Show simple item record

Prosodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny
dc.contributor.advisorZemánek, Petr
dc.creatorHedánek, Jiří
dc.date.accessioned2018-10-29T18:44:56Z
dc.date.available2018-10-29T18:44:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94176
dc.description.abstractProsodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny Abstrakt Jiří Hedánek Univerzita Karlova Filozofická fakulta studijní program P7310 filologie obor 3710V078 Jazyky zemí Asie a Afriky Mgr. Jiří Hedánek, Th.D. Prosodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny Phonology of Masoretic Hebrew II Accents As Prosody vedoucí práce: doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. 2017 Abstrakt Disertace Phonology of Masoretic Hebrew: Accents as Prosody (2017) [Prosodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny] vykládá tzv. akcenty tiberiadského zápisu jako vyznačování řečové prosodie. Tradičně se vysvětlují jako značky přízvukové, zpěvní nebo syntaktické. Jenže na přízvuky se kladou jen některé. Neodpovídají přesně ani hudebním realizacím, které více odrážejí místní tradice než zápis. Syntaktické výklady vycházejí z dělicích značek, ale mnoho různých značek jsou pojiče, žádné spoje nepřekračují hranice veršů, některá slova mají dvě různé značky a jednoduchým veršům často chybějí silnější děliče. Prosodický výklad vysvětluje jak tendenci klást značky na přízvuky, tak i proč vzniklo mnoho hudebních tradic, tak také proč značky často odpovídají syntaxi, ale někdy tomu tak není. Vychází se z obecné koncepce prosodických jednotek. Po jejich vztažení k masoretské hebrejštině se zřetel obrací k intonaci. Předchozí disertace...cs_CZ
dc.description.abstractA Dissertation Abstract to Phonology of Masoretic Hebrew II Accents As Prosody Jiří Hedánek řjh (2017) PMH II - Abstract Charles University, Faculty of Arts, Prague 1 Abstract The dissertation Phonology of Masoretic Hebrew: Accents as Prosody (2017) interprets Tiberian 'accents' as speech prosody marking. Traditionally, they are explained as signs for accenting, singing or syntax. But only some were placed on accents. They do not map well to music which has been shaped by local traditions more than the mark-up. Syntactic interpretation is based on dividing marks but many diverse marks link, no links lead outside of verses, some words have two different marks and simple verses often miss stronger dividers. Interpreting them as prosody explains why they gravitated to accent positions; why different musical renditions developed; why they often agree with syntax and sometimes they do not. First a general concept of prosody units is put forward. This is applied to Masoretic Hebrew and the focus turns to intonation. The previous dissertation Phonology of Masoretic Hebrew (2011) analyzed siluq, atnach, segolta, zaqeph, revia (also mugrash, and establishing garsha as a unit), geresh, gershayim, tevir, mercha (also kphula), tiphcha, tarcha and dechi. The 2017 dissertation analyzed (from printed editions, manuscripts...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectTiberian Hebrew|Accents|Teamim|Pointing|Cantillation|Intonation|Prosody|Prosodic Interpretation of Hebrew Accents|Masoretic Hebrew|Phonologyen_US
dc.subjectTiberiadská hebrejština|Akcenty|Teamim|Punktace|Intonace|Prosodie|Prozodie|Prosodická interpretace hebrejských akcentů|Prozodická interpretace hebrejských akcentů|Hebrejské přízvuky|Značky masoretské hebrejštiny|Liturgické značení hebrejského textu|Masoretská hebrejština|Fonologie|Přízvukové značenícs_CZ
dc.titlePhonology of Masoretic Hebrew II: Accents As Prosodyen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-22
dc.description.departmentInstitute of Comparative Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav srovnávací jazykovědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId151665
dc.title.translatedProsodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštinycs_CZ
dc.contributor.refereeSkoumalová, Hana
dc.contributor.refereeUličná, Lenka
dc.identifier.aleph002167117
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineLanguages of Asia and Africaen_US
thesis.degree.disciplineJazyky zemí Asie a Afrikycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csJazyky zemí Asie a Afrikycs_CZ
uk.degree-discipline.enLanguages of Asia and Africaen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csProsodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny Abstrakt Jiří Hedánek Univerzita Karlova Filozofická fakulta studijní program P7310 filologie obor 3710V078 Jazyky zemí Asie a Afriky Mgr. Jiří Hedánek, Th.D. Prosodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny Phonology of Masoretic Hebrew II Accents As Prosody vedoucí práce: doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. 2017 Abstrakt Disertace Phonology of Masoretic Hebrew: Accents as Prosody (2017) [Prosodie akcentů ve fonologii masoretské hebrejštiny] vykládá tzv. akcenty tiberiadského zápisu jako vyznačování řečové prosodie. Tradičně se vysvětlují jako značky přízvukové, zpěvní nebo syntaktické. Jenže na přízvuky se kladou jen některé. Neodpovídají přesně ani hudebním realizacím, které více odrážejí místní tradice než zápis. Syntaktické výklady vycházejí z dělicích značek, ale mnoho různých značek jsou pojiče, žádné spoje nepřekračují hranice veršů, některá slova mají dvě různé značky a jednoduchým veršům často chybějí silnější děliče. Prosodický výklad vysvětluje jak tendenci klást značky na přízvuky, tak i proč vzniklo mnoho hudebních tradic, tak také proč značky často odpovídají syntaxi, ale někdy tomu tak není. Vychází se z obecné koncepce prosodických jednotek. Po jejich vztažení k masoretské hebrejštině se zřetel obrací k intonaci. Předchozí disertace...cs_CZ
uk.abstract.enA Dissertation Abstract to Phonology of Masoretic Hebrew II Accents As Prosody Jiří Hedánek řjh (2017) PMH II - Abstract Charles University, Faculty of Arts, Prague 1 Abstract The dissertation Phonology of Masoretic Hebrew: Accents as Prosody (2017) interprets Tiberian 'accents' as speech prosody marking. Traditionally, they are explained as signs for accenting, singing or syntax. But only some were placed on accents. They do not map well to music which has been shaped by local traditions more than the mark-up. Syntactic interpretation is based on dividing marks but many diverse marks link, no links lead outside of verses, some words have two different marks and simple verses often miss stronger dividers. Interpreting them as prosody explains why they gravitated to accent positions; why different musical renditions developed; why they often agree with syntax and sometimes they do not. First a general concept of prosody units is put forward. This is applied to Masoretic Hebrew and the focus turns to intonation. The previous dissertation Phonology of Masoretic Hebrew (2011) analyzed siluq, atnach, segolta, zaqeph, revia (also mugrash, and establishing garsha as a unit), geresh, gershayim, tevir, mercha (also kphula), tiphcha, tarcha and dechi. The 2017 dissertation analyzed (from printed editions, manuscripts...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav srovnávací jazykovědycs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV