Ředitelé málotřídních škol
Principals of small schools with composite classes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95278Identifiers
Study Information System: 185303
Collections
- Kvalifikační práce [18847]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ředitelé, málotřídní škola, činnost ředitelů, specifika práce ředitelů, řízení málotřídní školyKeywords (English)
Principals, small school with composite classes, aktivity of principals, the specifics of the principals' work, management of small schools with composite classesDiplomová práce se zabývá činností ředitelů málotřídních škol. Cílem práce je zkoumat oblasti činností ředitelů málotřídních škol v Ústeckém kraji. Na základě dotazníkového šetření byly zkoumané jednotlivé oblasti činností ředitelů a dále pak určitá specifika této cílové skupiny, která bývají pro jejich činnost příznačná. Výsledky ukázaly, že se ředitelé nejvíce věnují oblasti související s administrativní činností, dále pak oblasti pedagogického procesu, oblasti komunikace a ekonomické agendy. Administrativní činnost ředitelé hodnotí jako svou nejméně oblíbenou činnost. Pedagogický proces a zaměřenost na žáky je pro ředitele největší prioritou a zároveň oblastí, na kterou by si přáli mít více svého času. Byla zjištěná určitá specifika práce ředitelů málotřídních škol, za která lze považovat rodinné prostředí školy a blízký kontakt s učiteli, žáky i rodiči, dále pak specifické podmínky pro pedagogickou činnost ve třídách, určitá přepracovanost ředitelů a potřeba jejich všestrannosti.
The thesis is about principals of small schools with composite classes. The aim is to explore activity areas of principals of small schools in Ústecký region. Questionnaire survey was used to explore the principal activities and their specifics. The results showed that the principals mostly deal with areas related to administrative, pedagogical process, communication and economic agenda. Administrative activities are rated by principals as their least favourite activity. The pedagogical process and focus on pupils is the highest priority for the principals however they would like to have more time for this activity. The work of small schools' principals can be specified by family environment of the school and close contact with teachers, pupils and parents. And more, there are specific conditions for pedagogical activity in the classes, principals are usually overloaded and they need to be versatile.