Show simple item record

The Development of Reading in Hearing-Impaired Children of a Young School Age
dc.contributor.advisorHádková, Kateřina
dc.creatorLipská, Klára
dc.date.accessioned2018-06-29T10:11:07Z
dc.date.available2018-06-29T10:11:07Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9789
dc.description.abstractThis diploma work is aimed at relation between hearing impairment at the age of primary school children and their development of reading. On the base of the found information I tried to project some kind of methodical material for teaching how to read with comprehension and then to verify it in practice. This methodical material includes the text called Me Baryk (Já Baryk) written by František Nepil in both - the original, and the one after the modification, instruction for a teacher how to work with it and a worksheet. The most important part of methodical material is a CD with Introduction, Modified text and Vocabulary translated into sign language. Verifying in practice was realized with children with hearing impairment from the fifth grade of primary school and the necessity of continuation in making further and similar materials like this was stressed. By means of the sign language the children can understand the meaning of the text, comprehend the line of the plot and the context of the story. Using the sign language is some kind of an effective bridge how to motivate and lead the children with hearing impairment to read in Czech.en_US
dc.description.abstractCílem této diplomové práce bylo zjistit problematické oblasti v souvislosti sluchového postižení u dětí mladšího školního věku a rozvoje čtenářství, na základě zjištěných informací navrhnout metodický materiál a ověřit jej v praxi. Metodický materiál obsahuje text Já Baryk od Františka Nepila v originále a v upravené verzi, návrh postupu pro vyučující a pracovní list. Nejdůležitější částí metodického materiálu je CD s úvodním slovem, upraveným textem a slovníčkem ve znakovém jazyce. Ověření v praxi u dětí pátého ročníku ZŠ ukázalo nutnost vytvoření dalších podobných materiálů, jelikož znakový jazyk nejen umožňuje porozumění dějové linii a souvislostem vyplývajících z příběhu, ale je především účinným prostředkem vedoucím ke čtení v českém jazyce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleRozvoj čtenářství u sluchově postižených dětí mladšího školního věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-25
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId22541
dc.title.translatedThe Development of Reading in Hearing-Impaired Children of a Young School Ageen_US
dc.contributor.refereeChmelíř, Václav
dc.identifier.aleph001847437
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Special Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Special Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce bylo zjistit problematické oblasti v souvislosti sluchového postižení u dětí mladšího školního věku a rozvoje čtenářství, na základě zjištěných informací navrhnout metodický materiál a ověřit jej v praxi. Metodický materiál obsahuje text Já Baryk od Františka Nepila v originále a v upravené verzi, návrh postupu pro vyučující a pracovní list. Nejdůležitější částí metodického materiálu je CD s úvodním slovem, upraveným textem a slovníčkem ve znakovém jazyce. Ověření v praxi u dětí pátého ročníku ZŠ ukázalo nutnost vytvoření dalších podobných materiálů, jelikož znakový jazyk nejen umožňuje porozumění dějové linii a souvislostem vyplývajících z příběhu, ale je především účinným prostředkem vedoucím ke čtení v českém jazyce.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma work is aimed at relation between hearing impairment at the age of primary school children and their development of reading. On the base of the found information I tried to project some kind of methodical material for teaching how to read with comprehension and then to verify it in practice. This methodical material includes the text called Me Baryk (Já Baryk) written by František Nepil in both - the original, and the one after the modification, instruction for a teacher how to work with it and a worksheet. The most important part of methodical material is a CD with Introduction, Modified text and Vocabulary translated into sign language. Verifying in practice was realized with children with hearing impairment from the fifth grade of primary school and the necessity of continuation in making further and similar materials like this was stressed. By means of the sign language the children can understand the meaning of the text, comprehend the line of the plot and the context of the story. Using the sign language is some kind of an effective bridge how to motivate and lead the children with hearing impairment to read in Czech.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990018474370106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV