Show simple item record

Image, Information, Complexity. The study of visual information incorporating the function of information entropy with a focus on abstract art
dc.contributor.advisorKera, Denisa
dc.creatorMalečková, Dita
dc.date.accessioned2020-11-26T18:36:25Z
dc.date.available2020-11-26T18:36:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94184
dc.description.abstractThis text focuses on the relation of information and image, hence Information Theory and Image Analysis, as well as visualization of information and methods of visual analytics focusing on analysis of art works. It also concentrates on evolution of digital image and related new type of perception and artificial aesthetics. We narrow the broader topic of the image and image information to the abstract art, namely the work of Czech painter Frantisek Kupka, which is used as input in the experiment presenting original method of image analysis using the function of information entropy (Rényi entropy). This approach was used for the first time for analysis of art works with the aim to obtain the comparaison of natural and artificial classification of image information. We chose the work of abstract art not only with regard to given history of grammatics of abstract forms and its relation to the digital image, but also as an emblematic example of effective gaining of information from complex environment. Work thus summarizes historical context of evolution of digital image and theoretical reflection of contemporary image analytics and others techniques relevant to the image information and emphasizes relation of abstract art to the natural and simulated complexity.en_US
dc.description.abstractPráce mapuje vztah informace a obrazu, potažmo informační vědy a obrazové analýzy, stejně jako důležitost vizualizace informace a metody vizuální analytiky se zaměřením na analýzu uměleckých děl. Zároveň se zaměřuje na proměny obrazu, především digitalizaci i nový typ přijímání obrazů a novou estetiku. Téma obrazu dále omezuje na abstraktní malbu, konkrétně dílo Františka Kupky, které je použito jako vstupní obrazová informace v experimentu, v němž je představena originální metoda analýzy obrazu využívající funkci informační entropie (konkrétně Rényiho entropie). Tato metoda byla v uvedeném výzkumu poprvé použita pro analýzu uměleckých děl se záměrem získat srovnání přirozeného a umělého třídění obrazových dat. Abstraktní dílo jsme zvolili nejen s ohledem na uvedenou historii gramatiky abstraktních forem a jejího vztahu k digitálnímu obrazu, ale také jako emblematický příklad efektivního získávání informace z komplexního prostředí. Práce shrnuje jak historické souvislosti vývoje digitálního obrazu, tak teoretickou reflexi současné obrazové analýzy a dalších technik souvisejících s obrazovou informací a akcentuje vztah abstraktní tvorby k přirozené i simulované komplexitě.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectInformation Theoryen_US
dc.subjectImage Analysisen_US
dc.subjectInformational Entropyen_US
dc.subjectCultural Analyticsen_US
dc.subjectVisualizationen_US
dc.subjectArtificial Aestheticsen_US
dc.subjectAbstractionen_US
dc.subjectAbstract Arten_US
dc.subjectComplexityen_US
dc.subjectinformační vědacs_CZ
dc.subjectanalýza obrazucs_CZ
dc.subjectinformační entropiecs_CZ
dc.subjectkulturní analytikacs_CZ
dc.subjectvizualizacecs_CZ
dc.subjectartificiální estetikacs_CZ
dc.subjectabstrakcecs_CZ
dc.subjectabstraktní uměnícs_CZ
dc.subjectkomplexitacs_CZ
dc.titleObraz, informace, komplexita. Studium vizuální informace s využitím funkce informační entropie se zaměřením na výtvarnou abstrakcics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-15
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianship - New Media Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId105398
dc.title.translatedImage, Information, Complexity. The study of visual information incorporating the function of information entropy with a focus on abstract arten_US
dc.contributor.refereeMarcelli, Miroslav
dc.contributor.refereeHavel, Ivan M.
dc.identifier.aleph002167326
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation Scienceen_US
thesis.degree.programInformační studia a knihovnictvícs_CZ
thesis.degree.programInformation Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation Scienceen_US
uk.degree-program.csInformační studia a knihovnictvícs_CZ
uk.degree-program.enInformation Studies and Librarianshipen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce mapuje vztah informace a obrazu, potažmo informační vědy a obrazové analýzy, stejně jako důležitost vizualizace informace a metody vizuální analytiky se zaměřením na analýzu uměleckých děl. Zároveň se zaměřuje na proměny obrazu, především digitalizaci i nový typ přijímání obrazů a novou estetiku. Téma obrazu dále omezuje na abstraktní malbu, konkrétně dílo Františka Kupky, které je použito jako vstupní obrazová informace v experimentu, v němž je představena originální metoda analýzy obrazu využívající funkci informační entropie (konkrétně Rényiho entropie). Tato metoda byla v uvedeném výzkumu poprvé použita pro analýzu uměleckých děl se záměrem získat srovnání přirozeného a umělého třídění obrazových dat. Abstraktní dílo jsme zvolili nejen s ohledem na uvedenou historii gramatiky abstraktních forem a jejího vztahu k digitálnímu obrazu, ale také jako emblematický příklad efektivního získávání informace z komplexního prostředí. Práce shrnuje jak historické souvislosti vývoje digitálního obrazu, tak teoretickou reflexi současné obrazové analýzy a dalších technik souvisejících s obrazovou informací a akcentuje vztah abstraktní tvorby k přirozené i simulované komplexitě.cs_CZ
uk.abstract.enThis text focuses on the relation of information and image, hence Information Theory and Image Analysis, as well as visualization of information and methods of visual analytics focusing on analysis of art works. It also concentrates on evolution of digital image and related new type of perception and artificial aesthetics. We narrow the broader topic of the image and image information to the abstract art, namely the work of Czech painter Frantisek Kupka, which is used as input in the experiment presenting original method of image analysis using the function of information entropy (Rényi entropy). This approach was used for the first time for analysis of art works with the aim to obtain the comparaison of natural and artificial classification of image information. We chose the work of abstract art not only with regard to given history of grammatics of abstract forms and its relation to the digital image, but also as an emblematic example of effective gaining of information from complex environment. Work thus summarizes historical context of evolution of digital image and theoretical reflection of contemporary image analytics and others techniques relevant to the image information and emphasizes relation of abstract art to the natural and simulated complexity.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV