Show simple item record

Controversial Themes in Civics Lessons
dc.contributor.advisorHavlínová, Ivana
dc.creatorMarková, Markéta
dc.date.accessioned2017-11-06T11:13:16Z
dc.date.available2017-11-06T11:13:16Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92901
dc.description.abstractThe topic of this thesis is "Controversial issues in classes of Civics." In the theoretical part I first deal with goals and contents of Civics subject from point of view of different curricular documents. I further address the definition and meaning of the words controversy and controversial. I determine basic conditions the issue has to meet to become controversial. In the third section I answer the following question: why it is important to discuss controversial issues at school. I present the answers from four different views - the view of the school, a pupil, curricular documents and a teacher. In practical section I deal with a concrete proposal how to elaborate controversial issues in Civics subject according to Educational Framing Program for Primary Schools. In charts I match relevant subject matter, its concrete application as a controversial issue, pupil's outcomes and key competences a pupil can develop. In the end I consider further subjects and cross-sectional matters relate to a given controversial issue. I follow with basic teaching methods a teacher may apply when dealing with controversial issues. These methods include - debate, discussion, project teaching. In the end I come to think about the relation of controversial issues to ethics and ethics behavior. I present the Ethical education...en_US
dc.description.abstractKaždý z nás má na téma, situaci, skutečnost, jev nějaký svůj úhel pohledu. V této diplomové práci jsem se snažila představit a zpracovat jeden z možných náhledů a jedno z pojetí "Kontroverzních témat ve výuce občanské výchovy". V teoretické části jsem se nejprve zabývala cíli a náplní předmětu občanská výchova z hlediska různých kurikulárních dokumentů. Dále jsem se věnovala definici a významu slova kontroverze a kontroverzní. Stanovila jsem, jaké základní podmínky musí nastat, aby se téma stalo kontroverzním. Ve třetí kapitole jsem odpovídala na otázku, proč je ve škole důležité kontroverzními tématy se zabývat. Odpovědi jsem popsala ze čtyř pohledů - z hlediska školy, žáka, Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (kurikulárních dokumentů) a z hlediska učitele. V praktické části jsem vytvořila konkrétní návrh zpracování témat jako kontroverzních ve vzdělávací oblasti občanská výchova podle Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tabulkách jsem sobě přiřadila učivo, konkrétní aplikaci učiva jako kontroverzního tématu, výstupy žáka a klíčové kompetence, které může žák rozvíjet. Nakonec jsem se zamyslela nad tím, jaké další předměty či průřezová témata se danému kontroverznímu tématu vztahují. Dále jsem vybrala základní výukové metody, pomocí kterých se může učitel se žáky...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleKontroverzní témata v hodinách občanské výchovycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-14
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22069
dc.title.translatedControversial Themes in Civics Lessonsen_US
dc.contributor.refereeJirásková, Věra
dc.identifier.aleph000590139
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Social Sciensesen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - základy společenských vědcs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - základy společenských vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Social Sciensesen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csKaždý z nás má na téma, situaci, skutečnost, jev nějaký svůj úhel pohledu. V této diplomové práci jsem se snažila představit a zpracovat jeden z možných náhledů a jedno z pojetí "Kontroverzních témat ve výuce občanské výchovy". V teoretické části jsem se nejprve zabývala cíli a náplní předmětu občanská výchova z hlediska různých kurikulárních dokumentů. Dále jsem se věnovala definici a významu slova kontroverze a kontroverzní. Stanovila jsem, jaké základní podmínky musí nastat, aby se téma stalo kontroverzním. Ve třetí kapitole jsem odpovídala na otázku, proč je ve škole důležité kontroverzními tématy se zabývat. Odpovědi jsem popsala ze čtyř pohledů - z hlediska školy, žáka, Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (kurikulárních dokumentů) a z hlediska učitele. V praktické části jsem vytvořila konkrétní návrh zpracování témat jako kontroverzních ve vzdělávací oblasti občanská výchova podle Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tabulkách jsem sobě přiřadila učivo, konkrétní aplikaci učiva jako kontroverzního tématu, výstupy žáka a klíčové kompetence, které může žák rozvíjet. Nakonec jsem se zamyslela nad tím, jaké další předměty či průřezová témata se danému kontroverznímu tématu vztahují. Dále jsem vybrala základní výukové metody, pomocí kterých se může učitel se žáky...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this thesis is "Controversial issues in classes of Civics." In the theoretical part I first deal with goals and contents of Civics subject from point of view of different curricular documents. I further address the definition and meaning of the words controversy and controversial. I determine basic conditions the issue has to meet to become controversial. In the third section I answer the following question: why it is important to discuss controversial issues at school. I present the answers from four different views - the view of the school, a pupil, curricular documents and a teacher. In practical section I deal with a concrete proposal how to elaborate controversial issues in Civics subject according to Educational Framing Program for Primary Schools. In charts I match relevant subject matter, its concrete application as a controversial issue, pupil's outcomes and key competences a pupil can develop. In the end I consider further subjects and cross-sectional matters relate to a given controversial issue. I follow with basic teaching methods a teacher may apply when dealing with controversial issues. These methods include - debate, discussion, project teaching. In the end I come to think about the relation of controversial issues to ethics and ethics behavior. I present the Ethical education...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.identifier.lisID990005901390106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV