Show simple item record

Deep Learning a Soucially Constructed Technology
dc.contributor.advisorOrhan, Mehmet A.
dc.creatorLibovický, Jindřich
dc.date.accessioned2018-07-27T12:58:09Z
dc.date.available2018-07-27T12:58:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94767
dc.description.abstractThe presented thesis focuses on deep learning and artificial intelligence as a socially constructed technology. Unlike the traditional view which explains the emergence of the technology via the inner state of technological reality, I try to follow Bijker's theoretical framework of social construction of technology and explain the development via interests of relevant social groups (general public, technology fans, IT specialists and AI researchers) and values they attribute to the technology. For each of the groups I selected several English-language online media and analyzed their content between years 2012 and 2016. The analysis showed a shift from scientific to more technological topics in articles targeted on AI researchers and broad public. In these articles, deep learning is presented as a breakthrough technology. Articles targeted on technology fans cover the news about artificial intelligence in details, but they do not attribute any special status to the technology. Similarly to IT professionals, they consider deep learning to be a technology as any other.en_US
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývá hlubokým strojovým učením a umělou inteligencí jako sociálně konstruovanou technologií. Místo obvyklého pohledu, který vysvětluje vznik hlubokého učení jako důsledek stavu technologické reality, používám Bijkerův teoretický rámec a vysvětluji vývoj prostřednictvím hodnot a zájmů relevantních sociálních skupiny (veřejnost, lidé se zvláštním zájmem o technologie, IT specialisté a výzkumníci v oblasti umělé inteligence). Pro každou z těchto skupin jsem vybral anglicky psaná online média, která se na danou skupinu zaměřují a analzyzoval jejich obsahy v~letech 2012--2016. Analýza ukázala posun od vědeckých k technologickým tématům v článcích cílených na výzkuníky v oblasti umělé inteligence a širokou veřejnost, které považují hluboké učeníza přelomovu technologii. Články cílené na čtenáře se zvláštním zájmem o technologie se umělé inteligenci podobně věnují, ale není jí zde přikládán zvláštní status. Stejně jako v případě médií cílených na IT specialisty, považují hluboké učení za technologii jako každou jinou.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleHluboké učení jako sociálně konstruovaná technologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-30
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId180527
dc.title.translatedDeep Learning a Soucially Constructed Technologyen_US
dc.contributor.refereeLütke Notarp, Ulrike
dc.identifier.aleph002173101
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se zabývá hlubokým strojovým učením a umělou inteligencí jako sociálně konstruovanou technologií. Místo obvyklého pohledu, který vysvětluje vznik hlubokého učení jako důsledek stavu technologické reality, používám Bijkerův teoretický rámec a vysvětluji vývoj prostřednictvím hodnot a zájmů relevantních sociálních skupiny (veřejnost, lidé se zvláštním zájmem o technologie, IT specialisté a výzkumníci v oblasti umělé inteligence). Pro každou z těchto skupin jsem vybral anglicky psaná online média, která se na danou skupinu zaměřují a analzyzoval jejich obsahy v~letech 2012--2016. Analýza ukázala posun od vědeckých k technologickým tématům v článcích cílených na výzkuníky v oblasti umělé inteligence a širokou veřejnost, které považují hluboké učeníza přelomovu technologii. Články cílené na čtenáře se zvláštním zájmem o technologie se umělé inteligenci podobně věnují, ale není jí zde přikládán zvláštní status. Stejně jako v případě médií cílených na IT specialisty, považují hluboké učení za technologii jako každou jinou.cs_CZ
uk.abstract.enThe presented thesis focuses on deep learning and artificial intelligence as a socially constructed technology. Unlike the traditional view which explains the emergence of the technology via the inner state of technological reality, I try to follow Bijker's theoretical framework of social construction of technology and explain the development via interests of relevant social groups (general public, technology fans, IT specialists and AI researchers) and values they attribute to the technology. For each of the groups I selected several English-language online media and analyzed their content between years 2012 and 2016. The analysis showed a shift from scientific to more technological topics in articles targeted on AI researchers and broad public. In these articles, deep learning is presented as a breakthrough technology. Articles targeted on technology fans cover the news about artificial intelligence in details, but they do not attribute any special status to the technology. Similarly to IT professionals, they consider deep learning to be a technology as any other.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
dc.identifier.lisID990021731010106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV