Show simple item record

Musical aspects of the Living History phenomenon in the Czech historical fencing through the perspective of ethnomusicology
dc.contributor.advisorJurková, Zuzana
dc.creatorNovák, Josef
dc.date.accessioned2020-08-19T09:28:00Z
dc.date.available2020-08-19T09:28:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94758
dc.description.abstractThe aim of this musical anthropology thesis focuses on "medieval music" as practiced by fans of historical fencing in the form of living history on the example of two Czech bands - Subulcus and Medieval Open Band as part of project Prácheňská manství. In my thesis I focus not only on sound and musical instruments, but also on the behavior of actors and their conceptualization of the Middle Ages, according to the concepts of music as culture of Allan Merriam, resp. of music as social life of Thomas Turino. I combine here the basic ideas of ethnomusicology with the ideas of musical memory in connection with the contemporary concepts of social memory and, last but not least, with the concepts of "golden age", nostalgia, staged authenticity and invented traditions. The point of this work is to bring about the origin and form of music that the actors understand as medieval, although not always comes the repertoire from the Middle Ages.en_US
dc.description.abstractTato hudebně antropologická práce je zaměřena na "středověkou hudbu" tak, jak ji provozují nadšenci historického šermu v podobě living history či oživené historie na příkladu dvou českých skupin - Subulcus a Medieval Open Band při projektu Prácheňská manství. V práci se zaměřuji nejen na zvuk a hudební nástroje, ale také na chování aktérů a jejich konceptualizaci středověku, dle konceptů hudby jako kultury Alana Merriama, resp. hudby jako společenského života Thomase Turina. Spojuji zde základní myšlenky etnomuzikologie s myšlenkami hudebního vzpomínání v návaznosti na soudobé koncepty sociální paměti a v neposlední řadě také s koncepty "zlatých časů", nostalgie, inscenované autenticity a vynalézání tradic. Cílem práce je přiblížit vznik a podobu hudby, kterou aktéři chápou jako středověkou, ač se ne vždy jedná o repertoár ze středověku opravdu pocházející.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjecthudební antropologiecs_CZ
dc.subjectetnomuzikologiecs_CZ
dc.subjectetnografiecs_CZ
dc.subjectstředověká hudbacs_CZ
dc.subjectliving historycs_CZ
dc.subjectreenactmentcs_CZ
dc.subjectsociální paměťcs_CZ
dc.subjectnostalgiecs_CZ
dc.subjectinscenovaná autenticitacs_CZ
dc.subjectvynalezené tradicecs_CZ
dc.subjectmusical anthropologyen_US
dc.subjectethnomusicologyen_US
dc.subjectethnographyen_US
dc.subjectmedieval musicen_US
dc.subjectliving historyen_US
dc.subjectreenactmenten_US
dc.subjectsocial memoryen_US
dc.subjectnostalgiaen_US
dc.subjectstaged authenticityen_US
dc.subjectinvented traditionsen_US
dc.titleHudební aspekty fenoménu Living History v českém historickém šermu optikou etnomuzikologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-30
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId167149
dc.title.translatedMusical aspects of the Living History phenomenon in the Czech historical fencing through the perspective of ethnomusicologyen_US
dc.contributor.refereeSeidlová, Veronika
dc.identifier.aleph002173092
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato hudebně antropologická práce je zaměřena na "středověkou hudbu" tak, jak ji provozují nadšenci historického šermu v podobě living history či oživené historie na příkladu dvou českých skupin - Subulcus a Medieval Open Band při projektu Prácheňská manství. V práci se zaměřuji nejen na zvuk a hudební nástroje, ale také na chování aktérů a jejich konceptualizaci středověku, dle konceptů hudby jako kultury Alana Merriama, resp. hudby jako společenského života Thomase Turina. Spojuji zde základní myšlenky etnomuzikologie s myšlenkami hudebního vzpomínání v návaznosti na soudobé koncepty sociální paměti a v neposlední řadě také s koncepty "zlatých časů", nostalgie, inscenované autenticity a vynalézání tradic. Cílem práce je přiblížit vznik a podobu hudby, kterou aktéři chápou jako středověkou, ač se ne vždy jedná o repertoár ze středověku opravdu pocházející.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this musical anthropology thesis focuses on "medieval music" as practiced by fans of historical fencing in the form of living history on the example of two Czech bands - Subulcus and Medieval Open Band as part of project Prácheňská manství. In my thesis I focus not only on sound and musical instruments, but also on the behavior of actors and their conceptualization of the Middle Ages, according to the concepts of music as culture of Allan Merriam, resp. of music as social life of Thomas Turino. I combine here the basic ideas of ethnomusicology with the ideas of musical memory in connection with the contemporary concepts of social memory and, last but not least, with the concepts of "golden age", nostalgia, staged authenticity and invented traditions. The point of this work is to bring about the origin and form of music that the actors understand as medieval, although not always comes the repertoire from the Middle Ages.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990021730920106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV