dc.contributor.advisor | Pudlák, Miroslav | |
dc.creator | Frank, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2017-11-09T10:56:20Z | |
dc.date.available | 2017-11-09T10:56:20Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/93048 | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis defines and explains the terms such as "songness" and song symphony, clarifies their role in the cultural politics of the Soviet Union, and illustrates their realisation in the symphonic music on the example of three symphonies by Nikolai Myaskovsky. The works under discussion are Symphony no. 8 op. 26, no. 16 op. 39, and no. 26 op. 79 which all, in their form structures, contain parts that bear characteristic features of "songness". The analysis here focuses on the role of these song themes in the given symphonies. In relation to Socialist Realism, there is the term "song symphony" present in the contemporaneous musicological literature, with its sources of inspiration being searched for and its ideological function being promoted. This thesis aims to designate the impact of this dogma on Myaskovsky's work, him having born the label of an "intellectual" or "subjectivist" artist despite the fact that up to a certain point he tried to meet the historical norm and incorporate it into his work. Keywords: song symphony, songness, Nikolai Myaskovsky, analysis, thematic work, Socialist Realism, USSR, cultural politics, artist and totalitarianism | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce definuje a vysvětluje mimo jiné pojmy písňovost, písňová symfonie, objasňuje jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu tří symfonií Nikolaje Mjaskovského ukazuje realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 26 op. 79, v jejichž formových strukturách jsou místa charakteristická svou "písňovostí" a analýza se zaměřuje na roli těchto písňových témat v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem "písňové symfonie", hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Tato práce hledá dopad tohoto dogmatu na dílo Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku "intelektuálního" či "subjektivistického" umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil do jisté míry dodržovat a začlenit je do svého díla. Klíčová slova: písňová symfonie, písňovost, Nikolaj Mjaskovskij, analýza, tematická práce, socialistický realismus, SSSR, kulturní politika, umělec a totalita | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | písňová symfonie|písňovost|Nikolaj Mjaskovskij|analýza|tématická práce|socialistický realismus|SSSR|kulturní politika|umělec a totalita | cs_CZ |
dc.subject | song symphony|songness|Nikolai Myaskovsky|analysis|thematic work|Socialist Realism|USSR|cultural politics|artist and totalitarianism | en_US |
dc.title | Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-05 | |
dc.description.department | Ústav hudební vědy | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Musicology | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 180740 | |
dc.title.translated | The Phenomenon of "Song Symphony" in Nikolai Myaskovsky's Work | en_US |
dc.contributor.referee | Gabrielová, Jarmila | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Musicology - East European Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Hudební věda - Východoevropská studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanitní vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav hudební vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Musicology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hudební věda - Východoevropská studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Musicology - East European Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce definuje a vysvětluje mimo jiné pojmy písňovost, písňová symfonie, objasňuje jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu tří symfonií Nikolaje Mjaskovského ukazuje realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 26 op. 79, v jejichž formových strukturách jsou místa charakteristická svou "písňovostí" a analýza se zaměřuje na roli těchto písňových témat v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem "písňové symfonie", hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Tato práce hledá dopad tohoto dogmatu na dílo Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku "intelektuálního" či "subjektivistického" umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil do jisté míry dodržovat a začlenit je do svého díla. Klíčová slova: písňová symfonie, písňovost, Nikolaj Mjaskovskij, analýza, tematická práce, socialistický realismus, SSSR, kulturní politika, umělec a totalita | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis defines and explains the terms such as "songness" and song symphony, clarifies their role in the cultural politics of the Soviet Union, and illustrates their realisation in the symphonic music on the example of three symphonies by Nikolai Myaskovsky. The works under discussion are Symphony no. 8 op. 26, no. 16 op. 39, and no. 26 op. 79 which all, in their form structures, contain parts that bear characteristic features of "songness". The analysis here focuses on the role of these song themes in the given symphonies. In relation to Socialist Realism, there is the term "song symphony" present in the contemporaneous musicological literature, with its sources of inspiration being searched for and its ideological function being promoted. This thesis aims to designate the impact of this dogma on Myaskovsky's work, him having born the label of an "intellectual" or "subjectivist" artist despite the fact that up to a certain point he tried to meet the historical norm and incorporate it into his work. Keywords: song symphony, songness, Nikolai Myaskovsky, analysis, thematic work, Socialist Realism, USSR, cultural politics, artist and totalitarianism | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy | cs_CZ |