Show simple item record

The Psychosomatics and it's educational and socially pedagogical aspects
dc.contributor.advisorBurešová, Karolína
dc.creatorPetříková, Lucie
dc.date.accessioned2017-11-10T11:02:34Z
dc.date.available2017-11-10T11:02:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93099
dc.description.abstractThe theme of this diploma thesis is psychosomatics and its educational and socially pedagogical aspects. The main goal is to characterize this theme and describe its aspects in the educational process. General framework for understanding the term psychosomatics in this diploma thesis is a holistic way how to act as a teacher to the students, remembering his physical and psychical part and not forgetting the psychosomatic troubles. In the description part there are terms, history of the psychosomatics thinking, examples of psychosomatics troubles, the influence of the family, stress in the educational process. The practical part contains of research, which had as a main goal characterize, which of the psychosomatic troubles are according to the teachers from Gymnázium Jiřího Ortena in Kutná Hora the most common according to their pedagogical experience. Key words Psychosomatics, psychosomatical troubles, educationen_US
dc.description.abstractTématem této diplomové práce je psychosomatika a její výchovné a sociálně pedagogické aspekty. Cílem práce je prozkoumat danou oblast a konkretizovat její aspekty v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Obecným rámcem chápání pojmu psychosomatika v této diplomové práci je celostní přístup od učitele k žákovi, zohledňující jeho psychickou i fyzickou stránku a neopomíjející riziko vzniku psychosomatických obtíží. Teoretická část se věnuje základním termínům, historii vývoje psychosomatického myšlení, příkladům možných obtíží, vlivu rodiny, vlivu stresu ve výchovně-vzdělávacím procesu. Empirická část obsahuje výzkum, jehož hlavním cílem bylo prozkoumat, jaké projevy psychosomatických obtíží vnímají pedagogové na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře jako nejběžnější dle jejich pedagogické zkušenosti. Klíčová slova Psychosomatika, psychosomatické obtíže, výchova, vzdělávánícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPedagogikacs_CZ
dc.subjectpsychosomatikacs_CZ
dc.subjectstresové situacecs_CZ
dc.subjectThe Pedagogyen_US
dc.subjectthe psychosomaticsen_US
dc.subjectthe stress situationsen_US
dc.titlePsychosomatika a její výchovné a sociálně pedagogické aspektycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-13
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId177351
dc.title.translatedThe Psychosomatics and it's educational and socially pedagogical aspectsen_US
dc.contributor.refereeKrejčová, Kristýna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTématem této diplomové práce je psychosomatika a její výchovné a sociálně pedagogické aspekty. Cílem práce je prozkoumat danou oblast a konkretizovat její aspekty v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Obecným rámcem chápání pojmu psychosomatika v této diplomové práci je celostní přístup od učitele k žákovi, zohledňující jeho psychickou i fyzickou stránku a neopomíjející riziko vzniku psychosomatických obtíží. Teoretická část se věnuje základním termínům, historii vývoje psychosomatického myšlení, příkladům možných obtíží, vlivu rodiny, vlivu stresu ve výchovně-vzdělávacím procesu. Empirická část obsahuje výzkum, jehož hlavním cílem bylo prozkoumat, jaké projevy psychosomatických obtíží vnímají pedagogové na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře jako nejběžnější dle jejich pedagogické zkušenosti. Klíčová slova Psychosomatika, psychosomatické obtíže, výchova, vzdělávánícs_CZ
uk.abstract.enThe theme of this diploma thesis is psychosomatics and its educational and socially pedagogical aspects. The main goal is to characterize this theme and describe its aspects in the educational process. General framework for understanding the term psychosomatics in this diploma thesis is a holistic way how to act as a teacher to the students, remembering his physical and psychical part and not forgetting the psychosomatic troubles. In the description part there are terms, history of the psychosomatics thinking, examples of psychosomatics troubles, the influence of the family, stress in the educational process. The practical part contains of research, which had as a main goal characterize, which of the psychosomatic troubles are according to the teachers from Gymnázium Jiřího Ortena in Kutná Hora the most common according to their pedagogical experience. Key words Psychosomatics, psychosomatical troubles, educationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV