Show simple item record

Jiří Černý and Music Journalism During the Normalization
dc.contributor.advisorČechura, Jaroslav
dc.creatorJiroušková, Markéta
dc.date.accessioned2017-12-21T10:46:48Z
dc.date.available2017-12-21T10:46:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/94013
dc.description.abstractBachelor thesis Jiří Černý and music journalism during the normalization covers in its introduction the definition of the terms 'journalism' and 'music criticism' themselves. Further attention is paid to the history of music criticism and its historical development. The following part of the paper addresses the individual decades from 60's to 80's. It depicts the political context and music, especially the rock scene in the particular periods. Another significant subject of the paper is the tough living of music periodicals in the totalitarian regime. Emphasis is put on music journalist Jiří Černý who was prevented from free engagement in the media due to ideological reasons. The chapter mentions his programmes Antidiskotéka and Dvanáct na houpačce the latter of which was later prohibited by the regime. The aim of this thesis is the analysis of the normalization regime influence on music journalism production.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce Jiří Černý a hudební publicistika za normalizace se v úvodu zabývá definicí samotného pojmu publicistika a hudební kritika. Dále je věnována pozornost dějinám hudební kritiky a jejímu historickému vývoji. Po tomto úvodu se práce zabývá jednotlivými dekádami od konce šedesátých let až do let osmdesátých. Postupně líčí politický kontext a hudební, zejména rockovou scénu v příslušném období. Neméně důležitou součástí je také nelehké působení hudebních periodik v totalitním režimu. Důraz je kladen především na osobu hudebního publicisty Jiřího Černého, kterému ideologické důvody bránily svobodně se angažovat v mediálním světě. Uvádí se zde jeho pořady Antidiskotéky či později režimem zakázaný Dvanáct na houpačce. Cílem této práce je analýza vlivu normalizačního režimu na tvorbu hudební publicistiky.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectNormalizationen_US
dc.subjectmusic journalismen_US
dc.subjectJiří Černýen_US
dc.subjectczech music sceneen_US
dc.subjectmusic periodicalsen_US
dc.subjectNormalizacecs_CZ
dc.subjecthudební publicistikacs_CZ
dc.subjectJiří Černýcs_CZ
dc.subjectčeská hudební scénacs_CZ
dc.subjecthudební periodikacs_CZ
dc.titleJiří Černý a hudební publicistika za normalizacecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-07
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId189321
dc.title.translatedJiří Černý and Music Journalism During the Normalizationen_US
dc.contributor.refereeBeneš, Zdeněk
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of European Cultureen_US
thesis.degree.disciplineDějiny evropské kulturycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny evropské kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of European Cultureen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce Jiří Černý a hudební publicistika za normalizace se v úvodu zabývá definicí samotného pojmu publicistika a hudební kritika. Dále je věnována pozornost dějinám hudební kritiky a jejímu historickému vývoji. Po tomto úvodu se práce zabývá jednotlivými dekádami od konce šedesátých let až do let osmdesátých. Postupně líčí politický kontext a hudební, zejména rockovou scénu v příslušném období. Neméně důležitou součástí je také nelehké působení hudebních periodik v totalitním režimu. Důraz je kladen především na osobu hudebního publicisty Jiřího Černého, kterému ideologické důvody bránily svobodně se angažovat v mediálním světě. Uvádí se zde jeho pořady Antidiskotéky či později režimem zakázaný Dvanáct na houpačce. Cílem této práce je analýza vlivu normalizačního režimu na tvorbu hudební publicistiky.cs_CZ
uk.abstract.enBachelor thesis Jiří Černý and music journalism during the normalization covers in its introduction the definition of the terms 'journalism' and 'music criticism' themselves. Further attention is paid to the history of music criticism and its historical development. The following part of the paper addresses the individual decades from 60's to 80's. It depicts the political context and music, especially the rock scene in the particular periods. Another significant subject of the paper is the tough living of music periodicals in the totalitarian regime. Emphasis is put on music journalist Jiří Černý who was prevented from free engagement in the media due to ideological reasons. The chapter mentions his programmes Antidiskotéka and Dvanáct na houpačce the latter of which was later prohibited by the regime. The aim of this thesis is the analysis of the normalization regime influence on music journalism production.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV