Show simple item record

The Budweiser society in the 19th century from the perspective of beer culture
dc.contributor.advisorŠouša, Jiří
dc.creatorVávrová, Eliška
dc.date.accessioned2017-11-13T10:35:11Z
dc.date.available2017-11-13T10:35:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93222
dc.description.abstractThis thesis explores the social changes in Budweis in the 19th and in the beginning of the 20th century from a perspective of local beer brewing and hospitality industry. The principles of economic nationalism are examined on the example of interactions of two local breweries. The second part of this thesis focuses on inns and taprooms in Budweis. These are presented as important locations for social life and consumption. A typology of these establishments is prepared based on multiple factors. The mutual relations between establishments and beer suppliers are also investigated. The locations of both breweries' clients is compared with the local population's character in order to investigate to what degree did nationality determine the preference of a given beer brand. Finally, two case studies present the "dark side" of the hospitality industry and they suggest that nationality was not the main influence on the consumers' relation to a given brand or establishment. Key words: Budweis, brewery, beer brewing, public houses and taprooms, nationalism, economic nationalism, history of consumptionen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje společenskému vývoji v Českých Budějovicích v 19. a na počátku 20. století, který je nahlížen z perspektivy místní pivovarské a pohostinské kultury. Na příkladu vzájemné koexistence dvou budějovických pivovarů a jejich hospodářského soupeření jsou demonstrovány principy hospodářského nacionalismu v regionálním měřítku. Druhá část práce se zaměřuje na budějovické hostince a výčepy, které jsou představovány jako důležitá místa společenského života a konzumu. Za tím účelem byla sestavena typologie příslušných podniků a analyzováno jejich zařízení, provozované volnočasové a kulturní akce i nabídka odpovídající společenské vrstvě, která podnik navštěvovala. Práce se zaobírá rovněž vzájemnou provázaností pohostinských zařízení a dodavatelů piva. Náčrt odbytových zón obou pivovarů v rámci města a předměstí je kladen do souvislosti s národnostním a sociálním statutem obyvatel dané oblasti a otevírá v závěru práce řešenou otázku, zda byla návštěva určitého podniku, či konzumace konkrétní značky piva vnímána rovněž jako doklad národnostní příslušnosti a loajality. Dvě závěrečné případové studie představují "odvrácenou stranu" pohostinské kultury a naznačují, že vztah většinová městská společnosti byla ve svém vztahu k provozování hostinců ovlivňována docela jinými skutečnostmi, než...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČeské Budějovice|dějiny konzumu|hostinec|nacionalismus|pivo|pivovar|živnostenská společenstvacs_CZ
dc.subjectBudweis|history of consumption|public house|nationalism|beer|beer brewery|trade communityen_US
dc.titleČeskobudějovická společnost v 19. století optikou pivní kulturycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-12
dc.description.departmentKatedra PVH a archivního studiacs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId165249
dc.title.translatedThe Budweiser society in the 19th century from the perspective of beer cultureen_US
dc.contributor.refereeKovář, Daniel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAuxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
thesis.degree.disciplineArchivnictví a pomocné vědy historickécs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra PVH a archivního studiacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Auxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csArchivnictví a pomocné vědy historickécs_CZ
uk.degree-discipline.enAuxiliary Historical Sciences and Archive Studiesen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje společenskému vývoji v Českých Budějovicích v 19. a na počátku 20. století, který je nahlížen z perspektivy místní pivovarské a pohostinské kultury. Na příkladu vzájemné koexistence dvou budějovických pivovarů a jejich hospodářského soupeření jsou demonstrovány principy hospodářského nacionalismu v regionálním měřítku. Druhá část práce se zaměřuje na budějovické hostince a výčepy, které jsou představovány jako důležitá místa společenského života a konzumu. Za tím účelem byla sestavena typologie příslušných podniků a analyzováno jejich zařízení, provozované volnočasové a kulturní akce i nabídka odpovídající společenské vrstvě, která podnik navštěvovala. Práce se zaobírá rovněž vzájemnou provázaností pohostinských zařízení a dodavatelů piva. Náčrt odbytových zón obou pivovarů v rámci města a předměstí je kladen do souvislosti s národnostním a sociálním statutem obyvatel dané oblasti a otevírá v závěru práce řešenou otázku, zda byla návštěva určitého podniku, či konzumace konkrétní značky piva vnímána rovněž jako doklad národnostní příslušnosti a loajality. Dvě závěrečné případové studie představují "odvrácenou stranu" pohostinské kultury a naznačují, že vztah většinová městská společnosti byla ve svém vztahu k provozování hostinců ovlivňována docela jinými skutečnostmi, než...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the social changes in Budweis in the 19th and in the beginning of the 20th century from a perspective of local beer brewing and hospitality industry. The principles of economic nationalism are examined on the example of interactions of two local breweries. The second part of this thesis focuses on inns and taprooms in Budweis. These are presented as important locations for social life and consumption. A typology of these establishments is prepared based on multiple factors. The mutual relations between establishments and beer suppliers are also investigated. The locations of both breweries' clients is compared with the local population's character in order to investigate to what degree did nationality determine the preference of a given beer brand. Finally, two case studies present the "dark side" of the hospitality industry and they suggest that nationality was not the main influence on the consumers' relation to a given brand or establishment. Key words: Budweis, brewery, beer brewing, public houses and taprooms, nationalism, economic nationalism, history of consumptionen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra PVH a archivního studiacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV