dc.contributor.advisor | Saicová Římalová, Lucie | |
dc.creator | Machurová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2017-11-10T11:02:44Z | |
dc.date.available | 2017-11-10T11:02:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93100 | |
dc.description.abstract | The following diploma thesis addresses linguistic speech in the children's program at the Radio Junior Club. The first section describes verbal expressions, defines basic theoretical concepts related to the stratification of Czech language, defines child listeners with a focus on the pre-school development period as well as the primary and middle school period and also explains the concept of child-oriented speech. The structure of Czech Radio and individual programs at Radio Junior with emphasis on the Radio Junior Club are described at the end of the theoretical section. The practical section contains two analyses describing the moderator's language and how it is responded to positively according to sound level, lexicology, morphology and syntax. The recordings were taken from the Czech Radio archive and the ORAL2013 transcriptional system, which was adapted for analysis purposes, was used to transcribe the spoken language. The results of the analyses were compared and generalized along with findings in expert literature. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá jazykovými projevy moderátorů dětského pořadu Klub Rádia Junior. První část popisuje verbální projevy, definuje základní teoretické pojmy související se stratifikací českého jazyka, vymezuje dětského posluchače se zvláštním zřetelem na vývojové období předškolního věku, mladšího a středního školního věku, a vysvětluje pojem řeč orientovaná na dítě. V závěru teoretické části je popsána struktura Českého rozhlasu a jednotlivé pořady Rádia Junior s důrazem na Klub Rádia Junior. Praktická část obsahuje dvě analýzy, které popisují jazykovou stránku moderátorů. Reflektují rovinu zvukovou, lexikální, morfologickou a syntaktickou. Záznamy byly čerpány z archivu Českého rozhlasu a pro přepis mluvených projevů byl použit transkripční systém ORAL2013, který byl upraven pro potřeby analýzy. Výsledy analýz byly srovnány a zobecněny s poznatky z odborné literatury. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | rozhlasový pořad pro děti|spisovnost|řeč orientovaná na dítě | cs_CZ |
dc.subject | radio broadcasting for children|standard language|child directed speech | en_US |
dc.title | Jazyková stránka projevů moderátorů pořadu Klub Rádia Junior | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-11 | |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 177366 | |
dc.title.translated | Linguistic features of speakers of Klub Rádio Junior | en_US |
dc.contributor.referee | Synková, Pavlína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Czech Language and Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Czech Language and Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá jazykovými projevy moderátorů dětského pořadu Klub Rádia Junior. První část popisuje verbální projevy, definuje základní teoretické pojmy související se stratifikací českého jazyka, vymezuje dětského posluchače se zvláštním zřetelem na vývojové období předškolního věku, mladšího a středního školního věku, a vysvětluje pojem řeč orientovaná na dítě. V závěru teoretické části je popsána struktura Českého rozhlasu a jednotlivé pořady Rádia Junior s důrazem na Klub Rádia Junior. Praktická část obsahuje dvě analýzy, které popisují jazykovou stránku moderátorů. Reflektují rovinu zvukovou, lexikální, morfologickou a syntaktickou. Záznamy byly čerpány z archivu Českého rozhlasu a pro přepis mluvených projevů byl použit transkripční systém ORAL2013, který byl upraven pro potřeby analýzy. Výsledy analýz byly srovnány a zobecněny s poznatky z odborné literatury. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The following diploma thesis addresses linguistic speech in the children's program at the Radio Junior Club. The first section describes verbal expressions, defines basic theoretical concepts related to the stratification of Czech language, defines child listeners with a focus on the pre-school development period as well as the primary and middle school period and also explains the concept of child-oriented speech. The structure of Czech Radio and individual programs at Radio Junior with emphasis on the Radio Junior Club are described at the end of the theoretical section. The practical section contains two analyses describing the moderator's language and how it is responded to positively according to sound level, lexicology, morphology and syntax. The recordings were taken from the Czech Radio archive and the ORAL2013 transcriptional system, which was adapted for analysis purposes, was used to transcribe the spoken language. The results of the analyses were compared and generalized along with findings in expert literature. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |