfeminizacecs_CZ
dc.subjectteachersen_US
dc.subjectage structureen_US
dc.subjectsex structureen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjectCzechiaen_US
dc.subjectfeminizationen_US
dc.titleVěková a pohlavní struktura učitelů základních a středních škol v Česku mezi lety 2006-2016cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-11
dc.description.departmentDepartment of Demography and Geodemographyen_US
dc.description.departmentKatedra demografie a geodemografiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId187425
dc.title.translatedAge and gender structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016en_US
dc.contributor.refereeKurtinová, Olga
dc.identifier.aleph002191311
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemografie se sociální geografiícs_CZ
thesis.degree.disciplineDemography and Social Geographyen_US
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
thesis.degree.programDemographyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografie se sociální geografiícs_CZ
uk.degree-discipline.enDemography and Social Geographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csVěková a pohlavní struktura učitelů základních a středních škol v Česku mezi lety 2006-2016 Abstrakt Hlavním cílem této bakalářské práce je zhodnocení nejdůležitějších vývojových trendů věkové a pohlavní struktury učitelů základních a středních škol v Česku za roky 2006-2016. Nejprve je v práci představen systém českého školství a poté následuje analýza věkové a pohlavní struktury učitelů. V práci jsme použili několik ukazatelů: průměrný a mediánový věk, index stáří a index feminity učitelů na prvním a druhém stupni základních škol a středních škol. Na základě těchto ukazatelů jsme popsali stárnutí populace učitelů a feminizaci učitelské profese. Vypracovali jsme analýzu počtu absolventů pedagogických oborů vysokých škol a absolventů kurzů celoživotního vzdělávání se zaměřením na vzdělávání. Nakonec jsme popsali projekci počtu žáků základních a středních škol a vývoj počtu žáků na jednoho učitele za roky 2006-2016. Z projekce počtu potřebných úvazků učitelů základních a středních škol ve vztahu na předpokládaném počtu žáků jsme zjistili, že bude potřeba více pracovních úvazků učitelů. Klíčová slova: učitelé, věková struktura, pohlavní struktura, základní škola, střední škola, Česko, feminizacecs_CZ
uk.abstract.enAge and sex structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016 Abstract The main goal of this bacelor thesis is evaluation of the most important development trends of age and sex structure of elementary and high school teachers in Czechia from 2006 to 2016. First we described system of czech education and then we analyze age and sex structure of teachers. In the thesis we used several indicators: average and median age, ageing index and feminity index of elementary and high school teachers. Based on this indicators we described population aging of teachers and feminisation of teaching profession. We created analyze of number of graduates of pedagogical disciplines on colleges and we also analyzed graduates of courses lifelong learning with a focus on education. Finally we described a forecast of number of elementary school pupils and the development of number of pupils per teacher for 2006-2016. Based on the forecast of needed time jobs of elementary and high school teachers in relation to estimated number of pupils we found out that we will need more full-time jobs of teachers. Keywords: teachers, age structure, sex structure, elementary school, high school, Czechia, feminizationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra demografie a geodemografiecs_CZ
thesis.grade.code3


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV