Show simple item record

An Examination of Semantics in Post-traumatic Aphasia
dc.contributor.advisorHousarová, Blanka
dc.creatorHorníková, Kristina
dc.date.accessioned2017-04-03T11:31:03Z
dc.date.available2017-04-03T11:31:03Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9778
dc.description.abstractTématem práce je postižení potraumatickou afázií a vyšetření sémantiky u lidí trpících tímto defektem. Zaměříme se na pojmové chápání okolního světa. Teoretická část je věnována vymezení pojmů afázie, traumata mozku a sémantika. Podrobněji mapuje pohled na zmíněná témata z různých úhlů - z pohledu neurologického, psychologického, lingvistického a v neposlední řadě i logopedického. V rámci praktické části bude prezentováno, jak jsem vytvořila materiál na vyšetření sémantiky a jak jsem ho v praxi vyzkoušela. Informace uvedené zejména v praktické části by měly pomoci logopedům v mapování všech rovin jazyka. Tato práce by měla poukázat na nedostatky v logopedické diagnostice a upozornit na často nezměněnou kvalitu chápání pojmů i při těžce narušené komunikační schopnosti.cs_CZ
dc.description.abstractThe subject of this thesis is the case of posttraumatic aphasia and examination of semantics of people suffering from this defect. We are focusing on their ability of conceptual understanding of the surrounding world. The theoretical part of the thesis is aimed to defíne the terms of aphasia, brain traumata and semantics. It describes different points of view taken from various angles such as neurological, psychological, linguistic and also logopeadical points of view. In the practical part there will presented how I managed to generate the material required for semantics examinations and how I conducted its practical tests. The information provided, in particular in the practical part of the thesis, should assist to logopeadists in their exploring of all levels of language. The thesis is to draw attention to deficiencies in logopaedical diagnostics of semantics and to draw attention to the often insuffícient competences of a logopaedist to recognise the level and the scope of comprehension of terms applicable even in the case of severely affected ability to communicate.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVyšetření sémantiky u posttraumatické afáziecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-21
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22223
dc.title.translatedAn Examination of Semantics in Post-traumatic Aphasiaen_US
dc.contributor.refereeKonůpková, Zuzana
dc.identifier.aleph001096225
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Special Schoolsen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství na speciálních školáchcs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Special Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem práce je postižení potraumatickou afázií a vyšetření sémantiky u lidí trpících tímto defektem. Zaměříme se na pojmové chápání okolního světa. Teoretická část je věnována vymezení pojmů afázie, traumata mozku a sémantika. Podrobněji mapuje pohled na zmíněná témata z různých úhlů - z pohledu neurologického, psychologického, lingvistického a v neposlední řadě i logopedického. V rámci praktické části bude prezentováno, jak jsem vytvořila materiál na vyšetření sémantiky a jak jsem ho v praxi vyzkoušela. Informace uvedené zejména v praktické části by měly pomoci logopedům v mapování všech rovin jazyka. Tato práce by měla poukázat na nedostatky v logopedické diagnostice a upozornit na často nezměněnou kvalitu chápání pojmů i při těžce narušené komunikační schopnosti.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this thesis is the case of posttraumatic aphasia and examination of semantics of people suffering from this defect. We are focusing on their ability of conceptual understanding of the surrounding world. The theoretical part of the thesis is aimed to defíne the terms of aphasia, brain traumata and semantics. It describes different points of view taken from various angles such as neurological, psychological, linguistic and also logopeadical points of view. In the practical part there will presented how I managed to generate the material required for semantics examinations and how I conducted its practical tests. The information provided, in particular in the practical part of the thesis, should assist to logopeadists in their exploring of all levels of language. The thesis is to draw attention to deficiencies in logopaedical diagnostics of semantics and to draw attention to the often insuffícient competences of a logopaedist to recognise the level and the scope of comprehension of terms applicable even in the case of severely affected ability to communicate.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV