Show simple item record

Caspar Lehmann: an artist at the court of Rudolf II.
dc.contributor.advisorBukovinská, Beket
dc.creatorMinaříková, Adéla
dc.date.accessioned2017-11-10T10:59:58Z
dc.date.available2017-11-10T10:59:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93085
dc.description.abstractCaspar Lehmann is one of the most significant personalities of applied arts in central Europe at the end othe 16th and the beginning of 17th century. As an engraver of glass and precious stones he worked at the court of emperor Rudolf II. in Prague, but also at the court of the elector Christian II in Dresden. Considerable interest in his work was caused mainly by the claim of Joachim von Sandrart from 1675 stating that Caspar Lehmann was granted a privilege for glass engraving. Discovery of a signed beaker in late 19th century further sparked the existing interest in his production. Based on the similarities with the beaker, several other works were subsequently attributed to Lehmann, despite significant differences in quality and style of engraving. The present work summarizes Lehmanns life based on a thorough study of previous literature and archive materials. Main part of the work includes detailed analyses of 26 artifacts which were previously attributed to Lehmann. Based on their comparison it attempts to define a characteristic technique Lehmann used for carving, and subsequently to critically assess his authorship. The thorough comparisons of the existing objects suggest that three portrait pannels (Moritz von Oranien, Johann Sigismund von Brandenburg, and Johann Friedrich von Württemberg)...en_US
dc.description.abstractCaspar Lehmann je významnou osobností uměleckého řemesla ve střední Evropě závěru 16. a počátku 17. století. Jako řezáč skla a drahých kamenů působil na dvoře Rudolfa II. v Praze, i ve službách saského kurfiřta Christiana II. v Drážďanech. Poměrně velký badatelský zájem o jeho osobu byl podpořen zprávou Joachima von Sandrart z roku 1675, podle níž měl Caspar Lehmann obdržet privilegium na řezbu skla, a zároveň objevem signované Lehmannovy číše v 80. letech 19. století. Na základě podobnosti s objevenou číší byla následně Lehmannovi připisována kvalitativně i stylově poměrně různorodá díla. Předkládaná práce na základě studia odborné literatury i dostupných archivních materiálů nejprve podává podrobný Lehmannův životopis. Hlavní část práce je pak věnována detailnímu rozboru 26 děl, která byla postupně odbornou literaturou Casparu Lehmannovi přisuzována. Na základě jejich vzájemného srovnání se pokouší definovat Lehmannův specifický styl řezby a kriticky posoudit jednotvé předměty. Z pečlivého studia dostupných předmětů vyplývá, že je možno z Lehmannova díla vyřadit trojici portrétů (Moritz von Oranien, Johann Sigismund von Brandenburg a Johann Friedrich von Württemberg) a s velkou pravděpodobností i dvě destičky se starozákoními scénami z The Corning Museum of Glass, stejně jako destičku s...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectřezané sklo|Caspar Lehmann|Čechy|Rudolf II.|horský křišťálcs_CZ
dc.subjectGlass engraving|Caspar Lehmann|Bohemia|Rudolf II|rock crystalen_US
dc.titleCaspar Lehmann: umělec na dvoře Rudolfa II.cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-14
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId177140
dc.title.translatedCaspar Lehmann: an artist at the court of Rudolf II.en_US
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCaspar Lehmann je významnou osobností uměleckého řemesla ve střední Evropě závěru 16. a počátku 17. století. Jako řezáč skla a drahých kamenů působil na dvoře Rudolfa II. v Praze, i ve službách saského kurfiřta Christiana II. v Drážďanech. Poměrně velký badatelský zájem o jeho osobu byl podpořen zprávou Joachima von Sandrart z roku 1675, podle níž měl Caspar Lehmann obdržet privilegium na řezbu skla, a zároveň objevem signované Lehmannovy číše v 80. letech 19. století. Na základě podobnosti s objevenou číší byla následně Lehmannovi připisována kvalitativně i stylově poměrně různorodá díla. Předkládaná práce na základě studia odborné literatury i dostupných archivních materiálů nejprve podává podrobný Lehmannův životopis. Hlavní část práce je pak věnována detailnímu rozboru 26 děl, která byla postupně odbornou literaturou Casparu Lehmannovi přisuzována. Na základě jejich vzájemného srovnání se pokouší definovat Lehmannův specifický styl řezby a kriticky posoudit jednotvé předměty. Z pečlivého studia dostupných předmětů vyplývá, že je možno z Lehmannova díla vyřadit trojici portrétů (Moritz von Oranien, Johann Sigismund von Brandenburg a Johann Friedrich von Württemberg) a s velkou pravděpodobností i dvě destičky se starozákoními scénami z The Corning Museum of Glass, stejně jako destičku s...cs_CZ
uk.abstract.enCaspar Lehmann is one of the most significant personalities of applied arts in central Europe at the end othe 16th and the beginning of 17th century. As an engraver of glass and precious stones he worked at the court of emperor Rudolf II. in Prague, but also at the court of the elector Christian II in Dresden. Considerable interest in his work was caused mainly by the claim of Joachim von Sandrart from 1675 stating that Caspar Lehmann was granted a privilege for glass engraving. Discovery of a signed beaker in late 19th century further sparked the existing interest in his production. Based on the similarities with the beaker, several other works were subsequently attributed to Lehmann, despite significant differences in quality and style of engraving. The present work summarizes Lehmanns life based on a thorough study of previous literature and archive materials. Main part of the work includes detailed analyses of 26 artifacts which were previously attributed to Lehmann. Based on their comparison it attempts to define a characteristic technique Lehmann used for carving, and subsequently to critically assess his authorship. The thorough comparisons of the existing objects suggest that three portrait pannels (Moritz von Oranien, Johann Sigismund von Brandenburg, and Johann Friedrich von Württemberg)...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV