Show simple item record

Ad hoc stupňování "nestupňovatelných" adjektiv v češtině
dc.contributor.advisorKřivan, Jan
dc.creatorDoischer, Tomáš
dc.date.accessioned2017-11-09T10:56:10Z
dc.date.available2017-11-09T10:56:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93047
dc.description.abstractThere are some adjectives in language which sound strange to a native speaker in their graded form. Consider this sentence: "These pearls are more real than the real ones!" ("Tyhle perly jsou pravější než pravé!") How can they be more real? What does it even mean? I attempt to answer these and other questions in this paper. While the phenomenon of rarely graded adjectives may quite peripheral, it is nonetheless interesting and understanding it is important for the general understanding of adjective gradation. Adjectives such as real are traditionally considered non-gradable. However, as we can see from the example, that doesn't mean they can't be graded. The distinction between gradable and non-gradable adjectives apparently cannot be clear-cut. The goal of this paper is to describe this phenomenon, determine which properties rarely graded adjectives have and how they can be graded. I use data from a large corpus of written Czech (SYN v4) to find these adjectives and the way they are used. I employ both quantitative and qualitative methods to reach a comprehensive overview of rarely graded adjectives. I use statistical methods to find parameters specific for this type of adjective and semantic analysis to divide it into well-motivated categories. I also explain why they are graded only rarely, how...en_US
dc.description.abstractNěkterá adjektiva mohou při stupňování připadat rodilým mluvčím velmi podivně, např. "Tyhle perly jsou pravější než pravé!" Jak mohou být pravější a co to znamená? V této práci hledám odpověď na tuto a další relevantní otázky. Ačkoli se fenomén řídce stupňovaných adjektiv může zdát jako periferní, je přesto zajímavý a jeho porozumění je klíčové pro získání obecného porozumění stupňování adjektiv. Adjektiva jako pravý jsou tradičně považována za nestupňovatelná. Jak je však patrné z výše uvedeného příkladu, neznamená to, že nemohou být stupňována. Rozlišení mezi stupňovatelnými a nestupňovatelnými adjektivy tak zjevně nemůže být ostré. Cílem této práce je popsat tento jev, určit, které vlastnosti řídce stupňovaná adjektiva mají a jak mohou být stupňována. Analyzuji data z velkého korpusu psané češtiny (SYN v4), abych našel tato adjektiva a to, jak jsou v jazyce používána. Využívám kvantitativní i kvalitativní metody k dosažení detailního přehledu řídce stupňovaných adjektiv. Užívám statistických metod k tomu, abych odhalil parametry specifické pro tento typ adjektiv, a sémantickou analýzu, abych je rozdělil do kategorií, které budou dobře motivované. Rovněž vysvětluji, proč jsou tato adjektiva pouze řídce stupňována, jak jejich stupňování funguje a jaká je jeho funkce. Mým nejdůležitějším závěrem...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectadjektiva|stupňování|nestupňovatelná adjektiva|ohraničenost|jazyková periferiecs_CZ
dc.subjectadjectives|gradation|non-gradable adjectives|boundedness|language peripheryen_US
dc.titleAd hoc gradation of "non-gradable" adjectives in Czechen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-13
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId179389
dc.title.translatedAd hoc stupňování "nestupňovatelných" adjektiv v češtiněcs_CZ
dc.contributor.refereeLehečková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy - General Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineFilozofie - Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofie - Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy - General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csNěkterá adjektiva mohou při stupňování připadat rodilým mluvčím velmi podivně, např. "Tyhle perly jsou pravější než pravé!" Jak mohou být pravější a co to znamená? V této práci hledám odpověď na tuto a další relevantní otázky. Ačkoli se fenomén řídce stupňovaných adjektiv může zdát jako periferní, je přesto zajímavý a jeho porozumění je klíčové pro získání obecného porozumění stupňování adjektiv. Adjektiva jako pravý jsou tradičně považována za nestupňovatelná. Jak je však patrné z výše uvedeného příkladu, neznamená to, že nemohou být stupňována. Rozlišení mezi stupňovatelnými a nestupňovatelnými adjektivy tak zjevně nemůže být ostré. Cílem této práce je popsat tento jev, určit, které vlastnosti řídce stupňovaná adjektiva mají a jak mohou být stupňována. Analyzuji data z velkého korpusu psané češtiny (SYN v4), abych našel tato adjektiva a to, jak jsou v jazyce používána. Využívám kvantitativní i kvalitativní metody k dosažení detailního přehledu řídce stupňovaných adjektiv. Užívám statistických metod k tomu, abych odhalil parametry specifické pro tento typ adjektiv, a sémantickou analýzu, abych je rozdělil do kategorií, které budou dobře motivované. Rovněž vysvětluji, proč jsou tato adjektiva pouze řídce stupňována, jak jejich stupňování funguje a jaká je jeho funkce. Mým nejdůležitějším závěrem...cs_CZ
uk.abstract.enThere are some adjectives in language which sound strange to a native speaker in their graded form. Consider this sentence: "These pearls are more real than the real ones!" ("Tyhle perly jsou pravější než pravé!") How can they be more real? What does it even mean? I attempt to answer these and other questions in this paper. While the phenomenon of rarely graded adjectives may quite peripheral, it is nonetheless interesting and understanding it is important for the general understanding of adjective gradation. Adjectives such as real are traditionally considered non-gradable. However, as we can see from the example, that doesn't mean they can't be graded. The distinction between gradable and non-gradable adjectives apparently cannot be clear-cut. The goal of this paper is to describe this phenomenon, determine which properties rarely graded adjectives have and how they can be graded. I use data from a large corpus of written Czech (SYN v4) to find these adjectives and the way they are used. I employ both quantitative and qualitative methods to reach a comprehensive overview of rarely graded adjectives. I use statistical methods to find parameters specific for this type of adjective and semantic analysis to divide it into well-motivated categories. I also explain why they are graded only rarely, how...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV