Zobrazit minimální záznam

Affect, Expression, Performance: Transformation of Melodramatic Excess in the Work of Werner Schroeter
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorAnger, Jiří
dc.date.accessioned2017-11-08T11:03:06Z
dc.date.available2017-11-08T11:03:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92959
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with various possible ways in which the formalized expression of emotions that is characteristic of the melodramatic mode can be reinterpreted in the context of experimental cinema, with the work of the director Werner Schroeter being used as a main (but not exclusive) example. The main argument is based on two interrelated ideas. First, the melodramatic mode as a genre-bending category offers a wide repertory of stylistic features designed to express extreme emotional states or situations which can be encompassed by the term "melodramatic excess". This type of excess manifests itself most visibly in moments of intense passion when the plot breaks down and freezes in a static or symbolic arrangement, either through close-up or tableau vivant. All attention is thereby focused on the heroes' gestures and poses which express their emotional state face to face with an intense situation for which they cannot yet find an adequate response. Second, certain experimental films manage to transform the melodramatic excess through "expressive and performative operations" with filmic space, time and bodies, turning the exterior representation of emotions into the immanent expression of affects. In this case, affect is understood as a certain variation of emotions which demonstrates the...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá možnými cestami, jakými lze stylistická vyjádření emocí v melodramatickém modu reinterpretovat v kontextu experimentálního filmu, (nejen) na příkladu tvorby režiséra Wernera Schroetera. Východisko tvoří dvě vzájemně provázané myšlenky. Zaprvé, melodramatickému modu jakožto nadžánrové kategorii je vlastní specifický exces, určitý repertoár výrazových prostředků sloužící k vyjádření krajních emocionálních stavů či situací. Tento druh excesu se typicky uplatňuje v momentech intenzivního vzplanutí, kdy děj ustrne ve statickém a symbolickém uspořádání buď skrze živý obraz, nebo detail tváře, a vše se soustředí na gesta a pózy hrdinů, již situaci vstřebávají, ještě než jsou schopni adekvátně zareagovat. Zadruhé, určité experimentální snímky dokážou tento exces pomocí tzv. expresivních a performativních operací s prostorem, časem a tělesností přeměnit z roviny exteriorizace rozpoznatelných emocí do podoby afektivní. Afekt lze přitom chápat jako určitý druh ozvláštnění emocí, jenž vyjevuje, jakým způsobem se těla zasažená patosem mohou měnit, aniž by se ustálila v rozpoznatelných gestech či symbolech. Mezi melodramatickým excesem a afektem (či šířeji afektovou teorií) lze potom rozehrát tzv. dvousměrný pohyb: na jedné straně existují experimentální filmová díla, která...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectafekt|výraz|performance|melodramatický exces|dvousměrný pohyb|experimentální film|Werner Schroetercs_CZ
dc.subjectaffect|expression|performance|melodramatic excess|bidirectional movement|experimental film|Werner Schroeteren_US
dc.titleAfekt, výraz, performance: Transformace melodramatického excesu v díle Wernera Schroeteracs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-04
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId175345
dc.title.translatedAffect, Expression, Performance: Transformation of Melodramatic Excess in the Work of Werner Schroeteren_US
dc.contributor.refereeSvatoňová, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá možnými cestami, jakými lze stylistická vyjádření emocí v melodramatickém modu reinterpretovat v kontextu experimentálního filmu, (nejen) na příkladu tvorby režiséra Wernera Schroetera. Východisko tvoří dvě vzájemně provázané myšlenky. Zaprvé, melodramatickému modu jakožto nadžánrové kategorii je vlastní specifický exces, určitý repertoár výrazových prostředků sloužící k vyjádření krajních emocionálních stavů či situací. Tento druh excesu se typicky uplatňuje v momentech intenzivního vzplanutí, kdy děj ustrne ve statickém a symbolickém uspořádání buď skrze živý obraz, nebo detail tváře, a vše se soustředí na gesta a pózy hrdinů, již situaci vstřebávají, ještě než jsou schopni adekvátně zareagovat. Zadruhé, určité experimentální snímky dokážou tento exces pomocí tzv. expresivních a performativních operací s prostorem, časem a tělesností přeměnit z roviny exteriorizace rozpoznatelných emocí do podoby afektivní. Afekt lze přitom chápat jako určitý druh ozvláštnění emocí, jenž vyjevuje, jakým způsobem se těla zasažená patosem mohou měnit, aniž by se ustálila v rozpoznatelných gestech či symbolech. Mezi melodramatickým excesem a afektem (či šířeji afektovou teorií) lze potom rozehrát tzv. dvousměrný pohyb: na jedné straně existují experimentální filmová díla, která...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with various possible ways in which the formalized expression of emotions that is characteristic of the melodramatic mode can be reinterpreted in the context of experimental cinema, with the work of the director Werner Schroeter being used as a main (but not exclusive) example. The main argument is based on two interrelated ideas. First, the melodramatic mode as a genre-bending category offers a wide repertory of stylistic features designed to express extreme emotional states or situations which can be encompassed by the term "melodramatic excess". This type of excess manifests itself most visibly in moments of intense passion when the plot breaks down and freezes in a static or symbolic arrangement, either through close-up or tableau vivant. All attention is thereby focused on the heroes' gestures and poses which express their emotional state face to face with an intense situation for which they cannot yet find an adequate response. Second, certain experimental films manage to transform the melodramatic excess through "expressive and performative operations" with filmic space, time and bodies, turning the exterior representation of emotions into the immanent expression of affects. In this case, affect is understood as a certain variation of emotions which demonstrates the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV