Vzdělávání dítěte s narušeným vývojem řeči v předškolním věku
Education of a child with impaired speech development in preschool age
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98437Identifikátory
SIS: 188247
Kolekce
- Kvalifikační práce [19149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopečný, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
4. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
narušený vývoj řeči, vývojová dysfázie, předškolní věk, integrace, inkluze, narušená komunikační schopnost, běžná mateřská škola, případová studieKlíčová slova (anglicky)
impaired speech development, developmental dysphasia, preschool age, integration, inclusion, impaired comunication ability, regular kindergarten, case studyBakalářská práce se věnuje problematice vývojové dysfázie u dětí v předškolním věku. Struktura práce obsahuje teoretickou a praktickou část. První kapitola v teoretické části vymezuje narušený vývoj řeči v rámci narušené komunikační schopnosti a pro srovnání je uvedena kapitola shrnující vývoj řeči v normě. Druhá kapitola podrobně charakterizuje vývojovou dysfázii. Její vymezení je rozděleno na terminologické a etiologické hledisko, rozbor symptomů v konkrétních oblastech dětského vývoje, dále součásti procesu diagnostiky a všeobecný model terapie. Zároveň jsou v rámci kapitoly shrnuty možnosti předškolního vzdělávání dítěte s diagnózou vývojové dysfázie v České republice. Praktická část je realizována jako kvalitativní výzkum. Konkrétně je zpracována jako případová studie s komplexním profilem dítěte s vývojovou dysfázií - rodinnou, osobní a školní anamnézou. Cílem výzkumné části je zhodnotit schopnost participace na programu v běžné mateřské škole u konkrétního dítěte zařazeného do běžného kolektivu. Pro sběr dat jsou využity metody rozhovoru, analýzy lékařské dokumentace a přímého pozorování v prostředí mateřské školy. Na základě informací získaných z rozhovoru a z lékařských zpráv jsou během pozorování také identifikovány konkrétní projevy vývojové dysfázie. Vyhodnocení výsledků zdůrazňuje...
The bachelor thesis deals with problematics of preschool age children with diagnosis of developmental dysphasia. This thesis is divided into the theoretical and practical part. The first theoretical chapter defines the impaired speech development in the context of impaired communication ability and compares it with intact speech development. The developmental dysphasia is characterized in detail in the following chapter. Its definition is mentioned in terms of terminology and etiology, followed by the analysis of symptoms in specific areas of child development. There are also included the components of the diagnosis process and a general model of therapy. The chapter furthermore summarizes the educational opportunities of preschool age children with this diagnosis in the Czech Republic. The research part is executed as qualitative, concretely compiled as a case study with complex profile of a particular child - divided into family, personal and school anamnesis. The purpose of the research part is to evaluate the ability of participation on organized daily activities in regular kindergarten applied to a particular child included in a regular collective. The methods of interview, medical documentation analysis and direct observation in the kindergarten environment are used for data collection. Based...