dc.contributor.advisor | Havlínová, Ivana | |
dc.creator | Marková, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2017-11-06T11:13:16Z | |
dc.date.available | 2017-11-06T11:13:16Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92901 | |
dc.description.abstract | The topic of this thesis is "Controversial issues in classes of Civics." In the theoretical part I first deal with goals and contents of Civics subject from point of view of different curricular documents. I further address the definition and meaning of the words controversy and controversial. I determine basic conditions the issue has to meet to become controversial. In the third section I answer the following question: why it is important to discuss controversial issues at school. I present the answers from four different views - the view of the school, a pupil, curricular documents and a teacher. In practical section I deal with a concrete proposal how to elaborate controversial issues in Civics subject according to Educational Framing Program for Primary Schools. In charts I match relevant subject matter, its concrete application as a controversial issue, pupil's outcomes and key competences a pupil can develop. In the end I consider further subjects and cross-sectional matters relate to a given controversial issue. I follow with basic teaching methods a teacher may apply when dealing with controversial issues. These methods include - debate, discussion, project teaching. In the end I come to think about the relation of controversial issues to ethics and ethics behavior. I present the Ethical education... | en_US |
dc.description.abstract | Každý z nás má na téma, situaci, skutečnost, jev nějaký svůj úhel pohledu. V této diplomové práci jsem se snažila představit a zpracovat jeden z možných náhledů a jedno z pojetí "Kontroverzních témat ve výuce občanské výchovy". V teoretické části jsem se nejprve zabývala cíli a náplní předmětu občanská výchova z hlediska různých kurikulárních dokumentů. Dále jsem se věnovala definici a významu slova kontroverze a kontroverzní. Stanovila jsem, jaké základní podmínky musí nastat, aby se téma stalo kontroverzním. Ve třetí kapitole jsem odpovídala na otázku, proč je ve škole důležité kontroverzními tématy se zabývat. Odpovědi jsem popsala ze čtyř pohledů - z hlediska školy, žáka, Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (kurikulárních dokumentů) a z hlediska učitele. V praktické části jsem vytvořila konkrétní návrh zpracování témat jako kontroverzních ve vzdělávací oblasti občanská výchova podle Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tabulkách jsem sobě přiřadila učivo, konkrétní aplikaci učiva jako kontroverzního tématu, výstupy žáka a klíčové kompetence, které může žák rozvíjet. Nakonec jsem se zamyslela nad tím, jaké další předměty či průřezová témata se danému kontroverznímu tématu vztahují. Dále jsem vybrala základní výukové metody, pomocí kterých se může učitel se žáky... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Kontroverzní témata v hodinách občanské výchovy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-14 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 22069 | |
dc.title.translated | Controversial Themes in Civics Lessons | en_US |
dc.contributor.referee | Jirásková, Věra | |
dc.identifier.aleph | 000590139 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Social Scienses | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Social Scienses | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Každý z nás má na téma, situaci, skutečnost, jev nějaký svůj úhel pohledu. V této diplomové práci jsem se snažila představit a zpracovat jeden z možných náhledů a jedno z pojetí "Kontroverzních témat ve výuce občanské výchovy". V teoretické části jsem se nejprve zabývala cíli a náplní předmětu občanská výchova z hlediska různých kurikulárních dokumentů. Dále jsem se věnovala definici a významu slova kontroverze a kontroverzní. Stanovila jsem, jaké základní podmínky musí nastat, aby se téma stalo kontroverzním. Ve třetí kapitole jsem odpovídala na otázku, proč je ve škole důležité kontroverzními tématy se zabývat. Odpovědi jsem popsala ze čtyř pohledů - z hlediska školy, žáka, Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (kurikulárních dokumentů) a z hlediska učitele. V praktické části jsem vytvořila konkrétní návrh zpracování témat jako kontroverzních ve vzdělávací oblasti občanská výchova podle Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V tabulkách jsem sobě přiřadila učivo, konkrétní aplikaci učiva jako kontroverzního tématu, výstupy žáka a klíčové kompetence, které může žák rozvíjet. Nakonec jsem se zamyslela nad tím, jaké další předměty či průřezová témata se danému kontroverznímu tématu vztahují. Dále jsem vybrala základní výukové metody, pomocí kterých se může učitel se žáky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of this thesis is "Controversial issues in classes of Civics." In the theoretical part I first deal with goals and contents of Civics subject from point of view of different curricular documents. I further address the definition and meaning of the words controversy and controversial. I determine basic conditions the issue has to meet to become controversial. In the third section I answer the following question: why it is important to discuss controversial issues at school. I present the answers from four different views - the view of the school, a pupil, curricular documents and a teacher. In practical section I deal with a concrete proposal how to elaborate controversial issues in Civics subject according to Educational Framing Program for Primary Schools. In charts I match relevant subject matter, its concrete application as a controversial issue, pupil's outcomes and key competences a pupil can develop. In the end I consider further subjects and cross-sectional matters relate to a given controversial issue. I follow with basic teaching methods a teacher may apply when dealing with controversial issues. These methods include - debate, discussion, project teaching. In the end I come to think about the relation of controversial issues to ethics and ethics behavior. I present the Ethical education... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990005901390106986 | |