Show simple item record

Cognitive, emotional and behavioral dimension of test anxiety in school task situations in mathematics
dc.contributor.advisorPavelková, Isabella
dc.creatorNeudörflová, Blanka
dc.date.accessioned2020-11-26T18:25:37Z
dc.date.available2020-11-26T18:25:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94947
dc.description.abstractTest anxiety is a phenomenon that can be commonly encountered at school. Test anxiety can be seen as a substantial non-intellectual factor affecting the quality of pupils' school work. In the literature we can find a form of fear and anxiety negatively related to school performance, however we can also find a form of anxiety that facilitates school work and results in improved performance. The thesis focuses on test anxiety and fear and examines its form among pupils in mathematics. Using the questionnaire survey in 8th grades of primary schools, we were mapping motivational situation with emphasis on test anxiety in the domain of mathematics and test anxiety before and after perfoming two mathematical tasks. We were interested in a form of test anxiety in mathematics and whether test anxiety in mathematics overlaps with the anxiety in the school task situation. We focused mainly on the evaluative situation itself. We examined the existence of several components of test anxiety (with the regard to basic distinction between emotional and cognitive dimension) with an emphasis on their links with school performance, the direction in which fear ad anxiety affect performance (facilitating, debilitating) and the links among test anxiety and other characteristics. We also pay attention to overlap of fear...en_US
dc.description.abstractŽákovský strach a úzkost jsou jevem, se kterým se běžně můžeme ve školním prostředí setkat a který může představovat podstatný mimointelektový faktor ovlivňující kvalitu školní práce žáků. V odborné literatuře se můžeme setkat s tím, že prožívaný strach a úzkost má negativní souvislost s žákovskou prací, nicméně můžeme narazit i na podobu strachu, která mobilizuje jedincovy síly a v určité míře mu pomáhá v práci na úkolu. Naše práce pracuje s žákovským strachem a mapuje podobu strachu u žáků v matematice. Pomocí dotazníkového šetření jsme u žáků 8. tříd ZŠ mapovali motivační situaci s důrazem na prožitek strachu v doméně matematiky a při vypracování dvou matematických úkolů. Zajímalo nás, zda se strach v matematice jako předmětu překrývá s žákovským strachem v úkolové situaci a jakou má strach u žáků v matematice podobu. Práce se zaměřuje převážně na fázi samotné hodnotící situace. Ověřovali jsme existenci několika komponent strachu (při zachování základního rozlišení na emocionální a kognitivní dimenzi strachu) s důrazem na jejich vazbu k výkonu žáků, směr působení strachu na žákovský výkon (facilitující, inhibující) a souvislosti strachu s dalšími charakteristikami. Rovněž byla věnována pozornost ověření překrytí tematizovaných ukazatelů strachu. V posledním kroku jsme se věnovali porovnávání...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectfearen_US
dc.subjectmathematicsen_US
dc.subjectschool task situationen_US
dc.subjecttest anxietyen_US
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectstrachcs_CZ
dc.subjectmatematikacs_CZ
dc.subjectškolní úkolová situacecs_CZ
dc.subjecttestová úzkostcs_CZ
dc.titleKognitivní, emocionální a behaviorální dimenze strachu v úkolových situacích v matematicecs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-02-05
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId190784
dc.title.translatedCognitive, emotional and behavioral dimension of test anxiety in school task situations in mathematicsen_US
dc.contributor.refereeŠkaloudová, Alena
dc.identifier.aleph002173995
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csŽákovský strach a úzkost jsou jevem, se kterým se běžně můžeme ve školním prostředí setkat a který může představovat podstatný mimointelektový faktor ovlivňující kvalitu školní práce žáků. V odborné literatuře se můžeme setkat s tím, že prožívaný strach a úzkost má negativní souvislost s žákovskou prací, nicméně můžeme narazit i na podobu strachu, která mobilizuje jedincovy síly a v určité míře mu pomáhá v práci na úkolu. Naše práce pracuje s žákovským strachem a mapuje podobu strachu u žáků v matematice. Pomocí dotazníkového šetření jsme u žáků 8. tříd ZŠ mapovali motivační situaci s důrazem na prožitek strachu v doméně matematiky a při vypracování dvou matematických úkolů. Zajímalo nás, zda se strach v matematice jako předmětu překrývá s žákovským strachem v úkolové situaci a jakou má strach u žáků v matematice podobu. Práce se zaměřuje převážně na fázi samotné hodnotící situace. Ověřovali jsme existenci několika komponent strachu (při zachování základního rozlišení na emocionální a kognitivní dimenzi strachu) s důrazem na jejich vazbu k výkonu žáků, směr působení strachu na žákovský výkon (facilitující, inhibující) a souvislosti strachu s dalšími charakteristikami. Rovněž byla věnována pozornost ověření překrytí tematizovaných ukazatelů strachu. V posledním kroku jsme se věnovali porovnávání...cs_CZ
uk.abstract.enTest anxiety is a phenomenon that can be commonly encountered at school. Test anxiety can be seen as a substantial non-intellectual factor affecting the quality of pupils' school work. In the literature we can find a form of fear and anxiety negatively related to school performance, however we can also find a form of anxiety that facilitates school work and results in improved performance. The thesis focuses on test anxiety and fear and examines its form among pupils in mathematics. Using the questionnaire survey in 8th grades of primary schools, we were mapping motivational situation with emphasis on test anxiety in the domain of mathematics and test anxiety before and after perfoming two mathematical tasks. We were interested in a form of test anxiety in mathematics and whether test anxiety in mathematics overlaps with the anxiety in the school task situation. We focused mainly on the evaluative situation itself. We examined the existence of several components of test anxiety (with the regard to basic distinction between emotional and cognitive dimension) with an emphasis on their links with school performance, the direction in which fear ad anxiety affect performance (facilitating, debilitating) and the links among test anxiety and other characteristics. We also pay attention to overlap of fear...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV