Show simple item record

Czechoslovak school and its teacher in the period 1948-1989
dc.contributor.advisorUhlířová, Jana
dc.creatorMošanská, Barbora
dc.date.accessioned2019-02-19T10:04:46Z
dc.date.available2019-02-19T10:04:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/97722
dc.description.abstractPráce je historického charakteru. Metodologicky se opírá o historicko srovnávací analýzu, analýzu pramenů a metody orální historie. Diplomová práce se zabývá studiem běžného života učitelů na základních školách v letech 1948-1989 v Československu. Využije studia a analýzy textů vycházejících z legislativních zdrojů, charakteristiky školní učitelské každodennosti v odborných i učitelských časopisech a v další odborné literatuře. Práce využívá také vzpomínek pamětníků, kteří dobu mezi léty 1948-1989 bezprostředně zažili a v této době v základních školách působili. Vzpomínky budou konfrontovány s fakty získanými studiem tištěných pramenů. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce zabývá historickým kontextem doby, popisuje samotnou školu a učitele ve škole v době socialismu. Jak to na školách chodilo a co bylo učitelovým úkolem. Teoretická část popisuje například školské zákony, komunistickou výchovu, školní řád, učební osnovy. V praktické části pak práce využívá k rozhovoru s učiteli - pamětníky orální metodu. Chce zjistit názory, postoje a zkušenosti učitelů. Dále se zabývá srovnáváním faktů získaných z odborné literatury a bezprostředních zkušeností učitelů. Zda se fakta a zkušenosti učitelů shodují. KLÍČOVÁ SLOVA škola, učitel-pamětník,...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is of a historical character. It is methodologically based on historical comparative analysis, analysis of sources and methods of oral history. The diploma thesis deals with the study of ordinary life of primary schools teachers in Czechoslovakia between 1948-1989. It uses studies and analysis of texts based on legislative sources, characteristics of school teacher's everyday life in professional and teacher magazines and other professional literature. Memories of witnesses who immediately experienced the period between 1948-1989 and worked in primary schools at that time are used. These memories will be confronted with the facts obtained by studying printed sources. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the thesis deals with the historical context of the time, describes the school itself and the teachers at school during socialism. The way it used to be at schools and what the teacher's job was. The theoretical part describes for example school laws, communist education, school regulations, curricula. In the practical part, the oral method is used to talk with teachers - witnesses. It discovers opinions, attitudes and experience of teachers. It also deals with the comparison of the facts obtained from professional literature and the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučitelcs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectškolská legislativacs_CZ
dc.subjectorální historie komunistický režimcs_CZ
dc.subjectkaždodennostcs_CZ
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectbasic schoolen_US
dc.subjectschool's legislationen_US
dc.subjectoral historyen_US
dc.subjectcommunistic regimeen_US
dc.subjecteveryday lifeen_US
dc.titleČeskoslovenská škola a její učitel v letech 1948- 1989cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-21
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId175649
dc.title.translatedCzechoslovak school and its teacher in the period 1948-1989en_US
dc.contributor.refereeStará, Jana
dc.identifier.aleph002187120
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce je historického charakteru. Metodologicky se opírá o historicko srovnávací analýzu, analýzu pramenů a metody orální historie. Diplomová práce se zabývá studiem běžného života učitelů na základních školách v letech 1948-1989 v Československu. Využije studia a analýzy textů vycházejících z legislativních zdrojů, charakteristiky školní učitelské každodennosti v odborných i učitelských časopisech a v další odborné literatuře. Práce využívá také vzpomínek pamětníků, kteří dobu mezi léty 1948-1989 bezprostředně zažili a v této době v základních školách působili. Vzpomínky budou konfrontovány s fakty získanými studiem tištěných pramenů. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se práce zabývá historickým kontextem doby, popisuje samotnou školu a učitele ve škole v době socialismu. Jak to na školách chodilo a co bylo učitelovým úkolem. Teoretická část popisuje například školské zákony, komunistickou výchovu, školní řád, učební osnovy. V praktické části pak práce využívá k rozhovoru s učiteli - pamětníky orální metodu. Chce zjistit názory, postoje a zkušenosti učitelů. Dále se zabývá srovnáváním faktů získaných z odborné literatury a bezprostředních zkušeností učitelů. Zda se fakta a zkušenosti učitelů shodují. KLÍČOVÁ SLOVA škola, učitel-pamětník,...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is of a historical character. It is methodologically based on historical comparative analysis, analysis of sources and methods of oral history. The diploma thesis deals with the study of ordinary life of primary schools teachers in Czechoslovakia between 1948-1989. It uses studies and analysis of texts based on legislative sources, characteristics of school teacher's everyday life in professional and teacher magazines and other professional literature. Memories of witnesses who immediately experienced the period between 1948-1989 and worked in primary schools at that time are used. These memories will be confronted with the facts obtained by studying printed sources. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the thesis deals with the historical context of the time, describes the school itself and the teachers at school during socialism. The way it used to be at schools and what the teacher's job was. The theoretical part describes for example school laws, communist education, school regulations, curricula. In the practical part, the oral method is used to talk with teachers - witnesses. It discovers opinions, attitudes and experience of teachers. It also deals with the comparison of the facts obtained from professional literature and the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.identifier.lisID990021871200106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV