Využití počítačem zprostředkovaného procvičování učiva ve výuce biologie na gymnáziích
Employing Computer-Assisted Practise of Grammar School Biology Curriculum
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94923Identifikátory
SIS: 172566
Kolekce
- Kvalifikační práce [20188]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stratilová Urválková, Eva
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
2. 2. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Memrise, Drill and Skill, Purpose Games, didaktická hra, efekt prodlevy, Spaced Repetition Software, ICT, kvíz, obrázkový kvíz, kvíz s výběrem odpovědí, flashcardKlíčová slova (anglicky)
Memrise, Drill and Skill, Purpose Games, educational game, lag effect, Spaced Repetition Software, ICT, quiz, image quiz, multiple choice quiz, flashcardNové poznatky kognitivní vědy mohou výrazně pomoci s učením. Existuje několik postupů a principů, u kterých výzkumy opakovaně poukazují na jejich kladný efekt na učení. Patří mezi ně distribuované učení, učení podpořené testováním a princip žádoucí náročnosti. Spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií se také objevuje rozmanitý software, který tyto postupy a principy s větší či menší úspěšností využívá. Mezi tento software patří i webové platformy Memrise, Purpose Games a Drill and Skill, jejichž možné využití ve výuce jsem zkoumal v této práci. v první fázi jsem udělal rozhovory s učitelkami, které využívají Drill and Skill v hodinách biologie. Následně jsem pracoval s třídou druhého ročníku gymnázia, pro kterou jsem na platformách vytvářel didaktické hry na procvičení právě probíraného učiva. Jednotlivé skupiny her podrobili studenti reflexi během skupinových rozhovorů. na základě záznamů z rozhovorů s učitelkami a ze skupinových rozhovorů se studenty byly provedeny přepisy a tyto přepisy následně podrobeny kvalitativní analýze, která tvoří důležitou součástí této práce. na základě získaných zkušeností jsem sepsal rozbor funkcí jednotlivých platforem, který může posloužit jako úvod do práce s nimi. na základě získaných kvalitativních dat byly identifikovány návrhy na zlepšení,...
Growing knowledge in the field of cognitive science can significantly improve the way we learn. Several methods and principles are being repeatedly confirmed by numerous studies as effective for learning. They include spaced repetition, test-enhanced learning, and desirable difficulty principle. With the continual spreading of ICT technologies, diverse software is being developed as well, some of which more and some of which less successfully employs the methods and principles outlined. Memrise, Purpose Games and Drill and Skill, web platforms which are examined in this thesis, belong to this software family. In the first phase, i conducted several interviews with teachers who were using Drill and Skill as part of their science teaching at elementary schools and a junior grammar school (all of them were teaching children approx. 11-15 years old). After this, i worked with a class from a grammar school (age around 16). i made several groups of educational games to help the students practice the topics studied in their biology lessons. Each group of games was reviewed during a group interview. Recordings from these interviews as well as from the interviews with the teachers were transcribed and these transcripts underwent qualitative analysis, which is an important part of the thesis. Drawing on all...