Show simple item record

Family relationships from a child's perspective
dc.contributor.advisorHoráková Hoskovcová, Simona
dc.creatorUholyeva, Xenie
dc.date.accessioned2020-11-26T21:07:10Z
dc.date.available2020-11-26T21:07:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94223
dc.description.abstractThe aim of the study was to describe the perception of the family by child clients of counselling psychological clinics and compare the perception of family cohesion with children with internalizing and externalizing symptoms. The research file consisted of 124 children aged 5- 18 (mean 10.4). Children were administered FAST (Family System Test). We assumed that total family cohesion would be lower in the families of children with externalizing symptoms than in the families of children with internalizing symptoms. This assumption was not supported, there were no significant differences in the level of overall family cohesion among children with externalizing and internalizing symptoms, but the two groups differed from the children without symptoms. The results are in accordance with the theoretical assumption of a linear relationship between family cohesiveness and adaptation of family members. We also assumed that dyadic cohesiveness in the father-mother pair would correlate with dyadic cohesiveness in the child-father pair, and gained data provided support for this assumption. The occurrence of inverted hierarchies and intergenerational coalitions in our sample is higher than in the general population. Qualitative analysis of children's verbal commentaries on family representations supported the...en_US
dc.description.abstractCílem studie bylo popsat vnímání rodiny dětmi-klienty psychologických poraden a porovnat vnímání rodinné koheze dětmi s úzkostnými a výchovnými potížemi. Výzkumný soubor tvořilo 124 dětí ve věku 5 až 18 let (průměr 10,4). Dětem byl administrován FAST (Test rodinného systému). Předpokládali jsme, že celková rodinná koheze bude nižší v rodinách dětí s výchovnými potížemi než v rodinách dětí s úzkostnými potížemi. Tento předpoklad nebyl podpořen, mezi dětmi s výchovnými a úzkostnými potížemi nebyly podstatné rozdíly v úrovni celkové rodinné koheze, naopak obě skupiny se lišily od dětí bez větších potíží. Výsledky jsou v souladu s teoretickým předpokladem lineárního vztahu mezi rodinnou kohezí a prospíváním členů rodiny. Předpokládali jsme také, že dyadická koheze ve dvojici otec-matka bude souviset s dyadickou kohezí ve dvojici dítě-otec, data poskytla podporu pro tento předpoklad. Výskyt převrácených hierarchií a mezigeneračních koalic v našem vzorku je vyšší než v běžné populaci. Kvalitativní analýza verbálních komentářů dětí k reprezentacím rodiny podpořila výstupy kvantitativní analýzy dat: děti bez výrazných potíží častěji popisovaly typickou situaci v rodině jako pohodovou, děti s výchovnými potížemi jako napjatou, děti s úzkostnými potížemi o něco častěji popisovaly hádky nebo nepopsaly...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfamily|cohesion|child|relationships|influenceen_US
dc.subjectrodina|dítě|vztahy|koheze|vlivcs_CZ
dc.titleVztahy v rodině z dětské perspektivycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-27
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId144487
dc.title.translatedFamily relationships from a child's perspectiveen_US
dc.contributor.refereeŠírová, Eva
dc.contributor.refereeLacinová, Lenka
dc.identifier.aleph002167759
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Psychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Psychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem studie bylo popsat vnímání rodiny dětmi-klienty psychologických poraden a porovnat vnímání rodinné koheze dětmi s úzkostnými a výchovnými potížemi. Výzkumný soubor tvořilo 124 dětí ve věku 5 až 18 let (průměr 10,4). Dětem byl administrován FAST (Test rodinného systému). Předpokládali jsme, že celková rodinná koheze bude nižší v rodinách dětí s výchovnými potížemi než v rodinách dětí s úzkostnými potížemi. Tento předpoklad nebyl podpořen, mezi dětmi s výchovnými a úzkostnými potížemi nebyly podstatné rozdíly v úrovni celkové rodinné koheze, naopak obě skupiny se lišily od dětí bez větších potíží. Výsledky jsou v souladu s teoretickým předpokladem lineárního vztahu mezi rodinnou kohezí a prospíváním členů rodiny. Předpokládali jsme také, že dyadická koheze ve dvojici otec-matka bude souviset s dyadickou kohezí ve dvojici dítě-otec, data poskytla podporu pro tento předpoklad. Výskyt převrácených hierarchií a mezigeneračních koalic v našem vzorku je vyšší než v běžné populaci. Kvalitativní analýza verbálních komentářů dětí k reprezentacím rodiny podpořila výstupy kvantitativní analýzy dat: děti bez výrazných potíží častěji popisovaly typickou situaci v rodině jako pohodovou, děti s výchovnými potížemi jako napjatou, děti s úzkostnými potížemi o něco častěji popisovaly hádky nebo nepopsaly...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the study was to describe the perception of the family by child clients of counselling psychological clinics and compare the perception of family cohesion with children with internalizing and externalizing symptoms. The research file consisted of 124 children aged 5- 18 (mean 10.4). Children were administered FAST (Family System Test). We assumed that total family cohesion would be lower in the families of children with externalizing symptoms than in the families of children with internalizing symptoms. This assumption was not supported, there were no significant differences in the level of overall family cohesion among children with externalizing and internalizing symptoms, but the two groups differed from the children without symptoms. The results are in accordance with the theoretical assumption of a linear relationship between family cohesiveness and adaptation of family members. We also assumed that dyadic cohesiveness in the father-mother pair would correlate with dyadic cohesiveness in the child-father pair, and gained data provided support for this assumption. The occurrence of inverted hierarchies and intergenerational coalitions in our sample is higher than in the general population. Qualitative analysis of children's verbal commentaries on family representations supported the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV