Přátelské portréty v italském renesančním malířství
Portraits of friends in Italian Renaissance painting
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93130Identifikátory
SIS: 178894
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Itálie|malířství|renesance|portrét|přátelství|skupiny|ikonografie|alegorie|vizuální studia|umění|homosexulita|Rafael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poezie|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|ikonologie|Florencie|Benátky|Panofsky|zrcadlo|teorie umění|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|sarkofág|antikaKlíčová slova (anglicky)
Italy|painting|Renaissance|portrait|friendship|groups|iconography|allegory|visual studies|art|homosexuality|Raphael|Pontormo|Giorgione|Sebastiano del Piombo|Cicero|Mantegna|poetry|Plinius|Alberti|Leonardo da Vinci|hyponoia|iconology|Florence|Venice|Panofsky|mirror|art theory|Filippino Lippi|Bellini|Signorelli|Louvre|Uffizi|Sarcophagus|antiquity(česky) Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou mužského přátelského portrétu v italském renesančním malířství. Ačkoliv existují jednotlivé publikace zacílené na zvláštní aspekty mužského portrétu, této oblasti zatím nebyl věnován dostatečný badatelský zájem. Na začátku práce je uveden teoretický nástin k pojetí mužského přátelství v kultuře italské renesance a také jsou představeny některé klíčové aspekty portrétního žánru. Dále je práce rozdělená na několik kapitol podle jednotlivých témat: například, "Portrét a antika", "Portrét a vzpomínka", "Portrét a poezie". Některé zvlášť zajímavé momenty byly přeneseny do oddělených exkurzů, jakožto profilové portréty dvou mužů, téma zrcadla v portrétním žánru, komunikační možnosti obrazů. Umělecká díla probraná v rámci předkládaného výzkumu nejsou seřazena do klasického modelu chronologického "vývoje". Obrazy jsou propojeny s teoretickým uvažováním, které je zároveň podmíněno samotnými uměleckými díly. Ke každé malbě byla shromážděna a zhodnocena dosavadní bádání. Dále se nabízejí nová přečtení a ikonografické interpretace některých představených děl. Hojně byla použita dobová literatura, teoretické spisy, poezie. Práce se však snaží odpovídat současným tendencím v uměleckohistorické metodologii. Samostatná kapitola je věnována otázce...
(in English): Represented dissertation dedicated to the issue of male portraits of friends in Italian renaissance painting. Despite of existence of some publications focused on the specific aspects of male portraiture, this area has not been yet given sufficient research interest. In the introductory clause is presented theoretical outline of the male friendship concept of male friendship in the culture of the Italian Renaissance and also some key aspects of the portrait genre. The work is divided into chapters by topic: for example, "Portrait and Antique", "Portrait and Remembrance", "Portrait and Poetry". Some particularly interesting moments were extracted into separate excursions as profile portraits of two men, the subject of a mirror in a portrait genre, the communication possibilities of images. Artworks analyzed in the present research are not classified into a classical model of chronological "development". The pictures are interconnected with theoretical thinking, which is also conditioned by the artwork itself. For each painting, existing researches have been gathered and comprehended. There are also new iconographic interpretations of some of the presented works. For research have been abundantly used literature of period, theoretical writings and poetry. The work tries to respond to...