Psychosomatika a její výchovné a sociálně pedagogické aspekty
The Psychosomatics and it's educational and socially pedagogical aspects
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93099Identifiers
Study Information System: 177351
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Referee
Krejčová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pedagogika, psychosomatika, stresové situaceKeywords (English)
The Pedagogy, the psychosomatics, the stress situationsTématem této diplomové práce je psychosomatika a její výchovné a sociálně pedagogické aspekty. Cílem práce je prozkoumat danou oblast a konkretizovat její aspekty v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Obecným rámcem chápání pojmu psychosomatika v této diplomové práci je celostní přístup od učitele k žákovi, zohledňující jeho psychickou i fyzickou stránku a neopomíjející riziko vzniku psychosomatických obtíží. Teoretická část se věnuje základním termínům, historii vývoje psychosomatického myšlení, příkladům možných obtíží, vlivu rodiny, vlivu stresu ve výchovně-vzdělávacím procesu. Empirická část obsahuje výzkum, jehož hlavním cílem bylo prozkoumat, jaké projevy psychosomatických obtíží vnímají pedagogové na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře jako nejběžnější dle jejich pedagogické zkušenosti. Klíčová slova Psychosomatika, psychosomatické obtíže, výchova, vzdělávání
The theme of this diploma thesis is psychosomatics and its educational and socially pedagogical aspects. The main goal is to characterize this theme and describe its aspects in the educational process. General framework for understanding the term psychosomatics in this diploma thesis is a holistic way how to act as a teacher to the students, remembering his physical and psychical part and not forgetting the psychosomatic troubles. In the description part there are terms, history of the psychosomatics thinking, examples of psychosomatics troubles, the influence of the family, stress in the educational process. The practical part contains of research, which had as a main goal characterize, which of the psychosomatic troubles are according to the teachers from Gymnázium Jiřího Ortena in Kutná Hora the most common according to their pedagogical experience. Key words Psychosomatics, psychosomatical troubles, education