Psychologické otázky osvojování psacího psaní: kognitivní strategie, jejich vývoj a odlišnosti při opisu a přepisu
The Psychological Aspects of Learning Handwriting
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9617Identifiers
Study Information System: 22271
Collections
- Kvalifikační práce [19113]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce byla zaměřena na prvotní vývoj psaní. Podrobně jsme popsali nezbytnost osvojení motorické stránky psaní a počátky rozvoje schopnosti zaměřit se na význam psaného.Závěrem s diplomové práce, které byly vymezeny v jejím počátku. Úkolem bylo pokusit se postulovat kognitivní strategie, které děti používají při prvopočátečním psaní. Stanovili jsme si čtyři výzkumné části, jejichž prostřednictvím jsme se snažili detailněji prostudovat vývoj a obsah jednotlivých strategií. K získání dat jsme využili hlavně originálů dětského psaní v písankách, pozorování, speciálně sestavených cvičení a úkolů opisu a přepisu vět.
The output of the first part of the research is creating four cognitives strategies (and their schematical representation) which are used by children during the development of writing process - repaint (most of the attention is centred to the motoric level), autodictation (important is the linguistic level - at first child read the pattern, then memorize it, recollect the graphic and then write). We divide autodictation in three forms - by letters, by syllables, by words (with sense). In the other parts of the research we describe the procedures of each stratégy in details, the variance of the strategies in the development of handwriting and their regression according to the task. In conclusion the outputs are discussed with the other publication in the references.