dc.contributor.advisor | Uhlířová, Jana | |
dc.creator | Mošanská, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2019-02-19T10:04:46Z | |
dc.date.available | 2019-02-19T10:04:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/97722 | |
dc.description.abstract | Práce je historického charakteru. Metodologicky se opírá o historicko srovnávací analýzu, analýzu pramenů a metody orální historie. Diplomová práce se zabývá studiem běžného života učitelů na základních školách v letech 1948-1989 v Československu. Využije studia a analýzy textů vycházejících z legislativních zdrojů, charakteristiky školní učitelské každodennosti v odborných i učitelských časopisech a v další odborné literatuře. Práce využívá také vzpomínek pamětníků, kteří dobu mezi léty 1948-1989 bezprostředně zažili a v této době v základních školách působili. Vzpomínky budou konfrontovány s fakty získanými studiem tištěných pramenů. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce zabývá historickým kontextem doby, popisuje samotnou školu a učitele ve škole v době socialismu. Jak to na školách chodilo a co bylo učitelovým úkolem. Teoretická část popisuje například školské zákony, komunistickou výchovu, školní řád, učební osnovy. V praktické části pak práce využívá k rozhovoru s učiteli - pamětníky orální metodu. Chce zjistit názory, postoje a zkušenosti učitelů. Dále se zabývá srovnáváním faktů získaných z odborné literatury a bezprostředních zkušeností učitelů. Zda se fakta a zkušenosti učitelů shodují. KLÍČOVÁ SLOVA škola, učitel-pamětník,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis is of a historical character. It is methodologically based on historical comparative analysis, analysis of sources and methods of oral history. The diploma thesis deals with the study of ordinary life of primary schools teachers in Czechoslovakia between 1948-1989. It uses studies and analysis of texts based on legislative sources, characteristics of school teacher's everyday life in professional and teacher magazines and other professional literature. Memories of witnesses who immediately experienced the period between 1948-1989 and worked in primary schools at that time are used. These memories will be confronted with the facts obtained by studying printed sources. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the thesis deals with the historical context of the time, describes the school itself and the teachers at school during socialism. The way it used to be at schools and what the teacher's job was. The theoretical part describes for example school laws, communist education, school regulations, curricula. In the practical part, the oral method is used to talk with teachers - witnesses. It discovers opinions, attitudes and experience of teachers. It also deals with the comparison of the facts obtained from professional literature and the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | učitel | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | školská legislativa | cs_CZ |
dc.subject | orální historie komunistický režim | cs_CZ |
dc.subject | každodennost | cs_CZ |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | basic school | en_US |
dc.subject | school's legislation | en_US |
dc.subject | oral history | en_US |
dc.subject | communistic regime | en_US |
dc.subject | everyday life | en_US |
dc.title | Československá škola a její učitel v letech 1948- 1989 | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-05-21 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 175649 | |
dc.title.translated | Czechoslovak school and its teacher in the period 1948-1989 | en_US |
dc.contributor.referee | Stará, Jana | |
dc.identifier.aleph | 002187120 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce je historického charakteru. Metodologicky se opírá o historicko srovnávací analýzu, analýzu pramenů a metody orální historie. Diplomová práce se zabývá studiem běžného života učitelů na základních školách v letech 1948-1989 v Československu. Využije studia a analýzy textů vycházejících z legislativních zdrojů, charakteristiky školní učitelské každodennosti v odborných i učitelských časopisech a v další odborné literatuře. Práce využívá také vzpomínek pamětníků, kteří dobu mezi léty 1948-1989 bezprostředně zažili a v této době v základních školách působili. Vzpomínky budou konfrontovány s fakty získanými studiem tištěných pramenů. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce zabývá historickým kontextem doby, popisuje samotnou školu a učitele ve škole v době socialismu. Jak to na školách chodilo a co bylo učitelovým úkolem. Teoretická část popisuje například školské zákony, komunistickou výchovu, školní řád, učební osnovy. V praktické části pak práce využívá k rozhovoru s učiteli - pamětníky orální metodu. Chce zjistit názory, postoje a zkušenosti učitelů. Dále se zabývá srovnáváním faktů získaných z odborné literatury a bezprostředních zkušeností učitelů. Zda se fakta a zkušenosti učitelů shodují. KLÍČOVÁ SLOVA škola, učitel-pamětník,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is of a historical character. It is methodologically based on historical comparative analysis, analysis of sources and methods of oral history. The diploma thesis deals with the study of ordinary life of primary schools teachers in Czechoslovakia between 1948-1989. It uses studies and analysis of texts based on legislative sources, characteristics of school teacher's everyday life in professional and teacher magazines and other professional literature. Memories of witnesses who immediately experienced the period between 1948-1989 and worked in primary schools at that time are used. These memories will be confronted with the facts obtained by studying printed sources. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the thesis deals with the historical context of the time, describes the school itself and the teachers at school during socialism. The way it used to be at schools and what the teacher's job was. The theoretical part describes for example school laws, communist education, school regulations, curricula. In the practical part, the oral method is used to talk with teachers - witnesses. It discovers opinions, attitudes and experience of teachers. It also deals with the comparison of the facts obtained from professional literature and the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.identifier.lisID | 990021871200106986 | |