Show simple item record

Polynomials in text-books in the Czech Republic and in Finland
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorDurdíková, Ivana
dc.date.accessioned2017-04-03T11:29:18Z
dc.date.available2017-04-03T11:29:18Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9770
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřena na výuku algebry, především části mnohočleny. V první části uvádím obecné charakteristiky, zákonitosti a cíle výuky algebry ve školách tak, jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Hlavním tématem práce je porovnání způsobu výkladu a rozsahu tematického celku mnohočleny v kurikulu a učebnicích v České Republice a ve Finsku. Porovnáním vybraných českých a finských učebnic pro základní a střední školy jsem zjistila především rozdíl z hlediska rozsahu učiva týkajícího se práce se vzorci pro úpravu mnohočlenů. Zatímco způsob výkladu je ve všech sledovaných učebnicích srovnatelný, rozsah tohoto učiva v českých učebnicích pro základní školy zhruba odpovídá rozsahu ve finských učebnicích pro střední školy s rozšířenou výukou matematiky. Součástí práce je sbírka úloh, které by při výuce mnohočlenů mohly působit motivačně. Úlohy jsem vybrala z českých i finských učebnic a rozdělila je do několika skupin podle způsobu zadání.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on the teaching of algebra, especially its part called polynomials. The first part contains general characteristics, regularities and goals of teaching algebra at school according to the presentation in specialized literature. The main goal of the work is to compare how polynomials are taught in the Czech Republic and Finland, considering its interpretation and extent in curriculum and textbooks. By comparing selected Czech and Finnish lower and upper secondary school textbooks, it was found out that there was a difference in the extent of teaching patterns for working with polynomials. While the interpretation of this is similar in all of the textbooks, the extent in Czech lower secondary school textbooks is comparable to the extent in Finnish textbooks for upper secondary school with extended education in mathematics. There is also a collection of problems included in this work, as these can act as motivation in teaching polynomials. They have been chosen from Czech and Finnish textbooks and categorized according to their assignment.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleMnohočleny v učebnicích v České republice a ve Finskucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-21
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22423
dc.title.translatedPolynomials in text-books in the Czech Republic and in Finlanden_US
dc.contributor.refereeSýkora, Václav
dc.identifier.aleph000800034
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika - Učitelství pro 2. stupeň základní školy - tělesná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Physical Educationen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika - Učitelství pro 2. stupeň základní školy - tělesná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Physical Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřena na výuku algebry, především části mnohočleny. V první části uvádím obecné charakteristiky, zákonitosti a cíle výuky algebry ve školách tak, jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Hlavním tématem práce je porovnání způsobu výkladu a rozsahu tematického celku mnohočleny v kurikulu a učebnicích v České Republice a ve Finsku. Porovnáním vybraných českých a finských učebnic pro základní a střední školy jsem zjistila především rozdíl z hlediska rozsahu učiva týkajícího se práce se vzorci pro úpravu mnohočlenů. Zatímco způsob výkladu je ve všech sledovaných učebnicích srovnatelný, rozsah tohoto učiva v českých učebnicích pro základní školy zhruba odpovídá rozsahu ve finských učebnicích pro střední školy s rozšířenou výukou matematiky. Součástí práce je sbírka úloh, které by při výuce mnohočlenů mohly působit motivačně. Úlohy jsem vybrala z českých i finských učebnic a rozdělila je do několika skupin podle způsobu zadání.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the teaching of algebra, especially its part called polynomials. The first part contains general characteristics, regularities and goals of teaching algebra at school according to the presentation in specialized literature. The main goal of the work is to compare how polynomials are taught in the Czech Republic and Finland, considering its interpretation and extent in curriculum and textbooks. By comparing selected Czech and Finnish lower and upper secondary school textbooks, it was found out that there was a difference in the extent of teaching patterns for working with polynomials. While the interpretation of this is similar in all of the textbooks, the extent in Czech lower secondary school textbooks is comparable to the extent in Finnish textbooks for upper secondary school with extended education in mathematics. There is also a collection of problems included in this work, as these can act as motivation in teaching polynomials. They have been chosen from Czech and Finnish textbooks and categorized according to their assignment.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV