Hluboké učení jako sociálně konstruovaná technologie
Deep Learning a Soucially Constructed Technology
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94767Identifikátory
SIS: 180527
Kolekce
- Kvalifikační práce [16288]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lütke Notarp, Ulrike
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
30. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná práce se zabývá hlubokým strojovým učením a umělou inteligencí jako sociálně konstruovanou technologií. Místo obvyklého pohledu, který vysvětluje vznik hlubokého učení jako důsledek stavu technologické reality, používám Bijkerův teoretický rámec a vysvětluji vývoj prostřednictvím hodnot a zájmů relevantních sociálních skupiny (veřejnost, lidé se zvláštním zájmem o technologie, IT specialisté a výzkumníci v oblasti umělé inteligence). Pro každou z těchto skupin jsem vybral anglicky psaná online média, která se na danou skupinu zaměřují a analzyzoval jejich obsahy v~letech 2012--2016. Analýza ukázala posun od vědeckých k technologickým tématům v článcích cílených na výzkuníky v oblasti umělé inteligence a širokou veřejnost, které považují hluboké učeníza přelomovu technologii. Články cílené na čtenáře se zvláštním zájmem o technologie se umělé inteligenci podobně věnují, ale není jí zde přikládán zvláštní status. Stejně jako v případě médií cílených na IT specialisty, považují hluboké učení za technologii jako každou jinou.
The presented thesis focuses on deep learning and artificial intelligence as a socially constructed technology. Unlike the traditional view which explains the emergence of the technology via the inner state of technological reality, I try to follow Bijker's theoretical framework of social construction of technology and explain the development via interests of relevant social groups (general public, technology fans, IT specialists and AI researchers) and values they attribute to the technology. For each of the groups I selected several English-language online media and analyzed their content between years 2012 and 2016. The analysis showed a shift from scientific to more technological topics in articles targeted on AI researchers and broad public. In these articles, deep learning is presented as a breakthrough technology. Articles targeted on technology fans cover the news about artificial intelligence in details, but they do not attribute any special status to the technology. Similarly to IT professionals, they consider deep learning to be a technology as any other.