Komparace vybraných hudebně pedeutologických problémů v České republice a v Rakousku
Comparison of selected problems of music teacher education in the Czech Republ ic and Austria
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95215Identifiers
Study Information System: 149204
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Slavíková, Marie
Palkovská, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Musical Theory and Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 2. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
pedeutologie, vzdělávací politika, učitel hudební výchovy na 2. st. ZŠ a SŠ, pregraduální profesní příprava učitelů hudební výchovy, kurikula, Česká republika, Republika RakouskoKeywords (English)
teacher education, teacher research, education policy, music teacher in secondary school, university undergraduate training of music teachers, curricula, the Czech Republic, the Republic of AustriaCílem disertační práce je zachytit vybrané pedeutologické problémy učitele hudební výchovy na 2. st. ZŠ a SŠ v kontextu současné společnosti a vzdělávací politiky České republiky a Republiky Rakousko, které bezprostředně ovlivňují výkon profese. Jedná se zejména o zejména kariérní řád, profesní standardy učitelů, otázku stárnutí učitelské populace, sociálního a ekonomického postavení učitelů a feminizace ve školství. Součást práce tvoří srovnávací analýza kurikul vysokoškolské pregraduální profesní přípravy učitelů hudební výchovy obou zemí. Praktická výzkumná část prezentuje výsledky dotazníkového šetření názorů studentů oboru učitelství hudební výchovy a učitelů z praxe na vlastní pregraduální přípravu, motivaci k volbě učitelské profese a zachycuje jejich problémy na počátku samostatné školní praxe. Závěrem jsou prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů zachyceny pohledy vysokoškolských pedagogů a administrativních pracovníků na vybraná pedeutologická témata.
The objective of the dissertation thesis is to examine selected problems in the education of secondary level music teachers that influence their professional performance, in the context of current social and education policies of the Czech Republic and the Republic of Austria. The specific issues addressed are: career benefit system, professional standards of teachers, ageing of teachers' population, social and economic status of teachers and feminisation in schools. A comparative analysis of the university curricula for undergraduate music teacher training both in the Czech Republic and the Republic of Austria forms part of the dissertation thesis. The practical research part presents the results of the research questionnaire survey of opinions of the music education university students and graduate teachers on their university training, motivation to be a teacher and depicts their problems at the beginning of their teacher's career. In conclusion, the selected problems of music teacher education are viewed by university teachers and administration workers by means of semi- structured interviews.