Vztahy mezi lidmi v kurikulu vybrané základní školy
Název v anglickém jazyce: Relations among people in curriculum at chosen primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97741Identifiers
Study Information System: 188390
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Kučírek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Formální a neformální kurikulum, klima školy, hodnocení školy, vztahy, dorozumíváníKeywords (English)
Formal and informal curriculum, school climate, evaluation of school, relations, communicationDiplomová práce se zabývá mezilidskými vztahy v kurikulu na vybrané základní škole. Sledováno bude formální i neformální kurikulum školy na druhém stupni a implementace problematiky vztahů mezi lidmi. V teoretické části bude popsána důležitost sociální psychologie v problematice vlivu sociálního prostředí na výchovu a vzdělávání dětí, uplatnění sociální psychologie v pedagogice pro pochopení dětí a dospívajících v jejich žákovské sociální situovanosti, implementace problematiky vztahů mezi lidmi v učebním dokumentu - kurikulu, vybrané základní školy a vymezení pojmu klima školy formou literární rešerše. Praktická část je rozdělena na dvě části. První část obsahuje kvantitativní šetření provedené mezi pedagogy a žáky na druhém stupni základní školy kvantitativní metodou, kde pedagogové a žáci odpovídá na otázky v dotazníku. Dotazníky zjišťují pohled na školu jak ze strany pedagogů a žáků, tak ve vzájemné interakci. Pedagogové i žáci posuzují všechny, se kterými se každodenně potkávají. Druhá část obsahuje kvalitativní šetření formou strukturovaných rozhovorů s pěti zástupci školy - žákem, pedagogem, uklízečkou, školníkem a kuchařkou. Strukturované rozhovory jsou použity kvůli efektivnějšímu zmapování klimatu školy. Výstupem výzkumného šetření bude evaluace školy v oblasti hodnocení vztahů mezi...
The diploma thesis is focused on interpersonal relations in curriculum at chosen primary school. Both formal and informal curriculum of the lower secondary school are studied here and also the integration of the interpersonal issues. The social psychology importance in the influence of the social background issue on upbringing and education of children is described in theoretical part of this thesis, just as the application of the social psychology in pedagogy for understanding children and adolescents in their pupils' social circumstanced, integration of the interpersonal issues in the teaching document - curriculum, chosen primary schools and term definition in the form of literary research. Practical part is divides into two sections. The first section includes quantitative research accomplished among teachers and pupils at lower secondary school by the qualitative method, in which teachers and pupils answer questions. The questionnaires survey the point of view from both sides of teachers and pupils and mutual interaction. Teachers and pupils assess everybody they meet daily. The second section includes qualitative research in the form of structural interviews with five school representatives - a pupil, a teacher, a cleaning lady, a school caretaker and a female cook. These structural...