Monotónie jako možná příčina změny přenosové funkce segmentů těla při řízení automobilu
Monotony as Possible Cause of Change of Body Segment Transfer Function while Vehicle Driving
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9370Identifiers
Study Information System: 29866
Collections
- Kvalifikační práce [8839]
Author
Advisor
Referee
Lopot, František
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cíle práce: Určení přenosové funkce segmentu lidského těla, jako jeho odezvy na vibrační (deformační) zatížení - monotonii, v závislosti na délce trvání tohoto zatížení. Stanovení přenosové funkce v omezeném frekvenčním rozsahu odpovídajícím rozsahu práce a co nejlépe vystihujícím běžně se vyskytující zatížení (např.při jízdě automobilem). Metodologie: Přenosová funkce byla stanovena experimentálním měřením, jednak v laboratorních podmínkách a jednak přímo měřením "in situ" - při jízdě automobilem. Měření byla provedena vždy před a po zatížení segmentu těla vibračním zatížením - monotonií. Výsledky jednotlivých měření byly porovnány mezi sebou. Výsledky: Při porovnání výsledků měření je patrné, že hodnoty odezvy těla na zatížení jsou menší po aplikaci vibračního zatížení než před ním. Z toho plyne, že tuhost analyzovaného segmentu těla roste s rostoucí délkou zatížení, tj. únavou organismu. Z výsledků měření dále vyplývá, že přenosová funkce je výrazně ovlivněna držením těla, resp. jeho polohou. Klíčová slova: monotonie, přenosová funkce, vibrace
Work objectives : Determination of body segment transfer function as a vibration response depends on vibration-loading time. Determination of transfer function in limited frequency range coresponding with thesis scope, representing vibration loading in the best way (for example car driving). Methods : Transfer functions were set by experimental measuring in laboratory and in situ, while vehicle driving. Measuring were realized in two times, before and after vibration loading of body segment. Results of each measuring were compared with others. Results : By comparing measuring results it is obvious that body response values are lower after aplication of vibration loading than before. Subsequently, stiffness of analysed body segment increases with rising length of loading, eg. body fatigue. Measuring results show, moreover that transfer function is considerably influenced by body posture, respectively by its position. Key words : monotony, transfer function, vibrations