Show simple item record

Implementation of the paralympic school day into the primary school education
dc.contributor.advisorVařeková, Jitka
dc.creatorBulandr, Marek
dc.date.accessioned2018-10-10T15:54:48Z
dc.date.available2018-10-10T15:54:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94414
dc.description.abstractTitle: The Paralympic School Day as a part of education on elementary schools Objectives: The Paralympic School Day (PSD) is one of the Paralympic educational programs in which children (6 to 12 years) learn about paralympic sports. The aim of PSD is to improve understanding of specific needs of individuals with disabilities and to change attitudes of pupils towards understandig of their divergence. Methods: In June 2017 a shortened version of PŠD was implemented at one elementary school in Prague. 28 pupils of 5th class (16 boys and 12 girls) had an opportunity to listen to a theoretical lecture, than to get acquainted with paralympic sports with students of applied physical activity and to talk to Czech succesful paralympic athlete Tereza Diepoldova. The change of attitudes was assessed by the CAIPE-CZ questionnaire and by the Adjective- Checklist before the program and a week after its implementation. The method of participative observation was used to evaluate of the overall succes of the PSD. Results: Before the PSD, the mean resultwas 26.5 for boys, 26.0 for girls in the same class - both positive attitudes. After the realization of PSD, the result was 27, 25 for boys, 27.0 for girls. Again, both are positive. Both girls and boy have comparatively positive attitudes towards a disabled pupisl....en_US
dc.description.abstractNázev: Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole Cíle: Paralympijský školní den (PŠD) je jeden ze směrů paralympijských vzdělávacích programů, při kterém se děti základních škol ve věku 6 - 12 let seznamují s paralympijskými sporty. Cílem je zlepšení porozumění specifickým potřebám jedinců se zdravotním postižením a změna postojů při vnímání jejich odlišnosti. Metody: Na pražské základní škole byla v červnu 2017 realizovaná zkrácená verze PŠD. 28 žáků 5. ročníku (16 chlapců a 12 dívek) mělo možnost vyslechnout teoretickou přednášku, prakticky se seznámit s paralympijskými sporty prostřednictvím studentů aplikovaných pohybových aktivit a besedovat s paralympioničkou Terezou Diepoldovou. Změna postojů byla hodnocena pomocí dotazníku CAIPE a dotazníku Adjective-Checklist před programem a týden po jeho realizaci. Dále byla k hodnocení využita metoda participantního pozorování. Výsledky: Před realizací PŠD bylo průměrné výsledné bodové skóre v dotazníku Adjective- Checklist u chlapců 26,5, u dívek v té samé třídě byl výsledek 26,0 - v obou případech se jedná o pozitivní postoje. Po realizaci PŠD byl u chlapců výsledek 27, 25, u dívek byl výsledek 27,0. Opět jsou oba výsledky pozitivní. Z tohoto dotazníku je zřejmé, že dívky i chlapci mají srovnatelně pozitivní...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
dc.subjectdiasbilityen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.subjectattitudesen_US
dc.subjectParalympic School Dayen_US
dc.subjectTělesné postiženícs_CZ
dc.subjectzrakové postiženícs_CZ
dc.subjectsluchové postiženícs_CZ
dc.subjectintegracecs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectparalympijský školní dencs_CZ
dc.subjectpostojecs_CZ
dc.titleZařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-01-16
dc.description.departmentZdravotní TV a tělovýchovné lékařstvícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Physical Education and Sporten_US
dc.description.facultyFakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
dc.identifier.repId178353
dc.title.translatedImplementation of the paralympic school day into the primary school educationen_US
dc.contributor.refereeProkešová, Eva
dc.identifier.aleph002171172
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineApplied Physical Education and Sport for Persons with Special Needsen_US
thesis.degree.disciplineAplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebamics_CZ
thesis.degree.programTělesná výchova a sportcs_CZ
thesis.degree.programPhysical Education and Sporten_US
uk.faculty-name.csFakulta tělesné výchovy a sportucs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Physical Education and Sporten_US
uk.faculty-abbr.csFTVScs_CZ
uk.degree-discipline.csAplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebamics_CZ
uk.degree-discipline.enApplied Physical Education and Sport for Persons with Special Needsen_US
uk.degree-program.csTělesná výchova a sportcs_CZ
uk.degree-program.enPhysical Education and Sporten_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNázev: Zařazení paralympijského školního dne do vzdělávacího programu na základní škole Cíle: Paralympijský školní den (PŠD) je jeden ze směrů paralympijských vzdělávacích programů, při kterém se děti základních škol ve věku 6 - 12 let seznamují s paralympijskými sporty. Cílem je zlepšení porozumění specifickým potřebám jedinců se zdravotním postižením a změna postojů při vnímání jejich odlišnosti. Metody: Na pražské základní škole byla v červnu 2017 realizovaná zkrácená verze PŠD. 28 žáků 5. ročníku (16 chlapců a 12 dívek) mělo možnost vyslechnout teoretickou přednášku, prakticky se seznámit s paralympijskými sporty prostřednictvím studentů aplikovaných pohybových aktivit a besedovat s paralympioničkou Terezou Diepoldovou. Změna postojů byla hodnocena pomocí dotazníku CAIPE a dotazníku Adjective-Checklist před programem a týden po jeho realizaci. Dále byla k hodnocení využita metoda participantního pozorování. Výsledky: Před realizací PŠD bylo průměrné výsledné bodové skóre v dotazníku Adjective- Checklist u chlapců 26,5, u dívek v té samé třídě byl výsledek 26,0 - v obou případech se jedná o pozitivní postoje. Po realizaci PŠD byl u chlapců výsledek 27, 25, u dívek byl výsledek 27,0. Opět jsou oba výsledky pozitivní. Z tohoto dotazníku je zřejmé, že dívky i chlapci mají srovnatelně pozitivní...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: The Paralympic School Day as a part of education on elementary schools Objectives: The Paralympic School Day (PSD) is one of the Paralympic educational programs in which children (6 to 12 years) learn about paralympic sports. The aim of PSD is to improve understanding of specific needs of individuals with disabilities and to change attitudes of pupils towards understandig of their divergence. Methods: In June 2017 a shortened version of PŠD was implemented at one elementary school in Prague. 28 pupils of 5th class (16 boys and 12 girls) had an opportunity to listen to a theoretical lecture, than to get acquainted with paralympic sports with students of applied physical activity and to talk to Czech succesful paralympic athlete Tereza Diepoldova. The change of attitudes was assessed by the CAIPE-CZ questionnaire and by the Adjective- Checklist before the program and a week after its implementation. The method of participative observation was used to evaluate of the overall succes of the PSD. Results: Before the PSD, the mean resultwas 26.5 for boys, 26.0 for girls in the same class - both positive attitudes. After the realization of PSD, the result was 27, 25 for boys, 27.0 for girls. Again, both are positive. Both girls and boy have comparatively positive attitudes towards a disabled pupisl....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Zdravotní TV a tělovýchovné lékařstvícs_CZ
thesis.grade.code2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV