Hudební aspekty fenoménu Living History v českém historickém šermu optikou etnomuzikologie
Musical aspects of the Living History phenomenon in the Czech historical fencing through the perspective of ethnomusicology
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94758Identifikátory
SIS: 167149
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Seidlová, Veronika
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
30. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hudební antropologie, etnomuzikologie, etnografie, středověká hudba, living history, reenactment, sociální paměť, nostalgie, inscenovaná autenticita, vynalezené tradiceKlíčová slova (anglicky)
musical anthropology, ethnomusicology, ethnography, medieval music, living history, reenactment, social memory, nostalgia, staged authenticity, invented traditionsTato hudebně antropologická práce je zaměřena na "středověkou hudbu" tak, jak ji provozují nadšenci historického šermu v podobě living history či oživené historie na příkladu dvou českých skupin - Subulcus a Medieval Open Band při projektu Prácheňská manství. V práci se zaměřuji nejen na zvuk a hudební nástroje, ale také na chování aktérů a jejich konceptualizaci středověku, dle konceptů hudby jako kultury Alana Merriama, resp. hudby jako společenského života Thomase Turina. Spojuji zde základní myšlenky etnomuzikologie s myšlenkami hudebního vzpomínání v návaznosti na soudobé koncepty sociální paměti a v neposlední řadě také s koncepty "zlatých časů", nostalgie, inscenované autenticity a vynalézání tradic. Cílem práce je přiblížit vznik a podobu hudby, kterou aktéři chápou jako středověkou, ač se ne vždy jedná o repertoár ze středověku opravdu pocházející.
The aim of this musical anthropology thesis focuses on "medieval music" as practiced by fans of historical fencing in the form of living history on the example of two Czech bands - Subulcus and Medieval Open Band as part of project Prácheňská manství. In my thesis I focus not only on sound and musical instruments, but also on the behavior of actors and their conceptualization of the Middle Ages, according to the concepts of music as culture of Allan Merriam, resp. of music as social life of Thomas Turino. I combine here the basic ideas of ethnomusicology with the ideas of musical memory in connection with the contemporary concepts of social memory and, last but not least, with the concepts of "golden age", nostalgia, staged authenticity and invented traditions. The point of this work is to bring about the origin and form of music that the actors understand as medieval, although not always comes the repertoire from the Middle Ages.