Zobrazit minimální záznam

Perception of F0 courses in Czech disyllabic words and analogous musical material
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorEnglmaierová, Martina
dc.date.accessioned2017-11-13T10:28:33Z
dc.date.available2017-11-13T10:28:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93183
dc.description.abstractThe subject matter of this thesis is perception of melodic and temporal changes in music, speech and mixed items. We assembled a perception test, which contained Czech disyllabic words and their music analogues. Using the PSOLA algorithm we manipulated some of them by 0,5 ST, 1 ST and 25 ms steps. Respondents were requested to decide if the pair of stimuli in the item was the same or different. The test contained 95 items (75 + 20 repeated) divided into three separate blocks and was administered to eighteen people. Besides the perception test listeners filled in the questionnaires, that surveyed the level of their musicality. Despite facts in a mentioned literature we found out that manipulation steps 0,5 ST and 25 ms in speech were not noticeable. The highest success rate showed items assembled from the same stimuli, items from musical stimuli as well. Musicality turned out to be an advantage for the perception of melody in speech and music. The success rate was mainly influenced by music education, the time and frequency of their instrument or vocal practicing. Key words: Melody of speech, fundamental frequency, perception, difference limen, speech processingen_US
dc.description.abstractPráce se zabývá percepcí melodických a temporální změn v hudebních, řečových a smíšených položkách. Sestavili jsme percepční test, který obsahoval česká dvojslabičná slova a jejich hudební analogy. Pomocí algoritmu PSOLA jsme některé z nich manipulovali kroky 0,5 ST, 1 ST a temporálně o 25 ms. Respondenti měli posoudit, zda je dvojice stimulů (hudebních, řečových a smíšených položek) stejná či různá. Test obsahoval celkem 95 položek (75 + 20 opakovaných) rozdělených do tří samostatných bloků a byl zadán osmnácti respondentům. Kromě percepčního testu posluchači vyplňovali dotazník zjišťující míru jejich hudebnosti. Zjistili jsme, že navzdory faktům v uváděné literatuře nejsou manipulační kroky 0,5 ST a 25 ms v řeči postřehnutelné. Nejvyšší úspěšnost vykazovaly položky sestavené ze stejných stimulů, rovněž položky ze stimulů hudebních. Hudebnost se ukázala jako výhoda pro percepci melodie v hudbě i řeči. Na úspěšnost mělo vliv zejména hudební vzdělání respondentů, doba a četnost jejich cvičení na nástroj či zpěv. Klíčová slova: melodie řeči, základní hlasivková frekvence, percepce, právě postřehnutelné rozdíly, zpracování řečics_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmelodie řeči|základní hlasivková frekvence|percepce|právě postřehnutelné rozdíly|zpracování řečics_CZ
dc.subjectMelody of speech|fundamental frequency|perception|diference limen|speech processingen_US
dc.titlePercepce průběhů F0 v českých dvojslabičných slovech a v analogickém hudebním materiálucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-06
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId178867
dc.title.translatedPerception of F0 courses in Czech disyllabic words and analogous musical materialen_US
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhonetics - General Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhonetics - General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá percepcí melodických a temporální změn v hudebních, řečových a smíšených položkách. Sestavili jsme percepční test, který obsahoval česká dvojslabičná slova a jejich hudební analogy. Pomocí algoritmu PSOLA jsme některé z nich manipulovali kroky 0,5 ST, 1 ST a temporálně o 25 ms. Respondenti měli posoudit, zda je dvojice stimulů (hudebních, řečových a smíšených položek) stejná či různá. Test obsahoval celkem 95 položek (75 + 20 opakovaných) rozdělených do tří samostatných bloků a byl zadán osmnácti respondentům. Kromě percepčního testu posluchači vyplňovali dotazník zjišťující míru jejich hudebnosti. Zjistili jsme, že navzdory faktům v uváděné literatuře nejsou manipulační kroky 0,5 ST a 25 ms v řeči postřehnutelné. Nejvyšší úspěšnost vykazovaly položky sestavené ze stejných stimulů, rovněž položky ze stimulů hudebních. Hudebnost se ukázala jako výhoda pro percepci melodie v hudbě i řeči. Na úspěšnost mělo vliv zejména hudební vzdělání respondentů, doba a četnost jejich cvičení na nástroj či zpěv. Klíčová slova: melodie řeči, základní hlasivková frekvence, percepce, právě postřehnutelné rozdíly, zpracování řečics_CZ
uk.abstract.enThe subject matter of this thesis is perception of melodic and temporal changes in music, speech and mixed items. We assembled a perception test, which contained Czech disyllabic words and their music analogues. Using the PSOLA algorithm we manipulated some of them by 0,5 ST, 1 ST and 25 ms steps. Respondents were requested to decide if the pair of stimuli in the item was the same or different. The test contained 95 items (75 + 20 repeated) divided into three separate blocks and was administered to eighteen people. Besides the perception test listeners filled in the questionnaires, that surveyed the level of their musicality. Despite facts in a mentioned literature we found out that manipulation steps 0,5 ST and 25 ms in speech were not noticeable. The highest success rate showed items assembled from the same stimuli, items from musical stimuli as well. Musicality turned out to be an advantage for the perception of melody in speech and music. The success rate was mainly influenced by music education, the time and frequency of their instrument or vocal practicing. Key words: Melody of speech, fundamental frequency, perception, difference limen, speech processingen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV