Zobrazit minimální záznam

"Literární dvojakost v metafikční próze: Nin, H.D., Quin, Brophy a Acker."
dc.contributor.advisorVichnar, David
dc.creatorSiljanoska, Anastasija
dc.date.accessioned2018-03-20T10:53:06Z
dc.date.available2018-03-20T10:53:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/95486
dc.description.abstractZávěrečná práce zkoumá díla pěti autorek z dvacátého století, které využívají fenomén literární dvojakostí: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy a Kathy Acker. Autorky můžeme rozdělit do třech skupin. První skupina je zastoupena autorkami H.D. a Nin z první poloviny dvacátého století. Autorky jsou modernistky, jejichž autobiografická próza je ovlivněna vývojem psychoanalýzy. Psychoanalýza se pro ně stává zdrojem inspirace, ale zároveň autorky docházejí ke zjištění, že nese známky omezení a šovinismu. Druhou skupinu tvoří Quin a Brophy z počátku druhé polovin dvacátého století, jejichž díla přímo odrážejí změny vyvolané feministickým hnutím. Díla svojí podstatou otevřeně zpochybňují a odmítají patriarchální struktury, které ženy omezují. Acker, jako představitelka třetí generace, vnímá omezování práv žen jako sociální problém. Její sociálně-politická kritika vyjádřená punkovými romány dává do popředí okrajové sociální skupiny. V díle je přítomna dvojakost na různých úrovních, například: odvozování postav od skutečných osobností, přítomnost autora jako postavy, poukazování na duplicitu postav, bipolarita pohlaví, dvojznačnost jazyku a významu, atd. Účelem je zdůraznit a zaměřit pozornost na některé aspekty prózy, která se snaží vyvrátit tradiční diskurz. Diskutované romány jsou metafikčný, což...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis explores five twentieth-century female authors, who incorporate the phenomenon of literary doubling in their novels: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy and Kathy Acker. They can be divided into three groups. The first group is represented by H.D. and Nin, writing in the first half of the twentieth century. They are modernists whose autobiographic fiction is influenced by the developments of psychoanalysis. While psychoanalysis is a continuous source of inspiration for them, they begin noticing its elements of repression and chauvinism. The second group consists of Quin and Brophy, whose fiction directly reflects the changes that were happening on the feminist front. Their creative writing openly challenges and rejects the patriarchal structures that constrain it. Acker, as a representative of the third generation, sees the oppression of women as an example of social oppression on a larger scale. A socio-political critique, her punk novels focus on centralization of marginal social groups. There is doubling happening on various levels in the novels: doubling of real personages as characters, appearance of the author as a character, doubling among the characters, bipolarity of gender, ambiguity of language and meaning, etc. The purpose is to emphasize and draw attention to certain...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectLiterary doubling|Literary doubles|Meta fiction|20th century fiction|Anais Nin|H.D.|Ann Quin|Brigid Brophy|Kathy Acker|Feminist criticism|Psychoanalysis|Women's writingen_US
dc.subject20th century fiction|Anais Nin|H.D.|Ann Quin|Brigid Brophy|Kathy Acker|Literární dvojakost|metafikce|feministická kritika|psychoanalýza|ženské autorkycs_CZ
dc.titleLiterary Doubling in Self-Conscious Fiction: Nin, H.D., Quin, Brophy and Acker".en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-30
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId178986
dc.title.translated"Literární dvojakost v metafikční próze: Nin, H.D., Quin, Brophy a Acker."cs_CZ
dc.contributor.refereeProcházka, Martin
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZávěrečná práce zkoumá díla pěti autorek z dvacátého století, které využívají fenomén literární dvojakostí: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy a Kathy Acker. Autorky můžeme rozdělit do třech skupin. První skupina je zastoupena autorkami H.D. a Nin z první poloviny dvacátého století. Autorky jsou modernistky, jejichž autobiografická próza je ovlivněna vývojem psychoanalýzy. Psychoanalýza se pro ně stává zdrojem inspirace, ale zároveň autorky docházejí ke zjištění, že nese známky omezení a šovinismu. Druhou skupinu tvoří Quin a Brophy z počátku druhé polovin dvacátého století, jejichž díla přímo odrážejí změny vyvolané feministickým hnutím. Díla svojí podstatou otevřeně zpochybňují a odmítají patriarchální struktury, které ženy omezují. Acker, jako představitelka třetí generace, vnímá omezování práv žen jako sociální problém. Její sociálně-politická kritika vyjádřená punkovými romány dává do popředí okrajové sociální skupiny. V díle je přítomna dvojakost na různých úrovních, například: odvozování postav od skutečných osobností, přítomnost autora jako postavy, poukazování na duplicitu postav, bipolarita pohlaví, dvojznačnost jazyku a významu, atd. Účelem je zdůraznit a zaměřit pozornost na některé aspekty prózy, která se snaží vyvrátit tradiční diskurz. Diskutované romány jsou metafikčný, což...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores five twentieth-century female authors, who incorporate the phenomenon of literary doubling in their novels: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy and Kathy Acker. They can be divided into three groups. The first group is represented by H.D. and Nin, writing in the first half of the twentieth century. They are modernists whose autobiographic fiction is influenced by the developments of psychoanalysis. While psychoanalysis is a continuous source of inspiration for them, they begin noticing its elements of repression and chauvinism. The second group consists of Quin and Brophy, whose fiction directly reflects the changes that were happening on the feminist front. Their creative writing openly challenges and rejects the patriarchal structures that constrain it. Acker, as a representative of the third generation, sees the oppression of women as an example of social oppression on a larger scale. A socio-political critique, her punk novels focus on centralization of marginal social groups. There is doubling happening on various levels in the novels: doubling of real personages as characters, appearance of the author as a character, doubling among the characters, bipolarity of gender, ambiguity of language and meaning, etc. The purpose is to emphasize and draw attention to certain...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV