Zobrazit minimální záznam

Phonetic features in loud reading of words and non-words, and their perceptual impact
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorFischerová, Jana
dc.date.accessioned2018-10-29T23:47:34Z
dc.date.available2018-10-29T23:47:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/95323
dc.description.abstractPři vzájemné komunikaci na posluchače působí celý komplex jevů, dle kterých mluvčího podvědomě hodnotí a přisuzuje mu určité osobnostní charakteristiky. V této práci jsme se zabývali otázkou, zda do tohoto hodnocení vstupují i fonetické rysy promluvy a jakou mírou dokážou vnímání mluvčího ovlivnit. Jako výzkumný materiál nám posloužily nahrávky 20 mluvčích ve věku od 11 do 15 let, od nichž bylo vybráno celkem 80 zvukových položek. Položky se lišily svou délkou (dvouslabičné vs. čtyřslabičné), existencí v lexikonu českého jazyka (reálná slova vs. pseudoslova) a také v množství řečových problémů, které se v nich vyskytovaly (redukce, asimilace, neplynulosti v řeči atd.). Tato problematická místa byla ještě před tvorbou percepčního testu popsána a opatřena bodovým hodnocením autorkou práce a další studentkou fonetiky. Bodová hodnocení sloužila jako základ objektivního fonetického hodnocení, ke kterému byla později vztažena hodnocení respondentů. Percepční test (s verzemi A a B) byl tvořen vždy 40 položkami a byl rozdělen na 5 částí dle otázek, které se z různých úhlů dotýkaly osobnostních rysů pečlivosti a přijatelnosti. Tyto rysy jsou součástí pětifaktorového modelu osobnosti a dají se zařadit pod faktory svědomitosti a přívětivosti. Celkové odpovědi 32 respondentů ukázaly jistý trend, například v...cs_CZ
dc.description.abstractThe recipient in communication is influenced by many complex phenomena through which he or she subconsciously evaluates some personality traits of the speaker. In the current study we are dealing with the question of whether phonetic features also enter into this personal evaluation and how much they can influence perception. As research material we used recordings of 20 speakers 11-15 years old, from which 80 audio items were selected. The items varied by their length (two-syllables vs. four-syllables), existence in the lexicon of the Czech language (real words vs. non-words) and also in the number of speech problems that occurred in them (reduction, assimilation, non-continuous speech etc.). These problematic moments were identified before the creation of the perceptual test and scored by the author of the study and by another student of phonetics. These score points served as the basis for an objective phonetic evaluation, which was later related to the assessment from the respondents. The perceptual test (with versions A and B) was made up of 40 items and was divided into 5 parts according to questions which were concerned with different angles such as the personality traits of diligence and acceptability. These features are part of the Five-Factor Model of Personality and can be included under...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectarticulation|phone reduction|diligence|acceptability|perceptual impressionen_US
dc.subjectartikulace|hláskové redukce|pečlivost|přijatelnost|percepční dojemcs_CZ
dc.titleFonetické rysy hlasitého čtení slov a pseudoslov a jejich percepční odezvacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-30
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId175470
dc.title.translatedPhonetic features in loud reading of words and non-words, and their perceptual impacten_US
dc.contributor.refereeČerná, Martina
dc.identifier.aleph002176239
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhoneticsen_US
thesis.degree.disciplineFonetikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPři vzájemné komunikaci na posluchače působí celý komplex jevů, dle kterých mluvčího podvědomě hodnotí a přisuzuje mu určité osobnostní charakteristiky. V této práci jsme se zabývali otázkou, zda do tohoto hodnocení vstupují i fonetické rysy promluvy a jakou mírou dokážou vnímání mluvčího ovlivnit. Jako výzkumný materiál nám posloužily nahrávky 20 mluvčích ve věku od 11 do 15 let, od nichž bylo vybráno celkem 80 zvukových položek. Položky se lišily svou délkou (dvouslabičné vs. čtyřslabičné), existencí v lexikonu českého jazyka (reálná slova vs. pseudoslova) a také v množství řečových problémů, které se v nich vyskytovaly (redukce, asimilace, neplynulosti v řeči atd.). Tato problematická místa byla ještě před tvorbou percepčního testu popsána a opatřena bodovým hodnocením autorkou práce a další studentkou fonetiky. Bodová hodnocení sloužila jako základ objektivního fonetického hodnocení, ke kterému byla později vztažena hodnocení respondentů. Percepční test (s verzemi A a B) byl tvořen vždy 40 položkami a byl rozdělen na 5 částí dle otázek, které se z různých úhlů dotýkaly osobnostních rysů pečlivosti a přijatelnosti. Tyto rysy jsou součástí pětifaktorového modelu osobnosti a dají se zařadit pod faktory svědomitosti a přívětivosti. Celkové odpovědi 32 respondentů ukázaly jistý trend, například v...cs_CZ
uk.abstract.enThe recipient in communication is influenced by many complex phenomena through which he or she subconsciously evaluates some personality traits of the speaker. In the current study we are dealing with the question of whether phonetic features also enter into this personal evaluation and how much they can influence perception. As research material we used recordings of 20 speakers 11-15 years old, from which 80 audio items were selected. The items varied by their length (two-syllables vs. four-syllables), existence in the lexicon of the Czech language (real words vs. non-words) and also in the number of speech problems that occurred in them (reduction, assimilation, non-continuous speech etc.). These problematic moments were identified before the creation of the perceptual test and scored by the author of the study and by another student of phonetics. These score points served as the basis for an objective phonetic evaluation, which was later related to the assessment from the respondents. The perceptual test (with versions A and B) was made up of 40 items and was divided into 5 parts according to questions which were concerned with different angles such as the personality traits of diligence and acceptability. These features are part of the Five-Factor Model of Personality and can be included under...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code2
dc.identifier.lisID990021762390106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV